RezaKiani

آتشبار راکتی و فتح المجاهدین

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

‏[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tipu.png[/img]

فتح المجاهدین یک آیین نامه نظامی است که توسط تیپو سلطان نوشته شد. تیپوسلطان حاکم میسور هدوستان بود و خود و پدرش بارها وارد نبرد با ارتش بریتانیا شدند. او فتح المجاهدین را قبل از نبرد معروف خود ،سریرانگاپتانا، در سال 1792 برای سربازانش نوشت. این نبرد بعدها به عنوان یکی از نبردهای مهم تاریخ نظامی معروف شد چرا که ارتش تیپوسلطان در این جنگ برای اولین بار از آتشبار راکتی به عنوان یک سلاح تهاجمی استفاده کرد.

تا قبل از تیپوسلطان چینی ها و مغولها از موشک برای مقابله با حریفانشان بهره می گرفتند اما استفاده از راکتها در جنگ بیشتر محدود به ترساندن افراد و اسبهای دشمن بود.

تیپو سلطان در فتح المجاهدین ذکر کرد که هر تیپ (4 گردان) پیاده نظام باید 200 نفر به عنوان راکت انداز در خدمت داشته باشند. این افراد باید آموزش می دیدند تا بتوانند راکتهایشان را با مؤثرترین برد شلیک کنند.

تیپو دستور داد تا راکت اندازهایی با 10 لوله ،شبیه به کاتیوشای امروزی، ساخته شود. راکتهایی که تیپوسلطان در نبرد سریرانگاپتانا بکاربرد از لوله های آهنی ساخته شده بودند و برد و وزن بیشتری نسبت به راکتهای معمول چینی ،که از چوب بامبو درست می شدند، داشتند. این راکتها در حدود 20 سانتیمتر طول و 3 تا 12 سانتیمتر قطر داشتند و به بدنه راکت چوبی به طول 120 سانتیمتر ،شبیه موشکهای کوچکی که امروزه برای آتشبازی بکارمی روند ،بسته می شد. برد این راکتها ،به همراه خرج باروتی وزن 450 گرمی شان، به 900 متر می رسید.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tipu-sultan.gif[/img]
تیپوسلطان

ارتش بریتانیا در نبردهای قبلی خود با تیپوسلطان نیز توسط راکت مورد هجوم قرارگرفته بود اما این بار 2000 راکت که به صورت همزمان شلیک شدند ارتش بریتانیا را در هم کوبیدند. پس از آتشباری، حمله 36000 مرد جنگی تیپو کار ارتش مستعمراتی بریتانیا را یکسره کرد. آتشباری راکتی به صورت عملی ارزش خود را در عملیات نظامی ثابت کرد و جنگ وارد دوران تازه ای شد.

کمی بعد یک انگلیسی با نام کونگرو با استفاده از راکتهایی که ارتش بریتانیا از هند با خود آورده بود توانست راکتهایی درست کند که در جنگ واترلو بر علیه ناپلئون با موفقیت به کار گرفته شدند. در کتاب تاریخ نبردهای نظامی فصل جدیدی در حال آغازشدن بود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Congreve_rockets.gif[/img]
نمونه هایی از راکتهای ساخته شده توسط کونگرو


نوینسده:رضاکیانی موحد
منبع:ماهنامه جنگ افزار شماره 58

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشي كياني جان

ميگم اين راكت ها رو از روي چي شليك ميكردند؟ مثلا اسب يا فيل يا . . .
يكي ديگه هم اينكه قدرتشون چقدر بوده(حداكثر)؟ منظور اينكه فقط شوك به دشمن وارد ميكرده (از طريق موج انفجار و صداي مهيبش) يا مستقيما باعث نابودي دشمن ميشده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون برادر کیانی.

این جنگ نقطه عطفی در بکارگیری تسلیحات جدید در حجم انبوه بود که یک و نیم قرن بعد از این تاریخ شاهد پیدایش آتشبارهای راکتی گوناگون به عنوان سلاح هجومی خط مقدم سنگین هستیم. راکت وسیله ای است که هزینه ساخت پائین و سرعت عملیاتی بالایی داشته و حتی امروز در جنگهای قرن جدید که نیروی هوایی و فضایی حرف اول را میزند همچنان شاهد تاثیر فزاینده راکتها بر سرنوشت جنگ هستیم. جنگ اسرائیل علیه لبنان و غزه بواسطه توانمندی راکتی و هوشمندی استفاده کنندگان از آن منجر به شکستی شد که تقریبا مشابه شکست انگلیس در این نبرد سربرانگاپتنا هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...


ممنون واقعا عالي بود و خيلي جذاب ! چه كردند با اين انگليسي ها !
2000 هزار تا ازاين راكتها كوبيده شد بر سر متجاوزين كه فكر كنم نظم و تمامي هماهنگي پياده و سواره نظام دشمن رو بهم زد ! و در نيجه يك دشمن بدون نظم و متفرق ! هيج چيزي جز شكست براشون وجود نداره !‌ جه بسا اينكه خرج داخل يه مين ضد نفر 50 گرمه ! و توي اين راكتها 450 گرم باروت وجود داره كه بسيار مهلك ميشن !‌و اصلا نه اسبها حركت ميكنند !‌و نه آدمها...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چون اون زمان مهمات ترکش شونده اختراع نشده بوده ظاهرا فقط این قدرت انفجاری باروت بوده که برای حمله استفاده می شده که خوب باروتهای اون زمان خیلی هم کاردرست نبودند ولی به هرحال اینها سلاح های اولیه ای بودند که بعدها توسط اروپایی ها کاملتر شدند تا کار به کاتیوشا و.... رسید. از یه سلاح ابتدایی نباید خیلی انتظار داشت.
در زمینه پرتاب از پشت فیل و اینها... فکر نکنم. چون اینها در واحدهای پیاده نظام استفاده می شده فکر می کنم که از روی زمین پرت می شده. برای پرتاب این راکتها فقط لازمه یه بطری شیر داشته باشی. دسته بلند راکت رو می ذاری توی بطری بعد کجش می کنی و بعد هم شلیک.... icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نميدونم يادتون هست يانه اما سريال تيپو سلطان ,رو فکر کنم 15-16 سال پيش از تلويزيون خودمون پخش ميشد که توي يکي از قسمتاش همين نبرد و استفاده هنديها از راکت رو نشون داد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون مقاله جالبی بود ولی بهتر است در بخش جنگ های معاصر قرار گیرد نه اینجا!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
icon_cheesygrin icon_cheesygrin چه جالب حالا استفاده از اين راكت هاي شبيه سازي شده نقش راهبردي در جنگهاي اينده داشته؟

او ببخشيد چه سوال احمقانه اي اگه داشته بود كه هندوستان مستعمره نميشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام رضا جان

مثل هميشه مطلبي ناب و زيبا بود. تاريخ بروايت تصوير !
متاسفانه دوستان دقت كمي در نقاشي كردن. اگر به راكتها در نقاشي دقت كنين ميبينين كه سر هر راكت چيزي مثل خنجر هست !
(اون شكل مايل سر راكت با نخ بسته شده نه تهش ...)
چون اگر قانون فيزيك رو در نظر بگيرين هيچوقت از ته فرود نمي اومدن. اون خنجري بوده كه موقع فرود اسيب ميزده. حالا خود استاد بايد نظرش رو بگه. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.