RezaKiani

نسل آینده شناورهای نظامی (قسمت سیزدهم)هایمنا؛فنلاند

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تا کنون شناورهای مدرن 2کشور از کشورهای اسکاندیناوی را بررسی کردیم. اکنون، نوبت به جدیدترین شناور نظامی فنلاند می رسد. این کشور نیز مانند دیگر همسایه هایش -سوئد و نروژ- ساخت شناورهای کوچک با توانایی های بالا را در دستور کار قرار داده است.

در روز سوم دسامبر 2003 نیروی دریایی فنلاند قراردادی به مبلغ 24 میلیون دلار برای ساخت سومین شناور سریع السیر هجومی از کلاس هامینا را با کشتی سازی "آکر" فنلاند امضاکرد. برنامه اولیه نیروی دریایی فنلاند تنها دو شناور را دربر می گرفت اما در هنگام تنظیم قرارداد ساخت شناور سوم، گزینه ای برای ساخت چهارمین شناور درنظرگرفته شد که این امر رضایت این نیرو را از شناورهای جدیدش نشان می دهد. مبلغ ذکرشده در بالا تنها برای ساخت بدنه آلومینیمی شناور در نظرگرفته شده است وبرای توسعه تجهیزات داخلی آن مبالغ دیگری منظور شده است.

ظاهرا نیروی دریایی فنلاند تصمیم دارد تا تعداد شناورهای ناوگان سریع السیر خود را تا 10 فروند افزایش دهد. در این ترکیب قرار بود که شناورهای کلاس هامینا نقش کشتی های فرماندهی را برای 8 شناور کوچکتر کلاس تی-2000 برعهده بگیرند. پروژه ساخت شناورهای تی-2000 پس از تحویل گرفتن یک شناور آزمایشی لغو شد و نیروی دریایی فنلاند تصمیم به بهسازی شناورهای موجود کلاس رائومای خود گرفت.

چهارمین فروند از شناورهای کلاس هامینا در سال 2006 تحویل داده شد. این 4 شناور در ناوگروهی به نام اسکادارن2000 سازماندهی شده اند. قرار است که این واحد در سال 2008 به ظرفیت کامل خود برسد و توانایی های نبردهای سطحی و دفاعی نیروی دریایی فنلاند را بهبود بخشد.

تمامی بدنه این شناور از آلومینیم ساخته شده است و سازه اصلی و بدنه توسط مواد ترکیبی تقویت شده اند. این شناور وزنی کم و قدرت مانوری زیاد دارد که ناشی از بکارگیری جتهای آبی ساخت رولزرویس است. این جتهای آبی به هامینا اجازه می دهند تا با سرعت در آبهای کم عمق حرکت کرده و در مواقع ضروری سرعت خود را کاهش دهد یا در کمترین شعاع گردش کند.

هامینا قدرت آتش زیادی دارد که معمولا در شناورهایی با 2 برابر ابعاد هامینا یافت می شود.

هامینا به عنوان یک شناور با توانایی حرکت پنهان و با کمترین امضای مغناطیسی، حرارتی و راداری طراحی شده است. بدنه آن -مانند ویسبی سوئدی- با زوایایی ساخته شده اند که کمترین میزان تشعشع رادار را به سمت منبع آن بازگردانند و علاوه بر آن بدنه شناور از مواد جذب کننده امواج رادار پوشانده شده است. قسمتهای زیادی از بدنه خارجی توسط موادی مانند کولار و بالسا ساخته شده اند.

بدنه فیبر کربن هامینا بر خلاف بدنه های ساخته شده از فیبرشیشه جلوی عبور امواج را می گیرد و می تواند شناور را در برابر امواج الکترومغناطیسی ناشی از انفجارات هسته ای یا ئی-بمبها محافظت کند. درضمن، این بدنه سبب می شود تا امواج ساخته شده توسط دستگاه های داخلی شناور به خارج از آن نفوذ نکنند که این مورد حفاظت الکترونیکی بالایی در جنگهای الکترونیکی برای هامینا ایجاد می کند. پنجره های هامینا در پل کشتی قرارگرفته اند وتنها قسمتی از شناورهستند که به خوبی امواج رادار را منعکس می کنند.

در بدنه شناور آب پاشهایی نصب شده است که می تواند آب دریا را بر روی بدنه بپاشد تا هدفگیری هامینا برای موشکهای حرارتی مکشلتر شود.
هامینا از آخرین تکنولوژی الکترونیک و تسلیحاتی دنیای غرب بهره می گیرد. سیستمهای الکترونیکی و کنترلی این شناور مجمتع هستند و به آن اجازه می دهند تا دایره ای به شعاع 200 کیلومتر را در برابر هواگردهای دشمن پوشش دهد. سیستم موشک انداز آموخونتو می تواند همزمان با 8 هواگرد درگیر شوند. موشکهای آموخونتو 14کیلومتر برد داشته و از هدایت مادون قرمز استفاده می کنند. این موشکها ساخت آفریقای جنوبی هستند.

سلاح اصلی ضدکشتی شناورهای کلاس هامینا 4 قبضه موشک انداز سوئدی برای شلیک موشکهای ضدکشتی آربی اس-15 مارک3 می باشد که در پاشنه شناور نصب شده اند. برد این موشکها 100 کیلومتر می باشد. سلاح دیگر هامینا توپ 57 میلیمتری بوفورس است که در چند شناور مدرن دیگر نیز نصب شده است. این تسلیحات را 2 قبضه مسلسل سنگین برای دفاع در برابر شناورهای کوچک و هواگردها تکمیل می کنند.

هامینا به یک ریل برای انداختن بمب های زیرآبی مجهز شده است که می توان از آن برای مین گذاری نیز استفاده کرد.
شناورهای کلاس هامینا برای مقابله با موشکهای دشمن از پرتاب کننده فریبنده "ماس" ساخت شرکت راینمتال استفاده می کند. این پرتاب کننده در شناورهای آلمانی "کا-130" نیز بکارگرفته شده و می توانند فریبنده هایی برای منحرف ساختن موشکهای هدایت راداری، مادون قرمز، ماورا بنفش و هدایت چشمی شلیک کنند.

هامینا کلاس مشخصات
تاریخ سفارش 1996
تاریخ شروع پروژه ؟
تاریخ به آب انداختن ؟
تاریخ به خدمت گرفته شدن 1998
وزن کامل 250تن
طول 51متر
عرض 8.5متر
آبخور 1.7متر
پیشرانه 2 دستگاه موتور دیزل 16 سیلندر ام تی یو به توان 6600 کیلووات؛2 دستگاه جت آبی رولزرویس
سرعت 30+ گره دریایی
برد 500 مایل دریایی
خدمه 32نفر
هلیکوپتر ندارد
تجهیزات الکترونیک کنترل آتش سروس-200 ساخت ساآب؛رادار دریانوردی کنسیلیوم سلسمار؛رادار 3بعدی تی آر اس-3دی/16-ئی اس ساخت ئی آداس؛مدیریت رزمی آان سی اس-2000؛دستگاه تشخیص دوست از دشمن؛سیستم اخطاردهنده ماتیلدا ساخت تالس؛سونارداخلی؛سونار یدک کش؛پرتاب کننده فریبنده "ماس" ساخت راینمتال
تسلیحات موشک پدافندهوایی عمودی 8خانه آموخونتو؛4 قبضه موشک انداز ضدکشتی آربی اس-15مارک3؛1 قبضه توپ 57 میلمتری بوفورس؛2 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری؛ریل پرتاب بمب زیرآبی یا مین آبی

منبع مجله جنگ افزار
رضاکیانی موحد

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_20357_8_122_510lo.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Hamina_class_missile_boat4.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Hamina_class_missile_boat1.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا دستت درد نكنه!

شناور شيكيه! من كه ازش خوشم اومد! :mrgreen: چه عكس با ابهتي داره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هیچ چیزی بهتر از این نیس که آدم خبر سلامتی دوستانش رو بشنوه. (یا بفهمه یا...)
به هرحال خدا رو شکر . انشالله زودتر حالتون خوب خوب خوب بشه.
از توجه شما ممنونم.
ایران هم داره توی این زمینه کار می کنه و فکر کنم که پیشرفتهای خوبی در زمینه ساخت همچی شناورهایی داشته ایم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک ویدیو در رابطه با این شناور

[code]http://www.youtube.com/watch?v=MVih2G0TMBQ[/code]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان گل کاشتی. دستت درد نکنه.کشورهایی به این کوچکی چه تکنولوژی هایی دارند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.