Pooyan

Members
  • تعداد محتوا

    32
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط Pooyan


  1. شايد اين مطلب زياد ربطي به مسائل نظامي نداشته باشد ولي به نظرم سايت اين مطلب كم داشت. اميدوارم مورد توجه قرار گيره. icon_cool :lol: هليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني و هوائي و دريايي دلچسب تر است . اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد . هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد. هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد . هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد . اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند . تاريخچه طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد. اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند. در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند. تفاوت هليكوپتر با هواپيما : 1) هواپيما به واسطه بال هاي ثابت و قدرت تحرك به جلو كه از پروانه يا موتور جت كسب مي شود به پرواز در مي آيد . هليكوپتر بلند شدن خود را مديون تيغه هاي گردنده افقي بالاي اطاق است . 2) هواپيما براي اينكه در هوا بماند و سقوط نكند بايد هميشه سرعتي رو به جلو داشتع باشد . اما هليكوپتر محتاج به اين سرعت نيست و مي تواند در هوا بايستد . 3) هواپيما به نسبت بزرگي خود براي پرواز ميدان بزرگ مي خواهد و مانعي هم نبايد در سر راهش باشد . هليكوپتر محتاج به ميدان پرواز نيست مانعي هم سر راه خود ندارد چون عمودي بلند مي شود . 4) هواپيما هنگام طوفان و خطر و تاريكي هوا ميدان وسيعي لازم دارد و بايد به طبقات بالاتر پرواز كند و احياناً به خطر مي افتد . اما هليكوپتر هنگام خطر پائين تر آمده در زير طبقات ابر و طوفان به حركت خود ادامه مي دهد و در حال خاموشي به سهولت به زمين مي نشيد . هليكوپتر چگونه پرواز مي كند ؟ به طور کلي کنترل اين وسيله بوسيله تغيير زاويه تيغه هاي اصلي آن انجام مي شود به طوريکه براي پرواز به بالا تيغه هاي اصلي را طوري مايل مي كند كه هوا را به طرف پائين مي راند و هليكوپتر را بالا مي برد . براي پائين آمدن عمودي پروانه ها را طوري مايل مي كند كه هوا را به طرف بالا رانده و هليكوپتر را پائين مي آورد . براي به جلو راندن هليكوپتر تمام پروانه را قدري به طرف جلو تمايل مي دهد . هرگاه سرعت پروانه دم هليكوپتر را كم و زياد كنند بدور خود مي چرخد زيرا اين عضو است که باعث سکون هليکوپتر مي شود و اگر اين عضو نبود و فقط تيغه اصلي وجود داشت هليکوپتر به دور خودمي چرخيد. مايل كردن دستگاه پروانه به طرف راست يا چپ هليكوپتر را به پهلو ، راست و چپ حركت مي دهد . تركيب سرعت مناسب موتور با زاويه مناسب پروانه ها سبب توقف هليكوپتر در هوا مي شود . خدماتي كه هليكوپتر انجام مي دهد : بعلت کاراکترهاي پروازي بي رقيب هليکوپترها، اين وسيله کاربردهاي گسترده اي دارد که از جمله آنها مي توان موارد زير را نام برد: مسافربري هوائي، حمل پست و كالا هاي بازرگاني . كمك به پليس هنگام بروز حوادث و کنترل ترافيک و کمک به آتش نشاني براي خاموش کردن آتش. حمل و نقل و نشر روزنامه و مجله . نقشه برداري و مساحي از اراضي و باغ ها و ساختمان ها . خدمات پزشکي در زمان بروز اتفاقات ناگوار. جابجايي وسايل سنگين وزن مانند سازه هاي ساختماني و راديويي، که به اين نوع هليکوپترها در اصطلاح Aerial cranes گفته مي شود. مورد استفاده ديگر هليکوپترها در جنگ است همچنين اين ماشين ها در صنعت توريسم نيز استفاده فراواني دارند. اين مرغ خوش پرواز از قرن ها پيش ايده ال مخترعين و ساير افراد بشر بوده و امروز نه تنها خدمات مختلفي انجام مي دهد بلكه براي حمل و نقل بازرگاني نيز كار برد دارد . هليكوپتر هم در جنگ هم در صلح آينده نقش درخشان تري خواهد داشت و روز به روز بيشتر جاي خود را در ميان وسائط حمل و نقل مي كند . منبع وکيپديا

  2. ميشه لطف كنيد يه مقدار در خصوص نحوه حركت بالگرد به عقب جلو چپ راست توضيحبديد ممنون

    اگه درست بدونم ملخ اصلي هليكوپتر قابليت منحرف شدن دارد و مي تواند به چپ راست جلو و عقب منحرف شود مثلا براي جلو رفتن هليكوپتر اين ملخ به جلو منحرف مي شود در نتيجه فشار هوايي كه بصورت عمود به زمين است به سمت عقب منحرف شده و هليكوپتر جلو مي رود و همين طور در مورد بقيه جهات براي افزاي ش ارتفاع با افزايش قدرت موتور كه شدت جريان هوا را بيشتر مي كند ارتفاع افزايش ميابد البته از اين ويژگي برا افزايش سرعت به ناگهاني نيز استفاده مي شود به اين صورت كه درحالي كه ملخ به جلو منحرف شده بطور همزمان قدرت موتور را زياد مي كنند. اون ملخ كوچك در عقب هليكوپتر نقش تعادلي در هليكوپتر دارد به اينصورت كه اگر وجود نداشته باشد هليكوپتر درو خودش مي چرخد. چون همانطور كه ميدانييد هرعملي عكس العملي مساوي با آن وخلاف جهت دارد. وقتي ملخ اصلي در جهت عقربه ساعت مي چرخد بدنه تمايل دارد در خلاف بچرخد. پس از اين ملخ كوچك استفاده مي كنند. همچنين با كم وزياد كردن دور اين ملخ مي توان هليكوپتر را در يك جهت ديگر قرار داد مثلا اگر روبه شمال است مي توان رو به شرق يا غرب و هر جهتي قرار داد. اين ويژگي در هليكوپتر هاي جنگي خيلي حائز اهميت است.
    به نظر من كنترل هليكوپتر سخت تر از هواپيما است نظر شما چيه؟ icon_frown
    دوستان اگه مطلب من نقص داره اصلاحش كنند با تشكر! :cry:

  3. به نظر من هيچ جنگنده اي وجود نداره كه هميه امتيازات باهم داشته باشه تامكت رهگير خوبي و براي پوشش هوايي و اسكورت خيلي مناسب و فانتوم هم جنگنده بمب افكني كه در منهدم كردن اهداف زميني خوب عمل ميكنه به نظر من بايد از انواع جنگنده بمب افكن ها بصورت تركيبي استفاده كرد تا نقطه ضعف هاي همديگرو بپوشونن. ولي با توجه به توانايي هاي فانتوم بايد بجاي تعدادي تامكت نه همه ي آنها تعداد بيشتري فانتوم خريداري مي شد

  4. در مورد اطلاعات حتما مي دونيد كه آمريكا علاوه بر آواكس نوعي هواپيما بنام E-8C jstars كه توانايي شناسايي واحداهاي زره اي و پدافندي دشمن تا چند كيلومتر را دارد در اختيار داره لطفا كسي اگه اطلاعات دقيق تري از اين هواپيما داره بگه .
    آيا ايران نيز هواپيماي مشابه داره چون واقعا بهش نياز داريم
    تصویر
    تصویر

  5. بيشترين تهديد از طرف آذربايجان مربوط به نيروهاي بيگانه هستند كه بايد واحدهاي توب خانه وموشكي زمين به زمين در نزديكي مرز قرار دهيم همچنين بايد با جنكندهاي mig-29sm ماموريت هاي دفاع هوايي (Bracap)داشته باشيم تا از هجوم هواپيما ها به داخل جلوگيري بشه يه پدافند موثر مثل s-300 بهمراه چندتا sa-6نيز بايد از واحدهاي زميني همايت كنند سپس با توپ و موشك بستن پايگاهاي هوايي و سايت هاي پدافندي راه را براي جنگده بمب افكن f-4 و كبرا هامون باز كنيم درباره نيروي زميني هم بهتره بقيه نظر بدن icon_frown البته ما نياز زيادي به اطلاعات داريم مثلا بدونيم بطور دقيق چه تعداد پدافند و از چه نوعي در آذربايجان وجود دارد(چه مربوط به خود آذربايجان چه مربوط به كشورهاي فرا منطقه اي)

  6. بهتره كه ما هيچ كشوري رو ضعيف فرض نكنيم حتي اگر اعراب ترسو باشند اينطوري اگه با انها درگير شويم اگه قوي باشند خوب ما هم به اندازه كافي آماده اگه هم ضعيف بودند (همشون در رفتند) خوب ما چيزي از دست نداديم سريعتر پوزشونو به خاك مي ما لونيم. پس همه براي ما تهديده خطرناكيند. icon_frown

  7. سلام عزيزان به نظر من چون پرنده هاي دشمن براي ورود از غرب مجبورند ارتفاع پايين پرواز كنند مي توانيم از اكيپ هاي مجهز به موشك هاي دوش پرتاب زمين به هوا استفاده كنيم. تازه به اين راحتي قابل شناسايي نيستند(مدام در حال حركتند) :D

  8. حالا فرض کنید امریکا به ما حمله هوایی کرد.آیا ما میتوانیم دست به عمل متقابل بزنیم مثلا با F-14 ها ناو های امریکایی رو بزنیم یا پایگاهای هوایی که احتمالا در کشورهای همسایه هستند را بمب باران کنیم؟ :D:

  9. HTS(Harm Targeting System) سیستمی برای پیدا کردن رادارهای زمینی دشمن و شلیک به آنها به وسیله موشک HARM(High Speed Anti Radiation Missile) است.HTS از یک دریافت کننده غیر فعال تشکیل شده که انتشار امواج رادار را شناسایی می کند و این اطلاعات را به صورت دیجیتالی روی صفحه نمایشگر نشان می دهد. هنگامی که انرژی رادار به آنتن HTS برخورد کند توسط یک کامپیوتر پردازش شده که زاویه و برد رادار را تعیین می کند. این سیستم قادر است انواع رادارها مانند SA-3,SA-6 وغیره را شناسایی کند.
    سپس خلبان می تواند روی این رادارها که روی صفحه نمایشگر به نمایش درآمده قفل کرده و موشک HARM را شلیک کند.

    سیستمHTS-HARM خیلی شبیه رادارهای هوا به هوا AMRAAM است. در هر دو سیستم خلبان اهداف رو روی نمایشگر شناسایی کرده روی آنها قفل کرده و شلیک می کند. ولی فرقهای نیز وجود دارد. رادار هوا به هوا احتمال زیادی برای شناسایی تمام اهداف در برد خودش دارد.ولی در مورد HTS سیستم فعالی مانند رادار وجود ندارد. به عبارت دیگر شما برای پیدا کردن اهداف هیچ انرژی به بیرون نمی فرستید (برخلاف رادار) بلکه از روی انتشار انرژی رادار های زمینی به وجود آنها پی می برید. البته این سیستم نقصی هم دارد به اینصورت که اگر رادار زمینی را خاموش کنند دیگر HTS آن رادار را شناسای نمی کند.)البته رادار خاموش هم نمی تونه هواپیمای را شناسایی و منهدم کنه)
    در صفحه نمایشگر هواپیما به دو صورت اهداف شناسای می شود اول به صورت از قبل برنامه ریزی شده. یعنی اطلاعات مربوط به وجود رادارهای زمینی در کامپیوتر هواپیما قرار داده شده باشد. دوم بصورت لحظه ای که در بالا توضیح داده شد. در هر حال نمایشگر هواپیما هر دو اطلاعات را نمایش می دهد. شلیک به دسته اول از اهداف شانس کمی برای منهدم کردن آن دارد.

    موشک AGM- 88Harm می تواند پس از شلیک بدون دریافت اطلاعات از هواپیمای شلیک کننده به دنبال هدف برود. این موشک قابل شلیک از هواپیماهای F-4Gو F-16Cو F-18وEA-6b و... قابل پرتاب است.در طول جنگ ویتنام از این موشک بسیار استفاده شد.
    مشخصات عمومی:
    Name: AGM-88Harm
    Type: Anti Radiation
    Origin: USA
    Weight: 796lbs
    Range: 100nm
    IOC: 1984
    C:\Documents and Settings\Pooyan\My Documents\My Pictures\نحوه شناسایی پدافند راداری.JPG
    C:\Documents and Settings\Pooyan\My Documents\My Pictures\صفحه نمایشگر خلبان.JPG
    C:\Documents and Settings\Pooyan\My Documents\My Pictures\19990929-F-0000C-f-16.JPG