امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]این اهرم فرود هستش البته فکر کنم یادشون رفته تایرش رو ببندن icon_razz


بردش خیلی هم خوبه.

انتظار نداشته باش پردیتور و گلوبال هاوک بسازیم.[/quote]


[color=darkred]مطمین باشید یادشون بوده که چرخ لازم ندارد

این نوع مهاجر از روی ریل بوسیله بوستر پرتاب می شود و بوسیله چتر بازیابی می شود icon_wink [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]این اهرم فرود هستش البته فکر کنم یادشون رفته تایرش رو ببندن :mrgreen:


بردش خیلی هم خوبه.

انتظار نداشته باش پردیتور و گلوبال هاوک بسازیم.[/quote]


[color=darkred]مطمین باشید یادشون بوده که چرخ لازم ندارد

این نوع مهاجر از روی ریل بوسیله بوستر پرتاب می شود و بوسیله چتر بازیابی می شود icon_razz [/color][/quote]

پس لابد اون ارابه های فرود واسه قشنگی ساخته شدن !! شایدم ارابه فرود نیست و چتر نجاته ! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادرا
همگي اطلاعات سوخته دادين
ما خيلي بهتر از اين رو هم داريم كه لااقل تا 18000 پا هم ميره بالا حالا اپتيك و موقعيت يابي ش هم بماند

درود بر اسلام
درود بر سربازان اسلام

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چرا مهاجر 4 اسکی داره؟[/quote]
اونا در اصل فشار وارده ناشی از فرود با چتر رو خنثی میکنن تا به بدنه آسیبی وارد نشه!مثلا چتر بازها وقتی به زمین میرسن پاهاشونو حساب شده به زمین میذارن تا نشکنه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهندسی معکوس «پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی» توسط سپاه + عکس
پهپادهای استفاده شده توسط سپاه پاسداران در رزمایش اخیر، نشان دهنده در اختیار داشتن سطح جدیدی از فناوری های مربوط به طراحی، مهندسی مواد و ساخت هواگردهای بدون سرنشین است که برخی از آنها، نمونه هایی اصلاح شده و مدرنیزه از پهپادهای مشهور مورد استفاده در ارتش های امریکا و رژیم صهیونیستی است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در رزمایش پیامبر اعظم (ص) 7 که اخیراً با موفقیت توسط سپاه پاسداران برگزار شد علاوه بر آزمایشات موشکی گسترده و سنگین، پهپادهای شناسایی و هواپیماهای تهاجمی بی سرنشین و سرنشین دار نیز مورد استفاده قرار گرفت. البته بنا به سیاست رسانه ای رزمایش های کشورمان که موضوع "راهبرد تبلیغاتی" با "راهبرد عملیاتی" تفاوت هایی دارد، تصاویر محدود و البته حاوی "کدهای خاص" منتشر شد که همین تصاویر گویای وجود انواع جدید و ناشناخته ای از پهپادها در کنار نمونه های سابق در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود.
در این گزارش به بررسی این تصاویر و آنچه از ظاهر این پهپادها قابل دریافت است پرداخته ایم. همه این نمونه ها دارای مأموریت شناسایی هستند ولی ظاهراً از نظر ابعاد و اندازه در رده های متفاوتی قرار می گیرند. با توجه به سابقه بیش از دو دهه ای کشورمان در بکارگیری مواد مرکب غیر فلزی در صنایع هوایی، به احتمال قریب به یقین تمام این پهپادها بدنه ای از جنس مواد مرکب داشته که ضمن سبکتر شدن بدنه، کاهش بازتاب راداری و افزایش دوام کلی پهپاد را به دنبال دارد. لازم به ذکر است که نسل های قبلی پهپادهای ایرانی به انواع دوربین های اپتیکی و حرارتی با قابلیت ارسال بی درنگ اطلاعات به زمین مجهز بودند و طبیعی است که نمونه های زیر نیز این توانایی را داشته باشند.
پهپادی که در تصویر 1 دیده می شود در رزمایش های قبلی دیده شده بود. هرچند شباهت هایی بین این نمونه با پهپادهای مهاجر وجود دارد اما پهپاد «سیکر» ساخت آفریقای جنوبی و پهپاد «عقاب» ساخت پاکستان نمونه هایی با مشابهت بسیار بالا با این نمونه بومی هستند. طرح دم H شکل که در این پهپاد استفاده شده از الگوهای مرسوم در بسیاری از پهپادهای دنیا از گذشته تاکنون بوده است. این پهپاد از یک موتور ملخی استفاده می کند و بال آن در بالای بدنه نصب شده است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/180935_905.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_180935_905.jpg[/IMG][/url]
تصویر 1
پهپاد فوق از ارابه فرود چرخدار ثابت(غیر جمع شونده) استفاده کرده و محفظه مدور دوربین با قابلیت چرخش در دو سمت(دو درجه آزادی) زیر بدنه آن قابل مشاهده است. در واقع دوربین در این محفظه ضمن پایدار شدن و حذف اثرات لرزش می تواند به صورت 360 درجه به اطراف چرخیده و تا زوایای زیادی نیز در جهت عمودی(بالا-پائین) دوران داشته باشد. همچنین می تواند با قفل کردن روی یک نقطه برخی اثرات دوران خود هواپیما را نیز حذف کرده و همچنان به هدف نگاه کند.
طول بدنه در مقایسه با دهانه بال، کم بوده و بال ها نزدیک به انتهای آن نصب شده اند. در تصویر1 با توجه به قرار گرفتن نفر در کنار این پهپاد می توان ابعاد آن را شامل طول کلی بیش از 4 متر و دهانه بال در حدود 6 متر تخمین زد. در اینصورت باید گفت این پهپاد از مهاجر4 نیز بزرگتر بوده و با توجه به بومی بودن دانش طراحی پهپاد در کشور، این افزیش ابعاد خصوصاً افزایش مساحت بال که به افزایش نیروی برآ(لیفت) تولیدی می انجامد در جهت بهبود قابلیت ها در زمان خود بوده است.
از اینرو می توان انتظار داشت کمیت مهم مداومت پروازی این نوع پهپاد بیش از مهاجر4 یعنی بیشتر از 5 تا 7 ساعت باشد. بعلاوه فرم بدنه در ناحیه دماغه، محل اتصال بال به بدنه، نزدیک بودن شکل بال، به طرح بال بیضوی نشان دهنده حرکت های رو به جلو در طراحی پهپاد است. این پهپاد احتمالاً‌جرمی در حدود نمونه مهاجر4 یعنی 175 کیلوگرم دارد.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/193860_121.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_193860_121.jpg[/IMG][/url]
پهپاد سیکر آفریقای جنوبی
گفتنی است نمونه های اول سیکر آفریقای جنوبی که 4.5 متر طول و 7 متر دهانه بال دارد مداوت 9 تا 10 ساعت داشته و در نمونه سیکر400 مدوامتی بالغ بر 16 ساعت، سقف پرواز 5400 متر، توانایی حمل محموله ای تا 100 کیلوگرم و بردی تا 700 کیلومتر حاصل شده است که ساخت این پهپاد در کشور، نشان دهنده رصد دقیق هواگردهای بدون سرنشین جهان توسط متخصصان کشورمان و استفاده از الگوهای مناسب جهانی در داخل کشور است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/180936_105.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_180936_105.jpg[/IMG][/url]
تصویر2
با نگاهی به پهپادهای مطرح دنیا، شباهت هایی بین نمونه موجود در تصویر2 و پهپاد اسکن ایگل آمریکایی دیده می شود که شاخصه های آن، طرح بدنه کوتاه، بال باریک با زوایه به عقب برگشتگی که در پهپادهای سرعت پایین، معمول نیست و دوربین در جلوی بدنه و زیر دماغه است. البته در پهپاد ایرانی از یک دم به شکل عدد هشت فارسی استفاده شده که در اسکن ایگل دیده نمی شود. این طرح دم نیز در بسیاری از پهپادهای دنیا به عنوان یک طرح شناخته شده استفاده می شود که سبکی سازه و ترکیب قابلیت های سکان(پایدار کننده) عمودی و افقی از ویژگی های آن است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/180931_259.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_180931_259.jpg[/IMG][/url]
تصویر3
وجود این نوع دم، ضمن کاهش بازتاب راداری، پایداری بیشتری برای این هواپیما بوجود می آورد هر چند که افزایش وزن را به دنبال دارد. اینطور که در تصویر3 دیده می شد موتور ملخی این پهپاد نیز در انتهای بدنه و بال در بالای آن قرار گرفته است. نوع ارابه فرود این پهپاد، از این تصاویر به طور دقیق قابل تشخیص نیست اما قطعاً از نوع چرخدار یا سورتمه ای نیست. از اینرو می توان حدس زد در مرحله بلند شدن حتماً این پهپاد پرتاب شده و مأموریت خود را آغاز می کند که از این نظر مشابه نمونه آمریکایی خواهد بود.
همچنین خبری از بالچه های نوک بال که در اسکن ایگل استفاده شده در این نمونه ایرانی نیست که با توجه به وجود دم حذف این بالچه ها امری منطقی به نظر می رسد.
هر چند از این تصاویر نمی توان برای تخمین ابعاد این پهپاد و مقایسه مشخصات آن با اسکن ایگل استفاده کرد اما جالب است بدانیم پهپاد آمریکایی ساخت بوئینگ با حدود 18 کیلوگرم جرم، دهانه بال حدوداً سه متر و سرعت متوسط حدود 110 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز 5هزار متر به مداوت پروازی بیش از 15 ساعت دارد البته مدلی از آن به مداوت بیش از 20 ساعت نیز دست یافته است که برای پهپادی در این ابعاد، عدد بسیار بالایی محسوب می شود.
یکی از محل های کاربرد این پهپاد، شناورهای دریایی است که عملاً منجر به ایجاد یک سکوی کسب اطلاعات هوایی شده است. این امر برای کشتی ها که به دلیل انحنای کره زمین با بهترین رادارهای خود نیز نمی توانند بیش از حدود 30 کیلومتر از سطح دریا را رصد کنند اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/193858_962.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_193858_962.jpg[/IMG][/url]
اسکن ایگل ساخت بوئینگ
اگر این پهپاد ایرانی در ابعاد و اندازه های اسکن ایگل آمریکایی باشد، می توان انتظار داشت مداومت پروازی آن نیز در صورت استفاده از موتور مناسب بسیار بالاتر از پهپادهای قبلی یعنی انواع مهاجر باشد. در اینصورت در مقایسه با جرم 175 کیلوگرمی مهاجر4 و 18 کیلوگرمی اسکن ایگل، شاهد کاهش جرم به حدود یک دهم در کنار افزایش مداومت پروازی هستیم.
با توجه به اینکه چندی پیش برخی رسانه های معتبر انگلیسی زبان چاپ کشورمان خبر داده بودند که ایران قصد به نمایش گذاشتن هواپییمای جاسوسی امریکا در آینده نزدیک را دارد و 4 هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی و 3 هواپیمای آمریکا جز این اقلام هستند، به نظر می رسد متخصصان نیروهای مسلح کشورمان در این مدت موفق شده اند با اشراف بر نحوه طراحی و مهندسی مواد این پهپادها، آنقدر از این نوع هواگردهای بدون سرنشین تولید کنند که امکان استفاده از آنها در شرایط عملیاتی و رزمایش های سنگین نظامی فراهم شود؛ موضوعی که با توجه به انتشار چند لحظه ای تصاویر این پهپادها در رزمایش سپاه، منطق عملیاتی این استراتژی را تایید می کند.
طراحی این نمونه موجود در تصویر4 اگر منحصر به فرد باشد، ترکیبی از چند طرح موفق دنیا است. در واقع نمونه ای مشابه آن یافت نشد. یک بال تقریباً مستطیلی در نیمه عقبی بدنه با زائده ای در نوک بال که به کاهش نیروی مقاوم القایی کمک می کند، دم V شکل و برخورداری از ارابه فرود چرخ دارد از ویژگی های ظاهری این پهپاد است. این طرح دم سبب کاهش قابل توجه بازتاب راداری می شود.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/180932_507.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_180932_507.jpg[/IMG][/url]
تصویر4
نیروی مقاوم القایی ناشی از تمایل جریان پرفشار زیربال برای حرکت به سمت سطح رویی در نوک بال است که باعث کاهش نیروی برآی مؤثر شده و با قرار دادن یک زائده یا بالچه در نوک بال، حرکت این جریان با مانع روبرو شده و در نتیجه نیروی برآ افزایش یافته، مصرف سوخت کاهش و در نهایت مداوت پروازی بهبود می یابد.
البته هر چه دهانه بال بیشتر باشد، این نیروی مقاوم القایی خود به خود کمتر می شود از اینرو در پهپادهایی با دهانه بال زیاد برای پرهیز از پیچیدگی طرح و کاهش هزینه و زمان ساخت از قرار دادن این زائده یا بالچه صرف نظر می شود.
طرح به کار رفته در دماغه آن در پهپادهای سرعت پائین، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. موتور این پهپاد در انتهای بدنه قرار گرفته و از نوع ملخی است. یک محفظه دوربین با دو درجه آزادی حرکت در عرض و بلندا در زیر بدنه و پشت ارابه فرود جلویی مشاهده می شود.
تصویر5 نشان دهنده نمونه ای از این پهپاد است که به جای ارابه فرود چرخدار از ارابه فرود سورتمه ای استفاده می کند.
وجود ناپیوستگی در محل اتصال بال به بدنه نسبتاً حجیم این پرنده بی سرنشین می تواند به دلیل جدا شونده بودن بال برای حمل و نقل ساده تر باشد.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/180934_451.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_180934_451.jpg[/IMG][/url]
تصویر5
با توجه به قرار گیری موتور این پهپاد در پشت سکان عمودی V شکل آن و در انتهایی ترین بخش بدنه می توان گفت پیکربندی آن به طرح «پریدیتور-بی» آمریکایی، «تیها»ی ترکیه و «وونگ لانگ» چینی شباهت دارد خصوصاً طرح تفاوت انحنای بدنه این پهپاد در زیر و بالای آن که به ایجاد یک مرز مشخص در طول بدنه منجر شده نیز به پریدیتور شباهت دارد.
در مجموع می توان گفت طراحی این پهپاد ضمن نگاهی به نمونه های موجود در دنیا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و پیچیدگی های ظاهری آن مثال بسیار خوبی از رشد توانمندی های متخصصان کشورمان در زمینه طراحی آیرودینامیکی بدنه و ساخت و به تولید رساندن چنین طرح هایی است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/180933_454.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_180933_454.jpg[/IMG][/url]
تصویر6
به گزارش مشرق، جالب ترین طرح در بین این پهپادهای جدید، همین نمونه موجود در تصویر6 است زیرا شباهت بسیار زیادی به یک نوع پهپاد خارجی داشته که سازنده اش در ردیف دشمنان درجه یک این کشور قرار دارد. در واقع اصلی ترین تفاوت این نمونه و پهپاد هرمس450 ساخت رژیم صهیونیستی، در فرم اتصال بال به بدنه است که در نمونه خارجی سطح بال با یک دیواره کوتاه به بدنه متصل شده و سطح بالایی از پایداری پاندولی را برای آن ایجاد می کند اما در این پهپاد از اتصال ساده بال به بدنه استفاده شده است.
این پهپاد از ارابه فرود چرخدار ثابت استفاده می کند که به دلیل طول زیاد بدنه و قرار گیری آن در میانه این طول از ارتفاع زیادی برخوردار شده است. دم این نمونه نیز V شکل بوده و موتور بعد از آن در انتهایی ترین بخش بدنه جای گرفته و با در نظر گرفتن بال مستطیلی این پهپاد، شباهت ساختاری با نمونه کوچک منحصر به فرد دارد. بدنه این پهپاد دارای فرم ساده استوانه ای با دماغه منحنی بوده و محل قرار گیری محموله تصویربرداری آن زیر بدنه و بین ارابه فرود جلو و عقب است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/193857_237.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_193857_237.jpg[/IMG][/url]
هرمس450 ساخت رژیم صهیونیستی
از دیگر تفاوت های پهپاد خارجی مشابه این نمونه ایرانی می توان به زائده هایی در نوک بال، پایه متفاوت ارابه فرود عقب و جلو و همچنین بالواره هایی زیر بدنه در محل نصب موتور و ورودی هوای متفاوت اشاره کرد. این نمون خارجی 6.1 متر طول، 10.5 متر دهانه بال، 450 کیلوگرم جرم، 200 کیلومتر برد و 20 ساعت مداومت پروازی داشته و به بیشترین سرعت 176 و سرعت پیمایشی 130 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. البته نمی توان در مورد مشابهت مشخصات عملکردی نمونه ایرانی با نمونه خارجی اظهار نظر قطعی کرد.
ساخت این پهپادها با وجود انواع گسترده و متنوع از پهپادهای داخلی که پیشتر به معرفی آنها پرداخته بودیم، نشان از رشد صنعت پهپادی کشور و ورود به فضای طرح های جدید و بدون مشابه در عین مشابه سازی برخی از طرح های مطرح خارجی دارد. خصوصاً انتشار تصاویر چند نمونه جدید به صورت یکجا نشان از تمایل مسئولان این امر به تأکید روی این پهپادهای جدید بوده است.
مشابهت برخی از این نمونه های جدید با نمونه های مطرح از دستاوردهای صنعت پهپاد آمریکا نشانه بلوغ توان مهندسی معکوس و بهره برداری از فناوری های تراز اول خارجی در ایران است در حالی که از اعمال تغییرات در همین طرح ها متناسب با شرایط بومی خودداری نشده که بیانگر تسلط متخصصان کشورمان در علوم مرتبط با طراحی و ساخت پهپادها در ابعاد و رده های وزنی مختلف است.
هر چند تا زمان اعلام مشخصات این پرنده های بدون سرنشین از روی تصاویر منتشر شده نمی توان تخمین های دقیق راجع به محدوده های عملکردی آنها داشت اما مشخصات نمونه های خارجی مشابه این نتیجه را حاصل می کند که برخی از این پهپادها دارای مداومت پروازی بسیار بالاتر از نمونه های قبلی هستند، مطلبی که قبلاً توسط سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه تصریح شده بود.
اهمیت مداوت پروازی بالا در این است که با تعداد کمتری پهپاد می توان مدت بیشتری صحنه عملیات را پوشش داد. با افزایش زمان تحت نظارت بودن منطقه عملیات، آگاهی فرماندهان از تغییرات وضعیت نیروهای خودی و دشمن بهبود یافته و سرعت و صحت تصمیم گیری ها نیز ارتقاء می یابد.
بعلاوه در صورت بهبود برد ارسال داده ها از پهپاد به ایستگاه های سطحی شامل زمینی و دریایی به کمک فناوری های مختلف، پهپادهایی با مداوت پروازی بالا می توانند به بردهای زیادی نیز دست یافته که خود مزیت بسیار مهمی برای کشورمان در زیر نظر گرفتن و کسب اطلاعات از عمق جبهه دشمن و افزایش حریم هشدار زودهنگام از تغییرات نیروهای دشمن بر مبنای تصاویر دریافتی چه برای نیروهای زمینی و چه شناورهای دریایی خواهد بود.
اگرچه برداشت مربوط به مهندسی معکوس پهپادهای امریکایی و اسرائیلی صرفا یک گمانه زنی رسانه ای بر مبنای شواهد و قرائن فوق است، اما به نظر می رسد با توجه به روابط نزدیک و گرم نیروهای مسلح کشورمان با حزب الله لبنان و مردم کشورهای همسایه، در اختیار داشتن چند پهپاد مدرن آمریکایی و صهیونیستی امری عجیب و غیرممکن نبوده و با توجه به قدرت نمایی جنگال نیروهای مسلح ایران در فرود موفق پهپاد آر کیو 170 می توان ساخت موفق نمونه ایرانی پهپادهای مدرن دشمنان ایران را شوکی جدید به آنها دانست.
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/133419/مهندسی-معکوس-پهپادهای-آمریکایی-و-اسرائیلی-توسط-سپاه-عکس"]http://www.mashreghn...ی-توسط-سپاه-عکس[/url]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من زیاد مطمئن نیستم که ما سیکرها رو بسازیم. شاید اون ها رو خریده باشیم. نمیدونم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='copout' timestamp='1344153211' post='263486']
[right][size=5]سنتینلمون کو؟[/size][/right]
[/quote]

زیاد پنهانکار بود توی عکس نیفتاد ^_^
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یاد داستان موشک حرارتی آمریکا افتادم که در موتور یک جنگنده چینی گیر کرد و سپس با مطالعه در روسیه بر روی این هدیه آسمانی باعث تحولی در تولید موشک هوا به هوا شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان عزیز کسی خبری چیزی از پهباد سفره ماهی نداره خسته شدیم بابا پهباد فرانسوی اسمش یادم رفته رونمایی شد این هنوز نشده راستی کسی میتونه از ابعاد یا جزئیات این پهباد حدس یا اطلاعات احتمالی بگه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش مشرق از مقایسه توان بدون سرنشین‌های ایران

متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پهپادها یا همان پرنده های هدایت پذیر از دور در زمینه های مختلف عملیات های نظامی و غیرنظامی وسیله ای شناخته شده هستند که در برخی موارد حتی گوی سبقت را از ماهواره ها و هواپیماهای سرنشین دار نیز ربوده اند.

مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نچندان بالا مستقر هستند بر نمی آید و هواپیماهای سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت های تحمل انسان امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.

در عملیات های رزمی هم که بخش مهم دیگر مأموریت های پهپادها را تشکیل می دهد، حذف خطر آسیب دیدن خلبان به عنوان بخشی از توان دفاعی که هم به سرعت قابل جایگزینی نیست و هم هزینه ای چند میلیون دلاری برای آموزش و تمرین وی صرف می شود، حذف تبعات ناشی از به اسارت در‌آمدن او توسط دشمن، ارزانتر تمام شدن طیفی از مأموریت های تهاجمی در صورت اجرا توسط پهپاد و آماده به کار بودن بالاتر آنها نسبت به هواپیماهای سرنشین دار برخی از مزیت های مهم این وسائل هوایی هستند.

به علاوه در کاربردهای پلیسی و امنیتی، مأموریت های جستجو و نظارت هوایی، پایش مرزها و حفاظت از منابع طبیعی هم پهپادها روز به روز بیشتر جای خود را باز می کنند در حالی که اغلب، نیاز به افزودن امکانات بیشتر و تغییرات طراحی نسبت به نمونه نظامی ندارند.

از اینرو کشورهای مختلفی برای رفع نیازهای داخلی و کسب منافع اقتصادی از طریق فروش سامانه های بدون سرنشین در بازارهای نظامی و غیرنظامی دست به کار ساخت نمونه های مختلفی از پهپادها شده اند. در این گزارش به معرفی پهپادهای ساخته شده توسط چند کشور مهم منطقه و مقایسه ای کوتاه با مشابه ایرانی آنها می پردازیم. پیش از این در گزارش های مستقلی نمونه های گوناگون پهپادهای ایرانی را معرفی کرده بودیم.

هند؛ همکاری های مشترک از ابتدا

کشور تاریخی هندوستان سابقه ای به نسبت طولانی و بیش از نیم قرن در صنایع هوافضایی دارد. مونتاژ هواپیماهای جنگی روسی و انگلیسی اولین تلاش های این کشور در این عرصه را شکل داد که با تلاش های ناموفق برای ساخت نمونه بومی هواپیمای جنگنده پیگیری شد.

فعالیت های این کشور در زمینه پهپادها از همان ابتدا به کارهای صهیونیست ها در این عرصه گره خورد. به عقیده برخی کارشناسان پس از موفقیت رژیم اشغالگر قدس در استفاده عملیاتی از پهپاد در 1982، هندی ها هم در سال بعد اولین نمونه پهپاد را با کمک گرفتن از این رژیم برای بسترسازی در جهت راه اندازی زیرسامانه های مختلف لازم، به تولید رساندند، تا 4 سال بعد مشغول کار روی بخش هایی نظیر ارسال و دریافت تصاویر و کنترل و هدایت بوده و در 1988 برنامه طراحی و ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز نمودند.

حاصل این برنامه پهپاد «نیشهات» بود که در 1995 اولین پرواز خود را به انجام رساند. این پهپاد از یک طرح ساده و شناخته شده استفاده نموده و مانند بسیاری از پروژه های دفاعی هندی، مسیری بسیار طولانی را برای توسعه و رسیدن به تولید انبوه پیموده است به طوریکه بخشی از آزمایش های نهایی آن در سال 2002 به پایان رسید.

شاید دلیل این امر دسترسی این کشور به محصولات صنایع غربی و شرقی و خریداری پهپادهای مختلف خارجی خصوصاً نمونه هایی مانند هرمس اسرائیلی باشد در حالی که کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که از نظر منابع با هند چندان قابل مقایسه نیستند سریعتر از هندی ها طرح هایی در این رده رابه نتیجه رساندند.

رقابت تاریخی هند با چین و پاکستان خصوصاً‌ در زمینه موازنه قوای نظامی باعث شد تا با ادامه دادن همین مسیر و ارتباط با صنایع هوافضایی کشورهای دیگر خصوصاً روسیه و البته رژیم صهیونیستی، در عصر دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناروی های پیشرفته، کاستی های خود را تا حدود زیادی جبران کرده و امروزه نمونه های جدیدی از پهپاد را با کمک شرکت های خارجی ساخته و به خدمت بگیرند.

در زمینه پهپادهایی با موتور جت، «لاکشیا» نخستین نمونه هندی است که در سال 1985 برای اولین بار پرواز کرد و با 15 سال تأخیر در سال 2000 وارد تولید شد. مأموریت های آن شامل هدف پروازی سرعت بالا و شناسایی است. بیشینه سرعت این پهپاد کمتر از 850 کیلومتر بر ساعت و برد آن نیز کمتر از 150 کیلومتر است.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/209939_1385B15D.jpg[/img]
[b]پهپاد لاکشیا[/b]

خانواده پهپادهای «راستوم» با سه نمونه مختلف، دسته دیگری از پهپادهای هندی هستند که نام خود را از یک متخصص هوافضایی هندی گرفته اند. راستوم-1 که با الهام از هواپیمای «لانگ-ئی-زد» طراحی شده توسط برت روتان ساخته شد، در سال 2009 نخستین پرواز خود را انجام داده و طبق طراحی باید به مداوت پروازی 12 ساعت دست یابد. این پهپاد 5.12 متر طول، 7.9 متر دهانه بال، بیشینه سرعت 225 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز 8000 متر دارد.

«راستوم-اچ» با طراحی کاملاً متفاوت با راستوم-1، پهپادی بزرگ برای مأموریت های طولانی به مدت 24 ساعت است که به برد و سقف پرواز بالاتری نیز دست می یابد. این پهپاد 9.5 متری با دهانه بال 20.6 متر، قادر به حمل 350 کیلوگرم محموله بوده، به بیشترین برد 1000 کیلومتر و سقف پرواز 10668 متر دست می یابد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/209940_4085B15D.jpg[/img]
[b]راستوم-اچ[/b]

راستوم-اچ شباهت بسیاری به پهپاد اسرائیلی «هرون» دارد که باز هم نشان دهنده ارتباط صنعت پهپادی آنها با هند است. نمونه ای از این پهپاد با نام راستوم-2 برای اجرای مأموریت های تهاجمی تحت توسعه قرار دارد.

مهمترین طرح پهپادی هندی ها که در مراحل ابتدایی طراحی است، پهپاد تهاجمی «آئورا» نام دارد که با استفاده از طرح بال پرنده شباهت های زیادی با پهپادهایی نظیر «آر-کیو-170»، «نئورون» و «فانتوم ری» یافته است. هم از نظر علوم مختلف هوافضا و هم از بابت زیرسامانه های عملیاتی، این پهپاد یک جهش رو به جلو برای صنعت پهپادی هند به شمار می رود. قرار است این پهپاد کمتر از 15 تن جرم و دست کم 9هزار متر سقف پرواز داشته و در سال 2015 نخستین پرواز خود را به انجام برساند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/209943_1565B15D.jpg[/img]
[b]طرحی منتشر شده از پهپاد هندی آئورا[/b]


پاکستان؛ آهسته و پیوسته

سابقه پاکستان در صنایع هوایی هر چند با همسایه شرقی اش هند چندان قابل مقایسه نیست اما در زمینه پهپادها به مراتب بیشتر تلاش کرده است.

پاکستانی ها از اوائل دهه 1980 فعالیت های پهپادی خود را آغاز نموده و هر دو بخش خصوصی و دولتی آن در این زمینه فعالیت می کنند.

بیش از 30 نمونه پهپاد مختلف در این کشور ساخته شده که بیشتر شامل پهپادهای کوچک و متوسط با مداوت پرواز چند دقیقه تا کمتر از 8 ساعت است. برخی نمونه ها مانند پهپاد «فالکو» که تحت امتیاز ایتالیا ساخته می شود، به مداومت پرواز 14 ساعت دست یافته و البته از نظر زیرسامانه ها نیز در رده پیشرفته ترین پهپادهای پاکستان قرار می گیرند.

ظاهراً ساختار محبوب طراحان پاکستانی، بدنه استوانه ای یا مکعب مستطیلی، بال بالا، دم H شکل متصل به بالها و یک موتور ملخی در انتهای بدنه است که البته در بسیاری از پهپادهای متوسط دنیا نیز از گذشته تاکنون استفاه شده است.

به جز یک نمونه پهپاد هدف با نام «نیشان-تی-جی-1000» با موتور توربوجت به نظر می رسد بقیه نمونه های پاکستانی از موتورهای ملخی استفاده می کنند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/209942_3485B15D.jpg[/img]
[b]نمونه موتور جت از پهپاد نیشان[/b]

از جمله پهپادهای طراحی شده توسط این کشور می توان به «فلامینگو» با برد بیش از 200 کیلومتر، سقف پرواز تا 4200 متر، طول 5.18 و دهانه بال 7.31 متر و مداومت پروازی 6 تا 8 ساعت اشاره نمود.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/209941_6845B15D.jpg[/img]
[b]فلامینگوی پاکستان[/b]

نمونه ای دیگر از محصولات پاکستانی، پهپاد «جاسوس» با دهانه بال نزدیک به 5 متر، سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، برد 80 تا 100 کیلومتر، سقف پرواز حدود 3050 متر و مداوت پروازی 4 تا 5 ساعت است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/209938_7065B15D.png[/img]
[b]پهپاد آنکا؛ محصول جاه طلبانه ترکیه[/b]

برخی کارشناسان نظامی عقیده دارند طراحان ترکیه ای با استفاده از مشاوران آمریکایی و اسرائیلی موفق به طراحی این پهپاد شده اند که تفاوت فاحشی با سایر محصولات ترکیه از نظر ابعاد و مقدورات پروازی دارد. حتی در صورت صحت نداشتن این مدعا، شباهت ساختاری آنکا با پهپادهایی چون پریدیتور آمریکا و هرمس-450 اسرائیل(که در اختیار ترکیه نیز هست) مشهود بوده و الگو برداری از این پهپادها را تأیید می کند که البته امری مرسوم برای کشورهای در حال توسعه تلقی می شود.

در هر صورت پهپاد آنکا برای کشور ترکیه یک گام جهشی محسوب می شود و سطح کیفی طراحی و تولید قابل قبول آن و اعتماد نظامیان ترک نشان دهنده عزم جدی این کشور در به نتیجه رساندن این برنامه است. خصوصاً که نمونه رزمی آن و تبلیغات گسترده برای ارائه آنکا در بازارهای بین المللی نیز مؤید همین مطلب است.

و اما ایران...

کشورمان ایران نیز که امروزه یکی از مهمترین قدرت های در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا محسوب می شود از سال ها پیش و در واقع اواسط جنگ تحمیلی 8 ساله و تقریباً همزمان با هند و پاکستان فعالیت های خود بر روی هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کرده و امروز با گذشت بیش از دو دهه، ده ها نمونه از پهپادهای کوچک تا بزرگ را به تولید انبوه و استفاده عملیاتی در مناطق مختلف کشور رسانده است. محصولاتی که طی شدن روند گام به گام در توسعه آنها قابل تشخیص است.

خانواده پهپادهای متوسط مهاجر و ابابیل در نقش های شناسایی و هدف پرنده، پهپادهای موتور جت و دوربرد شاهد و کرار با همین مأموریت ها و طرح های جدیدی همچون پهپاد سفره ماهی از معروف ترین نمونه های ایرانی هستند که پیش از این به معرفی آنها پرداخته بودیم. سفره ماهی دارای یک طراحی پیشرفته از نوع نزدیک به طرح های تلفیقی بال و بدنه است که در پهپادهای جدید و در حال توسعه در دنیا دیده می شود.

پهپادهای کوچک و متوسط هر سه کشور هند و پاکستان و ترکیه مشخصات قابل مقایسه و قابل رقابتی دارند و پرداختن به مقایسه ای جزئی بین آنها هدف این گزارش نیست.

دو کشور ایران و پاکستان در زمینه تنوع محصولات رده متوسط به هم بیشتر نزدیک هستند و هند و ترکیه به دلایلی که گفته شد کمتر بر روی تأمین نیاز از طریق محصولات صرفاً بومی تأکید داشته اند.

همچنین به جز محصولات پاکستانی جدید که فقط مونتاژ این کشور بوده و نه بومی، ضعف در زیرسامانه های لازم برای کنترل از راه دور در محصولات این کشور مشهود است. در حالی که بیشترین برد اعلام شده برای پهپاد های ایرانی که بدون کمک کشورهای خارجی توسعه یافته اند به 1000 کیلومتر می رسد.

پهپادهای شاهد با برد 700 و کرار با برد 1000 کیلومتر، هر دو مشخصات عملیاتی برتری هم از نظر سرعت و هم از برد و سقف پرواز نسبت به لاکشیای هندی و نیشان پاکستانی دارند در حالی که ترک ها هیچ نمونه قابل رقابتی با این دو محصول ایرانی ندارند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/94906_5065B15D.jpg[/img]
[b]پهپاد کرار، مسلح به بمب[/b]

با مقایسه ای بین سایر محصولات ایرانی که حاصل کار چندین مجموعه مختلف صنعتی هستند و بر مبنای اطلاعات رسمی منتشر شده مشاهده می شود در تمامی رده های پهپاد از نمونه هایی با دهانه بال کوچکتر از 20 سانتیمتر تا بیش از 10 متر، محصولاتی در کشورمان ساخته شده است و تنها در رده پهپادهایی مانند راستوم-اچ هند و آنکای ترکیه تاکنون اطلاعات زیادی اعلام نشده هر چند که در بین پهپادهای جدید نمایش داده شده در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم-7، دست کم یک نمونه می تواند در این رده قرار بگیرد.

رسمی ترین اطلاعات منتشر شده از پهپادهای ایرانی با مداومت پرواز بالا در مورد پهپاد شاهد129 است که قابلیت پرواز به مدت 24 ساعت را داشته و همچنین امکان شلیک موشک سدید را دارد. بنابر این باید گفت تنها همین نمونه از پهپادهای کشورمان از هم اکنون با نسل بعدی راستوم-اچ و آنکای ترکیه که قرار است قابلیت شلیک موشک پیدا کنند رقابت می کند. البته از نوع پیشران مورد استفاده در شاهد129 صحبتی به میان نیامده و در صورت استفاده از موتور توربوجت یا توربوفن باید آن را در سطحی بالاتر از آنکا و راستوم-اچ قرار داد زیرا توان رسیدن به سرعتهای بالاتری نسبت به این دو را خواهد داشت که با موتور توربوپراپ به دلیل محدودیت های ذاتی آن نمی توان رسید. برد بسیار زیاد این پهپاد که 1700 تا 2000 کیلومتر عنوان شده، دیگر موضوعی است که باید به عنوان یک ویژگی مهم به آن اشاره کرد.

نکته مهم اینجاست که متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند.

البته الگوبرداری از طرح های موفق و مطرح خارجی نیز در برخی پهپادهای جدید ایرانی مشهود است که به عنوان یک راه حل میانبر پذیرفته شده در طراحی محصولات، مورد قبول است اما توسعه زیرسامانه های مختلف حتی موتور و تولید انبوه آنها در داخل کشور به انجام می رسد که سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در کشورمان حتی با وضع تحریم های شدیدتر در چند سال اخیر شده است.

بنابراین به جرأت می توان گفت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بسیار بالا بوده همانگونه که افتخاراتی نظیر تصویربرداری طولانی مدت و عبور از روی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های نیروی دریایی آمریکا و پایگاه های این کشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نیز اثبات عملی این جایگاه بوده است.
منبع:
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/152567/تعظیم-رقبای-منطقه‌ای-به-پهپادهای-ایرانی-مقایسه"]http://www.mashreghn...ی-ایرانی-مقایسه[/url]


[hr]
[center]
[b]لینک های ارائه شده در این مقاله[/b][/center]
[center]
کرار؛مهاجم خستگی ناپذیر در برد1000 کیلومتری
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/66813"]http://www.mashreghn...r/fa/news/66813[/url]
آشنایی با کوچولوهای صنعت هوایی + عکس
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/118745"]http://www.mashreghn.../fa/news/118745[/url]
مهاجر3 و 4 مجوز ورود ایران به لیگ برتر هواپیماهای بدون سرنشین + عکس
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/70051"]http://www.mashreghn...r/fa/news/70051[/url]
ابابیل ایران به دنبال سپاه ابرهه + فیلم
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/72103"]http://www.mashreghn...r/fa/news/72103[/url]
صاعقه و طوفان برای دشمنان، سفره ماهی برای آیندگان + عکس
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/71119"]http://www.mashreghn...r/fa/news/71119[/url]
مهندسی معکوس «پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی» توسط سپاه + عکس
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/133419"]http://www.mashreghn.../fa/news/133419[/url]
شاهد285 شمشير بُرنده سپاه+عکس
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/36364"]http://www.mashreghn...r/fa/news/36364[/url][/center]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یادش به خیر! رفتیم یه جایی پهپاد ریخته بود عین نقل و نبات!!
تازه میخواستیم دو سه تاش رو ببریم یادگاری! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود
اکثر عکس ها معادل در ایران دارند
و شاید تنها بحث ایران روی تجهیزات عکس برداری باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله ی بسیار غرور افرینی است،به خصوص این که جوانان ایرانی با شدیدترین تحریم ها دست به ساخت پهپادهای پیچیده ای مثل شاهد 129 زده اند و ان شاالله در اینده باید منتظر پهپادهای بسیار پیشرفته تری باشیم.شاید اگر تحریم ها نبود امروز بعد از امریکا در جایگاه دوم جهان بودیم.
اصلی ترین رقیبان ما در منطقه هند،ترکیه و به خصوص اسرائیل است البته ترکیه بیشتر منتاژکننده و هند نیز کمک های فنی بسیاری از جانب اروپا و اسرائیل دریافت می کند اما اسرائیل واقعآ یک پهپادساز بسیار ماهر و پیشرو در جهان است.
به نظر شما سورپرایز بعدی ایران در زمینه ی پهپادهای پیشرفته کدام است؟
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.