Electro_officer

اژدر Mark 48 نابودگر شناورها!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

معرفی اژدر آمریکایی Mark 48
تصویر
اژدر Mark 48 اژدری است پرسرعت که جهت شلیک شدن از زیردریایی‌های سنگین طراحی شده و توانایی هدف قرار دادن زیردریایی‌های اتمی و یا شناورهای پیشرفته را داراست.
این اژدر در اواخر سال 1960 و در طول جنگ سرد برای مقابله با زیردریایی‌های شوروی طراحی شد؛ و از سال 1972 جایگزین اژدرهای Mk-37 و Mk-14 در نیروی دریایی ایالات متحده شده است. با روی کارآمدن زیردریایی‌های جدید کلاس آلغای شوروی برنامه‌ای جهت ارتقای اژدر تحت عنوان ADCAP انجام شد که توانایی‌های جدیدی به اژدر می‌داد. آزمایش‌هایی جهت سنجش توانایی‌های جدید اژدر از جمله سیستم الکترونیکی آن صورت گرفت؛ نوع جدید اژدر Mk-48 Mod 4 نام گرفت و در سال 1985 ساخت آن شروع شد و در سال 1988 به طور رسمی به کارگرفته شد. از آن زمان تا کنون توانایی‌های گوناگونی به اژدر داده‌شده‌است و موجب ساخت اژدرهای Mk-48 Mod 6 و mod 7 شده که آخرین آن در سال 2008 آزمایش شد.
اژدر Mk-48 جهت شلیک از مقر اژدر زیردریایی طراحی شده است و زیردریایی‌های ایالات متحده از جمله زیردریایی‌های کلاس Ohio، Seawolf، Los Angeles، Virginia مجهز به این اژدر می باشند. این اژدر همچنین در زیردریایی‌های کانادا، استرالیا و هلند نیز مورد استفاده قرار گرفته‌است.
اژدرهای Mk-48 و Mk-48 ADCAP را می‌توان از طریق تجهیزات مخابراتی نصب‌شده بر روی آنها هدایت کرد. همچنین این اژدرها به گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که بتوانند به صورت خودکار هدف را شناسایی و مورد اصابت قرار دهند. نحوه‌ی عملکرد اژدر به این گونه‌است که وقتی به سمت هدف شناور شلیک می‌شود به طرف Keel کشتی(کیل عبارت است از صفحه‌ای فلزی و مستحکم که به صورت عمودی و یا افقی در کف کشتی قرار دارد و وظیفه آن حفظ ساختار شناور است.) حرکت می‌کند و پس از برخورد به آن منفجر شده و کیل (که ستون فقرات شناور محسوب می‌شود) را به دو نیم تقسیم می‌کند که این باعث نابودی ساختار شناور می‌شود؛ همچنین اژدر این توانایی را دارد که در صورت عدم اصابت به هدف دور بزند و مجددا به سمت هدف حرکت کند.
تصویر

پیشران
موتور اژدر از سوخت Otto fuel II استفاده می‌کند که وقتی آتش‌می‌گیرد گاز پرحرارتی تولید می‌کند که این امر باعث ایجاد نیروی محرکه‌ی مورد نیاز می‌شود.
حسگرها
جست‌و‌جوگر اژدر دارای سنسوری الکتریکی است که مانع از انحراف اژدر می‌شود. اطلاعات تاییدنشده‌ای وجود دارند که بیانگر این امراند که این اژدر توانایی شناسایی فیلدهای مغناطیسی اطراف هدف را داراست که این می‌تواند به علت وجود سیستم‌های الکترومغناطیسی نصب شده در سر جنگی اژدر باشد که این باعث می‌شود تا اژدر بتواند جرم فلزی ساختار شناور را شناسایی کرده و در فاصله‌ی مناسب از آن منفجر شود.
براساس منابع اطلاعاتی مختلف بهینه‌سازی این اژدر هنوز در حال انجام است. در سال 1990 بهینه‌سازی‌هایی بر روی مدل Mod 6 از Mk-48 ADCAP صورت گرفت که باعث کم‌صداتر شدن موتور اژدر شد که این امر باعث دشوار شدن شناسایی اژدر توسط اهداف می‌شود. همچنین ارتقای دیگری در سال 2000 با کد CBASS روی اژدر انجام شد. در 25 ژولای سال 2008 نیروی دریایی استرالیا اقدام به آزمایش 48 Mod 7 CBASS کرد که اژدر توسط زیردریایی کلاس Collins شلیک شد و با موفقیت به هدف برخورد کرد.
عکس زیر مربوط به آزمایش اژدر است که توسط زیردریایی کلاس Collins شلیک شد و یک ناوشکن قدیمی 29 ساله را به طور آزمایشی مورد هدف قرارداد. اژدر ساختار ناوشکن را در هم شکست و آن را به دو قسمت تقسیم کرد. قسمت انتهایی ناوشکن بلافاصله غرق شد اما غرق شدن قسمت جلوی ناوشکن کمی طول کشید.
تصویر

مشخصات:
کاربرد: اژدر سنگین جهت استفاده توسط زیردریایی‌ها
شرکت‌های سازنده:
Mk-48: شرکت Gould
Mk-48 ADCAP: شرکت Hughes Aircraft در حال حاضر Raytheon
نیروی محرکه: پمپ جت، موتور Swash-plate piston
طول: 5.79متر
وزن: Mk-48 1558کیلوگرم، Mk-48 ADCAP 1676کیلوگرم
قطر: 533میلیمتر
برد: 38کیلومتر با سرعت 55نات، 50کیلومتر با سرعت 40 نات
عمق حرکت: 800میلیمتر
سرعت: 55 نات
سیستم هدایت: Wire guided and passive، homing acoustic active
سر جنگی: 295 کیلوگرمی
سال بکارگیری: Mk-48 1972، Mk-48 ADCAP 1988
اطلاعات دقیق در رابطه با اژدر طبقه‌بندی‌شده و سری هستند. و نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرده که سرعت اژدر بیش از 28نات، عمق حرکت آن بیش از 800میلیمتر و برد آن بیش از 8کیلومتر است.

تصویر

تصویر

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_48_torpedo
استفاده از مطلب بدون ذکر نام مترجم و سایت میلیتاری مجاز نیست.

-------------------------

پندار ما این است که شهدا رفته‌اند و ما مانده‌ایم؛ حال آنکه شهدا مانده‌اند و زمانه ما را با خود برده!
شهید آوینی
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوست عزيز واقعا اژدر قدرتمنديه طولشم زياده و اينكه ميره هدف دور ميزنه از همه خطر ناك ترش كرده فكر نكنم كيلو ها و يا ناو هاي ما توانايي مقابله با اين اژدر داشته باشند مگر اينكه بشه با جنگ الكترونيك منحرفشون كرد قدرت تخريب بالايي دره ميشه اينو با حوت مقايسه كرد از نظر قدرت تخريب و سرعت و ...؟ هميشه فكر مي كردم ما بهترين اژدر دنيارو داريم نگو بي خود نيست كه امريكا ابر قدرت و اژدرهاشم خياي پيشرفتست. icon_cool :|
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون دوست عزيز واقعا اژدر قدرتمنديه طولشم زياده و اينكه ميره هدف دور ميزنه از همه خطر ناك ترش كرده فكر نكنم كيلو ها و يا ناو هاي ما توانايي مقابله با اين اژدر داشته باشند مگر اينكه بشه با جنگ الكترونيك منحرفشون كرد قدرت تخريب بالايي دره ميشه اينو با حوت مقايسه كرد از نظر قدرت تخريب و سرعت و ...؟
هميشه فكر مي كردم ما بهترين اژدر دنيارو داريم نگو بي خود نيست كه امريكا ابر قدرت و اژدرهاشم خياي پيشرفتست. icon_cool :|

خوب فاكتورهاي زيادي كارايي يه اژدر رو مشخص ميكنند. اين اژدر به نظر از لحاظ تجهيزات الكترونيكي و قدرت تخريب قوي‌تر از حوته( البته بنده در مورد حوت اطلاعات كمي دارم) ولي از لحاظ سرعت حوت قوي‌تره!
البته امروزه شناورا رو طوري ميسازن كه اگه يه سوراخ هم تو بدنشون ايجاد بشه غرق نميشن! چون آب فقط يه قسمت از شناور رو پر ميكنه و بقيه‌ي قسمتا سالمن. بنابراين به نظر من قدرت تخريب نقش اساسي تري داره. البته اين اژدر علاوه بر قدرت تخريب بالا به بد جايي برخورد ميكنه! يعني كيل رو خورد ميكنه و شناور رو هرچند هم مقاوم باشه بد جوري به دردسر ميندازه!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا اژدر قدرتمندیه. راه مقابله با این اژدر چی هست؟ ممنون از زحمتی که کشیدی. :| luftwaffe

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هوت كه در واقع نسخه غیر هسته ای شاكوال روسی هست و اخیرا" هم مجددا" آپگرید شده و در كنار یاخونت و سان برن در اختیار ایران هست تقریبا" هر كشتی به غیر ناوهای هواپیمابر كه شدیدا" حفاظت شده هستند رو هدف قرار میدن در مقابل آمریكاییها ظرف مدت كوتاهی نیروی دریایی ا رو به قعر خلیج فارس خواهند فرستاد مهون كاری كه در اواخر جنگ كردن ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا اژدر قدرتمندیه. راه مقابله با این اژدر چی هست؟

ممنون از زحمتی که کشیدی.


دعا بخونی و جلیغه ی نحات به خودت ببندی و از کشتی بپری بیرون! :|
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا اژدر قدرتمندیه. راه مقابله با این اژدر چی هست؟

ممنون از زحمتی که کشیدی.




:| luftwaffe

بايد شناورامونو از لحاظ جنگ الكترونيك قوي كنيم تا هدف‌گيري اژدر رو دچار اشتباه كنيم. البته اين كار راحت نيست ولي نشد نداره! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی جان جالب بود دستت درد نکنه. البته سرجنگی این اژدر کوچکتراز سرجنگی حوت بوده و قدرت انفجاری کمتری دارد. حمید، حوت همان اشکوال روسی است و ایران سانبرن و یاخونت ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم شنیدم و اینو هم شنیدم که روسیه درخواست ایران رو رده کرده! اگر روسها به ایران سانبرن میفروختن مطمئن باشید مجبور نبود یه موشک قدیمی مثل کرم ابریشم رو با خرج هزینه زیاد ارتقا بده که معلوم نیست به هدف بخوره را منهدمش کنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رعد که به نظر موشک عالیی میاد با 350 کیلومتر برد و کلاهک 500 کیلوگرمی و انفجار تاخیری!!؟ :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اما در مجله جنگ افزار شماره 34 نوشته شده است که این موشک در اختیار 4 کشور ایران اوکراین روسیه و چین است و خودتون هم میدونید که مجله ای به این بزرگی هیچ مطلبی رو الکی چاپ نمیکنه اگه فکر میکنید که دروغ میگم میتونید از rezakiani بپرسید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميخواستم در موردش تاپيك بزنم كه مثل اينكه قبلا زحمتش كشيده شده ! ضمن تشكر از دوست عزيز و كم پيداي ما الكترو افيسر....
هر نات تقريبا 51 سانتي متر بر ثانيه است كه با اين سرعت 55 كيلونات ميشه تقريبا ميشه 100 كيلومتر بر ساعت سرعت معمولي ! چنين سرعتي توي آب براي اين اژدر بزرگ و نيرومند سنگين وزن كاملا مناسبه ! به انواع سيستمهاي هدايت هم مجهزه البته براحتي ميشه از شر اين اژدر ها در صورتي كه از فاصله دور شليك بشن خلاص شد اما .......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کسی از دوستان از برد موشک حوت اطلاعی نداره ؟

اگر دارین لطفا بگید .


موشک حوت از لحاظ سرعت قدرت بیشتری نسبت به این موشک داره . ولی خوب ما اطلاعات زیادی از موشک حوت در اختیار نداریم . برای مثال نمی دونیم که وزن دقیق کلاهک حوت چقدر هست . موشک اشکوال هم نمی شه به عنوان مثال گفت . چراکه اساس کلاهک اشکوال 210 کیلو هست که با وجود کلاهک هسته ای ...

ولی ایران به دلیل عدم استفاده از کلاهک هسته مطمئنا وزن کلاهک رو ارتقاع داده . و همچنین باید گفت که حوت اشکوال نیست . احتمال داره که کارشناسان روسی در این امر کمک هایی کرده باشند ولی مطمئن باشید در اون حد اشکوال نیست چراکه اساسا یک موشک استراتژیکی هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با خصوصياتي كه براي هدف گيري و طرز نابود كردن هدف ( دور زدن ) خداييش اژدر خفنيه دست مهدي عزيز هم بابت اين تاپيك كامل درد نكنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.