Blaze

بدون سرنشین لاکهید Polecat

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

polecat2.jpg

يكي از غير منتظره ترين اتفاقاتي كه در نمايشگاه هوايي فانبرو 2006 افتاد رونمايي از پهپاد P_175 ملقب به Polecat (به معناي راسو) توسط كمپاني لاكهيد مارتين بود.
اين پهپاد از نوع بدون دم بوده و در ارتفاع بالا با مداومت پروازي زياد قادر به انجام عمليات است. گفتني است كه بر اساس اطلاعات منتشره از سوي شركت لاكهيد مراحل طراحي و ساخت اين پهپاد تنها 18 ماه به طول انجاميده است.
اين پروژه كه در ماه مارس سال 2003 ميلادي آغاز شد 27 ميليون دلار براي شركت لاكهيد مارتين هزينه در بر داشته است و اين در حالي است كه اين پرنده تا سال 2005 هيچ گونه پرواز آزمايشي انجام نداده بود و اولين پرواز آزمايشي خود را به احتمال زياد در سال 2005 در پايگاه گروم ليك واقع در صحراي نوادا به انجام رساند.
بنا به اطلاعاتي كه از سوي شركت لاكهيد منتشر شده است هدف از ساخت اين پهپاد انجام آزمايشات روي برد تكنولوژي هاي مورد استفاده در پهپاد هاي نسل سوم بوده است اما از آنجايي كه بعيد به نظر ميرسد كه اين شركت قصد افشاي برنامه خود براي توليد انبوه اين پرنده را داشته باشد به نظر ميرسد كه اهدافي فراتر از ساخت يك پهپاد آزمايشي يا بعضا شناسايي در پس اين طرح نهفته باشد.
مشخصه كليدي در طراحي آن بالهايي به عرض 27.44 متر ان است كه جريان هوا را به صورت يكنواخت مثل هواپيماي بمبارديه مدل DHC-8 از خود عبور ميدهد و به مدد اين طراحي ائرو ديناميك بر كارايي آن به ميزان قابل توجهي افزوده شده است.


polecat3.jpg

اما در حالي كه هدف از طراحي و ساخت اين پرنده انجام امور تحقيقاتي بيان شده بود ولي بالهاي آن طوري طراحي شده بودند كه ديد راداري اين پرنده را به حداقل ميزان ممكنه ميرساندند در حالي كه از هيچ كدام از طرح هاي پنهان كاري مثل مواد جاذب راداري در آنها استفاده نشده بود.
اين پهپاد براي عمليات در ارتفاعي معادل 65000 پا يا به عبارتي 20000 متر طراحي شده و از آنجايي كه در ارتفاعي بالاتر از اين مقدار هواگردها از خود ردي سفيد رنگ متشكل از بخار آب پشت سر خود بر جاي ميگذارند ميتوان براي جلوگيري از اين عمل از يك كمپرسور (مثل جنگنده F_117) استفاده كرد.
اما مهمترين سوالي كه ممكن است مطرح شود اين است كه مشتري اين پهپاد كدام نيرو ميتواند باشد؟ در پاسخ ميتوان گفت كه از آنجايي كه اطلاعات كاملي از اين پرنده منتشر نشده نميتوان به قطعيت در مورد مشتري احتمالي آن نظر داد و تنها گزينه هايي كه به ذهن خطور ميكند ميتوان به ارتش ايلات متحده و سازمان جاسوسي آمريكا CIA اشاره كرد.
از آنجايي كه سالهاست كه شركتهايي نظير جنرال اتميك با پهپاد هاي خانواده Predator و شركن نورثروپ گرومن با گلوبال هاوك و بوئينگ با Bird of Pray بازار پهپاد هاي عملياتي ارتش آمريكا و چندين كشور متحد اين كشور را در دست دارند و شركت لاكهيد توفيق چنداني در اين امر به دست نياورده است پيشرفتهاي سريع و طرح هاي اين شركت در زمينه ساخت پهپاد ها عموما اين پيام را براي مسئولين وزارت دفاع آمريكا دارد كه اين شركت كماكان در صنعت ساخت و تكنولوژي پهپادهاي پيشرفته همانند صنعت ساخت هواپيما در خط مقدم قرار دارد.
در اين خصوص با طراحي و ساخت سريع به همراه سرعت در انجام پروازهاي ازمايشي به همراه بودجه زياد شركت لاكهيد تمام توجه خود را معطوف به سه حوزه اساسي و حساس براي طراحي نسل جديدي از پهپادها كرده است كه عبارتند از: كاهش هزينه هاي مربوط به توليد انبوه و طراحي بدنه هاي كامپوزيتي و نيز كاهش عمده هزينه ها در بخش ساخت با استفاده از تجهيزات پيشرفته ساخت و مديريت توليد و مهمتر از آن يكپارچه كردن سيستم مستقل كنترل پرواز با سيستم اداره و بررسي ماموريت (Mission handling system) كه نتيجه آن عدم نياز به هرگونه مداخله و فرمان از سوي كنترلر زميني ميباشد و اين پهپاد را قادر ميسازد تا به طور خودكار از زمين بلند شده و ماموريتش را انجام دهد و سپس به پايگاه خود باز گردد بي آنكه نيازي به صدور فرمان يا كنترل خاصي از سوي تجهيزات و نفرات مستقر روي زمين داشته باشد.
عامل ديگري كه شركت لاكهيد را براي ساخت اين پرنده مصممتر كرد اعلام نياز نيروي هوايي آمريكا به يك هواگرد برد بلند اعم از بي سرنشين يا سرنشين دار بود كه وظيفه اش انجام عمليات ضربتي بوده و بايد تا سال 2018 وارد خدمت گردد.


lm_polecat.jpg

اما در ماه مارس سال 2007 خبري كه از سوي مقامات شركت لاكهيد منتشر شد همگان را حيرت زده كرد. اين خبر چيزي نبود جز اعلام نقص و در پي آن سقوط تنها نمونه ساخته شده از پهپاد polecat.
بر اساس اين خبر تنها نمونه از اين پرنده در ماه دسامبر سال 2006 در حالي كه داشت آزمايشي در مورد برد پروازي را انجام ميداد در پايگاه نليس واقع در نوادا سقوط كرده بود.
در اصل اين پرنده در حال سپري كردن سومين پرواز آزمايشي خود بود كه نقص در سيستم اتمام پرواز (flight termination) در تجهيزات زميني باعث ميشود تا حالت تخريب خودكار (fail-safe mode) فعال شده و از ادامه پرواز اين پرنده جلوگيري نمايد.
اين حالت به عنوان يك نياز براي موشك هاي دور برد و هواگردهاي بدون سرنشين در نظر گرفته شده و هدف از آن خاتمه دادن به پرواز در حالتي است كه موشك يا پهپاد كنترل خود را از دست ميدهند و يا از برد موثر خود خارج ميشوند و هدف از ايجاد اين حالت جلوگيري از بروز حوادث جانبي اعم از برخورد با مناطق مسكوني يا نظامي است.(نمونه اي از اين حالت در موشك هايي مثل فينيكس وجود دارد كه بعد از اينكه از برد خود خارج شده يا كنترلشان را از دست ميدهند آنها را در هوا منهدم ميكند)
البته تاخير در اعلام سانحه به علت طولاني شدن مراحل امنيتي و نيز به درازا كشيدن تحقيقات و بررسي ها بر روي لاشه پرنده براي يافتن علت سانحه و نيز ايزوله كردن(از لحاظ امنيتي) منطقه سقوط و آشيانه اين هواگرد در پايگاه گروم ليك نوادا كه به عنوان منطقه 51 نيز شناخته ميشود اعلام شده بود.
با اين حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا شركت لاكهيد قصد دارد تا نمونه ديگري از اين پهپاد را ساخته و مورد آزمايش قرار دهد يا نه؟ البته با توجه به اين كه اين شركت توانايي خود در رابطه با طراحي و ساخت پهپاد در مدت زمان كم را اثبات نموده است ميتواند به همراه شركت هايي مثل بوئينگ و نورثروپ گرومن به عنوان يكي از پيمانكاران ساخت هواگرد بلند پرواز مورد نياز نيروي هوايي آمريكا وارد بازار رقابت شود.


thumb_0490340101003.png

مشخصات فني:

نقش: پهپاد آزمايشي و احتمالا شناسايي

شركت سازنده: لاكهيد مارتين آمريكا

عرض بالها: 27.44 متر

وزن خالي: 4080 كيلوگرم

توان حمل محموله: 455 كيلوگرم

سقف پرواز عملياتي: 19817 متر معادل 65000 پا

پيشرانه: دو موتور توربو فن مدل Williams FJ44-3E هر يك با كشش 13.38 كيلو نيوتن

مداومت پروازي: بين 18 تا 24 ساعت تخمين زده ميشود


مترجم: Blaze
استفاده از اين مطلب منوط به ذكر نام مترجم و لينك به سايت ميليتاري ميباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام.
دستت درد نکنه رضا جان.
بسیار عالی بود.
خیلی دوست داشتم راجبه این پهپاد بدونم.
جالبه بدونید الان یک نمونه از این پهپاد در افغانستان حضور داره و خبرش هم چند وقت پیش پخش شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]دستت درد نکنه بلیز جان

به بخش هواگردهای نظامی بدون سرنشین انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام مسعود جان

ممنون

اين پهپاد در قندهار ديده شده و به شبح قندهار معروفه.
البته گزارشاتي هم مبني بر استفاده از اين پهپاد در جهت انجام ماموريت هاي شناسايي و برآورد قدرت سيستم هاي پدافندي و راداري در مرز با ايران به گوش رسيده!
[size=7](فقط حيف كه تو اين بهبوهه تاپيك هاي سياسي به زباله دان تاريخ خواهد رفت!)[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر چی طرح خوب آلمان داشت این آمریکایی ها و روسهای دزد بر داشتن به اسم خودشون قالب کردن به دنیا!

می ترکونیمش برادر رضا!

راستی از امید آذرخش( معروف به آذی جون!) خبری نیست؟! فکر کنم دنبال درس و مقششه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعاً عالی بود .
[quote]اما در ماه مارس سال 2007 خبري كه از سوي مقامات شركت لاكهيد منتشر شد همگان را حيرت زده كرد. اين خبر چيزي نبود جز اعلام نقص و در پي آن سقوط تنها نمونه ساخته شده از پهپاد polecat.[/quote]
فقط یکی ساخته شده بود؟ فکر می کردم برای شروع آزمایش ها حداقل 3 پیش نمونه باید ساخته بشه! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فقط یکی ساخته شده بود؟[/quote]
فقط براي همون يكي 27 ميليون دلار از جيب مبارك خرج كردند اگر دومي و سومي هم داشت كه شركت ورشكست ميشد! icon_rolleyes
البته اگر تو مناقصه نيروي هوايي برنده بشه با اعتبارات دولتي كارش به راحتي پيش خواهد رفت همچنين چندين برابر اين ميزان به شركت سود خواهد رسيد.

[quote]می ترکونیمش برادر رضا[/quote]
دوستان لاكهيد قبلا زحمتش رو كشيدند icon_cool icon_rolleyes
[quote]اين خبر چيزي نبود جز اعلام نقص و در پي آن سقوط تنها نمونه ساخته شده از پهپاد polecat. [/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اساس پيشرفت سرمايه گذاري در صنعت است.هميشه اين سرمايه گذاري ها جواب نمي ده اما در اكثر مواقع نتيجه آزمايشات موفقيت آميز است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه
يه جورايي شبيه B2ه

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Polecat_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Polecat_1.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Polecat_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Polecat_2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Polecat_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Polecat_3.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Polecat_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Polecat_4.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Polecat_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Polecat_5.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Polecat_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Polecat_7.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=right]
راسوی وحشی

لاکهید مارتین[/align]



http://privateimage.com/images/g4omtthqrm3nps5snhv.jpg



این پهپاد از نوع بدون دم بوده ودر ارتفاع بالا با مداومت پروازی زیاد قادر به انجام عملیات می باشد.

گفتنی ست که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی لاکهید مراحل ساخت و طراحی این پهپاد تنها 18 ماه به طول انجامیده !

این پروژه که در ماه مارس 2003 آغاز شد 27 میلیون دلار برای لاکهید مارتین هزینه در بر داشته است.

این در حالیست که این پرنده تا سال 2005 هیچگونه پرواز آزمایشی انجام نداده بود . به احتمال زیاد پرواز آزمایشی خود را در سال 2005 در پایگاه گروم لیک نوادا انجام داده است.



http://privateimage.com/images/clwhvbep8p6fc1xjbyd.jpg



بنا بر اطلاعات منتشر شده هدف از ساخت این پهپاد آزمایش تکنولوژیهای مورد استفاده در پهپادهای نسل سوم بوده است اما از آنجائی که بعید است لاکهید قصد افشای برنامه خود برای تولید انبوه این پرنده را داشته باشد به نظر میرسد که اهدافی فرا تر از ساخت یک پهپاد آزمایشی یا حتی شناسائی در پس این طرح نهفته باشد.

در حالی که هدف از ساخت این پرنده انجام امور تحقیقاتی بیان شده اما بالهای آن به گونه ای طراحی شده اند که دید را داری پلکت را به کمترین میزان برسانند اگرچه از طرح های پنهان کاری مانند مواد جاذب را داری خبری نیست .




مشخصه کلیدی در طراحی پلکت بالهائی به عرض – 27.44 – که جریان هوا را به گونه ای یکنواخت ، مانند هواپیمای – DHC 8 – از خود عبور میدهد و به مدد این طراحی بر کارائی آن به میزان قابل توجهی افزوده شده است.

این پهپاد برای عملیات در ارتفاع 65000 پا ( 20000 متر ) طراحی شده است .

اما مهمترین سوالی که مطرح میگردد اینست که کدام نیروی نظامی میتواند مشتری این پهپاد باشد ؟

از آنجائی که اطلاعات کاملی از پلکت منتشر نشده است نمی توان با قاطعیت در مورد مشتری احتمالی آن نظر داد و تنها گزینه هائی که به ذهن خطور میکند ارتش ایالت متحده و سازمان جاسوسی آن کشور میباشند.

امروزه سالهاست که شرکتهایی نظیر :

جنرال اتمیک با پهپاد های خانواده پریدتور .

نورثروپ گومن با پهپادهای خانواده گلوبال هاواک.

بوئینگ با پهپادهای بیرد او پری .

بازار پهپادهای عملیاتی ارتش آمریکا و چندین کشور را در دست دارند و شرکت لاکهید توفیق چندانی به دست نیاورده است اما پیشرفتهای سریع و طرح های بدیع این شرکت در عرصه پهپاد ها عموما این پیام را برای مسئولین وزارت دفاع آمریکا در بر دارد که لاکهید کماکان در صنعت ساخت تکنولوژی پهپاد پیشرفته همانند هواپیماها در خط مقدم است .


http://privateimage.com/images/evwwsafslcail7q0wiz8.jpg


در این خصوص با طراحی و ساخت سریع به همراه سرعت در انجام پروازهای آزمایشی به همراه بودجه زیاد لاکهید تمام توجه خود را معطوف به سه حوزه اساسی و حساس برای طراحی نسل جدید پهپادها کرده است که عبارتند از :

1 - کاهش هزینه های مربوط به تولید انبوه 2 - طراحی بدنه های کامپوزیتی 3 - کاهش هزینه در بخش ساخت با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدیریت تولید.

مهمترین نوآوری لاکهید یکپارچه کردن - سیستم مستقل هدایت پرواز – یا – سیستم اداره و برسی ماموریت – که نتیجه آن عدم نیاز به مداخله هرگونه فرمان از سوی خدمه زمینی می باشد و این پهپاد را قادر می سازد بی آنکه نیازی به فرمان خاصی از سوی تجهیزات و نفرات زمینی داشته باشد به طور خودکار از زمین بلند شده و ماموریتش را انجام دهد و سپس به پایگاه خود باز گردد .

عامل دیگری که لاکهید را برای ساخت این پرنده مصمم تر کرده است اعلام نیاز نیروی هوائی به یک هوا گرد برد بلند که قادر به انجام ماموریت های ضربتی باشد و تا سال 2018 وارد خدمت شود !



http://privateimage.com/images/pdwmhcvo6ry5m5es1va.jpg


اما در ماه مارس 2007 خبری که از سوی مقامات شرکت لاکهید خبری منتشر شد همگان را حیرت زده کرد .

این خبر چیزی نبود جز اعلام نقص فنی و در پی آن سقوط تنها نمونه ساخته شده از پلکت !

بر اساس این خبر تنها نمونه ساخته شده از این پرنده در ما مارس 2006 در حال آزمایش برد پروازی در پایگاه - نلیس – نوادا سقوط کرد و کاملا نابود گشت .

در اصل پلکت در حال سپری کردن سومین پرواز آزمایشی خود بود که نقص در سیستم اتمام پرواز در تجهیزات زمینی باعث می گردد تا حالت تخریب خودکار فعال شده و از ادامه پرواز این پرنده جلوگیری کند.

این حالت به عنوان یک نیاز برای موشکهای دور برد و هوا گرد های بدون سرنشین در نظر گرفته شده و هدف از آن خاتمه دادن به پرواز در حالتی است که موشک یا پهپاد از هدایت خارج یا برد موثر خود خارج می شوند . هدف از ایجاد این حالت در موشکها و پهپادها جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته مانند سقوط در مناطق مسکونی یا نظامی است.

علت تاخیر در اعلام سقوط پلکت طولانی شدن مراحل امنیتی ، به درازا کشیده شدن تحقیقات بر روی قطعات جمع آوری شده لاشه پرنده ونیز قرنطینه کردن منطقه سقوط و آشیانه هواگرد در پایگاه لیک نوادا معروف به منطقه 15 اعلام شده است.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا شرکت لاکهید قصد دارد تا نمونه دیگری از این پهپاد را ساخته و مورد آزمایش قرار دهد یانه ؟!

با توجه به اینکه این شرکت توانائی خود را در رابطه با طراحی و ساخت یک پهپاد در مدت زمانی کوتاه اثبات کرده است میتواند به همراه شرکتهایی مثل بوئینگ و نورثروپ گرومن به عنوان عنوان یکی از پیمانکاران اصلی ساخت هواگردهای بلند پرواز وارد بازار رقابت شود .




http://privateimage.com/images/lgdbxejdznm7ty26j3fw.jpg





[align=center]

[b]
مشخصات

P 175 Polecat
[/b]



نقش : پهپاد آزمایشی (شناسائی- رزمی)


عرض بالها : ۲۷.۴۴ متر


وزن خالص : ۴۰۸۰ کیلوگرم


توان حمل محموله : ۴۵۵ کیلوگرم


سقف پرواز عملیاتی : ۱۹۸۱۷ متر معادل ۶۵۰۰۰ پا

پیشرانه : 2 موتور توربوفن FG44 3E
هر یک به کشش ۱۳.۳۸کیلو نیوتن

مداومت پروازی : بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت تخمین زده می شود



[/align]







به نقل از ماهنامه جنگ افزار شماره 62

ثبت شده برای اولین بار در وبلاگ Www.military-war.blogfa.com




http://privateimage.com/images/vfd8wud5mus5c64emvbw.jpg

http://privateimage.com/images/evwwsafslcail7q0wiz8.jpg



[color=brown]
عکسها به لینک تبدیل شد و ان شاء الله سر فرصت به گالری انتقال خواهند یافت.

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه آقا فرشاد

استفاده بردیم.

یاد اون طرح خدا بیامرز آلمانها در جنگ جهانی دوم افتادم!


[quote]بالهای آن به گونه ای طراحی شده اند که دید را داری پلکت را به کمترین میزان برسانند اگرچه از طرح های پنهان کاری مانند مواد جاذب را داری خبری نیست .[/quote]


اگه پنهانکار نباشه بیشتر بدرد ماموریت تو افغانستان می خوره !

چون اگه جایی باشه که پدافند برد بلند داشته باشن بالا خره می کشنش پایین. یا هواپیماهای بلیند پرواز(مانند اف 14 ، اف 4 ، خانواده سوخو ، میگ 29 و . . .)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این که ترجمه خود بلیز هست. که تو جنگ افزار منتشر شد. متن هم همون متنه!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]پس اون وبلاگ بدون ذکر منبع اقدام به انتشار مطلب بلیز کرده![/color] :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.