hosm

بررسی تکنولوژی تولید سخت افزار در کشورهای مختلف

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجاییکه توانایی تولید سخت افزارها از چیپ تا بورد در فناوری نظامی جزئی بسیار مهم می باشد، بر آن شدیم که توانایی کشورهای مختلف را در این وادی مورد بررسی قرار دهیم.
در بخش اول بعد از ذکر مقدمه ای بسیار کوتاه برای آشنایی دوستان با فرآیند تولید سخت افزار، توانایی کشور چین را در این وادی مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه:
تولید سخت افزارهای خاص منظوره شامل طراحی و ساخت چیپ، طراحی و ساخت بورد و طراحی و ساخت مدارهای واسط می باشد.

در دنیای امروز معمولا با یکی از روشهای ذیل امکان پردازشی مناسب را به دست می آورند:
1 - استفاده از میکرو کنترلرهای قابل برنامه ریزی: طیفی از 8051 تا AVR های مدرن که در مدارهای با قدرت پردازشی محدود و تعداد محدود بسیار مناسب اند.
2 - استفاده از قدرت پردازش بالای GPP (General Purpose Processor) ها که به نوعی دور زدن سختی های ساخت و هزینه های سخت افزارهای خاص، با انجام کار در لایه نرم افزار روی پردازشگرهای ارزان تجاری است.
3 - استفاده از FPGA ها که به صورت ساده چیپ هایی خام هستند و می توان مدارات داخل آنها را تغییر داد
4 - روش ASIC که منجر به تولید بالا و سرعت خوب و ارزانی پردازشگر می گردد که نیازمند داشتن راکتورهای تولید سیلیکون بسیار گران قیمت است

سه روش اول معمولا در تمام کشورهایی که دستی بر آتش دارند از جمله کشور عزیزمان مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از موارد [b]کاملا کافی[/b] است. در این مبحث به ساخت ASIC می پردازیم که مشکل تر از همه می باشد.

تولید یک تراشه دارای مراحل ذیل می باشد.
1 - طراحی عملیاتی (شامل Datapath، Control plane و ...) که کاری کاملا علمی است و نیازی به تجهیزات خاصی مگر چند نرم افزار ندارد.
2 - layout کردن که شامل place & route می باشد که چینش اجزای داخل چیپ را مشخص می کند
3 - pinout که نمایانگر چینش پین ها و زدن کلاک است
4 - fabrication به معنای پیاده سازی سخت افزار طراحی شده روی چیپ با استفاده ار ماشین آلات طراحی دقیق است.

به عنوان مثال تصویر ذیل layout پردازشگر Core i7 اینتل را نشان می دهد
http://www9.pcmag.com/media/images/243264-intel-core-i7-2600k-die-map.jpg

==================== بررسی اجمالی توان کشور چین =======================

کشور چین در سالهای اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در تمام حوزه های فناوری اطلاعات از جمله طراحی و ساخت پردازشگرها و بوردها داشته است به طوریکه امروزه امکان تولید بوردهای PCB چند لایه (متداول 8و 16) در این کشور وجود دارد. اخیرا چینی ها پیشرفتهای جدیدی را عرضه کرده اند که زنگ خطری برای حاشیه امن بلا منازع آمریکا به شمار می رود. از جمله این پیشرفتها به دو مورد ذیل اشاره می کنیم:

1 - طراحی و ساخت پردازشگرهای سری ShenWei دارای 16 هسته پردازش موازی با کلاک 1.2GHz
این پردازشگرها در ابرکامپیوتر بسیار پر قدرت چینی در تعداد بسیار بالا مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از صاحب نظران طراحی آن را ملهم از Alpha 21164 شرکت DEC دانسته اند البته تفاوتهای عمده ای مابین این دو معماری وجود دارد از جمله تک هسته ای بودن آلفا و 16 هسته بودن این پردازنده. ناگفته نماند که به علت ایده های خوب طراحی آلفا خصوصا در نسخه 21464 که هرگز تولید نشد، معماریهای بسیاری از آن تاثیر پذیرفته اند. در جمع بندی باید گفت که به هیچ وجه من الوجوه نمی توان ShenWei را کپی آلفا محسوب نمود ولی تاثیر پذیرفتن ار ایده ها مساله بعیدی نیست که این خود نیز به سطح تکنولوژی - که مورد بحث ماست - ارتباط چندانی ندارد و بیشتر مساله علمی و طراحی است.
صفحه این پردازنده در ویکی:
http://en.wikipedia.org/wiki/ShenWei

2 - سری پردازشگرهای برداری Loongson:
این پردازنده های غیر سازگار با x86 به صورت برداری (256 بیتی) عمل می نماید و اعمال برداری را در سخت افزار انجام می دهد که برای کاربردهای نظامی و Supercomputing بسیار مناسب است. جالب اینجاست که نسبت توان مصرفی این پردازشگر 8 هسته ای در کلاک 1 گیگاهرتز به قدرت پردازش آن بسیار عالی و در نوع خود بی نظیر است (128 گیگافلاپ در ازای فقط 40 وات مصرف). آگاهان زمینه سخت افزارهای موازی بر این نکنه واقفند که در طراحی و ساخت سوپر کامپیوترهای تجاری و نظامی، مصرف توان از مهمترین فاکتورهاست.
صفحه این پردازنده در ویکی:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loongson

اگر دوستان زحمت بکشند و اطلاعاتی در زمینه توانایی چین در تولید چیپ های با کاربرد خاص نظامی جمع آوری فرمایند، بحث خوبی خواهیم داشت.




[color=darkblue]بنا به درخواست جناب hosm عنوان تاپیک ویرایش شد.

ALI[/color]
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اطلاعات بسیار خوبی بود
تشکر
چین در این زمینه پیشرفتهای چشمگیری داره و در حال حاضر دومین ابررایانه پرقدرت جهان متعلق به این کشوره (البته چند ماه رتبه اول رو در اختیار داشت و نیمه بومی بود)
ابررایانه های جدید این کشور تماما بومی (به معنای واقعی کلمه نه... icon_rolleyes !!) هستند و مصرف پایین از مهمترین خصوصیتهای پردازنده های چینیه
برای ورود به بازار تجاری راه درازی رو در پیش دارن اما همت این چشم بادامیهای پرتلاش خیلی بلنده
اتکا نداشتن به سخت افزار و نرم افزار یک کشور خارجی برای یک ابرقدرت کاملا ضروریه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از برادر hosm

فکر نمی کردم کشور چین تا این حد در ساخت میکرو دیوایس و پردازنده پیشرفته باشه،من مشتاقم تا در مورد توانایی های ژاپن،کره،اتحادیه ی اروپا،روسیه،برزیل و کشور خودمون هم بدانم.اگر کسی از دوستان اطلاع کافی دارد ما را بی نصیب نگذارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان

فکر میکردم این تاپیک دیگه به تاریخ پیوسته باشه.

ان شاء الله به زودی درباره سایر کشورهای صاحب فناوری در این زمینه مطالبی تقدیم خواهم کرد.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از استاد گرامی ، جناب hosm

امید می رود که همه دوستان با مشارکت در این تاپیک مهم بر غنای آن بیافزایند.

منتقل شد.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من متوجه نمیشم مگه فقط امریکا تکنولوژی ساخت سی پی یو را ندارد؟؟؟[/quote]

سلام

گفته می شه چین و روسیه هم این تکنولوژی رو در سطح پائین تری ( چقدرش رو نمی دونم ) دارند ولی نه چین و نه روسیه امکان و یا تمایلی به تجاری کردن پردازنده های ساخته دست خودشون را - به دلایلی - ندارند ، یعنی حداقل تا 15 سال دیگه انحصار پردازنده های تجاری ( عمومی ) در نزد آمریکا باقی می مانند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كشورهاي ژاپن-كانادا-فرانسه-فنلاند-آلمان-انگلستان-كره جنوبي پردازنده هايي به مراتب پيشرفته رو ميسازن(البته چندتاشون)و به عنوان پيمانكار در تجهيزات نظامي هم كار ميكنن.تو كشورهاي توسعه يافته همه چي كه دولتي نيست و همه چي خصوصيه.مثلا الان شركت ARM که خیلی کوچیکه واسه هر ارگان و سازمانی معماری تراشه رو پیاده میکنه خواه دستگاه بازی مثل sony psvitaباشه یا سیستم پردازش اس 300 یا هر چیزه دیگه ای.
شرکت ATI که الان توسط amd خریداری شده متعلق به کشور کاناداست و در پروژه های شبیه ساز های نظامی داره تجهیزات میسازه.
ساخت پردازنده منحصر کشور خاصی نیست و من این کشورها رو به خاطر وجود شرکتهای دارنده انحصار اون رو نام بردم.مثلا sony خودش cpu میسازه یا فنلاند(نوکیا) خودش در سطح پایین میسازه و برای گوشیهاش استفاده میکنه یا ARM که توی انگلیسه.
ولی کلهم تا 50 سال آینده دنیای پزدازنده ها متعلق به اینتل و amd خواهد بود چون دارن رو فناوری اپتیکی کار میکنن که خیلیا فعلا براشون قابل هضم نیست.
روسیه و حتی کشور خود ما بیشتر از پردازشگرهای اینتل استفاده میکنن و بعضی از دوستان که فکر میکنن نیازه خود پردازشگرو ساخت باید بگم پردازشگر یعنی پردازشگر و ربطی به داشتن فناوری اون و نداشتن اون نداره که شما گیر ساخت اون باشید چون فقط اطلاعاتی که بهش میدید رو پردازش میکنه و آیا کسی هست از پردازشگرهای چند هسته ای و وحشتناک playstation3 که اسمش cell هست و محاسبات فوقع العاده ای رو انجام میده رو بازم بسازه.
همین چند وقت پیش بود از همین پردازشگر ها برای ساخت ابر رایانه ای برای شبیه سازی عالم هستی استفاده کردن.همین پردازشگر به تنهایی میتونه محاسبات 10 موشک نقطه زن رو انجام بده.پس من فکر میکنم کشورهایی مثل چین(آقای کپی که هیچی از خودش نداره)روسیه بیان و از تراشه های تجاری که خیلی فناوری بالای رو هم دارن استفاده کنن نه خودشون میلیارد دلار هزینه کنن و یه چیزی بسازن که باز درحد تراشه پنتیوم 1 هم نشه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب hosm و جناب nepton با تشكر از شما.
نكته اي لازم است اشاره كنم: همانطور كه مي‌دانيد، فناوري ساخت ادوات نيمه‌هادي، صرفا منحصر به ساخت پردازنده‌هاي بسيار بزرگ و سريع نمي‌شود. چه بسا ساخت بسياري از انواع سنسور‌ها، نسل جديد آي‌سي‌ها كه خواص جديد و انحصاري ارائه مي كنند (مثل ممزها و..)، قطعات كاربرد خاص، قطعاتي كه ديگر توليد نمي شود ولي شما به آنها نياز داريد و... نياز به تسلط بر اين فناوري دارد. يعني شما حداقل بايد فناوري تا حد ساخت پردازنده را داشته باشيد (حتي اگر توليد انبوه، مد نظرتان نباشد).
اين را هم اضافه مي‌كنم كه منظورم از ساخت، چيزي فراتر از "طراحي" است: خود خود ساخت مد نظرم هست (فَبريكيشن)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان کسی از قدرت علمی ایران در زمینه ی ساخت پردازشگر خبری ندارد؟؟؟
به نظر من اصلآ جالب نیست که ما روی فناوری ساخت پردازنده ها سرمایه گذاری نکنیم و بگوییم چون بقیه دارند خوبشو می سازند پس بهتره خودمونو خسته نکنیم و بخریم،همین الان نگاه کنید کشور ما به خاطر بی کفایتی گذشتگانمون چقدر از دنیا عقب افتاده است و برای خرید یک جت مسافربری از کشورهای دیگر ان هم دست دوم باید کلی منت کشی کنیم،چرا وقتی کشوری مثل چین و هند می توانند به راحتی جنگنده های پیشرفته از روسیه و فرانسه بخرند سعی می کنند تا خودشون در ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته خودکفا شوند؟؟؟؟
من عقیده دارم از انجایی که کشور ما دارای مخ های فراوانی در زمینه ی الکترونیک است می توانیم به سرعت تبدیل به یکی از قطب های الکترونیکی جهان شویم اما متاسفانه مسئولین فقط به چیزهایی که خودشون دوست دارند بها می دهند.
نمی دونم ایا در مورد دره ی سیلیکونی ایران چیزی شنیدید یا نه؟؟؟؟؟؟همونی که قرار بود در یکی از مناطق غربی کشور ایجاد شود.
سرگذشت دراماتیک ساخت اولین پردازنده ی ملی به نام اریستو اشک هر میهن پرستی را در می اورد.
وقتی اریستو رونمایی شد: icon_rolleyes
http://pavcity.persianblog.ir/post/310

وقتی اریستو به فراموشی سپرده شد: icon_wink
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1474942
...........................................................................................................
مثل این که روس ها هم قصد دارند دره ی سیلیکونی خود را بسازند: icon_wink
http://www.rusiran.com/13890308/2231.html
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوست خوبی که این تاپیک رو ایجاد کردن.
امیدوارم که بحث رو ادامه بدن.
بنده سواد کافی ندارم که در بعد فنی اظهار نظر کنم ولی بگذارید برای این که فقط یک پست خشک و خالی با یک دونه تشکر نداده باشم، به موضوعی اشاره کنم که شاید شنیدنش خالی از لطف نباشه:
پیش از انقلاب در برنامه ای که آمریکایی ها برای کشورهای تحت سیطره ی سیاسیشون طراحی کرده بودند، قرار بر این بود که ایران تبدیل به یکی از قطب های الکترونیک جهان بشه. سرمایه گذاری های زیادی در بخش آموزش و صنعت در ایران انجام شده و در حال اجرا بود که مصادف با انقلاب اسلامی شد. متاسفانه علی رغم تاکید خیلی از کارشناسای خبره دولت مردان به اهمیت این صنعت نو پا پی نبردن و فکر کردن صنایع اتکترونیکی یک موضوع فانتزی و بدرد نخوره که از درجه اهمیت پایینی بر خوردار هست و لذا با چشم پوشی از ظرفیت های انبوه موجود به دنبال برخی دیگه از صنایع پر هزینه و کم بازده رفتن که ما درشون سر رشته ی چندانی نداشتیم.
فکر می کنم اگر منصف باشند و الان به گذشته بر گردند متوجه میشن که چه اشتباه بزرگی کردن.
صنایع نیمه هادی، ترانزیستورها و ای سی ها آن زمان در مراحل ابتدایی خودش قرار داشت که ما می تونستیم با کمی سرمایه گذاری خودمون رو در این زمینه تثبیت کنیم ولی حیف که این فرصت از دست رفت و حتی با سالها تلاش احتمالا نشه این عقب ماندگی را جبران کرد.
البته نتیجه ی اون برنامه ریزیِ رها شده این شد که الان ما در بعد دانشگاهی یکی از کشورهای پیشرو در الکترونیک باقی ماندیم.


پ ن:
نا گفته پیداست که آمریکایی ها برای رضای خدا این برنامه ریزی رو نکرده بودن بلکه هدفشون این بود که کشورهای تحت نفوذشون هر یک تنها در یک زمینه رشد شدید و نا متناسب داشته باشن و در باقی عرصه ها وابسته ی صد در صد، تا به این ترتیب همواره فاقد استقلال سیاسی باقی بمونن و مثل چرخ و دنده های توسعه ی ایالات متحده عمل کنن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افتتاح 20 طرح مهم علمی، پژوهشی و دفاعی
بیش از 20 طرح مهم علمی، پژوهشی و دفاعی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر به بهره برداری رسید.
افتتاح 20 طرح مهم علمی، پژوهشی و دفاعی

به گزارش دریچه خبر ، این طرح ها در حوزه های انرژی، فناوری های مختلف نانو، میکرو الکترونیک، اپتیک و لیزر و موشکی و دریایی است.
[color=red]وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: طراحی و ساخت قطعه الکترونیکی دیود سالیتانی، یکی از این طرح هاست که فرکانسی بسیار بالا دارد.
سردار سرتیپ وحیدی افزود: این سیستم امکان ساخت ترانزیستورهای سالیتانی را در کشور فراهم می کند.[/color]
وی گفت: دیود سالیتانی مدارهای الکترونیکی بسیار وسیع و چند ده گیگاهرتزی دارد که غیرقابل شنود است.
وزیر دفاع افزود: این فناوری، نخستین بار در کشور به نتیجه رسیده و عملیات اجرایی و ساخت آن کاملاً بومی است.
سردار وحیدی گفت: دستگاه تولید همزمان برق و حرارت یکی دیگر از طرح هایی است که به دست جوانان کشورمان طراحی و ساخته شده است.
وزیر دفاع افزود: در این سامانه، از بازیافت گرمای اتلافی برای افزایش بازدهی انرژی استفاده می شود که بازدهی تولید انرژی را تا حدود 80 درصد افزایش می دهد؛ در حالی که در نیروگاه های رایج، تولید انرژی برای تولید برق حدود 30 تا 35 درصد است.
سردار وحیدی با قدردانی از دانشجویان و استادان دانشگاه صنعتی مالک اشتر و سایر دانشگاه ها برای طراحی و ساخت طرح ها گفت: هوش و ذکاوت و همت بلند و مجاهدت نخبگان دانشجویی ضمن فراهم کردن بستر توسعه و پیشرفت کشور، ناکارآمدی تحریم ها را به اثبات رسانده است.
[url="http://www.darichekhabar.ir/News.aspx?ID=13501"]http://www.darichekh...s.aspx?ID=13501[/url]

-----------------------------------------------------------
سریع ترین ترانزیستور جهان در یك دانشگاه ایران ساخته شد
سریع ترین ترانزیستور جهان توسط دكتر " فرشید رییسی " عضو هیات علمی دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شد.

سریع ترین ترانزیستور جهان توسط دكتر " فرشید رییسی " عضو هیات علمی دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شد.در طراحی این ترانزیستور به جای الكترون از سالیتان (بسته های امواج الكترو مغناطیسی ) كه با سرعت نور حركت می كند،استفاده شده است.رییسی درباره مزیت این طرح گفت:ترانزیستور سالیتانی می تواند صدها برابر سریع تر از ترانزیستورهای معمولی كه از جنس نیمه هادی هستند، عمل كند.وی افزود:این ترانزیستور در ابعاد ‪ ۸‬دهم میلیمتر ساخته شده است و سرعتی حدود ‪ ۸‬گیگاهرتز دارد كه در مقایسه با ترانزیستورهای معمولی (حدود ‪ ۲/۵‬گیگا هرتز) سه برابر بیشتر است و هر چه ابعاد آن كوچكتر باشد،سرعت ترانزیستور افزایش می یابد.وی با اشاره به اینكه قطعات مورد نیاز این ترانزیستور از خارج كشور تهیه می شود،گفت:تولید این ترانزیستور به آزمایشگاه های ساخت قطعات نیمه هادی نیازمند است كه متاسفانه در كشور وجود ندارد.وی افزود:در حالی كه هزینه تهیه یك آزمایشگاه ساخت ترانزیستور سالیتانی نسبت به هزینه آزمایشگاه های ساخت ترانزیستورهای كنونی بسیار كمتراست.دكتر رییسی خاطر نشان كرد:در صورت تجهیز آزمایشگاه قطعات نیمه هادی در كشور ،با تهیه ترانزیستورهای سالیتانی در ابعاد صد نانومتر ،می توان سرعت فركانسی آن را به حدود ‪ ۲۰۰‬تا‪ ۳۰۰‬گیگاهرتز رساند تا در مواردی نظیر ابررایانه ها وفعالیت های دفاعی كه سرعت ترانزیستور اهمیت دارد به كار رود.وی افزود:ترانزیستور سالیتانی علاوه بر سرعت سه برابر بیشتر نمونه اولیه آن نسبت به سریع ترین ترانزیستورهای موجود در بازار،از لحاظ هزینه تولید از ترانزیستورهای نیمه هادی با كاربردی در ‪ CPU‬هابسیار ارزانتر است.مقاله مربوط به طرح ابتكاری دكتر "فرشید رییسی" كه در مجله معتبر بین المللی ‪ Applied Physics Letters‬آمریكا ارایه شده،بازتاب وسیعی در نشریات و رسانه های علمی فیزیك جهان داشته است.

[url="http://www.aftabir.com/news/view/2005/nov/02/c3c1130934914_science_education_technology.php/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D9%83-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86"]http://www.aftabir.c...ك-دانشگاه-ایران[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
SHAHABESAGEB گرامي، مشكل اصلي در نبود دانش نيست. و نشانه آن، اين همه محصل رشته الكترونيك در تمامي مقاطع تحصيلي است.
مشكل در عدم درك اهميت پرداختن به فن‌آوري و صنعت ميكروالكترونيك و نيمه‌هادي در كشور است.
فرضا همين طرح ساليتاني دكتر رئيسي (و بسياري از طرح‌هاي ديگر...)، به نظرت مشتري اين طرح چه كساني خواهند بود؟ آيا تجهيزات لازم براي توليد چنين قطعاتي در كشور وجود دارد؟ چطور به فكر ارتقاء چيزي باشيم كه از اساس دچار وقفه شده است؟

بنده در يك تاپيك ديگر هم به موضوع اسف‌بار زير اشاره كردم:
در حالي كه دبير ستاد توسعه فناوري ميكرو الكترونيك مصاحبه كرده و گفته: {باید 2 درصد از گردش مالی جهانی در این حوزه را به خود اختصاص دهیم [url=http://www.isti.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=682]منبع[/url] } اگر دوستان يك سري به سايت "ستاد فناوری راهبردی میکروالکترونیک" بزنند (لينك زير) تنها چيزي كه داخل سايت مربوطه پيدا مي شود، يك فراخوان خشك و خالي مربوط به سال 1389 است.
icon_wink
http://www.irmicro.ir/

در مورد سليكون‌ولي ايراني هم، نام شركت "سبك سازان لوشان" (همان شركتي كه قرار بود اولين سيليكون‌ولي ايران را استارت بزند) در فهرست شركت‌هاي زير مجموعه اختلاس 3000 ميلياردي مي درخشد!
icon_wink
http://newzzz.com/all/4860992/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D9%8A%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D9%85%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%A2%D8%B1%D9%8A%D8%A7-%D8%B3%D9%83%D9%88%D8%AA%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%D9%83%D8%B3%D8%AA!
http://www.ecasb.com/tradingcompanydetail-3204-fa.html

الكترونيك و نيمه‌هادي مملكت (اصلا اگر وجود خارجي داشته باشد) به كجا مي رود؟ icon_rolleyes
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر مهدوی خبر اول که گذاشتم نشون میده که وزارت دفاع حامیه اختراع این دانشمنده و هنوز جای امید هست !
انشاءالله صاایران خودش این وظیفه رو به عهده میگیره , من به شرکت های خصوصی امیدی ندارم!
فکر کنید صا ایران با نام تجاری [size=18][color=indigo]iei[/color] [/size] سخت افزار بسازه!عالی میشه icon_rolleyes
[quote]وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: طراحی و ساخت قطعه الکترونیکی دیود سالیتانی، یکی از این طرح هاست که فرکانسی بسیار بالا دارد.
سردار سرتیپ وحیدی افزود: این سیستم امکان ساخت ترانزیستورهای سالیتانی را در کشور فراهم می کند.[/quote]
قبل از این فرد مگه کسی از این ترانزیستور ساخته بود که وزیر دفاع به اون استناد کنن؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.