worior

سال 2009: ايجاد بحران نفتي و فروپاشي اقتصادي كشورهاي صادر كننده!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا


اين مقاله تحليلي مربوط به سايت نه چندان معتبر ريانووستي ميشه كه به نقل از روزنامه ترود روسيه و اونهم به نقل از كارشناسان دانماركي گفتن كه:


در سال 2009 میلادی تزلزلی جهانی در انتظار اقتصاد بین الملل است. نگران کننده ترین تصویر از دورنمای بحران را کارشناسان دانمارکی بانک Saxo Bank ترسیم کردند. [color=blue]به گفته این کارشناسان، در سال آینده بهای نفت تا 25 دلار کاهش می یابد، ارز بسیاری از کشورها دچار کاهش ارزش می شود و در ایران انقلاب خواهد شد. [/color]
امروز بیشتر کارشناسان در این همعقیده هستند که اوج بحران سال آینده خواهد بود.

بعقیده آنها، در سال آینده نرخ نفت شدیداً کاهش می یابد و در بازار بورس به ازای هر بشکه بیش از 25 دلار نخواهند پرداخت. به گفته آنها چنین چیزی می تواند ضربه ای مهلک برای کشورهایی باشد که به صادرات نفتی وابسته هستند.

دانمارکی ها آینده ای ناخوشایند را نیز برای چین پیشبینی می کنند. بعقیده آنها، بعلت کاهش صادرات کالا به آمریکا، رشد تولید ناخالص داخلی چین می تواند برابر با صفر شود. در عین حال کارشناسان تحکیم شدید یوآن چین بعنوان ارز ذخیره در کشورهای آسیایی را پیشبینی می کنند.

به گفته این کارشناسان، از آنجاییکه بودجه ایران وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و بسیاری از برنامه های اجتماعی کشور از این طریق تامین می شود، کاهش شدید نرخ نفت تا 25 دلار به ازای هر بشکه سبب نارضایتی شدید مردم می شود که انقلاب در این کشور را به دنبال خواهد داشت.

در اروپا، ممکن است ایتالیا از منطقه یورو خارج شود و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی که چندی پیش به اتحادیه اروپا پیوسته اند، با تقلیل ارزش ارز ملی روبرو شوند. علاوه بر این پیشبینی می شود که یورو بطور قابل توجهی تضعیف شده و حتی ارزانتر از دلار شود.

شایان ذکر است که چنین سناریویی برای توسعه اوضاع را همه کارشناسان تا این حد محتمل نمی دانند. با این حال با نظر کارشناسان دانمارکی موافقند که اوضاع اقتصادی وخیم خواهد شد.

بعنوان مثال "الویرا نبیولینا" وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه اطلاع داد که بعلت بحران در روسیه سال آینده شاخص های اصلی اقتصادی کشور افت خواهند داشت. به گفته وی در سال 2009 رشد تولید ناخالص داخلی روسیه بیش از 2.4% نخواهد بود (پیشبینی قبلی حدود 3.5% بود) که پاییترین شاخص از سال 2000 می باشد.

تولیدات صنعتی آنطور که وزیر توسعه اقتصادی خاطر نشان می کند، 3% کاهش می یابد. در عین حال تعرفه های گاز و حمل و نقل از طریق راه آهن افزایش می یابد (به ترتیب 15.2% و 10.7%). بهای دلار می تواند بالاتر از 30 روبل شود و نفت حدود 50 دلار خواهد بود.
http://pe.rian.ru/articles/20081224/119147669.html


شايد اين هم استراتژي جديد آمريكا در كنار دكترين جمله نظامي بود تا با افزايش بودجه نظامي ايران و خرج دلار هاي نفتي به دام بي پولي و ارزاني نفت بيفتيم و بعد هم با ايجاد بحران هاي منطقه اي كشور را دچار فلج اقتصادي كنند تا شرايط براي ايجاد يك جنگ محدود كه ايران توان پايخ نداشته باشد آغاز شود در اين ميان نيز بحران فقر مردمي و تظاهرات احتمالي مردم نظام را دچار فروپاشي كند .
باتوجه به اين جريان مردم در چه سطح آگاهي از توطءه هستند و دولت چه تدبيري براي كنترل بحران مالي آينده ديده است در حالي كه بيشتر صنايع هم اكنون در اختيار بخش قرار ميگيرند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک غمرا تو ایرانانقلاب شه مگر از رو جنازه من رد شوند دو ایران این همه ساخته ادامه اش رو هم می سازه اما فکرکنم تو90 درصد کشور های عربی انقلاب شه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علي جان امضاي شما اشكال داره فكر كنم يه فاصله بين ابتداي آدرس و كروشه افتاده كه اگر پاشك كني تصوير ظاهر ميشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
worior جان واقعا تاپیک خوبی ایجاد کردی مدتی هست منتظر هچین تاپیکی هستم
کاهش شدید ارزش نفت در یک سال گذشته یک فاجعه است پارسال نفت بالای 100 دلار قیمت داشت الان به زیر 50 دلار رسیده فکر کنم یک راه مناسب زدن قید بسیاری از برنامه ها از جمله برنامه ی فضایی به منظور صرفه جویی و رد کردن این بحران اما بعید این بحران به این راحتی رد بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]علي جان امضاي شما اشكال داره فكر كنم يه فاصله بين ابتداي آدرس و كروشه افتاده كه اگر پاشك كني تصوير ظاهر ميشه .[/quote]

دستت درد نکنه اما امروز عکسه رو عوض کردم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از واریو جان بخاطر ایجاد این تاپیک بسیار مفیدشون

براستی که این نابغه دانمارکی بجز ایران که پیش بینی مغرضانه ای داشته است در مورد دیگر بلاد جهان انصاف را رعایت کرده است

البته با توجه به کاهش شدید قیمت نفت آنهم در زمستان!باید در تابستان 2009 منتظر کاهش قیمت نفت حتی تا مرز 20 دلار نیز باشیم که می تواند تبدیل به یک کسری بزرگ بودجه در آخر سال 2009 و یا آخر سال88شود!
البته راهکار هایی هم مثل افزایش ندادن هزینه های دولت و همینطور توقف پروژه های بزرگ نفت و گاز و سعی در کاهش صادرات نفت خام و افزایش تولید مشتقات نفتی در خود کشور برای جلوگیری از خروج ارز بیشتر از کشور و...............نیز راهگشاست
واقعا جای چند پالایشگاه بزرگ نفت در کشور خالیست

اما در مورد کارشناس دانمارکی!
1-یکی نیست به این نابغه اقتصادی بفهماند که به دلیل وابستگی شدید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مثل عربستان و امارات و...به نفت و همینطور بستن قرارداد های سنگین نظامی و اقتصادی با کشورهای غربی مانند قراردادهای خرید تسلیحات مدرن نظامی مثل زیردریایی های هسته ای و همینطور قراردادهایی با منتخب کشورهای دارنده چرخه سوخت برای احداث راکتور های هسته ای نسل چندم (البته در ظاهر) و...این کشورها به مراتب بیش از ایران در معرض فروپاشی اقتصادی سیاسی اجتمائی:oops: قرار خواهند گرفت

2-در مورد بودجه نظامی کشور هم بدلیل توجه به بومی سازی و داخلی بودن بیشتر فناوری ها بغیر از قسمت خرید بعضی تسلیحات خاص ازبعضی کشورها (که البته با توجه به درگیر شدن خود همین کشورها با این بحران احتمالا تمایل آنها به فروش تسلیحات بیشتر می شود)هیچ گونه آسیی به پروژه ها و اهداف پیش بینی شده نظامی ایران وارد نخواهد شد
بطور مثال وقتی با قیمت یک پنجم خرید یک ماهواره بر خارجی(که هیچ گاه نمی دهند)خود 5 ماهواره بر می سازیم قطعا تبعات ناشی از این بحران در بخش فضایی صفر خواهد بود

بحر حال باید به خدا توکل کرد و البته خیری که در این بحران هست خیلی بیشتر از ضررش هست تو این کشور بغیر از نفت گنج های دیگری هم هست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بي ارزش شدن قيمت نفت ميتونه در ايران 2 رويكرد داشته باشه

1- كم كردن خرج هاي و سوبسيدها و گرفتن ماليات و دادن صدقه دولتي (كپن و سهميه و ...) فشار آوردن به مردم

2- آزاد كردن ايران از يوق اقتصاد وابسته و متكي به نفت كه يك مديريت درست با دكترين علمي و منطقي و بدون دغدغه و محكم و يك عظم ملي رو طلب ميكنه

با شناختي كه از سيستم مديريتي ايران داريم مورد دوم فعلا و كلا منتفيست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به گفته این کارشناسان، در سال آینده بهای نفت تا 25 دلار کاهش می یابد، ارز بسیاری از کشورها دچار کاهش ارزش می شود و در ایران انقلاب خواهد شد.
[/quote]
خيلي جالبه انقلاب خواهد شد فقط هم اسم ايران رو مياره.
اين در حاليه كه عربستان براي كاهش قيمت نفت كمك رسمي به آمريكا ميكنه.
[quote]بعقیده آنها، در سال آینده نرخ نفت شدیداً کاهش می یابد و[color=blue] در بازار بورس به ازای هر بشکه بیش از 25 دلار نخواهند پرداخت.[/color] به گفته آنها چنین چیزی می تواند ضربه ای مهلک برای کشورهایی باشد که به صادرات نفتی وابسته هستند. [/quote]
نميگه نفت تو بازار زياده و قيمت افت ميكنه ميگه آنها با بيشتر از 25 دلار نخواهند خريد .!!!
[quote]به گفته این کارشناسان، از آنجاییکه بودجه ایران وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و بسیاری از برنامه های اجتماعی کشور از این طریق تامین می شود، کاهش شدید نرخ نفت تا 25 دلار به ازای هر بشکه سبب نارضایتی شدید مردم می شود که انقلاب در این کشور را به دنبال خواهد داشت. [/quote]
نارضايتي شديد مردم و انقلاب در ايران بخاطر كم شدن قيمت نفت اونهم فقط ايران.!؟؟؟
[quote]در اروپا، ممکن است ایتالیا از منطقه یورو خارج شود و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی که چندی پیش به اتحادیه اروپا پیوسته اند، با تقلیل ارزش ارز ملی روبرو شوند. علاوه بر این پیشبینی می شود که یورو بطور قابل توجهی تضعیف شده و حتی ارزانتر از دلار شود. [/quote]از قرار معلوم اينه كه كشورها رو بخاطر كاهش ارزش دلار وادار به خريد يورو ميشوند و احتمال بالاتر روفتن ارزش يورو هم وجود دارد اما اگر بخواهند با بلايي كه سر دلار آوردند سر يورو هم بياورند كشوها متعاقبا دوبار با كاهش ارزش ارز و ضرر مواجه خواهند شد . كه البت دولت تصميم صحيحي مبني بر تبديل ذخيره ارزي به طلا نموده است.
[quote]- كم كردن خرج هاي و سوبسيدها و گرفتن ماليات و دادن صدقه دولتي (كپن و سهميه و ...) فشار آوردن به مردم [/quote]عين همين حرف رو 20و30 به شكل ديگه اي زد اونهم اينكه اگر طرح تحول بسته ميشد بودجه سال اينده دولت از تقريبا اشتباه نكنم 55 ميليارد دلار به چيزي در حدود 30 ميليارد دلار كاهش پيدا ميكنه .


ولي دركل با توجه به وضعيت بداقتصاد دنيا كه ايران هم گرفتار اون هست خيلي از مشاغل از دست خواند رفت و از همين الان طرحهاي ريزش دولتي شروع شده كه متعاقبا اعتراضات آرام مردمي را در بر خواهد داشت مانند خيلي از كشورهاي ديگر اما مردم و مسيولين بايد بسيار هشيار باشند تا افراد فرصت از طريق اين اعتراضات كار را به درگيري با مامورين نيروي انتظامي و مسايل حاشيه اي بعدي مطابق آنچه كه دشمنان ميخواهند نكشانند.
لزوم اطلاع رساني صحيح به مردم در خصوص واقعيتهاي اين بحران كاملا جدي بايد تلقي شود ولي چون به خاطر اجراي اصل 44 خيلي از كارخانجات دولتي به بخش خصوصي واگذار شده اند ميبايست نظارتي دقيق بر احتمال ريزش و اخراج كارگران بخش خصوصي صنعت نييز داشته باشيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان بعنوان کسی که اقتصاد خوانده یه مطلب رو هم من اینجا خدمتتون عرض میکنم ایران با توجه به تحریمات و سیستم تقریبا" بسته ی اقتصادی کمترین ضربه رو از این بحران خورده کلا" زمانی که اکثر کارخانه های خودرو سازی دارن ورشکست میشن یا کارکمندهاشون رو اخراج میکنن کارخانه های ما سود سهامشون رو بالاتر میبرن :? به هر حال اگه سیستم اقتصادی بسته باشه یسری مزایا هم داره که میشه گفت شما از تبعات عاملهای تاثیرگذار جهانی کمترین آسیب رو میبینید. اما در مورد نفت و درآمدنفتی و ذخایر ارزی و طلا . الان آمریکا داره تو بدترین بحران اقتصادی طی 40 سال گذشته بسر میبره یعنی از سال 1969 تا الان همچین رکودی اتفاق رخ نداده بود .به احتمال زیاد نفت قیمتش از یه حدی پایین تر نمیاد 25 دلار خیلی بعید بنظر میرسه .اما با توجه به اینکه ایران ذخایر ارزی رو توی چند سال اخیر تبدیل به طلا و سبد ارزی کرده و با توجه به افزایش قیمت طلا در حال حاضر وبا توجه به کاهش نسبی قیمت دلار درمقابل سایر ارزها فکر نکنم دولت تو تامین بودجه ی خودش مشکل داشته باشه البته اگه هرچه سریعتر آموزشهای مربوط به مالیات بر ارزش افزوده به مردم داه بشه و جو سازی تو این زمینه نشه بنظرم بشه کاری کرد که از شر نفت راحت بشیم.

بهتره این دانمارکیه هم بره دعا کنه انقلاب نشه چون تنها چیزی که الان دنیا لازم داره اینه که تو ایران انقلاب بشه تا عین یه تیر خلاص به پیشونی اقتصاد دنیا زده بشه الان کافیه قیمت نفت بره بالا تا کل اروپا و آمریکا با یه انقلاب فراگیر و شورش همگانی مواجه بشه . :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واریور جان چرا از ریانووستی مطلب گزاشتی ؟
می دونی که همش دری وری می نویسه
ضمنا اگه طرح تحول سال دیگه اجرا بشه فکر نکنم انچنان که اینا میگن به مشکل بر بخوریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وضع اقتصادی در جهان غرب بسیار وخیم هست . سال 2009 به نظر من سال خوبی نخواهد بود . حداقل برای اقتصاد .

فکر نکنم امسال ما با افزایش بودجه نظامی مواجه بشیم و احتمالا بین همون 6.2 تا 6.6 می مونه . چراکه قیمت نفت هر روز در حال افت هست . اگر امسال قیمت نفت همون 147 بود می شد واقعا یک بودجه نظامی درست و حسابی رو داد به نیرو های مسلح ولی متاسفانه فکر نمی کنم با وجود بشکه ی نفت 40 دلاری این بودجه رو افزایش داد . امسال به نظر من دولت باید کاری برای صندوق ذخیره ارزی انجام بده که فکر کنم اگر بودجه امسال رو با احتساب نفت بشکه ای 25 دلار بگیرند نو محافظه کارانه تر باشه .


ببینید ترو خدا یک مرد دیوانه مثل بوش چه بلایی سر کشور ها می یاره . حالا خوبی اینه که قبل از این بحران ایران تحریم شد و حدال امکان از اقتصاد غرب بسیار دور شد بنابراین این اتش اقتصادی فقط گرد هاش در ایران ریخت . ولی خوب در خود ایران هم مشکلات اقتصادی داریم .

هم اکنون کارخانه های جی ام و فورد که جزو بزرگترین کمپانی های سازنده خودرو و اتومبیل های شخصی هستند دارن ورشکست می شن این یعنی اینکه اگر این شرکت ها ورشکسته بشند در کل جهان صد ها کارخانه، شعبه و تعمیرگاه که زیر دست این شرکت ها کار می کنند ( چه در آسیا و چه در اروپا و آفریقا ) تعطیل می شند و اون وقت حساب کنید که چند نفر بیکار خواهند شد .

البته بوش 17 میلیارد دلار کمک بهشون کرده تا ببینیم چی می شه . بیشترین ضربه رو دولت کانادا خورد که اولین کشور در دنیا است که روابط اقتصادیش با آمریکا بیشتر از هر کشور دیگه ایه . در خود کانادا هزاران نفر بیکار شدند و قیمت نفت به شدت پایین و تورم بالایی داره می یاد رو کار . پارلمان رو بستن و قراره یک دولت ائتلافی تشکیل بدند یعنی 3 حزب مهم کانادا یعنی ان دی پی ؛ کانزرویتیو و لیبرال یکی بشند و کاری برای این بحران اقتصادی بکنند . ولی خوب به هر حال بحران جهانی است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وریور عزیز

خوشحالم دوستان جدیدا رویکرد تحلیلی پیدا کردن ولی خوبه این تحلیلها بر اساس ادله باشه تا حدس و گمان . اگر این تاپیک به انحراف کشیده نشه و جنبه سیاسی قضیه بر جنبه اقتصادی نچربه اخر شب نظر خودم رو خواهم گفت.
فقط دوستان عزیز لطف کنید به جنبه اقتصادی قضیه بیشتر نگاه کنید .

( یکی لطف کنه تو پی ام برام بنویسه که چطور میشه نقل قول رو از چند نظر اورد و پاسخ داد. شرمنده .بی سوادی بنده هست و هزار عیب
:oops: )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]واریور جان چرا از ریانووستی مطلب گزاشتی ؟
می دونی که همش دری وری می نویسه
ضمنا اگه طرح تحول سال دیگه اجرا بشه فکر نکنم انچنان که اینا میگن به مشکل بر بخوریم[/quote]
همه ميشناسنش ديگه ياوه گونوستي :?
ولي خوب بايد سوژه اي كه گفته مورد تحليل و و بررسي قرار بگيره شايد نقشه اي پشت قضيه باشه كه هست بدونيد كه حتما غرب نقشه ها پشت اين بحران براي ما داره و نميشه از اين حرف به ظاهر ساده گذشت گفتم اين طرح موضوعي كلي براي بررسي وضعيت بحران جهاني و وضعيت آينده ايران باشه. :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته این یک مشکل جهانی فقط به نفت بر نمی گرده همین روزها چند کار خانه ی ماشین سازی دنیا دارند تعطیل می شه خوب همین به معنای کاهش تقاضا برای نفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
amin_sahande جان تو دنیای امروز تنها چیزی که مصرفش کم نمیشه و در دراز مدت تقاضا برای اون افزایش پیدا میکنه انرژیه و انرژیهای فسیلی به عنوان اصلی ترین منبع که نفت هم جزو اونها حساب میشه مطمئنا" تا تموم نشه کسی دست از سرش بر نمیداره .
اگه میخوایم که شوک مثبت نفتی داشته باشیم باید یه شوک اجتماعی یا سیاسی منفی تو یکی از کشورهایی که بانفت زیاد سر و کار دارن ( چه تولید کننده چه مصرف کننده) راه بندازیم تا بتونیم از پایین اومدن قیمت نفت جلوگیری کنیم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.