برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      46

    • تعداد محتوا

      9,411


  2. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      30

    • تعداد محتوا

      2,577


  3. MF44

    MF44

    Members


    • امتیاز

      16

    • تعداد محتوا

      1,421


  4. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      16

    • تعداد محتوا

      3,109



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 1 فروردین 1403 در پست ها

  1. 1 پسندیده شده
    دوستان برای رزرو اتاق در این هتل به من pm بزنید این فیلم را ببینید: http://www.youtube.com/watch?v=s7UJ66u941g و اگر اینترنت کم سرعت دارید تقدیم شما دوستان عزیز:
  2. 1 پسندیده شده
    خبر گزاری ریانووستی روسیه به نقل از منابع یمنی مدعی شده که انصار به موشک سوخت جامد با سرعت بیش از ۸ ماخ را آزمایش کرده است. چندی پیش در ایران نسخه مستضعفین سرجنگی موشک فتاح۱ بر روی موشک خیبر شکن دیده شد و به این طریق موشک احتمالا با کلاهک سبک‌تر بوده و طی مسیر متفاوتی میکند و کلاهک توانایی یک گلاید محدود و افزایش برد را خواهد داشت و سرعت زیاد هم امکان گذر از سامانه های دفاعی را افزایش می دهد. با توجه به دیده شدن موشک خیبر شکن در یمن بعید نیست این سرجنگی هم در اختیار یمنی ها قرار گرفته باشد.
  3. 1 پسندیده شده
    آزمایش موشک فراصوت از سوی نیرو‌های مسلح یمن با هدف حمله به اسرائیل دفاع پرس خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از یک منبع نظامی نزدیک به انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش به تازگی یک آزمایش موشک فراصوتی انجام داده است. بنابر اعلام این منبع آگاه این موشک فراصوت دارای سوخت جامد است که سرعت آن به هشت ماخ (معادل ۱۰ هزار کیلومتر در ساعت) می‌رسد. این منبع نظامی اعلام کرد که نیرو‌های مسلح یمن در نظر دارند که در عملیات‌های نظامی خود در دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین در هدف قرار دادن مواضع صهیونیستی در اراضی اشغالی از این نوع موشک استفاده کنند. https://defapress.ir/fa/news/656960/آزمایش-موشک-فراصوت-از-سوی-نیرو‌های-مسلح-یمن-با-هدف-حمله-به-اسرائیل
  4. 1 پسندیده شده
    زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی به غنیمت یمن درآمد غواص های انصارالله یمن توانستند یک زیردریایی بدون سرنشین رموس 600 آمریکا را سالم به غنیمت بگیرند. این زیردریایی پیشرفته برای جمع آوری اطلاعات به کار گرفته میشود.
  5. 1 پسندیده شده
  6. 1 پسندیده شده
    بخش پنجم : با تمامی این اوصاف و علیرغم جذابیت ویژند (برند /نمانام ) سلاح هایی که از آنها نام برده شد ، حداقل در مقطع زمانی کنونی ، کاربرد این جنگ افزارها ، محدود خواهد بود . درواقع ، همه این سلاح ها ، نیازمند نزدیک شدن هواگرد حامل به هدف خود بوده و تقریبا در همه سناریوهای موجود ، جنگنده حامل باید در ارتفاع مشخصی به پرواز درآید و با توجه به حضور فشرده نیروی هوایی و پدافند هوایی روسیه ، جنگنده های اف-16 قادر نیستند تا در موقعیتی که بتوانند از این سلاح ها به موثرترین شکل خود استفاده کنند ، قرار گیرند ولی تاکتیکهایی وجود دارد که می توان از آنها برای کاهش خطر علیه فالکن های اوکراینی استفاده نمود . غلاف اسنایپر (چپ) و آویزگاه استاندارد نصب این غلاف روی جنگنده اف-16 ( راست ) غلاف LITENING جنگنده اف-16 بعنوان مثال ، اجرای تک زمینی به همراه اجرای تاکتیکهای انهدام دفاع هوایی (DEAD) روسها باعث می شود تا یک فضای هوایی هرچند موقت ولی مناسب برای حضور جتهای اف-16 در نزدیکی اهداف فراهم گردد ولی چنین موقعیت هایی بطور ثابت قابل ایجاد نیست . با این حال ، استفاده از غلافهای هدفگیری نظیر اسنایپر(Sniper) و لایتینینگ (LITENING) که احتمالا همراه اف-16 ها به اوکراین ارسال می شود ، ممکن است به شکل محدود موثر باشد. این غلاف ها می توانند برای ماموریتهای شناسایی بصری دوربرد نیز مورد استفاده قرار گیرند که بدین ترتیب می تواند ابزار موثری درنظر گرفته شود . 11- مهمات دورایستای جی سو (AGM-154 JSOW :) : محتمل ترین و هیجان انگیز ترین جنگ افزاری که اوکراین برای جنگنده های خود تحویل خواهد گرفت ، مهمات دورایستای مشترک یا جی سو خواهد بود که برخی معتقدند مناسب ترین سلاح برای صحنه رزم در اوکراین است . این موشک وقتی از ارتفاع بالا بسمت هدف شلیک شود ، میتواند بطور مستقل تا 70 مایل ودرصورت شلیک از ارتفاع پائین حدود 12 مایل بسمت هدف سُرش داشته باشد و با استفاده از حسگر فروسرخ خود در مرحله نهایی حرکت بسوی هدف ، دربرابر سامانه های اخلالگر الکترونیک روسی به نسبت مقاومت نماید که این بدان معناست که روسها تلاش بیشتری برای سرنگون کردن این موشکها باید از خود نشان دهند ولی برد محدود این موشک میتواند دردسرآفرین شود ، هر چند کیتهایی برای افزایش برد این موشک وجود دارد که از ارسال آنها به اوکراین داده های دقیقی در دست نیست . 12- موشک کروز AGM-158 JASSM: این موشک از حدود بیست سال پیش تا امروز در خدمت قرار دارد که در رده موشکهای کروزهواپایه پنهانکار قابل طبقه بندی است . اگر چه برخی ناظران نظامی معتقدند که احتمال بسیار کمی وجود دارد که چنین سلاحی به اوکراین تحویل داده شود ولی برد موثر خانواده این موشکهای کروز با معرفی نمونه JASSM-ER بسرعت در حال افزایش بوده در حالی که بطور همزمان نمونه ضدکشتی آن با شناسه LRASM نیز توسعه یافته و وارد خدمت خواهد شد ، ولی یک لحظه تصور کنید چنین تسلیحاتی به هردلیلی از جمله نقص فنی ، به شکل سالم در پشت خطوط روسها فرود آید که این مساله آنقدر نگران کننده است که حد و مرزی برای آن نمی توان قائل شد . اما قابلیت بقاء پذیری این موشک با دراختیار داشتن ویژگی هایی نظیر پنهانکاری نسبی ، حسگر هدفگیری فروسرخ در مرحله نهایی پرواز بسوی هدف و همچنین سامانه تصویربرداری با مزیت تطبیق خودکار ، باعث میشود تا تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در آن با مشکلات بیشتری روبرو شود که این موارد ، JASSM را به جنگ افزاری مناسب برای نیروی هوایی اوکراین و جنگنده های اف-16 تبدیل می نماید . در کنار ویژگی های فنی ، کمیت تولید شده از این موشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، تا جایی که گفته میشود این موشک به شکل اختصاصی برای یک جنگ احتمالی با چین ذخیره شده و در نتیجه واگذاری بخشی از این ذخیره به اوکراین ، میتواند در قابلیتهای تهاجمی نیروی هوایی ارتش آمریکا ، ایجاد اختلال نماید . موشک برد بلند ضد کشتی LRASM ، نسل بعدی موشک های ضدسطحی ایالات متحده راست : اسلم- ئی آر چپ: گونه های مختلف موشک هارپون با این حال اگر ایالات متحده مایل نباشد از ذخیره خود به اوکراین ، موشکی ارسال کند ، کشورهایی مثل فنلاند و لهستان به نظر نامزدهای مناسبی به نظر می رسند . بدین ترتیب ، به منظور جایگزینی برای JASSM ، برخی ناظران نظامی معتقدند که ممکن است ، جنگ افزاری مشابه نظیر نمونه هایAGM-84H یا به اختصار کروز SLAM یا SLAM-ER ارسال شود که در رده کروزهای تائوروس ، اسکالپ - ئی جی و استورم شدو قرار دارد و حتی می توان آن را از ذخیره نیروی دریایی ارتش ایالات متحده نیز به کیف تحویل داد . این موشک را براساس داده های موجود می توان به دو روش به کار برد که مسیر نخست ،بصورت شلیک کُن- فراموش کُن بوده که به تنهایی بسوی هدف حرکت نموده و بواسطه تطبیق خودکار تصویر ، عمل نماید که چنین روشی یک مزیت قابل توجه در محیط هایی است که درآن سیگنال های جی پی اس همواره با اختلال روبرو هستند . روش دوم ، هدایت موشک با استفاده از غلاف های نصب شده روی جنگنده حامل است که میتوان در مرحله نهایی پرواز بسوی هدف ، موشک را بصورت دستی هدایت نمود . قابلیتهای رزمی جنگنده اف-16 https://www.aparat.com/v/lwm04 این روش ، البته نواقصی نیز دارد که یکی از آنها ، حفظ مسیر موشک در خط دید خلبان در مراحل پایانی است ( با توجه به برد 170 مایلی ) که به شکل خاص برای حمله به عمق خاک روسیه باید مورد استفاده قرار گیرد که در حال حاضر یک مساله مشکل ساز محسوب می شود ولی اگر واحدهای روسی دست به عقب نشینی بزنند ، این مساله چندان اهمیت نخواهد داشت . در این میان ، علاوه بر نیروی دریایی آمریکا ، کره جنوبی نیز ذخایر به نسبت کافی از مهمات SLAM-ER را در اختیار دارد که بصورت بالقوه می توان آن را در نظر داشت . 13- موشک هوابه زمین AGM-142 Popeye/Have Nap : این موشک با سامانه هدایت تلویزیونی نیز می تواند ترکیب مناسبی با جتهای فالکن تحویلی به اوکراین باشد ولی این موشک های تقریبا بیست سال پیش بازنشست شده اند و برد آنها نیز به نسبت محدود است ( حدود 50 مایل ) ولی برای انهدام اهداف مستقر در پشت خطوط مقدم و درمحیط های آلوده به اختلال جی پی اس ، به نسبت مناسب به نظر می رسند . 14 موشک هوابه زمین AGM-130 : این مهمات که نسخه مجهز به پیشرانه راکتی مهمات GBU-15 محسوب می شود ، یکی از جنگ افزارهایی است که بلحاظ فناوری نسبتا قدیمی بوده و حساسیت فناوری آنچنانی نیز ندارد ولی این مهمات هرگز در تعداد انبوه تولید نشد و حدود 10 سال است که از خدمت خارج شده است ولی ابعاد این موشک به نظر برای حمل توسط اف-16 مقداری بزرگ است ( این مهمات سلاحی بود که برای جتهای اف-15 و اف-111 طراحی شد ) 15- موشک هوابه زمین PGM-2000 Hakeem : این مهمات محصول امارات متحده عربی که پیشتر با جتهای اف-16 منطبق شده میتواند یکی از گزینه های خوب برای ارسال به اوکراین باشد ولی در فهرست مهمات ارتش ایالات متحده قرار ندارد . خانواده مهمات اسپایس -4 16- مهمات تولید رژیم عبری و ترکیه : برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که بخش قابل توجهی از مهماتی که نیروی هوایی اوکراین برای صحنه نبرد با روسیه ، نیازدارد ، محصول شرکتهای عبری است . این محصولات از مهمات سُرشی اسپایس گرفته تا موشک های کروز کوچک تر نظیر دلیله تا موشکهای بالستیک هواپرتاب به مانند این است که به شکل خاص به منظور استفاده در صحنه هایی نبردی نظیر اوکراین توسعه یافته است . راست : اسپایس چپ : دلیله علاوه براین ، گفته می شود رژیم عبری ذخایر قابل توجهی از این مهمات را در اختیار دارد و خطوط تولید آن نیز قابلیت سرعت دادن به تولید را دارند ولی مساله اینجاست که این رژیم تا امروز ( ژوئن 2023 ) هنوز تصمیم به ارسال تسلیحات مرگبار هواپایه به اوکراین نگرفته ( یا اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد .م ) چون هنوز دلیلی برای از میان بردن روابط شکننده خود با مسکو نداشته تا پس از آن ، توان نیروی هوایی عبری برای حمله به نیروهای نیابتی ایرانی درسوریه ، کاهش پیدا کند و محدود گردد . شرکتهای دفاعی ترکیه نیز در حال حاضر مشغول شدت بخشیدن به روند تولید مهمات هوایی بوده و مجموعه قابل توجهی از کیت های تبدیل کننده برای مهمات سقوط آزاد را عرضه می کنند که شباهت بسیار زیادی به نسخه های JDAM-ER و یا SDB دارند ولی کارایی این سامانه ها هنوز مشخص نیست ولی میتواند کمک بزرگی به ناوگان جتهای اف-16 اوکراینی باشد . پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 
  7. 1 پسندیده شده
    بخش سوم گزینه های پیش بینی شده در برنامه بهسازی میان عمر جنگنده اف-16 (بدلیل اهمیت این برنامه ، به شرط حیات ، به تفصیل درخصوص آن صحبت خواهد شد ) با توجه به این مساله ،کشورهایی که میتوانند نامزد اصلی برای تامین اف-16 برای اوکراین باشند ، بشرح ذیل است : جنگنده F-16A نیروی هوایی بلژیک 1- بلژیک : نیروی هوایی بلژیک به شکل رسمی اعلام نمود که میتواند زیرساختهای آموزشی خود را برای آموزش خلبانان اوکراینی ، در اختیار آنها قرار دهد ولی هیچ جنگنده ای از این نیرو به اوکراین ارسال نخواهد شد . با این حال ، نیروی هوایی بلژیک از تجربه بسیار خوبی برای آموزش خلبانان اوکراینی برخوردار است چرا که این کشور در حال دریافت جنگنده های اف-35 بوده ( احتمالا در اوایل سال 2024) و این به معنای آن است که با تجربه ترین خلبانان بلژیکی در دسترس قرار دارند . جنگنده اف-16 بلاک-15 نیروی هوایی رومانی ( برنامه ارتقاء نیمه عمر MLU) https://www.aparat.com/v/Wpjsn رادارAN/APG-66 جنگنده اف-16 نیروی هوایی بلژیک در حال حاضر ، نیروی هوایی بلژیک حدود 50 فروند اف-16 را در اختیار دارد که در قالب استاندارد F-16AM/BM که معادل نمونه های F-16 C/D بلاک50/52 هستند ، پرواز می کنند . این جنگنده ها در قالب برنامه بهسازی میان عمر خود ، به رادار AN/APG-66 ، یک رایانه ماموریت ماژولار جدید ، دیتالینک ، جی پی اس ، کلاه پروازی سازگار با عینکهای دید در شب و تسلیحات هدایت شونده دقیق مجهز شده اند که عینا توسط کشورهایی نظیر دانمارک ، هلند ، نروژ و پرتغال نیز استفاده می شوند . تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی بلژیک ، حدفاصل سالهای 1979 تا 1990 دراین میان ، گرچه اولین اف-35 بلژیکی قرار است تا سال آینده تحویل شود ، ولی هشت فروند نخست در ایالات متحده باقی می مانند تا برای آموزش خدمه بلژیکی استفاده شوند ( پایگاه هوایی لوک ، آریزونا) و متعاقبا در سال 2025 به پایگاه هوایی فلورن در خاک بلژیک منتقل می گردند تا توان رزمی اولیه را در سال 2027 بدست آورند . درنتیجه حفظ توان رزم فعلی برای نیروی هوایی بلژیک یک اصل بوده و اهمیت بیشتری پیدا کرده است . ضمن اینکه نمونه های موجود در انبار نیز باید ارتقاء نامبرده را بخود ببینند . این مساله با فروش جتهای دست دوم این نیرو به شیلی و اردن نیز صورت حادتری بخود گرفته است. در نتیجه ، نیروی هوایی بلژیک در موقعیتی قرار ندارد که جنگنده های خود را به اوکراین تحویل دهد مگر اینکه بروکسل در سیاست های خود تغییری ایجاد نماید . جنگنده F-16A بلاک 15 نیروی هوایی دانمارک 2- دانمارک : نیروی هوایی دانمارک نیز در حال آماده شدن برای دریافت اف-35 است اما برخلاف بلژیک ، نخست وزیر دانمارک در جریان سفر خود به اوکراین مدعی شده که این کشور درحال بررسی موضوع تحویل جنگنده های اف-16 خود به اوکراین است ولی ممکن است این روند طولانی شود و این کار به تنهایی نیز انجام نخواهد شد . ولی با اعلام آمادگی بریتانیا ، بلژیک و هلند ، احتمالا این مساله سرعت بیشتری بخود بگیرد . تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی دانمارک ، حدفاصل سالهای 1980 تا 1997 در همین راستا ، براساس داده های موجود ، نیروی هوایی دانمارک ، حدود 43 فروند اف-16 را بصورت عملیاتی در اختیار دارد که ستون فقرات ناوگان این کشور محسوب می شود . ( هرچند احتمال نگهداری تعداد بیشتری بصورت ذخیره نیز است ) بنابراین ، ورود اف-35 های جدید به این کشوردر سال آینده ( 2024 ) می تواند تاحدودی به کاهش بارکاری این ناوگان کمک نماید و این بدان معناست که دانمارک یکی از گزینه های محتمل برای ارسال اف-16 در نظر گرفته شود. جنگنده F-16 B نیروی هوایی هلند مجهز به موشکهای سایدویندر در نوک بال 3- هلند در مقایسه با دانمارک و بلژیک ، نیروی هوایی هلند ، پیشرفت سریع تری را در حوزه دریافت جنگنده های جدید اف-35 به نمایش گذاشته ولی باقی مانده ناوگان اف-16 های این نیرو در پایگاه هوایی وُلکه مستقر هستند که برخی مدعی اند تعداد آنها به 24 فروند کاهش یافته است . در همین راستا ، معاون نخست وزیر این کشور مدعی شده که به محض درخواست این جنگنده ها ، با ذهن بازتری دراین خصوص تصمیم گیری خواهد شد ولی نخست وزیر این کشور متعاقب این ادعا ، از اظهارات این مقام عقب نشینی نمود ولی در ماه های اخیر ، نشانه هایی دیده می شود که این کار در حال انجام است . تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی هلند ، حدفاصل سالهای 1979 تا 1989 جنگنده های اف-16 نیروی هوایی هلند ، تا ماه های اخیر ، برای آموزش خدمه هلندی ، در اختیار وینگ 162 گارد ملی آریزونا قرار داشت ولی با اتمام آموزش ها ، این جنگنده ها توسط یک پیمانکار خریداری شد ولی هنوز تحویلی صورت نگرفته است ، هر چند از 12 فروند خریداری شده ، شش فروند به بلژیک منتقل شده اند تا مورد بازسازی قرار گیرند . با وجود شایعاتی مختلف ، برخی خبرها حاکی از آن است که این شش فروند احتمالا به مجارستان منتقل شود تا شکاف فعلی تا قبل از دریافت جتهای اف-16 بلاک-70 را موقتا پُرکند . در نتیجه ممکن است این جنگنده ها به اوکراین منتقل شود ولی قبل از ارسال نیازمند تعمیرات اساسی است که تحویل آن را طولانی تر خواهدکرد . در مجموع ، جدول زمانی تحویل جنگنده های اف-35 به هلند ، میتواند امید تازه ای را برای ارسال اف-16 ها به اوکراین ایجاد نماید . جنگنده F-16 A نیروی هوایی نروژ مسلح به موشکهای دوربرد آمرام و کوتاهبرد سایدویندر 4- نروژ : نیروی هوایی نروژ ، به لطف دریافت سریع جنگنده های اف-35 ، با روند سریع تری ناوگان اف-16 های خود را از خدمت خارج کرده است . آخرین نمونه های فالکن های نروژی در ابتدای 2022 بازنشسته شدند که تعداد آنها حدود 74 فروند تخمین زده می شودکه 52 فروند آنها به مانند نیروی هوایی بلژیک ، به روزرسانی شده اند . از این 52 فروند ، حدود 32 فروند در حال انتقال به رومانی است که باید جایگزین جتهای میگ-21 لنسر این کشور شوند . تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی نروژ، حدفاصل سالهای 1980 تا 1989 بدین ترتیب ، احتمالا 10 فروند نمونه بروز شده نروژی برای تحویل به اوکراین باقی می ماند که مشتاقانه از سوی کیف پذیرفته خواهند شد ، چرا که گفته می شود جتهای نروژی در وضعیت بسیار مناسب تری نسبت به همتایان خود در هلند ، دانمارک و بلژیک قرار دارند . جنگنده F-16C بلاک-52 نیروی هوایی لهستان 5- سایر کشورها : در درون اتحادیه اروپا ، نیروی هوایی 5 کشور دیگر نیز از جنگنده های اف-16 استفاده می کنند ولی براساس داده های موجود این نیروها قراراست فالکن های خود را برای سالهای طولانی حفظ کرده و ارتقاء دهند .در اروپای شرقی ، نیروی هوایی لهستان درصدر کشورهای بود که احتمالا جتهای خود را به اوکراین ارسال می نمود ولی این احتمال از سوی ارتش لهستان رد شد . تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی لهستان ، تحویلی در سال 2009 به گفته جانشین وزیر دفاع لهستان ، ارسال اف-16 به جای میگ-29 های لهستانی ، تاثیر تحقیرآمیزی برای ارتش این کشور درپی دارد در نتیجه ورشو تصمیم گرفت تا میگهای عملیاتی خود را به اوکراین ارسال کند ( ارتش این کشور ، 48 فروند اف-16 سی/ دی بلاک 52 پلاس را در اختیار دارد که نو ترین نمونه های اف-16 در اروپا محسوب می شوند) در نتیجه هرگونه انتقال این جتها در کوتاه مدت ، بعید است ، بخصوص اینکه لهستان در حال بازنشسته کردن فیترهای خود است . راست : جنگنده F-16 AM نیروی هوایی رومانی چپ : تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی رومانی ، حد فاصل سالهای 2017 تا 2024 ( انتهای سال جاری میلادی ) نیروی هوایی رومانی نیز در حال دریافت جنگنده های دست دوم پرتغال بوده ( 12+5 فروند ) و درنهایت 32 فروند نیز از نروژ دریافت خواهد کرد . با کنار رفتن جتهای میگ-21 لنسر این کشور ، ناوگان اف-16 استخوان بندی نیروی هوای رومانی را تشکیل خواهد داد ، هر چند سازه این جنگنده ها قدیمی است ولی با دریافت تجهیزات جدید ، به نوعی ارزش راهبردی برای دفاع از مرزهای دریایی ناتو در دریای سیاه پیدا خواهد کرد . در نتیجه انتقال فالکن های رومانیایی نیز بسیار بعید خواهد بود .درنهایت ، ارتشهای یونان و ترکیه نیز بزرگترین ناوگان اف-16 ها را در اروپا بصورت عملیاتی در اختیار دارند ولی کمترین احتمال برای این ناوگان به منظور ارسال به اوکراین را باید درنظر گرفت . جنگنده F-16CJ نیروی هوایی یونان نیروی هوایی ارتش یونان ، حدود 170 فروند جنگنده اف-16 را بین سالهای 1989 تا 2010 دریافت نمود که با اجرای یک برنامه مدرن سازی برای سالهای آینده ، ستون فقرات این نیرورا تشکیل می دهد . در حال حاضر حدود 150 فروند فالکن یونانی عملیاتی هستند که 84 فروند آنها از گونه بلاک 52 و بلاک 52 پلاس محسوب می گردند که بتدریج به استاندارد بلاک 72/70 ارتقاء خواهند یافت . راست : تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی یونان ، حد فاصل سالهای 1989 تا 2010 چپ: رادار AN/APG-83(SABR) این استاندارد شامل یک رادار از گونه AN/APG-83(SABR) آرایه فازی نیز می گردد . نمونه های قدیمی در حال خدمت نیز در حال بروزرسانی بوده ولی پیشنهاداتی برای فروش آنها نیز وجود دارد . یونان از ابتدای جنگ اوکراین ، نقش قابل توجهی در ارسال سلاح به کیف بازی کرده و این ممکن است با اف-16 ادامه پیدا کند . جنگنده F-16 C بلاک 50 نیروی هوایی ترکیه نیروی هوایی ترکیه بعنوان رقیب منطقه ای یونان ، سومین کاربر بزرگ اف-16 محسوب می شود که در مجموع 270 فروند اف-16 شامل گونه های بلاک 30 / بلاک 50 و بلاک 50 پلاس را شامل می شود که تقریبا بخش عمده از آنها ، مشمول برنامه ارتقاء پیکربندی مشترک ( CCIP) قرار گرفته اند و این به معنای اضافه شدن تسلیحات و حسگرهای پیچیده تری بدانهاست. ازاین تعداد ، حدود 245 فروند عملیاتی هستند در حالی که نیروی هوایی ترکیه تصمیم گرفته تا فالکن های بلاک 30 خود را ارتقاء دهد . علاوه براین ، ظاهرا نیروی هوایی این کشور بدنبال خرید تعداد بیشتری اف-16 ازایالات متحده است که با خارج شدن این کشور از برنامه اف-35 اهمیت بیشتری پیدا می کند . در نتیجه ترکیه نیز نامزد مناسبی برای انتقال اف-16 به ترکیه نخواهد بود . تعداد و گونه های تحویلی به نیروی هوایی ترکیه ، حد فاصل سالهای 1987 تا 2012 کدام کشورها نامزد تحویل جنگنده اف-16 به نیروی هوایی اوکراین هستند ؟ اوت 2023 https://www.aparat.com/v/YJo9F در مجموع ، با توجه به این وضعیت ، اگر فالکن های تحویلی ، از اروپا به اوکراین منتقل شود ، بهترین گزینه ، تلاش ائتلافی از کشورهای مختلف است ( نظیر دانمارک و نروژ ) در حالی که ممکن است ترکیب دانمارک و هلند نیز وجود داشته باشد . اما بدلیل عدم وجود استانداردهای یکسان میان جنگنده های این کشورها ، تحویل آنها به اوکراین مشکلات لجستیکی خاصی را ایجاد می کند ولی این موضوع ، غیر قابل حل به نظر نمی رسد . پچ و جنگنده اف-16 اسکادران 309 نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ارسال مستقیم از سوی ایالات متحده آخرین گزینه موجود تامین جنگنده برای اوکراین بصورت مستقیم از ذخایر نیروی هوایی ارتش ایالات متحده است . در این زمینه فرانک کندال ، اظهار بی اطلاعی نموده ولی مدعی شده که احتمالات زیادی برای بررسی وجود دارد . بعنون مثال ، اسکادران 309 نیروی هوایی آمریکا در سال 2022 تمامی 22 فروند جنگنده اف-16 بلاک 52 خود را بازنشسته نمود و به همین دلیل ، نباید نیاز چندانی به تغییرات پیچیده داشته باشند ، هر چند مدیرعملیات اسکادران 309 مدعی شده که این جنگنده ها حداقل برای یک دهه مورد بروزرسانی قرار نگرفته اند . از سویی دیگر ، برنامه تبدیل بدنه های قدیمی اف-16 به اهداف هوایی بدون سرنشین QF-16 به پایان رسیده و تعداد زیادی از بدنه های قدیمی اکنون تبدیل شده اند . علاوه براین ، یگانهای گارد ملی و نیروی هوایی که پیش ازاین با فالکن های بلاک 30 پرواز می کردند ، اکنون در حال تمرین بر روی اف-35 ها هستند که بصورت بالقوه می توانند به اوکراین ارسال شوند. پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 
  8. 1 پسندیده شده
    بخش دوم : جنگنده سبک اف-16 شاهین شکاری یا بعبارت مصطلح تر ، وایپر (افعی) یکی از بهترین نمونه های موجود در طراحی آسمانه ( کانوپی) محسوب می شود این مساله تا بدانجا نمود داشته که خلبان های این جنگنده معتقدند به جای نشستن در کابین ، درواقع ، " روی جنگنده " سوار شده اند! 2- بررسی روند استاندارد آموزش خلبان برای جنگنده های اف-16 دوره کامل جنگنده اف-16 که معمولا با شناسه B-Course نیز شناخته می شوند ، یک فرآیند 9 ماهه ( حدود 270 روز ) برای آن دسته دانشجویان خلبانی است که به تازگی وینگ پروازی خود را دریافت کرده اند که شامل سه مرحله دوره نظری ( زمینی ) ، شبیه ساز و سپس دوره پروازی است . با این وصف ، علاوه بر دوره B-Course ، واحد آموزش رسمی (FTU) و همچنین دوره های ترانزیشن (انتقالی ) برای خلبانانی که از جنگنده های دیگر به اسکادران های اف-16 محلق می شوند می بایست برگزار شود ، که البته کوتاه تر از دوره B-Course خواهد بود . جنگنده اف-16 سی وینگ (تیپ هوایی ) یکصد و شصت و دوم گارد ملی آریزونا اما در 4 هفته اول دوره B-Course به دانشجویان در خصوص سامانه های مختلف جنگنده اف-16 وهمچنین بخش نظری مربوط به چگونگی برخورد با شرایط اضطراری ، آموزش هایی داده می شود . پس از اتمام این مرحله ، هشت جلسه شبیه ساز برای افسران کارآموز پیش بینی شده که باید مرحله عملی مقابله با شرایط اضطراری و کار با سامانه های مختلف را پشت سرگذارند و درنهایت ، مرحله آخر ، 4سورتی (پرانه ) پرواز با گونه F-16D ( نمونه دوکابینه فالکن ) قبل از اولین پرواز انفرادی خواهد بود . این 4 سورتی پرواز که زیر نظر معلم خلبان اف-16 صورت می گیرد ، به گونه ای تنظیم شده که درآن دانشجوی خلبانی موظف به اجرای تمامی استانداردهای آموزش داده شده است تا برای مرحله بعدی ، یعنی پرواز در همه گونه شرایط آب و هوایی ( و پروازهای شبانه با استفاده از عینکهای دید درشب ) آماده گردد . دارایی های نیروی هوایی ارتش اوکراین در حوزه برتری هوایی راست : سوخو-27 و چپ : میگ-29 که براساس شواهد موجود به شکل اضطراری به تسلیحات غربی مسلح شده اند با اتمام این بخش ، دانشجویان خلبانی ، قبل از ورود به مرحله یادگیری تاکتیک های حمله هوابه زمین ، ابتدا باید با شیوه پروازدر ارتفاع پائین آشنا شده و سپس تاکتیک های مربوط به حملات هوابه زمین را یادگرفته و مرور کنند ، سپس مرحله آموزش رزم هوایی آغاز می شود که شامل یادگیری مانورهای اولیه رزمی ، مانورهای نبرد هوایی و رهگیری جنگنده های دشمن است که براساس استانداردهای فعلی نیازمند 60 سورتی (پرانه ) خواهد بود . بدین ترتیب برای خلبانان با تجربه نیروی هوایی اوکراین ، احتمالا گونه خاصی از دوره FTU می تواند اجرا شود که عمدتا با شناسه TX شناخته می شود. دوره TX عمدتا برای افسرانی که از یک جنگنده به جنگنده ای با تایپ متفاوت منتقل می شوند یا افسران ارشدی که بواسطه مسئولیت خود نیازمد پرواز با جنگنده های متفاوتی هستند اجرا می گردد و این دوره به نظر برای خلبانان فالکروم یا فلانکر اوکراینی باید مناسب باشد ولی نکته اینجاست که برای خلبان جنگنده های هورنت که به یگانهای مجهز به فالکن منتقل می شوند ، طول دوره بدون هیچگونه زمان استراحت ، حتی در روزهای آخر هفته ، حدود69 روز است تا از همه امکانات اف-16 در رزم هوابه هوا یا حملات هوابه زمین استفاده کند . چپ : جنگنده اف-16 سی/ وینگ ( تیپ هوایی ) 162 آریزونا البته این طول دوره با این فرض مشخص شده که خلبانان به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند . دراین 69 روز طول دوره ، 6 سورتی پرواز برنامه ریزی شده که برای یادگیری چگونگی نشست و برخاست با جنگنده فوق است و حدود 15 سورتی برای یادگیری تاکتیک های رزم هوابه هوا صورت می گیرد ، درحالی که اگر خلبانان موصوف ، تجربه قابل توجهی را داشته باشند ، یادگیری چگونگی استفاده از موشکهای پیچیده تری نظیر آمرام یا مهمات هدایت دقیق نیاز به 10 سورتی پرواز جداگانه دارد . علاوه براین ، این دسته از خلبانان باید حدود 210 ساعت کلاس زمینی و 20 ساعت شبیه ساز را پشت سر گذارند و اگردر هر 24 ساعت ، 2 سورتی پرواز یا شبیه سازی صورت گیرد ، حدود 10 روز زمان نیاز خواهد بود . بدین ترتیب ، درطول 69 روز آموزش ، خلبان یاد می گیرد که باخیال آسوده وارد صحنه جنگ شود . دارایی های نیروی هوایی ارتش روسیه راست : میگ-31 چپ : سوخو-35 اما پرواز در شرایط جنگی ، داستان کاملا متفاوتی است بدین معنی که اف-16 های اوکراینی باید با جنگنده های سوخو-35 روسی برفراز منطقه ای از حضور سامانه های دفاع هوایی متنوعی ،اشباع شده ، روبرو شوند و این به معنای وجود سالهای متمادی پرواز و کسب تجربه خواهد بود . درواقع ، خلبانان اف-16 حتی با طی کردن پیشرفته ترین دوره های آموزشی و بهترین تسلیحات ، بدون وجود تجربه کار با آنها ، عملا تبدیل به یک ترکیب بی فایده خواهند شد . بدین معنی که برای خلبانان منتقل شده از جنگنده میگ-29 به اف-16 ، محیط کاملا جدید شامل سامانه ها ، شیوه های بکارگیری ، تاکتیک ها و فناوری های نو پدید می آید که پیش از این تنها درمورد آن مطالعه نظری داشته اند در نتیجه اجرای یک آموزش سه ماه و سپس وارد کردن آنها به محیط جنگی چندان عاقلانه به نظر نمی رسد .بعنوان مثال ، انتقال یک خلبان میگ-29 به اف-16 بلاک -50 که بروزرسانی میانه عمر خود را نیز دریافت کرده ، هرچند گام چندان بزرگی محسوب نمی شود ولی یک جهش فناوری قطعا خواهد بود و سازگار شدن با آن حتی پس از 69 روز تمرینات شدید هم چندان منطقی به نظر نمیرسد و حتی اگر چنین اتفاقی رخ بدهد ، باز این خلبانان تازه کار اف-16 نیازمند همبال ( وینگمن ) های با تجربه هستند که برای تربیت خلبان لیدر (رهبر ) نیز حداقل یک سال آموزش فشرده نیاز خواهد بود . راست : جنگنده اف-16 سی مسلح به آمرام ، سایدویندر و موشک ضد رادار هارم چپ : موشک هوابه هوای دوربرد آمرام (نزدیک به دوربین) و سایدویندر اما چه راهی برای کوتاه کردن روند آموزش و حفظ کیفیت آن وجود دارد ؟ پاسخ را باید در طراحی یک برنامه درسی جدید براساس نیازهای خاص نیروی هوایی اوکراین و تهدیدهایی که این نیرو با آن مواجه می شود ، جستجو نمود . براساس یک ایده اولیه ، هنوز بین 6 تا 12 ماه آموزش برای خدمه نیروی هوایی اوکراین لازم است که البته هنوز کیفیت لازم را نخواهد داشت . در یک وضعیت مشابه ، خلبانان ارتش های اروپای شرقی نظیر نیروی هوایی لهستان و رومانی ، افسران خود را برای آموزش و تایید کیفیت پرواز با این جنگنده ، به وینگ 162 گارد ملی ارتش ایالات متحده اعزام می کنند و درواقع پایگاه هوایی توسان آریزونا ، بهترین مکان برای خلبانان اوکراینی محسوب می شود . در همین رابطه ، یکی از خلبانان فعال اف-16 نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که این نیرو می تواند براحتی بین 6 تا 12 خلبان اوکراینی را در یک زمان نسبتا کوتاه آموزش داده و مهارتهای خاصی را در اختیار آنها قرار دهد . علاوه براین ، نقشی که قرار است به اف-16 های اوکراینی در صحنه نبرد داده شود نیز در این آموزش های باید مورد توجه قرار گیرد . فالکن ، یک جنگنده چند ماموریته تک سرنشین محسوب می شود که بدلیل استفاده از سامانه های پیشرفته هدایت ، کنترل آن به نسبت ساده است ولی حجم سامانه های درون کابین و ماموریتهای محوله به آن ، حجم بسیار بالایی دارد و ممکن است سالها طول بکشد تا نیروی هوایی اوکراین بتواند از همه قابلیتهای این جنگنده استفاده کند . مضاف براین مساله ، اضافه شدن موشکهای پیچیده تری نظیر ایم-120 به تسلیحات استاندارد اف-16 مستلزم فراگیری مهارتهای پیچیده تری است . درواقع ، پیکربندی عملکرد سامانه های رزمی در جتهای غربی و شرقی بسیار متفاوت بوده و این کار را برای خدمه ای که باید از جنگنده تایپ شرقی به تایپ غربی منتقل شود ، بسیار سخت می کند. چپ : جنگنده دوکابینه اف-16 دی که احتمالا برای آموزش خلبان اوکراینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت بررسی کشورهای نامزد ارسال جنگنده های اف-16 به اوکراین : پس از ماه ها درخواست های ارائه شده از سوی دولت اوکراین و همچنین فشارهای پیدا و پنهان متحدین این کشور در جنگ ( بخصوص آلمان .م) ظاهرا براساس داده های موجود ، واشنگتن از تلاش اوکراین برای دسترسی به جتهای جنگنده اف-16 به منظور تقویت توان هوایی خود که از آغاز جنگ دچار آسیب های جدی شده ، حمایت کرده است . بدین ترتیب ، در حالی که برخی از کشورهای اروپایی ، پیش از این بطور رسمی اعلام کرده اند که بسترلازم را برای آموزش خلبانان نیروی هوایی اوکراین آماده می کنند ، برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که منبع تهیه جتهای اف-16 هنوز مشخص نیست .اما با توجه به اینکه چند کشور اروپایی در حال برنامه ریزی برای خارج کردن این جنگنده ها از خدمت برای ورود جتهای پیشرفته تر اف-35 هستند ، در مجموعه اتحادیه اروپا ، کشورهایی حضور دارند که میتوانند به منبعی برای ارسال جتهای فوق الذکر به اوکراین تبدیل گردند ، در حالی که جتهای مشابه در نیروی هوایی ایالات متحده نیز می تواند به مبداء تحویل این جنگنده ها ، مبدل گردد . جنگنده اف-16 دی در حال سوختگیری از یکفروند سوخترسان KC-135 در این میان ، علیرغم وجود گمانه زنی های متعدد از سوی ناظران نظامی ، مبنی بر وجود جنگنده های مازاد دراروپا ، هنوز این مساله با مستندات اثبات نشده چرا که در سالهای اخیر ، میزان تقاضا برای جنگنده های اف-16 ، چه بصورت دست دوم و چه تولید جدید ، وجود داشته در حالی که نیروی هوایی آمریکا در حال تبدیل نمونه های اولیه فالکن به اهداف پروازی بدون سرنشین است . علاوه براین ، کشورهای شرق اروپا نیز بتدریج و قبل از سفارش اف-35 درخواستهایی را برای خرید اف-16 ارائه داده اند که این به معنای رشد میزان تقاضا برای این جنگنده به نظر می رسد و درنهایت ، اوکراین بعنوان آخرین متقاضی در صف دریافت این سخت افزار قرار دارد . اف-16 در برابر سوخو-35 - اوکراین - 2023 https://www.aparat.com/v/lP5eX بدین ترتیب ، نخستین داده ها در خصوص تحویل جنگنده اف-16 به اوکراین ، پس از نشست جی-7 در 19 ماه می 2023 (ژاپن) منتشر گردید و بایدن در یک چرخش سیاست جدید ، به اوکراین برای تامین جنگنده های مدرن و نسل چهارم غربی ، کمک خواهد کردکه این موضع جدید باعث شد تا در میان گونه های موجود ، اف-16 بدلیل در دسترس قرارداشتن ، بعنوان محتمل ترین گزینه ، شناخته شد . به گفته بایدن ، ایالات متحده قصد دارد تا ضمن تحویل جنگنده های اف-16 ، آموزش خلبان اوکراینی را بعنوان بخشی از تعهد بلند مدت خود ، اجرا نماید و در مقابل زلنسکی این تعهد را داده که از این جنگنده ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند! چپ : فارغ التحصیلان دوره FTU جنگنده اف-16 پیش از این ، پنتاگون معتقد بود که ارسال جنگنده های اف-16 به اوکراین ، به نوعی افزایش دهنده شدت خصومت هاست و اگر اوکراین از این جنگنده ها برای حمله به خاک روسیه استفاده کند ، میتواند تبعات غیرقابل پیش بینی را بوجود آورد ولی روند جنگ بر روی زمین و همچنین رایزنی هایی برای انتقال جنگنده های موجود در نیروی هوایی هلند باعث شد تا نظرات در این مورد تغییرکند. در همین راستا ، دولت بریتانیا نیز اعلام نمود که ائتلاف بین المللی !! کمک دهنده به اوکراین ، تمامی روند های آموزشی و سخت افزاری برای تقویت نیروی هوایی اوکراین را برعهده می گیرد . راست : خلبان جنگنده اف-16 مجهز به کلاه پروازی HMCS چپ : جنگنده اف-16 سی /دی بلاک 50/52 که بطور خاص برای اجرای ماموریتهای سرکوب دفاع هوایی دشمن مجهز می شوند این مساله حداقل در حوزه آموزش ، در هفته های اخیر ، شتاب بیشتری بخود گرفته بطوریکه بریتانیا ( در قالب فراهم کردن بستر لازم برای آموزش زبان انگلیسی ) ، هلند ، بلژیک و دانمارک تمایل خود را برای مشارکت در این طرح ، اعلام کرده اند ، هر چند بلژیک ، شرکت در روند آموزش را تایید کرده ولی مدعی است که قرار نیست جنگنده ای از نیروی هوایی این کشور به اوکراین ارسال شود . یک مقام ارشد کاخ سفید نیز در میانه های ماه می اعلام نمود که هنوز جدول زمانی مشخصی برای تحویل اف-16 به اوکراین ایجاد نشده و روند آموزش نیز ماه ها بطول خواهد انجامید . با این وجود ، کالین کال ، جانشین وزیر دفاع مدعی است که این امکان وجود دارد دریک بازه زمانی 18 تا 24 ماه ، اوکراین تعدادی اف-16 های دست دوم را تحویل بگیرد ، هر چند پیش بینی های دیگری وجود دارد که به سطح مهارت خدمه اوکراینی مرتبط است . پایگاه هوایی میرگورود جنگنده اف-16 سی گارد ملی آلاباما در حال خزش در برابر ردیف جنگنده های سوخو-27 نیروی هوایی اوکراین سال 2011 بعنوان مثال ، براساس یک ارزیابی منتشر شده از سوی نیروی هوایی ایالات متحده که در ابتدای سال 2023 انجام شد ، چنین نتیجه گرفته شد که خلبانان جنگنده نیروی هوایی اوکراین می توانند در یک بازه 4 ماهه ، می توانند اصول اولیه رزم با این جنگنده ها را آموزش ببینند ، در حالی که متقابلا یک معلم خلبان اف-16 نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که یک خلبان با سابقه 500 ساعت پرواز ، میتواند براحتی در عرض 70 روز همه چیز را آموزش دیده و با مهارت از این جنگنده در نقش هوابه هوا و هوابه زمین ، استفاده کند. اما با توجه به اینکه خدمه اوکراینی تجربه قبلی پرواز با جتهای غربی را در اختیار ندارند ، میتوان یک برنامه درسی اضطراری را برای آموزش مهارت های خاص تدوین نمود که اصول پرواز با جنگنده های غربی را به این افراد منتقل کرد . با این حال ، این بازه زمانی 70 روزه ، تنها برای خدمه باتجربه است ولی روند آموزش از پایه بین شش تا 12 ماه طول می کشد ( که البته کوتاه تر شدن یا بلند ترشدن این بازه زمانی ، بسته به این است که آموزش ها در کجا برگزار خواهد شد / که برخی گزارش ها حاکی از این است که بلژیک محل آموزش باشد ) پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 
  9. 1 پسندیده شده
    McDonnell Douglas F-15B STOL-MTD Agile Eagle
  10. 1 پسندیده شده
  11. 1 پسندیده شده
  12. 1 پسندیده شده
  13. 1 پسندیده شده
  14. 1 پسندیده شده
  15. 1 پسندیده شده
  16. 1 پسندیده شده
  17. 1 پسندیده شده
  18. 1 پسندیده شده
  19. 1 پسندیده شده
  20. 1 پسندیده شده
  21. 1 پسندیده شده
  22. 1 پسندیده شده
  23. 1 پسندیده شده
  24. 1 پسندیده شده
    بسم ا... سرخوش آن عیدی که آن بانی نور ازکنار کعبه بنماید ظهور قلبها را مهر هم عهدی زند از حرم بانگ انا المهدی زند خوب ، یکسال دیگر از عمر ما و میلیتاری گذشت ، سال سختی بود ، هرچند به مانند سنوات قبل ، حرکات سینوسی و مملوء از توفیق و عدم توفیق در آن وجود داشت ، با این حال ، مجموعه انجمن ، حرکتی بسمت جلو داشت ، دوستان جدیدی به ما پیوستند و وارد مدار تولید محتوا شدند . آرزوی ما در این سال جدید این هست که تمام کاربران میلیتاری ، چه انهایی که حضور دارند و چه انهایی که حضور ندارند ، همیشه مسیر موفقیت را طی کنند . امیدواریم که سال جدید خورشیدی برای همه ملت ایران ، سال خوب و پُر از موفقیت باشد . انشا... این دو فقره ویدئو را هم ببینید ، جالب هست به مناسبت سال نو و مصادف شدن ایام نوروز با ولادت حضرت امام حسین (ع) / روز پاسدار و ولادت حضرت ابواالفضل (ع) / روز جانباز https://www.aparat.com/v/KkXWd https://www.aparat.com/v/tjG7r
  25. 1 پسندیده شده
    تصاویری از توکانو های سپاه