امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا
مقاله اي که در پيش رو داريد مقاله اي است مربوط به 28 سال قبل که در <دايره المعارف علمي اسلحه> سري دوم/جلد دهم چاپ 27/7/1359 است
پس از اتمام مقاله هم من خودم تعدادي مساله را خواهم گفت


هواپيماي جديد اسراييل
آريا شير اسراييلي ARYA


اسراييل علاوه بر دريافت اسلحه از امپرياليسم امريکا,خود نيز بطرح و توليد انواع سلاح ها و از جمله هواپيما مي پردازد.
اينک اين کشور بدنبال طرح و ساخت هواپيماي "کفير" که به تعداد زياد ساخته و تحويل نيروي هوايي اين کشور شده,به شدت سرگرم طراحي و ساختن هواپيماي جنگنده جديدي به نام "آريا" به معني "شير" مي باشد.مطابق اطلاعاتي که جسته و گريخته درباره اين هواپيما منتشر شده,مشخصات اين هواپيما به شرح زير مي باشد :
هواپيماي"آريا"هواپيمايي است 2 موتوره و يک نفره که از موتورهاي اف100 (F100) و يا از موتورهاي اف 401 (F401) ساخت پرات اند ويتني(Pratte&whitney) استفاده خواهد نمود و به احتمال بسيار , موتورهاي "اف100" را بدليل ابعاد و وزن مناسب تر انتخاب خواهد کرد. بعلاوه اين موتورها قبلا در هواپيماهاي "اف15" و "اف16" که هر دو در خدمت نيروي هوايي اسراييل مي باشند, نصب گرديده اند.
نيروي کشش اين موتورها(هر دو موتور) با پس سوز در حدود 21000 کيلوگرم استاتيک مي باشد, که نسبت کشش به وزن در حدود يک را براي اين هواپيما در ماموريت هاي رهگيري با وزن برخاستن در حدود 22000 کيلوگرم فراهم مي کند.
سلاح اين هواپيما در ماموريت هاي نبرد هوايي و رهگيري احتمالا شامل 2 قبضه توپ 30 ميليمتري "دفا" 4 موشک کوتاهبرد رافايل "شافرير" ساخت اسراييل و 2 موشک AIM-54 فونيکس خواهد بود.
در ماموريت هاي حمله به مواضع زميني,اسلحه هواپيما شامل 2 قبضه توپ "دفا" موشکهاي "ماوريک" و حدود 4 هزار کيلوگرم بمب و مهمات خواهد بود.
طول اين هواپيما در حدود 17 الي 18 متر و سطح بال آن 50 الي 52 متر مربع برآورد شده است.بالهاي اين هواپيما مثلثي شکل و با لبه حمله(لبه جلوي بال)دندانه دار ميباشد که اين امر سبب افزايش سطح بال و همينطور افزايش عقب رفتگي بال ميباشد. 2 سکان عمودي اين هواپيما که داراي سطوح بزرگي بوده و بطرف خارج متمايل هستند,ايستايي و تعادل اين هواپيما را در سرعتهاي زياد به خوبي حفظ مي کنند.
2 کانارد(سبيل) کوچک که به طور جالبي در بالاي محل ورودي موتورها قرار گرفته اتد به افزايش قابليت مانور اين هواپيما کمک فراواني مي کنند.
يک ترمز آيروديناميکي بزرگ و سطح زياد در پشت کابين قرار گرفته و به ترمزهاي مستقر در رو و زير بال اضافه شده است.
سيستم هدايت و کنترل اين هواپيما الکترونيکي بوده و احتمالا از سيستم پرواز با سيم بهره خواهد گرفت.
قسمت بزرگي از بدنه اين هواپيما از آلياژهاي تيتانيوم و مواد مصنوعي نظير فايبرگلاس و گرافيت(!!!) ساخته خواهد شد.
ارابه فرود اين هواپيما شامل سه چرخ مي باشد که در زير دماغه و زير بال هواپيما قرار دارند.
سرعت اين هواپيما بين 2 تا 2/5 ماخ و بردش بين 3500 الي 4000 کيلومتر حدس زده ميشود.مسافت لازم براي نشستن و برخاستن اين هواپيما در ماموريت هاي رهگيري بين 300 الي 600 متر خواهد بود
موتور اف100 ساخت پرات اند ويتني:
موتوري است توربوفن با جريان محوري دوگانه, با شفت و دستگاه پس سوز که مي تواند افزايش فراواني در نيروي موتور به وجود بياورد.
نيروي اين موتور بدون پس سوز,6250 کيلوگرم کشش استاتيک و با پس سوز 10800 کيلوگرم.ابعاد موتور عبارتند از
قطر 1180 ميليمتر(در انتهاي بدنه)
طول 4851 ميليمتر
قطر دهانه ورودي هوا:884 ميليمتر
وزن موتور:1372 کيلوگرم
ميزان مصرف سوخت SFC در حالت عادي: 0.60 کيلوگرم سوخت در ساعت به ازاي هر کيلوگرم کشش.(البته رانش درسته ولي خواستم مطلب را همانطور که هست بنويسم)
ميزان مصرف سوخت با پس سوز: 3/2 کيلوگرم سوخت در ساعت به ازاي هر کيلوگرم کشش.
راداري که در هواپيماي اسراييلي "آريا" (ARYA يا ARYE)کار گذاشته خواهد شد توسط صنايع الکترونيک "التا" (ELTA) ساخته مي شود و قادر به انجام کليه عمليات معمول از جمله رهگيري,نيرد تعاقبي,کنترل آتش,بمباران و مشاهده زميني مي باشد. در نبرد هوابه هوا رادار "EL/M-2021" هواپيماهاي دشمن را اکتشاف و بطور اتوماتيک ردگيري مي کند و نيز اطلاعات آفند هوا به زمين را در اختيار کامپيوتر بمباران مي گذارد.اين رادار بوسيله دستگاههاي نمايش دهنده خود خلبان را از اطلاعات لازم براي رهگيري هدف مطلع ساخته و آتش توپها را کنترل مي کند.
قطر بشقاب آنتن آن 47 سانتيمتر است.نيروي مورد نياز آن از طريق برق متناوب سه فاز 115 ولت 400 هرتز, 2/5 کيلو ولت آمپر يا برق مستقيم 28 ولت 50 وات تامين مي شود.
مطالب در اينجا تمام مي شود حالا چند نکته که خودم مي گويم در باره این هواپیما و مسایل مربوط به آن:

1-این هواپیما بعد از 30 سال کو؟کجاست؟

2-با خودش فونیکس می برد؟!!!!! همین چند وقت پیش بود که شایعات کذبی در باره دادن اطلاعات رادار اف-14 و فونیکس به اسراییل پخش شده بود.مگر آمریکا به فکر منافع خود نیست؟.فقط فونیکس را بفروشد؟برای سود خودش حتی رادار AWG-9 هم به اسراییل ندهد و عوضش به اسراییل یاد بدهد مثل آن را بسازد؟اصلا اگر قرار بود اسراییل هواپیمایی بسازد که فونیکس ببرد آمریکا به آن اف-14 می داد...

3-مطالب دقیقا مرا به یاد همین آذرخش خودمون می اندازد. دو تا موتور اف100 ! نه J79 که کفیر یکی از آنها را دارد.

4-عین صاعقه که اف-5 دو دمه است اسراییل هم خیلی قبلتر از ما دست به چنین کارهایی زده بوده و با میراژ کلنجار می رفت ولی یک قدم جلوتر از الآن ما چون تکنولوژی طراحی و ساخت کانارد را داشته اند ولی می بینید که ما نداریم .
من نمی دانم اگر ایران اف-5 و اسراییل میراژ 3 (که هواپیماهای ساده و قابل تغییری هستند) نداشتند برای ساخت هواپیما یا ادای ساخت هواپیما در آوردن چکار می کردند؟

5-چیز دیگری به ذهنم نمی رسد فقط امیدوارم ایران هم در زمینه هواپیما سازی تو راه اسراییل باشد.یعنی بالاخره یک روز ببینیم که ایران (مثل پروژه ساخت کفیر در اسراییل) از روی اف-5 ,هواپیمایی بهینه شده و بروز شده طراحی کرده است و در تعداد 100 الی 300 فروند می سازد (البته توقعی از ایران نمی رود که موتور این هواپیماها را خود به تنهایی بسازد) و همچنین به تکنولوژی ساخت رادار و موشکهای راداری ولو با برد کم رسیده باشد.
منبع:انجمن تخصصی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اينها اسم هواپيماهايشان را ميگذارند آريا (شير)
ما گاهي اوقات ميگذاريم شفق و صاعقه و شايد جديد تر هاش با چند تا اسم عربي ديگه !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بحث رو هی منحرف میکنیم ولی خوب یه حرفی باید زد دیگه .

البته ما ایرانی ها سابقه درخشانی در بی توجهی و نابود کردن فرهنگ و افتخارات گذشتگانی که پدران ما بودند داریم همین هم باعث میشه تا آیندگان در حقمون رحم نکنند و الان هم گرفتارش هستیم .

به نظر شما برای شفق و صاعقه چه اسمی مناسبه البته مینیاتور این ماشین جدیده هم اضاف کنید که اسم فرانسوی روش گذاشتن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بحث رو هی منحرف میکنیم ولی خوب یه حرفی باید زد دیگه .

البته ما ایرانی ها سابقه درخشانی در بی توجهی و نابود کردن فرهنگ و افتخارات گذشتگانی که پدران ما بودند داریم همین هم باعث میشه تا آیندگان در حقمون رحم نکنند و الان هم گرفتارش هستیم .

به نظر شما برای شفق و صاعقه چه اسمی مناسبه البته مینیاتور این ماشین جدیده هم اضاف کنید که اسم فرانسوی روش گذاشتن.[/quote]

در زبان و ادبيات فارسي نام پرندگان فراواني وجود دارد
و پرندگان شكاري كشورمان بي نظيرند و همچنين پرندگان اساطيري نظير سيمرغ و ... هم داريم

در مورد مينياتور هم چون از ريشه ايراني گرفته شده به نظر من موردي نداره (مثل نام پرسپوليس كه يك نام يونانيه يعني شهر پارسي ها)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقای 75 سلام
به قول ادبا ساخت هواپیما (مخصوصا جنگی اش) کاری است سهل و ممتنع. یعنی هم خیلی آسون هست و هم خیلی سخت.

خیلی آسونش برمی گیرده به برنامه ریزی. اگر برنامه ریزی صحیح داشته باشیم و در علوم پایه (مثه ریاضی و مکانیک و متالورژیو...) خودکفا باشیم ساختن هواپیمای جنگی کار سختی نیست.

اگر برنامه ریزی و مدیریت صحیح نباشه اگر تمام دنیا هم کمک کنند اون وقت نمی شه که نمی شه.

نمونه تاریخی اش برادر جمال عبدالناصر . بعد از جنگ جهانی دوم خیلی از نازیهای آلمان به مصر رفتند و حتی یه پروژه ساخت هواپیمای جنگی جت برای مصر راه انداختند ولی نتیجه اش چی شد؟... یه نیگاه به منابع اینترنتی بیانداز. علتش هم معلومه ساخت هواپیما برای برادر ناصر فقط یه دکور و یه فیگور بوده تا یه نیاز واقعی چون نیازهاشو برادر خروشچف براورده می کرد هیچ وقت به صورت حیاتی به فکر ساختن هواپیمانیافتند.

همون زمان اسرائیلی ها که توسط فرانسوی ها پشتیبانی می شدند با فرانسوی ها سرشاخ شدند و فرانسه از دادن چیزهایی که اسرائیلی نیاز داشت سرباز زد. اسرائیلها (که همه دنیا رو دشمن می بینند) به جای اینکه مثه مصر به فکر دکور ساختن باشند فهمیدند که باید دستاشون رو بگیرند به زانوشون و بایستاند. البته توی این دست به زانو گرفتند سازمان موساد هم خیلی کمک کرد و کلی از نقشه های فنی میراژ3 رو براشون دزدید ....حالا بعد از 40-50 سال اسرائیل یه صنعت هواپیما سازی بومی داره که شاید در جهان نامبر وان نباشه ولی نیازهای عملیاتی این کشور رو جواب می ده.

ما هم اگر بخواهیم مثله مصر هواپیما بسازیم( یعنی فقط برای مراسم سان و رژه و....) به همون راهی می ریم که مصر رفت و اگر واقعا نیازهای عملیاتی رو فهرست کنیم و بهشون بخواهیم برسیم اون وقت می افتیم توی راهی که اسرائیل رفت.

در زمینه موتور بهت بگم که چیز خیلی خیلی پیچیده ای است. توی یه تاپیک درباره اش بحث کردم. ساخت و طراحی یه موتور جت برای هواپیما از دسترس ما فعلا خارج است ولی یادت باشه که توی جهان در حال حاضر تقریبا 20-30 تا کشور هواپیمای جنگی می سازه ولی فقط 4-5 تا کشور هستند که خودشون موتور می سازند. این مقایسه نشون می ده که ساخت موتور خیلی خیلی سخت تر از ساخت هواپیما است(البته غیرممکن نیس)
پس نیاز نیست که ما هم موتور رو بسازیم و هم هواپیمارو. مهم طراحی هواپیما و نیازهای اون هست. حتی ساب سیستمهاش رو هم می شه از بازار تهیه کرد(به فرض تحریم نبودن) مثلا خیلی از تجهیزات ناوبری در بازار هست و نیازی نیست که ما خودمون اونها رو بسازیم. خیلی از تسلیحات چینی هست که آویونیک اروپایی دارند.

اینکه نوشتی پس از 30 سال این هواپیما کجاس؟ خوب معلومه. روی میز نقشه کشی. خیلی از طرح ها هستند که به دلایل مختلف(سیاسی، اقتصادی...) به مرحله ساخت نمی رسند. همین اسرائیل می خواست هواپیماهای آواکس چین رو به رادار (اسمش یادم رفت همون رادار خوفه) مجهز کنه ولی آمریکا نذاشت. یه زمانی هم قرار بود این ها یه لاوی بسازند که اون هم نشد. از این جور چیزها زیاده.

این که گفتی فونیکس؟ خیلی هم به منبع ات اعتماد نکن. اون زمان بدون اینترنت و کتاب و روزنامه و مجله این مطلب تهیه شده. معلوم نیس که چنددرصدش خلاف واقع باشه. هر جور مطلب تاریخی-فنی باید با چند تا منبع دیگر چک بشوند. معلوم نیس که واقعا اسرائیل این هواپیما رو برای حمل فونیکس طراحی کرده باشه.
به هرحال....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در زمینه موتور بهت بگم که چیز خیلی خیلی پیچیده ای است. توی یه تاپیک درباره اش بحث کردم. ساخت و طراحی یه موتور جت برای هواپیما از دسترس ما فعلا خارج است ولی یادت باشه که توی جهان در حال حاضر تقریبا 20-30 تا کشور هواپیمای جنگی می سازه ولی فقط 4-5 تا کشور هستند که خودشون موتور می سازند. این مقایسه نشون می ده که ساخت موتور خیلی خیلی سخت تر از ساخت هواپیما است(البته غیرممکن نیس)


راستش دوست داشتم که اون تاپیک موتور جت دوباره فعال بشه چون حرف داشتم با طرفین اون بحث اما آخر مطلب بابی یه حرف جالبی زد که من منصرف شدم در موردش نظر بدم به این خاطر که ما نه سر پیازیم نه ته پیاز هیچ قدرت تصمیم گیری هم نداریم هر چی هم بگیم باکمی تغییر (میخ چوبین نرود در سنگ گران) . ساخت موتور خیلی ساده است از دید من اما گرفتن بودجه یا تاییدیه مدیریت هایی که هم بی تجربه هم بی مسئولیت هستند وشعور کار علمی و تجربه ضررهای آزمون و خطا رو ندارند بسیار بسیار سخت تر از ساختن موتور جت است.
اگر پول داشتم خودم شخصا میساختم تا حرفی نباشه اما مسئله اینجاست که اونهایی که توی ایران بطور شخصی ساختن چه نتیجه ای گرفتن .... تن آدم از هدر دادن میلیون ها تومن پولی که برای تحقیق صرف بشه و ندید گرفته بشه می لرزه یک بار تجربه کردم و دیگه پشت دستم رو داغ میکنم حرف از تحقیق بزنم به نظر من بهتره بریم التماس کنیم اصلا چرا نریم با اسراییل روابط بر قرار کنیم تا دیگه نیازی به تحقیقات هم نباشه .....



در مورد این جنگنده اریه باید بگم طرح روی کاغذ تا به ثمر بنشیند باید از هزاران خان رستم عبور کند و هرگاه ممکن است یکی از همین دیوها بیاد بره مرخصی 1 ساله بعد شما باید همین قدر منتظر بشینی تا برگرده بعد حالیش کنی . فکر کنم به احتمال زیاد اسراییل میخواسته با نشون دادن چنین طرحهایی که این یکی از اونهاست برای ساخت مشترک نظر بعضی از کشورها رو جلب کنه یا طرح فروشی کنه که احتمالا اون هم مثل ما فکر کردن و رفتن خط تولید اف 15 و سوفا رو گرفتن با کمی تغییرات دلخواه خودشون توی اسراییل .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه بنا به این طرحهاست که الان ایران باید یکی از قدرتهای هوایی دنیا باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی شباهت زیادی به JAS 39 داره البته طراحی و ساخت این از جاس خیلی قدیمیتره تره :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عکسه که تخیلیه. اگر اون کاناردها اونجا باشند کلی جریانهای گردابی ایجاد می کنند(مخصوصادر سرعتهای بالا) که راندمان بال اصلی رو پایین میاره.

موتور جت ساختن که کاری نداره. یه توربوشارژر موتور دیزل می خواد یه خورده معلومات جوشکاری. توی همون تاپیکها آدرس سایتهایی رو که موتور جت دست ساز رو شرح دادند گذاشتم.

بعدش هم عزیز میخ آهنی نرود در سنگ ولی باید سعی کنیم جنس میخمون رو محکم تر بگیریم. مثلا تیتانیوم. بالاخره کار که نشد نداره. داستان شکست تیمور لنگ رو از سلطان عثمانی مگر یادت رفته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درواقع مي توان گفت كه اين هواپيما كفير دو موتوره است.


[align=center]aV1MMAES-00d86fab18df80f075bd34d3231b1d4

aV1MMKDr-00d86fab18df80f075bd34d3231b1d4

Pq1NEWx0-00d86fab18df80f075bd34d3231b1d4

Pq1NFc_0-00d86fab18df80f075bd34d3231b1d4

Pq1NFOp9-00d86fab18df80f075bd34d3231b1d4[/align]

منبع:http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=47470

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.