Mojiir

تحلیل و پیگیری تحولات آسیای میانه ( ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان )

Recommended Posts

abijoon1 جان تو ایران همایش شعر خلیج فارس برگزار میشه و یه عالمه شاعر در موردش شعر های شیرین و دشمن سوزی رو میگن.هر سال هم تو یکی از جزایر خلیج فارس یا بندر های جنوبی برگزار میشه. اما دم این شاعر گرم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دم این شاعر گرم ...
چقدر جالب هست که ایشون مسائل رو پیگیری می کنه با اینکه تاجیک هست ...
دعا کنیم روزی برسه ما و برادران دینیمون شعر در مدح هم بخونیم و جهان اسلام واقعا اونی یشه شایسته نام مسلمانی هست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دم این شاعر گرم ...
چقدر جالب هست که ایشون مسائل رو پیگیری می کنه با اینکه تاجیک هست ...
دعا کنیم روزی برسه ما و برادران دینیمون شعر در مدح هم بخونیم و جهان اسلام واقعا اونی یشه شایسته نام مسلمانی هست ...[/quote]

امیدوار نباش برادر ... ما و برادران دینی دورو بریمون ( ترکهای عثمانی و عربهای وهابی ) همدیگه رو خفه نکنیم ... مدح ستایش پیشکش !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين رويداد شيرين يه بار ديگه اهميت بهره برداري از ظرفيت فارسي زبانان غير ايراني رو ثابت مي كنه.
كاش ميشد در برابر اتحاديه سوسمار يه اتحاديه از ايران و پاكستان و افغانستان و تاجيكستان تشكيل مي داديم :surprised:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]دانشمند جوان ایرانی موفق به دریافت جایزه اسماعیل سامانی در تاجیکستان شد[/b]

[b]دوشنبه- ˈرضا امینی نجف آبادیˈ دانشمند جوان ایرانی موفق به دریافت مهمترین‌ جایزه علمی دانشمندان جوان تاجیکستان تحت نام ˈاسماعیل سامانیˈ شد.[/b]

به گزارش ایرنا، این جایزه روز شنبه توسط ˈرقیه قربان آواˈ معاون نخست وزیر تاجیکستان در مراسمی که با همین هدف و برای اهدای این جایزه به دانشمندان برتر تشکیل شد، به دانشمند ایرانی اهدا گردید.

مبلغ این جایزه دو هزار دلار است و بیشتر به دانشمندان جوانی که در رشته‌های گوناگون علمی در تاجیکستان اختراعاتی ‌را به ثبت رسانده‌ باشند‌، اعطا می شود.

امینی که متخصص و پژوهشگر رشته متالورژی‌ است، نخستین تبعه خارجی محسوب می شود که جایزه علمی‌ اسماعیل سامانی ‌را در تاجیکستان دریافت می کند.

وی مدت چهار سال است که در این کشور زندگی می کند و در این مدت در آکادمی علوم تاجیکستان دوره دکترا را در رشته متالورژی به پایان برده و پنج اختراع علمی ‌را در اداره ثبت اختراعات علمی‌ این کشور ثبت کرده ‌است.

نامبرده بیشتر در باره خوردگی فلزات و شیوه های محافظت از آنها پژوهش می کند و تاکنون دو کتاب در تاجیکستان ‌و آلمان و 54 مقاله علمی در فرانسه، آمریکا، روسیه، لهستان، چک، تاجیکستان، ایران و هند به چاپ رسانده ‌است.

اختراعات او عبارت است از آلیاژ‌های جدید در زیرمجموعه الیاژ‌های گالفان‌ یک و دو که در برابر خوردگی‌ فلزات مقاومت خوبی دارند و از خراب شدن آهن و فولاد محافظت می کنند.

امینی یکی از مشکلات امروز دنیا در متالورژی را تخریب فلزات و یا مواد عنوان کرد و گفت: همین امر سبب شده تولید ماده ای که بتواند از خرابی‌ فلزات محافظت کند، بیش از پیش به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد.

این دانشمند جوان ایرانی افزود: طی چهار سال تحصیل در آکادمی علوم تاجیکستان توانسته است با کمک اساتید تاجیک به ویژه پروفسور ˈعزت الله غنیفˈ استاد راهنمای فعالیت های‌ علمی خود ˈقدم در حل این مشکلˈ بردارد و به پیشرفت علم در جهان کمک کند.

امینی، اکنون در مقطع فوق دکترانتوری که در استاندارد انگلیس معادل فوق دکترا محسوب می شود، قدم گذاشته و به پژوهش‌های خود در تاجیکستان ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه در تاجیکستان در زمینه آلومینیوم کار‌های زیادی انجام شده است، تاکید کرد: علاوه بر ادامه کارهای علمی و عملی خود در این کشور قصد دارد دانسته های علمی خود را به دیگر علاقمندان انتقال دهد.

[color=#0000FF]وی با اشاره به آنکه تاجیکستان در علم متالورژی به ویژه در زمینه آلومینیوم از ایران جلوتر‌ است، گفت: با وجودی که تاجیک ها هم اکنون فناوری تولید آلومینیوم خالص ‌را دارند، اما ایران تازه در حالی دستیابی به این فناوری است.[/color]

این دانشمند ایرانی با بیان اینکه اساتید تاجیک به لحاظ فعالیت در زمان شوروی سواد علمی و تجارب لازم در این بخش ‌را دارند، تصریح کرد: اساتید تاجیک می توانند‌ دانشجویان ‌را به سمت پیشبرد علم هدایت کنند.

امینی در کنار پژوهش‌های خود در زمینه متالورژی ‌به برنامه سازی‌ رایانه نیز علاقه دارد و در طول تحصیل توانسته یک برنامه رایانه ای برای ترجمه متون فارسی به سریلیک و برعکس تهیه کند.

[url="http://irna.ir/fa/News/362958/علمی/دانشمند_جوان_ایرانی_موفق_به_دریافت_جایزه_اسماعیل_سامانی_در_تاجیکستان_شد"]http://irna.ir/fa/Ne...در_تاجیکستان_شد[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر نصیر عزیز ،

از قرار معلوم سایت منبع ، خبر اصلی را از صفحه مورد نظر حذف کرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر علی جان

به غیر این موضوع این نخبه ایرانی هم متاسفانه مثل اینکه می خواسته اونجا خود شیرینی کنه!..چون حداقل سالهاست که آلومینیوم خالص بخاطر ساخت یه سری تجهیزات حساس دفاعی در ایران تولید شده..


........
[color=#0000FF]بایگانی شد..نصیر[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جنگ داخلی در تاجیکستان

tajekestan.jpg

پیش زمینه:

 

در آستانه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ جنبش ملی آزادی‌خواهی تاجیکان به‌سرعت در حال شکل‌گیری بود. ویژگی این جنبش در این بود که استقلال‌خواهان و روشنفکران ملی‌گرا (لیبرال دموکرات‌های طرفدار رستاخیز ملی) و مذهبیون اسلامی (حزب نهضت اسلامی تاجیکستان) همگی در یک سنگر در برابر جمهوری سوسیالیستی تاجیکستان شوروی و کمونیست های تاجیک قرار گرفتند. 

 

حکومت کمونیستی تاجیکستان در جنوب کشور که فقیر و شمال صنعتی (که بر سر قدرت بود) پشتیبانی مردمی پر قدرتی داشت. اما مرکز و شرق کشور در اختیار ملی‌گرایان و مذهبیون بود.

 

آغاز جنگ:

 

پس از فروپاشی شوروی در سال 1992 طرفداران و مخالفان دولت کمونیستی تاجیکستان به خیابان‌ها و میدان‌ها سرریز شدند.

 

ابتدا برکناری نوجوانف وزیر کشور وقت تاجیکستان که از اهالی بدخشان  بود موجب شد عده ای از مخالفان دولت روبروی ساختمان وزارت کشور  در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تظاهرات کنند.  همچنین با دستگیری مقصود اکرام اف ، شهردار برکنار شده شهر دوشنبه تظاهرات مردم شدت بیشتری گرفت . مخالفان حکومتی دو ماه در مرکز دوشنبه ماندند. حکومت نیز با آوردن هواداران خود از کولاب و خجند  تظاهراتی در دوشنبه ترتیب داد. 

 

مذاکرات مخالفان با نبی اف به نتیجه رسید و حکومت مصالحه ملی تشکیل شد ولی در همان ماه نیروهای کولابی طرفدار کمونیسم ضمن مخالفت با حکومت مصالحه ملی ، با هواداران احزاب اسلامی و دموکراتیک در آن منطقه درگیر شدند.

 

800px-RIAN_archive_466496_Rally_on_Shakh

با تشدید تنش‌ها بین جریانهای سیاسی در ماه می ۱۹۹۲ میلادی (خرداد ۷۱ شمسی)، رحمان نبی‌اُف رئیس‌جمهور وقت که از حمایت روسیه برخوردار بود، به صورت مسلحانه با مخالفینش درگیر شد و شبه‌نظامیان تابع دولت از کولاب به قرغان تپه در جنوب غرب تاجیکستان، (پایگاه اصلی احزاب اسلامی و دموکراتیک) حمله کردند در جریان این درگیری صدها نفر از غیرنظامیان جان باختند.

800px-RIAN_archive_699865_Dushanbe_riots

در نهایت با تسخیر کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفین، رحمان نبی‌اُف در ۷ سپتامبر ۱۹۹۲ میلادی (۱۶ شهریور ۷۱) استعفا داد و اکبرشاه اسکندراُف، که از پیش در شرق تاجیکستان “دولت مصالحه ملی” تشکیل داده بود، رئیس شورای عالی ریاست جمهوری شد و “عبدالملک عبدالله‌ جان‌اُف” از خجند را به نخست‌وزیری برگزید. 

306px-Tajikistan_fractions_in_civil_war.

در همین حال درگیری بین کولاب و قرغان تپه تداوم داشت و شهر قرغان تپه در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۵ مهر ۷۱) به تصرف کولابی‌ها درآمد و هزاران نفر در جریان این جنگ جان باخته و آواره شدند.

 

اسکندراُف نیز به واسطه اینکه اهداف کمونیست‌ها را دنبال می‌کرد با فشار مخالفین روبرو شد و در حفظ دولت موقت خود موفق نبود و نهایتا در ۱۰ نوامبر ۱۹۹۲ (۱۹ آبان ۷۱) استعفا داد. پس از استعفای وی، “امامعلی شریفوویچ رحمانف”  متولد کولاب در نشست فوق‌العاده شورای عالی ریاست‌جمهوری (در ۲۸ آبان ۷۱) در خجند موفق به جلب نظر کمونیست‌ها که در آن شورا بیشترین سهم را داشتند، شد و به عنوان ریاست شورای عالی جدید معرفی شد. بیشتر وزرای دولت جدید نیز کولابی بودند.

 

در دسامبر ۱۹۹۲ (آذر ۷۱) نیروهای تحت امر “امامعلی رحمان” شهر دوشنبه را تصرف کردند و کشتارهای زیادی را در دوشنبه، بدخشان و همچنین شهرهای جنوبی تاجیکستان صورت دادند.

Spetsnaz_troopers_during_the_1992_Tajik_

 

بوریس یلتسین در روسیه و اسلام کریموف در ازبکستان که در پی تسلط بر تاجیکستان بودند، به شدت نگران قدرت‌گیری جنبش ملی تاجیک‌ها، به‌ویژه نهضت اسلامی تاجیکستان بودند. 


رحمان پس از این برای تثبیت پیروزیهای خود از روسیه و ازبکستان درخواست مداخله نظامی کرد و ارتش این دو کشور وارد تاجیکستان شدند و با کمک نظامی روسیه و ازبکستان، نیروهای تحت امر رحمان تا مارس ۱۹۹۳ میلادی (اسفند ۷۱) موفق به تسخیر مناطق مرکزی تاجیکستان و اکثر نقاط این کشور شدند.


در اثر این جنگ بیش از ۵۰ هزار نفر جان باختند و روس تبارها و سایر اقوام غیربومی از تاجیکستان مهاجرت کردند و گفته می‌شود در حملات کولابی‌ها به قرغان تپه ۶۰ هزار نفر به افغانستان مهاجرت کردند.

 

پایان جنگ:

 

در ماه ژوئن ۱۹۹۳ (خرداد ۷۲) دیوان عالی تاجیکستان فعالیت احزاب نهضت اسلامی تاجیکستان، سازمان لعل بدخشان، سازمان رستاخیز و حزب دموکراتیک تاجیکستان را غیرقانونی دانست و ساختار سیاسی تاجیکستان به سیطره کامل کمونیست‌ها درآمد. پس از این اتفاقات رقابت قدرت بین کولابی‌ها و خجندی‌ها اوج گرفت و “عبدالملک عبدالله جان‌اُف” از نخست‌وزیری استعفا داد. در نوامبر سال ۱۹۹۴ (آبان ۷۳) انتخاباتی در تاجیکستان برگزار شد که امامعلی رحمان در رقابت با عبدالله جان‌اُف با کسب ۵۸ درصد آرا پیروز شد.

tajikistan_99-10-29-1.jpeg

ایران و  روسیه مقدمات  آتش بس را فراهم آوردند. در مرحله بعدی توانستند دو سوی معادله را به سوی همکاری و صلح  سوق دهند.  با تلاش ایران و روسیه  نخستین دور مذاکرات صلح بین نمایندگان حکومت تاجیکستان و به رهبری امام علی رحمانوف و اتحاد مخالفان به رهبری عبداله نوری در اوریل ۱۹۹۴ در مسکو آغاز شد .  چنانچه ناظرینی از ازبکستان، افغانستان،  قزاقستان و قرقیزستان در آن حضور داشتند.

 

گفتگوها بین مخالفین (احزاب اسلامی و دموکراتیک) و حکومت رحمان در نشست‌های متعددی در شهرهای مسکو، تهران، مشهد، کابل، بیشکک، آلماتی و عشق‌آباد شکل گرفت و در نهایت “سید عبدالله نوری” رهبر حزب نهضت اسلامی (بزرگ‌ترین مخالف رحمانف) و امامعلی رحمانف توافق عمومی صلح و سازش ملی را در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ میلادی (۶ تیر ۷۶) در مسکو امضاء کردند و جنگ داخلی تاجیکستان پس از پنج سال و دو ماه پایان یافت.


طبق این توافق احزاب مخالف عفو شده و شبه‌نظامیان تابع آنها در ارتش ادغام شدند. همچنین هر یک از طرفین مخالف سیزده کرسی در مجلس بدست آوردند و ۳۰ درصد مناصب حکومت به مخالفان اعطا شد.

 

پس از صلح:

800px-Destroyed_turret_of_a_T-62_in_Taji

در طول بیش از بیست سال پس از امضای پیمان صلح و وحدت ملی، با وجود امنیت جمعی زیاد، هیچ تضمینی بر امنیت فردی هیچ‌کسی وجود ندارد. بسیاری از مخالفان امامعلی رحمان بازداشت شده و چهره‌های سیاسی سرشناس در دیگر نقاط جهان، ترور شده‌اند. 

 

در پی آشوب ژنرال عبدالحلیم نظرزاده، معاون وزارت دفاع تاجیکستان در تاریخ چهارم سپتامبر ۲۰۱۵ (۱۳ شهریور ۱۳۹۴) دولت تاجیکستان، حزب نهضت اسلامی را به همدستی با ژنرال شورشی و تلاش برای سرنگونی دولت متهم کرد. در پاییز ۲۰۱۵ فعالیت حزب نهضت اسلامی (تنها تشکل سیاسی-اسلامی که در پهنه شوروی پیشین رسماً فعال و بر پایه پیمان صلح ۱۹۹۷ فعالیت رسمی خود را از سر گرفته بود) ممنوع و حتی تروریستی اعلام شد.

 

۱۳ تن از اعضای ریاست حزب بازداشت شدند، دو معاون رهبر حزب به حبس ابد و بقیه به ۱۵ تا ۲۸ سال زندان محکوم شدند. در کل بیش از صد تن از فعالان این حزب به زندان محکوم و عده‌ای از آنان در زندان شکنجه شدند. دفترهای منطقه‌ای حزب بسته و دارایی‌های حزب و اعضای ریاست آن نیز مصادره شدند. صحبت از حزب نهضت اسلامی در رسانه‌های داخلی نیز ممنوع اعلام شد.

 

محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی که پیش از اعلام ممنوعیت آن به خارج از کشور سفر کرده بود، در تبعید خود خواسته دیگر به تاجیکستان بازنگشت. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب نهضت اسلامی در «آشوب ژنرال نظرزاده» هیچ نقشی نداشته و این «آشوب» از برنامه‌های دولت امامعلی رحمان برای ایجاد بهانه‌ای برای سرکوب مخالفانش بوده‌است.

 

هیچ‌یک از سازمان‌ها و کشورهای ضامن پیمان صلح تاجیکستان مانند گروه تماس (ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان) و حتی روسیه که اصلی‌ترین حامی دولت امامعلی رحمان است حاضر نشدند به درخواست دوشنبه برای تروریستی دانستن حزب نهضت اسلامی و دیگر سازمان‌ها مانند «انجمن نیروهای سازنده تاجیکستان»، «گروه ۲۴» و «جوانان برای احیای تاجیکستان» پاسخ مثبت دهند.

 

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

مختار ابلیازوف (بانکدار سابق) رهبری مخالفان را در قزاقستان برعهده گرفت !!!

 

Mukhtar_Ablyazov_282019-23-1029.jpg

 

 

رئیس سابق رئیس هیئت مدیره  بانک توران عالم

سابقه بازداشت توسط اینترپل فرانسه

سابقه دریافت حکم پول شوئی از دادگاه عالی بریتانیا

 

صفحه ویکی

ابلیازوف رهبری اعتراضات در قزاقستان را بر عهده گرفت

 

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نقاط قرمز شهرهایی در قزاقستان است که گروهک‌های تروریستی در آن فعال شده. این شهر ها فاصله کمی با استان سینگ یانگ چین مقر اصلی ترویست‌های وهابی ایغور دارد.

IMG_20220108_210753_919.jpg

 

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 18 دی 1400 در 21:10 , mehdipersian گفت:

قاط قرمز شهرهایی در قزاقستان است که گروهک‌های تروریستی در آن فعال شده. این شهر ها فاصله کمی با استان سینگ یانگ چین مقر اصلی ترویست‌های وهابی ایغور دارد.

IMG_20220108_210753_919.jpg

 

سلام با توجه به این تصویر آشکار میشود که تشخیص مشاورین روسی (=KGB);) سران وقت قزاقستان در انتخاب محل پایتخت جدید با وجود دشواری های جغرافیایی کاملا صحیح بوده است در واقع چنین روزهایی پیش بینی شده بود!

ویرایش شده در توسط MF44
  • Like 4
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 18 دی 1400 در 21:10 , mehdipersian گفت:

نقاط قرمز شهرهایی در قزاقستان است که گروهک‌های تروریستی در آن فعال شده. این شهر ها فاصله کمی با استان سینگ یانگ چین مقر اصلی ترویست‌های وهابی ایغور دارد.

 

 

 

آشی که رجب! توی سوریه پخت و کشورهای غربی هم تمام قد پشتش وایسادن چون موضوع باز یک طرفش به منافع صهیونیستها برمیگشت و یک طرفش هم ایران در اصل - حالا حالاها از شرق و ترکستان و چین و آسیای میانه گرفته تا قفقاز و چچن و اروپای شرقی و حتی غربی (وقتی ترکیش ایر شده بود فرست کلس انتقال تروریستهای اروپایی به سوریه و غرب هم براش هورا میکشید و چشماش را بسته بود ) روغنش گلوی خیلی ها را میگیره.

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.