ghiam

VIP
  • تعداد محتوا

    99
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    7

ghiam آخرین امتیاز شما در روز 23 تیر

ghiam شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

1,455 نشان لیاقت

1 دنبال کننده

درباره ghiam

  • رتبه حساب کاربری
    سرجوخه

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,099 نمایش های پروفایل
  1. موشکهای ضد زره هوانیروز در تصاویر زیر به روشنی نبود استاندارد در موشکهای ضد زره هوانیروز، موازی کاری سپاه و ارتش و هدر رفت بودجه را شاهد هستید. تمام موشکهای زیر دارای عملکرد مشابه از نظر قدرت نفوذ و برد هستند و برتری محسوسی بین آنها وجود ندارد. باید ستاد کل یک موشک جدید را تصویب کند (مانند هلفایر در ارتش آمریکا) که بتواند با توجه به شرایط میدان نبرد و نیازهای نیرو، از سیکرهای مختلف اپتیکی، حرارتی و موج میلیمتری استفاده کند و در صورت لزوم بتواند در نقش هوا به هوا نیز ظاهر شود. در این صورت نیاز به نگهداری از چند موشک مختلف و افزایش هزینه ها، ایجاد خطوط تولید مختلف، چندگانگی هزینه توسعه و تحقیق و عدم وجود موشک مناسب در زمان نبرد (به این دلیل که در بسیاری از موارد ارتقاء بالگردها با توجه به استفاده از یک نوع موشک خاص صورت گرفته است) برطرف می‌شود. وجود یک موشک مشترک بین سپاه و ارتش، امکان ارتقاء آن و ساخت نسخه های جدیدتر و کارآمدتر را نیز فراهم میکند. هلفایر ایرانی قمر بنی هاشم حیدر شفق آذرخش دهلاویه هواپایه
  2. برای اینکار باید سامانه 15 خرداد رو بروزرسانی کنیم. این سامانه در کلاس اس 350 هست و شباهتهایی نیز دارد.
  3. در نمایشگاه جلوه های تحول دانشگام امام حسین (ع) در بالای مدل تونل باد موشک طائر، موشک دیگری قرار داشت که توجه کمتری جلب کرد. با فرض رعایت تناسب اندازه‌ی موشک‌ها در مدل تونل باد، سایز موشک جدید را محاسبه کردم که طول آن 480 سانتی متر و قطر آن 33 سانتیمتر است. این موشک شباهت بسیار زیادی به موشک 9M317E سامانه بوک ام3 دارد. موشک 9M317E دارای 508 سانتیمتر طول و قطر 36 سانتیمتر است. این موشک نه تنها در سامانه بوک ام 3 به کار رفته است بلکه در سامانه شیتل 1 (بوک دریاپایه) نیز استفاده شده است که البته نمونه دریاپایه بر خلاف نسخه زمین پایه، عمود پرتاب می‌باشد. موشک جدید سامانه بوک به دلیل قطر و وزن کمتر (580 کیلوگرم در برابر موشک 670 کیلوگرمی بوک ام2) امکان بارگذاری تعداد بیشتری موشک را فراهم کرده است. بوک 3 توانسته است با استفاده از 9M317E اهداف را در فاصله 75 کیلومتری و ارتفاع 35 کیلومتری هدف قرار دهد. و تا شعاع 25 کیلومتری اهداف بالستیک تا سرعت 3000 متر بر ثانیه را منهدم کند. سمت راست مدل تونل باد موشک جدید سپاه- سمت چپ موشک 9M317ME موشک جدید سوم خرداد نیز احتمالا در حدود موشک 9M317E وزن دارد بنابراین تخمین زده میشود که سپاه پاسداران نسخه جدید سوم خرداد را مشابه بوک ام3، با تعداد موشک بیشتری عملیاتی کند. اگر چنانچه هوا-فضای سپاه به دنبال الهام گیری از خانواده بوک باشد، محتمل به نظر می‌رسد سوم خرداد نیز توانایی درگیری با موشکهای بالستیک تاکتیکی را به دست آورد. گزینه بعدی نیز ساخت نمونه دریاپایه سوم خرداد است که با توجه به تصاویر تست سوم خرداد بر روی شناور سپاه، گزینه بسیار محتملی به نظر می‌رسد. همانطور که نسخه دریاپایه بوک می تواند در شناورهای 1500 تنی به کار گرفته شود سوم خرداد نیز توان به کارگیری در چنین شناورهایی را دارد. شتیل 1، نسخه دریاپایه بوک
  4. یکی از کاربران توئیتر سه عکس پایینی رو از باور 373 گذاشته بود و گفته است که این تصاویر مربوط به نسخه ای از باور هست که مشابه اس 300 وی 4 است اما در رقابت با نسخه فعلی باور رقابت را واگذار کرده و به تولید نرسیده است. همینطور که می بینید لانچر این نسخه به جای ذوالجناج 10x10 از کشنده ظفر 8x8 استفاده میکند. احتمالا این همان نسخه ضد بالستیک باور باشد که امیر حاتمی خبر آن را داده بودند. با توجه به شباهت باور 373 با اس 300 پی ام یو2 از نظر توانایی و کارکرد کاملا منطقیست نسخه ضد بالستیک این سامانه، مشابه اس 300 وی 4 باشد. اگر طراحان ایرانی به دنبال سامانه ای مشابه اس 300 وی 4 باشند پس محتمل است سامانه ایرانی نیز توانایی درگیری با 16 موشک بالستیک را داشته باشد. در این صورت باور ضد بالستیک هم می تواند دایره ای به شعاع 40 کیلومتر و ارتفاع 30-40 کیلومتر را در برابر حمله موشکهای بالستیک کوتاه برد و میانبرد حمایت کند. اس 300 وی4 می تواند موشکهای بالستیک تا سرعت 4800 متر بر ثانیه را هدف قرار دهد. در این صورت می توان مراکز حساس سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و جمعیتی را به صورت قابل توجهی از خطر موشکهای بالستیک کشورهای منطقه ای در ایمن نگه داشت. اس 300 وی4
  5. جمله قرمز رنگ اشتباه است به جای 0.005 متر مربع سطح مقطع برای اف 35 باید مینوشتم 0.001 متر مربع سطح مقطع.
  6. طبق صحبت های امیر رستگاری، هرمز توانایی درگیری همزمان با 16 هدف رو در ارتفاع پایین و متوسط دارد. و برای اینکار از 4 رادار کنترل آتش بهره می برد و هر رادار 90 درجه را پوشش می دهد تا هرمز از پوشش 360 درجه‌ای برای مقابله با تهدیدات برخوردار باشد. احتمالا این رادارها نسخه جدید رادار چشم عقاب باشد. چشم عقاب توانایی درگیری با 3 هدف را داراست، برد رادار 200 کیلومتری و ارتفاع کشف 30 کیلومتر است. احتمالا در نسخه اولیه هرمز شاهد پدافند 200 کیلومتری نباشیم و پدافند دوربرد ناو بتواند تا 150 کیلومتر را پوشش دهد. البته این امکان وجود دارد که با سوم خرداد دریاپایه هم مواجه شویم همچنان که یک گردان سوم خرداد توانایی درگیری با 16 هدف را دارد. سوالی که وجود دارد این است با وجود طراحی و ساخت انواع سامانه‌های زمین پایه چرا پدافند هرمز توانایی پوشش ارتفاع بالا را ندارد؟ جالب توجه است که نسخه های دریاپایه بوک روسی و اچ کیو 16 چینی به ترتیب با ارتفاع درگیری 15 و 18 کیلومتر (ارتفاع متوسط) می باشند. گرچه نمی‌توان نظر قاطعی در مورد پدافند این ناو داشت اما محتمل است که بتواند 100-150 کیلومتر را پوشش دهد. با توجه به اینکه هرمز قرار هست با 16 هدف درگیر شود و برای هر هدف 2 موشک پرتاب می‌شود یعنی 32 موشک، و همچنین پوشش برد کوتاه، متوسط و بلند برای این ناو در نظر گرفته شده است بنابراین تمام لانچرهای عمود پرتاب جلوی دکل مربوط به موشک‌های پدافندی خواهد بود و پرتابگرهای مایل پرتاب برای موشک‌های کروز ضد کشتی به کار گرفته خواهد شد. در این صورت ما تنها با پرتابگرهای عمود پرتاب مخصوص پدافند روبرو هستیم که فعلا توانایی شلیک موشک‌های کروز رو نخواهند داشت. فعلا نیاز به کروزهای دریایی برای هدف قرار دادن اهداف زمینی نداریم و نیاز اصلی ما توانایی هرمز در حمایت از خود ضد نیروی هوایی و دریایی دشمن است. اگر ماکت هرمز را ملاک قرار دهیم، شاید در آینده حضور 32 موشک برد بلند 120-150 کیلومتر صیاد3، 48 موشک برد متوسط صیاد2 و تا 64 موشک پدافندی برد کوتاه برای مقابله با موشکهای کروز را شاهد باشیم. بهتر است که نیروی دریایی برای پدافند برد کوتاه از موشکهای هدایت فروسرخ یا تصویر ساز حرارتی استفاده کند تا در صورت تهاجم انبوه موشک‌های کروز یا بمبهای هواپرتاب به سمت ناو، رادار درگیری پدافند وظیفه هدایت موشک را به عهده نداشته باشد و موشک خود دست به رهگیری و انهدام هدف بزند تا همچنان پدافند بتواند با خطر هواگردهای دشمن در برد متوسط و بلند مقابله کند.
  7. این جدولی که قرار دادید درست هست اما تحلیلتون اشتباه. سطح مقطع راداری در باندهای مختلف، متفاوت هست. این گونه نیست که سطح مقطع یک هواگرد یا موشک در تمام باندها یکسان باشد. تمام سطح مقطعهای اعلام شده برای هواگردها مربوط به باند ایکس هست. به طور مثال وقتی اعلام میشود سطح مقطع اف 35 لایتنینگ 0.001 متر مربع است (گرچه نمیشود به این اعداد اعلامی، اعتماد کرد) ، این عدد مربوط به باند ایکس هست. علاوه بر اینکه سطح مقطع راداری حتی در یک باند راداری، یکسان نیست. عموما سطح مقطع راداری در قسمت جلو و عقب کمتر هست و در طرفین هواگرد سطح مقطع راداری افزایش پیدا میکند. علاوه بر این، سطح مقطع به زاویه تابش رادار به هواگرد نیز وابستگی دارد و در زوایه های مختلف، سطح مقطع نیز متفاوت خواهد بود. اما چرا از باند VHF برای شناسایی هواگردهای رادارگریز استفاده میشود؟ به ضعف ذاتی هواگردهای رادارگریز در برابر طول موجهای بلند برمی گردد. اصولا هیچ هواگردی در باند VHF قابلیت پنهانکاری ندارد. سطح مقطع راداری در باند VHF نسبت به باند ایکس، 10 دسی‌بل یا حتی بیشتر، افزایش پیدا میکند. به طور مثال اگر سطح مقطع راداری جنگنده اف35 در باند ایکس، 0.005 متر مربع است، همین جنگنده در باند VHF دارای سطح مقطع راداری 0.01 متر مربع خواهد بود. پنهانگاری جنگنده اف 35 در باندهای راداری مختلف/ در باند VHF هیچگونه پنهانکاری وجود ندارد پس رادار نبو از فاصله 90 کیلومتری اف 35 رو کشف خواهد کرد نه 40 کیلومتری. البته در ایران هم رادارهای توانمندی برای اینکار ساخته شده است مثل رادار مطلع الفجر3 یا رادار نبوی ایرانی. مطلع الفجر می تواند اف 35 را از فاصله حداقل 125 کیلومتری کشف کند -البته به طول موج رادار هم بستگی دارد، که با توجه به طول موج مطلع الفجر تا 190 کیلومتر هم برد کشف این رادار در برابر اف 35 محاسبه شده است- یا رادار نبوی ایرانی با توان کشف سطح مقطع راداری 2 متر مربع از فاصله 600 کیلومتری، در بدترین حالت می تواند اف 35 را از فاصله 135 کیلومتری کشف کند (احتمالا این برد به 250 کیلومتر هم برسد.) رادار L-ASR4 یک رادار برد بلند است که توانایی کشف هواگردهایی با سطح مقطع 2 متر مربع را از فاصله 600 کیلومتری دارد
  8. این تصاویر توسط یکی از کاربران پاک دیفنس فوتوشاپ شده و واقعی نیست.
  9. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی با اشاره به پروژه «یاور» گفت: پروژه یاور سامانه کاملاً بومی است که توسط کارشناسان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) مراحل تحقیقاتی علمی و فنی آن به انجام رسیده است. وی در ادامه اظهار کرد: پروژه یاور در دو مرحله شکل گرفت که مرحله اول آن برای رادار اصلی و منطقه‌ای طراحی شد و مرحله دوم هم برای رادار سامانه‌ای موشکی طراحی و به مرحله اجرا درآمد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش همچنین افزود: با استفاده از توانایی‌های پروژه یاور، موشک‌های ضد رادار که با استفاده از امواج ارسالی از رادار می‌توانست رادار را هدف قرار دهد، از مسیر خود منحرف شده و به جایی که ما هدایت می‌کنیم برخورد خواهد کرد و بدین ترتیب دیگر حادثه‌ای شبیه اتفاقی که برای سایت راداری سوباشی رخ داد، نخواهیم داشت. منبع
  10. درسته ترکیه پیشرفتهای خوبی در صنعت نظامی داشته و محصولات زیادی داره تولید می کنه اما هنوز مشکلات زیادی پیش روی اونهاست. بزرگترین مشکل ترکها پیشران هست. اونها تقریبا توانایی تولید پیشران رو ندارند. بیشتر تولیدات اونها از موتورهای وارداتی استفاده میکنند. سر همین موضوع تحویل تانک آلتای به تاخیر افتاد چرا که آلمان جلوی صادارت موتور رو به ترکیه گرفت و ترکها فعلا منتظر هستن تا ببینن اوایل 2022 میتونن این موتور رو بخرن یا نه. ترکها در سه زمینه خوب عمل کردند: 1- زرهی: با تولید تانک آلتای، امرپ kirpi، هویتزر T-155 Firtina و... 2- هوانیروز: با تولید بالگرد هجومی T-129 3- پهپاد: بیرقدار، آکینجی، آکسونگور در مورد اول و دوم ما هیچ حرفی برای گفتن نداریم و ترکها با اختلاف زیادی برتر هستند. در مورد پهپادها هم ما هیچ پهپادی در رده آکینجی و آکسونگور نداریم، البته شاهد 149 قراره رونمایی بشه که احتمالا بشه با آکینجی مقایسه کرد اما خب باید منتظر موند. اما ترکها در پهپادهای رادار گریز چیزی برای ارائه ندارند در عوض ما هم صاعقه رو داریم و هم سیمرغ. هر چند ترکها پهپادهای بزرگتری تولید کردن اما قدرت و اثربخشی مجموعه پهپادی ایران چندین برابر ترکیه هست. در موضوع دریایی هم ترکها با وجود ناوچه میلگم و در آینده هم با ساخت ناوهای تی اف 2000 باز هم دست برتر رو دارند. در زمینه پدافند ترکها از سال 2007 با طراحی پدافند حصار- A با برد 15 کیلومتر و حصار-O با برد 25 کیلومتر شروع کردند. حصار- A تستهاشو تموم کرده و قراره 2020 وارد خدمت بشه. حصار-O هم هنوز معلوم نیست چه زمانی وارد خدمت بشه. پر واضحه که ایران با ساخت سوم خرداد، 15 خرداد، باور 373، طبس و رعد و همچنین تولید انواع رادارها از جمله قدیر، نذیر، مراقب، مطلع الفجر و ... در کلاس یک جهانی عمل می کنه و از این حیث جایی برای مقایسه ایران و ترکیه وجود نداره. ترکیه فاقد یک پدافند اطمینان پذیر هست. از نظر تسلیحات هوا به زمین بر خلاف تصور، ایران تسلیحات متنوع تر و کارآمدتری رو نسبت به ترکیه تولید کرده. شما برای هیچ یک از تسلیحات هواپایه بالابان، قائم9، اسپایک ایرانی، قاصد3، ستار4، بینا، موشک بالستیک فجر4 هواپایه و کروز مبین معادلی در تولیدات نظامی ترکیه پیدا نخواهید کرد. در زمینه موشکهای کروز ترکها هیچ موشک کروز زمین پایه‌ای ندارند اما ایران دارای موشکهای کروز سومار، هویزه یاعلی و قدس 1 هست. ترکها تنها موشک کروز ضد کشتی SOM رو ساختند اما ایران موشکای ضد کروز ضد کشتی قدیر، قادر، نصر و ... و همچنین موشکهای بالستیک ضد کشتی هرمز1، خلیج فارس و فاتح مبین رو تولید کردیم. علاوه بر اینکه ما موشک کروز زیردریایی پرتاب هم توسعه دادیم. در زمینه موشکهای بالستیک ترکها با اینکه سال 2001 تونستن (همون سال اولین نسل فاتح 110 رو ایران ساخت) با همکاری چین نسخه ترکی موشک چینی B-611 رو در خاک خودشون تولید کردند اما تا کنون پیشرفت چشمگیری نداشتند بهترین موشکی که فعلا در تونستن بسازن یک موشک 300 کیلومتری با دقت زیر 50 متر هست که در کلاس فاتح 110 دی هست. گرچه برخی خبرها اشاره به این دارند که ترکها به 700 کیلومتر رسیدند. ایران در زمینه الکترونیک و مخابرات با تولید انواع رادرها در طیفهای مختلف، و انواع سامانه های مخابراتی و ارتباطی از ترکیه بسیار جلوتر هست. در زمینه تولید پیشران ما تونستیم موتورهای توربوجت خانواده طلوع، موتور توبوفن کروز سومار، موتور رم جت و موتور جت اوج رو بسازیم و تولید کنیم. اما ترکها تنها تونستن امسال موتور توربوجت KTJ-300 برای کروز ضد کشتی SOM تولید کنند و البته یک موتور توربو شفت سبک هم دارند. ترکها با وجود تولید اف 16، برخی قطعات اف 35 و تولید بالگرد T129 زیرساخت هوایی پیشرفته تری نسبت به ایران دارند.
  11. تولید انبوه بالگرد صبا امیر سرتیپ دوم خواجه فرد با بیان اینکه متخصصین پنها از سطح دانشی بسیار خوبی در تولید، طراحی و به روز رسانی انواع سامانه های ناوبری، دید در شب و رادارهای مربوط به هواشناسی و همچنین ارتقای توان رزم بالگردهای نیروهای مسلح برخوردار هستند تصریح کرد: انشاءالله در سال جهش تولید و با تلاش شبانه روزی متخصصین و دست اندر کاران مجموعه ی صنعت هوایی وزارت دفاع ، بالگرد ملی صبا تولید انبوه می شود. پی‌نوشت: صبا از دو موتور پرات اند ویتنی استفاده میکند. باید منتظر شد و ببینیم که قرار هست با توجه به برداشته شدن تحریم ها در تا چند ماه دیگه آیا این موتورها وارد میشوند یا اینکه قرار هست از موتور دیگری (شرقی یا ساخت داخل) استفاده شود. یک احتمال ضعیف این است که در این چند سال به دلیل عدم دسترسی به موتورهای شرکت پرات اند ویتنی، با توجه به توافق با این شرکت، تولید انبوه تا برطرف شدن تحریم های تسلیحاتی در سال 2020 و امکان این موتورها به تاخیر انداخته شده است.
  12. طبق گفته های جناب امی قرار هست امسال ساخت هواپیمای 8 نفره شروع بشه (احتمالا همون هواپیمای 2-19 نفره) که برای مسافت های نزدیک استفاده خواهد شد. ایران 140 های ساخته شده هم قرار هست به عنوان هواپیمای باربری مورد استفاده قرار بگیره. با توجه به اینکه ایران 140 از لحاظ آیرودینامیک و اویونیک استاندارهای لازم رو داشته با ساخت موتور توربوفن به خط تولید باز خواهد گشت. اما هواپیمای 150 نفره که دوستان در بالا برخی اطلاعات مربوط به اون رو قرار دادند. این هواپیما 168 نفر ظرفیت داره. از یک موتور توربوفن ملی با قدرت 90-150 کیلو نیوتن استفاده می کنه. جناب امی اعلام کردند یک پیشران ملی با توان 34000-35000 پوند در درست ساخت هست معادل 150 کیلونیوتن. با توجه به ابعاد و قدرت این پیشران به احتمال بسیار زیاد این پیشران مشابه موتور CFM56 خانواده ایرباس A-320 و بویینگ 737 هست. به این دلیل که این پیشران ها دهها سال هست در دسترس ما قرار دارند و تمام تعمیرات اساسی آن بر عهده خود ایران بوده بنابراین آشنایی کافی با این پیشران وجود داره. همچنین این پیشران بیشترین و مورد اعتمادترین پیشران مورد استفاده در هواپیمای با ظرفیت 100-200 مسافر هست. پیشران CFM56 برد این هواپیما 4000 کیلومتر اعلام شده که در مقایسه با خانواده A-320 (برد 5000-6500 کیلومتر) و بویینگ 737 برد بسیار کمتری داره که شاید به سوخت مصرفی بالاتر این پیشران نسبت به پیشرانهای مشابه یا وزن بیشتر هواپیما برگرده. هر چند در صورت ساخت پیشران با قدرت 35000 پوند به احتمال بسیار زیاد برد هواپیما بیش از 5000 کیلومتر خواهد بود چرا که ممکن هست برد 4000 کیلومتری مربوط به زمان قبل از ساخت موتور ملی 35000 پوندی بوده و برد اعلامی طبق اطلاعات درج شده در بنر یعنی 90 کیلونیوتن باشه. در مرحله اول قرار هست چهار هواپیمای 150 نفره (پروتوتایپ) به ارزش 2 میلیارد دلار ساخته بشه. و پس از گذراندن تستهای مورد نیاز خصوصا در بخش پیشران شروع به تولید انبوه کنند. باید امیدوار بود چنین پروژه ای ثمره بده هر چند به دلیل عدم تخصیص بودجه لازم کار به کندی هرچه تمام تر پیش میره. ولی در صورت ساخت چنین هواپیمایی یکی از نیازهای اساسی کشورما برطرف میشه چه در سطح تجاری و چه نظامی. این هواپیما میتونه پروازهای ما تا کل خاک اروپا و بخش اعظم آسیا را پاسخگو باشه. احتمالا در زمینه مسافربری حداقل 100-150 فروند از این هواپیما نیاز داشته باشیم -خصوصا با عمر بالای ناوگان هوایی کشور- اما در این هواپیما میتونه یک نیاز اساسی از نیروهای مسلح کشور رو در بخش های مختلف برطرف کنه. 1- دربخش بابری تاکتیکی میتونه جایگزین هرکولس‌های نیروی هوایی بشه. 2- تبدیل به هواگرد آواکس بشه 3- به عنوان هواپیمای گشت دریایی مورد استفاده قرار بگیره و پی-3 بازنشسته بشه. که در این صورت 80-100 فروند از این هواپیما برای نیروی های نظامی ما مورد نیاز هست. چند تصویر هم از پروژه هواپیمای 150 نفره قرار میدم.
  13. خب رابطه بینا 2 و فجر4 هوا پایه رو متوجه نشدم. این دو کاملا متفاوت از هم هستند. اصلا هیچ شباهتی به هم ندارن. بینا2 یک بمب با کیت هدایت لیزری شبیه به جی بی یو12 و ارتقای بمب عصر67 هست. طبق برخی اطلاعات وزن موشک 100 کیلوگرم هست و بردش هم زیر 15 کیلومتر. اگر قرار بر استفاده از بینا باشه بهتر هست ستار 4 که حاصل کیت هدایت لیزری بر روی مارک82 هست لود بشه که سرجنگی بسیار سنگین تری داره. احتمالا موشک هدایت لیزری ستار4
  14. حالا با اعلام وزن 6000 تن کاملا منطقی است که ناوشکن پروژه هرمز دارای 96 سیلوی عمود پرتاب باشد. احتمالا اسم پروژه هرمز هست و اسم ناوشکن نگین باشد. بعید است نیروی دریایی همزمان دو ناوشکن 6000 تنی را پیش ببرد. اما اگر ناوشکن نگین جدا از پروژه هرمز باشد پس باید طرح آن متفاوت باشد و احتمالا همرده تایپ 45 یا تایپ 52 است.
  15. احتمالا مرحله اول قاصد از مرحله اول موشک قدر اف استفاده شده باشه بنابراین قطر مرحله اول ۱/۲۵ متر هست و مرحله دوم هم ۱ متر، تنها پیشران یک متری مشاهده شده هم همون پیشران سلمان هست. با توجه به این موضوع پیشران سلمان با موفقیت تست شده. اما نکته مهمی که نباید از کنارش گذشت اینه که در صورت استفاده از مرحله اول موشک قدر اف، هزینه و زمان ساخت ماهواره بر به شدت کاهش پیدا میکنه. به نظر تا ساخت موشک ASAT راهی نمونده.