mm1368

دلاور زنان ایران باستان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در ایران باستان اهمیت بســـیاری به مقام زن و مرد داده شده است . زن را بانوی خانه (مون پثنی) می نامیده اند و مرد را (مون بد) یا مدیر خانه می نامیده اند. در نسخه های دینی ایران باســــــتان زنان شوهردار از اجرای مراسم دینی معاف بودند . زیرا تشکیل خانواده و پرورش یک جامعه نیک کردار که یکی از ارکان آن تربیت مادر است بزرگترین عمل نیک در کارنامه زنان ثبت می شده است.
در زیر نمونه هایی از زنان پر افتخار ایران باستان آماده است :
● یوتاب :
سردار زن ایرانی که خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشــــــاهی داریوش سوم بوده است. وی در نبرد با اسکندر گجــستک همراه آریوبرزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است او در کوهـهای بختیاری راه را بر اسکندر بست .
ولی یک ایرانی راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد. با این حال هم آریوبرزن و هم یوتاب درراه میهن کشته شدند و نامی جاویدان از خود بر جای گذاشتند.
● دریاسالار بانو ارتمیز :
نخستین و تنها بانوی دریاسالار جهان تا به امروز . او به سال ۴۸۰ پیــش از میلاد به مقام دریاسالاری ارتش شاهنشاهی خــشایارشاه رسید و در نبرد ایران و یونان ارتش شاهنشاهی ایران را از مرزهای دریایی هدایت میکرد .
تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی برجستگی و متانت سرآمد تمامی زنان آن روزگار نامیده اند.
● آتوسا :
ملکه بیش از ۲۸ کشور آسیایی در زمان امپراتوری داریـــــــــــوش بزرگ . هرودت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریـــــوش بزرگ یاد کرده است و آتوسا را چندین بار در لشکر کشی های داریوش یاور فکری و روحی داریوش بزرگ دانسته است.
● آرتادخت :
وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان شاهنشاهی اردوان چهارم اشکانی. به گفته کتاب اشکانیان اثر دیاکونوف روســــی خاور شناس بزرگ او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی کوچکتـــــرین خطایی مرتکب نشد و اقتصاد امپراتوری پارتیان را رونق بخشید.

● ازرمی دخت :
شاهنشاه زن ایرانی در سال ۶۳۱ میلادی . او دختر خـــــــــسروپرویز پس از ” گشناسب بنده ” بر چندین کشور آسیایی پادشاهی کرد.
● آذرناهید :
ملکه ملکه های امپراتوری ایران در زمان شاهنـــــــشاهی شاپور یکم بنیانگزارسلسله ساسانی. نام این ملکه بزرگ و اقتدارات دولتی او در قلمرو ایــــران درکتیبه های کعبه زرتشت در استان فارس بارها آمده است و او را ستایـش کرده است.
● پرین :
بانوی دانشمند ایرانی . او دختر کی قباد بود که در سال ۹۲۴ قبل از مــیلاد هزاران برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای آیندگان از گوشه و کنار ممالک آریایی گردآوری نمود و یکبار کامل آن را نوشت و نامش در تاریخ ایران زمین برای همیشه ثبت گردیده است.
● فرخ رو :
نام او به عنوان نخستین بانوی وزیر در تاریـــــخ ایران ثبت شده است وی از طبقه عام کشوری به مقام وزیری امپراتوری ایران رسید.
● گردافرید :
یکی از پهلوانان سرزمین ایران. تاریخ از او به عنوان دختر کژدهم یاد میــکند با لباسی مردانه با سهراب زورآزمایی کرد . فردوسی بزرگ از او به عـــنوان زنی جنگجو و دلاور سرزمین پاکان یاد میکند.
● آریاتس :
یکی از سرداران مبارز و دلیر هخامنشیان در سالهای پیش از میلاد. مورخــین یونانی در چندین جا نامی از وی به میان آورده اند.
● هلاله :
پادشاه زن ایرانی که به گفته کتاب دینی و تاریخی ( ۳۹۱ یشتا ۲۷۴+۱ یشتا ۲ ) در زمان کیانیان بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست . از او به عنوان هفتـــمین پادشاه کیانی یاد شده است که نامش را ” همای چهر آزاد” نیز گفته اند.

منبع
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالب و عالی بود. واقعا چه زنانی داشتیم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بدبختانه حمله بزرگ و خردکننده اسکندر همه دستمایه و نشانه ها و سوابق تاریخی کشور ما را به نابودی کشاندند و در آتش سوزاندند و به آب دادند. از این رو کمتر یادمانهایی از گذشته به ویژه از زمان ماد و اشکانیان به جای مانده است که بتوان بر آنها تکیه نمود. ولی از آنچه که از گوشه و کنار بازمانده و به گونه پراکنده به دست رسیده است٬ نشان میدهد که زن ایرانی به والاترین پایه های گردانندگی کشور رسیده و با پشتکار ستودنی و کاردانی به انجام کارها پرداخته است.

زنان در هنر تیراندازی٬ اسب سورای٬ جنگاوری٬ نبرد ....زیاد آموزش میدیدند٬ به گونه ای که گاه کارکشتگی و شجاعتشان بدانجا میرسید که پوشاک فرماندهی و سرداری به تن میکردند و به سپهسالاری و رهبری برگزیده میشدند. زنانی که در این راه بسیار درخشیده و شکوهمندانه نامی از خود بر جای نهاده اند٬ کم نیستند. اینان نه تنها به شکار و تیراندازی میرفتند و گوی پیش بودن را از بسیاری از مردان می ربودند که همراه مردان در میدانهای جنگ٬ شاهکارهایی می آفریدند که مایه شگفتی و انگشت به دندان گرفتن مردان میشد. از این رو با شایستگی نشان دادن٬ خود به فرماندهی میرسیدند و همچون سرداران بی پروا٬ در رده جلوی سپاه٬ پرچم به دست میگرفتند و جنگها را رهبری میکردند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر چی افتخار ما داریم مال قبل از ورود عرب ها به ایرانه اینو از روی تعصب نمیگم دلیل دارم یکیش همین مطلب بالا است و خیلی چیزهای دیگه عرب ها ایران رو 1400 سال قبل نابود کردند و دیگه اون ایران قبل از حمله وحشی ها دوباره ساخته نشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چه حیف که حکومت ساسانی برای این که خودش رو بهتر از حکومت اشکانی نشون بده بسیاری از منابع عصر اشکانی رو از بین برد! icon_cool اگر این اتفاق نمی افتاد الآن اطّلاعات بیشتری از دلیر مردان دوران هخامنشی و یاران ارشک داشتیم! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

! icon_cool



اصلا حواست هست چي ميگي؟؟؟

تو داري به تاريخ ايران توحين ميكني و اين به اين معنيه كه داري به ايرانيها توهين ميكني

نكهنه موافق حمله اسكندر و هوادار اوني

پس حتما ايراني نيستي

ببين بيچاره كوروش افتخار ايران زمينه اون كسيه كه روز تولدش تو دنيا براش بزرگداشت ميگيرن حالا معنيه اين چرتو پرتات چيه خودت ميدوني

كوروش و امثال اون به ايران خيلي خدمت كردن

درضمن اينا چرند نيست حرفاي تو چرنده اجنبي پرست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
epex, leader, اهانت و جنگ و دعوا را به پی ام موکول کنید. رفتار توهین آمیز با تاریخ کشور خود حتی اگر سراسر دروغ باشد امری معقول نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این بابا که داره به کوروش و تاریخ ما توهین میکنه ، حتماً یه چیزی خورده و فردا صبح از سرش میپره . ولی در مورد حمله اعراب بیشتر با حرفهای Javadjab موافقم . مطمئنم که اگه چنین اتفاقی نمی افتاد ما بر دنیا حکومت میکردیم . این نظر شخصی بنده است . لطفاً با بمب اتمی به من حمله نکنید . icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
EPEX تنها چیزی که بهت می گم اینه که امثال تو شعور جذب و درک مفاهیمی همچون فرهنگ روندارن. پس گوش کن تا یه مورد رو برات بگم. سرهنگ کلاه سبز .......... که در تیپ نوهد در زمان جنگ خدمت میکرد و در انگلیس دوره دیده بود رو جایی دیدم ازش در مورد جنگ سوال کردم و ازش پرسیدم چرا جنگیدی؟گفت فقط به خاطر شرف و ناموسی که از پدرانم به ارث بردم گفت در غرب به زنی برخوردم که روانی شده بود وقتی پرسیدم گفتن عراقیها بهش تجاوز کردن به انتقام اون زن و تمام زن های ایران در عملیات.......بیش از50تا عراقی رو کشتم ولی هنوز در برابر اون زن با اینکه دیگه ندیدمش احساس شرمساری دارم. تو اینا رو می خونی ولی خداوند از سفره لطفش شعور و توانایی درک رو به تو نداده برای همین بهت خرده نمی گیرم چون دست خودت نیست. اسلام وقتی به ایران اومد مشکلی نداشت اونهایی که به ایران آوردنش مشکل داشتن و تا الان هم دارن.به مذهب شیعه نگاه کنید این رو از مولا علی به ارث بردیم و تا ابد بهش مفتخریم علی هم خودش درست بود هم کسانی که این مذهب رو صادر کردن درست تربیت کرد.اما همین اقایون عرب در اصفهان بر طبق تاریخ ومستندات و بر اساس خرافات خودشون که نذر کرده بودن تا شهر رو بگیرن، رود خون به راه انداختن فقط به این خاطر که مردان شهر دفاع کرده بودن.کمی تاریخ رو ورق بزنید و فقط به نفع خودتون فکر نکنید.من شخصا به شیعه بودن خودم افتخار میکنم اما معتقدم اگر ایرانی نبودم مذهب خودم روهم نمی تونستم نگه دارم چون خواست خدا و نظر لطف آقا صاحب الزمان(عجج الله فرجه الشریف) و اصالت ایرانی باعث اعتلای این مذهب شده و خواهد شد.در ضمن از اقای مدیر درخواست می کنم که پست های توهین آمیز رو پاک کنن. عزیز من تحمل توهین هم حدی داره.اگه یکی بیاد به حکومت گیر بده می شه کافر و بهش اخطار میدی(آقا سعید) اما اگه به تمام تاریخ توهین بشه در ایران کسی کاری انجام نمی ده . این جز شرمساری چیز دیگه ای برای ما نداره موفق باشید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من قبلا یه تاپیک باز کرده بودم و مشکل اصلی ایرانیان این دانستم که درباره هر چی نمی دونن ویا اطلاعات کمی دارن نظر می دن به عنوان مثال جناب javadjab مولانا وفردوسی وسعدی وحافظ و..........از افتخارت ایرانیان بعد از اسلام اند اگر اززندگی این افراد مطالعه کنید در می یابید که این افراد همه از فقهای اسلام بودن که شعار هم بودن مثلا حافظ که دلیل اینکه به او حافظ می گفتن این بود که او حافظ کل قرآن بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وقتی که این چیز ها رو میخونیم باید اه حسرت بکشیم که چرا 2500سال قبل تمدنی با این شکوه و عظمت و نابود شد. icon_cheesygrin icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم رب شهدا

جناب سمندون عرض کنم شما اصلا صلاحیت شرکت در این بحث رو ندارید

دوستان مشکل عمده مردم ما اینه که چسبیدن به گذشته درست ما تاریخ بسیار باشکوهی داریم خوب الان ما کجائیم کشورهای با تاریخ 200 سال که الان از نظر تکنولوژی از ما بالاترن کجان ؟

تا زمانی که از گذشته بگیم پیشرفت نخواهیم کرد
الان ما باید تاریخ ساز بشیم تا باز هم نسل اینده به نسل ما افتخار کنند نه شرمسار باشن!!
به امید سرفرازی ایران اسلامی در تمامی عرصه ها


[color=darkred]بالا آوردن تاپیک های قدیمی بدون دلیل خاص خلاف
قوانین سایت است. احترام سایر کاربران را هم نگه دارید.
در صورت تکرار برخورد خواهد شد.
sina12152000[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.