Recommended Posts

مشکل در نمونه ارتقا یافته سیستم کشف آتش توپخانه AN/TPQ-53

 

 

1386184081596.jpg

 

 

در سال 2012 ارتش آمریکا سرانجام شروع به جایگزینی نمونه قدیمی تر سیستم راداری کشف آتش توپخانه AN/TPQ-36/37 با نسخه ی جدید تر و بهینه شده تر AN/TPQ-53 نمود. در حالیکه نمونه جدیدتر با خود ارتقاعات متعددی را همراه داشت اما رفته رفته ارتش گزارشاتی مبنی بر خطای سیستم در تشخیص دروغین اهداف، دریافت می کرد. مشکل آنجا بود که سیستم در حالی روی رادار خود اعلام هشدار نزدیک شدن تهدید می کرد که هیچ تهدیدی واقعاً وجود نداشت. علاوه بر این مشکلات زیادی در تشخیص گلوله توپ ، خمپاره یا راکت از یکدیگر در این سیستم جدید وجود داشت.

 

همچنین گزارش شده که این سیستم در برابر شلیک های چندگانه دچار مشکل می گردد و در ناحیه ای که چند گلوله با هم به سمت سیستم بیاید، در دادن اطلاعات آن ناحیه ناتوان می ماند. ارتش آمریکا نیز پس از استقرار 38 دستگاه و گزارش مشکلات، توزیع این سیستم را بین نیروهای خود متوقف کرده و خرید صدها دستگاه دیگر را نیز تا زمان رفع مشکلات به حالت تعلیق درآورده است.

 

در سال 2010 ارتش آمریکا سیستم AN/TPQ-53 را جهت تست نهایی به افغانستان فرستاد و در آغاز سال 2012 بود که ارتش 51 دستگاه از این سیستم جدید ضد آتش سفارش داد. از مزایای نمونه جدید نسبت به سیستم قبلی می توان  راحتی  استفاده و تعمیر، مطمئن تر بودن، قابلیت اسکن 360 درجه نسبت به 90 درجه در نمونه قبل، و سرعت عمل بیشتر در واکنش نشان دادن را نام برد.

 

ارتش آمریکا قصد دارد 180 دستگاه TPQ-53 را هرکدام به ارزش 9 میلیون دلار، خریداری نماید. نمونه قبلی بسیار ارزانتر بود و هنوز هم در برابر تهدیدات موجود کارآمد است و این دلیل این موضوع می باشد که چرا کشورهایی مثل عراق هنوز ترجیح به استفاده از نمونه قبلی این سیستم راداری می دهند.

 

 

 

 

http://www.strategypage.com/htmw/htecm/articles/20160225.aspx

  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

آمریکا در پی ایجاد بزرگترین ناوگان کشتی های بی سرنشین

 

 

 

 

 

http://www.techinsider.io/darpa-creates-autonomous-marine-drone-2016-2

 

این خبر یک نیم نگاه به آینده ای نه چندان دور است 

آینده ای که در آن ربات ها به جای انسان ها بخش برخورد نبرد را بر عهده خواهند گرفت

 

ایران در خصوص هوش مصنوعی اقدامات خیلی خوبی انجام داده است ولی حضور در دریا و عدم ارتباط بیش از یک ماه قابلیت هایی است که باید آن را چه برای وسایل سرنشین دار و چه بی سرنشین ایجاد کنیم

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اسرائیل اقدام به ساخت سامانه ضد هوایی  Magic Wand می نماید

 

IronDome_2_magic-wand-missile-system.jpg
 

 

 

اواخر سال 2015 اسرائیل اعلام کرد که درسال 2016 اولین باتری از سامانه موشکی "چوب جادو" را برای مقابله با تهدیدات هوایی  مستقر می کند. اسرائیل تصمیم دارد این سامانه ضد هوایی جدید را جایگزین سامانه های امریکایی هاک و پاتریوت نماید.

 

سامانه چوب جادو در سال گذشته چندین تست موفق از جمله رهگیری و انهدام  موشکهای بالستیک کوتاه برد و همچنین انواع جنگنده را پشست سر نهاده است. پیش از اسرائیل در نظر داشت که در سال 2014 این سامانه را عملیاتی کند اما وجود مشکلات در برنامه ساخت، استقرار این سامانه را به تاخیر انداخت. اسرائیل در طول یک دهه تحقیق و توسعه برای بهبود سامانه های موشکی پاتریوت حاضر، درنهایت موفق به ساخت سامانه چوب جادو شد که دارای ارتقاهای مختلفی نسبت به پاتریوت های امریکاست ازجمله موشک آن که با برد 300 کیلومتری دارای قابلیتهای بیشتری در تعقیب اهداف می باشد.

 

سیستم موشکی جدید در واقع مکملی برای سیستم ضد راکتی گنبد آهنین می باشد. گنبد آهنین قادر است راکت های پرتاب شده را تا برد 70 کیلومتری رهگیری و محل فرود آنها را محاسبه نماید و در صورت فرود راکت در محل مسکونی اقدام به انهدام آن می کند، در غیر این صورت آن را رها می نماید. انتظار می رود که اسرائیل 17 باتری سامانه موشکی هاک و 6 باتری پاتریوت را با این سامانه جدید موشکی جایگزین نماید.

 

 

 

http://www.strategypage.com/htmw/htada/articles/20160116.aspx

  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این خبر یک نیم نگاه به آینده ای نه چندان دور است 

آینده ای که در آن ربات ها به جای انسان ها بخش برخورد نبرد را بر عهده خواهند گرفت

 

ایران در خصوص هوش مصنوعی اقدامات خیلی خوبی انجام داده است ولی حضور در دریا و عدم ارتباط بیش از یک ماه قابلیت هایی است که باید آن را چه برای وسایل سرنشین دار و چه بی سرنشین ایجاد کنیم

 

درسته. این دسته خبرها باعث میشه ادم از پوسته توهم خارج بشه و کمی واقع نگرانه دنیای اطرافش رو ببینه.

 

اما در مورد ایران....

قبل از قدم گذاشتن در راه هوش مصنوعی ایران باید توان اتوماتیک کردن تسلیحات و ابزارهاش رو یاد بگیره.... مغز وقتی بازویی در کار نیست به چه درد میخوره!

 

بنابراین عزیزان اول یه بارگذار اتوماتیک گلوله های تانک ، یه هویتزر اتوماتیک، یه... اینا رو ساختن بعد میشه بفکر ساخت یه ابزار کاملاً اتوماتیک و هوشمند بود

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قوی سفید به آسمان باز خواهد گشت

 

1031194844~0.jpg

 

 

بمب افکن T-160 در حال طی مراحل مدرن سازی است و پس از این فرآیند،  طبق زمانبندی از آغاز سال 2019 دوباره پرواز خواهد کرد. این مطلب را ژنرال ویکتور بوندارف، قرمانده نیروی هوافضای روسیه اعلام کرد. او هم چنین اضافه کرد :" ارتقای این بمب افکن زیر نظر رئیس جمهور در حال پیشرفت است. من فکر میکنم تا سال 2019 این ارتقاء پایان پذیرد و این هواپیما دوباره پرواز کند".

 

بمب افکن استراتژیک Tu-160 یک بمب افکن مافوق صوت است که طی دهه 70 و 80 میلادی توسط توپولوف طراحی و تولید گردید. اگرچه برخی هواپیماهای ترابری نظامی یا غیر نظامی بزرگتر از Tu-160 وجود دارند اما این بمب افکن بزرگترین هواپیمای جنگی جهان به شمار می رود. قوی سفید که از سال 1987 به خدمت وارد شده ، دارای  بالاترین وزن تیک آف در بین دیگر بمب افکن هاست.

 

رقابت برای ساخت بمب افکن های سنگین استراتژیک مافوق صوت در شوروی از سال 1967 آغاز شد و در سال 1972 شوروی در پاسخ به ساخت بمب افکن B-1 اقدام به ساخت بمب افکن چند منظوره جدید مافوق صوت با بال متحرک نمود که می توانست به سرعت 2.3 ماخ برسد.

 

 

 

 

http://sputniknews.com/military/20160302/1035679422/russia-strategic-bomber.html

  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تلاش برای بازسازی ناوگان فرسوده؛

کروواسی 16 فروند بالگرد OH-58D از آمریکا می خرد

 

 

 

635925392281478234-redstone-19112015-1-v

 

 

 

پارلمان کروواسی قرارداد خرید 16 فروند بالگرد نظامی Bell OH-58D Kiowa Warrior  را ازبین بالگردهای مازاد آمریکا، تایید کرد.ارزش این قرارداد که علاه بر خرید بالگردها شامل سه شبیه ساز آموزشی و تجهیزات و خدمات مرتبط نیز می شود، بالغ بر 41 میلیون دلار برآورد شده است.

 

خرید این بالگردها ظرفیت هوایی ارتش کروواسی را در زمینه بالگردهای نظامی بالا برده و به قدرت تهاجمی این کشور می افزاید زیرا علاوه بر توپ خود قادر به حمل تسلیحاتی از جمله موشک لیزری نیمه فعال Hellfire و موشک های هوا به هوای Stinger هستند. قرار است که این بالگردها تا آخر امسال به کروواسی تحویل گردند.

 

وزارت دفاع کروواسی در برنامه ای جهت نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود قصد دارد تا چند فروند جنگنده جدید نیز جهت تعویض با جنگنده های MiG-21 باقی مانده از دوران شوروی، خریداری نماید که در این رابطه رو پیشنهاد خرید جنگنده Gripen از سوئد و F-16 از آمریکا را در دست بررسی دارد، هرچند رسانه ها از گزینه های دیگری نیز مانند میراژ فرانسوی یا حتی T-50 کره جنوبی نیز خبر داده اند.

 

 

 

 

http://www.defensenews.com/story/defense/international/europe/2016/03/02/croatian-parliament-approves-kiowa-helo-deal/81237210/

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولین پرواز موفق Predator-B ER  با بال های اپگرید شده

 

 

Predator-B-MQ-9-Reaper-696x429.jpg

 

 

 

شرکت جترال اتمیک اعلام کرد که پهپاد افزایش برد داده شده Predator B/MQ-9 Reaper  اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد. این نمونه مجهز به بال هایی بلند تر است که نسبت به نمونه قبلی ظرفیت سوخت بیشتر و همچنین جایگاه حمل تسلیحات بیشتر را به همراه دارد. در نتیجه این آپگریدها این نمونه جدید به لطف بال های بلندتر خود می تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد و همچنین مسافت بیشتری راطی کند.

 

این بال های جدید 79 فوتی نه تنها برد و ماندگاری بیشتری برای پهپاد به ارمغان می اورد بلکه باعث می شود این نمونه " اثبات مفهومی" نسل جدیدی از پهپادهای Predator باشد. در جریان تست اخیر، Predator B ER موفق شد که به ارتفاع ابتدایی مورد نظر یعنی ارتفاع 7500 پایی صعود کند، همچنین توانست مانورهای مربوطه و عملیات فرود را بدون حادثه انجام دهد. در مراحل بهدی تست های عملیاتی روی این پهپاد انجام خواهد شد.

 

بنا بر گزارشات بال های جدید Predator B ER، نسبت به نمونه قبلی 13 فوت بلند تر شده که همین موضوع باعث می شود استقامت پروازی این پرنده از 24 ساعت به 40 ساعت افزایش یابد. همچینین بهینه سازی هایی برای کوتاه تر کردن میدان پروازی جهت برخاستن و نشستن پهپاد انجام گرفته است.

 

 

 

http://www.defencetalk.com/predator-b-uav-extended-range-conducts-first-flight-with-long-wings-upgrade-66899/

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دارپا در پی توسعه پرتابه هدایت شونده سامانه های دفاع نزدیک

 

 

چندی پیش دفتر برنامه های پژوهش پیشرفته دفاعی آمریکا DARPA از اعطای دو قرارداد جداگانه به کمپانی های ریتئون و لاکهیدمارتین در غالب برنامه  " سامانه درگیری گلوله رهگیرِ سریع دفاعِ چند سَمتی "  یا MAD-FIRES خبر داد . پیش از این نیز قرارداد دیگری در راستای این برنامه به این دو کمپانی اعطا شده بود.

 

قرارداد نخست به مبلغ بیش از 17 میلیون دلار به ریتئون و قرارداد دوم به مبلغ بیش از 8 میلیون دلار به لاکهیدمارتین واگذار شد . مدت زمان انجام و اتمام کار بر روی این قراردادها 2 سال و در اوایل سال 2017 اعلام شده . مرحله اول موافقت دو جانبه در قرارداد لاکهیدمارتین  شامل به نمایش گذاشتن کاهش ریسک به منظور شناسایی و رُشد و بلوغ فناوری های حیاتی مورد نیاز در این برنامه میشود .

 

بر اساس این طرح ، مهمات و پرتابه هایی توسعه میابد که وظیفه مقابله با تهدیدات دریایی از قبیل موشک های کروز ضد کشتی ، هواگردهای بی سرنشین ، شناورهای کوچک و سریع سطحی و هواپیماها و بالگردها را خواهد داشت. این پرتابه در رده کالیبر متوسط میباشد که دقت و صحت در هدایت را همزمان با سرعت بالا و تعداد کافی تامین خواهد کرد.

 

این مهمات ارزان قیمت قادر خواهند بود تا مسیر پروازی خود را در جریان رسیدن و نزدیک شدن به هدف تغییر داده و با احتمال موفقیت بسیار بالایی با اهداف سریع ، مانور دهنده و در تعداد بالا به طور همزمان درگیر و آنها را نابود نمایند و در صورتی که هدف از اصابت اولیه جان سالم به در ببرد ، پرتابه شلیک شده بعدی قادر است تا با انجام مانور سنگین با آن هدف درگیر شود.

 

این پرتابه ها هزینه درگیری و انهدام اهداف را تا 10 برابر کاهش خواهند داد و همچنین میتوان از آن در بسترهای هوا پایه و زمین پایه نیز بهره بُرد.

 

http://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/658913

http://www.darpa.mil/program/multi-azimuth-defense-fast-intercept-round-engagement-system

 

 

این پرتابه در حقیقت گونه کوچک تر ، پیشرفته تر و آینده نگرانه ای مشابه با پرتابه های 76 میلیمتری در حال توسعه DART ساخت کمپانی اُتومِلارای ایتالیاست که در سامانه اِسترالِس ساخت همین کمپانی به کار گرفته خواهد شد.

 

http://www.finmeccanica.com/documents/63265270/66959012/STRALES_2013.pdf?download_file

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Rolf-Dunkel.jpg

 

 

الجزایر  بزودی نخستین ناوچه   Meko-A200ALG   را تحویل خواهد  گرفت

 

 

نیوری دریایی الجزایر یکی از دو ناوچه Meko-A200ALG بزودی تحویل خواهد  گرفت. ساخت این ناوچه در المان انجام شده است . اولین ناوچه به نام Harrad (بازدارنده) نام گذاری شده است.

اولین ناوچه به شماره بدنه 910 قرار است تا اواخر ماه آوریل یا  اوایل ماه مه  تحویل داد  می شود . این ناوچه در 4 دسامبر 2014 تکمیل شده است.

ناوچه دومی با شماره بدنه 911 در دسامبر 2015 تکمیل شده است و زمان تحویل ان سال 2017 است .

ناوچه های تحویلی به الجزایر شامل سیستم های رادار 3D مجهز و رادار CEROS 200 و سیستم مدیریت کنترل اتش (EO) و سونار 4132 Kingklip و توپ 30 میلی متری و تفنگ دریایی 127 میلیمتری OTO Melara 127/64 LW و اژدر MU90  و  RBS 15 Mk3  برای دفاع در مقابل موشک های ضد کستی و سامانه دفاعی MASS softkill  است.

 

http://defence-blog.com/news/first-meko-a200alg-frigate-has-been-transferred-to-the-algerian-navy.html

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دریافت قرارداد ساخت بدنه خودروهای زرهی توسط آلکُ آ

 

 

روز گذشته کمپانی آلکُ آ اعلام کرد که قراردادی 5 ساله به مبلغ 50 میلیون دلار را از نیروی زمینی آمریکا به منظور پژوهش و توسعه راهکارهای خلاقانه در هت سبک سازی خودروهای رزمی دریافت کرده است. " مرکز پژوهش ، توسعه و مهندسی وسایل نقلیه موتوری و تانک نیروی زمینی آمریکا "  یا TARDEC تاردِک اعلام کرد که قرارداد سبک سازی خودروهای زمینی رزمی و خودروهای هوشمند متعلق به وزارت دفاع را به این کمپانی واگذار کرده است.

 

راهکارهای ارائه شده توسط آلکُ آ همزمان با سبک سازی وزن بدنه ، محافظت بیشتری را برای نیروهای به کار گیرنده خودروهای نظامی به ارمغان میاورد و زمینه توسعه و به خدمت گیری نسل آینده خودروها را فراهم میسازد.

 

بر اساس این قرارداد ، بهینه سازی هایی بر روی آلیاژ سیم جوشکاری آلومینیوم صورت میگیرد . همچنین پژوهش هایی برای بهبود فناوری شکل دهی ، چِفت و بَست ، اتّصال ، مدل سازی و شبیه سازی ، توسعه زِرِه ، توسعه مواد ، ساخت مواد ، نگهداری و صرفه جویی انرژی ، پوشش و روکِش و فناوری خوردِگی آلومینیوم به انجام خواهد رسید .

 

همچنین در سال 2014 نیز این کمپانی بزرگ ترین قطعه زیرین بدنه یک تکه آلومینیومی آهنگری شده در جهان را ساخت و تحویل داد . با توجه به ماهیت یک تکه و نداشتن هیچ گونه درز و محل جوش کاری ، این بخش یکپارچه میتواند حفاظت نیروهای درون خودرو را در برابر انفجار IED ها تا 2 برابر افزایش دهد. 

 

همچنین با کاهش وزن خودرو و کاهش زمان سر هم کردن سبب پایین آمدن هزینه تولید میشود .

 

AlcoaAluminumHull.jpg

ALCOA.jpg

 

 

http://www.alcoa.com/global/en/news/news_detail.asp?pageID=20160303000323en&newsYear=2016

http://www.alcoa.com/global/en/news/news_detail.asp?pageID=20141013000236en&newsYear=2014

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قرارداد ساخت هواپیماهای عمود برخاست X-Plane به سمت نهایی شدن می رود

 

 

635926758015916809-b0b7478e-e539-4c70-b6

 

آزانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا (DARPA)، شرکت Aurora Flight Sciences را جهت ساهت هواپیماهای بی سرنشین موسوم به X-Plane انتخاب کرد. این هواپیماها دارای قابلیت نشست و برخاست عمودی خواهند بود.

 

شرکت Aurora خبر داد که DARPA برای تکمیل فاز دوم این برنامه این شرکت را انتخاب نموده است. نمونه ای که توسط این شرکت طراحی شده یک هواپیمای بی سرنشین است که دارای موتور توربوشافت Rolls-Royce AE 1107C  بوده و به وسیله آن به سه ژنراتور Honeywell قدرت می بخشد.

 

بنا بر اطلاعیه این شرکت، Aurora یک نمونه اثبات گر فناوری از این پرنده را خواهد ساخت که 50 درصد سریعتر از هواپیماهای VTOL موجود باشد. همچنین اعلام شده که اولین تست های پرواز نمونه ساخته شده حوالی 2018 صورت خواهد پذیرفت.

 

ویدویی مربوط به طرح مفهومی این پرنده بی سرنشین:

http://s6.picofile.com/file/8241908718/Aurora_s_LightningStrike_VTOL_X_Plane.mp4.html

 

 

 

 

 

 

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/04/darpas-vertical-takeoff-x-plane-contract-goes-aurora/81309356/

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      با سلام
      آزمایش سامانه دریاپایه "lora"

      طبق اخبار منتشر شده ، صنایع هوا- فضای رژیم عبری (IAI) موفق شده تا آزمایشات سامانه تسلیحات توپخانه ای برد بلند ( Long-Range Artillery weapon system) خود را با موفقیت به اتمام رساند که این تستها ، عمدتاً بعنوان  بخشی از برنامه  تبلیغاتی و همچنین گسترش رزمی  که در نهایت منجر به خرید آن توسط IDF خواهد شد ، در نظر گرفته شده است . در این آزمایش ، یک تیر موشک از روی عرشه یک شناور غیر نظامی ، بسوی یک هدف در عمق دریا شلیک گردید . سامانه تسلیحاتی LORA ، در رده  راکتهای توپخانه ای تاکتیکی  برد بلند قرار دارد  که توسط بخش MALAM از صنایع IAI توسعه پیدا نموده  است .

      براساس اطلاعات موجود این سامانه برای انهدام اهداف در بردی فراتر از 400 کیلومتر و با دقتی در حدود 10 متر طراحی و از یک سکوی دریاپایه به مورد آزمایش قرار گرفت . به گفته تحلیلگران دفاعی ، گونه آزمایشی این سامانه راکتی به این دلیل از روی یک شناور غیر نظامی به سوی هدف شلیک گردید تا کارشناسان فنی قادر باشند تا کاراکترهای این سلاح را بطور کامل بررسی و تجزیه و تحلیل کنند . این سامانه رزمی ، از یک تریلر بعنوان پست فرماندهی و یک لانچر زمینی تشکیل شده و می تواند اهداف مورد نظر را در برد مشخص شده ، با دقت مورد اصابت قرار دهد  . در این تست رزمی ، سامانه های اصلی و جانبی و هم راکت شلیک شده ، با موفقیت عمل نموده و رضایت ناظران را برآورده کردند .

      بواز لِوی ، معاون اجرایی IAI و مدیر سیستم های تسلیحات راکتی این شرکت در این زمینه معتقد است :
      " این تست ، یکی از پیچیده ترین آزمایشات IAI در یک دهه گذشته بشمار می رود ، چرا که این رویداد ، یک طرح تمام عیار عملیاتی شامل ارزیابی نحوه مانور سامانه ، نحوه عملکرد در مرحله نهایی (ترمینال ) و همچنین دقت در انهدام هدف ، می گردید . وی تاکید نمود که  این سامانه به بلوغ خود نزدیک شده و یک ترکیب بسیار پیشرفته را برای کاربران احتمالی آن به ارمغان خواهد آورد .
      پی نوشت :
      علی الظاهر ، جمهوری اسلامی ایران ، تنها کشوری نیست که روی سامانه های موشکی تاکتیکی با دقت بالا مشغول کار هست !!!!
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم  MR9
       
    • توسط Ahmad6644
      اندونزی به دنبال خرید 6 فروند جنگنده‌ی سوخو است
       
      مقامات اندونزی روز گذشته اعلام کردند که به دنبال خرید 6 فروند جنگنده‌ی روسی سوخوی SU-30 هستند. این قرارداد که در کنار نمایشگاه هوایی روسیه (MAKS-2007) و در روز اول آن منعقد شده است ارزشی در حدود 330 تا 350 میلیون دلار در برخواهد داشت. این جنگنده‌ها که تکنولوژی آنها به اواسط دهه‌ی 90 بازمی‌گردد، به صورت تدریجی و از سال آینده تحویل داده خواهند شد.

      منبع : AVIA.IR
  • مرور توسط کاربر    1 member