برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 5 شهریور 1398 در پست ها
-
1 پسندیده شدهشکار برفراز خلیج پارس سیستم های Triton مشابه سیستم های به کار رفته در Lockheed EP-3 هست که به منظور شناسایی و طبقه بندی سیگنالهای ضعیف راداری است.این هواگرد با این قابلیت قادر است تا این سیگنالها را به صورت سه بعدی شناسایی و تعیین موقعیت جغرافیایی کند و به برنامه ریزان ماموریت این امکان را میدهد تا به یک نمایه مشخص ازنظم الکترونیکی از نبرد دست یابند , یا هواپیماها و .... را خارج از محدوده رادارهای پدافند هوایی دشمن نگه دارد. شناسایی و مکانیابی منبع سیگنالهای راداری نیز میتواند برای قرار دادن کشتی های نظامی در موقعیت های هدفگیری مناسب استفاده شود. گیرندههای باند فرکانسی پایین و بالا یک قابلیت multi-INT را به این هواگرد اعطا خواهد کرد که در سال ۲۰۲۱ به میدان خواهد امد. Iran's Revolutionary Guard shoots down US drone U.S. drone shot down by Iranian missile in international airspace: U.S. source پی نوشت : با تشکر از برادر عزیز remo بابت ارسال اطلاعات فنی در بروزرسانی
-
1 پسندیده شدهخاطره ای از شهید احمد کاظمی در سلول باز شد. نگهبان چشم چرخاند بین زندانیها. انگار دنبال کسی میگشت پیداش نکرد. داد زد: "احمد کاظمی!" احمد بلند شد. رفت تا جلوی در. چشم دوخت به نگهبان. نگهبان تعجب کرد. سر تا پای او را نگاه گرفت. زیر لب گفت: "این که بچه است". و زل زد به چشمهای احمد. چشمهای درخشان، بینی کشیده و نگاه نافذ او را دید و آرامشی را که داشت. گفت: "پیداست که نمیدانی کجا هستی". احمد لبخند زد. - چرا میدانم، اما من کاری نکرده ام. نگهبان خندید. بلند و کشیده. -همه اولش همین را میگویند، همه ... و از کنار در رفت کنار. - بیفت جلو! در راهروی نیمه تاریک که میرفتند، دلسوزانه افزود: "من نگهبانی بیش نیستم، اما خودت را اذیت نکن. این جا کاری میکنند که آدم هفت جدش را هم به یاد بیاورد. نمیتوانی چیزی را پنهان کنی." احمد چیزی نگفت. تا انتهای راهرو رفتند و پیچیدند. پله هایی پیدا شد. رفتند پائین. نگهبان دری را باز کرد. ناگهان صدای ضجه ای بلند شد. از اتاق بغلی می آمد. احمد، یک آن سر جایش یخ زد. نگهبان از پشت هلش داد. - چیزی نیست، عادت میکنی. در، پشت سرش بسته شد. اتاق کوچک بود و نیمه تاریک. جلوتر میز و صندلی قراضه ای دیده میشد. میدانست که باید نیرویش را ذخیره کند. نشست روی صندلی و منتظر شد. ساعتی گذشت. کسی نیامد سراغش. آیا او را فراموش کرده بودند؟ میدانست که چنین نیست. شنیده بود که بعضیها در همان لحظات طاقت فرسای انتظار، میبرند. دوباره صدای جیغی بلند شد. آیا صدا از آن یکی از دوستانش نبود؟ بجز خودش، سه نفر دیگر را هم دیده بود که دستگیر شده اند. وسط عزاداری، مرد تنومندی مچ او را چسبیده بود. - یک دقیقه بیا! و تا به خودش بیاید، دیده بود که از جمع عزاداران که سینه میزدند و شعار میدادند، بیرون کشیده شده است. - شما کی هستی؟ - بعدا میفهمی. و چشم که چرخانده بود، دوستان دیگرش را هم دیده بود که توسط مردان دیگری، احاطه شده بودند. در صدایی کرد و باز شد. احمد برگشت. مردی را دید که لباس نظامی نپوشیده بود. معلوم نبود که مال شهربانی "نجف آباد" است یا اینکه از بیرون آمده. - خب، کارمان راحت شد، دوستانت هم به همه چیز اعتراف کردند. احمد بلند شد و ایستاد، مرد متعجب بود. - خوب برای خودت جا خوش کرده ای! و چشم دوخت به چشمهای احمد. - وقت زیادی ندارم. شهربانی شلوغ است. هر روز دهها نفر را میگیرند و می آوردند اینجا که ما آدمشنا کنیم. زود باش! احمد پرسید: "چه کار باید بکنم؟" و ناگهان سمت راست صورتش داغ شد و گوشش تیر کشید، آنقدر که فحشهای اولیه مرد را نشنید: - ... خودت را زده ای به آن راه؟ فکر کردی با کی طرفی؟ بگو اعلامیه ها را از کی میگرفتید، دستور دیوارنویسی مال کلی بود و خودت را خلاص کن! احمد با آرامی مرد را نگاه کرد. گفت: "من نمیدانم چه میگویید. من فقط تو عزاداری بودم، عاشورا بود، مگه شما عزاداری نمیکردید؟" یک دفعه پای مرد بالا آمد و بینی احمد داغ شد، بعد شرشر گرم خون را احساس کرد و صدای مبهم مرد را شنید: "پس نمیخواهی حرف بزنی؟" ... شکنجه، پانزده روز ادامه داشت، اما احمد هیچ چیزی را به گردن نگرفت. برای همین هم مجبور شدند رهایش کنند، به خصوص که هر روز زندانیان جدیدی آورده میشدند و جا کم بود. پسبانی که آن روز لباس شخصی پوشیده بود، در آخرین بازجویی گفت: "فکر نکن ما خریم، ولت میکنیم تا بروی، اما همیشه زیر نظر ما هستی. ساواک هیچ کس را رها نمیکند. بنابراین هر وقت توی خیابان راه میروی، یادت باشد که چشمهای "امیری" دنبالت است". و تازه آن موقع بود که احمد، اسم فامیلی پاسبان را فهمیده بود و این را که ساواکی است. بیرون که آمد، انگیزه اش برای مبارزه بیشتر شد. سال 56 بود. رژیم سلطنتی آخرین نفسهایش را میکشید. احمد ارتباطش را با انقلابیون بیشتر کرد و همین باعث شد که ساواک دنبال دستگیری مجددش باشد. حالا باید پنهان میشد. مدتی از چشمها دور ماند، اما احساس میکرد که وقتش دارد تلف میشود. برای همین هم تصمیم بزرگتری گرفت: پیوستن به مبارزان فلسطینی و دیدن دوره های چریکی. به سرعت کارهایش را انجام داد و از طریق دوستانش، عازم پادگان "جمهوریه" سوریه شد، اما مبارزان فلسطینی، طوری نبودند که او تصور کرده بود. همه آنها به یک اندازه مسایل مذهبی را رعایت نمیکردند. دختر و پسر قاطی هم بودند و حدود شرعی مخدوش شده بود. چند بار با مسئولین بحث کرد، اما به هیچ نتیجه ای نرسید. دلسرد شده بود. باید بر میگشت به کشور خودش، جایی که در آن انقلاب به پیروزی رسیده بود و حوادث شگفت انگیزی روی میداد. یکی از این حوادث شگفت انگیز، محاکمه ساواکیها بود. همه میدانستند که احمد شکنجه شده است و از او میخواستند که از عامل شکنجه اش شکایت کند، اما هر چه میکردند، احمد نمیپذیرفت. با این که ماهها خون دماغ میشد و جای بگد پاسبان شهربانی، به این زودیها قصد خوب شدن نداشت. حالا پاسبان امیری خیالش راحت شده بود که از طرف احمد، خطری تهدیدش نمیکند و از عظمت روحی او به شگفت آمده بود، آنقدر که میتوانست سالها بعد، نامه ای برایش بنویسد: "من همانی هستم که شما مرا به نام امیری میشناسید. میدانم در حقتان بدی کرده ام و میدانم که شما آنقدر بزرگوار هستید که مرا بخشیده اید و همین به من جسارت میدهد که خواهش دیگری از شما بکنم. اگر میتوانید، به من کمک کنید تا ترتیب انتقال فرزندم به دانشگاه دیگری، داده شود. میدانم که مسئولان دانشگاه شما را میشناسند و حرفتان را گوش میکنند". احمد از بازیهای روزگار شگفت زده شده بود. مدتی به نامه شکنجه گرش فکر و لحظاتی را که زیر دست او از درد به خود میپیچید، به یاد آورد، اما آخر سر نامه ای به دانشگاه نوشت و از مسئولان خواست اگر راه قانونی وجود دارد، با انتقال فرزند شکنجه گرش موافقت کنند و آن وقت بود که احساس سبکی و راحتی کامل کرد و دید که خوبی کردن - حتی در حق کسی که بهت بدی کرده - چقدر لذت بخش است. از کتاب همشهری نوشته محمدرضا بایرامی
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب خدمت دوستان ابتدا از عزیزان و بزرگواران ، بابت به کار بردن واژه ی غریب و ناماُنوس " حفاظت از جان رزمندگان " که در ادبیات نظامی اشان به دست فراموشی سپرده شده بود ، به صورت ویژه تشکر میکنم . همینکه بالاخره حفاظت از جان رزمندگان و ... در گفتگوی ایشان دیده شد، بسیار با ارزش تر از رونمایی از تجهیزات بود . ساخت ، خرید و استفاده از تجهیزات حفاظتی به خودی خود مسئله ی پیچیده و دور ار ذهنی نبوده و نیست ، اما تغییر نگرش فرماندهان ، تصمیم گیران و ... به سمت حفاظت از نیروی انسانی در نوع خود قدم بزرگیست که در صورت ادامه یافتن این گونه گفتگوها در سطوح بالا و گذر از مرحله ی شعار و رسیدن به مرحله ی " عمل " شاهد کارهایی با ارزشی درشان نیروهای نظامی ، انتظامی و .....خواهیم بود انشاا... . حفاظت اولین نکته ایی که تصاویر پخش شده و در مورد این خودروی زرهی به چشم میآمد وزن زیاد آن بود ، طبق گفته های موجود وزن آن 21 تن در حالت خالی و با احتساب نفرات ، تجهیزات و ... احتمالا" قابل افزایش به وزن 23 تن خواهد بود . نکته ایی که در گفته ی عزیزان موجود بود توانایی حفاظت مقابل گلوله های هسته فولادی ( ضد زره ) بود ( اطلاعات بیشتری برای ارائه موجود نبود ) . در همین خصوص با دقت به درب ورود و خروج قسمت راننده میشد جک پنوماتیکی و مجموعه ی کاربری از آن را به وضوح دید . به نظر این سامانه ی کمکی برای راحتی خدمه با حذف نیروی وزن درب در زمان استفاده نصب شده . این توان در زمانی که خدمه ی خودرو ( رعد ) در شیب عرضی و یا طولی نیاز به استفاده از درب داشته باشند کاملا" راهگشا خواهد بود . در مورد رمپ انتهایی و کارکرد آن تصویری موجود نبود اما از ظواهر امر اینطور میشد برداشت کرد که رمپ انتهایی هم ( احتمالا" ) به صورت هیدرولیک رو به سمت پایین قابلیت باز و بسته شدن را خواهد داشت . دریچه ی فرار دریچه ی فرار نیرو ها و خدمه از قسمت سقف هم از یک مکان تعبیه شده بود . مخازن هوای فشرده نکته ی جالب و منطقی ، انتقال هر سه مخزن هوای فشرده ی ( تانک باد ) خودرو به بخش داخلی بود . یک توضیح ، سیستم ترمز و ترمز دستی خودروهای سنگین اکثرا" با استفاده از نیروی هوای فشرده کار میکند و در صورت ایجاد مشکل برای آن ابتدا ترمز مجموعه کارایی خود را از دست خواهد داد و با تخلیه ی مخازن به احتمال زیاد ترمز دستی درگیر خواهد شد . در ضمن یک سکوی فلزی با پایه های جمع شونده ( تاشو ) برای خدمه ی سلاح اصلی امرپ رعد در نظر گرفته شده . شاسی و یا ... در مرور تصاویر و فیلم های پخش شده از امرپ رعد ، نکته ی قابل توجهی وجود داشت که ، دست کم به نظر قسمت حمل نیروها به صورت بدون شاسی کامیونی و براساس استفاده از سازه ی مستحکم کابین در هر دو نقش شاسی و کابین به صورت یکپارچه ( مونوکوک ) ساخته شده بود . اما با دقت به قسمت محور جلو و سیستم تعلیق ، یک مقداری بیننده به شک می افتد که شاید قسمت موتور و در ادامه ی آن گیربکس بعلاوه ی دیفرانسیل میانی ( سوم ) شاسی اش حفظ شده باشد . البته این حدس از روی تصاویر عمدتا" کم کیفیت زده شده و شاید واقعیت به گونه ی دیگری باشد . باک سوخت باک سوخت خودرو مشخصا" مابین محور اول و محور دوم ، در هر دو سمت خورو نصب شده و به شکلی حجیم ساخته شده . در توضیحات به برد 900 کیلومتری رعد اشاره شد که با توجه به حجم باکها ( احتمالا" مجموع هر دو باک بین 800 تا 1000 لیتر حجم خواهد داشت ) دو از دسترس به نظر نمیرسد . شیشه ها با توجه به نمونه ی اولیه بودن رعد ، شیشه های جلو و طرفین به صورت ضد گلوله ی واقعی ( چند لایه و قطور ) بر روی آن نصب نشده و به نظر صرفا" نمایشی و دوجداره هستند ، ( یک لایه بیرونی و یک لایه ی داخلی با فضای خالی مابین آنها ) . و درصورت صلاحدید و یا تولید با حجم مناسب ( درآینده ) این مهم هم محقق خواهد شد . میله ی ضد غلتش نکته ی بسیار بسیار باارزشی که در رونمایی به چشم میخورد ، استفاده از میله ی ضد غلتش ( آنتی رول بار ) در محور اول و محور سوم که در اصطلاح عامی به میل موجگیر معروف شده است ، بود . این مکانیسم بسیار ساده و پیش پا افتاده در زمان تعویض مسیر ، هنگام ورود به پیچ ، داخل پیچ و خروج از پیچ تنش های وارده به سیستم تعلیق خودرو را با حجم مناسب جذب و به سمت دیگر محور منتقل کرده و پایدار ی خودرو را افزایش میدهد . بالطبع این پایداری که بسیار قابل توجه است کمک به رانندگی سریعتر، جسورانه تر و ... میکند و این مهم باید قسمتی از یک خودروی نظامی فارغ از ابعاد و کلاس آن باشد . همینطور میل موجگیر در مسیر های بیرون از جاده ( آفرود ) و مسیرهای صعب العبور باعث ثبات خودرو در گذر از در زوایای عرضی و ... خواهد شد . چه شاسی کامیونی ایی در برخورد با رعد اولین نکته ایی که به ذهن افراد فنی و ... خطور میکند این است که آیا این امرپ کاملا" جدید ( به صورت صد در صدی ) است ؟ و یا بر اساس شاسی کامیونی ایی شکل گرفته و یا توسعه یافته ؟ اولین نکته ایی که در برخورد با رعد به صورت غیر قابل انکاری خودنمایی میکند ، استفاده از مجموعه محورهای ( به نسبت قدیمی تر ) کامیونی شرکت معظم بنز است . در کامیون های بنز 6x6 استفاده کننده از این در اصطلاح توپی ها ، 2 نامزد وجود دارد . شاسی 6X6 کامیونی در اصطلاح بدون دماغ NG 2631 _2 معروف به بنز 10 سیلندر با توان 310 و 320 اسب بخار و شاسی کامیونی 6X6 و دماغ دار LAK 2624_8 واگن هوود معروف به مایلر با توان 240 تا 280 اسب بخار ( در نمونه ی توربو 280 اسب بخار ) است . با توجه به دردسرهای جابه جایی کابین ، عرض بیشتر پیشرانه ، جابه جایی مجموعه فرمان و مجموعه ی پدال ها و ... بنز NG از مقایسه خط میخورد و تنها گزینه ی موجود میشود مایلر . نسبت توان به وزن یکی از مشکلاتی که خودروهای زرهی و سنگین با آن دست به گریبان بوده و هستند رابطه ی نسبت توان به وزن است ( اسب بخار به تن _ هزار کیلوگرم ) . هرچه نسبت قدرت به وزن افزایش یابد توان تحرک و چابکی خودرو بیشترخواهد شد و هرچه این نسبت ضعیفتر میشود خودرو کند و کندتر ( تنبل تر ) میشود . این کندی در روز واقعه و لحظات سرنوشت ساز شاید تفاوت بین زنده ماندن و یا نماندن نیرو را تعیین کند . در اصل سطح مناسب حفاظتی و توان تحرک مکمل یکدیگر هستند و هر زمانی که هر یک از آنها دچار ضعف شود باید در مسیر پیش رو و یا طی شده ( طراحی و ساخت ) تجدید نظر کرد . در تصاویر پخش شده ، رعد یک مقداری کند به نظر میرسید و در قسمت هایی برای پوشش کندی آن ، عامدا" فیلم تند شده بود . البته به نظر با توجه به نمونه ی اولیه بودن این امرپ ، بیشتر حفاظت مد نظر قرار گرفته و تا ساخت تعداد مناسب از آن زمان زیادی باقی است . امیدوارم در زمینه ی تحرک فکر جدی ایی برای این امرپ بشود ، چراکه هر ارگانی برای سفارش با تعداد مناسب از این این امرپ از آن تست های میدانی خواهد گرفت و اگر نتایج به دست آمده با نیازها همخوانی نداشته باشد ، این امرپ وطنی برای ساخت ( حتی به شکل کارگاهی ) راه به جایی نخواهد برد . در مورد پیشران رعد و یا تعویض با نمونه ی توانمند تر به علت عدم نمایش آن نمیشود اظهار نظر کرد ، حتی در ویدئو کلیپ های پخش شده هم آوای پیشرانه (صدای موتور ) مشخص نبود تا بتوان حدس مشخصی در این مورد زد یک نکته تا جایی که حقیر متوجه شدم ، در مورد تعویض پیشران به نمونه ی توانمند تر نمیشود به شکل انفجاری عمل کرد و پیشرانی با توان 2 برابر نمونه ی استاندارد آن خودرو را استفاده کرد ، چرا که مجموعه ی انتقال قدرت ( ترانسمیشن ) خصوصا" جعبه دنده ( گیربکس ) دارای توان انتقال گشتاور در بازه ی مشخصی هستند و تعویض های غیر کارشناسی شده این مجموعه را دچار مشکل خواهد کرد . با دقت به اطلاعات درج شده میتوان بدون ایجاد مشکل ، پیشران را تا حد ممکن توانمند تر انتخاب کرد . با توجه به توضیحات ، این امرپ 6X6 ( رعد ) در ادامه ی امرپ 4X4 طوفان نبوده و با توجه به قطعات و تجهیزات مورد استفاده برای آن ، ارتباط بین آن و گروه اشتریت دور از ذهن به نظر میرسد . آنچه که از شواهد امر پیداست این پروژه به صورت کاملا" داخلی ( با قطعات ، تجهیزات موجود و در دسترس ) انجام شده است . نوشته شده توسط crazyinventor ، صرفا" برای سایت وزین " میلیتاری " پ ن این مطلب بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده ایجاد شده و با توجه به برخی کمبود ها احتمال تغییرات و یا خطا در این نوشته وجود خواهد داشت . از برادر عزیز جناب رمو ( remo ) بابت ارائه ی توضیحات راهگشا تشکر میکنم .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم 9k11 Malyutka ( به روسی بچه کوچک و در نامگذاری ناتو AT-3 Sagger ) یک موشک ضد تانک هدایتشونده (ATGM) با هدایت سیمی و دستی در خط دید (MCLOS) بوده و ساخت اتحاد جماهیر شوروی است. این موشک اولین موشک ضد تانک هدایت شونده شوروی است که میتواند توسط یک نفر حمل گردد و به احتمال زیاد پرتولیدترین موشک ضد تانک هدایت شونده در جهان بوده است. شوروی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی ، هر سال بیش از ۲۵٬۰۰۰ فروند از این موشک تولید می کرد. با افزایش کپیبرداری با نامهای گوناگون از این موشک، هماکنون این موشک دستکم در ۵ کشور جهان ساخته میشود. توسعه توسعه این موشک از ژولای سال ۱۹۶۱ میلادی شروع شد و در این سال دولت این پروژه را به دو تیم طراحی Tula و Kolomna واگذار کرد . انتظارات از این موشک، از جمله موارد زیر بود: قابل شلیک توسط ماشین جنگی و یا انسان باشد. برد آن در حدود ۳۰۰۰ متر باشد. قابلیت نفوذ در حدود ۲۰۰ میلی متر در بدنه وسایل زرهی و دمای 60 درجه را دارا باشد . جرم آن در بیشترین حالت ،۱۰ کیلوگرم باشد. این طراحیها از برخی موشکهای غربی که از سال ۱۹۵۰ به بعد تولید میشدند، پایه میگرفتند؛ از جمله این موشکها میتوان به موشک فرانسوی ENTAC و موشک سوئیسی Cobra اشاره نمود. سرانجام اولین نمونه از این موشک توسط گروه کلمنا (دفتر طراحی دستگاه) طراحی شد؛ این گروه همچنین پیش از آن، مسئول پروژه AT-1 Snapper بوده است. اولین آزمایشها در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۲ انجام گردید و در ۱۶ دسامبر ۱۹۶۳ این موشک رسماً وارد خدمت گردید. توصیف Malyutka را می توان از پرتابگر چمدانی قابل حمل (9P111) ، خودروهای زمینی (BMP-1, BRDM-2) و هلیکوپتر ها (Mi-2, Mi-8, Mi-24, Soko Gazelle) شلیک کرد . استقرار موشک با چمدان فایبر گلاسی 9P111 که بعنوان پلت فرم پرتاب کننده عمل می کند به پنج دقیقه زمان نیاز دارد . هدایت موشک به سمت هدف بوسیله ی دسته فرمان کوچک بر روی جعبه کنترل (9S415) ، انجام می گیرد که به دوره ی آموزشی عمیق و ژرف برای کاربر نیاز دارد و فرمان های کنترلی کاربراز طریق یک سیم نازک سه رشته که در پشت موشک وجود دارد در سیر موشک به سمت هدف منتقل می شود .این موشک بلافاصله پس از پرتاب ، به هوا (بالا) صعود می کند که مانع از برخورد موشک به موانع یا زمین میشود . در حین پرواز ، موشک با سرعت 8.5 چرخش در دقیقه به حول محور حرکت میچرخد. نیروی لازم جهت چرخش ابتدا به کمک یک بوستر تامین میشود و در ادامه این حرکت چرخشی به کمک بالههای زاویه دار حفظ میشود. مالیوتکا از یک ژیروسکوپ کوچک برای جهت گیری خود نسبت به زمین استفاده می کند در نتیجه موشک می تواند مدت زمانی را در راستای هدف به عقب برگردد که به موشک حداقل بردی را در جایی بین 500 تا 800 متر را می دهد . کاربر با چشم غیر مسلح می تواند موشک را تا برد 1000 متر هدایت کند اما برای اهداف فراتر از این برد از پریسکوپ 9Sh16 با بزرگنمایی 8 برابر و با میدان دید 25 درجه استاده می شود . موشک قادر است با اهدافی در برد 3 کیلومتری و درون کمان افقی 45 درجه ای به مرکزیت محور شلیک، درگیر شود. اندازه کمان یاد شده در برد زیر 1.5 کیلومتر شروع به کاهش یافتن میکند تا جایی که در فاصله 500 متری موشک تنها قادر است در فاصله 50 متری چپ یا راست محور شلیک با اهداف درگیر شود. لازم به ذکر است دقت موشک در حداکثر فاصله از محور شلیک به نصف حالت بهینه میرسد. در حالی که براورد اولیه از در صد اصابت موشک به هدف 60% تا 90% است اما تجربه نشان داده که این می تواند در صورت عدم وجود شرایط بهینه و مطلوب و نداشتن مهارت کاربر به 25% تا 2% کاهش یابد . در واقع MCLOS در بخش کاربری به مهارت قابل توجهی نیاز دارد و با توجه به برخی از منابع ، کاربر برای کسب مهارت نیاز به 2300 شلیک شبیه سازی شده از شبیه ساز موشک و همچنین برای حفظ سطح مهارت نیاز به 50 تا 60 شلیک شبیه سازی شده دارد با این وجود این سلاح همیشه محبوب کاربر خود بوده است و تلاش های ثابتی برای بهینه سازی آن در شوروی/روسیه و دیگر کشور ها ادامه دارد . دو نقص جدی موشک در مدل های اولیه همین برد حداقلی 500 و 800 متری است (با اهداف نزدیکتر نمی تواند به طور موثر درگیر شود ) همچنین زمان زیاد لازم برای رسیدن به حداکثر برد3000 متر با توجه به حرکت آهسته موشک به سمت هدف ، 30 ثانیه زمان را به هدف می دهد تا در پشت یک مانع یا تپه ای مخفی شود و با ایجاد دود مانع دید کاربر شود یا به آن شلیک کند . این مشکلات در نسخه های بعدی با پیاده سازی و استفاده از سیستم هدایتی (SACLOS (Semi-Automatic Command to Line of Sight هدایت نیمه خودکار در خط دید و همچنین ارتقاء سیستم پیشرانه موشک به منظور افزایش سرعت متوسط پرواز ، رفع گردید . در آخرین به روز رسانی های انجام شده سرجنگی متعارف با کلاهک دومرحله ای جایگزین شده که این میله وظیفه نفوذ به زره های واکنشی ( ERA) را بر عهده دارد و همچنین استفاده کلاهک جنگی ، از تصویر بردار حرارتی نیز جزو این بروز رسانی ها می باشد .حتی در آخرین ویرایش ها مالیوتکا ، با قیمت چند صد دلاری خود احتمالا نسبت به نمونه های نسل سوم موشکهای هدایت شونده ، ارزان ترین نمونه در حال خدمت می باشد. تاریخچه ی کاربرد نوع حمل شونده فردی موشکهای ضد تانک در شوروی، به گونهای گسترش یافت که اسلحه اصلی جوخه ضد تانک ارتش شوروی بحساب میآمد. هر جوخه، دارای دو دسته مالیوتکا و هر دسته دارای دو تیم بود و هر تیم دو جایگاه لانچر از این موشک داشت و به علت حداقل برد 500 متری مالیوتکا در هر گروه یک آر پی جی زن نیز حضور داشت تا شعاع کمتر از 500 متری را پوشش دهد . [url=" "] [/img][/url] [url=" "] جنگ ویتنام در 23 آوریل 1972 میلادی 20 دستگاه تانک ARVN (ارتش جمهوری ویتنام) توسط NVA (ارتش ویتنام شمالی) برای اولین بار با استفاده از موشک ضد تانک هدایت شونده 9M14M Malyutka مورد حمله قرار گرفت . این واحد تنها واحد زرهی ارتش ویتنام جنوبی بود که به 20 تانک M48 Patton مجهز بود .اولین حمله باعث نابودی یکی از تانک های M48A3 و یک نفربر زرهی رزمی M113 وآسیب دیدن نفربر دومی شد . ARVN در طی این درگیری نهایتا 8 دستگاه تانک را از دست داد اما تاکتیک ها مناسب برای مقابله با این سیستم را پیدا کرد . به این صورت که در صورت شلیک موشک توسط دشمن سربازان و تانک ها با تمام سلاح های خود به سمت محل شلیک موشک ، اتش گشوده که باعث صرفه نظر کردن شلیک کننده از هدایت و کنترل موشک می شد . اگرچه شلیک کننده می تواند دور از محل پرتاب موشک مستقر شده و موشک را هدایت کند اما لول سیم جعبه کنترل متصل به پرتابگر تنها 15 متر است . جنگ یوم کیپور این موشک با موفقیت توسط ارتش های عربی در اوایل آغازجنگ یوم کیپور استفاده شد .در ادامه اسرائیلی ها با آموختن و بکارگیری تاکتیک های جدید مثل انجام آتش متمرکز بر روی محل شلیک موشک برای گیج کردن یا کشتن شلیک کننده اقدام به خنثی کردن تهدید کردند . دیگر روش های استفاده شده نیز شامل ایجاد گرد و غبار و حرکت به عقب و جلو و شلیک با انواع سلاح ها به سمت محل شلیک بود . این تاکتیک اسرائیلی ها بعدا توسط پیمان ورشو برای مقابله با تهدیدات موشک های هدایت شونده ضد تانک به تصویب اعضای ناتو رسید . درمجموع طی این جنگ 800 دستگاه تانک و خودروی جنگی اسرائیلیذ توسط AT-3 Sagger از رده خارج شد . جنگ داخلی لیبی شلیک موشک مالیوتکا توسط شورشیان ارتش آزاد لیبی فیلم برداری شده است . جنگ سوریه شورشیان سوری فیلم شلیک موشک مالیوتکا علیه نیروهای دولتی سوریه را در اواخر سال 2012 پخش کرده اند . بکارگیری در ایران تعدادی ازاین موشک توسط رزمندگان ایرانی در سال های جنگ تحمیلی ایران و عراق به غنیمت گرفته شد اما بدلیل نداشتن تجربه و مهارت کافی نیروهای ایرانی در ابتدا کارایی لازم را نداشت . به نقل از wikipedia.org دوهزارفروند ، موشک ضدتانک مالیوتکا در سالهای 1982-83 توسط سوریه به ایران فروخته شد . در سال های پس از جنگ ایران دست به تولید و ارتقاء این موشک با نام رعد کرد که در سه مدل آی-رعد(I-raad)، رعد-تی و آی-رعد-تی ساخته شد .از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴، در مجموع تعداد ۲٬۲۵۰ فروند از این موشک در ایران تولید شده است. دررعد-تی نمونه ای از موشک رعد/مالیوتکا بود که با استفاده از سر جنگی دو مرحله ای، توانایی نفوذ به بیش از 400 میلیمتر زره های واکنش دهنده را بدست آورده اما سامانه هدایت و هدفگیری آن مشابه قبل(هدایت سیمی خط افق) بود. سرعت این موشک 120 متر بر ثانیه و برد آن بین 400 تا 3000 متر است. نوع آی-رعد، دارای سرجنگی معمولی و توانایی نفوذ در 500 میلیمتر زره فولادی را دارد. این موشک نسبت نوع پایه رعد/مالیوتکا از هدایت بهتر نیمه خودکار مشابه تاو/توفان (نیمه خودکارسواربر پرتولیزر) برخوردار شد که استفاده راحت تر و شلیک های دقیق تری را ممکن ساخت. برد، سرعت و قطر بدنه این نمونه مشابه قبل است. کاملترین نمونه موشک این خانواده آی-رعد-تی است که ارتقاءهای سامانه ای نوع آی-رعد را به همراه موشک رعد-تی به کار گرفته و درنتیجه مشخصات عملکردی موشک آن مشابه این نمونه است از جمله جرم 11.78 کیلوگرمی موشک. جرم سامانه هدایت نیز کمتر از 23 کیلوگرم است. موشک آی-رعد-تی نصب شده بر روی موتور سیکلت ATV-500 : هر یک از این موشک ها بالغ بر 11.7 کیلوگرم جرم داشته و برد آن بین 400 تا 3000 متر و میزان نفوذ آن در زره ها بیش از 400 میلیمتر است. این موشک 0.98 متری دارای هدایت نیمه اتوماتیک فرمان به خطر دید همچون موشک توفان بوده و بیشترین مدت پرواز آن 27 ثانیه عنوان شده است . جنگ اسرائیل و لبنان (۲۰۰۶) از انواع موشک رعد استفاده کرده است. مقامات ایرانی نیز اظهار داشتهاند که مسئول تامین این موشک به حزب الله هستند. [url=" گونه ها : AT-3 Sagger AT-3A Sagger : 9M14 Malyutka که در سال 1963 با هدایت سیمی MCLOS وارد خدمت شد . AT-3B Sagger : 9M14M Malyutka-M که درسال 1973 با هدایت سیمی MCLOS و ارتقاء موتور که منجر به کاهش حداکثر زمان پرواز موشک میشود . جرم : 11 کیلوگرم ، برد : 3کیلومتر AT-3C Sagger : 9M14P Malyutka-P با هدایت سیمی SACLOS . AT-3D Sagger : با هدایت سیمی SACLOS که در سال 1990 وارد خدمت شده و سرعت موشک به 130m/s افزایش یافته است . HJ-73 : ساخت چین RAAD : ساخت ایران Susong-Po : ساخت کره شمالی Maliutka M2T : ساخت رومانی و پروژه مشترک شرکت های ELMEC و Euromissile . Maliutka M2T قادر به نقوذ 900 میلیمتری به زره های RHA است . POLK : توسط اسلواکی براساس AT-3C ساخته شده Kun Wu 1 : ساخت تایوان کاربران : افغانستان ، الجزایر ،آنگولا ، ارمنستان ، بنگلادش ، بوسنی و هرزگوین ، بلغارستان ، جمهوری خلق چین ، کرواسی ، کوبا ، چک اسلواکی ، مصر ، اتیوپی ، حزب الله ، مجارستان ، ایران ، عراق ، هندوستان ، جمهوری دموکراتیک خلق کره ، لیبی ، مالی ، مغولستان ، مراکش ، موزامبیک ، نیکاراگوئه ، پرو(با موشک کورنت و اسپایک جایگزین میشود) ، لهستان (با اسپایک جایگزین شده) ، رومانی ، صربستان ، اسلواکی (ذخیره شده) ، سوریه ، اوگاندا ، ویتنام ، زامبیا قیمت دوموشک و پرتابگر و کیف چمدانی 72000 پوند انگلیس است . مالیوکای چینی : تصاویر برش خرده از موشک : مشخصات : نوع : ضدتانک هدایت شونده کشور سازنده : شوروی سابق سال خدمت : 1963 تا حال جنگ ها : جنگ ویتنام ، یوم کیپور ، ایران و عراق ، جنگ صحرای غربی ، خلیج فارس ، جنگ استقلال کرواسی ، 2006 لبنان ، جنگ اول و دوم چچن ، جنگ های سوریه و لیبی طراحی : دفتر طراحی کولومنا (KBM) در سال 1961-1962، تولید : 1963 گونه ها : 9M14M, 9M14P1, Malyutka-2, Malyutka-2F طول :860mm , آماده به جنگ : 1.005mm ، موشک Malyutka-2 عرض : 393mm ، قطر : 125mm برد موثر : 500–3,000m وزن سرجنگی : (2.6kg (9M14M, 9M14P1) ، 3.5kg (Malyutka-2, Malyutka-2F سرعت : ( 115m/s (410 km/h گونه های 9M14M, 9M14P1 ، (130m/s (470km/h گونه های Malyutka-2, Malyutka-2F سیستم هدایتی : سیمی در خط دید MCLOS, SACLOS منابع : http://en.wikipedia....i/9K11_Malyutka http://www.rusmilita...ct_malyutka.htm http://armyman.info/photo-448 http://www.mashreghn...-تا-دهلاویه-عکس استفاده از این مطلب بدون درج لینک این صفحه به عنوان منبع خلاف شرع، قانون و اخلاق پژوهشی است. گردآوری و ترجمه : مجید بشیری باتشکر از جناب محمدمهدی محمدی(Electro-officer) و صادق (SSADEGHS)عزیز
-
1 پسندیده شدهدر مورد ملاقات ظریف با مکرون در پاریس و بعد هم اظهاراتش و همچنین مواردی که پایگاه المانیتور از مفاد پیشنهادی پاریس به تهران مطرح کرد که فاش شده و همچنین اظهارات خود مکرون و منابع فرانسوی پس از دیدار با ترامپ نکته عجیب اینجاست که همگی کاملا به ضرر ایران هستند و حتی بحث در موردش برای ایران در این مقطع عجیب هست: اینکه با تاکید بر روی واژه محدود امریکا به ایران اجازه بده در مدت زمان بسیار محدود به چند کشور محدود بتونه صادرات نفت انجم بده (حتی اگر احتمالا بدون هیچ گشایشی در بحث انتقال بانکی و اجبار به ورود کالاهای اساسی از اون کشورها با پول بلوکه شده هم مطرح نباشه) و در مقابل در این مقطع مهم که ترامپ به هر دری میزنه تا قبل انتخابات لااقل یک خبر رسانه ای در مورد رضایت ایران به مذاکرات را جار بزنه! ما بپذیریم اوالا کاملا گامها را به عقب برگردونیم و به برجام پایبند باشیم، تنش را در خلیج فارس کاهش بدیم (نکته مبهم با گستره وسیع)، و از همه بدتر یک عبارت خاص و معنا دار: «ایران تعهد بده مذاکرات را شروع کنه» (کدوم مذاکرات؟ با چه کسی؟ سر چه مسائلی؟ برای چی؟ در ازای چی؟) همگی به هر چیزی شبیه هست از جمله طرح بولتون و پمپئو جز طرحی که ایران حتی تمایل داشته باشه روش بحث کنه. یک بار دیگه توجه کنید: ایران در ازای اجازه فروش محدود نفت به چند کشور محدود (یحتمل یکیش چینی هست که همین حالا هم میخره) در مدت زمان بسیار محدود!! اولا تمام گام های برجامیش را به عقب برگردونه، هیچ گام جدیدی برنداره، تنش در خلیج فارس را کاهش بده (که خودش یعنی پکیج گسترده ای از توقعات) و همچنین از همه بدتر مذاکره را آغاز (مذاکره مستقیم که در اینصورت اوج عقب نشینی و پذیرفتن شکست هست (همه تحریمها و تهدیدها سرجاش و پاس گل به ترامپ برای افزودن شانس پیروزی در انتخابات) حتی مذاکره غیرمستقیم در ازای صدقه فروش محدود نفت و لابد پی نگرفتن را های دور زدن تحریمها و فریز اقدامات متقابل و ... کلی تعهدات ریز و درشت هم عجیب و غریب هست) نکته نگران کننده اینه مکرون بعد از دیداری با ظریف که ظریف اون را مثبت و رو به جلو عنوان کرده این ها را در مذاکره با ترامپ گفته میشه طبق شواهد عنوان کرده!! به عنوان پیشنهادات برای حل تنش ها! که معناش این هست این موارد به ایران پیشنهاد شده لابد؟! واگر پاسخ منفی بوده مطرح کردنش با چه ترامپ چه سودی داره وقتی طرف مقابل باهاشون مخالفه که حالا بخواد ترامپ راضی بشه یا نشه؟1
-
1 پسندیده شدهسمنان پایگاه امام خمینی کانتیر حمل ماهواره بر و وسایل نقلیه 9 اگوست یکی از نکاتی جالب و گنگ در برنامه موشکی ما اثار بجا مانده از تست موشک بر روی زمین هستند البته انواع اقسام کارها می شود انجام داد برای جلوگیری از اینها ولی ظاهرا هیچ تلاشی نمی شود حال برای دادن پیام استفاده میشود یا فرهنگ سازمانی تکنسین های ماست از جنگ تحمیلی یا شایدهم تاسیسات تست دیگری وجود داشته باشد که هنوز تصاویری از ان منتشر نشد تست استند لانگ مارچ 9 در چین استفاده از اب شباهت تست استند ها در چین و تست استند کارخانه سوخت جامد عربستان تاسیسات موشک سوخت جامد عربستان که بعدا مشخص شد توسط چینی ها ساخته شد تست استند موشک گروم اکراین که پول تحقیق و توسعه ان توسط عربستان پرداخت شد تست عمودی موتور سوخت جامد avio p120 c ماهواره برهای وگا و اریان تست استند کنار اب Zefiro 40 Engine ماهواره بر وگا در ایران معمولا رد تست موشک روی زمین می ماند
-
1 پسندیده شدهتصاویری که در ان ادعا شده یکفروند پهپاد MQ-9 امریکایی برفراز آسمان یمن ساقط شده برخی منابع معتقدند که این پهپاد بر اثر آتش متقابل پدافندی واحدهای دفاع هوایی حوثی مسلح به موشکهای صیاد-2 سی ساقط شده !!!!!!
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم شرکت ساب تقریبا با حضور در تمام نمایشگاه های دفاعی اخیر پلاتفرم هایی از رادار های جدید سری AESA Giraffe به خصوص Giraffe 1X زمین و دریا پایه ارائه کرده .طرح هایی که نشان دهنده ویژگی های منحصر بفرد این رادار است : نسبت بالای کارایی به ابعاد وزن پایین 150 کیلوگرمی توان مصرفی کم 2.3 کیلو واتی عدم نیاز به خنک کننده Giraffe 1X از ماژول های فرستنده گیرنده گالیم نیترید Gallium Nitride (GaN) تشکیل شده است، که باعث می شود از نظر عملکرد رادار و خنک کنندگی نسبت به ماژول های فرستنده گیرنده (TRM) گالیم آرسنید (GaA) کارا تر باشد. قابلیت به کارگیری به منظور رادار نظارتی ، رادار ردیابی هدف در سیستم های پدافندی کوتاه برد یا انجام ماموریت کشف وهشدار (S&W) در سیستم های C-RAM سازگاری و لینک شوندگی بسیار بالا و استفاده از الگوریتم های پیشرفته تشخیص اهداف LSS . شرکت ساب همچنین چندین سال است که برای طراحی سازه محصولات خود با شرکت Eker Design (ED) همکاری میکند . در مورد رادار Giraffe 1X آنها نیاز به یک طرح با نمای مدرن و کم حجم برای بازاریابی محصول داشتند. (چپ) مدیران ساب در حال بازدید از طرح شرکت Eker Design (راست) ساخت رادار در کارخانه گونتربرگ ساب معرفی رادار در نمایشگاه ها دفاعی به همراه پایه تلسکوپی پلتفرم های پیشنهادی شرکت Saab شرکت ساب با ارائه مفهوم "آسمان امن ، زمین ایمن" (Safe sky - secure ground) به معرفی ماموریت دفاع هوایی متحرک برد کوتاه (MSHORADS) در سه پلتفرم زیر نمود : شرکت ساب اساساً Giraffe 1X را به عنوان رادار کنترل آتش (FCR) برای سیستم های پدافند هوایی برد کوتاه (SHORAD) و برد بسیار کوتاه (VSHORAD) در نظر گرفته است. این فروشنده سوئدی برای انهدام اهداف در سیستم VSHORAD از RBS-70 NG با برد 9 کیلومتر استفاده میکند.البته ساب با حضور در نمایشگاه هایی مثل Indo Defence 2016 ، FIDAE 2018 و Singapore Airshow 2018 به جهت بازاریابی بهتر از ادوات بومی کشور های استفاده کرده است . یکی از ویژگی های Giraffe 1X توانایی کشف اهداف بسیار کوچک در دره ها و عوارض است. این ویژگی میتواند در دفع حملات نامتقارن توسط گروه های تروریستی کمک کند و همچنین این قابلیت را دارد که تنها توسط یک کاربر اداره شود.بنابراین می توان آنها را بر روی موتورهای برفی یا ATV سوار کرد. ساب همچنین برای پروژه پدافند هوایی کوتاه برد نروژ ، طرح خود با بکارگیری زره پوش ها دوزیست BvS 10 و موشک های آشیانهیابی فروسرخ IRIS-T و رادار Giraffe 1X معرفی کرد: موشک آلمانی IRIS-T معادل AIM-9X Sidewinder شرکت Saab در بخش دریا بخصوص برای بخش امنیت دریایی ایالات متحده ، ازجمله عملیات امنیتی شناورها و گارد ساحلی سرمایه گذاری کرده است .به طور سنتی ، کشتی های گشت کوچک فقط از رادارهای کاوش سطح استفاده میکنند ،با ظهور پهپادها این شناورها نیز باید شروع به افزودن قابلیت های نظارت هوایی کنند. رادار Sea Giraffe 1X این توانایی را دارد که آگاهی موقعیتی را برای گشت های دریایی ، عملیات سطحی و عملیات ضد پهپادی افزایش دهد.هیچ چیز دیگری در بازار وجود ندارد که این مجموعه قابلیت ها را در یک بسته سبک وزن ارائه دهد(به نقل شرکت ساب). منابع : https://andrei-bt.livejournal.com/1195241.html https://www.snafu-solomon.com/2019/03/hey-usmc-need-compact-highly-mobile.html https://saab.com/land/ground-based-air-defence/air-defence-missile-systems/mshorad/ http://www.navyrecognition.com/index.php/newsb/defence-news/2016/march-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/3743-saab-introduced-the-new-sea-giraffe-1x-3d-aesa-radar.html https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T https://quwa.org/2017/09/21/saab-receives-giraffe-1x-aesa-radar-order-undisclosed-customer/ https://www.tu.no/artikler/slik-vil-saab-bidra-til-at-den-norske-haeren-kan-forsvare-seg-mot-luftangrep-for-forste-gang-siden-2004/395429 https://www.tu.no/artikler/bard-eker-lyktes-ikke-a-kjope-saab-na-designer-han-heller-radar-for-forsvarsselskapet-med-samme-navn/437276
-
1 پسندیده شدهانتشار نخستین تصاویر مستند از شلیک موشک ضد کشتی بسمت شناورهای ارتش رژیم عبری در جنگ 33 روزه https://www.aparat.com/v/8ysOT پی نوشت : تجمیع تاپیکهای مرتبط با جنگ سی و سه روزه 2006 ، بیست وپنجم مرداد سال یکهزار وسیصد نود هشت خورشیدی
-
1 پسندیده شدهپرنده پیش اخطار هوابرد ( آواکس ) ارتش بعث عراق این ترکیب جالب از هواپیمای روسی و رادار فرانسوی ، در سالهای پایانی جنگ ایران و عراق ، رونمایی شد ، با این حال ، اطلاعات چندانی در خصوص شرکت این هواگرد در جنگ با ایران منتشر نشده است ، با این وصف ، در جریان عملیات برای آزادسازی کویت ، این هواپیما به ایران اعزام شد و سالها بعد در جریان یک حادثه که ابهامات زیادی نیز همراه شد ، ساقط گردید . https://www.aparat.com/v/sFTqH
-
1 پسندیده شدهگراز پرنده برای سرکوب دفاع هوایی در میانه های جنگ سرد ، مهمترین سخت افزار نیروی هوایی ارتش ایالات متحده و به تبع آن ناتو ، جتهای ویژه سرکوب دفاع هوایی F-4G بشمار می آمد که که وظیفه داشت در صورت یک تهاجم احتمالی از سوی ارتش سرخ ، آسمان منطقه را برای ورود جتهای پشتیبانی نزدیک زمینی خودی با هدف انهدام ستون های زرهی مهاجم ، امن نماید . با این وصف ، فانتوم ها ، علیرغم ویژگی های ارزنده ای نظیر قدرت حمل مهمات بالا و همچنین پایایی پروازی قابل توجه ، با مشکل مهمی روبرو بودند . برنامه ریزان نظامی ناتو نگران بودند که ماموریتهای SEAD محوله به فانتومها ، با تلفات بالا همراه باشد . دلیل اصلی چنین برآوردی ، این بود که شرایط جوی در سراسر مرزهای مشترک بین دو آلمان ، در اغلب روزهای سال ، ابری در ارتفاع 500 تا 1000 پا بود و این اف-4 های ضد رادار را مجبور می ساخت تا برای سرکوب دفاع هوایی حریف ، ارتفاع خود را بشدت کاهش دهند و این بطور طبیعی ، این هواگردها را در معرض آتش توپخانه دفاع هوایی روسها ( شامل ZSU-23-4 و SAM-6 ) قرار میداد . به همین دلیل پیشنهاد شد تا نمونه دو سرنشینه جت پشتیبانی نزدیک A-10 توسعه پیدا کرده و با مسلح شدن به سامانه های هشداردهنده راداری و تسلیحات ضد رادار ، امکان درگیری با شبکه دفاع هوایی حریف ، فراهم شود . با توجه به ماموریت اصلی وارتهاگ در انهدام ستون ها زرهی ، تحلیلگران براین باور بودند که در بلند مدت ، وارتهاگ جانشین مناسبی برای فانتوم های SEAD خواهند بود . اما پس ازبررسی های متعدد ، دلایل مطرح شده برای تبدیل وارتهاگ ها چندان جذاب تشخیص داده نشد و بعدها جتهای F-16CJ جانشین اف-4 ها برای ایفای نقش سرکوب دفاع هوایی شدند . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهحداقل برای ناوگان ایرگارد نیروی هوایی ، یک قدم رو به جلو هست https://www.aparat.com/v/gy21J
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم بله میشود 22 تیپ رزمی 136 نفری !!!!!!!!!!!!!!!!!!! علتش هم کامل مشخص هست ، بدلیل محدودیت شدید در جمع اوری نیروی انسانی برای منافقین در فاصله کوتاه بین عملیات چلچراغ و فروغ جاویدان ، سرکرده این گروهک برای بالا نشان دادن کمیت سازمان رزمی برای ناظران ، عنوان تیپ را برای گروه های رزمی ایجاد شده در نظر گرفت در حالی که همه اطلاع دارند ، استعداد رزمی یک تیپ رزمی ( شامل دو هنگ ) در حال استاندارد ، بین 3000 تا 6000 نفر هست . پی نوشت : به نقل از کتاب "سازمان مجاهدین خلق ، 1384-1344" ، جلد سوم ، صفحه 290 : در منابع داخلی سازمان ، هر تیپ رزمی ، 250 نیروی رزمی داشت که بتدریج با تطمیع و فریب تعدادی از اسرای ایرانی در سراسر عراق و همچنین سمپاتهای مستقر در اروپا ، این رقم در عملیات آفتاب ( 8 فروردین 67 . منطقه عمومی فکه ) به 15 تیپ رسید . در بازه زمانی فروردین 67 تا مرداد با کم کردن استعداد سازمانی هر تیپ از 250 نفر به 130 تا 136 نفر ، به اصطلاح واژه " دهان پُرکُن" 22 تیپ رزمی برای شاخه نظامی منافقین ، ایجاد شد که این خودش از لحظات طنز در تاریخ نظامی هست . البته برای متوهم هایی که شعار " از مهران تا تهران " انها تبدیل به " از لیبرتی به آلبانی " شد ، اصولا چنین کارهایی بعید نیست !!!!!
-
1 پسندیده شدهپس از 2 پرتاب ناموفق ، نخستین پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر خصوصی چینی https://spacenews.com/chinese-ispace-achieves-orbit-with-historic-private-sector-launch/
-
1 پسندیده شدهشلیک Chandrayaan-2 به قلب فضا Chandrayaan-2: Success in India's second attempt at launching moon mission
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم ظاهرا دوستان عبارت خلاصه شده " خضموک" را برای این رده انتخاب کردند ، کد واژه جالبی هست که به نظرم استفاده شود ، خوب هست
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهصرف" برای ثبت در حافظه میلیتاری https://www.mashreghnews.ir/news/969225/ایران-یک-آمریکا-هیچ-بلوف-های-نورثروپ-گرومن-سازنده-پهپاد متاسفم ............. بعد از نزدیک به 6-5 سال فعالیت مستمر در میلیتاری و میلیون ها واژه ترجمه شده و اصرار براستفاده از مطالب دیگران که با زحمت آن را به پارسی برگردان کردند با ذکر دقیق ماخذ و منبع ، باید ایستاد و نظاره کرد که یک وب سایت خبری مدعی اصول گرایی ، بدون حتی اشاره کوچک به مرجع اصلی تولید کننده محتوا ، با خیالی آسوده مطالبی که برای برگردان آن پارسی ، وقت ارزشمندی صرف و به رایگان برای استفاده همه مخاطبان ارائه شده ، را استفاده می کنند . بطور قطع این مساله شاید در دنیای حاضر ، بدلیل استفاده این مراجع از رانت های متنوع قابل پیگیری نباشد ولی این نوید به افرادی در هر مقام و درجه و جایگاه که چنین رفتارهای مذموم و ناپسندی را به نمایش می گذارند داده خواهد شد که روز حسابی وجود دارد ..... پی نوشت : 1- این شیوه مورد استفاده توسط وب سایت خبری فوق ، برای اولین بار نیست که رخ داده ، و آخرین بار هم نخواهد بود ولی حداقل انتظار از سردبیر این وب سایت این هست که بر عملکرد زیر مجموعه خودش نظارت بیشتری داشه باشد . 2- علیرغم پیگیری های مستمر برای راه اندازی مجدد صفحه اول انجمن برای حفظ حداقلی حقوق معنوی کاربرانی که بدون چشمداشت ، آن هم در شرایطی که رقابت جدی میان اولین انجمن نظامی وب پارسی با رسانه های جدید التاسیس وجود دارد ، برای میلیتاری محتوای جدید تولید می کنند ، هنوز این مساله انجام نشده و این شاید تنها نقدی باشد که به مدیریت محترم ارشد انجمن وارد هست .
-
1 پسندیده شدهنورثروپ- گرومن ، عامل تحریک کننده بیشتر از یک دهه قبل از ساقط شدن پهپاد جاسوسی/ تجسسی RQ-4 گلوبال هاوک در بیستم ژوئن 2019 ، وزارت دفاع آمریکا ، براین قصد قرار داشت تا با فرض شروع یک درگیری با جمهوری اسلامی ایران ، ناوگان پهپادی RQ-4 خود را گسترش دهد . در جریان بحث و بررسی های متعددی که در این زمینه به تاریخ فوریه 2008 میلادی در دپارتمان تحلیل نورثروپ- گرومن ایجاد شد ، کارشناسان این شرکت با تحلیل محیط امنیتی آینده ، چگونگی عملکرد پرنده بدون سرنشین گلوبال هاوک را مورد بررسی قراردادند ، در حالی که پیش فرض اصلی این تحلیل ، وقوع جنگ با ایران بشمار می آمد و همین امر نیز بشدت بر میزان فروش این سخت افزار تاثیر نهاد. پیکربندی های هوایی حامل حسگرهای ISR و قابلیت های در دسترس در بخشی از این گزارش ، تحلیلی وجود دارد که معتقد است " اجرای عملیات محاصره سازی و درصورت لزوم ایجاد آمادگی برای ورود به یک درگیری در شکل و ماهیت کلاسیک ، همچنان از اولویتهای مهم برای فرماندهان رده بالای ارتش ایالات متحده باقی مانده است ، چنانکه یک مناقشه فرضی در بازه زمانی 2015 تا 2020 محوریت مباحث و گفتگوهای کارشناسان را تشکیل میداد . سمت راست : پوشش اطلاعاتی ترکیبی ( هواگردهای سرنشین دار RC-135 و گلوبال هاوک ) سمت چپ : پوشش اطلاعاتی انفرادی ( هواگردهای سرنشین دار RC-135) سند مورد بحث که توسط مرکز تحلیل و بررسی نورثروپ- گرومن تهیه شده ، در واقع یک "خود- تشریحی " از مخزن فکر این شرکت تسلیحاتی است . بررسی این اسناد و مدارک نشاندهنده آن است که نورثروپ – گرومن برنامه بسیار وسیعی را برای توسعه تسلیحات ویژه از جنگ افزارهای لیزری تا نمونه های پنهانکار تدارک دیده است . در حدود 11 سال پیش ، این اسناد موارد کاربرد اصلی پهپاد گلوبال هاوک را در حوزه عملیات دریایی و تامین امنیت مرزی مورد بررسی قرار داده ، ضمن اینکه در نهایت ،کارشناسان نورثروپ-گرومن براین اعتقاد قرار داشتند که پنتاگون برای اجرایی نمودن این برنامه ، به تقریب ، نزدیک به 157 فروند گلوبال هاوک نیاز خواهد داشت . سمت چپ : محدوده پوشش اطلاعاتی و نظارتی هواگردهای J-STARS سمت راست : محدوده پوشش اطلاعاتی و نظارتی ترکیبی ( J-STARS و گلوبال هاوک ) بدین ترتیب ، تا سال 2015 ، نزدیک به 42 فروندازاین پرنده های بدون سرنشین که تا 220 میلیون دلار هزینه تولید آنهاست ، وارد خدمت شده ، در حالی که برای تطبیق این سخت افزارها با نیازمندی های جدید ارتش ، یک برنامه ارتقاء با قیمت 15.3 میلیون دلار برای تبدیل گونه های موجود به نمونه های روزآمد شده نیز به امضاء طرفین رسید که در مجموع ، هزینه های صرف شده برای این پهپاد ، از آنچه که درسال 1999 پیش بینی شده بود ، به مراتب بیشتر گردید. هدف ، پوشش اطلاعاتی / نظارتی کامل بر محدوده سرزمینی ایران با این وصف ، طبق برآوردهای نورثروپ- گرومن از ماهیت درگیری با ایران ، این شرکت تخمین زده بود که بین 7 تا 8 فروند پهپاد گلوبال هاوک برای ایجاد پوشش لازم و مورد نیاز برفراز این کشور مورد نیاز ارتش ایالات متحده است . حتی دریک برآورد گسترده تر ، تحلیلگران این شرکت ، معتقد بودند که ارتش برای تکمیل پازل اطلاعاتی خود در مورد ایران ، در نهایت به 16 فروند گلوبال هاوک نیاز خواهد داشت تا قابلیت نظارت دقیق بر فعالیت موشکهای بالستیک ایران و یا توسعه برنامه سلاح های کشتار جمعی ( این صرفا" نظر نویسنده متن هست و تنها برای رعایت امانت ، کامل برگردان شد . م ) و همچنین برنامه ریزی و پیش بینی برای اجرای عملیات محدود یا گسترده ، فراهم گردد . نمونه تصویری از حسگرهای الکترواپتیک گلوبال هاوک از فاصله 115 مایلی شفافیت پایین پس از عکس العمل ایران نسبت به تحرکات گلوبال هاوک در سواحل جنوب این کشور و شلیک مستقیم به این پهپاد ، تهران مدعی شد که این پرنده در حال اجرای ماموریت اطلاعاتی / جاسوسی درون مرز هوایی ایران بوده در حالی که متقابلا واشنگتن نیز مدعی شد که این حمله غافلگیرانه ، در فضای هوایی بین المللی رخ داده است . این رویداد ، در واقع مرحله جدیدی از تنش میان دوطرف پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته ای (2015 ) است که در آن ، تهران به ازای لغو بخشی از تحریم ها و بازگشت شرایط بحالت عادی ، بخشی از برنامه هسته ای خود را که مشکوک به داشتن جنبه تسلیحاتی بود ، متوقف نماید . پیش از این نیز، ایالات متحده، تهران را به دست داشتن در حمله به شناورهای تجاری متهم نمود و متقابلا" ، تهران نیز هرگونه دخالت در این حملات را بشدت رد نمود ، در حالی که مسئولیت کامل شلیک به پهپاد آمریکایی ، سریعا" پذیرفته شد . پی نوشت : صرف نظر از پاتک غافلگیرانه جمهوری اسلامی به رصد اطلاعاتی ایالات متحده ، سلسله رویدادهای حادث شده اثبات میکند که در طول دهه آینده ، تهدید اصلی بر علیه جمهوری اسلامی ، در جنبه سخت افزاری ، تهدید هواپایه باشد . این مساله بطور طبیعی می بایست اذهان تصمیم سازان نظامی کشور بخود بیش از گذشته ، جلب نماید . بن پایه صرفا" برای میلیتاری /مترجم : MR9
-
1 پسندیده شدهبرفراز آسمان چرنوبیل بخش دوم و پایانی سطح و میزان تابش اشعه در چرنوبیل : سرهنگ ایتوف واسیلیویوچ که از 27 آوریل 1986 تا یک ماه مه همان سال ماموریتهای متعددی را بر فراز هسته راکتور به انجام رسانده بود ، به گفته خود وی ، حد مجازی از تابش را دریافت نمود . این حد استاندارد برای تمامی خدمه بالگردهای حاضر در منطقه چیزی در حدود 25 رونتگن در یک بازه زمانی 72 ساعته بشمارمی آمد و هنگامی که حسگرها دریافت بیش از این مقدار را در بدن خدمه پروازی مشاهده می کردند ، بلافاصله مجوزهای ماموریت لغو و پرسنل جایگزین می شدند . واسیلیویوچ در این زمینه می گوید : " پس از حادثه انفجار راکتور شماره 4 ، نزدیک به 30 فروند بالگردهای Mi-26 در بازه طلوع خورشید تا غروب ، ماموریتهایی متنوعی را در شعاع 15 کیلومتری از نقطه حادثه را انجام میدادند ، هر چند علیرغم نیاز شدید ، پروازدر شب بطور کامل لغو میشد ، چرا که براساس برآوردها ، بدون نور کافی نزدیک شدن به محل واقعه و تخلیه محموله ، یک خطر واقعی محسوب می گردید . در روز نخست ، خدمه ، کیسه های حاوی ترکیب شن و ماسه را با باز کردن درب رمپ عقب بالگرد به بیرون می ریختند ، اما بتدریج خدمه زمینی با متصل کردن این کیسه های به چترهای تاکتیکی استاندارد ، شیوه موثر تر و کم خطرتری را بوجود آوردند . این کیسه ها پس از متصل شدن به چتر ، به یک مکانیزم ساده برای رها سازی مجهزشده و و از ارتفاع 2000-1650 فوتی روی هدف تخلیه می شدند ، ضمن اینکه بالگردهای Mi-26 می توانستند علاوه بر حمل این کیسه ها در داخل ، حداکثر تا 8 محموله را بصورت اسلینگ ( حمل بارخارجی ) روی هدف رها نمایند" اسکرین شات بالگرد هیپ هوانیروز ارتش سرخ در سریال چرنوبیل ، سکانس هایی معدود از فعالیت گسترده بالگردهای روسی در سریال فوق الذکر به نمایش گذاشته شد در نخستین روز عملیات بالگردهای Mi-26 ، نزدیک به 96 پرانه (سورتی ) پرواز انجام شد و بدلیل شرایط وخیم منطقه این رقم در روز دوم به دو برابر ( نزدیک به 186 سورتی ) نیز رسید . در این میان ، بالگرد Mi-26 با توان حمل بارداخلی یا خارجی تا وزن 20000 کیلوگرم ، وزنه قابل توجهی در عملیات نجات و امداد محسوب میشد ،ولی تنها بین 3000-2000 کیلوگرم مواد کاهنده تابش در هر ماموریت بارگیری می گردید چرا که به اعتقاد برخی کارشناسان روسی ، درصورتی که مواد کاهنده با حجم بسیار زیاد و دریک زمان روی راکتور تخلیه میشد ، بدلیل وزن زیاد این ترکیب ، این امکان وجود داشت که درصد آسیب دیدگی راکتور افزون تر شده و و خطر نشت مواد رادیو اکتیو بیشتر گردد . دراین ماموریتها ، ترکیب خدمه بالگردهای Mi-26 شامل دو خلبان ، یک مهندس پرواز ، یک ناوبر میشد ، ولی پس از مدتی وجود مهندس پرواز و خلبان دوم ضروری تشخیص داده نشد و از پروازها حذف شدند . عملیات بالگردهای میل-26 برفراز راکتور از دریچه دید بالگرد همراه بدین سان ، پس از کاهش سطح آلودگی راکتور ، از 28 آوریل به خدمه بالگردهای Mi-26 دستور داده شد تا محموله های خود را مستقیم بر روی هسته اصلی تخلیه نمایند . به همین علت ، تمامی بالگردهای شرکت کننده در این عملیات به صفحات محافظت کننده زرهی مجهز شدند . ضمن اینکه برای افزایش سطح ایمنی ، بخش تحتانی بالگردها بدلیل قرارگرفتن مستقیم در برابر تشعشعات نیز با یک پوشش قطور فلزی تقویت گردیدند . سرهنگ اولگ چیچکوف ( بازنشسته ) که در زمان وقوع حادثه چرنوبیل ، بعنوان معلم خلبان بالگرد Mi-26 در سیبری خدمت می نمود ، معتقد است که سرعت واکنش هوانیروز ارتش سرخ به نسبت قابل توجه محسوب میشود ، چرا که تا سوم ماه مه 1986 ، بخشی از خدمه ثابت بالگردهای Mi-6 بسرعت تحت آموزش های فشرده ای قرار گرفتند تا قابلیت پرواز با بالگردهای Mi-26 را بدست آورند . با این حال چیچکوف در این خصوص ، اضافه می کند که مساله اصلی ارتش صرفا" انتقال خدمه Mi-6 به بالگردهای بزرگتر و سنگین تر Mi-26 نبود ، چرا که کل فرآیند با 4 ساعت پرواز آموزشی ، قابل حل به نظر میرسید ، اما آموزش سریع خدمه برای حمل بار خارجی ، معضلی بحساب می آمد که تا آن زمان پیش بینی نشده بود . علیرغم همه مشکلات ، وی به همراه خدمه جدید در 4 ماه مه 1986 به قرارگاه اصلی امداد ارتش در چرنوبیل اعزام گردید . وی دراین مورد می افزاید : " بالگردهای اعزامی Mi-26 از 4یا5 پَد اصلی در یک فاصله ایمن از راکتور حادثه دیده ماموریتهای محوله را انجام میدادند ، در حالی که همزمان ، بالگردهای سبکتر Mi-8 شرکت آئروفلوت نیز بشدت در منطقه فعال بودند " هیپ های روسی ، بعنوان اسب کاری هوانیروز ارتش سرخ ، در حالی که به مخازن آلومینیومی حاوی مواد کاهنده و رفع آلودگی مجهزشده بودند ، بلافاصله پس از اجرای ماموریت بالگردهای Mi-26 به پرواز درمی آمدند تا با ریزش مواد فوق الذکر ، ضمن تثبیت ترکیب شن و ماسه تخلیه شده ، از بلند شدن گرد و خاک حاوی پسمانده های رادیو اکتیو جلوگیری بعمل آورند . برای تسریع ماموریتها نیز یک خط آهن اختصاصی نیز تعبیه شده تا روند عملیات رفع آلودگی و کنترل حادثه سرعت بیشتری بخود گیرد. بدین ترتیب ، ترکیبهای رفع آلودگی پس از تولید ، مستقیم به تانکرها و واگن های حمل بار سپرده میشد تا بسرعت به بالگردهای Mi-8 تحویل داده شود . طبق اطلاعات منتشرشده ، در تمامی دو هفته بحرانی ابتدایی حادثه ، ناوگان هوانیروز ارتش و آئروفلوت ، جمعا" یک حادثه پروازی را به ثبت رساندند که در جریان آن ، یک فروند بالگرد ساقط و بطور کامل از میان رفت . اسکرین شات لحظاتی قبل از برخورد جرثقیل به روتور بالگرد میل-8 برفراز راکتور شماره-4 چرنوبیل چیچکوف دراین زمینه یادآور میشود که در اطراف راکتور منهدم شده ، قطعات باقیمانده جرثقیلها همچنان بصورت آزاد رها شده بودند و با هر وزش باد یا حرکت سایر بالگردها ، بصورت خطرناک و غیرقابل پیش بینی بحرکت درمی آمدند ، به همین دلیل ، پس از نخستین پرواز بر فراز راکتور ، تا ثابت شدن این جرثقیل ها ، همه پروازها عملیاتی بحالت تعلیق درآمدند . با این وصف ، خدمه بالگرد ساقط شده ، با اجرای ماموریت موافقت نموده ولی بدلیل وزش باد شدید ، وجود دود متراکم ناشی از آتش سوزی راکتور ، خلبان موفق به دیدن حرکت جرثقیل نشده و قطعات باقی مانده با برخورد به روتور بالگرد ، موجبات ساقط و کشته شدن همه خدمه را فراهم آورد . بالگردهای آلوده : پس از پایان ماموریتهای روزانه ، خدمه زمینی ، همه بالگردهای شرکت کننده در عملیات را بطور کامل شسته و رفع آلودگی مینمودند ، اما همچنان مقادیر بسیار زیادی از پسماندهای رادیواکتیو بداخل پیشرانه های بالگرد کشیده میشدند و کاملا قابل زدودن نبودند . علاوه براین ، بخش تحتانی بالگردها بدلیل قرارگرفتن مستمر با عناصر پرتوزا ، از آلودگی افزون تری برخوردار می بود . به گفته سرهنگ واسیلیویوچ ، بالگردهای که تنها در یک بازه زمانی 24ساعته ( یکم و دوم ماه مه 1986 ) وارد عملیات شده بودند ، بلافاصله از خدمت خارج شدند ، چرا که بدلیل افزایش سطح تشعشع ، پوشش گیاهی محل فرود این بالگردها بسرعت زرد شده و آلوده می شدند . با این حال ، تا این زمان ، مرحله اصلی و حیاتی عملیات پاکسازی به پایان رسیده ، چنانکه تا 13 ماه مه 1986 ، بیشتر از 5000 تن ترکیب کاهنده روی هسته اصلی راکتور رها و تثبیت شده بود . به گفته ناظران ، تاکتیکهای رفع خطر مورد استفاده در چرنوبیل ، تا پیش از این ، هرگز مورد استفاده قرار نداشت . در این میان ، اگر چه مقامات رسمی اتحاد شوروی ، 13 ماه مه 1986 را تاریخ قطعی پایان حادثه اعلام نموده بودند ، اما بالگردهای ارتش تا پایان سال همچنان ماموریتهای روزانه را بر فراز چرنوبیل اجرا می کردند . تمامی سخت افزارهای مورد استفاده در 14 روز حادثه ، بسرعت از منطقه تخلیه شده و در گورستان تجهیزات از کارافتاده ، نگهداری میشدند تا بسرعت اوراق و دفن شوند ، چرا که برای استفاده مجدد ، بیش از حد آلوده تشخیص داده شده بودند . بالگردهای شرکت کننده نیز از این قاعده مستثنی نشدند ، چنانکه فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش سرخ با اطمینان ادعا نمود که تمام بالگردهای شرکت کننده در چرنوبیل ، اوراق و دفن شده اند ، چرا که آسیبهای وارده به پیشرانه ها و بدنه بالگردها ، بیش از آنی بود که برای ماموریتهای پروازی مناسب به نظر آیند . https://www.flightglobal.com/news/articles/operation-chernobyl-12245/ صرفا" برای میلیتاری /مترجم : MR9
-
1 پسندیده شدهاندیشکده CSBA ، سال 2011 ............ بعلاوه ، عملیات ضد هوایی آینده ایالات متحده علیه ایران ممکن است دربردارنده یک کشمکش شامل عقب راندن واحدهای پدافندی ایرانی به معنای کلاسیک خودش نباشد ، اما می بایست در نظر داشت که ایران بدنبال ذخیره سازی توانمند ترین سیستم های SAM متحرک خواهد بود تا بعدها بر علیه امریکا در یک درگیری محدود یا نیمه محدود استفاده کند ، همانطور که صرب ها در جنگ سال 1999 کوزوو عمل نمودند . بدین معنی که به جای اجرای اقدامات پدافندی در تمام مناطق با ارزش ، SAM های ایرانی با پایش تشعشعات راداری ، بطور مداوم مواضع استقراری خود را تغییر داده و به منظور جلوگیری از شناسایی از تاکتیک " کمین SAM" استفاده کنند . پی نوشت : ظاهرا" در جنگ سال 1999 ، واحدهای دفاع هوایی ارتش صربستان با تاکتیک های جدید ، بدون روشن کردن رادار سیستم هایی دفاع هوایی متحرک موجود ، به زیر کریدورهای پروازی جنگنده های ناتو نفوذ کرده و با غافلگیر کردن هواگردهای رزمی دشمن ، انها را وادار به اتخاذ ضد تاکتیکهای جدید نمودند . بااین حساب ، عناصر دفاع هوایی ایران ، شاید این رویه را توسعه داده و در شکار جدید مورد استفاده قرار دادند
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتاثیر انجمن میلیتاری بر نیروی های مسلح این تصویر یک بُرش از چند مقطع یک کتاب منتشر شده از سوی دانشگاه عالی دفاع ملی محسوب میشود که چاپ اول آن به سال 1394 به بازار نشر روانه شد و ظاهرا" نویسنده محترم این مطلب را از انجمن MILITARY.IR به امانت ذکر کردند . اینکه معتقدم ، میلیتاری بدون توسل به کپی کردن تحلیل ها از بولتن های درون سازمانی یا رسانه های دیگر ، پیشگام نخست تحلیلهای نظامی (در حوزه تاریخ نظامی و تاکتیک ) بوده و خواهد بود ، تا جایی که بعنوان مرجع کتب منتشره یکی از دانشگاه های نظامی قرار می گیرد ( که نمونه هایش حتی در کتب منتشر شده نیروی هوایی ارتش هم موجود و مستند هست ) ، نشان میدهد که بالانس نگاه داشتن جریان تحلیل در این انجمن تا چه اندازه پر اهمیت است و بر خلاف سایر رسانه های جدید ، همچنان در کانون مراجعات قرار دارد . باشد که منزلت این انجمن حفظ شود .
-
1 پسندیده شدهبا سلام به واقع ، تاریخ ، دانش بی رحمی است که هر لحظه ، قدرت بی مانندش را به رخ انسانها نمایان می کند . حال اینکه این بی رحمی گاهی به سود یک طرف ماجراست و گاهی نیز دست سرنوشت ، چهره بی رحمش را با شدت تمام و بر خلاف انتظارات ، به سود طرف مقابل ، می گرداند . از زمانی که میراژهای زیبای فرانسوی ، وارد سازمان رزم نیروی هوایی ارتش بعث عراق شدند ، چهره جنگ هوایی ، به طورکامل تغییر پیدا نمود و خلبانان نیروی هوایی عراق ، اینک مسلح به آموزش های سبک غربی وبا رها شدن از تاکتیکهای متمرکز و غیر قابل انعطاف شرقی ، در حالی که به تسلیحات پیشرفته مجهز شده بودند ، آمدند تا مسیر تاریخ را در قادسیه صدام تغییر دهند ، با این حال ، غافلگیری بزرگ ، بی صبرانه انتظارشان را می کشید و در تمام طول جنگ و تا آخرین روزها ، سایه گربه افسانه ای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بر این جنگنده زیبا ، گسترده شده بود . چهارم ژوئن 1985 ، پایگاه هوایی الحّریه خلبانان جنگنده / بمب افکن های میراژ F-1EQ مشغول طی بریفینگ نهایی جهت اجرای ماموریت
-
1 پسندیده شدهبا سلام - سری دوم تصاویر ماکت های مونتاژ و ساخته شده : شبح ایرانیF-4 E ، مقیاس 1:32 ( مونتاژ ، طرح استتار توسط مهندس علی مجذوب ) داگلاس DC-3 ، شرکت هواپیمایی پان آمریکن ( ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب ) بویینگ 737 سری 100 - شرکت هواپیمایی ایران ایر (ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب) بویینگ 727 سری 100 - در حال طی نمودن مراحل آماده سازی نهایی (ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب) فالکون 20 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران - فرودگاه بین المللی میرزاکوچک خان رشت (ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب) فالکون 20 در مراحل آماده سازی فالکون 20 در مراحل آماده سازی بخشی از سازه جلوی بدنه فالکون 20 ( لازم به ذکر است که این هواپیما با تمام جزییات و چیدمان داخل بدنه به مانند نمونه واقعی ساخته شده است ) بخشی از سازه موتور فالکون 20 ( لازم به ذکر است که موتور این پرنده به مانند نمونه واقعی از فن های آلومینیومی ساخته شده است و به یک موتور الکتریکی و برد الکترونیکی صدای جت نیزمجهز است )
