Recommended Posts

[align=center]ايران حلقه تكميل كننده ديپلماسي فعال در قفقاز[/align]

[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: ايران به عرصه ديپلماسي قفقاز پاي گذاشته و سعي دارد خود را به روند اوضاع منطقه نزديك و براي حل مناقشه رايزنيهايي را در باكو، مسكو، برلين، ايروان و تفليس انجام داده است.[/align]


به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ورميا نووستي»، رقابت ديپلماتيك جدي براي پيروزي در حل و فصل مناقشه قفقاز وجود دارد. به دنبال واشنگتن و بروكسل، تهران نيز تمايل پيدا كرده است تا به عرصه سياسي اين منطقه پاي بگذارد.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران روز گذشته در تفليس مذاكراتي با ميخائيل ساآكاشويلي، رئيس جمهوري گرجستان ديدار و با وي پيرامون حوادث اخير در منطقه قفقاز و چگونگي تحقق صلح و ثبات در منطقه به تبادل نظر پرداخت.
به نوشته اين روزنامه، وزير خارجه ايران در تشريح مواضع كشورش در خصوص حوادث قفقاز گفت: «ايران درصدد يافتن راه حل مناسب براي برون رفت از بن بست كنوني و راهكاري مناسب براي تحقق ثبات و امنيت در منطقه است و در اين راستا رايزنيهاي مفيد و سازنده اي را با مقامات باكو، مسكو، برلين و ايروان انجام داده است.
ميخائيل ساآكا شويلي نيز به نوبه خويش تاكيد كرد: «ايران از جايگاه مهمي در منطقه برخوردار است. ما براي ايران احترام خاصي قائليم و رايزني هاي مداوم تهران و تفليس براي پيشبرد روابط در حال توسعه دو كشور اهميت زيادي دارد.»
وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه تحرك و رايزنيهاي منطقه اي ايران بتواند امنيت و ثبات را به قفقاز بازگرداند.

منبع : farsnews

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]تهران نیز در امور قفقاز شرکت می کند[/align]

[align=center]تصویر[/align]

رقابت دیپلماتیک فشرده ای بر سر اول شدن در حل مشکلات قفقاز دیده می شود. پس از واشنگتن و بروکسل، تهران نیز تمایل نشان داد که بازیگری در عرصه سیاسی منطقه باشد. "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در تفلیس پایتخت گرجستان مذاکراتی با "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس جمهور گرجستان و نیز "یکاترینا تکشلاشویلی" وزیر امور خارجه گرجستان انجام داد.

"گریگوری واشادزه" معاون وزیر امور خارجه گرجستان اعلام نمود که این "دیداری در حمایت از گرجستان" است، چرا که "ایران از تمامیت ارضی گرجستان حمایت می کند و از نزدیک با پیامدهای تهاجم روسیه آشنا می شود". اما با در نظر داشتن بی اعتمادی بسیار بین واشنگتن و تهران، این مسئله مبهم باقی می ماند که چگونه می توان تلاش های غرب و شرق در گرجستان را در یک راستا آورد.

در تهران "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران پس از دیدار با "ادوارد نعلبندیان" وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرده بود: کشورهای منطقه قفقاز، خود در تعامل با یکدیگر می توانند مشکلات را حل کنند و برای این هیچ نیازی به دخالت ناتو و دیگران وجود ندارد".

به اعتقد وی، "تجربه نشان داد که چنین دخالتی تنها سبب دشوار ساختن اوضاع در قفقاز می شود".

خود آقای متکی که پس از 13 سپتامبر به آذربایجان، روسیه، و آلمان سفر کرد، در مصاحبه ای با تلویزیون ایران گفت که کشور وی اجرای دیپلماسی فعالی را آغاز کرده است تا تنش ها را کاهش داده و ثبات را به منطقه قفقاز بازگرداند. وزیر خارجه ایران گفته بود: آنانی که در ورای قفقاز هستند، باید بدانند که هرگونه جرقه ای می تواند لطمه ای جبران ناپذیر به منطقه وارد کند. به عقیده وی، غرب سعی در بی ثبات سازی اوضاع در منطقه دارد، چرا که جایگاه مهمی را از نظر منابع سوختی دارد. وزیر امور خارجه ایران ابراز یقین نمود که جلوگیری از دخالت قدرت های خارجی در امور منطقه قفقاز ضرورت دارد.

بعقیده کارشناسان آذربایجانی، افزایش توجه تهران به منطقه بعلت سفرهای اخیر "ریچارد چینی" معاون رئیس جمهور آمریکا به باکو و تفلیس و همچنین فعالیت آشکارای ترکیه در عرصه سیاست خارجی است. در آذربایجان معتقدند که در صورت بهبود روابط ارمنستان-ترکیه، احتمال دارد که تهران اهرم های نفوذی خود برای اعمال فشار بر ایروان و باکو را از دست بدهد. علاوه بر این تهران نگران است که گرجستان پایگاه های نظامی خود را در صورت حمله احتمالی علیه ایران در اختیار آمریکا بگذارد.

"ایراکلی مناگاریشویلی" وزیر سابق امور خارجه گرجستان و مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک تفلیس به "ورمیا نووستی" گفت: "در قفقاز جنوبی هرکس منافع خود را دارد، منطقه در دوران دشوار و حساسی قرار دارد. مشکل در این است که چگونه بین این منافع برای دستیابی به سود مشترک از جمله برای خود کشورهای قفقاز جنوبی، تعادل ایجاد کرد".

"میخائیل ویگنانسکی"، روزنامه "ورمیا نووستی"، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 28 شهریور

منبع : ريانووستي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حسن قشقاوي اظهارات برلوسكني، نخست‌وزير ايتاليا در يك محفل صهيونيستي را سخيف و دور از جايگاه و منزلت مردم و فرهنگ ايتاليا خواند و آن را بيشتر شبيه به رويكردهاي نامتوازن و به دور از نزاكت يك رييس كشور اروپايي دانست. به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان اظهارات با اشاره به سابقه مواضع و اظهارات نسنجيده و تملق‌آميز از سوي برلوسكني، خاطر نشان ساخت: اينگونه اظهارات از ايشان مسبوق به سابقه بوده و فاقد هرگونه منطق و ارزش‌هاي متعالي كه مردم و فرهنگ ايتاليا آن را نمايندگي مي‌كنند، مي‌باشد. وي افزود: دفاع از جنايتكاران صهيونيستي كه دست‌شان به خون هزاران كودك و زن و مرد فلسطيني آغشته است، نه تنها در فرهنگ و نگرش بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان جهان كاملا مذموم مي‌باشد، بلكه صاحبان ساير اديان الهي نيز اينگونه رويكردهاي صهيونيست‌ها را محكوم و سرزنش مي‌كنند. منبع : تابناک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در بیانیه دایره مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت امور خارجه روسیه گفته می شود که روسیه در این مرحله مخالف تنظیم تدابیر جدید علیه ایران است و معتقد است که باید تلاش ها در رابطه با جلب تهران به روند مذاکراتی حل برنامه هسته ای ادامه یابد. دیروز (19 سپتامبر) در واشنگتن دیدار مدیران سیاسی گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) برگزار شد و در آن اوضاع کنونی پیرامون برنامه هسته ای ایران بررسی شد. در بیانیه مذکور خاطر نشان شده است: ما مخالفت خود را در مرحله کنونی با اتخاذ و تنظیم تدابیر جدید از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردیم. در گوشه ای دیگر از این بیانیه تاکید شده است: طرف روسی بر لزوم ادامه تلاش ها در جلب ایران به دیالوگ سازنده با هدف آغاز روند مذاکراتی تاکید کرد. در این بیانیه گفته می شود که شرکت کنندگان این دیدار بر پیروی خود از حل سیاسی-دیپلماسی مسئله بر اساس بسته پیشنهادی مشوق های جدید که در ماه ژوئن سال جاری به ایران ارائه شد و همچنین همکاری شفاف ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت روشن شدن کلیه مسائل برنامه هسته ای تهران تاکید کردند. ریا نووستی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالي
با سلام

تصویر


کمیسیون امنیت ملی از این بابت نگران است که ممکن است کشورهای حاشیه خلیج فارس پایگاه هایی در اختیار آمریکا قرار دهند و آمریکا از طریق این پایگاه ها به ایران تعرضاتی داشته باشد.



عصرایران - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون نسبت
به احتمال حمله امریکا به ایران از طریق پایگاه های این کشور در کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران است، از اعزام چند هیئت ایرانی به این کشورها خبر داد.

عوض حیدرپور در گفتگو با خبرنگار عصرایران با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی طی چند جلسه با حضور مسوولان وضعیت امنیتی کشور را بررسی کرده است، بیان داشت: تهدید های امریکا را باور نداریم و احتمال اینکه امریکا مستقماً به ایران حمله نظامی کند صفر است اما کمیسیون امنیت ملی از این بابت نگران است که ممکن است کشورهای حاشیه خلیج فارس پایگاه هایی در اختیار امریکا قرار دهند و امریکا از طریق این پایگاه ها به ایران تعرضاتی داشته باشد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس ادامه داد: بر همین اساس چند هیئت پارلمانی با هماهنگی وزارت خارجه و دیگر مراجع به برخی از این کشور ها سفر کرده تا نگرانی ایران از این بابت به اطلاع مسوولان کشورهای حاشیه خلیج
فارس برسد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان با اشاره به سفر اخیر خود به همراه این هیئت به قطر تاکید کرد: قطر یکی از این کشورها است که امریکا در آن پایگاه های نظامی در اختیار دارد و به همین دلیل در گفتگویی که با مقامات
این کشور داشتیم این نگرانی ها اعلام شد و مسوولان قطری هم به طور صریح اعلام کردند که به هیچ وجه به هیچ کشوری اجازه تعرض به ایران از خاک کشور خود را نمی دهند.

وی در خاتمه گفت: سفر به دیگر کشورها نیز در برنامه کاری کمیسیون امنیت ملی قرار دارد.


منبع: عصر ايران

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حسن قشقاوي اظهارات برلوسكني، نخست‌وزير ايتاليا در يك محفل صهيونيستي را سخيف و دور از جايگاه و منزلت مردم و فرهنگ ايتاليا خواند و آن را بيشتر شبيه به رويكردهاي نامتوازن و به دور از نزاكت يك رييس كشور اروپايي دانست.

به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان اظهارات با اشاره به سابقه مواضع و اظهارات نسنجيده و تملق‌آميز از سوي برلوسكني، خاطر نشان ساخت: اينگونه اظهارات از ايشان مسبوق به سابقه بوده و فاقد هرگونه منطق و ارزش‌هاي متعالي كه مردم و فرهنگ ايتاليا آن را نمايندگي مي‌كنند، مي‌باشد.

وي افزود: دفاع از جنايتكاران صهيونيستي كه دست‌شان به خون هزاران كودك و زن و مرد فلسطيني آغشته است، نه تنها در فرهنگ و نگرش بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان جهان كاملا مذموم مي‌باشد، بلكه صاحبان ساير اديان الهي نيز اينگونه رويكردهاي صهيونيست‌ها را محكوم و سرزنش مي‌كنند.
منبع : تابناک

با تشکر از دوست عزیزم

توجه شما رو به همین خبر ولی به نقل از بی بی سی جلب میکنم- به نوع خبررسانی توجه کنید و ببینید چقدر خبر رو به نفع اسراییل و ضرر ایران پخش میکنن

خبر:
واکنش ایران به اظهارات تند رهبر ایتالیا درباره احمدی نژاد


ایران گفت که اظهارات آقای برلوسکونی در شان فرهنگ و ملت ایتالیا نیست
چند روز پس از آنکه نخست وزیر ایتالیا محمود احمدی نژاد را به رفتار "جنون آمیز" در قبال اسرائیل متهم کرد، ایران در واکنشی این اظهارات را سخیف دانسته است.
سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه به یک سازمان یهودی در پاریس گفته بود: "فکر می کنم باید به رفتار جنون آمیز کسی که، شاید برای کاربردهای داخلی، می گوید اسرائیل باید از نقشه محو شود، کاملا توجه کنیم."

ایران این اظهارات را "سخیف و دور از جایگاه و منزلت مردم و فرهنگ ایتالیا" توصیف کرده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: "اینگونه اظهارات از ایشان مسبوق به سابقه بوده و فاقد هرگونه منطق و ارزش‌های متعالی که مردم و فرهنگ ایتالیا آن را نمایندگی می‌کنند، می‌باشد."

آقای احمدی نژاد در اکتبر سال 2005 در نشستی در تهران تحت عنوان "جهان بدون صهيونيسم" با حضور برخی گروه های فلسطینی، خواستار محو شدن اسرائيل از نقشه جهان شد که محکومیت بین المللی حتی از سوی دبیر کل سازمان ملل را به دنبال داشت.

همان زمان کوفی عنان، دبير کل وقت سازمان ملل متحد، به ایران یادآور شد که ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هيچيک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهديد نکند.

اما این انتقادات بر موضع گیری های شدیداللحن رئیس جمهور ایران علیه اسرائیل تاثیری نگذاشت. وی از آن زمان تاکنون بارها اسرائیل را "جرثومه فساد" خوانده و گفته که نابودی قریب الوقوع آن را پیش بینی می کند.

اسرائیل، دولت ایران را مهمترین تهدید علیه موجودیت خود به شمار می آورد و می گوید هدف برنامه اتمی ایران دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای است؛ اتهامی که ایران رد می کند.

اما ایران در مقابل تاکید می کند که تاکنون هیچ کشوری را به توسل به زور تهدید نکرده است و تنها در صورتی که اسرائیل حمله کند به آن پاسخ خواهد داد.

برخی مقام های اسرائیلی اظهار نظر کرده اند که بعید است ایران در صورت دستیابی به سلاح اتمی، به کشورشان حمله کند.

ایزاک بن اسرائیل، ژنرال سابق نیروی هوایی و عضو حزب کادیما، در ماه ژوئیه در مصاحبه با روزنامه "اشپیگل آنلاین" در مورد اینکه آیا واقعا رهبران روحانی ایران از بمب اتمی علیه اسرائیل استفاده خواهند کرد یا خیر چنین گفت: "آنها اینقدر دیوانه نخواهند بود، حداقل مستقیما از ایران موشک اتمی طرف ما رها نخواهند کرد."

با این حال وی افزود: "اما آنها می توانند، برای مثال، بمب را به گروه حزب الله (لبنان) دهند، فکر می کنم اینقدر دیوانه باشند."

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حسن قشقاوي اظهارات برلوسكني، نخست‌وزير ايتاليا در يك محفل صهيونيستي را سخيف و دور از جايگاه و منزلت مردم و فرهنگ ايتاليا خواند و آن را بيشتر شبيه به رويكردهاي نامتوازن و به دور از نزاكت يك رييس كشور اروپايي دانست.

به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان اظهارات با اشاره به سابقه مواضع و اظهارات نسنجيده و تملق‌آميز از سوي برلوسكني، خاطر نشان ساخت: اينگونه اظهارات از ايشان مسبوق به سابقه بوده و فاقد هرگونه منطق و ارزش‌هاي متعالي كه مردم و فرهنگ ايتاليا آن را نمايندگي مي‌كنند، مي‌باشد.

وي افزود: دفاع از جنايتكاران صهيونيستي كه دست‌شان به خون هزاران كودك و زن و مرد فلسطيني آغشته است، نه تنها در فرهنگ و نگرش بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان جهان كاملا مذموم مي‌باشد، بلكه صاحبان ساير اديان الهي نيز اينگونه رويكردهاي صهيونيست‌ها را محكوم و سرزنش مي‌كنند.
منبع : تابناک

با تشکر از دوست عزیزم

توجه شما رو به همین خبر ولی به نقل از بی بی سی جلب میکنم- به نوع خبررسانی توجه کنید و ببینید چقدر خبر رو به نفع اسراییل و ضرر ایران پخش میکنن

خبر:
واکنش ایران به اظهارات تند رهبر ایتالیا درباره احمدی نژاد


ایران گفت که اظهارات آقای برلوسکونی در شان فرهنگ و ملت ایتالیا نیست
چند روز پس از آنکه نخست وزیر ایتالیا محمود احمدی نژاد را به رفتار "جنون آمیز" در قبال اسرائیل متهم کرد، ایران در واکنشی این اظهارات را سخیف دانسته است.
سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه به یک سازمان یهودی در پاریس گفته بود: "فکر می کنم باید به رفتار جنون آمیز کسی که، شاید برای کاربردهای داخلی، می گوید اسرائیل باید از نقشه محو شود، کاملا توجه کنیم."

ایران این اظهارات را "سخیف و دور از جایگاه و منزلت مردم و فرهنگ ایتالیا" توصیف کرده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: "اینگونه اظهارات از ایشان مسبوق به سابقه بوده و فاقد هرگونه منطق و ارزش‌های متعالی که مردم و فرهنگ ایتالیا آن را نمایندگی می‌کنند، می‌باشد."

آقای احمدی نژاد در اکتبر سال 2005 در نشستی در تهران تحت عنوان "جهان بدون صهيونيسم" با حضور برخی گروه های فلسطینی، خواستار محو شدن اسرائيل از نقشه جهان شد که محکومیت بین المللی حتی از سوی دبیر کل سازمان ملل را به دنبال داشت.

همان زمان کوفی عنان، دبير کل وقت سازمان ملل متحد، به ایران یادآور شد که ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هيچيک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهديد نکند.

اما این انتقادات بر موضع گیری های شدیداللحن رئیس جمهور ایران علیه اسرائیل تاثیری نگذاشت. وی از آن زمان تاکنون بارها اسرائیل را "جرثومه فساد" خوانده و گفته که نابودی قریب الوقوع آن را پیش بینی می کند.

اسرائیل، دولت ایران را مهمترین تهدید علیه موجودیت خود به شمار می آورد و می گوید هدف برنامه اتمی ایران دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای است؛ اتهامی که ایران رد می کند.

اما ایران در مقابل تاکید می کند که تاکنون هیچ کشوری را به توسل به زور تهدید نکرده است و تنها در صورتی که اسرائیل حمله کند به آن پاسخ خواهد داد.

برخی مقام های اسرائیلی اظهار نظر کرده اند که بعید است ایران در صورت دستیابی به سلاح اتمی، به کشورشان حمله کند.

ایزاک بن اسرائیل، ژنرال سابق نیروی هوایی و عضو حزب کادیما، در ماه ژوئیه در مصاحبه با روزنامه "اشپیگل آنلاین" در مورد اینکه آیا واقعا رهبران روحانی ایران از بمب اتمی علیه اسرائیل استفاده خواهند کرد یا خیر چنین گفت: "آنها اینقدر دیوانه نخواهند بود، حداقل مستقیما از ایران موشک اتمی طرف ما رها نخواهند کرد."

با این حال وی افزود: "اما آنها می توانند، برای مثال، بمب را به گروه حزب الله (لبنان) دهند، فکر می کنم اینقدر دیوانه باشند."


با سلام و آرزوی قبولی طاعات

جالب بود , بیشتر از این هم از BBCانتظاری نمیره!!!

یاعلی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران ... چه زمانی از سیاست های مغرورانه خود در برابر کشورهای عربی خلیج فارس دست برمی دارد؟
با عدم انعطاف پذیری موضع ایران در نپذیرفتن خواسته های آمریکا و کشورهای غربی درباره توقف غنی سازی اورانیوم خود و ادامه يافتن برنامه هسته ای اش، با بازگشت شرایط جنگی به فضای خلیج فارس رو به رو هستیم.
ایران تهدیداتی را علیه کشورهای عربی خلیج فارس مطرح و وعده می دهد که در اين ميان تر و خشک را خواهد سوزاند؛ منافع آمریکا را در کشورهای مختلف مورد هدف قرار می دهد ودر صورت مورد هدف قرار گرفتن از سوی آمریکا، تنگه هرمز را خواهد بست.تحليلگران صحنه سیاسی منطقه خلیج فارس به ویژه موضوع بحران به وجود آمده میان غرب و آمریکا از یک سو و ایران از سوی دیگر بر سر برنامه هسته اي تهران، درک خواهند کرد كه ایران با همان شدت و قدرتی که با کشورهای منطقه خلیج فارس رو به رو می شود با هشدارهای مطرح شده از سوی کشورهای غربی و آمریکا به تعامل نمي پردازد.

با وجود اينکه در موضوع هسته اي تهران و اين تنش، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دشمن مستقیم ايران نیستند و انتظار مي رود تهران خشم خود را بر سر"شیطان بزرگ" و هم پیمانان غربی آن خالی کند. اما ایران این کار را انجام نمی دهد چرا که به خوبی می داند در پیش گرفتن چنین سیاستی با کشورهای غربی هیچ سودی برایش در بر ندارد.

ایران معتقد است که در پيش گرفتن سياست تهديد در مقابل غرب به منافعش ضرر خواهد زد و به از دست دادن زمان در اين موضوع منتهي خواهد شد.

عامل زمان برای ایران در کشمکش این کشور با غرب در موضوع هسته ای خود بسیار مهم است و ایران توانست از این عامل سود بسیاري ببرد چرا که کشورهای غربی بسته هاي مشوق آميزي را یکی پس از دیگری به تهران ارائه می کنند تا این کشور را به توقف غنی سازی اورانیوم تشویق کنند.

سئوال مهم در این جا این است که:چرا ایران سیاست تهدید را در برابر کشورهای عربی خلیج فارس در پیش گرفته است؟چرا چنین سیاستی را در مقابل کشورهای غربی در پیش نمی گیرد؟

به اعتقاد من ایران در تعامل خود با کشورهای عربی منطقه به دلیل تنش با کشورهای غربی از فرضیه های آتی پیروی می کند.

1- کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (اعضا شورای همکاری خلیج فارس) کمتر از آن هستند که در برابر هر گونه اقدامات نظامی یا تحریک آمیز ایران واکنش نشان دهند.

2- کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اطميناني به حمايت ديگر کشورهای عربی از خود ندارند و این موضوع در بحران کویت ثابت شد چرا که برخی از کشورهای عربی نتوانستند مانع از اشغال کویت توسط صدام شوند.

3- براي آمریکا و هم پیمانان غربی آن در درجه اول، منافع مهم است و غیرممکن است که به خاطر یک طرف خاص از منافع خود بگذرند.همانگونه که آمریکا هم اکنون مشغول مبارزات انتخابات ریاست جمهوری است.

رئیس جمهوری آینده آمريكا نیز که ایران انتظار آن را می کشد یعنی اوباما در نهایت در گفت وگو با ایران به تفاهم هایی دست خواهد یافت که در نتیجه آن منطقه دست خوش هژمونی جدیدی خواهد شد و در این صورت با هزینه کردن از کشورهای عربی خلیج فارس به ایران نقش منطقه ای داده مي شود و این همان چیزی است که تهران دنبال می کند.

لذا ایران از طریق این فرضیه ها سیاست های خارجی خود را در برابر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعمال می کند.البته تهران نیز درادامه سیاست های خود جدی و پیگیر است مگر آنکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به تغییر سیاست های خود در برابر ایران بپردازند و به این کشور نشان دهند که فرضیه های این کشور دقیق نیستند.

این موارد باعث می شوند که این سئوالات را مطرح کنیم:

تا چه اندازه ای می توانیم بگوئیم فرضیه های ایران صحیح هستند؟ اگر این فرضیه ها صحیح هستند پس کشورهای عضو شورای همکاری چگونه می توانند ایران را به تغییر در سیاست هایش در برابر اعضای شورای همکاری مجبور کنند؟

برای پاسخ به این سئوالات باید فرضیه های ذکر شده را بررسی کرد که آیا درست هستند یا خیر؟

با اولین فرضیه آغاز می کنیم. ایران این فرضیه را دارد که کشورهای عضو شورای همکاری از آنچنان ضعفی برخوردارند که کمتر از آن هستند که بخواهند به اقدامات و تحریک هاي ایران پاسخ دهند.

در این زمینه باید گفت اگر ایران به این موضوع از نظر نظامی بنگرد این فرضیه درست است و ترازوی نظامی به سود ایران است ولی تمام قدرت در این بخش نیست و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز برگ هاي برنده اي را دراختیار دارند که در صورت استفاده از آنها می توانند ایران را قبل از هر گونه اقدام تحریک آمیز یا ماجراجویی نظامی به تفکر طولانی مدتی فرو ببرند چرا که این گونه اقدامات، ایران را قبل از کشورهای عضو شورای همکاری با ضررهای بسیاری روبه رو خواهد کرد.

اما سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا کشورهای عضو شورای همکاری شجاعت استفاده از این برگ هاي برنده را دارند؟

در واقع با توجه با دامنه روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سال های گذشته این کشورها از هیچ کدام از این برگ هاي برنده خود که باعث تغییر در سیاست خارجی ایران در برابر آنها خواهد شد استفاده نخواهند کرد بلکه آنچه که اتفاق افتاده با این وضعیت تفاوت کامل و 180 درجه ای دارد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اقدامات تحریک آمیز و ماجراجویانه ایران با سکوت بیشتری، پاسخ داده اند و از هر گونه تحرکی در برابر سخنان مستمر مسئولان سیاسی و نظامی ایران که در راستای تنش در روابط کشورها ی عربی حوزه خلیج فارس با ایران است خودداری کرده اند.

به عنوان مثال چرا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از برگ برنده اقتصاد علیه ایران استفاده نمی کنند. برخی از این کشورها از روابط بسیار قوی و متین اقتصادی با ایران برخوردارند و ممکن است اگر کشورهای عربی خلیج فارس از این موضوع عليه ایران استفاده کنند باعث شود اين كشور در فرضیه های خود در برابر کشورهای عربی خلیج فارس تجدید نظر کند.

به نظر مي رسد غیرممکن است كه ايران منافع اقتصادی خود را به خطر بیاندازد به ویژه در وضعیت فعلی که کشورهای غربی نیز تحریم ها و مجازات های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده اند. لذا ایران در شرایط سخت کنونی به دنبال داشتن تعداد بیشتری از دوستان است نه اینکه تعدادی بیشتری از دوستان خود را به ویژه از کشورهای همسایه از دست بدهد.

ولی کشورهای عربی خلیج فارس از این برگ برنده خود استفاده نخواهند کرد چرا که همچنان استفاده از این گزینه با ترس از ایران همراه است.

به همین دلیل نباید تعجب کنیم اگر ایران بیش از این، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به چالش بکشد و غرور خود را به رخ این کشور ها بکشد.

این نتیجه طبیعی سیاست سکوتی است که اکثر کشورهای عربی خلیج فارس آن را در برابر ایران در پیش گرفته اند. در سایه همین سیاست است که ایران آن را به ضعف تفسیر کرده و هر از چند گاهی اقدامات تحریک آمیز خود را در برابر کشورهای عربی خلیج فارس مطرح می کند. مانند سخنان آتشینی که مسئولان سیاسی ونظامی ایران درباره هدف قرار دادن منافع آمریکا در بحرین یا بستن تنگه هرمز اظهار می کنند یا اقداماتی مانند گشایش دفاتر اداری در جزیره ابوموسی.

از همین منطق نباید از سیاست های ایران در برابر کشورهای عربی خلیج فارس تعجب کنیم. ضعیف چاره ای جز "توسری خوردن" ندارد.

دیپلماسی نرمی که کشورهای عربی خلیج فارس در برابرموضوعات اختلاف برانگیز با ایران در پیش گرفته اند، تهران را مجبور به تغییر سیاست های خود در برابر این کشورها نمی کند. در این زمینه می گوئیم: آنچه که از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انتظار می رود آن است که صدای خود را در برابر ایران بالا ببرد.

آنها بايد اعلام کنند که سکوتشان به معنی ضعف نیست بلکه سیاست سکوت را به دلیل حسن نیت، تمایل به دوستی و ایجاد روابطی بر پایه احترام متقابل و حسن همجواری در پيش گرفته اند.

وزیر امور خارجه کویت نیز این اقدام را انجام داد. هنگامی که این بار سکوت را شکست و اظهارات طرف های ایرانی را در باره بستن تنگه هرمز به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وي به ایرانی ها یادآور شد که این تنگه شریانی بین المللی است و در صورتی که آنها اقدام به اجرایی کردن تهدیدات خود کنند جهان ساکت نخواهد نشست.

ما نیز سخنان یک فرمانده نظامی هندی را یادآور می شویم هنگامی که گفته بود اگر تنگه هرمز با هر گونه حادثه ای رو به رو شود منجر به ایجاد مانع در مسیر کشتیرانی بین المللی خواهد شد و هند در برابر این وضعیت دست بسته نخواهد بود چرا که چنین حادثه ای به منافع هند آسیب خواهد زد.

لذا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید درک کنند که تنها ضرر کننده این صحنه نیستند و باید در روابط بین المللی خود در مقابل عدم انعطاف پذیری ایران سرمایه گذاری کنند همانگونه که ایران در تنش خود با کشورهای غربی از برگ چین – روسیه استفاده می کند.

همچنین ایران باید بداند كه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می توانند برای حفظ منافع خود دست به کارهای بسیاری بزنند و می توانند از برگ هاي برنده بسیاری در روابط خود با اين كشور بهره بگیرند. لذا این فرضیه ایران در برابر کشورهای عربی خلیج فارس با نقص دقت روبه رو است.

اما درباره فرضیه دوم در زمینه ناتوانی کشورهای عربی از پشتیبانی و حمایت از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یا از هر کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز باید گفت كه: ایران از طریق مشاهده واقعیت های روابط میان کشورهای عربی به این نتیجه رسیده است که سازوکارهای همکاری بین کشورهای عربی از ناتوانی در حرکت و پویایی و همکاری میان اعضای خود رنج می برد.

در برابر این موضوع تسلیم می شویم اما در هر حال این به آن معنی نیست که کشورهای عربی از حمایت از اعضای شورای همکاری خلیج فارس دست برخواهند داشت. دلیل نیز آن است كه نشست شورای وزیران اتحادیه عرب بارها در بیانیه های خود موضع صریح و شفاف خود را دربرابر اشغال جزایراماراتی توسط ایران اعلام کرده است.

همچنین مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی بارها اعلام کرده است که امنیت این کشور با امنیت کشورهای عضو شورای همکاری مرتبط است و این به آن معنی است که کشورهای عربی تماشاچی اوضاع منطقه خلیج فارس نخواهند بود.

اين تفكر ايران كه اگر حوادثی اتفاق بیافتد و امنیت این کشورها به خطر افتد کشورهای عربی به دلیل ضعفشان برای حمایت و کمک برداران خود در خلیج فارس تحرکی نخواهند کرد؛ اشتباه است.

در ارتباط با فرضیه سوم نیز درباره موضع ایران در برابر آمریکا و کشورهای غربی و منتظر رئیس جمهور آتی آمریکا بودن نیز باید گفت که ایران فرضیه خود را براساس اظهارات باراک اوباما در دوره تبلیغات انتخاباتی وی در باره ایران بنا نهاده است.

تهران این اظهارات را اینگونه تفسیر کرده است که اوباما به دنبال حل پرونده هسته ای ایران از طریق گفت وگوست ونه اقدام نظامی.

البته می تواند این مطلب صحیح باشد و به همین دلیل است که می بینیم ايران مذاکرات هسته ای با کشورهای غربی را برای گرفتن وقت بیشتری با کش و قوس های زیادی همراه مي كند. سئوالی که مطرح می شود این است که آیا ایران تضمین می کند که بادها براساس خواست کشتی ها وزیدن بگیرد و اوباما وارد کاخ سفید شود؟

ما درانتظار اعلام نتیجه انتخابات آتی آمریکا هستیم اما تا آن روز مدیریت فعلی کاخ سفید مصمم است که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و در غیراین صورت ایران باید با مجازات های بیشتر اقتصادی روبه رو شود. اگر ايران به خواسته های آمریکا پاسخ مثبت ندهد باید مسئولیت نتایج تصمیمات خود را نيز بپذیرد. اگر ایران همچنان جامعه جهانی را با چالش مواجه کند گزینه اقدام نظامی همچنان گزینه ای مطرح در مراکز تصمیم گیر آمریکاست.

اما موضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در برابر برنامه هسته ای ایران واضح و صریح است. این کشورها بارها تاکید کرده اند که استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای را تایید می کنند و در این موضع با کشورهای غربی همنظر هستند.

این کشورها همچنین جنگ علیه ایران را در صورت در پیش گرفتن آن توسط آمریکا تایید نمی کنند چرا که می دانند نتایج چنین حادثه ای فاجعه آمیز خواهد بود. نه تنها بر ایران بلکه تبعات آن دامنگیر همه کشورهای منطقه خواهد شد.■

ترجمه از عربی: رضائیان
جاسم بونوفل, اخبار الخلیج بحرین, 11/09/2008.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سازمان ملل متحد، 2 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "جرج بوش" رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روسیه را به نقض آیین نامه سازمان ملل متحد در رویدادهای اخیر در گرجستان متهم نموده و وعده حمایت آتی از تفلیس را داد. وی گفت: "ما باید در حمایت از مردم گرجستان متحد شویم. آیین نامه سازمان ملل متحد بیان می کند که تمامی کشورها، چه کوچک و چه بزرگ، حقوقی برابر دارند. حمله روسیه به گرجستان نقض این بیانات بود". وی همچنین افزود که آمریکا به همراه متفقین خود در ناتو و نیز اتحادیه اروپا برای حفظ تمامیت ارضی گرجستان تلاش می کند. همچنین رویترز اطلاع می دهد که رئیس جمهور آمریکا اعضای سازمان ملل را فرا خواند که ایران و کره شمالی که سلاح هسته ای می سازند را تحریم کنند. بوش گفت: "ما باید هشیار باشیم و اجازه گسترش (سلاح هسته ای) را ندهیم". رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان نمود که کشورهایی چون سوریه و ایران "به حمایت از تروریسم ادامه می دهند، اما تعداد آنها کاهش می یابد و آنها بیشتر منزوی می شوند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلطانيه با اشاره به سندسازي آمريكا در موضوع مطالعات ادعايي: «سيا» بايد پول خود را صرف افراد متخصص‌تري مي‌كرد خبرگزاري فارس: سلطانيه با اشاره به اسناد ارائه شده مربوط به موضوع مطالعات ادعايي در پرونده هسته‌اي ايران گفت ما در موقعيت مضحك و تاسف‌آوري هستيم و سازمان سيا بايد پول خود را صرف افراد متخصص‌تري مي‌كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه در نشستي توجيهي در خصوص موضوع «مطالعات ادعايي» با خبرنگاران سخن مي‌گفت، تاكيد كرد كه موضوع مطالعات ادعايي بحثي رسانه‌اي است كه درباره آن سوء تفاهماتي ايجاد شده است. وي با بيان اينكه از هنگامي كه شوراي امنيت درگير بحث هسته‌اي ايران شد، اقدامات داوطلبانه ما در زمينه پروتكل الحاقي به درخواست مجلس قطع شد، اظهار داشت: از آن تاريخ برخي درخواست‌هاي آژانس شامل مواردي بود كه در اين چارچوب نمي‌توانستيم اجرا كنيم، گرچه در اين مدت همكاري بسيار خوبي داشتيم. نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت: اين همكاري در پاسخ به درخواست خاوير سولانا (رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا) و محمد البرادعي (مديركل آژانس) شكل گرفت كه براساس آن برنامه عمل تنظيم شد و در فضاي مثبتي پيش رفت و دو طرف نيز به تعهدات خود پايبند بودند. سلطانيه خاطرنشان كرد: در برنامه عمل چند نكته مهم وجود داشت و يكي از آنها اين بود كه همه مسايل يكبار و براي هميشه روي ميز قرار گيرد تا در آخر بتوانيم به اين بحث پايان بدهيم. در اين چارچوب شش مساله مطرح و به عنوان "همه مسايل " معرفي شد. وي اين شش مساله را شامل آزمايشات پلوتونيوم، سانتريفوژهاي P1 و P2، اسناد اورانيوم فلزي، منبع آلودگيها، پلونيوم و معدن گچين ذكر كرد و گفت: همانگونه كه در گزارش قبلي مدير كل آژانس به آن پرداخته شد، اين مسايل رسيدگي و تطابق اظهارات ايران با يافته آژانس درباره آن تاييد شد. وي افزود: نكته ديگر اين برنامه آن بود كه گفتند "ساير" مطالب شامل اين برنامه نمي شود اما براساس درخواست آژانس در آخرين لحظات قرار شد به اتهامات بر اساس "لپ تاپ آمريكايي " رسيدگي كنيم كه مساله تمام شود و در اين چارچوب ما به درخواست آژانس پاسخ داديم . سلطانيه افزود: در اين زمينه ما ساعتها جلسه با آژانس داشتيم در حالي كه (براساس برنامه عمل ) حتي مجبور به انجام يك دقيقه آن نيز نبوديم . نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرد: آژانس مي بايست در چارچوب زماني تعيين شده، مسايل را يكي پس از ديگري مطرح و رسيدگي مي كرد و پس از آن نبايد مساله ديگري مطرح مي شد اما به عنوان نشانه اي از روحيه همكاري كه ايران از خود نشان مي داد، قرار شد آژانس به محض دريافت اسناد مرتبط بااين مساله، ايران را مطلع كند. سلطانيه با يادآوري اينكه سه روز پيش از خاتمه اين برنامه، مدير كل با "ابراز تاسف " اطلاع داد كه آمريكا مساله ديگري را آورده است، گفت : اين اقدام باورنكردني و غير قابل قبول است. وي خطاب به آژانس افزود: ما بسيار شفاف عمل كرديم ، حال اگر آمريكا مساله ديگري را مطرح كرده و به شما نيز اجازه پيشروي در آن را نداده، به هر حال شما براساس برنامه عمل بايد اقدام و موضوع را تمام كنيد. سلطانيه گفت: شما خبرنگاران شنيده ايد كه آمريكايي ها مي گويند اصل اسناد را نمي توانند به آژانس بدهند چون اطلاعاتي درباره ساخت بمب در آن است كه اگر به دست ايران برسد از آن بهره برداري مي كند. وي چنين حرفي را "مضحك " توصيف كرد و افزود: آمريكايي ها كه مي گويند ايران در حال حاضر در چنين مسيري قرار دارد و اين "اسناد" را هم از ايران به دست آورده اند، ديگر از چه چيزي هراس دارند؟ وي تاكيد كرد: تمام هراس آمريكايي ها از اين است كه جعلي بودن "اسنادشان " آشكار شود و به همين دليل حتي آن را به آژانس نيز ارايه نداده اند. وي در ادامه به طور مشروح به نمونه هايي از آنچه آمريكايي ها بدان استناد مي كنند، پرداخت و گفت: "فارسي نويسي " يكي از مستندات اين ادعا است و گفته مي شود كه اين اسناد فارسي است. حال من اين سوال را مطرح مي كنم كه وزارت خارجه آمريكا نيز صفحه فارسي دارد، آيا فارسي نويسي به معني سنديت است؟ سلطانيه همچنين گفت: در لپ تاپ متني هست كه نشان مي دهد يك آزمايش در تاريخ اسفند ماه 1382 در ايران انجام شده و گزارش مربوط به اين آزمايش در بهمن ماه 1382 نوشته شده است. چگونه ممكن است گزارش انجام يك آزمايش يك ماه پيش از انجام آن تهيه شود؟ نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه ، به نشست توجيهي اخير براي اعضاي شوراي حكام آژانس پرداخت و گفت: در اين جلسه براساس اين قبيل اطلاعات اسلايدهايي از آنچه كارگاه ساخت شهاب 3 ناميده اند، نشان داده شد كه گفته مي شود يك كارگاه خصوصي در حاشيه تهران است. وي افزود: چگونه مي شود كشوري مانند ايران، با وزارت دفاع مشخص و فناوريهاي پيشرفته در اينگونه اماكن موشك شهاب 3 را بسازد، ما با موقعيت مضحك و تاسف آوري روبرو هستيم . سفير ايران همچنين گفت : به نظر مي رسد سازمان "سيا" بايد پول خود را براي افراد متخصص تري صرف مي كرد. وي افزود: براساس همين اطلاعات جعلي سفير آمريكا تاكنون چندين بار اظهار نظر كرده است كه ايران بزودي به بمب اتمي دست مي يابد و اين رفتاري بود كه درباره عراق نيز شاهد آن بوديم. سلطانيه در ادامه با نشان دادن سه صفحه دست نويس كه در آن برخي اعداد رياضي و چند طرح ديده مي شد، افزود: تنها چيزي كه ما دريافت كرديم همين سه صفحه است و مي گويند كه ايران با اطلاعات اين صفحات مي خواهد بمب بسازد! وي در جمعبندي سخنان خود گفت: مساله بسيار ساده است، ما طبق تعهدات خود در برنامه عمل رفتار كرده ايم ولي آژانس نتوانسته است به تعهداتش عمل نمايد كه همه مطالب را ارايه دهد و اين به دليل كارشكني هاي آمريكا بوده است. سلطانيه افزود: به همين دليل مدير كل در گزارش خود از كشورهايي كه ادعا مي كنند مداركي در اختيار دارند خواست كه آنها را ارايه دهند تا بتوانند اسناد را به ايران بدهد. وي تاكيد كرد: كارزاري تبليغاتي عليه ايران در جريان است اما ما به تمام جهان نشان خواهيم داد كه آن چيزي كه آمريكاييها براساس آن جار و جنجال به راه مي اندازند، براساس جعليات بوده است. وي افزود: ما به تعهدات خود براساس پادمان ان پي تي و مقررات آژانس پايبنديم و مصمم به همكاري كامل با آژانس هستيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شیمون پرز رییس جمهور اسراییل در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران را به تلاش برای دمیدن روحی تازه به جسد "پروتکل بزرگان صهیون" (منتخب متونی درباره توطئه بین المللی یهودیان برای سلطه بر جهان) متهم ساخت. به گزارش خبرنگار «ریا نووستی» از سازمان ملل متحد، دیروز احمدی نژاد در سخنرانی خود به تهدید شبکه های صهیونیستی کشورهای مختلف اشاره کرد. از جمله وی اعلام کرد که تعداد اندکی به نام صهیونیست ملت آمریکا و اروپا را بازیچه خود قرار داده اند که به گفته وی در بخش های مهم مالی و اقتصادی و همچنین مراکز تصمیم گیری های سیاسی برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا مسلط شده اند. به اعتقاد رییس جمهور اسراییل این و دیگر اظهارات یهودستیزانه رییس جمهور ایران یادآور "پروتکل بزرگان صهیون" است. این مطلب که برای اولین بار در روسیه در روزنامه "ازنامیا" سنت پترزبورگ در سال 1930 منتشر شد بعنوان اسنادی به دفتر تحریریه روزنامه تحویل شد که تایید کننده توطئه جهانی یهودیان است. از زمان چاپ آنها این مسئله هنوز هم فقط به طور ادعا مطرح است. شیمون پرز گفت: دیروز از پشت همین تریبون رییس جمهور ایران به این سخنان ظلمت بار یهودستیزانه یعنی "پروتکل بزرگان صهیون" بازگشت. این تلاشی برای احیای یکی از توطئه های کریه در تاریخ بشریت است. انکار آشکار هولوکاست از سوی آنها (مقامات ایرانی)، به باد استهزاء گرفتن شواهد مستند و اهانت به کسانی است که در این دوران دهشتبار زندگی کرده اند. احمدی نژاد دیروز بار دیگر به افول نزدیک دوران اسراییل اشاره کرد. خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه هیچگونه بحرانی پیرامون برنامه هسته ای ایران نمی بیند و از نظر مسکو لزومی برای اتخاذ تدابیر فوق العاده در این زمینه وجود ندارد. وی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفت: در حال حاضر اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران نیازی به اتخاذ تدابیر فوق العاده ندارد. به گفته وزیر امور خارجه روسیه برنامه مذکور در مرکز توجه روسیه قرار داشته و آژانس بین المللی انرژی اتمی به کار خود در ایران و همکاری ها با تهران ادامه می دهد اگرچه به گفته لاوروف این همکاری ها می توانست سریعتر و موثرتر از این باشد. وی خاطر نشان ساخت: ما در این روندهای مذاکراتی پدیده های بحران زا مشاهده نمی کنیم. وی ضمن تفسیر خبری در مورد اینکه دیدار گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد لغو شده گفت که در حقیقت طرفین به خاطر ازدهام جلسات و کثرت برنامه های دستور کاری خود نتوانستند در مورد زمان انجام آن به توافق برسند. وی گفت که دیدار به تعویق افتاده و گروه "1+5" حتما در آینده در این زمینه تشکیل جلسه خواهد داد. خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشته است که اسرائیل پیشتر در سال جاری به طوری جدی بمباران تاسیسات اتمی ایران را مد نظر قرار داده بود اما جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در واکنش گفت از چنین حمله ای حمایت نمی کند.

گاردین به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک اروپایی می نویسد که اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل این مساله را در ملاقاتی در روز 14 مه با جورج بوش در میان گذاشته بود.

آن ملاقات در جریان سفر جورج بوش به اسرائیل برای شرکت در شصتمین سالگرد تشکیل اسرائیل انجام شد.

بنابه این گزارش آقای بوش گفت که او به دلیل نگرانی از تلافی جویی ایران علیه نیروها و مراکز آمریکایی، احتمالا در عراق و افغانستان، و نگرانی از اینکه چنین حمله ای اصولا برنامه اتمی ایران را از کار نخواهد انداخت، از آن حمایت نمی کند.

این روزنامه اشاره کرد که هرچند اسرائیل می خواست بدون موافقت واشنگتن چنین عملیاتی انجام دهد، مشکل اینجا بود که هواپیماهای آن بدون اجازه آمریکا نمی توانستند از آسمان عراق عبور کنند.

مارک رگف سخنگوی آقای اولمرت به گاردین گفت: "نیاز به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی در همه جلسات میان نخست وزیر و رهبران خارجی مطرح می شود. اسرائیل راه حل دیپلماتیک را برای این مساله ترجیح می دهد اما همه گزینه ها باید در دسترس بماند."

گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت او درباره محاورات خصوصی رئیس جمهور اظهار نظر نخواهد کرد.

مقام های اسرائیلی پیشتر به مخالفت آمریکا با گزینه حمله به ایران اذعان کرده بودند.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل روز 14 اوت علنا گفت که آمریکا در مقطع حاضر با حمله نظامی کشورش به تاسیسات اتمی ایران مخالف است.

همان زمان روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که دولت آمریکا اخیرا درخواست اسرائیل برای فروش تجهیزات نظامی به این کشور را رد کرده است. براساس آن گزارش مقام های آمریکایی گفته اند که این درخواست نشان می دهد اسرائیل در "مراحل پیشرفته" مقدمه چینی برای حمله به ایران است.

اسرائیل که تصور می شود تنها قدرت اتمی خاور میانه باشد می گوید که اگر ایران به سلاح اتمی مجهز شود می تواند موجودیت این کشور را تهدید کند. ایران گفته است که علیه هیچ کشوری به زور متوسل نخواهد شد مگر آنکه هدف قرار گیرد.

ایران اتهام غرب در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می کند و می گوید برنامه اتمی اش صرفا کاربردهای غیرنظامی دارد.

اسرائیل هرگز رسما نگفته است که قصد حمله به ایران را دارد اما تهدید کرده است شاید با شکست دیپلماسی برای منصرف کردن ایران از تلاش برای دستیابی به چرخه سوخت اتمی "حمله به آن کشور اجتناب ناپذیر" باشد.

با این حال پس از یک مانور نظامی اسرائیل در ماه ژوئن که جزئیات آن توسط مقام های آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز فاش شد گمانه زنی ها در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران بالا گرفت.

منبع : گاردين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
"محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار حل هرچه سریعتر مشکل هسته ای ایران از طریق مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا شد. البرادعی روز جمعه در مصاحبه ای با روزنامه المانی Sueddeutsche Zeitung گفت: "هر چه زودتر مذاکرات مستقیم آغاز شود، زودتر نیز دورنمای حل مشکل پدیدار می شود". وی خاطر نشان نمود که نقش اصلی را در این مسئله نه اروپا و بلکه آمریکا دارد. بعقیده مدیرکل آژانس، راه حل مشکل را نمی توان بدون بررسی نقش منطقه ای ایران و سایر کشورهای خاور نزدیک، از جمله برنامه هسته ای اسرائیل پیدا کرد. البرادعی گفت: "همه این ها باید پشت میز مذاکره همانند روند صلح بین اسرائیل و فلسطین بررسی شوند. فقط راه حلی مشترک دورنمای توسعه را برای منطقه ایجاد می کند که به نوبه خود با گرایش به رادیکالیسم که سرعت می گیرد و در یک روز زیبا می تواند به تروریسم هسته ای تبدیل شود، مقابله خواهد کرد". در عین حال وی خاطر نشان نمود که نمی تواند درک کند که چرا آمریکا می تواند با کره شمالی مذاکره کند، اما با ایران نه. البرادعی افزود: "اگر آمریکا با کره شمالی مذاکره می کند که رژیم آن نمی تواند دموکراتیک محسوب شود و علاوه بر این سلاح اتمی هم دارد، من درک نمی کنم که چرا نمی تواند با ایران مذاکره کند". خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رایس: شورای امنیت تهدیدات ایران درباره اسرائیل را بررسی کند "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه ضمن سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام نمود که آمریکا قصد دارد در شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله تهدیدات "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران در رابطه با اسرائیل را بررسی کند. وی گفت: "ایالات متحده آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست خواهد کرد که باری دیگر گرد آمده و مسئله فراخوان یک عضو سازمان ملل متحد به نابود سازی عضو دیگر سازمان ملل متحد به روشی کاملاً غیر قابل قبول را بررسی کند". وی همچنین گفت که اظهارات رئیس جمهور ایران درباره اینکه "اسرائیل باید محو شود، باید نابود شود و نباید وجود داشته باشد"، یکی از جدی ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین المللی است. ریانووستی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط Davood
      يك شركت آمريكايي ساخت هواپيما اعلام كرد مقام‌هاي اسراييلي تمايل دارند يكصد هواپيماي جنگي از نوع اف - ۳۵جديد را خريداري كنند.
      روزنامه اسراييلي معاريو روز پنج شنبه با اعلام اين خبر افزود، برخي مديران شركت لاكهيد مارتين به تازگي به تل‌آويو سفر كرده‌اند تا با اليعايزر شكيدي فرمانده نيروي هوايي اسراييل و برخي مقام‌هاي عالي رتبه ارتش اسراييل درباره اين معامله گفت و گو كنند.
      بر پايه اين خبر، هواپيماهاي اف ۳۵كه جديدترين در نوع خود است ، هواپيماي جنگي اصلي در نيروي هوايي آمريكا در آينده خواهد بود.
      روزنامه ياد شده نوشت : اگر اين معامله صورت گيرد، نيروي هوايي ارتش اسراييل ، اولين هواپيما از اين نوع را در سال۲۰۱۴ميلادي دريافت خواهد كرد.
      آمريكاطي سالهاي گذشته هر سال ميلياردها دلار كمك بلاعوض به سردمداران اسراييلي اهدا كرده كه بخش مهمي از آنها در قالب انواع تجهيزات پيشرفته نظامي ، سلاح‌هاي جديد و غير متعارف بوده است.
      بخشي از اين سلاحها را اسراييل در جنگ اخير خود عليه لبنان استفاده كرد و هزاران تن از مردم بي‌گناه اين كشور را با آنها به خاك و خون كشيد.

      irna.ir
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.