امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

22 hours قبل , MR9 گفت:

این مورد دقیقاً چیزی هست که دوستان در وزارت دفاع باید پاسخ بدهند ( البته اگر تمایلی به پاسخگویی وجود داشته باشد )

(1) - مشکل ازاین جا شروع میشود ، کشورهایی که صنایع دفاعی آنها دولتی هست و تفاوت انها با کشورهایی که بطور کامل صنعت دفاعی آنها خصوصی هست ( که قطعا وقتی فناوریها دوگانه باشند ، بخش غیر نظامی هم منتفع خواهد شد )

(2) گرفتاری بخش دولتی همین هست ، چون بحث رانت و بودجه دولتی وجود دارد ، پروژه ها ، مخصوصاً در حوزه نظامی سالها به درازا کشیده میشود بدون  آنکه به نتیجه مشخصی برسد .نمونه آن هم رومانی در دوران حکومت نیکلای چائشسکو بود

(3) چرا به نظر بنده ممکن هست ، ولی تا زمانی که اراده پیشرفت نظامی در معنای اصلی خودش ، استفاده از نیروی خلاق داخلی در معنای حقیقی خودش ، کوتاه کردن دست عناصر مداخله گر در شرایط واقعی خودش و.... صورت نگیرد ، عملاً همین شیوه ادامه پیدا می کند .

(4) تا جایی که اطلاع دارم ما رسماً به 47 کشور  سلاح صادر می کنیم  ( اظهارات چند سال پیش جناب شمخانی و اظهارات وزیر محترم وقت دفاع  جناب دهقان  لینک ) در نتیجه رسمی یا غیر رسمی ، درست یا نادرست ، بازار برای فروش وجود دارد ، مخصوصاً برای کشورهایی که توانایی خرید سلاح های گرانقیمت را ندارند . حالا تنها گلوگاه موجود ، تصمیم گیری مراجع در وزارت دفاع یا سایرین برای بازکردن فضای تولد و رشد و نّمو شرکتهای غیردولتی هست . مساله ای که تا حال حاضر در برابر آن بشدت مقاومت شده  !!!!

 

به نظر بنده تنها تقلید کور از نوع سازمانهای دفاع غربی و شرقی باعث چنین مشکلی است.

در سازمانهای غربی، وزارت دفاع برای پر کردن شکاف بین انتخابهای موجود در بازار و نیازهای خود دست به ایجاد انستیتیوهای پژوهشی محدود اما با زمینه فعالیت بالاتر از شرکتهای خصوصی زدند.

در سازمانهای شرقی اصولا چنین گپی وجود ندارد, در واقع سطح انتظارات وزارت دفاع این کشورها اصولا با انتخابهای بازار تامین نمیشوند, چون وجود ندارند.

در سوئد وزرات دفاع نیازهای خود را به وسیله ی FMV یا همان "سازمان تامین وزارت دفاع" تامین میکند. در صورتی که نیازهای وزارت دفاع به وسیله ی FMV تامین نشود به طور نمونه تانکهای لئوپارد با شرائط درخواست شده از طرف وزارت دفاع تامین نشود, FOI یا سازمان تحقیقات وزارت دفاع که زیرمجموعه ی FMV میباشد, این نیازها را با بهینه کردن به صورت مناقصه کاری با شرکتهای فعال در حوضه ی دفاع تامین مینمایند. در اینجا FOI تنها نقش پژوهش و بررسی را دارد و بر روی اینکه در چه صورت لئوپارد نیازهای وزارت دفاع را تامین مینماید, تحقیق میکند, بعد از ان نتایج به دست امده را به شرکتهای فعال ارائه میکنند.

البته نکته ضروری میباشد که طبق قانون هیچ نیروی بیگانه نباید مستقل بودن عملکرد سلاح های وزارت دفاع را به چالش بکشد. به طور نمونه اگر تانک المانی خریداری میشود, تمام عملکرد تانک بومی سازی میشود. اگر هلیکوپتر خریداری میشود, باید برنامه نویسی ان بومی سازی شود که عملکرد تمام قطعات سخت افزاری هلیکوپتر را کنترل میکند. گرچه هزینه بر میباشد, اما باید عملکرد مستقلانه ی ان در هر شرائطی تضمین شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 21 اسفند 1396 در 15:04 , bmosavi گفت:

البته بنده با نیازهایی که یک جنگنده ی نسل پنج براورده میکند, اشنایی ندارم  ولی قرار هست که جنگنده ی نسل پنج تولید کنیم و این هزینه بر میباشد. پنجاه میلیارد دلار حداقل تخمن بنده میباشد و با توجه به تجربیات چین روسیه اروپا امریکا 80 میلیارد دلار و  15± هم قابل ذکر میباشد.

به همین علت در ادامه نوشته بودم که تنها و تنها محل منطقی تامین این بودجه همان صندوق ارزی میباشد. پس بنابراین, ایا صرف چنین بودجه ایی از صندوق ارزی توجیه دارد یا خیر؟

البته حتی فکر این موضوع نیز خارج از تصورات میباشد.

 

البته بنده فکر میکنم در صورت تغییرات سازمانی میتوان بودجه ایی  بر روی ساخت جنگنده ی بومی نسل چهار و نیم تامین نمود. اشنایی با نووع ساختار کنونی وزارت دفاع ندارم.

با یکی از دوستانی که سالهای 80-90 میلادی خدمت میکرد حرف میزدیم. ان موقع رادارهای سوئد میتوانستند تمام پروازها را فراتر از منطقه ی مسکو هم رصد کنند. هرگاه هواپیمایی بر روی باند قرار میگرفت, به وسیله ی رادارها شناسایی میشد. فکر میکنم تا منطقه ی کوه های اورال کاملا قابلیت شناسایی راداری را داشتند و دارند

 

البته مهترین تصمیم گیرنده ها در این بازه استراتژیستهای تاپ کشوری میباشند. بالاتر از ستاد مشترک هر کشور.

به نظر بنده اصلا و ابدا احتیاجی به ساخت جنگنده ی نسل 5 نمیباشد حتی در صورت حضور دایمی نیروی هوایی کشور در سوریه. نیازهای اساسی تری همچون ماهواره های ارتباطی و حضور فعالانه تر در دریا و ساخت سیستم موشکی همرده با اس-500 که پانزده سال بعد عملیاتی شوند.

 

بله احتمالش وجود داره که از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته بشه اما قطعا چنین ارقامی تخصیص داده نمیشه.

صندوق ذخیره ارزی(یا صندوق توسعه)اهداف مشخصی داره و به اینصورت خالیش نمیکنن و برداشت از صندوق هم نیازمند مجوز مقام رهبری هست.

 

اما در ایران  دولت درآمد ریالی بالایی داره و پس از هدفمند سازی یارانه ها و قانون مالیات بر ارزش افزوده, این درآمد بیشتر هم شده و میشه از چنین منابعی بودجه لازم رو تامین کرد که قانون بودجه سالهای گذشته چنین چیزی رو نشون نمیده!

واقعا خجالت آور هستش که با اینهمه منابع در  کشور و تهدیداتی که وجود داره, در زمینه توسعه و بازسازی توان دفاعی کوتاهی بشه!

 

جنگنده نسل پنجم مفهومی هست که از یک سری فاکتورها تشکیل شده و به نظر بنده مهمترینشون بحث استفاده از هوش مصنوعی و هماهنگ سازی سنسورهاست! خود پنهانکاری در مرتبه بعدی قرار داره!

در لزوم حرکت به سمت پنهانکارها میشه این دلیل رو ذکر کرد که پنهانکارها برای کوتاه کردن فاصله شناسایی و رهگیری توسط سیستم های دفاع هوایی(و نه رادارهای هشدار زودهنگام و ماورای افق)تولید شدند و از طرفی با استفاده از بدنه عریض حجم سوخت قابل حملشون افزایش پیدا کرده و به دلیل داشتن محفظه حمل سلاح داخلی نیروی درگ کمتری به جنگنده وارد میشه! بنابراین اگر روزی با غالب شدن رادارها و سنسورهای دیگر بر پنهانکاری, این تاکتیک اثرگذاریش رو از دست بده بازهم ساخت جنگنده هایی با فرم مشابه پنهانکارها توجیه خواهد داشت!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 20 اسفند 1396 در 15:57 , MR9 گفت:

حالا تنها گلوگاه موجود ، تصمیم گیری مراجع در وزارت دفاع یا سایرین برای بازکردن فضای تولد و رشد و نّمو شرکتهای غیردولتی هست . مساله ای که تا حال حاضر در برابر آن بشدت مقاومت شده  !!!!

کسی کمترین اطلاعاتی از نحوه مدیریت شرکتهای دولتی و سطح اسراف و هدر رفت فرصتها داشته باشه، از غصه دق کنه جا داره.

متاسفانه لاشخورهایی داخل نهادهای دولتی هستن که ورود خلاقیت رو به درستی کوتاه شدن دست خودشان می دانند....

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.