ALI

معرفی دو نفربر سنگین بر پایه تانک T 55

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=4][color=darkblue]به نام خدا

در این تاپیک به معرفی دو نفربر سنگین که در اصل تبدیل تانک T 55 به نفربر می باشند می پردازیم .

تانک T 55 یکی از معروف ترین و تاثیر گذار ترین تانک های ساخته شده توسط بشر است . این تانک با تعداد تقریبی 90000 دستگاه تولید شده ، یکی از پر تولید ترین تانک های قرن به شمار می رود . تانک T 55 در اکثر کشورهای جهان دیده می شود و در بیشتر کشورهای آسیایی ، اروپای شرقی ، شمال آفریقا ، آمریکای لاتین دیده می شود . این تانک تاثیر گذار تا کنون دستخوش تغییرات و تحولات بسیار گردیده است . در برخی از کشورها استفاده از این تانک به طور کامل منسوخ شده است و به طور کامل از خدمت کنار گذاشته شده است و از آن جهت آموزش خدمه و امور این چنینی استفاده می شود ، در برخی از کشورها ( از جمله ایران ) با تغییراتی که بر روی این تانک انجام شده است از آن به عنوان تانک پشتیبانی سبک استفاده می شود . اما تقریبا در هیچ جای جهان از این تانک دیگر در نقش MBT استفاده نمی شود . برخی کشورها نیز با تغییراتی که بر روی این تانک داده اند آنرا تبدیل به نفربر های سنگین زرهی کرده اند . به عنوان مثال رژیم اشغالگر قدس که در نبردهای متعدد با اعراب تعداد 110 دستگاه تانک T 55 از اعراب به غنیمت گرفته بود ، مدت کوتاهی به مدرنیزه ساختن این تانک به منظور استفاده از آن در نقش تانک پشتیبانی پرداخت ، این مدرنیزه کردن شامل تعویض لوله توپ 100 میلیمتری اورجینال روسی با یک توپ 105 میلیمتری از نوع L7 (( لوله توپ تانک M 60 آمریکایی )) و تعویض موتور آن با یک موتور قدرتمند بود ، این تانک ها با نام تایگر 5 در ارتش این رژیم شناخته می شدند ، سرانجام این رژیم پی برد که طراحی یک تانک پروتو تیپ بهتر و کارآمد تر از بهسازی این تانک ها است (( که نتیجه این امر تانک SABRA و تانک MAGACH شد که هم اکنون در نقش تانک پشتیبانی در ارتش این رژیم مشغول به خدمت هستند )) سرانجام طرح بهسازی T 55 های رژیم صهیونستی لغو گردید و این رژیم به منظور استفاده بهینه از این تانک ها آنها را تبدیل به نفربرهای سنگین کرد . این نفربرها که امروزه با نام نفربر ACHZARIT شناخته می شوند ، در واقع تبدیل تانک های T 55 به نفربر سنگین می باشند که امروزه این نفربر جزء نفربرهای بسیار ایمن و کارا در جهان به شمار می رود . نفربر آچزاریت هم اکنون در مورد استفاده نیروهای گولانی و در مناطق مرزی بسیار پر خطر مورد استفاده قرار می گیرد . روسیه نیز امروزه این تانک های T 55 را تبدیل به نفربر سنگین کرده است . برخی از کشورهای دارنده این تانک نیز در حال تبدیل این تانک به نفربر زرهی هستند که در این تاپیک به معرفی دو تا از این کشورها می پردازیم .


تانک T 55 متعلق به رژیم صهیونیستی ( تایگر 5 )

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T_55.jpg[/img]


نفربر سنگین BTR - T که تبدیل تانک T55 به نفربر است


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/btrt-f.jpg[/img]

1- نفربر سنگین T – ARMOUR ساخت هند

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tarmour_l1.jpg[/img]



کشور هند در حدود 900 دستگاه تانک T 55 از رده خارج دارد . به منظور استفاده بهینه از این تانک ها ، با توجه به اینکه هند با رژیم صهیونیستی روابط دوستانه ای بر قرار کرده است ، با تقلید از تجربه صهیونیست ها (( و البته با کمک آنها )) در تبدیل تانک های T 55 به نفربر آچزاریت ، این تانک های قدیمی خود را تبدیل به نفربرهای سنگین کرده است . نفربر های سنگین هند با نام T – ARMOUR شناخته می شوند . برای این نفربر زره سنگین کمپوزیتی KANCHAN طراحی شده است که بسیار شبیه به رزه چابهام ساخت بریتانیا است . همچنین بسته های انفجاری ERA نیز با زره این نفربر متناسب شده است و می تواند در مناطقی که خطر بیشتری نفربر را تهدید می کند ، از آن نیز استفاده کند . این نفربر مجهز به سیستم اطفاء حریق خودکار می باشد . یک تیربار 12.7 میلیمتری خودکار از نوع رافائل ساخت رژیم صهیونیستی نیز بر روی این نفربر نصب شده است که از داخل نفربر توسط فرمانده کنترل می شود . این تیربار خودکار بر روی نفربرهای ساخت صهونیست ها نیز نصب شده است . همچنین ورود و خروج این نفربر توسط رمپ تعبیه شده در پشت نفربر انجام می شود (( به تقلید از نفربر آچزاریت )) موتور اورجینال روسی این نفربر ( با قدرت 550 اسب بخار ) نیز با یک موتور دیترویت دیزل مدل 8V92TA با قدرت 850 اسب بخار تعویض شده است (( به تقلید از آچزاریت )) این نفربر دارای دو خدمه می باشد و می تواند 9 رنجر کاملا مسلح را با خود حمل کند .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tarmour_l2.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tarmour.jpg[/img]

وزن خالی / 45 تن
قدرت موتور / 850 اسب بخار
سرعت جاده ای / 55 کیلومتر بر ساعت
برد / 400 کیلومتر


2- نفربر سنگین VIU 55 ساخت صربستان

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/VIU-55.jpg[/img][/color]

[color=darkblue]صربستان نیز دارای تعداد زیادی تانک T 55 بود که با توجه به ناکارآمد بودن آن برای نبردهای امروزی ، در حال تبدیل این تانک ها به انواع خودروهای زرهی روز مثل بولدوزر نظامی ، آمبولانس ، پل متحرک و نفر بر های سنگین زرهی می باشد . این نفر بر بیشتر از آنکه نفر بر باشد ، خودروی IFV است . هندی ها که تانک های T 55 خود را به کمک صهیونیست ها تبدیل به نفربر کرده بودند ، صرب ها نیز از تجربه روس ها در تبدیل تانک های T 55 به نفربر BTR – T استفاده کردند . اما الحق کار صرب ها بسیار بهتر و تمیز تر از کار هندی ها از آب در آمد . این نفر بر در حال حاضر در رده امن ترین نفربرها مطرح است . باید توجه داشت که به دلیل انزوای فزاینده صرب ها ، محصولات نظامی ساخت این کشور بسیار ناشناخته و گمنام هستند ، اما در مجموع دارای کیفیت مناسبی هستند . این نفربر نیز با توجه به اینکه از نسل جدید زره های روسی استفاده می کند جزء ایمن ترین نفربرها به شمار می رود . برجک تانک از بدنه آن حذف شده است و دریچه آن نیز به وسیله لایه های قطور زرهی پوشانده شده است . ورود و خروج به این نفربر از دریچه ی پشتی آن انجام می پذیرد . بسته های انفجاری واکنش گر نیز بر روی این زره جدید این نفربر تعبیه شده است و می تواند حفاظت خوبی را برای خدمه و پرسنل تامین کند . این نفربر دارای دو خدمه می باشد که شامل فرمانده و راننده می باشد و می تواند شش رنجر کاملا مسلح را با خود حمل کند . این نفربر مجهز به سه تیربار کالیبر 7.62 از نوع M 84 ZASTAVA وی یک لانچر نارنجک انداز 30 میلیمتری خودکار می باشد . این نفربر مجهز به سیستم اطفاء حریق خودکار می باشد . موتور اورجینال روسی این تانک با یک موتور مدل MPG با قدرت 800 اسب بخار تعویض شده است . حداکثر سرعت این نفر بر نیز معادل 50 کیلومتر بر ساعت می باشد . وزن خالی نفربر نیز معادل 37 تن می باشد .



تیربار 7.62 میلیمتری ZASTAVA - M 84 مورد استفاده در این نفربر

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Zastava_M84.jpg[/img]


تهیه ، تدوین و ترجمه / علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هر گونه استفاده تنها با ذکر نام سایت میلتاری و نام تهیه کننده امکان پذیر است[/color][/size]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از برادر بزرگوار، علی آقای گرامی.


ای کاش ما هم مشکل MBT نداشتیم تا بتونیم تی 55 هامون رو تبدیل به چنین نفربرهایی بکنیم.

خدا باعث و بانی ش رو لعنت کنه! (منظورم کشورهای تحریم کننده است)



یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]من هم امیدوارم ما هم روزی بتوانیم T 55 های خودمان را تبدیل به نفربرهایی مثل BTR - T و ACHZARIT کنیم .



تانک های T 55 ایران


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/00622108.jpg[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10_002.jpg[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t72z.jpg[/img]






مدلهای مین کوب


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/58802030308l600.jpg[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/48802030308l600.jpg[/img][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شرمنده که من این سوال رو در مورد تانک می پرسم چون اطلاعاتم در مورد تجهیزات نیروی زمینی واقعا کمه

MBT به چه نوع تانکی گفته می شه و فرق تانک پشتیبانی با تانک غیر پشتیبان چیه ؟

در ایران تانک تی 55 به عنوان تانک پشتیبان استفاده می شه یا تانک MBT ؟

نقش تانک ذولفقار این وسط چیه ؟

یک سوال دیگه ای که من داشتم اینه که جمعیت غالب تانک های ما رو چه تانکی در بر می گیره و اگر در مورد لشکر مکانیزه ایران کسی بخواد صحبت کنه این لشکر رو با چه تانکی می شناسه ؟

تانک های روسی یا انگلیسی یا ایرانی ؟

ما تانک آمریکایی هم داریم ؟ اگه نداریم چرا شاه در این حوزه خریدی از آمریکا انجام نداده است ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
(MBT(main battle tank
بعد از جنگ سرد تقریبا مطرح شد،به تانک هایی گفته میشه که علیه دشمن در خط مقدم به کار گرفته میشن، و باید ویژگیهایی از قبیل زره قدرتمند، توپ قوی و سرعت جا به جایی بالا و .. غیره رو داشته باشند(مثل آبرامز ، مرکاوا ، چلنجر2 و ..)

تانک های پشتیبانی عموما در نقش حمایت از نیروهای پیاده استفاده میشن و در زره و توپ و چیزهای دیگه از MBT ضعیف ترن.

تانک T-55 تو ایران نقش پشتیبانی داره و تانک های T-72s نقش MBT

تانک ذولفقار هم ما که آخر نفهمیدیم چیه ...

جمعیت غالب تانک های عملیاتی ما همون T-72 هست.

تانک های آمریکایی ما هم M-60 هست که زمان جنگ ازشون استفاده کردیم( خیلی هم فکر نکنم چیز خوبی بودن! اینجوری شنیدم ..)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از توضیحات دوست عزیزمان جناب کاوه

هم ارتش و هم سپاه یگان های بزرگی از تانک های T72S را دارا می باشند که به عنوان MBT مطرح است . تانک ذوالفقار 3 نیز بنا به اعلام

یک منبع غیر رسمی هم اکنون یک واحد کوچک از این تانک ها در لشکر زرهی سیستان و بلوچستان در حال خدمت است . بدنه اصلی زرهی

ایران را تانک های T 72 S تشکیل می دهند . این تانک ها هر دو از توپ 125 میلیمتری استفاده می کنند . به غیر از این دو تانک ، تانک های

T 55 و T 62 و M 60 و چیفتن نیز که مورد بهینه سازی قرار گرفته اند ، به عنوان تانک های پشتیبانی در ارتش و سپاه استفاده می شود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]تشكر مطلب جالبي بود فقط در مورد تجهيزات الكترونيكي تانك هاي ايراني توضيحاتي بدين.
اصلا رادار دارن؟ ديد در شب ؟ هشدار قفل ليزري؟ مادون قرمز؟ فاصله سنج ليزري؟ سامانه هدف گيريشون چطوريه؟ برد توپ؟ [color=red]توش همچي آرومه؟ [/color]icon_eek[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue]من هم امیدوارم ما هم روزی بتوانیم T 55 های خودمان را تبدیل به نفربرهایی مثل BTR - T و ACHZARIT کنیم .



تانک های T 55 ایران


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/00622108.jpg[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10_002.jpg[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t72z.jpg[/img]
[/quote]

بسمه تعالی

با سلام

داش علی جان با عرض پوزش جسارت نباشه این تصاویر که شما گذاشتی مربوط به تانک مدرنیزه شبدیز هست که مدرنیزه تانک تی 62 میباشد که قاطبه اونها غنیمتی از زمان دفاع مقدس است.

تانک های مدرنیزه تی 55 های ایران هم با نام سفیر 74 شناخته میشن. تفاوت اساسی ظاهری این دو تانک که بسیار مشهوده اینه که لوله های توپ هاشون متفاوت هست و در شبدیز و تی 72اس و تی 62 شعله پوش لوله میان لوله هست که بیانگر اینه که سیستم توپ آنها سیستم موشکی هست اصطلاحاً. ولی در سفیر 74 و تی 55 شعله پوش در سر لوله توپ قرار دارد و
گلوله آنها مانند گلوله 106 و حتی فشنگ دارای پوکه هست.

[b][size=18][color=red]تی 62[/color]
[/size]
[/b][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Khorramshahr_Iraq_Tank.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/wss_%283%29.jpg[/img]

[size=18]سفیر 74[/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/MBT-Safir-74-with-addition-.jpg[/img]

[size=18]تی 55[/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/0df1zwop2m595t0q1mbq.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/4_8907041679_L600.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/13_8907041679_L600.jpg[/img]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/19_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_19_1.jpg[/img][/url]



یا علی مدد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب نجف گرامی که با توضیحات کامل و به جای خود باعث رفع اشتباه شدند .

بنده همیشه این دو تا را با هم اشتباه می گرفتم . از نظر ظاهری که خیلی شبیه به هم هستند .





[quote][align=justify]تشكر مطلب جالبي بود فقط در مورد تجهيزات الكترونيكي تانك هاي ايراني توضيحاتي بدين.
اصلا رادار دارن؟ ديد در شب ؟ هشدار قفل ليزري؟ مادون قرمز؟ فاصله سنج ليزري؟ سامانه هدف گيريشون چطوريه؟ برد توپ؟ [color=red]توش همچي آرومه؟ [/color]icon_eek[/align][/quote]


شما به لینک زیر سر بزنید

[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13896&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=]تانک های T 55 مدرنیزه شده [/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ویدئویی از تانک T 55



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T55%5B%28000008%2923-00-30%5D.JPG[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T55%5B%28000088%2923-00-36%5D.JPG[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T55%5B%28000453%2923-00-55%5D.JPG[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T55%5B%28000506%2923-00-59%5D.JPG[/img]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T55%5B%28000701%2923-01-37%5D.JPG[/img]



حجم فایل : 1.3 مگ


[url=http://www.mediafire.com/download.php?kuxkzbydmip36tk]لینک دانلود[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اشتباه نکنم نفربر کبری از روی شاسی تانک T-55 ساخته شد اما طی رقابتی بین نفربر کبری و نفربر براق ، نفربر کبری مغلوب براق شد و در همون حد تحقیقاتی و تبدیل پیش نمونه (تبدیل T-55 های قدیمی به کبری) باقی موند و جز تعداد انگشت شماری تبدیل نشدن
موفق باشید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت دوستان عزيز
شرمنده كه با اينكه اولين پستمه وسط حرف دوستان وارد مي شم!!!
جناب نجف من شنيده بودم كه توپ 100 ميليمتري اصلي تانكهاي T 55 مدرنيزه شده با توپ 105 ميليمتري تانك M60 عوض شده اگر اشتباه نكنم اسمش L7 بود
و اگر دقت كنيد فشار شكن اين توپ در وسط آن قرار دارد كه تا حدودي از فشار شكن T 62 قطور تر است و به راحتي از توپهاي تانكهاي T 55 و T 54 (كه يكي فاقد و ديگري در سر توپ قرار دارد)
قابل تمييز است!
البته فكر نكنم تمام T 55 موجود مورد بهينه سازي قرار گرفته باشند
چون در مسيرم اغلب اوقات تانك هايي كه وارد يا خارج از قرارگاه نجف اشرف ميشند و مي بينم
تانكهاي T 55 و T54 كه شبيه اسقاطي هستند و بيشتر مناسب براي تست جنگ افزار ضد تانك به عنوان هدف ثابت هستند!!!!
البته در قرار گاه زيندالدين قسمتي براي بهسازي تانك و نفربر وجود دارد ولي اينكه تا چه حدي روي اين تانكها كار شود .....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگه اشتباه نکنم نفربر کبری از روی شاسی تانک T-55 ساخته شد اما طی رقابتی بین نفربر کبری و نفربر براق ، نفربر کبری مغلوب براق شد و در همون حد تحقیقاتی و تبدیل پیش نمونه (تبدیل T-55 های قدیمی به کبری) باقی موند و جز تعداد انگشت شماری تبدیل نشدن
موفق باشید[/quote]

بسمه تعالی

با سلام

خدمت احمد آقای خودمون ضمن اینکه خوشحالیم که دوباره به سایت خودت سر زدی ، اگه جسارت نباشه عارضم که اگه یه مقایسه بین تصاویر btr_t و t-55 و نفربر کـــبـــری داشته باشیم کاملاً مشخصه که چه فرقهایی با هم دارند . البته قابل ذکره که اساساً نفربر کبری برای پشتیبانی زمینی و در عملیاتهای آبی-خاکی ساخته شده و تا اونجا که حقیر میدونم طرحش متوقف نشده بلکه برای بهتر شدن و مدرنیزه تر کردنش دارن کار روش میکنن در ضمن نفربر کبری نسبت به بی تی آر-تی چالاکتر و سبکتره و در آب هم از سرعت بیشتری برخورداره. البته برای حقیر هم جای سوال داره که چرا تووی نت تنها یک عکس از این نفربر موجوده؟!!!با این توضیحات برای مقایسه به تصاویر زیر دقت کنیم: icon_eek
[b]
[size=18]
تانک تی 55[/size][/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2361026287_f1dd036d61.jpg[/img]



[b][size=18]btr_t = بی تی آر - تی[/size][/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/btr_t_l5%7E0.jpg[/img]



[b][size=18]نفربر کـــبــــری[/size][/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/iranarmour6.jpg[/img]



[quote]با سلام خدمت دوستان عزيز
شرمنده كه با اينكه اولين پستمه وسط حرف دوستان وارد مي شم!!!
جناب نجف من شنيده بودم كه توپ 100 ميليمتري اصلي تانكهاي T 55 مدرنيزه شده با توپ 105 ميليمتري تانك M60 عوض شده اگر اشتباه نكنم اسمش L7 بود
و اگر دقت كنيد فشار شكن اين توپ در وسط آن قرار دارد كه تا حدودي از فشار شكن T 62 قطور تر است و به راحتي از توپهاي تانكهاي T 55 و T 54 (كه يكي فاقد و ديگري در سر توپ قرار دارد)
قابل تمييز است!
البته فكر نكنم تمام T 55 موجود مورد بهينه سازي قرار گرفته باشند
چون در مسيرم اغلب اوقات تانك هايي كه وارد يا خارج از قرارگاه نجف اشرف ميشند و مي بينم
تانكهاي T 55 و T54 كه شبيه اسقاطي هستند و بيشتر مناسب براي تست جنگ افزار ضد تانك به عنوان هدف ثابت هستند!!!!
البته در قرار گاه زيندالدين قسمتي براي بهسازي تانك و نفربر وجود دارد ولي اينكه تا چه حدي روي اين تانكها كار شود .....[/quote]

دوست عزیز ضمن خوشامدگویی به حضور انورتون بسیار خشوقتیم که اولین پستتون رو در این تاپیک شاهدیم و امیدواریم که لحظات خوبی با دوستان بزرگوار میلیتاری داشته باشید و در گرمتر و صمیمی تر کردن و پربارتر نمودن سایت انشاءالله سهم پر رنگی داشته باشید تا از وجود شما همه بهره ببریم.
در مورد مطلبتون که فرمودین خدمتتون عارضم که بله اون فشارشکنهای مذبور جاشون متفاوته چون در توپهای تی 62 و 64 و 72 به بالا کلاً سیستم آتش توپها اصطلاحاً به قول ما نظامی ها سیستم موشکی است یعنی گلوله جدا و سپس خرج موشکی در جان لوله بارگذاری میشه ولیکن در تی 54 و تی55 اینطور نیست و گلوله پوکه دار هستش و متصل که در جان لوله بارگذاری میشه که علت اساسی این تفاوت همینه.

یا علی مدد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.