reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

قضیه در سوریه بسیار متفاوت هست. طرفهای درگیر و مدعی متعدد بوده و با اینحال هیچکدوم شایستگی تشکیل دولت مستقل رو ندارن. فرمیشنی که برای سوریه در نظر گرفته شده حکومت فدرالی میباشد که دولتها بصورت نیمه مستقل عمل کرده و در سیاستهای کلی از حکومت مرکزی در دمشق تبعیت خواهند کرد. هیچکس موافق تشکیل حکومت هر چند کوچک و محدود را برای علویان برنمیتابد و علت اون ترس از تشکیل حزب الله دوم در منطقه آن هم در نزدیکی مرزهای اسرائیل میباشد.

در باب سوال دومتون عرض کنم که زندگی مسالمت امیز مثل قبل توافق شده. در اقلیم کردستان عربهای سنی مذهب کم نیستن. از دیگر توافقات شورای همکاری ارسال فوری کمکها و سرمایه گزاریهای کلان و بازسازی سریع مناطق برای الگو سازی در سایر کشورها میشه ذکر کرد ....!!!

 

برادر آیا این طرح تقسیم شامل سوریه هم میشه؟

 

و اینکه اگر قرار باشه بغداد رو به اهل سنت بدن چی به سر جمعیت شیعه این شهر که اکثریت بالایی دارن میاد؟

 

 

دوستان این نقشه خاورمیانه بزرگ  با الان فرق داره در نتیجه هنوز زوده نتیجه بگیریم در مورد تجزیه عراق و سوریه

 

1403108797834.jpg


طبق طرح تجزیه طلبانه مجلس سنا، آمریکا به طور مستقل با کردها و عشایر عراقی رابطه برقرار خواهد کرد. مقامات عراقی می‌گویند این طرح یعنی اینکه کردها و عشایر اهل سنت در نظر آمریکایی‌ها کشورهای مستقلی هستند. طبق این طرح آمریکایی ها می توانند به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگه کرد تسلیحات نظامی بفروشند.

پس از طرح تجزیه عراق، بارزانی به واشنگتن رفت و در آنجا با اوباما دیدار کرد. این در حالیست که پیش از این «عبدالهادی السعداوی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به اینکه سفر بارزانی در چارچوب طرح تجزیه عراق است، گفت: بارزانی با مقامات آمریکایی درباره طرح تجزیه که در کنگره بررسی می‌شود، گفت‌وگو خواهد کرد.

اما بارزانی پس از بازگشت از آمریکا در اولین اظهار نظر رسمی اش با بیان این که وحدت نمی‌تواند امری اجباری باشد تصریح کرد که کردستان عراق در شرایط کنونی برنامه‌ای برای جدایی ندارد.

البته وی در سفر به واشنگتن هم در سخنانی در مرکز مطالعات صلح آمریکا با اشاره به اینکه کردستان مستقل در آینده امری حتمی و مستمر است که بازگشت ندارد، تصریح کرد کردهای عراق در شرایط کنونی طرحی برای جدایی از دولت مرکزی بغداد ندارند.

وی تأکید کرد که کردها در خصوص جدایی از عراق همه‌پرسی برگزار خواهند کرد اما این در شرایطی صورت خواهد گرفت که دشمنی‌ها از بین برود.

بارزانی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم که این اتفاق (همه‌پرسی) سال آینده برگزار می‌شود یا زمان آن چه موقع است اما به طور قطع کردستان مستقل در راه است. ما رسیدن به استقلال از طریق خشونت یا کشتار….را نمی‌خواهیم. این مسئله زمانی صورت خواهد گرفت که مسائل امنیتی رفع شده باشد.

رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین در سفر به آمریکا تاکید کرد که این اقلیم برای پایان دادن به جنگ با داعش به سلاح نیاز دارد.

به اعتقاد کارشناسان گرچه بارزانی همواره با مواضع خود از پیشگامان طرح تجزیه عراق محسوب می شود ولی در هر مقطع زمانی تلاش کرده تنها با طرح ظاهری استقلال اقلیم کردستان امتیازاتی نیز از دولت مرکزی عراق بدست بیاورد.

در شرایط فعلی عراق، تجزیه به نفع هیچکدام از جریانات داخلی و حتی خارجی عراق نیست، زیرا آنها در این صورت با یک دولت داعشی در برخی استانهای سنی نشین عراق مواجه خواهند بود. به همین دلیل بسیاری از طرفداران تجزیه طلبی در حالیکه داعش در بخش از عراق حضور دارد، تجزیه در شرایط فعلی را به صلاح خودشان هم نمی دانند.

همچنانکه از اظهارات بارازنی نیز برمی آید مسئولین اقلیم کردستان تلاش می کنند دریافت تسلیحات را در اولویت اول خود حتی به بهای عقب نشینی از مواضع تجزیه طلبانه داشته باشند. اقلیم کردستان تلاش می کند به بهانه مبارزه با داعش به نوعی خود را به لحاظ تسلیحاتی نیز قوی کند تا در زمانی که بحث تجزیه طلبی شرایطش فراهم شد، توانایی کافی برای دفاع و استقلال خود داشته باشد.


=================================================================

 

پایگاه خبری الشرق الجدید در مقاله‌ای به‌قلم “خالد الهبیشان” نویسنده اردنی با اشاره به طرح آمریکایی ــ صهیونیستی برای تجزیه عراق نوشت: در شرایطی که کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا رأی به پروژه تجزیه عراق داده و با کردها و اهل تسنن در این کشور به‌عنوان 2 کشور مجزا از بغداد تعامل می‌کند، بار دیگر در ذهن عراقی‌ها پروژه غربی و تلاش جهت تقسیم کشور و تحقق طرح جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تجزیه عراق بر اساس مبانی فرقه‌ای و نژادپرستانه زنده شد.

در همین راستا یک طرح صهیونیستی 3 دهه پیش از واقعیت‌هایی سخن می‌گوید که امروز عراق در آن قرار دارد، این طرح که نشریه کیفونیم در فوریه سال 1982 در قدس اشغالی از سوی یک سازمان جهانی یهودی به‌عنوان طرح‌های استراتژیک اسرائیل منتشر شد، خواستار تجزیه تمامی کشورهای همسایه فلسطین اشغالی “از نیل تا فرات” بود. این سند در فصل اول خود که مربوط به عراق است، می‌نویسد: «عراق کشوری مملو از منابع نفتی است که گرچه درگیری‌های داخلی در آن وجود دارد، اما این کشور در اولویت درگیری با اسرائیل قرار دارد و تجزیه آن برای اسرائیل مهم به شمار می‌‌رود، تجزیه عراق از این منظر حتی از تجزیه سوریه نیز مهمتر است، چرا که عراق در کوتاه‌مدت خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل است».

با گذشت ایام و افزایش شدت درگیری‌ها در منطقه و به‌ویژه عراق که از سوی برنامه‌‌های کاری مخفی تغذیه می‌شود بدون هیچ شکی مشخص است که توطئه‌ای در تمامی ابعاد در دست اجرا است که عراق را تجزیه کند. این توطئه از مدت‌ها پیش به اجرا گذاشته شده و در ترسیم مؤلفه‌های آن مجموعه‌ای از برنامه ‌ریزان ارشد استراتژیک “صهیونیسم مسیحی” حضور دارند تا پروژه‌های نسلهای متعدد این گروه در سازمان فریدوم هاوس و ارتباطات آن با روزولت گرفته تا کسینجر و طرحهای برنار لوئیس و جیمی کارتر و برژینسکی و … را دنبال کنند.

به‌عنوان مثال برنار لوئیس از چند دهه پیش یافته ‌های خود را برای اجرای از هم پاشیدن وحدت قانون اساسی در تمامی کشورهای عربی و اسلامی به ویژه عراق به جا گذاشته است. این فرد به دنبال تقسیم کردن هر کدام از این کشورها به مجموعه ای از دولت ‌های کوچک مبتنی بر رویکرد های فرقه ‌ای و دینی و مذهبی شده است. وی این طرح‌ ها را بر اساس نقشه‌ هایی که در آن تجمعات مذهبی و فکری و دینی تقسیم شده است، توضیح می‌ دهد. لوئیس این طرح را به برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان جیمی کارتر تحویل می ‌دهد و وی نیز بر اساس آن جنگ دوم خلیج را آغاز می ‌کند تا آمریکا بتواند مرزهای سایکس -پیکو را مجددا ترسیم نموده و هماهنگی بیشتری بین این مرزها با منافع صهیونیستی – آمریکایی در منطقه ایجاد کند.

نکته قابل توجه اینکه مجلس سنای آمریکا شرط اساسی عقب‌ نشینی نیروهای این کشور از عراق در سال 2007 را تجزیه آن به 3 کشور کوچک دانست. آن‌ها از مسعود بارزانی خواستند تا همه پرسی را برای تعیین سرنوشت اقلیم کردستان عراق انجام دهد و پایتخت این اقلیم را استان مملو از نفت کرکوک معرفی نماید. این طرح که از سوی آمریکا و برخی گروه‌های عراقی با استقبال مواجه شد، تنها طرح مبتنی بر تجزیه عراق نبود. بلکه قانون اساسی پل برمر و متحدان عراقی وی نیز حکومت فدرالی در این کشور مبتنی بر 3 دولت کوچک بر اساس رویکرد های مذهبی را تصویب کرد: شیعیان در جنوب، اهل تسنن در مرکز کشور و کردها در شمال. طرحی که بلافاصله بعد از اشغال عراق در سال 2003 آغاز شد. طرحی که جای تردیدی در آن باقی نمانده و واقعیت ‌های میدانی و تغییر عوامل انسانی در عرصه تمامی این واقعیت‌ها را روشن می کند.

در این راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی مفصل و 8 صفحه ‌ای که چند روز پیش منتشر کرد، به جزئیات طرح آمریکایی تجزیه عراق به 3 کشور اشاره کرد که یکی از آن ‌ها در شمال و کردستان عراق ایجاد می‌ شود و دولت دوم مخصوص اهل تسنن است که در مجاورت سوریه شکل می ‌گیرد و دولت سوم متعلق به شیعیان است که در جنوب عراق بر پا می ‌شود و بخش ‌های وسیعی از این کشور را شامل می ‌شود. نکته قابل توجه اینکه مجله تایم که بیشتر دیدگاه ‌های دولت آمریکا را تشریح می ‌کند، در این گزارش از پیوستن مناطق کردنشین در سوریه به دولت کرد عراق استقبال کرده و از پیوستن برخی مناطق سنی نشین در شرق سوریه به دولت سنی عراقی ها استقبال می کند.

این مجله نقشه‌ های مفصلی را منتشر می ‌کند که نحوه توزیع مناطق بین کردها و اهل تسنن  و شیعیان را تشریح می کند و بغداد را جزو کشور سنی قرار می دهد. در این طرح کرکوک در دولت کرد قرار دارد؛ اما در مرزهای دولت سنی قرار گرفته است. دولت شیعی نیز در مرزهای جنوبی تا کویت گسترده شده تا راه را بر پیوستن برخی مناطق شیعه نشیبن در شمال شرق عربستان به خود باز بگذارد.

تمامی این جزئیات ثابت می‌کند که پروژه‌ ای صهیونیستی- آمریکایی با هدف تضعیف عراق و تجزیه و فروپاشی این کشور به عنوان آغازی بر تجزیه و فروپاشی تمامی منطقه عربی کلید خورده است، این موضوع همچنین نشان می ‌دهد هجمه ای که منطقه عربی و تمامی خاورمیانه با آن مواجه شده در راستای تجزیه این منطقه بر اساس پروژه‌ های استعماری صهیونیستی – آمریکایی است.

در پایان توجه به این نکته لازم است که تقابل با تمامی این پروژه‌ها که منطقه و عراق را هدف قرار داده ، مستلزم ایجاد بیداری قومی از سوی تمامی عراقی‌ها و ملی‌گرایان گوشه و کنار سرزمین‌ های عربی است تا با این پروژه‌ های تجزیه طلبانه که به دنبال تضعیف امت اسلامی و ایجاد دولت صهیونیستی بر روی ویرانه ‌های آن است، مبارزه کنند. دولتی که بر اساس این طرح قرار است از نیل تا فرات را در بر گیرد. در این زمینه ما منتظر موضع‌ گیری ‌های گروه‌ های ملی‌ گرایی عراقی و تمامی جریان‌ های سیاسی جهان عرب در قبال این پروژه هستیم تا ماهیت دوره آینده عراق و منطقه مشخص شود.

 

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/728569

 

عکس از خودم هست اونم منبع بدم  hee_hee  مثل فالس نیوز یک منبع آگاه raised_eyebrow

ویرایش شده در توسط Yasin313

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از موضوع خبر نداشتم ، میشه کمی توضیح بدین ؟

دوستی فرمودن که نیازی نیست همیشه انگیزه جهاد و شهادت باشه و میشه بدون توکل به خدا برای وطن جانباخت...
بنده هم عرض کردم این دوامی نداره و جانبازی در داه وطن درسته در ذات انسان هست منتهی انسان بدون ایمان به غیب بالاخره جایی به زانو درمیاد...
نمونه اش همین ژاپن...زمانی کامیکازه میزدن علیه آمریکاییها ولی الان همون آمریکا سربازانش در اوکیناوا هر سال به چند دختر ژاپنی تجاوز میکنن ولی عین خیالشون هم نیست...
یه سخنرانی داره سید عباس موسوی که در اون میگه بعضی وقتها باید بدون حسابگری بجنگی و از کشته شدن نترسی تا بتونی چیزی به ارث بذاری برای فرزندانت و اون هم شرافته...
تا اینجای حرف همون چیزیه که همه ما انسانها چه مسلمان یا کافر روش توافق داریم اما در ادامه سید عباس چیزی میگه که نکته عجیبیه و اشاره میکنه به قدرت ایمان...سرزمینها در طول زمان تغییر شکل میدن و فرق میکنن اما یه چیز هرگز تغییر نمیکنه و اون عقیده است...و عقیده محکم تا دوز قیامت هدایت میکنه انسان رو...
اگر روزی هزاران جوان رفتند و سینه سپر گلوله کردند و روی لبشان یا حسین بود امروز فرزندان همان ها در لبنان و یمن و عراق ایستاده اند و شعارشان هیهات من الذاه است...
خاک و سرزمین و ناموس مقدس است اما از همه مقدس تر دین خداست که به انسان انگیزه ابدی و بی پایان میده

کل ماجرا همین بود
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جیبوتی: بزودی با عربستان توافق امنیتی امضا می‌کنیم/روابطمان با ایران بد است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسماعیل عمر غیلی» رئیس‌جمهوری جیبوتی که کشورش به دلیل بحران یمن این روزها در صدر اخبار جنگ قرار دارد، در اظهاراتی معنادار به تمجید از عربستان سعودی پرداخت و در مقابل سخنان معناداری علیه ایران و حزب‌الله اظهار داشت.

رئیس‌جمهور جیبوتی این سخنان را در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن بیان کرد و انقلاب‌های عربی را که در رسانه‌های غربی ابتدا «بهار عربی» نامیده شد، «فاجعه»‌ای خواند که «عراق، تونس، لیبی، سوریه و یمن» را نابود کرد.

او با بیان اینکه ایران در کشورش که میزبان پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی است، حضور نظامی ندارد، گفت کشورش از ایران نمی‌ترسد.

عربستان، جیبوتی و توافق امنیتی

غیلی در این گفت‌وگو ابتدا از عربستان سعودی تمجید کرد و گفت روابط کشورش با عربستان «عالی و تاریخی» است و بزودی «توافقی امنیتی میان دو کشور امضا خواهد شد».

او گفت که «جیبوتی تلاش‌های عربستان برای تثبیت ثبات در یمن را تایید می‌کند» اما درباره «اوضاع کنونی در این کشور که فضا را برای سازمان القاعده باز می‌کند تا کل منطقه را تهدید کند هشدار می‌دهد».

تطهیر جیبوتی از رابطه با عبدالله صالح مقابل عربستان

در حالی که «علی عبدالله صالح» به دلیل عدم هم‌پیمانی با ریاض علیه یمن، مغضوب آل سعود شده است، رئیس جمهوری جیبوتی در ادامه گفت که «روابط ما با علی عبدالله صالح از زمانی که بر اساس طرح ابتکار خلیج (فارس) از قدرت خلع شد قطع شده است» و گفت که صالح در جیبوتی سرمایه‌گذاری یا املاک ندارد.

او همچنین تاکید کرد که هیئت بازرسی که سازمان ملل به جیبوتی اعزام کرد، تحقیق کرد که علی عبدالله صالح یا خانواده‌اش هیچ املاکی در جیبوتی ندارند.

از ایران نمی‌ترسیم/ حزب‌الله فتنه است

غیلی، «بهار عربی» را «فاجعه» (النکبه) خواند و گفت: (این)، بهار نیست... زیرا عراق و تونس و لیبی و سوریه و یمن را نابود کرد. او حزب‌الله لبنان را فتنه بزرگ خواند و رزمندگانش را «سربازان ایران» توصیف کرد و گفت که روابط جیبوتی با ایران «بد» است و «جیبوتی تلاش می‌کند که از شر آن (ایران) در امان بماند».

رئیس‌جمهور جیبوتی حمایت ایران از جنبش انصارالله در یمن را این دانست که از آنان برای تسلط بر تنگه باب‌المندب استفاده کند و گفت که ایران در کشورش حضور ندارد و افزود: ما از ایران نمی‌ترسیم.

او در ادامه با اشاره به وجود پایگاه‌های نظامی در جیبوتی آن را برای کشورش مفید ارزیابی کرد و گفت: پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک جیبوتی فایده زیادی برای این کشور داشته است.

این سخنان تامل‌برانگیز رئیس‌جمهور جیبوتی پس از نزدیکی اخیر ریاض به این کشور رخ داده است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940311000748

...................................................................................................................

یکی از دلواپسان سایت بیاد توضیح بده که چرا جمهوری اسلامی پول بیت المال رو برای این گدا گشنه های نمک نشناس خرج کرده...

  • Upvote 10
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستی فرمودن که نیازی نیست همیشه انگیزه جهاد و شهادت باشه و میشه بدون توکل به خدا برای وطن جانباخت...
بنده هم عرض کردم این دوامی نداره و جانبازی در داه وطن درسته در ذات انسان هست منتهی انسان بدون ایمان به غیب بالاخره جایی به زانو درمیاد...
نمونه اش همین ژاپن...زمانی کامیکازه میزدن علیه آمریکاییها ولی الان همون آمریکا سربازانش در اوکیناوا هر سال به چند دختر ژاپنی تجاوز میکنن ولی عین خیالشون هم نیست...
یه سخنرانی داره سید عباس موسوی که در اون میگه بعضی وقتها باید بدون حسابگری بجنگی و از کشته شدن نترسی تا بتونی چیزی به ارث بذاری برای فرزندانت و اون هم شرافته...
تا اینجای حرف همون چیزیه که همه ما انسانها چه مسلمان یا کافر روش توافق داریم اما در ادامه سید عباس چیزی میگه که نکته عجیبیه و اشاره میکنه به قدرت ایمان...سرزمینها در طول زمان تغییر شکل میدن و فرق میکنن اما یه چیز هرگز تغییر نمیکنه و اون عقیده است...و عقیده محکم تا دوز قیامت هدایت میکنه انسان رو...
اگر روزی هزاران جوان رفتند و سینه سپر گلوله کردند و روی لبشان یا حسین بود امروز فرزندان همان ها در لبنان و یمن و عراق ایستاده اند و شعارشان هیهات من الذاه است...
خاک و سرزمین و ناموس مقدس است اما از همه مقدس تر دین خداست که به انسان انگیزه ابدی و بی پایان میده

کل ماجرا همین بود

سلام

به نظر من شجاعت ربطی به مذهب نداره ، بلکه به پرورش آدمها مربوطه . در جنگ جهانی اول ، ترسوترین ملتها (انگلیسی ها ،فرانسوی ها و...) با انظباط کامل نظامی به سوی تیر بارهای سنگین حمله میکردن (با وجود اینکه احتمال مرگ تقریبا حتمی بود) در جنگ جهانی دوم ،بیشترین تلفات به سربازان اتحاد شوروی وارد شد. اصولا بیشترین تعداد تلفات جنگهای قرن بیستم ، مربوط به کشورهای کمونیستی است : شوروی ، ویتنام ،چین وکره . که در این کشورها سربازان رو با ترکیبی از ایده اولوژی و ناسیونالیست به جنگ روانه میکردن .امروزه روز  که سطح رفاه در خیلی از کشورها بالا رفته ، درجه منفعت طلبی هم در مردم زیادتر شده . به همین دلیل شجاع ترین مردم در جنگ جهانی دوم (ژاپنی ها) به  بی غیرت ترین

مردم تبدیل شدن

یک بزرگواری حرف خوبی زده : << وفور و آسایش موجب زبونی ومشقت مایه دلیری است>>

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام
به نظر من شجاعت ربطی به مذهب نداره ، بلکه به پرورش آدمها مربوطه . در جنگ جهانی اول ، ترسوترین ملتها (انگلیسی ها ،فرانسوی ها و...) با انظباط کامل نظامی به سوی تیر بارهای سنگین حمله میکردن (با وجود اینکه احتمال مرگ تقریبا حتمی بود) در جنگ جهانی دوم ،بیشترین تلفات به سربازان اتحاد شوروی وارد شد. اصولا بیشترین تعداد تلفات جنگهای قرن بیستم ، مربوط به کشورهای کمونیستی است : شوروی ، ویتنام ،چین وکره . که در این کشورها سربازان رو با ترکیبی از ایده اولوژی و ناسیونالیست به جنگ روانه میکردن .امروزه روز که سطح رفاه در خیلی از کشورها بالا رفته ، درجه منفعت طلبی هم در مردم زیادتر شده . به همین دلیل شجاع ترین مردم در جنگ جهانی دوم (ژاپنی ها) به بی غیرت ترین
مردم تبدیل شدن
یک بزرگواری حرف خوبی زده : << وفور و آسایش موجب زبونی ومشقت مایه دلیری است>>

احسنتم...بنده هم همینو عرض کردم برادر جان. منتهی جهاد فی سبیل الله خاصیتش اینه که در قید و بند این چیزها نیست. برانگیزاننده اون رزمنده ایمانش بخداست و روز معاد.
اینجوری وقتی به هدفی مثل پل حمله میکنه و میبینه روی اون پل مردم دارن تردد میکنند آن واحد پل رو به خاک و خون نمیکشه و ریسک میکته و از جانش میگذره تا بی دلیل کسی رو نکشته باشه...
یا به سربازانش دستور اکید میده پا روی اجساد دشمن نگذارند...
این چیزها رو نمیتونی همه جا ببینی...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از دلواپسان سایت بیاد توضیح بده که چرا جمهوری اسلامی پول بیت المال رو برای این گدا گشنه های نمک نشناس خرج کرده...

 

اول این که دلواپسان مساله هسته ای رو با جمهوری اسلامی قرین میدونین از شما ممنونم. مستندات شما درباره ادعا خرج پول بیت المال چیه ؟

روابط با جیبوتی

 1) تاريخچه

دولت جيبوتي در ارديبهشت سال 1377 سفير خود در يمن را به عنوان سفير آكرديته در تهران معرفي كرد.


2) روابط فرهنگي

شركت آقاي آپتيدون رئيس جمهوري وقت جيبوتي در اجلاس سران كنفرانس اسلامي در تهران در سال 1376 همچنين در اين سفر بر اجراي يك يا چند طرح ملي و داراي اولويت كشور جيبوتي  توسط  بخش خصوصي يا دولتي ايراني توافق شد.


3) روابط سياسي

برخی از نمونه روابط و همکاری سیاسی میان ایران و جیبوتی به قرار ذیل می باشد:
 

1.     جيبوتي جزو كشورهايي است كه رايشان در مسئله حقوق بشر هميشه منفي و به نفع جمهوري اسلام ايران است.
2.     رئيس جمهور جيبوتي آقاي اسماعيل عمر گيله تاكنون دو سفر به ايرن داشته‌اند. يكي در سال 1382  و ديگري در سال 1385 پس از دعوت آقاي احمدي نژاد که در حاشيه اجلاس فوق العاده اتحاديه افريقا در گامبيا بوده است.

سطح نمايندگي ايران در جيبوتي
از سال 1372 با معرفي سفير جمهوري اسلامي ايران درآديس آبابا به عنوان سفير آكرديته نزد دولت جيبوتي

سطح نمايندگي جيبوتي در ايران
آقاي سهل اسماعيل نور سفير آكرديته جيبوتي در تهران،پس از تسليم   استوار نامه خود به رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در 1387  رسما كار خود را به عنوان سفير در ايران آغاز نمود.


4) روابط اقتصادي

برخی از نمونه روابط و همکاری اقتصادی میان ایران و جیبوتی به قرار ذیل می باشد:

1.     امضاي موافقت نامه هاي بازرگاني و تفاهم نامه همكاري در موارد بهداشتي و همچنين موافقت نامه احداث ساختمان پارلمان و مركز تجاري جيبوتي ميان دو كشور طي سفر رئيس جمهور جيبوتي آقاي اسماعيل عمر گيله در سال 1382
2.     مذاكرات روساي جمهور دو كشور در سال 1385 ميني بر خريد سوخت يا گاز مايع با شرايط مناسب براي دو سال، تامين نيازهاي دفاعي جيبوتي و نيز تحويل پنج دستگاه سمند.
3.     جناب آقاي داودي معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران در راس هيئتي بلند پايه متشكل از وزير دارايي و توسعه اقتصادي و معاونين ديگر بمنظور بسط روابط تجاري ميان ايران و جيبوتي در سال 1386

  • Upvote 8
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اقای علی پور یه سوال داشتم...راسته که مجلس نمایندگان کشور جیبوتی را ما ساختیم؟ با هزینه خودمون؟....همین پارسال اگر اشتباه نکنم اقای لاریجانی برای افتتاحش تشریف بردن جیبوتی...

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

اول این که دلواپسان مساله هسته ای رو با جمهوری اسلامی قرین میدونین از شما ممنونم. مستندات شما درباره ادعا خرج پول بیت المال چیه ؟

روابط با جیبوتی

 1) تاريخچه

دولت جيبوتي در ارديبهشت سال 1377 سفير خود در يمن را به عنوان سفير آكرديته در تهران معرفي كرد.


2) روابط فرهنگي

شركت آقاي آپتيدون رئيس جمهوري وقت جيبوتي در اجلاس سران كنفرانس اسلامي در تهران در سال 1376 همچنين در اين سفر بر اجراي يك يا چند طرح ملي و داراي اولويت كشور جيبوتي  توسط  بخش خصوصي يا دولتي ايراني توافق شد.


3) روابط سياسي

برخی از نمونه روابط و همکاری سیاسی میان ایران و جیبوتی به قرار ذیل می باشد:
 

1.     جيبوتي جزو كشورهايي است كه رايشان در مسئله حقوق بشر هميشه منفي و به نفع جمهوري اسلام ايران است.
2.     رئيس جمهور جيبوتي آقاي اسماعيل عمر گيله تاكنون دو سفر به ايرن داشته‌اند. يكي در سال 1382  و ديگري در سال 1385 پس از دعوت آقاي احمدي نژاد که در حاشيه اجلاس فوق العاده اتحاديه افريقا در گامبيا بوده است.

سطح نمايندگي ايران در جيبوتي
از سال 1372 با معرفي سفير جمهوري اسلامي ايران درآديس آبابا به عنوان سفير آكرديته نزد دولت جيبوتي

سطح نمايندگي جيبوتي در ايران
آقاي سهل اسماعيل نور سفير آكرديته جيبوتي در تهران،پس از تسليم   استوار نامه خود به رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در 1387  رسما كار خود را به عنوان سفير در ايران آغاز نمود.


4) روابط اقتصادي

برخی از نمونه روابط و همکاری اقتصادی میان ایران و جیبوتی به قرار ذیل می باشد:

1.     امضاي موافقت نامه هاي بازرگاني و تفاهم نامه همكاري در موارد بهداشتي و همچنين موافقت نامه احداث ساختمان پارلمان و مركز تجاري جيبوتي ميان دو كشور طي سفر رئيس جمهور جيبوتي آقاي اسماعيل عمر گيله در سال 1382
2.     مذاكرات روساي جمهور دو كشور در سال 1385 ميني بر خريد سوخت يا گاز مايع با شرايط مناسب براي دو سال، تامين نيازهاي دفاعي جيبوتي و نيز تحويل پنج دستگاه سمند.
3.     جناب آقاي داودي معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران در راس هيئتي بلند پايه متشكل از وزير دارايي و توسعه اقتصادي و معاونين ديگر بمنظور بسط روابط تجاري ميان ايران و جيبوتي در سال 1386

 

جیبوتی؛ پارلمانش را ایران ساخت، با عربستان ائتلاف کرد!

 

 

ایران نیز از سال ها قبل تاکنون سعی کرده کمک های مالی و غیرمالی به دولت جیبوتی ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان اقدام ایران در ساختن ساختمان جدید پارلمان جیبوتی دانست.

این ساختمان توسط یک شرکت ایرانی و با هزینه دولت ایران ساخته و در سفر علی لاریجانی به پایتخت جیبوتی افتتاح شد.

http://www.asriran.com/fa/news/397425/جیبوتی-پارلمانش-را-ایران-ساخت-با-عربستان-ائتلاف-کرد

..............................................................................................................................

دوباره میخواهید تکذیب کنید؟

  • Upvote 5
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جیبوتی؛ پارلمانش را ایران ساخت، با عربستان ائتلاف کرد!

 

 

ایران نیز از سال ها قبل تاکنون سعی کرده کمک های مالی و غیرمالی به دولت جیبوتی ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان اقدام ایران در ساختن ساختمان جدید پارلمان جیبوتی دانست.

این ساختمان توسط یک شرکت ایرانی و با هزینه دولت ایران ساخته و در سفر علی لاریجانی به پایتخت جیبوتی افتتاح شد.

http://www.asriran.com/fa/news/397425/جیبوتی-پارلمانش-را-ایران-ساخت-با-عربستان-ائتلاف-کرد

..............................................................................................................................

دوباره میخواهید تکذیب کنید؟

برادر ساخت ساختمان پارلمان رو که خودمم نقل کردم ! سوال من اینه :

اول اینکه استناد شما از اینکه هزینه بیت المال صرف ساخت اون بنا شده چیست ؟

دوم اینکه به فرض صحت ادعا اگر این کشور کوچک اما راهبردی به خاطر این کمک کوچک جزو متحدین ایران می شد(همونطور که در این چند سال به بسیاری از قطعنامه های حقوق بشری علیه کشورمون رای منفی داده) به نظر شما به صرفه نبود ؟

معتقدم در کشورهایی مانن جیبوتی کمک مالی برای متحد کردن کافی نیست و باید این کمک ها با چاشنی قدرت همراه باشد.

  • Upvote 6
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برادر ساخت ساختمان پارلمان رو که خودمم نقل کردم ! سوال من اینه :

اول اینکه استناد شما از اینکه هزینه بیت المال صرف ساخت اون بنا شده چیست ؟

این ساختمان توسط یک شرکت ایرانی و با هزینه دولت ایران ساخته و در سفر علی لاریجانی به پایتخت جیبوتی افتتاح شد.

نیاز به توضیح اضافی هست؟

همونطور که در این چند سال به بسیاری از قطعنامه های حقوق بشری علیه کشورمون رای منفی داده

 

:laughing:

معتقدم در کشورهایی مانن جیبوتی کمک مالی برای متحد کردن کافی نیست و باید این کمک ها با چاشنی قدرت همراه باشد.

 

طرحهای جمهوری اسلامی برای متحد کردن کشورهای فقیر آفریقایی شکست خورده...چه شما قبول کنید و چه نکنید...سودان و جیبوتی دو نمونه آشکار هستن کسی هم نمیتونه این افتضاحو ماست مالی کنه...

  • Upvote 10
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برادر ساخت ساختمان پارلمان رو که خودمم نقل کردم ! سوال من اینه :
اول اینکه استناد شما از اینکه هزینه بیت المال صرف ساخت اون بنا شده چیست ؟
دوم اینکه به فرض صحت ادعا اگر این کشور کوچک اما راهبردی به خاطر این کمک کوچک جزو متحدین ایران می شد(همونطور که در این چند سال به بسیاری از قطعنامه های حقوق بشری علیه کشورمون رای منفی داده) به نظر شما به صرفه نبود ؟
معتقدم در کشورهایی مانن جیبوتی کمک مالی برای متحد کردن کافی نیست و باید این کمک ها با چاشنی قدرت همراه باشد.

ممکنه توضیح بدید چه منبعی دیگری غیر از بیت المال هست که میشه باون این کمکها را کرد؟
  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این ساختمان توسط یک شرکت ایرانی و با هزینه دولت ایران ساخته و در سفر علی لاریجانی به پایتخت جیبوتی افتتاح شد.

نیاز به توضیح اضافی هست؟

:laughing:

طرحهای جمهوری اسلامی برای متحد کردن کشورهای فقیر آفریقایی شکست خورده...چه شما قبول کنید و چه نکنید...سودان و جیبوتی دو نمونه آشکار هستن کسی هم نمیتونه این افتضاحو ماست مالی کنه...

این که یک سایت بدون منبع این مطلب رو بیان کنه اعتباری نداره

به جای فرستادن شکلک خنده برین یه مطالعه کنین رای رای کشور های افریقایی رو در چند سال قبل ببینین.

و شما میدونستین این طرح ها شکست خواهند خورد ؟ و اینکه اگر موفق بودن تمجید میکردین ؟

به خاطر بی ربط بودن به تایپیک عذر میخوام


ممکنه توضیح بدید چه منبعی دیگری غیر از بیت المال هست که میشه باون این کمکها را کرد؟

 

وقتی قراردادی بسته میشه یک طرف باید خدمت ارائه کنه یک طرف پول

  • Upvote 8
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این که یک سایت بدون منبع این مطلب رو بیان کنه اعتباری نداره

به جای فرستادن شکلک خنده برین یه مطالعه کنین رای رای کشور های افریقایی رو در چند سال قبل ببینین.

و شما میدونستین این طرح ها شکست خواهند خورد ؟ و اینکه اگر موفق بودن تمجید میکردین ؟

به خاطر بی ربط بودن به تایپیک عذر میخوام

شما قصد سرپوش گذاشتن بر شکست های آقایون رو دارید... کمک های ایران به بوسنی و سودان و جیبوتی و حماس و ..غیر از اتلاف پول ملت و و تحقیر کشور نتیجه ای نداشت...اینو اکثریت ملت میدونن الا عده ای که خودشونو به خواب زدن...

برای اینکه تاپیک به بیراهه نره دیگه ادامه نمیدم لطفا نقل قول نکنید.

  • Upvote 12
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این که یک سایت بدون منبع این مطلب رو بیان کنه اعتباری نداره

به جای فرستادن شکلک خنده برین یه مطالعه کنین رای رای کشور های افریقایی رو در چند سال قبل ببینین.

و شما میدونستین این طرح ها شکست خواهند خورد ؟ و اینکه اگر موفق بودن تمجید میکردین ؟

به خاطر بی ربط بودن به تایپیک عذر میخوام


 

وقتی قراردادی بسته میشه یک طرف باید خدمت ارائه کنه یک طرف پول

دوست عزیز شما دیگه خیلی داری میی تو جاده خاکی.پول دولت ایران مگه چیزی غیر از بیت المال هست؟ نکنه میخواین بگین اونم از نذورات مردم بوده؟
در ضمن میشه بگی رای یک کشور آفریقایی که هیچی رای کل آفریقا چه نفعی برای ما داره؟

  • Upvote 6
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.