-
تعداد محتوا
801 -
عضوشده
-
آخرین بازدید
-
Days Won
9
پست ها ارسال شده توسط IRINavy
-
-
سلام
از توجه و لطف مدیران ارشد و زحمتکش میلیتاری بویژه برادر رضا تشکر میکنم.
علیرغم اینکه حقیر لیاقتش رو ندارم اما ایشون بنده رو مورد لطف قرار دادند.
التماس دعا
- 2
-
بسم رب الشهداء
جهت بالا آمدن تاپیک
========================================================================================
میدان نفتی و گازی مشترک سلمان (ساسان سابق) در سال 1344 شمسی با ذخیره بیش از 4 میلیارد بشکه نفت و 5.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در جنوبی ترین نقطه آبهای کشورمان در خلیج همیشه پارس کشف شد.
سکوی نفتی سلمان؛ 1389
سکوی گازی سلمان؛ 1389
سکوی نفتی سلمان و تاسیسات حفاری مجاور آن؛ 1391
سکوی گازی سلمان و اماکن زیستی آن؛ 1391
میدان سلمان با میدان ابوالبخوش امارات متحده عربی مشترک می باشد.
پایه های سکوی گازی سلمان و سکوی اماراتی که در دوردست مشاهده می شود.
سکوی اماراتی
مرز دریایی جمهوری اسلامی ایران
مشعل جلویی متعلق به ایران و مشعلهای پس زمینه اماراتی است.
در صبح روز 29 فروردین ماه 1367 تفنگداران دریایی امریکا با حمایت ناوگان دریایی این کشور به تاسیسات میدان سلمان حمله کرده و ضمن انهدام تاسیساتش، آن را برای ساعاتی به اشغال خود درآوردند.
یادگاری نیروهای امریکایی!
نمونه ای از مهمات بجا مانده و عمل نکرده امریکایی ها
- 19
-
سلام
تصویری قدیمی از AB-212 مسلح
- 1
- 13
-
سلام
آقا یه سوالی
چرا بالک متصل به بوستر که روش نوشته stabilizer دارای سطح کنترلی هست؟
باله ها هنگامیکه موشک داخل لانچر قرار دارد به حالت جمع شده هستند و زمانیکه موشک از لانچر خارج می شود باز میشوند.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/noormissile.jpg][/url]
- 12
-
سلام
سی کینگ + فجردریا
- 18
-
سلام
از عنایات آل سعود به ملت ایران
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/2647-200.jpg][/url]
نمونه ای از مهمات غنیمتی در عملیات بیت المقدس
- 17
-
سلام
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/002~8.jpg][/url]
- 5
-
بسم رب الشهداء
به یاد دانشمند پارسا، شهید حسن تهرانی مقدم ...
5 فروردین 1364
بچه های سپاه که گویی از تعطیلات برگشته اند کار خودرا شروع می کنند.
ششمین موشک شلیکی و پنجمین موشک شلیک شده به بغداد ساعت 3.40 بامداد بغداد را در منطقه ابوجابیه که مجتمع مسکونی وزارت دفاع است به اتش می کشد.
130 نفر از جمله 20 عضو عالیرتبه نظامی کشته می شوند.
عراق حمله موشکی را می پذیرد و عربهای صهیونیست را که دوست ایران می داند مورد حمله قرار می دهد و از دوستان طلب کمک می کند.
7 فروردین 1364
ششمین موشک صبح، حوالی دانشکده حقوق و ترمینال مسافربری را به جهنم تبدیل میکند.
1000 عراقی را می کشد، 50 اتومبیل نابود می گردد و سخنگوی دولت به تهدید دوستان عرب ایران می پردازد.
600 نفر از کشته شدگان مصری هستند. عراق برای خارجیان ناامن می گردد.
- 30
-
سلام
از دوست عزیزم، محمدجان (الو) بابت درج این خبر ممنونم. :rose:
اما من فکر نمیکنم و چندان خوشبین نیستم که خط مشی تبلیغی رده های بالا در این زمینه تغییری بکنه! ... برای اونها حفظ طبقه بندی اطلاعات مهمتر از تبلیغات در رسانه هاست!
همان زمان که عملیات آزادسازی کشتی ایران گیلان انجام شد من دقیقا خاطرم هست که حتی اجازه نداده بودند قضیه خبری بشه بخصوص که در ایام تعطیلات نوروز هم بود ولی امیر سیاری با جسارت خاصشون از روابط عمومی نیرو خواستن تا خبر و تصویر تهیه کنن و در اختیار رسانه ها قرار بدن!
چند ماه بعد هم تبلیغات نداجا یک مستند تقریبا یک ساعته و مفصل از هر دو عملیات (ایران گیلان و کشتی چینی) با نام "مدار 7 درجه" ساخت اما طبق معمول فقط یک خلاصه 15 دقیقه ای از اون پخش شد که در لینک زیر میتونید ببینید!
----------------------------------------------
وقتی درباره ارائه اسناد و اطلاعات دوران جنگ دست به عصا و با وسواس زیاد عمل می کنند چه توقعی دارید که از عملیاتهای حال حاضرشون بشنوید!؟ :|
- 4
-
سلام مجدد
محمد جان این بحث افزایش رده که میفرمایید و مثال زدید به قول خودتون مربوط به درفشانی های رسانه ایه. شما حتما دیدید هیچگاه بصورت رسمی این اتفاق نیافتاده... من خیال کردم منظورتان این است که مثلا در یک تاریخ خاص بخشنامه ای صادر شده که مثلا از امروز به فلان شناور به جای x بگوییم y ... که خب چنین چیزی نداشتیم. مثلا همین الوندها از ابتدایی که آمدند تا کنون رده بندی شون بصورت رسمی تغییری نداشته مگر همان تبدیل DE به FFG که ناشی از تغییر رده بندی امریکایی ها بوده و تا به امروز هم تغییر نکرده.
درباب اظهارنظرهای بی پایه و اساس رسانه ای واقعا حق با شماست ... بعنوان مثال من وقتی شنیدم در اخبار میگفت ناو بالگردبر خارک داشتم شاخ در می آوردم که چطور یک ناو لجستیکی شده بالگرد بر!!!! از این موارد ما فراوان داریم که فرمودید....
درباره ناوچه هم و یا کلا هر واژه تخصصی در هر زمینه ای که باشه میشه از دو جنبه بررسیش کرد. یکی از حوزه زبانشناسی هست که ببینیم آیا واژه ای که بعنوان معادل لغت بیگانه انتخاب شده از نظر معنایی با اون سنخیت داره یا خیر... که عرض کردم ناو و ناوچه چه ماجرایی دارند
دوم اینکه اهل اون فن و تخصص از ابتدای امر از چه واژه هایی و به چه صورتی استفاده کردند که برای این منظور من به سراغ کتابها و مجلات قدیمی نیروی دریایی شاهنشاهی رفتم تا ببینم از ابتدا چگونه ترجمه و معادل سازی کرده اند.... که این هم مختصری عرض شد.
محمد جان؛ من همچنان با این مساله مشکل دارم که ما واژه ناوچه رو یک رده خاص از شناورها بدونیم و همه حرفمم هم همین بود که ناوچه معادل یک رده خاص نیست... بخصوص که شما اون رو برای رده کروت درنظر گرفتید که ما برایش لغت پاس ور را از ابتدا داشته ایم.... ضمنا نحوه کاربرد لغت ناوچه آنطورکه از گذشته ها تا به امروز بوده چیز دیگری میگه.... ما ناوچه توپدار داشتیم ناوچه لجستیکی داشتیم ... ناوچه موشک انداز داشتیم ... این ها هیچکدام کروت نبوده اند!
- 5
-
اديب عزيز و گرامي بدرستي اشاره كردن كه اين ارتقاي نادرست از قبل ترها بوده البته سال خيلي پيش از 80 بود كه برميگرده به زمان انقلاب منتها زمان انقلاب فقط يه رده ارتقا داشتيم متاسفانه از 80 به بعد يه رده ديگه هم ارتقا داديم و اين شد كه عملا دو رده ما خودمونو در ظاهرارتقا داديم اما در عمل ما دو رده خودمونو كوچيكتروسبكتركرديم
محمد جان سلام... میشه این جمله رو بیشتر توضیح بدید...
از قدیمی ترین منابع به جا مانده که همان کتاب دریابد فرج الله رسایی است تا اسناد و مدارک دوران جنگ و پایان آن هیچ نشانه ای از تغییر رده بندی و افزایش اون پیدا نکردم.... عناوین اطلاق شده به شناورهامون هم اصلا تغییر نداشته...
در مورد ناوچه هم آن چیزی که ازابتدا (دوره پهلوی اول) در ایران رواج داشته رو خدمتتون عرض کردم و منابع اون رو هم معرفی کردم ... البته فرصت نداشتم از کتاب دریابد رسایی اسکن کنم ولی در اون کتاب قسمتی درباره لغات و اصطلاحات نیروی دریایی در زمان رضاشاه دارد که دقیقا ناو و ناوچه را آنطوریکه عرض شد تعریف کرده.
اگر آنطورکه شما میفرمایید کروت ها را ناوچه بنامیم پس چرا از بدو ورود کلاسهای کیوان، پروین، کمان، 65 فوتی، 50 فوتی و ... به آنها ناوچه اطلاق شده؟
درحالیکه وقتی در کتب قدیمی از ناوهای بایندر و نقدی و ورود به خدمتشون صحبت میشه اونها رو ناو پاس ور عنوان میکنه که از قضا لفظ پاس ور معادل صحیحتری برای کروت بنظر میاد و وظیفه اونها رو که گشت زنی و حفاظت از سواحل هست رو بدرستی معنا میکنه
همچنین عمده فریگیت های حال حاضر جهان در محدوده 3000 تا 4500 تن هستند و ابدا نمی شود به آنها ناوچه گفت!؟
منابع انگلیسی نیز فریگیت های محدوده 1000 تا 2000 تن رو لایت فریگیت می نامند و ناوهای کلاس الوند ما را لایت فریگیت میگن
ضمنا شما بهتر از بنده میدونید که تعریف و تقسیم بندی شناورها به فریگیت و دیسترویر و کروت و .... برمبنای نوع ماموریت و به تبع آن نوع تسلیحات شناور هست نه صرفا تناژ آنها...
خوشحال میشم در این زمینه منابعی معرفی کنید تا بیشتر بخوانم...
ارادتمند :rose:
- 6
-
سلام
عجب داستانی شده این بحث ناو و ناوچه و ناوشکن و غیره و ذلک...
من بارها سعی کردم این مساله رو توضیح بدم؛ این بار هم توضیح مختصری خواهم داد.
عمده مشکل بر سر این هست که ناوچه یعنی چه و ناوشکن چرا استفاده می شود.
در عرف بین المللی دریانوردی نظامی یکسری رده بندی هایی داریم که برمبنای ماموریت، تسلیحات و تناژ شناورهای نظامی به آنها اطلاق میشود. کاملترین لیست این رده بندی ها رو میتونید در لینک زیر بیابید.
Hull Classification Symbol @ Wikipedia
این رده بندی ها همان اسامی آشنای دیسترویر، فریگیت، کروت، میسل بوت و ... هستند.
ما در زبان شیرین فارسی به همه شناورهای سطحی نظامی اعم از رزمی یا پشتیبانی بصورت عام ناو می گوییم. این ناو می تواند فریگیت باشد، دیسترویر باشد، نیروبر باشد، لجستیکی باشد و یا هر نوع دیگر.
پسوند چه در زبان فارسی مصغر است و برای کوچک کردن معنای کلمه پس از آن میآید. مثل کتاب و کتابچه، دفتر و دفترچه، قالی و قالیچه و امثالهم.... ارتباط بین ناو و ناوچه نیز از همین جنیس هست. همانطور که ناو بمعنی هرگونه شناور نظامی است؛ ناوچه بمعنی هرگونه شناور سطحی نظامی کوچک، اعم از رزمی یا پشتیبانی است. پس ناوچه بمعنی رده خاصی از شناورها یا نوع معینی از آنها نیست... پس اینکه هرازگاهی در فضای مجازی میبینیم به ناوهای فریگیت که از حدود هزار و خورده ای تن (کلاس الوند) تا حدود 4هزار و خورده ای تن (مثلا Oliver Hazard Perry Class) هستند؛ ناوچه گفته میشه که کاملا غلط است. درحالیکه ما معادل فریگیت را داریم که ناومحافظ هست که ازقضا بدرستی نوع ماموریت فریگیت ها که همان محافظت و اسکورت شناورهای تجاری و نظامی هست را میرساند.
در زبان انگلیسی برای واژه های ناو و ناوچه معادل دقیق و کاملا مشابه نداریم ولی میتوان با اغماض آنها را معادل ship و boat دانست؛ البته نوع نظامیشان!
در تاریخ دریانوردی نظامی ایران که از دوره پهلوی اول آغاز شده نیز اگر نگاه کنیم این مساله رو میبینیم. برخی تصور میکنند اینکه به شناورهای کلاس پیکان یا همین کلاس قائم و مانند آنها که در انگلیسی boat میگویند، ناوچه گفته می شود، پروپاگاندا رسانه ای جمهوری اسلامی است یا توسط فرماندهان برای شیره مالیدن بر سر ملت و بزرگنمایی داشته هایمان بکار می رود. در حالیکه همانطورکه گفته شد اگر به تاریخ نیروی دریایی شاهنشاهی نگاهی بیاندازیم می بینیم که این شناورها از بدو ورودشان چه بصورت رسمی و چه در منابع مکتوب ناوچه خوانده شده اند. مانند ناوچه های کلاس کمان و کلاس کیوان و کلاس پروین و 65 فوتی و 50 فوتی و 85 تنی و 40 تنی و ناوچه های گارد ژاندارمری و غیره. تا به امروز نیز به همین شیوه خوانده شده اند.
بعنوان نمونه می تونید به کتابها و منابع قدیمی تاریخ دریایی ایران که عمدتا در دهه 50 شمسی به چاپ رسیده اند مراجعه کنید مانند
2500 سال بر روی دریاها - تالیف دریابد فرج الله رسایی (فرمانده اسبق نیروی دریایی شاهنشاهی) -1350
تاریخ دریانوردی ایرانیان - جلد دوم - اسماعیل رایین - 1356
نشریه پیک دریا - نشریه رسمی نیروی دریایی شاهنشاهی
و....
مورد مشابهی هم درمورد واژه ناوشکن داریم... باز تصورات غلطی درباره علت اطلاق لفظ ناوشکن به ناوهای کلاس الوند (سام سابق) داریم.
اگر مجددا به همان منابع مکتوب فوق یا لینکی که در ابتدا ارائه شد مراجعه بفرمایید متوجه خواهید شد که ناوهای کلاس الوند آن زمانی که ساخته شدند و به ایران آمدند در رده DE بمعنی destroyer escort و یا ocean escort طبقه بندی می شدند. اما پس از سال 1975 که نیروی دریایی امریکا رده بندی شناورهایش را تغییر داد این ناوها در رده فریگیت قرار گرفتند.
icon_arrowd (به نقل از لینک بالا)
There were two distinct breeds of DE, the World War II Destroyer Escorts (some of which were converted to DERs) and the postwar DE/DEG classes, which were known as Ocean Escorts despite carrying the same type symbol as the World War II Destroyer Escorts. All DEs, DEGs, and DERs were reclassified as FFs, FFGs, or FFRs, 30 June 1975.
...
...
The FF, FFG, and FFR designations were established 30 June 1975 as new type symbols for ex-DEs, DEGs, and DERs. The first new-built ships to carry the FF/FFG designation were the Oliver Hazard Perry-class frigates.
در ایران برای عبارت DE یا دیسترویر اسکورت ترجمه ناوشکن سبک یا ناوشکن پاس ور برگزیده شد که این را میتوان در همان منابع تاریخی بوضوح یافت.
این نامگذاری که بنظر صحیح نمی آید تا به امروز در ادبیات نیروی دریایی ما بکار می رود...
درواقع مشکل اینجاست که ما از ابتدا ترجمه صحیحی از فریگیت نداشتیم و این اسم تقریبا غلط تا به امروز بصورت یک غلط مصطلح استفاده شده است.... البته برخی ها سعی کردند که آن را اصلاح کنند و فریگیت را ناوچه ترجمه کردند!!! که این نیز غلطی بزرگتر است و توضیح داده شد.
اما بنظر می رسد ترجمه امروزی ناومحافظ صحیح تر، کامل تر و گویاترین ترجمه برای فریگیت باشد اما هنوز فراگیر نشده و در ادبیات رسمی نیروی دریایی ما وارد نشده است.
- 27
-
حریم دریایی و هوایی 20 درصدی جمهوری اسلامی ایران در دریای کاسپین
- 32
-
با سلام خدمت همه دوستان گرامی
رده بندی شناورهای رزمی بر اساس چه معیاری صورت می گیرد ؟ وزن ؟ تسلیحات ؟ ماموریت ؟
علیک سلام
شناورهای نظامی براساس اینکه برای چه ماموریتی بکار خواهند رفت و چه وظایفی رو بعهده خواهند گرفت طراحی میشوند... طبیعتا متناسب با آن تسلیحات موردنیاز برایشان درنظر گرفته می شود و در نتیجه در محدوده معینی از وزن قرار می گیرند.
رده بندی شناورها و مقایسه میان آنها نیز برهمین اساس شکل میگیرد.
- 4
-
بحث رجیستر سی کینگ ها اشتباهایی از جانب بنده داشت! که از همه دوستان عذر میخوام :-(
و به این شکل تصحیح می کنم.
آمار بالگردهای هوادریا - دی ماه 1359
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/havadarya-dey59.jpg][/url]
آمار بالگردهای هوادریا - خرداد 1361
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/havadarya-khordad61.jpg][/url]
بالگردهای سانحه داده مانند 318 که در 12 اردیبهشت 61 بر روی بوشهر سانحه داده بود در لیست حذف شده اند.
بالگردهای وی آی پی نیز بعدا به 319 و 320 تغییر داده شدند.
- 9
-
جناب seyed_212 ممنونم
علت اینکه این سوال رو مطرح کردم این بود که امروز درحال مطالعه اسناد و مدارک مربوط به عملیات اسکورت کاروان در تاریخ 20 مرداد 63 بودم که لابلای آنها به مساله هدف قرار گرفتن یک فروند تامکت برخوردم... قصدم از طرح این سوال بیشتر این بود که بدونم نقل مشهور در فضای مجازی از این حادثه چیست؟!
با تمام احترامی که برای جناب مازندرانی عزیز قائلم... اما این روایت را نمیتونم بپذیرم! چراکه اسناد روایت دیگری را نشان می دهند! ...
خلبانان تامکت در طول عملیاتهای اسکورت همواره تلاش می کردند تا بر روی موشکهای کرم ابریشم عراق (در ایران موسوم به موشک چینی!) قفل و آنها را منهدم کنند اما حادثه سقوط این اف14 قبل از شلیک اولین کرم ابریشم اتفاق افتاده! ... سقوط اف14 در ساعت 0712 از رادار امیدیه گزارش شده ... درحالیکه شلیک اولین کرم ابریشم در ساعت 0747 از پست شنود گزارش شده... که این موشک 7 دقیقه بعد یعنی در 0754 به کشتی "ایران جواد" برخورد نموده است!
از آنجاییکه این مورد بسیار جالب و مهم بنظر میرسد، حتما در اینباره تحقیق بیشتری کرده و نتیجه را در قالب تاپیک جداگانه ای منتشر خواهم کرد... و برای باورپذیری بیشتر اسکن اصل اسناد را نیز قرار خواهم داد.
- 14
-
سلام
در تاریخ 20 مرداد 1363 یک فروند اف14 توسط عراقی ها، در خلیج فارس ساقط شده است.
کسی از دوستان اطلاعات تکمیلی یا شرحی از ماجرا سراغ دارد؟
-
طرح های استتار مورد استفاده تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-02.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-06.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-01.jpg][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-07.jpg][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-05.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-03.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-04.jpg][/url]
- 20
-
مکان فوق یکی از سی کینگ های وی آی پی نیروی هوایی که در اختیار آشیانه سلطنتی بوده هست و بعد از انقلاب تحویل نیروی دریایی شد
فرد هم که دریادار سیاری هستن
شغلشون هم احتمالا فرماندهی تکاوران دریایی
احسنت ... :rose:
همانطورکه برادر تلاش فرمودند تصویر مربوط به بالگرد سی کینگ VIP به شماره بدنه 319 هست
icon_arrowd
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/319-VIP.jpg][/url]
فرد داخل عکس هم دریادار سیاری هستند که در آن زمان با درجه ناخدادومی فرمانده تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس بودند... در حال سرکشی به مواضع تیپ در جزایر ابوموسی و تنب
تلاش عزیز، 13 مثبت تقدیم خواهد شد.
- 9
-
این تصویر نقدی هست نه میلانیان
F25 بایندر
F26 نقدی
F27 میلانیان
F28 کهنمویی
- 10
-
سمت راست که انتهای یک ناو مشخص هست که یا ببرهست یا پلنگ !
اما در سمت چپ یک ناو دیگر دیده می شود که شبیه ببر و پلنگ هست اما وضعیت داغونی دارد !
تاریخ تصاویر مشخص نیست !
اما من یک حدس می زنم !
در تصویر ناو خنجر ( که بعد از انقلاب تحویل ما شده ) خیلی سرحال هست ، حس می کنم براش مراسم گرفتن ( اینو به ویژه از اون پرچم ها و پوستر الله اکبر و عکس امام می گم ) !
شاید این عکس مربوط به زمان ورود و الحاق این ناو باشد !
اما نکته مهم تر اون ناوی هست که در آن دور دیده می شود !
نمودنم کجا دیدم که ببر و پلنگ خواهری به نام شیر داشته اند که تبدیل به انبار قطعات شده !
شاید این همون شیر باشه !
اگه بتونید تاریخ عکس رو از سایت مبدا پیدا کنید میشه درباره اش تحقیق کرد...
اما درباره اون ناو ... احتمالا همون به اصطلاح شیر هست...
اما شیر چی بود و از کجا آمد.
ایران هیچگاه ناوی به نام شیر بصورت رسمی تحویل نگرفت و در سازمان رزم نیروی دریایی وجود نداشت.... ناوی که به نام شیر مصطلح شد در واقع یک ناو امریکایی صدمه دید از کلاس گیرینگ بود Gearing Class با نام بردلان USS Bordelon - DD-881.
کلاس گیرینگ نسل بعدی کلاس سامنر (ببر و پلنگ) محسوب میشد که در دوران جنگ جهانی دوم با اعمال تغییراتی بر روی کلاس سامنر ساخته شده بودند و بطور گسترده در نیروی دریایی امریکا استفاده می شدند. بردلان یکی از ناوهای این کلاس بود که در سال 1355 هنگام نزدیک شدن به ناو پشتیبانی برای سوختگیری با اون برخورد کرد و قسمتهایی از سینه ناو، روسازه، پل فرماندهی و دکل اصلی اون آسیب دید... بردلان به علت خسارتهایی که دیده بود از خدمت خارج شده و تجهیزات الکترونیکی و تسلیحاتیش توسط امریکایی ها باز شده بود و در سال 1356 لاشه اون بعنوان انبار قطعه یدکی ناوهای ببر و پلنگ، به ایران داده شد.
البته در سال 1353 هم ناو دیگری از کلاس گیرینگ با نام USS Kenneth D. Bailey - DD-713 که از خدمت خارج شده بود، اوراق شد و قطعات اون برای استفاده در ببر و پلنگ به ایران داده شد.
ناوشکن بردلان - 1964
ناوشکن بیلی - 1970
- 16
-
عکس تزیینی است - مربوط به بمباران نفتکش اسپانیایی در تنگه هرمز - اردیبهشت 67
زمینه:
یکی از اهداف اصلی عراق در دوران جنگ تحمیلی، ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران از طریق قطع صادرات نفت آن بود. نخستین حملات به جزیره خارک (اصلی ترین پایانه صادرات نفت ایران که حدود 90 درصد آن را شامل می شد.) در همان روزهای اولیه جنگ انجام شد و در روزها و ماههای بعد نیز ادامه داشت. اگرچه در روزهای نخست توان هوایی عراق برای ضربه زدن به تاسیسات خارک ضعیف و محدود به بمبارانهای نادقیق بود و یگانهای پدافندی در دریا و جزیره به خوبی از آن دفاع می کردند. اما تداوم این وضعیت موجب بالارفتن بیمه کشتیرانی و خودداری برخی نفتکشهای خارجی از پهلوگیری در خارک بود. رفته رفته با ورود تسلیحات و بکارگیری روشهای جدید، حملات عراق به نفتکشها و تاسیسات نفتی خارک جدی تر شد. به منظور حفاظت از نفتکشهای تردد کننده به جزیره، برنامه اسکورت کاروان کلید خورد و نفتکشها در محدوده خطر تعریف شده (رأس المطاف تا جزیره خارک) اسکورت می شدند. اما همچنان خطر در کمین آنها بود و بسیاری از نفتکشهای خارجی تمایلی به تردد در منطقه خطر نداشتند.
یکی از برنامه های اصلی ایران برای دوری از حملات هوایی عراق، انتقال پایانه های نفتی به مناطق شرقی خلیج فارس بود. برای این منظور فعالیت پایانه های جزایر لاوان و سیری افزایش یافت و امکانات جدیدی برای بارگیری نفت خام و فرآورده ها فراهم آمد. نفتکشهای در مالکیت یا اجاره ی ایران، نفت را از مناطق غربی خلیج فارس به مناطق شرقی و کم خطرتر حمل کرده و آنها را برای صادرات تحویل نفتکشهای خارجی می دادند. پس از مدتی عراق با کمک های بی دریغ کویتی و سعودی و... حملات خود را به مناطق شرقی نیز گسترش داد و جزایر لاوان و سیری، پایانه های ایجاد شده برای بارگیری نفت و سکوهای نفتی ایران در مناطق جنوبی و شرقی خلیج فارس مانند سلمان و رشادت نیز مورد تهدید و بمباران عراقی ها واقع شدند.
با گسترده شدن منطقه خطر، پایانه نفتی والفجر در جنوبشرقی جزیره لارک (واقع در مدخل تنگه هرمز) کار خود را آغاز کرد. با این کار، دیگر نفتکشهای خارجی وارد خلیج فارس نشده و از همانجا نفت ایران را بارگیری می کردند. فاصله بسیار زیاد لارک تا خاک عراق، وجود پایگاههای هوایی و دریایی در بندرعباس و پوشش هوایی برقرار شده در منطقه باعث گردیده بود هرگونه احتمال حمله مستقیم عراق به ترمینال جزیره لارک منتفی باشد.
اما ....
اسکله تی جزیره خارک در دوران جنگ تحمیلی
حادثه:
در ساعت 1425 مورخه 4 آذر 1365، نفتکش Antarctica درحالیکه نفتکش تبریز در کنار آن مشغول تخلیه سوخت بود، همراه با نفتکش Shining Star و Tenacity در شش مایلی جنوب شرقی جزیره لارک مورد اصابت قرار گرفتند که نفتکش Antarctica بیشترین خسارت را متحمل شد.
در لحظه حمله هیچ یک از هواپیماهای مهاجم توسط سایت های رادار بندرعباس، کیش و گنو کشف نشده بودند. اما دقایقی بعد در ساعت 1441 فعالیت دو فروند هواپیمای امارات متحده عربی توسط سایت گنو گزارش گردید.
پس از حمله هواپیماهای مهاجم به ترمینال نقتی لارک، 3 تیم با ترکیب و تخصصهای مختلف برای بررسی نحوه حمله هواپیماها و نوع مهمات مصرفی، به نفتکشهای صدمه دیده اعزام شدند. بررسی های اولیه که توسط عوامل اطلاعات منطقه یکم دریایی و بنابر شواهد موجود و اظهارات شاهدان عینی انجام شد، حاکی از آن بود که:
تعداد هواپیماهای مهاجم دو فروند به رنگ طوسی و با بالهای دلتا شکل (Delta Wing) بوده است.
جمعا تعداد 8 بمب به سه نفتکش اصابت کرده، بنابراین به احتمال زیاد هریک از هواپیماها حداقل 4 فروند بمب حمل می کرده اند.
تعداد 4 عدد چتر تأخیری در روی نفتکشها پیدا شده است که متعلق به بمبهای 250 کیلوگرمی فرانسوی از نوع Bombe SAMP Type 25-E می باشند. این نوع بمب بر روی هواپیماهای استاندارد ناتو به کار می رود.
احتمالا هواپیماها از خاک امارات یا عمان وارد دریای عمان شده و با راه شمال یا شمال شرقی تا مدار 27 درجه شمالی بالا رفته و با چرخیدن به طرف غرب، نفتکشها را از سمت شرق یا شمال شرقی در ارتفاع بسیار پایین (حدود 100 پا؛ حدود 30 متر) مورد اصابت قرار داده و به سمت جنوب یا جنوب غربی فرار کرده اند.
با توجه به مسیر احتمالی نزدیک شدن هواپیماها و سرعت آنها در لحظه پرتاب بمبها (بین 400 الی 600 گره) و حداقل شعاع لازم جهت چرخش (حدود 25 مایل) و محل اصابت نفتکشها (6 مایلی جنوبشرقی لارک)؛ بنظر می رسد هواپیماهای مهاجم قبل از حمله به نفتکشها حوالی کوهستک مجبور به گذشتن از روی ساحل و خاک ایران نیز شده باشند.
کاپیتان یکی از نفتکشها شاهد حمله اظهار نموده که یک ساعت و نیم قبل از حمله، هواپیمایی را در منطقه دیده؛ که احتمالا عملیات شناسایی را انجام می داده است. ضمنا این شخص اظهار نموده که بر روی مدار مخابراتی مکالماتی بین خلبانان هواپیماها به زبان فرانسوی نیز شنیده است! (این موضوع که کاپیتان کشتی مکالمه خلبانان را به زبان فرانسه شنیده باشد چندان قابل قبول نیست. چون هواپیماها معمولا روی دستگاه UHF و کشتی ها روی VHF صحبت می کنند.)
نظریه فرماندهی مشترک دریا ساحل (نداجا):
عراق بارها اعلام کرده بود که به ترمینال نفتی لارک حمله خواهد کرد. اگرچه این حمله توسط رسانه های خارجی به عراق نسبت داده شده ، اما به احتمال نزدیک به یقین این حمله توسط هواپیماهای امارات متحده عربی و با کمک عمان ولی به اسم عراق انجام گرفته و در رابطه با حمله به سکوی نفتی ابوالبخوش (سکوی نفتی اماراتی در نزدیک میدان نفتی سلمان ایران) بوده است. احتمالا فاصله زمانی 5 الی 6 ساعته مابین دو حمله صرف هماهنگی ها و بررسیهای سیاسی مسئله گردیده و طرح حمله از قبل آماده بوده است.
مورد اصابت قراردادن دقیق نفتکشها با بمبهای غیرهدایت شونده، مهارت و کارآزموده بودن خلبانان و شناسایی قبلی منطقه نشان می دهد که به احتمال بسیار زیاد حمله توسط هواپیماهای امارات ولی با خلبانان خارجی انجام شده باشد.
دلیل دیگری که تاکید می کند، میراژهای عراقی عامل حمله نبوده اند این است که میراژ اف 1 های عراقی برای حمله به پایانه نفتی لارک می توانستند با موشک حمله نمایند. همانطوریکه نفتکشها را همواره اینگونه مورد حمله قرار می دهند. با این روش مسافت را کوتاه می نمودند، هواپیماها را سبکتر می کردند، احتمال اصابت به هدف و درصد موفقیت عملیات بالاتر می رفت و با توجه به برد بیشتر موشک احتمال کشف توسط رادار و قرار گرفتند در تهدید جنگنده های پایگاه نهم شکاری بندرعباس را کاهش می دادند.
عملیات مقابله به مثل در آبهای ساحلی امارات و عمان علیه کشتی ها و نفتکشها انجام می شود، لذا رابطه ایران با امارات متحده عربی و عمان روز به روز بدتر شده و حمله به سکوی ابوالبخوش منطقه را متشنج تر کرده است. احتمالا در آخرین جلسات شورای همکاری خلیج فارس تصمیمات حادی در رابطه با عملیات مقابله به مثل نداجا و نهاجا علیه نفتکشها و تاسیسات نفتی کشورهای عضو گرفته شده و بنظر می رسد که از این به بعد انجام عملیات مقابله به مثل با واکنش شدید امارات و عمان همراه بوده و حملات متقابلی را به اسم عراق علیه تاسیسات حیاتی، نظامی و نفتی کشور خصوصا در تنگه هرمز، دربرداشته باشد.
با توجه به حمله بسیار موفق هواپیماهای مهاجم به ترمینال نفتکشها در لارک و کشف نشدن بموقع و در نتیجه عدم انجام هرگونه عکس العمل پدافند علیه آنها، دشمن جسورتر شده و با آگاهی از فقدان پدافندهوایی لنگرگاه، احتمالا در حملات بعدی به این ترمینال و سایر تاسیسات مهم منطقه مانند نیروگاه حرارتی بندرعباس، خسارات بیشتری را وارد خواهد کرد.
موقعیت سکوی نفتی ابوالبخوش
نظریه نهاجا:
با توجه به بررسی های به عمل آمده در مورد بمباران لارک، نتایج حاصله بشرح زیر می باشد:
نظر به اینکه ماموریت فوق احتمالا در سکوت کامل رادیویی و در ارتفاع پست انجام گرفته، لذا گروه اطلاعات و شناسایی الکترونیکی این نیرو (گاشا؛ فاشا فعلی) و رادارهای منطقه، هیچگونه اطلاعاتی را از هواپیماهای حمله ور رهگیری ننموده اند.
طبق بررسیهای به عمل آمده، مسیر Z-62 (4 فروندی؛ زمان کشف 11:15 - زمان محو 11:40) ترافیک کشف شده مشکوکی است که در مورخه روز حمله (4 آذر 65) توسط رادارهای منطقه کشف شده که با توجه به نمونه های مکرر مبنی بر انجام پروازهای مشابه چند فروندی در فضای خلیج فارس توسط هواپیماهای بیگانه در چند ماه گذشته، قطعیت بخشیدن به این نظریه که هواپیماهای مذکور عراقی بوده و همان هواپیماهایی هستند که پس از فرود و سوختگیری در امارات متحده، لارک را مورد حمله قرار داده اند، از اعتبار لازم برخوردار نمی باشد. از طرفی امکان اجرای این ماموریت بوسیله عراق (چه مستقیما از خاک آن کشور و یا با گسترش به منطقه تنگه هرمز) به دلائل زیر از احتمال ضعیفی برخوردار می باشد.
جنگنده های عراقی در حال حاضر در پروفایل Lo-Lo-Lo (ارتفاع پست) علیرغم سوختگیری هوایی بوسیله هواپیمای هم نوع در ارتفاع پست، قادر به طی مسافت 2200 کیلومتری بین پایگاه شعیبه تا جزیره لارک نمی باشند و سمت حمله هواپیماها نیز خلاف مسیر تقرب آنها، از شرق به غرب بوده است.
نظر به وجود اهداف حیاتی و با اهمیت تر در تنگه هرمز و بندرعباس (پایگاه های هوایی و دریایی، تاسیسات رادار، نیروگاه و تاسیسات بندری) و با درنظر گرفتن این نکته که بعلت بعد مسافت امکان تکرار اینگونه ماموریتها محدود می باشد، لذا صرف نظر کردن از کلیه تاسیسات مهم پیش گفته و اکتفا نمودن تنها به چند شناور، آن هم در شرایطی که نحوه پهلو گرفتن و آرایش آنها نسبت به یکدیگر در زمان حمله با احتمال زیاد نامشخص می باشد؛ روش مستدل و منطقی به نظر نمی رسد.
چنانچه این حمله توسط هواپیماهای عراقی صورت گرفته بود، قاعدتا رسانه های خبری عراق قبل از سایر خبرگزاری های جهان انجام تک هوایی را اعلام می نمودند. درحالیکه نحوه اعلام اخبار و گزارشها، خلاف این مطلب بوده است.
برابر گزارشهای دریافتی و براساس مشاهده شاهدان عینی، شکل بال هواپیماهای مهاجم بصورت دلتا بوده؛ درحالیکه عراق فاقد چنین نوع جنگنده هایی است.
چنانچه حمله توسط عراق و از خاک امارات صورت گرفته باشد، هواپیماهای مهاجم سوخت کافی جهت برگشت مستقیم به عراق را دارا بوده و لذا ضرورتی به فرود آنها در عربستان بعلت کمی سوخت مشاهده نمی شود. لذا اعلام اینگونه اخبار توسط رسانه های خبری بیگانه احتمالا جنبه جنجالی داشته و بمنظور انحراف افکار صورت گرفته است.
روابط شیخ نشینهای امارات متحده عربی با جمهوری اسلامی ایران حسنه تر از سایر دول عربی خلیج فارس بوده و همواره از بیم گسترش جنگ به منطقه جنوبی خلیج فارس اظهار نگرانی نموده و در خلال جنگ نیز از انجام حرکتهای تند و واکنش زا پرهیز نموده اند.
همانطورکه پیشتر در نامه مورخ 7 دی 65 اعلام گردیده، ادعای عراق در جریان حمله به نیروگاه نکا مبنی بر طی مسافت 2200 کیلومتری رفت و برگشت، با توجه به فاصله نیروگاه تا نزدیکترین پایگاههای شمالی عراق که 815 کیلومتر می باشد. (جمع مسیر رفت و برگشت آن 1630 کیلومتر می شود.) فقط به منظور توجیه این نکته بوده که حمله به لارک توسط عراق صورت گرفته تا بتوانند با انحراف افکار، وجود احتمالات دیگر را سرپوش نهند.
با توجه به کلیه موارد فوق چنانچه فرض حضور و اجرای عملیات توسط عراق را منتفی بدانیم، احتمال دخالت نیروهای مشترک سایر کشورها که در منطقه حضور داشته اند، در جریان این حمله بیش از دخالت ابوظبی و یا عمان برآورد می گردد. خصوصا اینکه مقامات مسئول برخی از این کشورها در ماههای قبل کراراً از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه کنترل تردد کشتیها در تنگه هرمز و سایر موارد مقابله به مثل ابراز نارضایتی نموده و حتی در چند مورد تلویحاً تهدیداتی را نیز عنوان نموده بودند.
فرم ثبت مسیرهای کشف شده توسط رادار
کلیه حقوق این نوشته برای وبسایت Military.ir محفوظ است.
هرگونه استفاده از متن یا تصاویر این نوشته، منوط به درج آدرس این صفحه بعنوان منبع است.
شادی روح شهدا، صلوات
- 1
- 53
-
با تشکر از توضیحات شما، آیا یکی از کاربردهای اینگونه اهداف این میتونه باشه که علاوه بر مواردی که شما ذکر کردید ، بخواهند که قدرت نفول سلاح را هم بررسی کنن یعنی ضخامت و جنس هدف را مشابه با شناورهای رزمی طراحی کنن؟؟؟ در تصویر پایین آنطور که مشخص هست موشک پس از برخورد با هدف بلافاصله منفجر نشده و از هدف مورد نظر عبور کرده است، اگر در شرایط واقعی هم اینگونه عمل کند باید خسارتهای زیادی را به هدف وارد کند و در واقع میتوان گفت که موشک کروز همانند موشکهای ضدزره دو مرحله ای عمل کرده است؟؟
این اهداف برای تست قدرت تخریب سرجنگی استفاده نمیشن. برای تست واقعی سرجنگی باید از شناور واقعی استفاده کرد... این اهداف صرفا نحوه هدایت و دقت اصابت رو ارزیابی و تست میکنن و معمولا این تستها بدون انفجار انجام میشه.. اگر فیلمهای مشابه رو دیده باشید موشک صرفا برخورد میکنه.- 2
-
یک سوال داشتم، دلیل استفاده از این مدل هدف برای تست موشک کروز قدیر چیه؟ و چه مزیتهایی داره که چندین بار برای تست موشکهای کروز در گذشته هم از این مدل هدف استفاده شده است؟؟؟ آیا نمیشد مثلا یک هداف ساده تر برای این کار در نظر گرفت؟
اینها هدفهای کاذبی هستند که بازتاب راداری شناورها رو شبیه سازی میکنن. خوبی این اهداف اینه که صرفا یه هدف نقطه ای نیستند و بعد دارند. به این معنی که میشه تست کرد آیا موشک به نقطه پیش بینی شده اصابت میکند یا نه. این محل پیش بینی شده اغلب نزدیک خط آبخور شناورهاست چراکه میتونه روی سامانه های مهم و حیاتی شناور بیشترین اثر رو بذاره و میزان تخریب سازه شناور رو افزایش بده.
در این نوع اهداف این پارامتر قابل ارزیابیه که در تصویر مشخص هست.- 7
حمله به پایانه نفتی جزیره لارک - حمله هوایی عراق یا گستاخی امارات یا ... ؟!
در تاریخ دریایی ایران
ارسال شده در · Report reply
امروز که خبر حمله به بندر فجیره رو شنیدم، ناخودآگاه یاد این مطلب قدیمی افتادم و بهانه ای شد بعد مدتها به میلیتاری سر بزنم.
آیا بالاخره انتقام گرفتیم؟!؟