DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

سید‌یاسر جبرائیلی
«برجام» به زبان ساده/تحریم‌ها قرار است چگونه و چه وقت برچیده شوند؟
در صورتی که گزارش آژانس درباره مسائل فیمابین -که حداکثر تا 24 آذر باید آماده شود- ‌مثبت باشد،‌هر زمان که ایران تعهدات 11 بندی خود را به اتمام رساند و انجام آنها توسط آژانس تائید شد، «روز اجرا» ‌یعنی روز لغو و تعلیق بخشی از تحریم های برجام فرا خواهد رسید.
 

بررسی سند 159 صفحه‌ای برجام (JCPOA) نشان می‌دهد اعضای 1+5 در ازای محدودیت های 8، 10 و 15 ساله‌ و نظارت‌های 20، 25 ساله و دائمی داوطلبانه که ایران در برنامه هسته‌ای خود می‌پذیرد،‌ بناست بخشی از تحریم‌ها علیه کشورمان را رفع نمایند. در این مقطع، ‌مهم‌ترین پرسشی که به نظر می‌رسد برای افکار عمومی در ایران مطرح است،‌ چگونگی و زمان بندی رفع تحریم‌ها در توافق جامع باشد. یادداشت حاضر می‌کوشد با تدقیق در برجام،‌ به این سوالات پاسخ دهد.

 

اجرای توافق هسته‌ای در سند برجام در حقیقت شامل 5 مرحله است: 1- جمع بندی(Finalization)؛ 2-پذیرش (Adoption)؛‌3- اجرا (Implementation)؛‌ 4- انتقال (Transition)؛‌ 5-پایان اعتبار قطعنامه شورای امنیت(UNSCR Termination).

 

مرحله «جمع بندی»: در واقع روز سه شنبه 23 تیرماه بود که اطراف مذاکره درباره متن برجام به توافق رسیدند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز طی قطعنامه‌ای از این متن حمایت(endorse) نماید.

 

مرحله پذیرش: یک بازه زمانی 90 روزه پس از صدور قطعنامه شورای امنیت به عنوان مرحله «پذیرش» در نظر گرفته شده است که بناست در این مدت،‌ کنگره در آمریکا توافق را بازبینی کرده و نظر خود را درباره رد یا پذیرش آن اعلام نماید. در ایران نیز، شورای عالی امنیت ملی ایران به عنوان متولی پرونده هسته‌ای، جمع بندی را مورد بازبینی قرار خواهد داد. مجلس شورای اسلامی هم می تواند تطبیق توافق با «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» را که دوم تیرماه به تصویب رساند بررسی و اعلام نظر کند. در این مدت 90 روز، ایران اجرای بخشی از توافق را که مربوط به «نقشه راه» ‌توافق شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی است،‌ آغاز خواهد کرد. طبق این نقشه راه قرار است تا 23 مهر تمام اقدامات لازم در رابطه با حل و فصل مسائل فیمابین ایران و آژانس انجام شده و آژانس نیز گزارش خود را در این رابطه حداکثر تا تاریخ 24 آذر ارائه نماید.

 

پس از سپری شدن بازه زمانی 90 روزه- یا هر زمانی زودتر از این زمان که طرفین اعلام آمادگی کنند- روز «پذیرش» ‌فراخواهد رسید. یعنی نیمه دوم مهرماه 94 را می توان به عنوان روز پذیرش در نظر گرفت. در این روز ایران رسماً به آژانس اعلام خواهد کرد که در «روز اجرا» پروتکل الحاقی را پذیرفته و کد اصلاحی 3.1(مربوط به اعلان پیش از اجرای هر برنامه هسته ای) را کاملا اجرا خواهد کرد،‌ همچنین رسماً اعلام خواهد شد که تهران اقدامات لازم را در رابطه با حل و فصل مسائل فیمابین خود و آژانس انجام داده است. در روز پذیرش، اتحادیه اروپا آئین نامه‌ای مبنی بر لغو تحریم‌ها از «روز اجرا» تصویب کرده و رئیس جمهور آمریکا نیز بخشنامه‌ای را مبنی بر «تعلیق» تحریم‌های مشخص شده در برجام از «روز اجرا»‌صادر خواهد کرد، اما هیچ تحریمی در این مقطع لغو یا تعلیق نخواهد شد. حتی قطعنامه های تحریم شورای امنیت نیز در روز پذیرش(نیمه دوم مهر) لغو نخواهند شد.

 

مرحله اجرا: «روز اجرا» یعنی روز لغو و تعلیق بخشی از تحریم های مورد اشاره در برجام، زمانی فرا خواهد رسید که آژانس اجرای تعهدات ایران و نیز حل و فصل مسائل فیمابین با تهران را تائید نماید. به عبارت دقیق تر،‌ پس از روز پذیرش،‌ایران تعهدات 11 بندی مندرج در برجام از جمله موارد زیر را باید انجام دهد:‌ تعطیلی مرکز تحقیقات اراک،  تخریب و بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، کاهش ظرفیت غنی سازی، محدود کردن برنامه تحقیق و توسعه سانتریفیوژها طبق برجام، توقف غنی‌سازی در فردو و خارج کردن مواد از آن و حفظ 1044 سانتریفیوژ بدون غنی سازی، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده به 300 کیلوگرم از حدود 10 تن،‌ حفظ سقف 500 سانتریفیوژ IR-1  در انبارهای تحت نظارت آژانس و معدوم ساختن باقی سانتریفیوژها (ایران حدود 19 هزار سانتریفیوژ IR-1  دارد)، شروع به اجرای موقت پروتکل الحاقی و اجرای کامل کد اصلاحی 3.1 و...

 

در صورتی که گزارش آژانس درباره مسائل فیمابین - که حداکثر تا 24 آذر باید آماده شود- ‌مثبت باشد،‌ هر زمان که ایران تعهدات 11 بندی خود را به اتمام رساند و انجام آنها توسط آژانس تائید شد، «روز اجرا» ‌یعنی روز لغو و تعلیق بخشی از تحریم های برجام فرا خواهد رسید. در روز اجرا،‌ شورای امنیت سازمان ملل، لغو عملی قطعنامه های قبلی این شورا را  بر اساس قعطنامه جدید، آغاز می کند هرچند برخی تحریم های قطعنامه های پیشین پابرجا خواهد ماند. همچنین،اتحادیه اروپا لغو بخشی از تحریم‌های اشاره شده در برجام را اجرایی نموده اما لغو بخشی دیگر را به «مرحله انتقال» موکول خواهد کرد. آمریکا نیز اجرای «تعلیق» بخشی از تحریم های مندرج در برجام را آغاز خواهد کرد.

 

در این مرحله، ‌بخشی از افراد،‌شرکت ها و نهادهایی که در ضمیمه 2 برجام آمده از لیست تحریم خارج شده و برخی دیگر همچنان باقی خواهند ماند. در رابطه با تعلیق تحریم های آمریکا و لغو نشدن آنها در این مرحله باید گفت، تعلیق، «ساختار تحریم ها» را حفظ می کند و در سند برجام، صرفا قرار شده است دولت آمریکا درچارچوب اختیارات موجود، موانع ناشی از قوانین و ساز و کارهای موجودی را که مانع انتفاع ایران از تعلیق تحریم ها می شوند را در حد توان مرتفع نماید، ‌اما تعهد قطعی داده نشده است.

 

مرحله انتقال: 8 سال پس از «روز پذیرش»، یا زمانی که مدیر کل آژانس گزارشی را منتشر کرده و اعلام کند به این نتیجه رسیده است استفاده از مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز باقی مانده است(هر کدام از این دو رویداد زودتر اتفاق بیفتد) «مرحله انتقال» فرا خواهد رسید. در «روز انتقال»، ایران پروتکل الحاقی را تصویب خواهد کرد(تصویب(ratify) با پذیرش(apply) متفاوت است). اتحادیه اروپا باقی افراد و نهادهای مندرج در برجام را از لیست تحریم خارج کرده و تحریم های باقی مانده را نیز لغو خواهد کرد. آمریکا نیز افراد باقیمانده در ضمیمه 2 برجام را که در روز اجرا از لیست خارج نکرده بود، از لیست تحریم خارج کرده و «تلاش» خواهد کرد(seek) از طریق کنگره،‌ بخشی از قوانین تحریم را که تا آن زمان صرفا تعلیق شده بودند، لغو(Terminate) نماید. البته تضمین قطعی برای این امر داده نشده است.

 

در حال حاضر به دلیل اشکالاتی که در درج شماره های مفاد تعهدات اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها و نیز تفکیک نشدن 4 پیوست مربوط به افراد، ‌نهادها و شرکت هایی که بناست از لیست تحریم خارج شوند و در متن مورد اشاره هستند،‌نمی توان به دقت مشخص کرد که در روز اجرا کدام تحریم ها برداشته شده و کدام افراد از لیست تحریم خارج خواهد شد و در روز انتقال کدام. اما اجمالا می توان گفت که اگر «روز اجرا» یعنی زمان ارائه گزارش مثبت آژانس درباره حل و فصل مسائل فیمابین و اتمام تعهدات ایران طبق نظر آژانس فرا برسد، ‌عمده تحریم‌های مالی و بانکی، تجاری، نفتی و... لغو یا تعلیق شده و اکثرا تحریم‌های مربوط به تجیهزات و تکنولوژی و خدمات هسته ای و همچنین تسلیحات هستند که به روز «انتقال»‌موکول می شوند.

 

مرحله انقضاء: 10 سال بعد از روز پذیرش، «تاریخ انقضای» قطعنامه شورای امنیت فرا رسیده و آن دسته از تحریم‌هایی که در قطعنامه بعد از روز جمع بندی، حفظ شده بودند(عمدتا تسلیحاتی) لغو خواهند شد. در این روز است که در صورت سیر طبیعی و بدون اشکال اجرای برجام، پرونده هسته ای ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد و دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج خواهد شد.

 

برای مشاهده عناوین دقیق تحریم هایی که بناست در صورت طی موفیقت آمیز مراحل پنج گانه و 10 ساله برجام برداشته شود،‌ این لینک را مشاهده کنید.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با فارس:
متن توافق‌نامه ظرف 20 روز در ایران بررسی می‌شود/ توافق هسته‌ای حاصل مقاومت ملت ایران است

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق هسته‌ای حاصل مقاومت ملت ایران است، گفت: متن جامع توافق نهایی ظرف 20 روز در ایران بررسی می‌شود.
خبرگزاری فارس: متن توافق‌نامه ظرف 20 روز در ایران بررسی می‌شود/ توافق هسته‌ای حاصل مقاومت ملت ایران است


محمدرضا محسنی‌ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به بررسی متن توافق‌نامه در مدت 20 روز توسط مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که در متن‌های این توافق وجود دارد و بر روی آن توافق اولیه‌ای صورت گرفت که توسط ظریف و موگرینی اعلام شد، اگر بر مبنای تعریف و اعلام تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رئیس جمهور باشد، این توافق توفیقی مهم در راستای ایستادگی ملت ایران بود که بسیار ارزشمند است و باید با قاطعیت تمام آن را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک گفت.

وی با بیان اینکه در متن اعلام شده از سوی تیم مذاکره‌کننده و رئیس جمهور همه خطوط قرمز ایران رعایت شده است، تصریح کرد: در این زمینه یک نگاه تهاجمی از سوی کشورهای غربی نسبت به خطوط قرمز ایران مطرح بود که با ارشادهای رهبر معظم انقلاب و ایستادگی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفتمان و منطق جمهوری اسلامی ایران بر همه گفتمان‌های طرف‌های درگیر برتری و این پیروزی را به دست آورد.

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه هنوز ما در زمینه متن توافق‌نامه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: ابعاد متن توافق‌نامه بر اساس توضیحات رئیس جمهور و قرائت تیم مذاکره‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محسنی ثانی با اشاره به برداشت‌های متفاوت رئیس جمهور آمریکا از متن توافق‌نامه عنوان کرد: البته اوباما تعریف و برداشت متفاوتی از متن توافق‌نامه داشته و صحبت‌هایی را در این زمینه بیان کرده که شبیه سیاست‌بازی‌هایی بود که آمریکایی‌ها در مورد توافق لوزان داشتند.

وی با اشاره به برداشت‌های متفاوت آمریکایی‌ها از متن توافق‌نامه لوزان یادآور شد: اوباما با سخنرانی خود نشان داد آمریکایی‌ها مانند لوزان عمل می‌کنند و البته اگر این برداشت متفاوت بر مبنای مصرف داخلی و راضی کردن رژیم صیهونیستی باشد قابل اعتنا و اهمیت نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متن توافق‌نامه نیاز به بررسی دقیق‌تری است، ادامه داد: دولت و مجلس باید با دقت این متن را مورد بررسی قرار دهند و اگر آنطور که مسئولان دولت و تیم مذاکره‌کننده اعلام کرده‌اند، باشد قطعا توافق با توفیقات خوبی همراه بوده است.

محسنی‌ثانی با اشاره به بحث‌های مطرح شده در زمینه ادعای غربی‌ها برای بازدید از اماکن نظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس اعلام مسئولان نظام و آنچه که از ابتدا مطرح شده اجازه بازرسی از هیچیک از اماکن نظامی ایران به کشوری داده نمی‌شود که البته در مورد پارچین به نظر می‌آید که انعطافی نشان داده شده که به صورت مدیریت شده و با رعایت خطوط قرمز از این سایت بازرسی‌ صورت گیرد که این انعطاف از نظر ما قابل تامل است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متن توافق‌نامه در مدت 20 روز در مجلس بررسی و نظر نهایی اعلام می‌شود، اضافه کرد: این متن در کنگره آمریکا در مدت یک ماه بر اساس ضرب العجل اعلام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته برای ما مهم‌ترین مسئله‌ای که مطرح است، ارسال متن توافق‌نامه به سازمان ملل و تصویب این سازمان است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با حفظ روحیه استکبارستیزی پس از دوران توافق ادامه داد: ملت ایران براساس روحیه ایمانی، اعتقادی و آموزه‌های اسلامی که دارد در برابر استکبار می‌ایستد و از نظر ما آمریکاها مظهر استکبار واقعی است و مسئله توافق هسته‌ای هیچ ارتباطی با روحیه ملت ایران برای مبارزه با استکبار ندارد.

www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940424000469

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببخشید دوستان رهبری هنوز سخنی در مورد این توافق نگفتن؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نامه رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته ای و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی؛

قدردانی رهبر انقلاب از زحمات فراوان رئیس جمهور و تلاش پیگیر هیئت مذاکره کننده/ برخی از شش طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند/ متن فراهم آمده باید با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد/ در صورت تصویب راه نقض عهدهای طرف مقابل بسته شود (۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۲۰:۵۹)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته ای، با تشکر از زحمات فراوان رئیس جمهور و با قدردانی از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ئی، به سرانجام رسیدن این مذاکرات را گامی مهم خواندند و با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش دولت طرف مقابل در مذاکرات، تأکید کردند: لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.
رهبر معظم انقلاب همچنین تأکید کردند که از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.

متن نامه رئیس جمهور و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی
با سلام و تحیات وافره
خداوند عزیز و عزت بخش را شاکرم که توفیق آن را نصیب کرد که پایان موفقیت آمیز و عزتمندانه مذاکرات هسته ای را به حضور ملت سربلند ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام نمایم. این توفیق الهی که حاصل حضور و استقامت تمام عیار ملت بزرگ ایران و هدایت رهبر فرزانه انقلاب بوده است، به برکت حماسه سیاسی مردم و انتخاب رویکرد تعامل سازنده با جهان، و در پی بیست و سه ماه تلاش مداوم در عرصه های اقتصادی و سیاست خارجی، ایران اسلامی را در تثبیت حقوق هسته ای خود به پیروزی رساند و شرایط را برای رفع تحریم ظالمانه و حرکت پرشتاب کشور در مسیر توسعه و پیشرفت و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی فراهم نمود.
این دستاوردها وقتی حاصل شد که قدرتهای بزرگ متوجه شدند سلاح تحریم نه قادر است سرمایه اجتماعی را از بین ببرد و نه میتواند مانع از پیشرفت های ایران در عرصه هسته ای شود. رمز موفقیت ما در این عرصه، اتحاد و اجماع داخلی و تلاش و حرکت تحت ارشادات رهبر معظم انقلاب بود. این تجربه، بار دیگر اهمیت نقش بی بدیل رهبری به عنوان محور وحدت جامعه را در هدایت کشور در شرایط طوفانی نشان داد. این پیروزی بیش از همه، مرهون فداکاری های مردم شریف ایران، و بویژه شهدای مظلوم صنعت هسته ای است که پس از سال ها استقامت و شکیبایی، ثمره شیرین مجاهدتهای خود را خواهند چشید.
در حالی که دشمنان کشور در پی آن بودند که با پیش بردن پروژه ایران هراسی، کشور را در عرصه جهانی منزوی و آسیب پذیر کنند، ما نه تنها پروژه ایران هراسی را با شکست مواجه کردیم بلکه طی این فرایند، موقعیت بین المللی کشور چنان ارتقاء پیدا کرد که جامعه جهانی اکنون مشتاقانه در پی آن است تا در زمینه های مختلف وارد گفتگو و همکاری با ایران شود. این توافق به خوبی نشان داد که ما می توانیم در عین حفظ عزت کشور و با رعایت خطوط قرمز نظام، با قدرتهای جهانی وارد گفتگو شویم و با برخورداری از اعتماد به نفس مبتنی بر حقانیت مواضع و توانمندیهای دیپلماتیک، قدرتهای جهانی را به پذیرش مواضع منطقی خود ناگزیر سازیم. این دستاورد بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل که همه قطعنامه های تهدیدآمیز شورای امنیت را در نتیجه مذاکره کنار می نهد و زمینه را برای همکاری بین المللی -حتی در حوزه هسته ای- می گشاید، درس بزرگی برای منطقه ما نیز به همراه دارد که راه حل مشکلات سیاسی منطقه نیز نه با تجاوز و کشتار و تروریسم، بلکه با مذاکره و مشارکت واقعی مردم به دست خواهد آمد.
لازم می دانم با سپاس از هدایتهای هوشمندانه و حمایتهای مستمر و صریح جنابعالی، از گروه مذاکره کننده که با صلابت و کفایت توانستند همه سیاستهای ابلاغی و خط قرمزهای تعیین شده نظام را با تلاش خستگی ناپذیر خود رعایت کنند و سربلندی مردم صبور و فداکار ایران را در سنگرهای مذاکراتی به نمایش بگذارند تشکر نمایم.
بی شک برای دستیابی به مراحل بعدی این حرکت و اجرای مراحل مختلف این توافق تا رسیدن به همه خواسته های ملت و رفع کامل همه تحریمهای ظالمانه، همچنان نیازمند وحدت و انسجام داخلی و ایستادگی و مقاومت و اقدام هوشمندانه تحت زعامت حضرتعالی می باشیم. تردید ندارم که با هوشیاری ملی و همدلی و همزبانی ملت و دولت، عنایت و نصرت الهی همچون همیشه شامل حال این نظام مقدس خواهد بود و این ملت نجیب و صبور را به اهداف بلند خود خواهد رساند. من الله التوفیق و علیه التکلان.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
حسن روحانی
23/ تیر/1394
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس جمهور
با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم میدانم از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی میدانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.
از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنه‌ای
24/ تیر/1394

http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=13435

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعد از این توافق و برداشته شدن تحریمها دولت و نظام دیگه بهانه ای برای کم کاری نداره و باید مشکلات اقتصادی و اشتغال تحصیلکرده ها رو بر طرف کنه ..در غیر اینصورت اوضاع از داخل خطرناک خواهد شد....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اموال بلوکه شده ۱۳۰میلیارد دلار است/تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بابیان اینکه میزان اموال بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور حدود ۱۳۰ میلیارد دلار است، گفت: اعدادی که برخی از مسئولان مطرح کردند، بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ما است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: خدا را شکر که دولت و تیم هسته‌ای با پشتوانه مقام معظم رهبری و ملت، وظیفه خود را ادا کردند و این مذاکرات بعد از ۲۳ ماه به نتیجه رسید.

وی افزود: البته باید حاصل این توافق در مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گیرد تا خطوط قرمز در متن نهایی منظور شده باشد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: نتیجه مذاکرات متعلق به ملت ایران است و برای یک جناح خاص نیست؛ البته برخی از رسانه ها درصدد مصادره این رویداد به نفع یک جریان و گروه خاص هستند.

وی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است برای مقاومت در مقابل فزون‌خواهی بیگانگان و سلطه‌گران، چرا که نظام سلطه می خواهد کشورهایی که مطابق الگوی آنها نیست را تسلیم کند و تحریم‌ها یک روش در راستای تحقق این هدف است.

مصباحی مقدم ادامه داد: اقتصاد مقاومتی منحصرا مربوط به تحریم‌ها نیست بلکه مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند که ما نیازمند پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم و اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، نیاز ما از این سیاست‌ها برطرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است برای همیشه جمهوری اسلامی نه برای شرایط تحریم، تاکید کرد: در این اقتصاد، واردات باید کاهش پیدا کند و صرفا در حوزه سرمایه و فناوری سوق یابد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تبیین تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی تاکید کرد: دلیل برخی کشورهای اروپایی از اعمال اقتصاد ریاضتی متفاوت از اقتصاد مقاومتی است؛ چرا که آنها بدهی‌های سنگین دارند و تا یک دهه آینده از بحران خارج نمی شوند.

وی افزود: ایران یک دلار هم بدهی خارجی ندارد و حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد که در خارج از کشور و در حساب‌های بانک مرکزی است.

مصباحی مقدم تاکید کرد: برخی ابراز کرده اند که منابع بلوکه شده ما به عنوان مثال ۳۹ میلیارد دلار است که باید بگویم این رقم بخشی از منابع ارزی ماست که در خارج از کشور قرار دارد. مطالبات بانک مرکزی در واقع تمام درآمدهای نفتی ماست که به پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اقتضای اقتصاد مقاومتی این است که اتکا به درآمد نفت را کم کنیم، گفت: ما در بودجه سال ۹۴ این اتکا را به بودجه نفت کاهش دادیم و حدود ۲۴ میلیارد دلار اتکای به درآمد نفت را در نظر گرفتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: نباید از درآمدهای نفتی و اموال آزاد شده صرفا به عنوان هزینه‌های جاری و معمول استفاده کنیم.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه باید به اقتصادی دست پیدا کنیم که ضربه‌پذیری ما را از بین ببرد و فرصت تحریم را از دشمن بگیرد، گفت: از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌وری بالا و رویکرد جهادی است که باید همواره مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: کشور تاکنون از شرایط تحریم فشار زیادی را متحمل شده به خصوص در چهار ماه اول امسال؛ چراکه فروش قیمت نفت نسبت به سال ۹۱ بسیار کاهش پیدا کرده و ما در سال ۹۱ نفت را ۱۱۰ دلار می فروختیم، اما اوایل امسال نفت را به قیمت ۵۰ دلار به فروش رساندیم.

منبع: مهر نیوز

 

لینک منبع نه اسم سایت ؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

"دارایی‌های ما در چین بدتر از بلوکه است"

 

 

رئیس کل اسبق بانک مرکزی دارایی های بلوکه شده بانک مرکزی را ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: دارایی های ما در چین به عنوان دارایی های بلوکه شده منظور نمی شود بلکه چیزی بدتر از آن است.

طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با تسنیم گفت: آمار دارایی های بلوکه شده را بانک مرکزی دارد. هر کس غیر از بانک مرکزی هر عددی بدهد، تخمین شخصی وی است و مبنایی غیر از حدس و گمان وی ندارد.

وی گفت: من هم اگر هر عددی بگویم همینطور است. حدس و گمان بنده چیزی بین ٢٠ تا ٢٥ میلیارد دلار است.

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی گفت: البته دارایی های ما در چین به عنوان دارایی های بلوکه شده منظور نمی شود و بر اساس قرارداد دولت قبل با چینی ها بخشی از دارایی های ما در اختیار دولت چین است.

وی تأکید کرد: این دارایی ها بلوکه نیست و در طبقه بندی بلوکه ها قرار نمی گیرد. اما بدتر از بلوکه است.

مظاهری گفت: غربی ها بلوکه می کنند و اعلام می کنند که بلوک کردیم. وقتی هم که توافق کردند آزاد می کنند. چینی های بی انصاف پول را می گیرند و پس نمی دهند. اسمش را هم امانت داری می گذارند. بعد از توافق هم پس نمی دهند.

وی افزود: حداکثر اینکه یک مقدار جنس بنجل به قیمت بسیار گران می دهند آنهم با شرط و شروط از جمله شرط حق حساب و کمیسیون به دلال های خودشان.

http://fararu.com/fa/news/240421/دارایی‌های-ما-در-چین-بدتر-از-بلوکه-است

...........................................................

خیانتی که دولت احمدی نژاد به ایران و ایرانی کرده در تاریخ ایران کم نظیره!

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

خیانتی که دولت احمدی نژاد به ایران و ایرانی کرده در تاریخ ایران کم نظیره!

 

دوست گرامی، وقتی شما ادعای یک شخص رو ملاک قضاوت در مورد دیگران قرار میدید باید قبلش نسبت به صلاحیت اون شخص اطمینان حاصل کنید، آیا شما واقعا رییس اسبق کل بانک مرکزی رو واجد این صلاحیت میدونید؟

  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست گرامی، وقتی شما ادعای یک شخص رو ملاک قضاوت در مورد دیگران قرار میدید باید قبلش نسبت به صلاحیت اون شخص اطمینان حاصل کنید، آیا شما واقعا رییس اسبق کل بانک مرکزی رو واجد این صلاحیت میدونید؟

 حتی فرض بگیریم این مسئله دروغ هست باز چیزی عوض نمی شه چون دولت قبل اشتباهات زیادی رو در عرصه سیاست خارجی و داخلی داشته و اینو مردم با گوشت و پوستشون دیدن و احساس کردن...باید بررسی کنند واقعا هر چیزی احتمال داره حتی نفوذ سرویس های جاسوسی اسرائیل و اعراب!  که چطوری یک فرد اعتماد مسئولان ارشد کشور و جلب کرد و تا ریاست جمهوری بالا اومد و اینجوری نابسامانی و فساد و ویرانی به بار آورد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 حتی فرض بگیریم این مسئله دروغ هست باز چیزی عوض نمی شه چون دولت قبل اشتباهات زیادی رو در عرصه سیاست خارجی و داخلی داشته و اینو مردم با گوشت و پوستشون دیدن و احساس کردن...باید بررسی کنند واقعا هر چیزی احتمال داره حتی نفوذ سرویس های جاسوسی اسرائیل و اعراب!  که چطوری یک فرد اعتماد مسئولان ارشد کشور و جلب کرد و تا ریاست جمهوری بالا اومد و اینجوری نابسامانی و فساد و ویرانی به بار آورد...

 

شما به جزء دولت قبل چیزی برای گفتن نداره ، دو سال دیگه نمی تونی بگی دولت قبل ، حتما میاید و می گید دولت قبل از قبلی !؟

ما می گیم ، تیم مذاکره ی ما باید کارشناس نظامی می برد  ، می شه توهین به تیم مذاکره کننده ی نظام ، شما عملا می گی جاسوس خارجی هاست و عزیزان ریلکس هستند ....

 

 شما می خواید به خاطر دشمنی با یک نفری سرنوشت کشور رو بازیچه قرار بدید !؟

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا زمانی که یاد نگیریم که همه تقصیر ها گردن یک نفر نیست و همه به نوبه خود در اشتباهات سهم دارند ما به درک درستی از مشکل، علت آن و راه حل آن دست نخواهیم یافت

واقعا اگر ما اینگونه پاس کاری سیاسی بلدیم چرا فوتبالمان اینقدر ضعیف است؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
خیانتی که دولت احمدی نژاد به ایران و ایرانی کرده در تاریخ ایران کم نظیره!
اقا چرا رقتار دوگانه در تاپیک بغل کسی نباید توهین کند اما اینجا براحتی افترا مزنند و کسی کاری ندارد .
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام
خیانتی که دولت احمدی نژاد به ایران و ایرانی کرده در تاریخ ایران کم نظیره!
اقا چرا رقتار دوگانه در تاپیک بغل کسی نباید توهین کند اما اینجا براحتی افترا مزنند و کسی کاری ندارد .

 

متاسفانه این فقط در مورد احمدی نژاد نیست و در مورد روحانی و ... هم هست

من از مدیران زیاد ایراد نمی گیرم چون می بینم تلاششان را کرده اند 

ولی از خود بچه های سایت ایراد می گیرم که خودشان رعایت نمی کنند

 

متاسفانه حدیث حضرت علی (ع) را فراموش می کنیم که گفته است

آنچه برای خود دوست داری برای دیگران دوست بدار و انچه را دوست ندارد برای دیگران دوست ندار

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مهمترین محورها/ رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر:
سیاست ایران در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد/ قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ می‌شود


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای فرمودند: با این مذاکرات و با متنی که تهیه شده، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد و سیاست های آمریکا در منطقه با سیاست های جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر که با حضور صدهاهزار نفری مردم تهران در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، به موضوعاتی نظیر مذاکرات هسته‌ای، حوادث منطقه و سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر دولت مستکبر آمریکا پرداختند که برخی مهمترین محورهای سخنان ایشان به شرح زیر است:

* مردم روزه داری که شب قدر را به مناسبت احیاء تا صبح بیداری کشیده بودند، در روز گرم تابستان با زبان روزه در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند، اینهاست راه درست شناخت ملت ایران.

* ملت ما را از خودش، از شعارش، از حرکتش و از این جلوه های عظیم باید شناخت. آنچه که دشمن با فضاسازی سعی می‌کند از ملت ایران نشان دهد و بعضی کج فهمها هم همان را تکرار میکنند انحراف و غلط است.

* شعارها نشان داد که جهتگیری مردم چیست. شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا فضای کشور را تکان داد و مخصوص تهران و شهرهای بزرگ هم نبود.

* ایشان ضمن تشکر از دست اندرکاران مذاکرات طولانی و نفس‌گیر هسته‌ای فرمودند: چه این متنی که تهیه شده است در مجاری قانونی خود تصویب بشود یا نشود اجر آنها محفوظ است.

* برای تصویب این متن (جمع بندی مذاکرات) یک مسیر قانونی پیش بینی شده ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند. انتظار ما این است که دست اندرکاران با دقت مصالح کشور و ملی را در نظر بگیرند و آنچه را که تحویل ملت خواهند داد بتوانند آن را با گردن افراشته در برابر خدای متعال هم ارائه بدهند.

* چه این متن تصویب بشود یا نشود به حول و قوه الهی اجازه هیچ گونه سوء استفاده ای از آن نخواهد شد. اجازه خدشه در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد. قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور به فضل الهی حفظ خواهد شد.

* جمهوری اسلامی در زمینه قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور، آن هم در این فضای تهدیدی که دشمنها برایش به وجود می‌آورند هرگز تسلیم زیاده خواهی نخواهد شد.

* با این مذاکرات و با متنی که تهیه شده، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. سیاست های آمریکا در منطقه با سیاست های جمهوری اسلامی 180 درجه اختلاف دارد.

* این آقا (رئیس جمهور امریکا) گفته است می تواند ارتش ایران را نابود کند، قدیمی های ما این جور حرف ها را لاف در غریبی می گفتند. اگر می خواهند درست بفهمند اگر می خواهند از تجربه های خود درست استفاده بکنند بدانند اگر جنگی این جا اتفاق بیفتد آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940427000043

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سردار سنایی‌راد در گفت‌وگو با فارس:
موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست/ مذاکرات صرفاً در موضوع هسته‌ای است


رئیس اداره سیاسی سپاه با تاکید بر اینکه توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست، گفت: حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل نخواهد بود.


سردار رسول سنایی‌راد رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت پس از جمع‌بندی مذاکرات ایران و 1+5 در وین که در بندی از آن به محدودیت 8 ساله کشورمان در دسترسی به موشک‌های بالستیک اشاره شده است گفت: مذاکرات هسته‌ای نباید زمینه‌ای برای سوءاستفاده غرب جهت دخالت در مسائل نظامی ایران شود.

وی با تاکید بر اینکه توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست، افزود: ما ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام می‌کنیم که این حمایت به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل در مذاکرات نخواهد بود.

سنایی‌راد در ادامه گفت: اتفاقا این نقطه جایی است که ما باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و هرچند که این هنوز پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت است اما در همین مرحله نیز باید مفاد مداخله آمیز آن در امور نظامی ایران تغییر کند.

وی همچنین با اشاره به خطبه‌های امروز رهبر معظم انقلاب در نماز عید سعید فطر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری راهبردی‌ترین مواضع خود را طبق اصول رابطه امام و امت با مردم مطرح می‌کند.

رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران گفت: مذاکره ما با 1+5 صرفاً در موضوع هسته‌ای خواهد بود و روحیه استکبارستیزی ما همواره پابرجا خواهد ماند.

وی با انتقاد از کسانی که تصور می‌کنند مذاکرات هسته‌ای با غرب به معنی کوتاه آمدن از منافع ملی خود است، افزود: آمریکایی‌ها نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و هرچند رئیس جمهور آمریکا در صحبت‌های اخیر خود از مداخلات این کشور در امور داخلی ایران در گذشته و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران عذرخواهی کرده است اما این‌ها صرفا تلاشی برای واقع گرا نشان دادن آمریکا است.

سنایی‌راد در پایان گفت: پیام سخنان امروز رهبر معظم انقلاب ایستادگی بر مواضع از موضع عزت بود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940427000046


کوثری در گفت‌وگو با فارس:
مجلس محدودیت در دسترسی به موشک‌ بالستیک را نمی‌پذیرد/ مقابل محدودیت‌ها خواهیم ایستاد


عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس محدودیت در زمینه دسترسی به موشک‌های بالستیک را که سلاحی متعارف است نخواهد پذیرفت.

محمداسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تهیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که در بندی از آن به محدودیت 8 ساله جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به موشک‌های بالستیک اشاره شده، گفت: این تنها یکی از آن مواردی است که به فرموده رهبر معظم انقلاب باید چه در متن نهایی توافق با 1+5 و چه در پذیرش قطعنامه شورای امنیت به دقت روی آن کار شود.

وی با تاکید بر بررسی دقیق بند به بند توافق نهایی و نیز قطعنامه شورای امنیت درباره مسئله هسته‌ای ایران اظهار داشت: معایب و محاسن این دو متن به طور قطع و یقین توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به هیچ عنوان اینگونه محدودیت‌ها را نمی‌پذیرد و به دقت حقوق مردم و کشور را پیگیری خواهد کرد.

کوثری همچنین تصریح کرد: موشک‌های بالستیک دیگر در زمره تسلیحات هسته‌ای قرار نمی‌گیرد بلکه جزء سلاح‌ متعارف است و ضروری است بندهای مربوط به آن مورد اصلاح قرار گیرد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940427000055

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.