Skyhawk

دستیابی ایران به فن‌آوری پیشرفته تولید «پوشش جاذب راداری»

Recommended Posts

[color=darkblue]متخصصان ایرانی به فن‌آوری استراتژیک تولید پوشش‌های جاذب راداری دست یافتند که تنها در اختیار چند کشور پیشرفته بوده و با بهره‌گیری از آن امکان پنهان کردن هواپیماها، شناورها و سایر تجهیزات از رادارهای دشمن فراهم می‌شود.


در راستای تحقیقات این طرح و به منظور بررسی دقیق‌تر کارایی پوشش‌های جاذب ساخته شده، بزرگترین اتاق تست آنتن باند وسیع خاورمیانه در کشور در حال ساخت است.

پوشش فرکانسی این اتاق تست آنتن از فرکانس‌های UHF تا فرکانس‌های نظامی

(VHF-UHF-L BAND - S BAND - C BAND - X BAND- K BAND) را شامل می‌شود و قادر است تمامی نیازهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور در زمینه تست آنتن باند وسیع را در ابعاد صنعتی برآورده کند.

عملیات طراحی اتاق آنتن شیلد باند وسیع با همکاری متخصصان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر در استان مرکزی در حال اجراست.

تست پترن و ارسال دیتا از طریق پورت GPIP و ترسیم گراف رایانه‌یی، تست RCS و ارسال دیتا از طریق پورت GPIP و ترسیم گراف، تست Return.Loss و ارسال دیتا از طریق پورت GPIP و ترسیم گراف، تست آنتن با طول موج‌های بالا و ابعاد بزرگ جهت فرستنده گیرنده‌های رادیو و تلویزیونی، تست آنتن در فرستنده گیرنده‌های بی‌سیم رله‌های ماکروویو و آنتن های موبایل BTS و تست رادارهای زمینی و رادارهای هواپیما و شناور در فرکانس‌های بالا و تست اکتی متر پرنده‌ها از جمله قابلیت‌های این اتاق آنتن باند وسیع می‌باشد.

در راستای اجرای طرح تولید پوشش‌های جاذب راداری و طراحی و ساخت اتاق آنتن باند وسیع به همت گروه صنعتی شیمیایی نگین رنگ پارسا و با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، همایشی در این زمینه در روز سه‌شنبه (امروز) در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

مهندس پیغمبری مدیر عامل گروه صنعتی شیمیایی نگین رنگ پارسا در این همایش با اعلام این که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور منطقه و جزو معدود کشورهای جهان است که فن آوری تولید پوشش جاذب امواج راداری را به صورت بومی در اختیاردارد، اظهار داشت: طی پیگیری‌های مربوط به حوزه پوشش جاذب امواج راداری متوجه شدیم که یکی از مشکلات عمده‌ای که ادامه فعالیت ما را با کندی و محدودیت روبرو می‌کند عدم وجود اتاق آنتن باند وسیع در ابعاد مورد نیاز جهت انجام مراحل تستهای نهایی و اجرایی محصول است.

وی تصریح کرد: از مجموعه دو یا سه اتاق انتن موجود در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور با ابعاد محدود پاسخگوی نیازهای علمیاتی ما نخواهد بود، از سوی دیگر فن آوری طراحی اتاق آنتن در اختیار کشورهایی قرار داشت که امکان خرید تجهیزات مورد نیاز مجموعه از آنها بنا به محدودیت شدید اعمال شده علیه توسعه فن آوری در جمهوری اسلامی ایران ناممکن و یا بسیار مشکل بود. از سوی دیگر وجود اتاق آنتن مناسب می‌توانست جوابگوی نیازهای بسیاری از صنایع دیگر ما نیز باشد.



مهندس پیغمبری اضافه کرد: طراحی اتاق آنتن در ابعاد مورد نیاز را در داخل کشور و با استفاده از توان علمی و تخصصی موجود در ایران بر عهده این مجموعه قرار گرفت و پس از مذاکره با دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی فاز دشوار و راهبردی طراحی بزرگترین اتاق آنتن باند وسیع کشور که از حیث ابعاد کاربردی در خاورمیانه نیز حائز رتبه مناسبی است آغاز شد و به دنبال تکمیل عملیات طراحی در حال حاضر این مجموعه با ظرفیتی بی نظیر در کشور در استان مرکزی در دست احداث است.

وی تاکید کرد: تکمیل عملیات اجرایی اتاق آنتن ما را قادر خواهد کرد علاوه بر عملیاتی کردن طرح پوششهای جاذب رادارای با سرعت و کیفیت مناسب و پاسخگویی به نیازهای موجود در این زمینه که امکان جایگزینی آنها از منابع خارجی هم وجود نداشت بتوانیم نیازهای علمی و تخصصی و تحقیقاتی نهادها و مجامع علمی و دانشگاهی داخلی و نیازهای منطقه‌ای را در این زمینه پاسخگو باشیم.

یکی از اصلی‌ترین وسیله رصد دشمن در حوزه وسیع استفاده از تابش و بازتابش امواج رادیویی است و پنهان ماندن از دید راداری دشمن یکی از اصلی‌ترین و کارآمدترین فن آوری‌ها در این زمینه است.

استفاده از پوششهای جاذب امواج راداری یکی از مهمترین تکنیکهای به کار گرفته شده بدین منظور است. این فن‌آوری نوین در دهه 1990 میلادی شکل عملیاتی و اجرایی به خود گرفت. در این روش با استفاده همزمان از چند لایه پوشش با سطوح عملکرد متفاوت سعی می‌شود علاوه بر استفاده از روش تغییر شکل ظاهری و کاهش RCS از این طریق میزان بازتابش امواج رادیویی و نیز میزان انعکاس حرارتی در شعاع تعریف شده عملیاتی به حداقل ممکن کاهش یابد.

این تکنولوژی به صورت اجرایی در هواپیماها به کار گرفته شده و عملکرد آن مناسب ارزیابی شده است.

منبع: ایسنا[/color][size=18][/size]
http://www.tebyan.net/Weblog/sead123/post.aspx?PostID=42801

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منبع اصلی رو ذکر کنید نه سایت ناقل.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-681006

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی و باور نکردنیه icon_wink
انشا الله از این فناوری در جنگنده های خوبی که در آینده نه چندان دور تولید میکنیم استفاده کنیم icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان البته بنده هم تبريك مي گما ، ولي اين خبر مربوط به اسفند 1384 هست.
بنابر اين تا الان با اين فناوري چه چيزها كه ساخته نشده ...!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخرش نفهیمدیم رنگ های جاذب امواج راداری هست یا آلیاژ
در ضمن وقتی به یک تکنولوژِی در سطح آزمایشگاهی دست پیدا می کنند تا زمانی که بتوان در عمل از آن استفاده کرد سالها طول می کشه .به همین راحتی که نیست ( از تولید آزمایشگاهی تا تولید صنعتی ره بسیار است )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جان مهم اينه كه به فناوريش رسيديم بقيه اش فقط زمان ميخواهد و تلاش٠ ولي رسيدن به تكنولوژي يعني شكستن سد تحريمها٠ icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله خبر قدیم هست و ما با این تکنولوژیی زیر دریایی غدیر و همین طور تعدادی شناور رادارگریز ساختیم و جنگنده شفق2 رو در دست ساخت داریم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این خبر رو ندیده بودم اما از دستیابی ایران به فناوری مواد جاذب امواج اطلاع داشتم و بطور مثال قضیه پهپاد ایرانی که به مدت 20 دقیقه از ناو هواپیمابر آمریکایی فیلمبرداری کرد رو به یاد بیارید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این خبر رو ندیده بودم اما از دستیابی ایران به فناوری مواد جاذب امواج اطلاع داشتم و بطور مثال قضیه پهپاد ایرانی که به مدت 20 دقیقه از ناو هواپیمابر آمریکایی فیلمبرداری کرد رو به یاد بیارید.[/quote]

سعید جان درسته منم شنیده بودم ولی لزوماً نیاز نیست پوشش بدنه پهباد با مواد جاذب امواج پوشیده باشه! بخاطر اینکه کوچکه!! ولی خوب ممکنه هم با پوشش های سرامیکی جاذب امواج پوشیده باشد. icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر پوشیده بشه که بهتره؟ icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگر پوشیده بشه که بهتره؟ icon_wink[/quote]

والله ما که خوشحال می شیم برادر! !نگفتم که نشده منظورم اینه که صرفه اقتصادی نداره! اخه قیمت اون پوشش بیشتر از خود پهباد می شه! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote]اگر پوشیده بشه که بهتره؟ icon_wink[/quote]

والله ما که خوشحال می شیم برادر! !نگفتم که نشده منظورم اینه که صرفه اقتصادی نداره! اخه قیمت اون پوشش بیشتر از خود پهباد می شه! icon_wink[/quote]


برادر عزیز شما از کجا میدانید گرانتر از پهپاد است به نظر من اینا حرف ها رو آمریکا و روسیه و دیگر تولیدکنندگان تسلیحات درآوردند وگرنه قیمت تانک چلنجر 2 که فکر کنم 4 ملیون پوند است (حالا هرچند) آیا واقعا قیمت تمام شده چلنجر 2 این است چون کسی توانایی ساخت ندارد و یا وابسته به آنهاست هرچه بگند کشورهای دیگر مثل امارات خواهند خرید icon_wink[/quote]

اخه برادر سرامیک های جاذب امواج راداری ارزون نیستند و این رو همه هم می دونند! شما فکر می کنید چند کشور در جهان به این فناوری دست پیدا کردند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خب ارزون نیست به دلایلی که یکی از آنها انحصار است فکر میکنید اگر 20 کشور سی پی یو بسازند آنوقت قیمت ها همین است ما اگر خودمان سی پی یو بتوانیم بسازیم آنوقت خواهی دید که اگر برفرض سی پی یو 100000 بود شاید بشود 50000 یا 60000 تومان (مثال فرضی است پس گیر ندید) حالا این را قبول دارید icon_wink[/quote]

حرف شما درست است دوست عزیز! ولی توانایی به تولید انبوه رسوندن با توانایی ساخت فرق داره! ما خیلی چیزها رو می تونیم به سازیم ولی نمی تونیم به تولید انبوه برسونیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتي جنگنده هاي فعلي مون رو هم مي تونيم تا حدي رادار گريز كنيم(شايد هم كرديم تا حالا)
ساختار نانو احتمالا در اينگونه رنگها مهم است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.