امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

پس از عملیات والفجر مقدماتى، بار دیگر شرایط جنگ به نحوى مطرح شد که به نظر مى رسید با افزایش توانایى هاى نظامى دشمن، بدون تغییرات اساسى در شیوه نبرد، ادامه جنگ مشکل خواهد بود. از این رو، تا رسیدن به آن نقطه لازم بود روند عملیات ها ادامه یافته تا از رکود جبهه به مدت زیاد جلوگیرى شود.
بدین ترتیب، پس از بحث و بررسى مناطق مختلف مقرر شد، عملیات هاى والفجر ،۲ ۳ و ۴ انجام شود. مهم ترین مسأله اى که در این عملیات ها مورد نظر بود، به کارگیرى نیروى اندک، دادن تلفات کم و جلوگیرى از وارد شدن ضربه اساسى به توان یگان ها و تضمین موفقیت عملیات بود.


اهداف عملیات:
عملیات والفجر ۲ در منطقه پیرانشهر، در حد فاصل بین ارتفاعات قمطره و تمرچین، با اهداف زیر تدارک دیده شد: ۱- انهدام نیروى دشمن و گرفتن اسیر.۲- تجزیه نیروى دشمن.۳- تصرف ارتفاعات سرکوب منطقه.۴- تصرف پادگان حاج عمران و تسط بر شهر چومان مصطفى
موقعیت طبیعى و اهمیت منطقه:
پادگان حاج عمران در موقعیتى سوق الجیشى واقع شده است؛ بدین ترتیب که از شمال به ارتفاعات چنارستان و کلاشین، از جنوب به ارتفاعات بسیار مرتفع سکران و کدو و از شرق به ارتفاعات تمرچین و شهر مرزى پیرانشهر، و از غرب به تنگه دربند و شهر چومان مصطفى عراق، محدود مى شود.آنچه بر اهمیت منطقه و ضرورت تصرف آن مى افزود، اساساً تبعات بعدى آن بود که قسمتى از آن چنین است: ۱- تسلط بر تردد ضدانقلاب و کنترل آن.۲- ایجاد تسهیلات و پشتیبانى از اکراد مسلمان و مبارز عراقى.۳- فراهم سازى امکان گسترش عملیات نامنظم در خاک عراق
۴- حفظ پیرانشهر از هرگونه تهاجم و تجاوز نیروهاى عراقى.۵- زمینه سازى نزدیکى بیشتر به شهر و تأسیسات نفتى کرکوک
موقعیت دشمن در منطقه
دشمن در سراسر منطقه، سه رده خط پدافندى داشت که هر رده آن پوشیده از موانع و استحکامات بود و همچنین استعداد دشمن در حدود ۲ تیپ پیاده و یک گردان زرهى، به عنوان نیروى درگیر و یک تیپ پیاده و آتشبار مختلف و مجموعاً ۳۰ یگان در منطقه بود.
مأموریت و طرح مانور
مبناى طرح مانور، عملیات تک دورانى (دور زدن دشمن) بود تا بدین وسیله هرگونه فرصت عکس العمل از دشمن گرفته شود، بدین ترتیب که ۴ گردان سمت راست و ۳ گردان سمت چپ وارد عمل مى شدند و پس از دور زدن ارتفاعات، در تنگه دربند الحاق مى نمودند و نهایتاً پاکسازى به طور کامل انجام مى پذیرفت. سازمان رزم و نحوه ادغام نیروهاى سپاه و ارتش بدین شکل بود که مجموعاً ۱۶ گردان از سپاه و ۶ گردان پیاده و یک گردان مکانیزه از نیروى زمینى ارتش در عملیات شرکت داشتند.همچنین پشتیبانى عملیات از سوى هوانیروز، با توجه به موقعیت منطقه و صعب العبور بودن ارتفاعات پیش بینى شد.
شرح عملیات
در ساعت ۱ بامداد روز ۲۹/۴/،۶۲ عملیات والفجر ۲ با رمز «یا الله» آغاز شد. قسمتى از نیروهاى خودى ۲۴ ساعت قبل از آغاز تک، به منظور دور زدن دشمن، از خط عزیمت خود حرکت نمودند و پس از ۲ ساعت راهپیمایى موفق شدند خود را به مناطق تعیین شده رسانده، براى شروع عملیات اعلام آمادگى کنند.به رغم این که نیروها پس از ۲ ساعت تأخیر در تمامى محورها، با دشمن درگیر شدند، لیکن پیشروى قابل توجهى صورت گرفت. اما از آن جا که دشمن بر ارتفاعات سرکوب منطقه تسلط داشت، آتش شدید توپخانه اش عملاً مانع از تکمیل و دستیابى به تمامى اهداف عملیات شد، به طورى که همچنان ارتفاعات «کینگ»، ،۲۵۱۹ «بردسر» و «دربند» را در اختیار داشت.
در ادامه عملیات در صبح روز ۳/۵/،۶۲ روستاى رایات به دست نیروهاى خودى تصرف شد و ضمن محاصره چند روستاى دیگر، گمرک جاده پیرانشهر-حاج عمران آزاد گردید. همچنین پس از آن که نیروهاى خودى بر قسمتى از ارتفاعات ۲۵۱۹ تسلط یافتند، دشمن طى دو نوبت به ارتفاعات یاد شده پاتک نمود که در نوبت اول مجبور به عقب نشینى شد و در نوبت دوم توانست بر قسمتى از آن تسلط یابد. اما پس از آن که هوانیروز امکان یافت که نیروهاى خودى را تدارک کند، مابقى نیروهاى دشمن پاکسازى شدند و بدین ترتیب ارتفاعات ۲۵۱۹ به طور کامل به تصرف نیروى خودى درآمد.
همچنین دشمن در تاریخ ۵/۵/،۶۲ با ۱۶ فروند هلیکوپتر و با استفاده از هلى برد به یال ارتفاعات کلو حمله کرد که در پى آن ۶ فروند هلى کوپتر خود را از دست داد. یکى از این هلیکوپترها مملو از نیرو بود.
نیروى دشمن که در پاتک ها شرکت داشتند، مجموعاً تیپ ۶۶ نیروى مخصوص، تیپ ۵ و تیپ ۹۱ پیاده و نیز تیپ ۱۱۳ و ۴۳۳ پیاده کوهستانى را شامل مى شد.
دستاورد و نتایج عملیات
عملیات حاج عمران، با آزادسازى ۲۰۰ کیلومترمربع از خاک دشمن و تسلط بر قسمتى از ارتفاعات سرکوب منطقه، به پایان رسید. طى این عملیات، مناطق زیر به تصرف نیروهاى خودى درآمد: پاسگاه مرزى تمرچین عراق، پادگان حاج عمران، گمرک مرزى، سلسله ارتفاعات «کلو» و قله استراتژیک (۳۰۰۰ مترى) آن، ارتفاعات ۲۵۱۹ (گردمند)، «سرسول»، ««آزادى» ۳۷۰۰ «سلمان»، ۲۴۰۰ «شیوه کارتا»، «بردزرد»، همچنین آزادسازى روستاهاى زینو «ممى خلان»، «رایات»، «شیوش»، «خوارو»، «میوتان بالا» و میوتان پایین، از نتایج این عملیات بود. تسلط رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفى و حومه آن نیز قسمت دیگرى از دستاوردهاى این عملیات محسوب مى شد.
تلفات دشمن و غنائم
مجموع کشته ها و زخمى هاى دشمن به بیش از ۴ هزار نفر رسید، ۲۰۰ نفر به اسارت گرفته شدند و نزدیک به ۵۰ پایگاه دشمن منهدم و یا تصرف گردید. همچنین از مقر تیپ ۹۱ که مأمور حفظ پادگان و منطقه بود مدارک و اسناد بیشمارى به دست آمد که حاکى از روابط عمیق گروهک هاى کومله و دمکرات با حکومت عراق بود.در میان غنائم، چندین قبضه توپ ۱۲۲ م. م، بیش از ۲۰ دستگاه تانک، ده ها دستگاه تفنگ ۱۰۶ با ماشین، انواع مختلف ادوات و نیز مقدار معتنابهى سلاح و مهمات، که از انبار پادگان حاج عمران به دست آمده بود، به چشم مى خورد.
تهیه و تدوین: روابط عمومى مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
ساجد-سایت جانع دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام ...
امروز قصد دارم عملیات والفجر دو رو بررسی کنم . در این تاپیک بنا به پیشنهاد جناب آرمانی عزیز لینک والفجر های قبلی رو هم خواهم گذاشت تا اگر کسی احیانا مایل بود که این تاپیک ها رو پشت سر هم مطالعه کنه راحت باشه .

[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6912]عمليات والفجر مقدماتي : پایان حضور سردار حسن باقری در جبهه ها[/url]

[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7015]عملیات والفجر یک ؛ نخستین تجربه سپاه پس از سازماندهی[/url]


عملیات والفجر 2 از سلسله عملیات های " والفجر " در 29 تیرماه 1362 در منطقه مرزی پیرانشهر و بلندی های " حاج عمران " در شمال غربی ایران ، توسط یگان های سپاه پاسدارن و ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آمد .

[size=16][color=blue]شرح عملیات[/color][/size]

حمله در ساعت 24 با رمز « یا الله یا الله یا الله » آغاز شد . هدف نیروهای خودی تجزیه و انهدام نیروی دشمن و فتح چندین ارتفاع مهم منطقه به منظور خارج ساختن شهر های مرزی از آتش سنگین توپخانه و دید دشمن بود . به این ترتیب « پادگان حاج عمران » آزاد و نیروهای ایرانی بر شهر « چومان مصطفی » عراق مسلط شدند .
در این عملیات همچنین تردد افراد ضد انقلاب و نفوذ آنها از سوی خاک عراق به ایران محدود تر و زمینه برای اجرای عملیات نفوذی به قلب دشمن فراهم شد . به ویژه آن که شهر " اربیل " و " کرکوک " عراق و تاسیسات نفتی شهر کرکوک به محل استقرار نیروهای خودی نزدیک بود .
در این عملیات 16 گردان از سپاه پاسداران و 6 گردان پیاده و یک گردان مکانیزه از ارتش شرکت داشتند و هوانیروز کار پشتیبانی را انجام می داد . طی این عملیات و در همان ساعات نخستین ، ضمن آزاد سازی چندین روستای منطقه ، گمرک پیرانشهر به دست نیروهای ایرانی افتاد و تا پایان دو هفته نبرد و در گیری چندین تنگه مهم و ارتفاعات معروف منطقه و در مجموع 200 کیلومتر مربع از خاک ایران و عراق آزاد شد .

[color=blue][size=16]تلفات ارتش عراق[/size][/color]

در این عملیات 5 فروند هواپیمای روسی عراق ، 10 فروند چرخبال ، 40 دستگاه تانک و نفربر زرهی ، 25 دستگاه خودروی مهمات و خودروهای دیگر و چندین قبضه سلاح سنگین و نیمه سنگین از ارتش عراق منهدم و شماری از یگانهای کماندویی ، مکانیزه و پیاده آنها متلاشی و بیش از 4200 تن از نیروهای عراقی کشته ، زخمی و اسیر شدند .
در میان غنائم به دست آمده از ماشین جنگی صدام ، 20 دستگاه تانک و نفربر ، 12 قبضه انواع توپ ، 50 دستگاه خودروی نظامی ، چندین دستگاه خودروی مهندسی ، صد ها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تیربار و خمپاره انداز به چشم می خورد .

[color=blue][size=16]وقایع مهم[/size][/color]

از جمله اتفاقات مهم در این عملیات ، شهادت محمد بروجردی معروف به مسیح کردستان قبل از عملیات ، شهادت حجت الاسلام مصطفی ردانی پور فرمانده لشگر 14 امام حسین ( ع ) و شهادت ذبیح الله عاصی زاده فرمانده تیپ 18 الغدیر در حین عملیات بود .



[size=18][color=darkblue]نام عملیات : والفجر 2
زمان اجرا : 29/4/1362
مدت اجرا : 14 روز
مکان اجرا : منطقه مرزی پیرانشهر – حاج عمران
رمز عملیات : یا الله ، یا الله ، یا الله
تلفات دشمن : 4200 نفر کشته ، زخمی و اسیر
ارگان های عمل کننده : سپاه و ارتش
اهداف عملیات : انهدام و تجزیه نیروهای دشمن و فتح چندین ارتفاع مهم در منطقه و خارج ساختن شهر های مرزی از زیر آتش توپخانه عراق[/color][/size]


[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4989]قابل توجه علاقه مندان به عمليات هاي 8 سال دفاع مقدس[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور عزيز دست دردنكنه . تاپيك خيلي خوب شد و سرو سامان گرفته :mrgreen:

متاسفانه چون اماري از نيروهاي خودي نيست مطلب يطرفه هست جاي بحث و برسي نميگذارد. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام نستور عزیز
ممنون از لطفت

عملیات والفجر دو گرچه به ظاهر محدود بود ولی تجربیات فراوانی برای نیروهای سپاه و بسیج داشت. یکی از دستاوردهای مهم این عملیات استفاده از نیروهایی بود که به شرایط اب و هوایی منطقه عملیات بیشترین سازگاری رو داشتند.
تیپ 18 الغدیر در این زمان مستقل نبود و زیر نظر لشکر نجف اشرف فعالیت میکرد. شهید عاصی زاده یکی از دلاوران این تیپ بود که زحمات زیادی کشید تا بتونه این تیپ رو که به استان یزد تعلق داشت مستقل کنه. که متاسفانه پر به سوی اسمان رحمت الهی گشود.
تیپ مستقل الغدیر بجز محدود مواردی که نیاز شد دیگر تا اخر جنگ در محدوده جبهه های جنوبی فعالیت داشت که کارائی اون به چند برابر رسیدد.
شاید برای دوستان عزیزی که در مناطق کوهستانی نجنگیده اند باور این نکته سخت باشه که جنگ در کوهستان به جرات میشه گفت ده برابر سختر از جنگ در دشت میباشد.

اگر لازم بود و دوستان مشتاق بودن تفاوتهای رزم در این دو نقطه رو خواهم گفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امین جان
در جنگ کوهستانی شما یکی از این 2 حالت رو دارید. یا اینکه در روی ارتفاع سنگر گرفتید و یا در دامنه مستقر شده اید.
اگر در دامنه باشید امکان این هست که دشمن بوسطه دید بسیار عالی که از شما داره با استفاده از ادوات شلیک مستقیم و قوسی شکل کاملا شما رو زمینگیر کنه. ولی خوبی اون حفظ ارتباط با عقبه میباشد.
و اگر شما در ارتفاع هستید تا موقعیکه مهمات شما اجازه میدهد میتونید دشمن رو زمیگیر کرده و جازه حرکت رو ندید ولیبه یکباره متوجه میشید که محاصره شده و امکان ارسال مهمات و یا تخلیه مجروحین وجود ندارد.
خوبی این نوع سنگر بندی حفظ ارتفاع با تعداد کم نیروها هست.

در کل اگر دقت کرده باشی ما هیچگاه در مناطق کوهستانی غربی انچنان که باید پیشروی نداشتیم و به بازپس گرفتن زمینهای اشغال شده قناعت کردیم. در عوض تمرکز نیروها در جنوب بود و پیشرویهای خوبی هم داشتیم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون نستور جان عالی و مفید بود. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نستور عزيز دست دردنكنه . تاپيك خيلي خوب شد و سرو سامان گرفته [/quote]


خواهش می کنم .. قابلی نداشت . این ها همه تاثیر انتقاد های سازنده هستش :mrgreen:


آرمانی جان ممنون بابت بحث مفید و اطلاعاتت راجع به تیپ الغدیر

سعید جان از شما هم بابت حضور همیشگی در این تاپیک ها متشکرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر در مورد جنگ نگاه بد بینی و مغرضانه نداشته باشیم میتونیم اون رو به چالش بکشیم و نقاط ضعف و قوت اونو رو مورد بحث قرار بدیم.
در تک تک این عملیات در پشت هر تجربه هزاران خون ریخته شده دیده میشه. حیف است که به این راحتی از اون بگذریم.

اگر فلان موشک و یا اسلحه در دورترین کشور ساخته بشه سعی میکنیم با یه سرچ کوچیک بتونیم تو بحث شرکت کنیم ولی وجدانن چند بار شده که یکی از عملیاتها رو جستجو کرده و چند دقیقه ای زیر نظر بگیریم.

[color=red]بر عکس ما در دیگر کشورها بدون اینکه خونی از کسی ریخته بشه عملیاتهای ما و عراق رو مورد انالیز قرار میدن و نکته ها رو از دلش بیرون میکشن.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارماني جان از توضيحاتت ممنون به نظر شما بهترين راه و روش براي گرفتن ارتفاعات چه هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تسخیر ارتفاع بایستی به سرعت هر چه تماتر انجام بپذیره. البته این نکته هم بگم اتش تهیه مهمترین رکن هست. خمپاره بهترین سلاح در کوهستان هست ( البته به نظر من ) و قرار دادن نیروها از دامنه تا نوک قله. که نیاز به نیروی زیادی داره و امکان تلفات زیاده . در بعضی از کوهستانها شکل طبیعی و عوارضش به حدی عجیبه که مثل یک دژ میمونه . دو یا سه نفر تک تیرانداز میتونه تلفات زیادی به بار بیاره.
دست اخر اینکه استفاده از نیروهای بومی بهترین انتخاب برای شکل گیری گردانهای عمل کننده هست. ( مثلا نیروی اعزامی از سیستان بلوچستان طاقت جنگیدن در کوه و سرمای طاقت فرسای اونو نداره. )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور جان دستت درد نکنه,خیلی خوب بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.