RezaKiani

پیاده نظام آینده بریتانیا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

پروژه طراحی تجهیزات سربازان پیاده بریتانیا فیست ((Future Infantry Soldier Technology) FISTتکنولوژی سربازپیاده نظام آینده) نام دارد و تحت نظارت تیمی از آژانس تدارکات وزارت دفاع توسعه می یابد. شرکت تالس بریتانیا در ماه مارس 2003 برای اجرای اولین مرحله پروژه یعنی فازبرآورد برنامه فیست انتخاب شد. تحقیقات دو ساله و نیمه این شرکت منجر به شناسایی تکنولوژیها، روشها و روندهای مورد نیاز شده است. برنامه فیست در بسیاری از موارد ابتکاری است و چشم انداز طراحی آن توانایی های جدیدی را به نمایش خواهد گذاشت.

فیست در میدان آزمایش

در فازبرآورد اولین آزمایش از فیست انجام شد. این آزمایش در ژانویه 2005 و در محوطه مانور ارتش در منطقه سالزبری انجام گرفت.
70 سرباز به نمونه های آزمایشی فیست مجهز شدند و در این مانور شرکت کردند. تجهیزات این سربازان عبارت بود از بیسیم، کامپیوتر، جی پی اس، دستگاه های نشانه روی و دوربین. در این مانور تاثیر این تجهیزات بر روی توانایی سربازان انتخاب شده با تجهیزات سربازان عادی مقایسه شدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1-fist.jpg[/img]
پروژه سیستم فیست تمام حوزه های تکنولوژیک مورد نیاز برای پیاده نظام آینده بریتانیا را پوشش می دهد.

نتایج به دست آمده از این مانورها برای تصمیم گیری درباره توسعه فاز دوم فیست استفاده شدند. آزمایش نمونه بهبودیافته فیست با نام فیست 2 در اکتبر 2005 آغازشد.

درنهایت، فازبرآورد در انتهای سال 2007 به پایان رسید. انتظار می رود که پس از اعلام موافقت اساسی وزارت دفاع فازساخت تجهیزات آغازشود. بر اساس برنامه ریزی انجام شده بیش از 29000 سرباز به فیست مجهز خواهندشد. این سربازان تا سال 2010 باید بتوانند در عملیات نظامی حقیقی شرکت کنند. احتمالا 35000 سری از فیست ساخته شود و فیست علاوه بر سربازان نیروی زمینی سلطنتی توسط پرسنل نیروی هوایی و تفنگداران دریایی نیز بکارگرفته می شود.

یک آزمایش گسترده تر از فیست 2 در ماه نوامبر 2006 صورت گرفت. 4 تیم از شرکتهای برتر تکنولوژیک بریتانیا برای دردست گرفتن مقاطعه ساخت تجهیزات فرماندهی، هدایت و ارتباطات در این مانور رقابت می کردند. در ماه می 2007 شرکت "رایتون میکرولایت رادیو" برای ساخت تجهیزات ارتباطی فیست 2 انتخاب شد.

اهداف برنامه فیست

پروژه فیست توسعه تمام نیازهای فنی و نظامی سربازان پیاده را دربرخواهدگرفت و تاکید آن بر استفاده از تجهیزات یکپارچه است. فیست می خواهد سربازی با هوشیاری کامل، مرگ آوری و قابلیت بقا بوجود آورد. فیست بر اساس سنجش میزان بهبود توانایی ها، راحتی بکارگیری و ایجاد آسایش برای سرباز سنجیده خواهدشد. فیست باید بتواند در پنج حوزه مشخص توانایی سرباز را به گونه ای موثر بهبود بخشد. این حوزه ها عبارتند از:
1. C4I (فرماندهی، هدایت، ارتباطات، کامپیوتر و اطلاعاتcommand, control, communications, computers and intelligence)
2. مرگباری (سلاح و سیستمهای نشانه روی)
3. تحرک (اندازه و وزن سلاحها و دیگر تجهیزات)
4. قابلیت بقا (لباس، استتار، حافظت)
5. تاب آوردن ( ملاحظات لجستیکی)

برای تمام سربازان یک نوع تجهیزات درنظرگرفته نشده است. فرمانده واحد به تجهیزاتی مجهز خواهد شد که توان عملیاتی لازم را برایش تامین کنند.

هشیاری

استراتژی اصلی پروژه فیست بر این اساس است که سرباز را در جایگاه یک عنصر کلیدی از شبکه اطلاعاتی نیروهای نظامی قرارمی دهد.
سیستمهای ارتباطی بکاررفته در فیست سرباز را قادر می کند تا در سطح گروهان ارتباط برقرارکند. در سطوح بالاتر از گروهان، ارتباطات از طریق سیستم رادیویی یکپارچه "بومن" تامین می شود.
هر سرباز یک بیسیم دستی بردکوتاه دارد. این بیسیم به دستگاه رمزکننده مجهز است و ارتباط سرباز را با دیگر افراد واحدش برقرارمی کند. بیسیم فرمانده واحد نیز ارتباط او را با پستهای فرماندهی میدان برقرار می سازد.
شبکه اطلاعاتی حاضر در میدان نبرد به صورت خودکار اطلاعات را دوباره به جریان می اندازد و هنگامی که شبکه قطع می شود - به عنوان مثال زمانی که یک سرباز در پشت یک تپه ناپدیدشود- اجازه قطع جریان اطلاعات را نمی دهد.
صدا و اطلاعات می تواند توسط هر سرباز یا پست فرماندهی رله شود. در پست فرماندهی تمام اطلاعات صحنه نبرد از قبیل فرمانهای نظامی، تصاویر دیده بانی، اطلاعات جمع آوری شده توسط پهپادها و سنسورها و همچنین اطلاعات ماهواره ای جمع آوری می شوند. پهپادهای دیده بان نیروی زمینی سلطنتی بریتانیا در سال 2010 به خدمت خواهد گرفته شد.
جی پی اس، کتابچه اطلاعاتی و نقشه می تواند حس جهتیابی و ناوبری سرباز را افزایش دهد. می توان برای سربازان نمایشگرهای مچی، نمایشگر نصب شده بر کلاهخود، کامپیوتر جیبی و لپ تاب را نیز سفارش داد.

مرگباری

افزایش توانایی کشتار فیست عمدتا از بهبود سلاح ها و دستگاه نشانه روی آنها حاصل شده است. سلاح اصلی فیست تفنگ هجومی "اس آ 80" با کالیبر 5.56 میلیمتر است. این تفنگ را می توان با دستگاه نشانه روی پیشرفته یا نمایشگر کلاهخود بکارگرفت. این نمایشگر به سرباز اجازه می دهد تا بدون اینکه بدن خود را در معرض گلوله های دشمن قراردهد او را از درون سنگر یا مخفیگاهش هدف قراردهد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_2-fist.jpg[/img]
سرباز سمت راست در حالی که در پشت دیوار پناه گرفته است با استفاده از نمایشگر کلاهخود خود هدف را نشانه می گیرد.

سلاح های دیگری مانند موشکهای ضدتانک جاولین یا لاو و نارنجکهای با قدرت انفجاری بالا در اخیار پیاده نظام آینده بریتانیا قراردارند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_3-fist.jpg[/img]
سرباز مجهز به تفنگ هجومی اس آ 80 به همراه دستگاه نشانه روی جدید

برای درگیری با اهدافی که در خندقها یا پشت سنگرها پناه گرفته اند می توان از فاصله یابهای لیزری استفاده کرد. اطلاعات حاصله از فاصله یاب لیزری به صورت خودکار وارد نارنجک شده و نارنجک پس از شلیک از نارنجک انداز می تواند با انفجار بر فراز هدف به او آسیب برساند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_5-fist.jpg[/img]
در سال 2002 نسل جدیدی از موشک انداز لاو در خدمت سربازان پیاده بریتانیا قرارگرفت.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_6-fist.jpg[/img]
موشک انداز جاولین دارای 2500 متر برد است و توسط نیروی زمینی سلطنتی بکارگرفته شده است.

لباس

لباسهای سربازان آینده بریتانیا به گونه ای هستند که امکان یافتن سرباز را به صورت چشمی، راداری یا مادون قرمز کاهش دهد. این لباسها حرارت بدن سرباز را کنترل می کنند و حفاظت از او را در برابر گلوله ها و ترکشها برعهده دارند. لباس های پروژه فیست می توانند به انواع تکنولوژیهای باسیم یا بیسیم -مانند بلوتوث- مجهز شوند.

نوع جلیقه ضدگلوله و در نتیجه درجه محافظت افراد در برابر گلوله ها بر اساس ماموریت محوله بر سرباز متفاوت و قابل تنظیم است.
کلاهخود سرباز می تواند علاوه بر حفاظت، اطلاعات شبکه را نیز به او منتقل کند. نمایشگر نصب شده بر روی کلاهخود می تواند وضعیت میدان نبرد، موقعیت خود سرباز، موقعیت سربازان دوست و دشمن، تجهیزات دشمن و حق تقدم آنها برای درگیری و درنهایت تصویر دستگاه نشانه روی تفنگ خود سرباز را نشان دهد.

حفاظت در برابر حملات ش.م.ه

تجهیزات هشداردهنده نصب شده در میدان نبرد - بیسا - می توانند هشدارهای لازم را در برابر حملات ش.م.ه برای سرباز مجهز به فیست ارسال کنند. اکنون بیسا دردست توسعه بوده و قرار است که به سیستم فرماندهی و کنترل نیروی هوایی سلطنتی، سیستم پشتیبانی فرماندهی نیروی دریایی سلطنتی و شبکه ستاد مشترک نیز متصل شود. برای مقابله با تهدیدات ش.م.ه مواد سبک وزن و غیرسمی جدیدی تهیه شده است.

منابع الکتریسیته

تجهیزات بکارگرفته شده در پروژه فیست به باتری هایی با ده برابر توان باتری های فعلی نیاز دارند. تا زمانی که تکنولوژیهای جدیدتری عرضه شوند، طراحی برای ساخت باتری های جدید بر اساس تکنولوژی باتریهای لیتیومی فعلی ادامه دارد.
شرکت "کینتیک" در حال تحقیق در زمینه ساخت باتریهای جدید و ژنراتورهای هیدروژنی برای استفاده در فیست است.
شرکت "آ بی اس ال پاور سولوشن" باتریهای جدیدی ساخته است که در خشاب تفنگ اس آ80 جای داده شده اند و به واحدکنترل برق فیست -پی ام یو (Power Management Unit)- متصل می شوند.
پی ام یو برق لازم برای بکارانداختن جی پی اس، کامپیوتر جیبی، دستگاه های نشانه روی و بیسیم پیاده نظام آینده بریتانیا تامین می کند.
درحال حاضر یک تیم مشترک از چند شرکت تحت نظارت وزارت دفاع در حال تهیه باتریهای قابل شارژ جدید برای فیست می باشند. علاوه بر آن، در ابتدای سال 2004 وزارت دفاع یک توافقنامه دوجانبه برای تبادل اطلاعات فنی در زمینه باتری و منابع انرژی الکتریکی با آمریکا امضا کرده است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_4-fist.jpg[/img]

مترجم رضا کیانی موحد
منبع ماهنامه جنگ افزار
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما هم در حال طراحي بند كفش هاي جديد و ضد گلوله هستيم! :oops:
يا علي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به به به به مخلص رضا کیانی موحد عزیز

تو نمایشگاه مطبوعات هر چقدر زور زدیم نیومدی سر بزنی! منتظرت بودیم با محمد حسین و مجتبی خاجی و تارخ و پورحقیقی عزیز

جات خالی بود!

بعد یه ماه بن شدن حالی میده پیام بدیم بهت تو تایپیکت!

خوب من این متن رو که قبلا خوندم یه افرین کم داشت که الان میگم:

افرین!

جالب بود

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_5-fist.jpg[/img]
رضا جان این سلاحی که توی دست سرباز نشسته روی زمین هست که خیلی به ژ3 شباهت داره ولی بیشتر شبیه ak5 Bofors هست در مورد اینکه چرا از این سلاح استفاده میکنند میتونی توضیح بدی چوناین یک سلاح سوئدی هست و بعدی میدونم توی بریتانیا استفاده بشه.

واقعا وابستگی به تجهیزاتداره خیلی زیاد میشه اگر خلاقیت نفرات بواسطه تجهیزات کاهش پیدا نکنه نبردهای آینده خیلی پیچیده و نامشخص خواهند بود و این خلاقیت در بهره بردای از تجهیزات است که طرفین درگیر رابه پیروزی خواهد رساند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واریور جان من فکر کنم اون FN FAL ساخت بلژیک باشه

اگر اون باشه این سلاح مدتها سلاح سازمانی ارتش های اروپائی به خصوص انگلیس بود و ژ3 رو المان از رو یه کپی اسپانیایی این درست کرد

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.
چيزي كه بنظر مياد اينه كه تا حد ممكن سعي شده تجهيزات كم و سبك باشه تا قابليت سربازا براي حركت بالا باشه..
الان وقتي پياده نظام هاي آمريكايي رو در عراق ميبيني فكر ميكني اينا با اين همه وزن تجهيزات چجوري راه ميرند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تحلیلی که می خواهم بکنم در مورد پیاده نظام ایران در سال 2020
خبر هایی حاکی از ان است که سلاحی قرار است جایگزین ژ3 شود
قرار است که کلاه اهنی ها عوض شود
کوله پشتی سرباز عوض شود
چهربند فانسقه جدید بدهند
شکل قمقمه آب تغییر می کند
جیب خشاب ها با طرح جدید جایگزین می شوند
و....

بخشید دوستان عزیز شاید این مطالب من باعث ناراحتی بعضی از دوستان شده باشد
آخه ارتش ما تا که می خواد این تجهیزات کهنه را به سرباز ها بده
نمونه اش ژ3 که می دهند می بینی فنرش شکسته و اگر هم نشکسته باشد دوستان خوب می دانند که ژ3 ایرادهای زیادی دارد
2- چهربند فانسقه ای که می دهند پوسیده است
3-جیب خشاب ها پاره است
4-ماسک که می دهند هزار تا سوراخ داره
5-کلاه اهنی ها کج هستند
6-کوله پشتی ها پوسیده یا پاره هستد
و هزار تا ایراد دیگه

آخه وقتی آدم این ارتش ها رو می بینه حال می کنه اما وقتی سرباز خودمون می بینه..........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]واریور جان من فکر کنم اون FN FAL ساخت بلژیک باشه

اگر اون باشه این سلاح مدتها سلاح سازمانی ارتش های اروپائی به خصوص انگلیس بود و ژ3 رو المان از رو یه کپی اسپانیایی این درست کرد

یا حق[/quote]
البته سلاح های مشابه م همشکل زیادند ولی خوب این هم تصاویر :
beretta_sc70
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_beretta_sc70_90.jpg[/img]
ak5
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ak5b.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضای عزیز سلام

دستت درد نکنه. این سلسله مطالب مفید و با ارزش بودند. فقط یه سوال کوچیک و اینکه از این تجهیزات به نیروهای مستقر در عراق و افغانستان هم داده شده ؟ :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اره واریور جان اما دقت کنی تو عکس خشاب اسلحه سربازه خمیده نیست

واسه همین گفتم شاید اون باشه

انگلیس از کاربران همیگشی اف ن فال بود

من یه حدس دیگه هم زدم گفتم شاید زیگ باشه اما بازم شبیهش هست...

نمیدونم

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حق با شماست به نظر میرسه همون اف ان فال باشه این هم عکسش :
البته تفنگ پایینی.
منتها علت استفاده از اون توی انگلستان مد نظرم بود !

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rfb-18~0.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همون جورکه گفتم فعلا دارن روش بررسی می کنند ولی احتمالش هست که به صورت محدود در افغانستان یا عراق از این تجهیزات استفاده بشه. تا اینها بخواهد به صورت استاندارد دربیاد مدتها زمان می بره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]منتها علت استفاده از اون توی انگلستان مد نظرم بود ! [/quote]

خوب دلیل استفاده اش اینه که جز بهترین و قابل اطمینان ترین سلاح ها در حال حضر جهان محسوب میشه

درسته خیلی قدیمیه اما خوب کارش ردیفه!

مثلا من همین ژ3 رو با صدتا ام 4 عوض نمیکنم! البته ژ3 ساخت هکلر اند کخ نه ....!

شاید این تصویر قدیمی باشه یا اینکه اینا سربازای ذخیره انگلیس هستند که از تسلیحات قدیمی تر در زرادخانه تسلیحاتی انگلیس استفاده میکنند

هنوز در انگلیس و خیلی از شکورهای دیگه از این سلاح استفاده میشه هرچند نه به صورت گسترده

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.