DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

میگم از کجا معلوم خیلی چیزا ظاهرا حل بشه و طرف رضایت بده ولی در عمل توسط دولت ما انجام نشه....مثلا اونا بگن در رابطه با تحقیق و توسعه کوتاه  اومدن ولی دولت در واقع در یک توافق پنهانی و برای رسیدن به خواسته اش اینکارو نکنه و کار بر روی ir6-7-8 و انجام نشه...کیه که بگه خرت به چند؟ تازه بگنن هزار جور بهونه براش هست و ملتم هم که کاری به این کارا ندارن!

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه داستان جالب و آموزنده : ( مخصوصا اون قسمتی که لاوروف میگه و همچنین یک روس را )  icon_cheesygrin 

 

به گزارش «تابناک»، در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر و پس از ابراز برخی تهدیدات طرف مقابل و به ویژه آمریکایی‌ها در خصوص توان موشکی و هسته‌ای ایران، وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ قاطعانه‌ای به آنها داده است.
 

یک منبع روسی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگو با مهر ضمن بیان این مطلب افزود: «دوشنبه شب گذشته، مذاکرات فشرده و چالش برانگیزی میان ایران و اعضای ۱+۵ پای میز مذاکرات وجود داشته است. در این جلسه، تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا ضمن تهدید خواندن توان موشکی ایران برای ثبات خاورمیانه، با لحنی تهدید آمیز از ایران خواسته است تا به خواسته های دقیق واشنگتن در قبال تحریم تسلیحاتی و توان موشکی خود تن دهد.»
وی در تشریح واکنش محمد جواد ظریف به این رویکرد و رفتار طرف آمریکایی ادامه داد: «وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تهدید علنی طرف آمریکایی، با لحنی قاطعانه و فریادی بلند خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آنها و حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست‌ها عنوان کرده و به آنها می‌گوید شما اساسا در موقعیت و جایگاهی قرار ندارید که برای توان موشکی کشور ما تعیین تکلیف کنید.»

این منبع مطلع روسی ادامه داد: «پس از این واکنش قاطع ظریف، خانم موگرینی وارد بحث شده و ایران را تهدید به ترک مذاکرات می کند که وزیر خارجه ایران عقب ننشسته و با قاطعیت خطاب به غربی ها می‌گوید: یادتان باشد هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.»
وی در پایان گفت: «این موضع گیری قاطعانه محمد جواد ظریف با استقبال سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مواجه شد و او در پی این جمله ظریف بلافاصله گفت: همچنین یک روس را»!
این اتفاق در حالی رخ داده که پیشتر هم اخباری درباره بالا رفتن صدای مباحثات منتشر شده است؛ از جمله مهمترین آنها، دو شب پیش، هنگامی رخ داده که ظریف و کری نشستی خصوصی داشتند. ساکنان هتل کوبورگ می‌گویند صدای فریاد دو طرف به قدری بلند بوده که به وضوح حرف هایشان در اتاق‌های دیگر شنیده می‌شد؛ تا جایی که دستیار کری وارد اتاق می‌شود و به آنها تذکر می‌دهد حرف‌هایتان را همه می‌شنوند. فردای آن روز، اشتاین مایر با ظریف روبرو می‌شود و می‌گوید: دیشب جلسه سازنده‌ای داشتید؛ آنقدر که صدایش را همه طبقه شنیدند!

 

****************************************************************************************

 

پرونده‌ای که در «وین» از مذاکرات هسته‌ای ایران مهم‌تر است

 

المیادین نوشت: در نزدیکی دانوب ایرانی ها و شش کشور صنعتی با هم دیدار کردند تا به توافق برسند، این موضوع از یک هفته پیش در میان شرکت‌کنندگان در این نشست مشخص است،‌ اما چیزی که هنوز معلوم نیست، این است که این توافق احتمالاً می‌تواند برخی از مسائل موجود در خاورمیانه را تغییر دهد، چرا که می‌تواند باب همکاری در مقابله با خطرات موجودیتی که منطقه با آن مواجه است به ویژه داعش و امثال آن را باز کند.

یک دیپلمات غربی همان طور که داعش و افراط‌گرایی را خطری برای خاورمیانه می‌داند، برای اروپا نیز خطرناک می‌شمرد. اروپا در حال حاضر درگیر این موضوع است که درهای خود را برای بازگشت کسانی که از آن مهاجرت کرده‌اند، ببندند. سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اروپایی نیز به دنبال کاهش خطرات "بمب‌های ساعتی " در داخل کشورهای اروپایی هستند.
به گفته این دیپلمات غربی که کشورش بیش از پیش در خلال تحولات مصر و کویت و عربستان سعودی و هم‌زمان با تحولات روزانه دمشق و بغداد و بیروت با خطر مواجه شده ، این خطر را مانند گلوله ای برفی می‌داند که هر لحظه بزرگ‌تر می‌شود. خطری که تمامی کره خاکی را در معرض تهدید موجودیتی قرارداده است،‌ بنابراین باید اختلافات را برای مقابله با این خطر کنار گذاشت. یکی از دلایل زنگ خطر جهانی در این رابطه سفر وزیر خارجه روسیه به وین در چند روز پیش بود که یک روز بعد از دیدار وی با ولید معلم وزیر خارجه سوریه در مسکو صورت گرفت.

 

لاوروف برای بررسی بحران هسته‌ای به محل مذاکرات نیامده بود، چرا که روس‌ها به صورت کلی به ویژه در دوره کنونی مذاکرات اهمیت زیادی به جزئیات آن می‌دهند. لاوروف نشستی تقریباً دو ساعته با جان کری وزیر خارجه آمریکا داشت و بنا بر آنچه که شخصاً به روزنامه‌نگاران گفت، خیلی جزیی به موضوع هسته‌ای در این نشست پرداخته شد، بلکه بخش عمده ای از آن در مورد مسائل خاورمیانه ای و راهکارهای اجرایی جنگ بر ضد تروریسم در کنار موضوع اوکراین بود.

آنچه که ما از منابع متعدد متوجه شدیم، این است که روسیه به دنبال تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریسم است، مسکو می‌خواهد بیشتر کشورهای منطقه که با این خطر مواجه هستند را در این ائتلاف قرار دهد، روس‌ها می‌خواهند اختلاف مد نظرشان موازی ائتلاف آمریکایی و یا حتی جایگزین آن شود. در مورد ایران اوضاع اندکی فرق می‌کند، آنها معتقدند که اولویت کنونی مقابله با داعش است که بنا به گفته یکی از ایرانی‌ها غده سرطانی است که در منطقه نفوذ کرده است.ایران این خطر را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و آن را تهدیدی موجودیتی برای اساس منطقه می‌داند، آنهم در شرایطی که منطقه شاهد عملیات ترسیم مجدد نقشه‌های خود است. در این شرایط توافق وین در صورت انجام می‌تواند شبیه به توافق‌نامه‌هایی شود که بین دو جنگ جهانی اول و دوم در ابعاد مختلف امضا شد و مبانی دنیای جدید را پایه گذاری کرد.

ایران می‌خواهد در عملیات ترسیم جدید سهیم باشد، این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما در عین حال تهران می‌خواهد مانع از این شود که داعش خود را به دنیا تحمیل نماید، احتمال کمی وجود دارد که داعش یکی از ترسیم ‌کنندگان این نقشه باشد ، اما در این صورت باید پذیرفت که بخشی از نقشه منطقه سیاه ‌رنگ شود و این چیزی است که ایرانی‌ها را راضی نمی‌کند و تهران از تمامی راهکارهای ممکن برای ممانعت از این اتفاق استفاده می‌کند. اما یک طرف خطرناک‌تر دیگر نیز در منطقه باقی می‌ماند که همان اسرائیل است، به این ترتیب باید راهکاری جستجو کرد تا بین جنگ بر ضد داعش و آرمان فلسطین تفاوت قایل شد.

 

*********************************************************************

 

 

منبع ؟ : گرامی قبلا ویرایش کرده بودم . منبع هم گذاشته بودم و یک مطلب هم اضافه کرده بودم . ظاهرا دوباره همه این کارها  پریده  icon_eek  و دوباره باید انجامش بدم !  :-( 
 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میگم نکنه به بهانه ورداشتن تحریم تسلیحاتی بگن برد موشکاتونو باید کم کنید؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میگم نکنه به بهانه ورداشتن تحریم تسلیحاتی بگن برد موشکاتونو باید کم کنید؟

 

دقیقا دارن همین رو می گن ...

می گن شما سلاح وارد کن ولی خودت چیزی نساز ...

جریان پدافند عراق در سال حمله به کویت و نیروی هوایی این روزهای یمن رو نگاه کنید ، عربستان سعودی تنها مشکلش همون دوتا اسکادی بود که یمنی ها شلیک کردن ...

 

در ضمن ، این ضرب العجل ها هم درست مثل ضرب الاجلهایی هست که راهنمایی و رانندگی برای خودروسازان می گذاره و هی تمدید می شند .. همون جریان خرید خونه برای ظریف توی ژنو بهتره ... مردیم از بس پول هتل دادیم ...

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقیقا دارن همین رو می گن ...

می گن شما سلاح وارد کن ولی خودت چیزی نساز ...

جریان پدافند عراق در سال حمله به کویت و نیروی هوایی این روزهای یمن رو نگاه کنید ، عربستان سعودی تنها مشکلش همون دوتا اسکادی بود که یمنی ها شلیک کردن ...

 

بازهم که با یک فرض دل بخواه دوستان نتیجه مورد نظر خودشون رو گرفتند و به عنوان واقعیت معرفی اش هم کردند !

فعلا که دارن میگن نه وارد کن و نه بساز وگرنه یه دفعه زیادی خطرناک میشید !

در مورد تنها مشکل عربستان هم میتونید کمی توضیح بدهید بلکه ما هم متوجه بشویم ! چون من فکر می کردم مشکل عربستان نداشتن نیروی زمینی بدرد بخور و البته یک فرد به درد بخور در راس نیروهای نظامی اش است .  :winking: 

 

 

 

در ضمن ، این ضرب العجل ها هم درست مثل ضرب الاجلهایی هست که راهنمایی و رانندگی برای خودروسازان می گذاره و هی تمدید می شند .. همون جریان خرید خونه برای ظریف توی ژنو بهتره ... مردیم از بس پول هتل دادیم ...

 

چقدر شما دست و دلباز و بخشنده اید که هتل به این خوبی را برای راحتی مذاکره کنندگان ایرانی گرفته اید و دارید پولشو میدید !  hee_hee 

 

 

 

 

***********************************************************

 

 

به گزارش ایسنا‎، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین سفرش به وین اعلام کرد که در محل مذاکرات می‌ماند و با همتایانش (ظریف و کری) کار را ادامه می دهد.

معاونان وزیران خارجه ایران و اتحادیه اروپا از صبح امروز مذاکرات را ادامه داده‌اند. هم چنین معاونان ظریف و کری نیز صبح امروز با یکدیگر دیدار داشتند.
با وجود هوای بارانی امروز وین خبرنگاران و رسانه های مختلف در چادر حضور دارند و به پوشش خبری و تصویری مذاکرات ادامه می دهند. 


****************************************************************

 

دویچه وله : مذاکرات وارد آخرین مرحله شد

تارنمای بخش فارسی دویچه وله صدای آلمان نوشت : مذاکرات اتمی ایران و گروه 1+5 در وین وارد آخرین مرحله خود شده است و دیپلمات های غربی برداشتن موانع پیش رو تا رسیدن به توافق نهایی را بسیار سخت می دانند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا تأکید دارد که دست یابی به یک توافق خوب در مذاکرات اتمی با ایران مهمتر از یک توافق سریع است.
یک دیپلمات غربی به خبرگزاری آلمان گفته است برداشتن آخرین موانع پیش رو بسیار سخت است. او از در گرفتن بحثی داغ میان طرفین در یکی از آخرین نشست های روز سه شنبه (7 ژوئیه/ 16 تیر) خبر داده است.

ایران خواستار لغو تمامی تحریم های این کشور از جمله تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است.
عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران سه شنبه شب در وین تأکید کرد که ایران آمادگی دارد تا هر زمانی لازم باشد گفتگوها در وین را ادامه دهد، حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.
او افزود: «خواسته این است که در پی این توافق باید موضوع تحریم ها به طور کلی کنار گذاشته شود و طرف های مقابل ما آمادگی داشته باشند دل خود را از تحریم ها بکنند.»
عراقچی در ادامه توضیح داد که طرفین در خصوص تحریم های اصلی، یعنی تحریم های اقتصادی و مالی به یک توافق و جمع بندی رسیده اند.
مذاکره کننده ارشد ایران گفت: «تحریم ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم های دیگر مثل تحریم های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد.»
عباس عراقچی همچنین گفت: «متن اصلی توافق تقریبا کامل است و جز چند پاراگراف که نیاز به تصمیم گیری وزیران دارد چیزی باقی نمانده است.»
او افزود: «ضمیمه تحریم ها نیز بالای 95 تا 96 درصدش تمام است. شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده است.»

این 'موضوعات کوچک' به گفته وزیر خارجه آلمان اختلاف بر سر بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران و زمان رفع تحریم های این کشور است.
فرانک-والتر اشتاین مایر سه شنبه شب (7 ژوئیه/ 16 تیر) به شبکه اول تلویزیون دولتی آلمان گفت: هنوز در مورد این که تحریم ها آن هم پس از آن که ایران به تعهدات خود عمل کرد، به چه ترتیب زمانی برداشته خواهند شد اختلاف نظر وجود دارد.»

قرار است کارشناسان مسائل فنی و دیپلمات های حاضر در وین طول روز چهارشنبه (8 ژوئیه/ 17 تیر) نشست هایی در مورد اختلاف نظرهای باقی مانده داشته باشند.
این نشست ها به گفته ماری هارف، سخنگوی تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین، تا روز جمعه 10 ژوئیه ادامه خواهد داشت.
این درحالی است که کنگره آمریکا تأکید دارد تا نیمه شب پنج شنبه 9 ژوئیه (به وقت محلی) به متن توافق دست یابد. در غیر این صورت زمان بررسی متن این توافق به جای 30 روز دو برابر می شود و به 60 روز خواهد رسید.
این رسانه در پایان افزود: به باور کارشناسان این زمان به منتقدان سرسخت توافق اتمی در ایران و آمریکا فرصت بیشتری خواهد داد تا در مسیر پیچیده اجرای آن سنگ اندازی کنند. 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مقام ایرانی:‌تحریم‌های تسلیحاتی مانعی برای توافق نیستند
یک مقام ایرانی به خبرنگار پایگاه خبری المانیتور گفته که «تحریم‌های تسلیحاتی نمی‌تواند جلوی توافق را بگیرد.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شده به یکی دیگر از ضرب‌الاجل‌های خودانگاشته دیپلمات‌ها، طرف‌های مذاکره ایرانیان موضوعات جدید و جدیدتری را روی میز می گذارند و با تکیه بر فرصت محدود از طرف ایرانی می‌خواهند که نظر قطعی تهران را در خصوص آن بگوید.

یکی از موارد جدید «تحریم‌های تسلیحاتی» ایران است. غرب اصرار دارد که برنامه موشکی دفاعی ایران را به بهانه بالستیک بودن موشک‌های پیشرفته ساخت ایران، به کلاهک هسته‌ای ارتباط دهد حال آنکه بر اساس گزارشات منابع خود غربی‌ها، ایران سلاح هسته‌ای برای سوار کردن بر روی این موشک‌ها ندارد.

امروز یک مقام ایرانی هم به این موج رسانه‌ای جدید «تسلیحاتی» واکنش نشان داده و گفته که «تحریم‌های تسلیحاتی نمی‌تواند جلوی توافق را بگیرد.»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مقام ایرانی:‌تحریم‌های تسلیحاتی مانعی برای توافق نیستند
یک مقام ایرانی به خبرنگار پایگاه خبری المانیتور گفته که «تحریم‌های تسلیحاتی نمی‌تواند جلوی توافق را بگیرد.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شده به یکی دیگر از ضرب‌الاجل‌های خودانگاشته دیپلمات‌ها، طرف‌های مذاکره ایرانیان موضوعات جدید و جدیدتری را روی میز می گذارند و با تکیه بر فرصت محدود از طرف ایرانی می‌خواهند که نظر قطعی تهران را در خصوص آن بگوید.

یکی از موارد جدید «تحریم‌های تسلیحاتی» ایران است. غرب اصرار دارد که برنامه موشکی دفاعی ایران را به بهانه بالستیک بودن موشک‌های پیشرفته ساخت ایران، به کلاهک هسته‌ای ارتباط دهد حال آنکه بر اساس گزارشات منابع خود غربی‌ها، ایران سلاح هسته‌ای برای سوار کردن بر روی این موشک‌ها ندارد.

امروز یک مقام ایرانی هم به این موج رسانه‌ای جدید «تسلیحاتی» واکنش نشان داده و گفته که «تحریم‌های تسلیحاتی نمی‌تواند جلوی توافق را بگیرد.»

 

حتی میگ 29 های روسی هم می تونستند سلاح هسته ای حمل کنند ... همینجور بگذره یک راست می گن شما نفس نکشید شاید یک زمانی به فکرتون برسه که سلاح هسته ای بسازید

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سهم دلواپسان از ریاضت اقتصادی چقدر بود؟

 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها برخی دلوپسان ایرانی در حالی همسو با دلواپسان منطقه‌ای ( عربستان و اسراییل ) و دلواپسان آمریکایی (محافظه‌کاران) به مخالفت و کارشکنی در مذاکرات مشغولند و از ضرورت تحمل مشکلات اقتصادی توسط مردم دم می‌زنند که توجه به نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

-نگاهی به رقم بودجه نهادها و ارگانهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که در اختیار دلواپسان است نشان میدهد، این نهادها و ارگانها خود کمترین سهم را از ریاضت ملی داشته‌اند و علیرغم تحریم‌های فزاینده در سالهای اخیر، بودجه این نهادها از رشد قابل توجه و گاه چند صد درصدی برخوردار بوده است.

سند بودجه سال­ 1390 و سالهای پس از آن نشان میدهد علیرغم محقق نشدن بودجه عمرانی، بودجه این قبیل نهادها به طور کامل پرداخت شده است و علیرغم محدودیت در بودجه‌های رفاهی، عمرانی، آموزشی و بهداشتی، بودجه این نهادها مانند شرایط قبل از تحریم، به رشد صعودی خود ادامه داده است.هواداران عدم توافق و گرسنگی کشیدن ملت باید به این پرسش پاسخ دهند که سهم خودشان از این ریاضت ملی چیست و این شعار چه نمودی در بودجه ارگان‌های تحت امرشان داشته است؟

در این خصوص چندی پیش صادق زیباکلام اظهار داشت: "برخی نهادها جمعا حدود 6000 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کنند. این در حالی است که بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست تنها 174 میلیارد تومان است."

- این دلواپسان در حالی بر بی‌ اهمیت بودن لغو تحریمها تاکید دارند که با توجه به اتفاقات رخ داده در هشت سال دولت گذشته بعید نیست از فردای توافق هسته‌ای در صف نخست سهم‌خواهی از منابع مالی آزاد شده، بایستند که خالی شدن صندوق ذخیره ارزی در دوران اوج درآمدهای نفتی در دولت احمدی‌نژاد می‌تواند تا حدودی شاهد این ادعا باشد.

به یقین تکرار همان اقدامات بعد از لغو تحریم‌ها و پس از آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده، بخش بزرگی از اثرات لغو تحریم‌ها را از میان خواهد برد.حال باید منتظر ماند و دید آیا دلواپسانی که امروز توافق هسته ای را با دست پس می‌زنند در فردای لغو تحریم‌ها، منابع آزاد شده را با پا پیش خواهند کشید و چون گوشت قربانی میان خود قسمت خواهند کرد؟

http://www.ilna.ir/بخش-اقتصادی-4/288779-سهم-دلواپسان-از-ریاضت-اقتصادی-چقدر-بود

  • Upvote 6
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز از کشورهای غربی خواسته اعمال زور بر ایران را فراموش کنند.

محمد جواد ظریف در این یادداشت با بیان اینکه ایران و همتایان این کشور در مذاکرات هسته‌ای هیچگاه تا این اندازه به توافق نهایی نزدیک نبوده‌اند می‌نویسد: «چیزی که درباره حوادث بعدی آشکار است این است که اوضاع به زمان‌های ما قبل بازنخواهد گشت.»

وزیر خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه هنوز برای حل و فصل اختلافات جهت نیل به توافق نهایی به اتخاذ تصمیمات سیاسی نیاز است می‌نویسد بحران ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران از اساس، سیاسی بوده است.

ظریف درباره اظهارات مقامات غربی که هدف از مذاکرات را قطع مسیرهای دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای هستند هم نوشته است: «توافقی که در دسترس ما است این هدف را از طریق مجموعه‌ای از اقدامات محقق خواهد کرد.»

او در ادامه می‌افزاید: «اما در واقع تنها یک مسیر به سلاح هسته‌ای وجود دارد و آن هم تصمیم سیاسی برای ساخت این تسلیحات است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرده محاسبات راهبردی معقولانه، و فراتر از آن، تعهدات مذهبی ایران این کشور را از دست‌یابی به سلاح‌های اتمی بازمی‌دارند و این محاسبات اخیراً به بوته آزمون گذارده شده‌اند.

ظریف تصریح کرده است: «ایران حتی هنگامی که  در دهه 1980 هدف حمله سلاح‌های کشتار جمعی توسط صدام واقع شد، مقابله به مثل نکرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران استفاده از این سلاح‌ها را شدیداً منع کرده است.»

وزیر خارجه ایران پیشنهاد کرده برای حرکت رو به جلو به «صداقت و تغییر پیش‌زمینه‌های ذهنی» نیاز است.

ظریف نوشته است: «رسیدن به توافق مستلزم داشتن شجاعت برای حرکت به سمت هدف متعالی، شهامت کافی برای منعطف بودن، جرأتمندی کنار گذاشتن عادات کهنه و فراتر از همه، نگاهی به آینده بهتر است.»

او می‌افزاید: «برخی طی سالهای گذشته از اعتراف به اینکه بازوی نظامی یا زور اقتصادی نمی‌تواند مردم را به گذشتن از عزتشان وادار کند، امتناع کرده‌اند.»

ظریف در بخش دیگری از این یادداشت تأکید کرده تنها توافقی که می‌تواند در برابر محک زمان دوام بیاورد، توافقی متوازن است. او می‌نویسد: «اشتباه نکنید: هر گونه تلاش برای رسیدن به دستاوردها به ازای هزینه دیگران، کوتاه‌مدت خواهد بود. ایران آماده عقد توافقی منصفانه و متوازن و آماده باز کردن افق‌های جدید برای رفع چالش‌های مشترکی با اهمیت بیشتر است.»

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سهم دلواپسان از ریاضت اقتصادی چقدر بود؟

 

 

الآن چرا کسی به من بودجه اختصاص نداده !؟

---------------------------------------------------------

آیا می دونی « خطر به قدرت رسیدن دوباره ی تندرهای مذهبی » یکی از کارتهایی هستند که تیم مذاکره کننده داره ازشون برای مذاکره کردن  استفاده می کنه !؟

 

یعنی این دلواپس ها به  تیم مذاکره کننده کمک کردن چون در ایران کسی گام عملی علیه تیم مذاکره کننده برنداشت

ویرایش شده در توسط Juicer
  • Upvote 6
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سناتور آمریکایی به اوباما: تحریم‌ها بدون موافقت ایران با «مکانیسم ماشه» رفع نشود
یک سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور تأکید کرده تحریم‌های ضد ایرانی بدون موافقت ایران با ساز و کاری برای بازگشت خودکار تحریم‌ها نباید رفع شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک سناتور آمریکایی در نامه‌ای به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا از وی خواسته بدون اطمینان از «مکانیسم ماشه» یا ساز و کارهایی برای بازگشت خودکار تحریم‌های ضد ایرانی، تحریم‌های شورای امنیت علیه این کشور را رفع نکند.

بر اساس این گزارش، این سناتور آمریکایی با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم از عدم‌اطلاع‌رسانی دولت آمریکا به عموم درباره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد کرده و نوشته است: «در حالی که توجه عموم بر تحریم‌های آمریکا متمرکز است اوباما مایل است درباره تحریم‌های سازمان ملل ولنگارانه عمل کند.»

در بخشی از این نامه در توصیه‌ای به کنگره آمده است: «عدم توافق بهتر از توافق بد است. در صورت عدم موافقت ایران با بازرسی‌های هر زمان و هر مکان و اقدامات راستی‌آزمایی، افشاسازی کامل فعالیت‌های تسلیحاتی گذشته، رفع تدریجی و مشروط تحریم‌ها و بازگشت اتوماتیک تحریم‌ها، کنگره باید این توافق را رد کرده و اطمینان حاصل کند که هم تحریم‌ها و هم گزینه نظامی برای جلوگیری از اهداف هسته‌ای ایران روی میز باقی می‌مانند.»

منظور از بازگشت خودکار تحریم‌ها یا «مکانیسم ماشه» راهکاری برای بازگرداندن آنی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالت فرضی نقض توافقنامه از سوی ایران است.

کشورهای چین و روسیه با این استدلال که بازگشت خودکار تحریم‌ها بدون اعمال عمل آنها حق وتوی آنها را تضعیف می‌کند با این راهکار مخالفت کرده‌اند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارزیابی راهبردی
واپسین هشدارها
حتی اگر فرض کنیم تحریم ها حقیقتا و در زمان متاسب روی کاغذ برچیده شود، چه ضمانتی وجود دارد تحریم ها در عمل نیز رفع شود؟ هدف واقعا با ارزش برای ایران، برچیدن رژیم حقیقی تحریم هاست اما در بهترین حالت آنچه از این مذاکرات به دست خواهد آمد، دستکاری هایی در رژیم حقوقی تحریم ها خواهد بود.

 

مهدی محمدی، ایران هسته ای - مذاکرات هسته ای در حال از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود است. از بخواهیم تعبیری از ادبیات عامیانه وام بگیریم، این مذاکرات بیش از این قابلکش دادن نیست. همه طرف ها در موقعیتی هستند که باید تصمیم بگیرند. بحث ها به اندازه کافی انجام و مواضع روشن شده است. همه طرف ها هر میزان از خلاقیت را هم که برای آنها مقدور بوده به خرج داده اند. سوال این است که آیا ترکیب همه این «مذاکرات»، «خلاقیت ها»، «اراده های سیاسی»، «احترام گذاشتن به نگرانی های طرف های دیگر» و حتی «کوتاه آمدن» ها، به شکل گیری یک توافق خوب منجر خواهد شد یا نه؟ ظاهرا مذاکرات در وقت اضافه گرفتار نوعی بن بست شده است. یک دیدگاه این است که این بن بست با هدف چانه زنی تا واپسین دقیقه، رخ داده و دو طرف بالاخره در آخرین لحظات راهی برای خروج از آن پیدا خواهند کرد. دیدگاه دوم هم این است که 3 موضوع ماندن یا برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی، زمان توافق و همچنین میزان محدودیت برنامه تحقیق و توسعه، چنان برای دو طرف حیاتی است که احتمال دارد مذاکرات بر سر همین موارد شکست بخورد. هنوز نمی توان در این باره یک داوری نهایی انجام داد ولی به نظر می رسد اراده امریکا برای گرفتن شانس یک توافق خوب از ایران چنان جدی است که قادر به تغییر موضع راهبردی در مواردی که خطوط قرمز دو طرف با یکدیگر به تضاد افتاده باشد نخواهد بود.

 

راهبرد امریکا چیست؟

 

نخستین پرسش پیش روی مذاکرات فعلی این است که امریکایی ها با چه راهبردی مذاکره می کنند. نبود یک درک درست از استراتژی امریکا در مذاکرات هسته ای با ایران، در دو سال گذشته، یکی از اصلی ترین عوامل برخی بدفهمی های رایج درباره این مذاکرات بوده است. در این مدت، بسیاری در داخل و خارج از ایران تلاش کرده اند این مذاکرات را به معنی نوعی تغییر راهبرد از سوی امریکا در قبال ایران تفسیر کنند. حتی برخی پا را فراتر گذاشته و مدعی شده اند که امریکا به دنبال آغاز شراکتی نوین با ایران است و به مذاکرات هسته ای به مثابه پلی برای گذار به دورانی جدید از روابط با ایران می نگرد. در عمل، آنچه درون و بیرون اتاق مذاکره رخ داده به ما می گوید که اگر بنا باشد فقط یک نتیجه از این مذاکرات بگیریم آن نتیجه این است که امریکایی ها به هیچ وجه راهبرد خود را در مقابل انقلاب اسلامی ایران تغییر نداده اند بلکه برعکس، به مذاکرات هسته ای به عنوان صحنه ای برای تحقق راهبردهای پیشین خود می نگرند که تا پیش از این به دلایل مختلف امکان تحقق نیافته بود.

 

به طور بسیار خلاصه، استراتژی امریکا در این مذاکرات را می توان اینگونه توصیف کرد:

  1. ستاندن فناوری راهبردی هسته ای از ایران به گونه ای که در صورت تداوم تقابلات و فشارها در حوزه های دیگر که امریکایی ها آن را قطعی می دانند- ایران قدرت استفاده از برگ هسته ای در مقابل غرب را نداشته باشد.
  2. به تسخیر درآوردن افکار عمومی ایران و سست کردن باورهای مقاومتی و انقلابی در آن
  3. تخریب وجهه ایران به عنوان یک الگوی ژئوپلتیکی
  4. تقویت غربگرایان در ایران با هدف مشارکت در پروژه ایجاد تغییر در ساخت قدرت در ایران

در تمام دوسال گذشته، امریکایی ها کاری جز حرکت بر اساس این اصول نکرده اند. در این تردیدی نیست که امریکا تلاش می کند معادله قدرت در محیط داخلی ایران را از طریق کنترل افکار عمومی به نفع جریان غربگرا دستکاری کند، ولی هم زمان باید به این نکته نیز توجه داشت که اهمیت و ارزش جریان غربگرا برای امریکا به میزان امتیازهایی است که برای آن فراهم می کند. در واقع این نوعی بازی دو طرفه است. امریکایی ها حاضرند امتیاز بدهند تا غربگرایان تقویت شوند به شرطی که ضمانت هایی در اختیار داشته باشند که جریان غربگرا نیز در موارد مدنظر آنها، بر اساس اصولی عمل خواهد کرد که انتظار دارند و برای آن معین کرده اند.

 

اگر بخواهیم از تعبیر صریح تری استفاده کنیم، پارادایمی که امریکا این مذاکرات را درون آن می بیند همچنان پارادایم براندازی است. پس از شکست مدل هایی همچون جنگ، تحریم و کودتای داخلی (در سال 88)، تصور امریکایی ها این است که می توانند از طریق مدیریت ادراک مردم در ایران، تسخیر افکار عمومی و ایجاد فاصله میان محاسبات مردم و مسئولان در موضوعات اساسی، در یک فرآیند میان مدت، جمهوری اسلامی را چنان از ماهیت انقلابی اش تهی کنند که عملا گویی براندازی رخ داده است. این درست است که متقابلا ایران تلاش دارد –و ان شاءالله در این تلاش موفق خواهد بود- که این مذاکرات را از ریل مدنظر امریکا خارج کرده و در مسیر مدنظر خویش قرار دهد، اما این نباید هیچ توهمی درباره هدف اصلی که امریکایی ها در ذهن دارند –صرف نظر از اینکه بتوانند آن را محقق کنند یا نه- ایجاد کند.

 

علاوه براین، امریکایی ها عمیقا در پی آن هستند که ضعف های بی سابقه خود از جمله نیاز جایگزین ناپذیری را که به این مذاکرات دارند، پنهان کنند.  امریکا –در انتهای دولت دهم- پس از آن وارد این فرایند شد که گزینه هایی همچون معتبرسازی تهدید نظامی، اعمال تحریم های فلج کننده اقتصادی، عملیات اطلاعاتی، تلاش برای بازسازی جریان فتنه در ایران و عملیات روانی و رسانه ای را با حداکثر قدرت اعمال کرد اما از هیچ یک از آنها نتیجه ای را که انتظار داشت نگرفت. ورود به مذاکرات محصول بحران گزینه ها در واشینگتن است نه تنوع گزینه ها، و در صورتی که این مذاکرات به سرانجام نرسد، باز هم امریکا در وضعیتی نیست که بتواند ادعا کند همچنان گزینه هایی مصرف نشده در اختیار دارد. مذاکره، و رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکره، یگانه گزینه واقعی روی میز امریکاست. بدون یک نتیجه مذاکراتی دولت امریکا نه گزینه ای برای ایجاد یک مسیر اجبار جدید در اختیار دارد و نه دیگر اعتباری برای اجماع سازی مجدد علیه ایران در اختیار خواهد داشت. بویژه دولت باراک اوباما، دورانی بی سابقه از ضعف استراتژیک را تجربه می کند که توافق با ایران را برای آن بدل به یک گزینه اجباری کرده است. حتی اگر این مذاکرات در این مقطع شکست بخورد، تیم اوباما، تا پیش از ترک کاخ سفید، احتمالا باز هم بارها و بارها شانس دست یابی به توافق با ایران را امتحان خواهد کرد.

 

تحریم ها برداشته خواهد شد؟

 

مهم ترین پرسش پیش روی جامعه ایرانی از ماه ها قبل این است که آیا این مذاکرات منجر به لغو تحریم ها علیه ایران خواهد شد یا نه؟ یک جریان سیاسی در داخل، طی این مدت، با هدف ایجاد تقاضا به منظور سازش، میزان تاثیر تحریم ها در زندگی روزمره مردم را به طور سیستماتیک بزرگنمایی کرده و به این ترتیب برای تیم مذاکره کننده تنگنای بی سابقه ای ایجاد نموده است. اکنون مهم ترین مطالبه جامعه ایرانی این است که رژیم تحریم ها به عنوان بخشی از توافق برچیده شود و پس از آن گشایش های اقتصادی بی سابقه از راه برسد. سوال اصلی برای ما در این نوشته این نیست که آیا واقعا برچیده شدن تحریم ها به چنین گشایشی منجر خواهد شد یا نه، و حتی این سوال را هم مطرح نمی کنیم که به لحاظ مذاکراتی آیا این خردمندانه است که کسانی جامعه را نسبت به نتیجه مذاکرات شرطی کنند یا خیر؛ بلکه اکنون سوال ساده تری وجود دارد و آن هم این است که آیا در اثر این مذاکرات حقیقتا تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران لغو خواهد شد؟

 

واقعیت این است که ساختمان درونی توافق در این مورد، بر اساس اعتماد به امریکا بنا شده است مگر اینکه در روزهای گذشته تغییراتی اساسی در متن آن ایجاد شده باشد.

 

ایران به منظور تضمین اینکه حقیقتا تحریم ها برچیده خواهد شد، بر وجود 3 تضمین در متن توافق اصرار داشته است: توازن، همزمانی و بازگشت پذیری. مقصود از توازن این است که ایران به همان میزان در برنامه هسته ای خود تغییر ایجاد کند که غربی ها قصد تغییر در رژیم تحریم ها را دارند. اگر غرب صرفا تعلیق تحریم ها را پذیرفته، ایران نیز نباید به چیزی بیش از تعلیق فعالیت های غنی سازی –که پیش تر توسط آژانس تعریف هم شده- رضایت بدهد. تضمین دوم بازگشت پذیری است به این معنا که امریکا بداند اگر به تعهدات خود درباره تحریم ها عمل نکرد ایران به سرعت قادر به بازگرداندن برنامه هسته ای خود به وضعیت ماقبل توافق خواهد بود. و سومین تضمین هم زمانی است، که هدف از آن این است که اگر ایران جایی دریافت که امریکایی ها قصد عمل به تعهدات خود را ندارند، به دلیل اجرای پلکانی تعهدات خویش، چیز زیادی از دست نداده باشد. ساختمان فعلی توافق این ضمانت ها را به نحو قابل اطمینان ایجاد نمی کند. بویژه به نظر می رسد تلقی که از آغاز اجرا در این توافق وجود دارد، این است که توافق زمانی اجرایی است که ایران همه تعهدات کلیدی خود را به طور تمام و کمال انجام داده باشد. در این صورت، آنچه احتمال آن بسیار زیاد است این است که ایران به نحو بازگشت ناپذیر زیرساخت هسته ای خود را برمی چیند و تازه آن وقت باید به انتظار بنشیند که غربی ها به تعهد خود عمل می کنند یا نه؟

 

مهم تر از این، حتی اگر فرض کنیم تحریم ها حقیقتا و در زمان متاسب روی کاغذ برچیده شود، چه ضمانتی وجود دارد تحریم ها در عمل نیز رفع شود؟ هدف واقعا با ارزش برای ایران، برچیدن رژیم حقیقی تحریم هاست اما در بهترین حالت آنچه از این مذاکرات به دست خواهد آمد، دستکاری هایی در رژیم حقوقی تحریم ها خواهد بود.

   

آینده برنامه نظامی ایران

 

توافق نهایی از دو جنبه نگرانی هایی جدی درباره آینده برنامه نظامی متعارف ایران خصوصا برنامه موشکی ایران ایجاد می کند.

 

جنبه نخست اختیارات فوق العاده و بی سابقه ای است که آژانس به واسطه اجرای پروتکل الحاقی و همچنین بازرسی های فراتر از آن به منظور راستی آزمایی اجرای برجام در ایران به دست خواهد آورد. سابقه کاری ایران و آژانس نشان می ده که آژانس در حداقلی ترین حالت اطلاعات حاصله از این بازرسی ها را با سرویس های اطلاعاتی به اشتراک می گذارد و خود را متعهد به تامین نیازمندی های آنها می داند. بویژه دسترسی هایی که آژانس برای حل و فصل PMD درخواست کرده، مشخصا برنامه نظامی متعارف ایران را هدف می گیرد و افراد، مکان ها و تجهیزات مرتبط با آن را در معرض مخاطره قرار خواهد داد. به عبارتی می توان گفت PMD اساسا چیزی جز یک پل برای گذار از پرونده هسته ای به پرونده موشکی نیست.هیچ نوعی از مدیریت قادر به رفع این نگرانی نخواهد بود مگر اینکه اجرای برجام حقیقتا به رعایت ملاحظات امنیت ملی ایران مشروط شده باشد که نشانه ای در این باره وجود ندارد.

 

جنبه دوم، اصرار 1+5 بر حفظ تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است. یک مراجعه گذرا به متن قطعنامه های شورای امنیت نشان می دهد که تحریم های تسلیحاتی بویژه تحریم های مرتبط با برنامه موشکی قلب تپنده این قطعنامه هاست و تقریبا در تمامی قطعنامه ها برنامه موشکی ایران به عنوان بخشی از برنامه هسته ای تحلیل شده است. اصرار بر حفظ تحریم های تسلیحاتی در واقع از برنامه آینده امریکایی ها پرده بر می دارد و ثابت می کند که هدف غرب این است که فشارها بر برنامه موشکی ایران را بلافاصله پس از توافق تشدید کند.

 

یکی از مشخصات ساده یک توافق خوب هسته ای این است که این توافق حقیقتا هسته ای باشد و راه دست اندازی غرب به سایر حوزه های قدرت ملی ایران از جمله حوزه نظامی را به نحو اطمینان بخش مسدود کند.

 

 

آیا تحقیق و توسعه ادامه می یابد؟

 

صهیونیست ها چند ماه قبل به صراحت گفته بودند که هیچ چیز در توافق نهایی برای آنها به اندازه محدود شدن برنامه تحقیق و توسعه ایران اهمیت ندارد. ظاهرا امریکایی ها –مثل خیلی از موارد دیگر- این توصیه را بسیار جدی گرفته اند. اطلاعاتی که از وین واصل شده نشان دهنده آن است که کار دکتر علی اکبر صالحی و ارنست مونیز بسیار دشوار شده و مونیز خواستار محدودیت هایی در برنامه تحقیق و توسعه است که کسی مانند صالحی به خوبی می داند این محدودیت ها برنامه تحقیق و توسعه ایران را تا مرز نابودی خواهد کشاند.تحقیق و توسعه تنها ابزار در اختیار ایران است که مطمئن باشد، برنامه هسته ای در طول سال های محدودیت، همچنان ادامه حیات خواهد داد. اگر تحقیق و توسعه واقعی –همراه با ساخت برخی قطعات کلیدی-  و با تعداد مناسبی از ماشین ها انجام نشود، هم زمان ماشین های فعلی در تاسیسات مستهلک شود و ماشین جدیدی نیز ساخته نشود، و باز همزمان با اینها، ایران مواد هسته ای قابل غنی سازی مجدد نیز تولید نکند، عملا ظرف 10 سال چیزی از برنامه هسته ای ایران باقی نخواهد ماند. این مسئله را باید در کنار بحرانی گذاشت که بدون شک نیروی انسانی شاغل در برنامه هسته ای گرفتار آن خواهد شد. تداوم یک برنامه کامل تحقیق و توسعه تضمیمنی است برای اینکه صنعت هسته ای در طول سال های اعتمادسازی، همچنان زنده و بانشاط باقی خواهد ماند و بلافاصله پس از برچیده شدن محدودیت ها نیز می تواند به سمت اهداف صنعتی جهش کند.

 

محدودسازی تولید دانش در ایران بدعتی بزرگ و بی سابقه است که امریکایی ها درصدد تحمیل آن به عنوان بخشی از توافق نهایی هستند. ایستادگی تیم مذاکره کننده در این حوزه، حتی اگر به منتفی شدن توافق بینجامد، ارزشش را دارد.

 

اختلافات موجود

 

تا یک هفته پیش جدول زمانی تعلیق تحریم ها و نوع دسترسی و بازرسی که آژانس در طول گام نهایی در اختیار خواهد داشت، مهم ترین اختلاف ها روی میز مذاکرات بود. اکنون مذاکره کنندگان می گویند از این اختلافات عبور کرده اند. به هیچ وجه روشن نیست که این اختلافات حاد به چه روشی حل شده و آیا این روش های جایگزین حقیقتا به خطوط قرمز ایران متعهد هست یا نه. با این حال، اکنون خبرها به ما می گوید مذاکره کنندگان از بحث تحریم و بازرسی عبور کرده اند و  اختلاف ها به 3 مورد اصلی محدود شده است:

  1. لغو یا باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی
  2. زمان توافق
  3. تحقیق و توسعه

این گمان به طور جدی وجود دارد که شاید اهمیت این 3 موضوع هم برای امریکایی ها یکسان نباشد و برخی را با هدف چانه زنی و امتیاز گیری در دیگری برجسته کرده باشند. اگر میزان تاثیر صهیونیست ها بر تیم مذاکره کننده امریکا را جدی بگیریم که باید چنین کرد- یک سناریوی محتمل این است که امریکایی ها در ساعات آخر، حاضر به امتیازدهی درباره تحریم های تسلیحاتی و حتی زمان توافق شوند به شرط اینکه برنامه تحقیق و توسعه ایران به میزانی که آنها می خواهند محدود شود. این سناریویی است که تیم مذاکره باید عمیقا از آن مراقبت کند.

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کری و ظریف سر هم داد میکشن و بقیه هم میان بهشون میگن یواشتر زشته!

این خاله بازیه یا مذاکره!!! خنده داره...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کری و ظریف سر هم داد میکشن و بقیه هم میان بهشون میگن یواشتر زشته!

این خاله بازیه یا مذاکره!!! خنده داره...

IMG_20150704_194329~0.jpg

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.