reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 

هادی همچنین مدعی شد: حوثی ها با کمک ایران و علی عبدالله صالح (رئیس جمهور سابق یمن) توانستند کنترل صنعا پاینخت یمن را به دست بگیرند.
 
 
================
مگه قرار نبود 14 تا باشه! 28 تا  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin
 

توافق کردن که هر طرف حداکثر ۱۴ پرواز داشته باشه... ۱۴ تا ماهان ۱۴ تا یمنیه

 

************

 

ایران و صالح!!!!! 

میگم این هادی ساقیش کیه؟ جنسش خیلی توپه لامصب  big_grin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند که این مردیکه بی شرف رو گذاشتند فرار کنه .دیگه بنظر من یمن از دست رفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گروهک تروریستی داعش با انتشار اطلاعیه ای در میان ساکنان شهر الحوطه مرکز استان لحج در جنوب یمن با جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام جنگ کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه 'الیمن الآن'، داعش در اطلاعیه مزبور مدعی شد:' ما برای دفاع از اهل تسنن یمن در برابر حوثی های و ارتش این کشور اقدام می کنیم.'

همزمان با انتشار این اطلاعیه که اولین حضور علنی این گروهک تروریستی در یمن بشمار می رود، شب گذشته دهها تن از افراد مسلح داعشی در خیابانهای این شهر حضور یافتند.

گروهک تروریستی به اصطلاح ' مجاهدین یمن' در نوامبر گذشته با انتشار یک پیام صوتی در اینترنت با داعش و رهبرش ابوبکر بغدادی اعلام بیعت کرده بود.

اعلام جنگ داعش با جنبش مردمی انصارالله یمن در حالی است که اعضای تروریستی این گروه در سه سال گذشته در عراق و سوریه صدها هزار تن از مردم این کشورها را کشته و یا زخمی کرده و موجب آواره شدن میلیونها عراقی و سوری در کشورهایشان شده اند.

عناصر 'داعش' از راه دریا و استان های جنوبی یمن وارد این کشور شده اند.

بر پایه همین گزارش، 40 تروریست عضو گروهک داعش حدود دو هفته پیش در منطقه 'راس الکلب' از دو قایق پیاده شده و از راه زمینی به مناطق نامعلومی منتقل شدند.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی ترکیه نیز چندی پیش تعدادی از عناصر داعش را به شهر 'عدن' منتقل کردند. اما پس از فاش شدن این موضوع نیروهای امنیتی یمن در گذرگاههای ورودی شهر عدن مسافران خطوط ترکیه را مورد تفتیش قرار دادند. گروهک تروریستی داعش از آن پس به انتقال نیروهای خود از طریق دریا اقدام کرد.

سواحل استان های 'حضرموت'، 'ابین' و 'المهره' در جنوب یمن بارها شاهد ورود نیروهای داعش بوده است. این نیروها برای اقدامات تروریستی از سوریه و عراق به یمن اعزام شده اند.
ویرایش شده در توسط vahidg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های بشردوستانه شامل غذا و دارو از فرودگاه تهران وارد پایتخت یمن شد.
resized_926985_766.jpg
ویرایش شده در توسط greeneye
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 عربستان برنامه خود برای مقابله با انقلاب مردمی یمن را اعلام کرد

 

«عادل الطریفی» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان در پایان جلسه هفتگی هیات وزیران آن کشور به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز، گفت: «شورای وزیران عربستان خروج منصور هادی از حصر خانگی و ورودش به عدن را گامی مهم برای مشروعیت قانون می داند.»
وی در حالی از مردم یمن خواست به حمایت از منصور هادی به عنوان رییس جمهوری آن کشور پرداخته و او را در انجام ماموریت هایش و پیشبرد روند سیاسی مسالمت آمیز یاری کنند که جنبش انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن، از تابستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با فساد دولت منصور هادی و تروریسم، کنترل صنعا پایتخت این کشور را به دست گرفته است.
منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن، ژانویه (دی ماه) درپی درگیری های چند روزه در صنعا پایتخت و تصرف کاخ ریاست جمهوری به دست جنبش مردمی انصارالله استعفا کرد.
در پی استعفای دولت و رییس جمهوری یمن، جنبش مردمی انصارالله بیانیه ای موسوم به بیانیه قانون اساسی صادر کرد.
به موجب این بیانیه، پارلمان یمن منحل و خبر از تشکیل یک مجلس ملی با 551 عضو و تشکیل شورای ریاست جمهوری داده شد.

هادی به تازگی با خروج از صنعا، وارد عدن شد و در بیانیه ای خود را رییس جمهوری قانونی یمن اعلام و اقدامات جنبش انصارالله از21سپتامبر(30شهریورماه) را باطل و غیرقانونی توصیف کرد.
وی سپس در نامه ای به پارلمان یمن (اکنون منحل شده) اعلام کرد که استعفای خود را پس گرفته است.
منصور هادی، همسو با طرح برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان، برای ایجاد بحران سیاسی و خلا قدرت در یمن، به دنبال تقسیم آن کشور به 6 ایالت بود اما اکنون سناریوی جدیدی را دنبال کرده و با خروج از صنعا، وارد عدن در جنوب یمن شده و در بیانیه ای خود را رییس جمهوری قانونی این کشور اعلام و اقدامات جنبش انصارالله از21 سپتامبر (30شهریورماه) را باطل و غیرقانونی توصیف کرده است.
در پی استقرار منصور هادی در عدن، ابتدا کشورهای عربستان، امارات و کویت سفارت خود را از صنعا پایتخت یمن به عدن منتقل کردند و در ادامه، روز یکشنبه سفارتخانه های آمریکا و انگلیس به شهر عدن منتقل شد.
مخالفان رییس جمهوری مستعفی یمن، وی را به تلاش برای تجزیه این کشور با هماهنگی برخی کشورهای منطقه متهم می کنند؛ موضوعی که اکنون با پیشنهاد «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل برای تقسیم یمن به دو کشور، پشت پرده دلایل انتقال سفارت کشورهای یادشده به عدن را آشکار می کند.

به نوشته روزنامه العرب، بن عمر در دیداری با «عبد ربه منصورهادی» رییس جمهوری مستعفی یمن که یک روز پس ازدیدار با «عبد اللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس انجام شد، ایده تشکیل دو کشور یمن شمالی و جنوبی را مطرح کرده است.
این روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی عربستان، عمان و برخی سازمان های اطلاعاتی غربی نوشت: مذاکرات برای یافتن راه حل بحران یمن از طریق تشکیل دو کشور شمالی و جنوبی در جریان است.
پیش از این، جمال بن عمر میانجی سازمان ملل برای حل بحران یمن اعلام کرد که احزاب این کشور درباره تشکیل شورای انتقالی مردمی برای کمک به اداره امور یمن و برون رفت از بحران سیاسی، به توافق رسیده اند.
تحلیلگران منطقه معتقدند، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با پشتیبانی آمریکا و انگلیس تلاش دارند با ایجاد اختلاف میان قبایل یمنی، به استمرار بی ثباتی در آن کشور دامن بزنند.
یمن از زمان اعتراض های مردمی و انقلاب سال 2011 میلادی که در فوریه 2012 (بهمن 1390) به برکناری «علی عبدالله صالح» از قدرت منجر شد، تاکنون در مرحله گذار سیاسی باقیمانده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 عشایر عدن انبارهای سلاح ارتش یمن را غارت کردند

 

منابع نظامی یمن فاش کردند: تسلیحات موجود در انبارهای ارتش در عدن طی دو روز گذشته میان افراد مسلح قبایل ابین و شبوه توزیع شد.
منابع مزبور در گفتگو با روزنامه الیمن الیوم ضمن اعلام این مطلب پیش بینی کردند که تسلیحات یاد شده در اختیار عناصر تشکیلات القاعده قرار خواهد گرفت.
تسلیحات یاد شده به پایگاههای کمیته های مردمی قبایل سنی مذهب عدن انتقال یافته است. عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن هم اکنون برای اداره اوضاع جنوب یمن از کمیته های یاد شده یاری می گیرد.
در همین راستا منابع محلی در استان حضرموت به الیمن الیوم گفتند: گروه انصارالشریعه شاخه محلی تشکیلات القاعده در یمن فعالیت علنی خود را در منطقه الشحر آغاز کرده است.
منابع مزبور افزودند: مبلغان این گروهک تروریستی که در میان آنها اتباع خارجی یافت می شود، با حضور در روستاها و مناطق الشحر در حال جذب نیرو و تحریک افکار عمومی علیه انصارالله بسر می برند.
از سوی دیگر روزنامه الیمن الیوم به نقل از منابع محلی خود نوشت : القاعده با میانجیگری سران قبایل توانست در ازای آزاد کردن الخالدی کنسولگر سعودی از ریاض حداقل 5 میلیون دلار دریافت کند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزیرخارجه مصر: برنامه ای برای اعزام نیرو به یمن نداریم

81529212-6314598.jpg

سامح شکری روزچهارشنبه درگفت و گو با روزنامه السیاسه کویت افزود: وظیفه ارتش مصر انجام ماموریت های خارج ازکشورنیست مگر درموارد استثنایی که تاکنون اتفاق نیافتاده است.

وی در مورد روابط مصر با عربستان نیز گفت: روابط با عربستان راهبردی است و پس ازمرگ ملک عبدالله تغییری دراین روابط ایجاد نشده است.

شکری با تکذیب وجود هرگونه اختلاف میان مصر و عربستان افزود: طرف هایی که می خواهند با شایعات و ادعاها به روابط عربستان و مصر آسیب برسانند تلاش می کنند فرصت تعمیق و گسترش روابط را ازدو طرف بگیرند.

وزیرخارجه مصربا بیان اینکه ناامنی منطقه خلیج فارس ناامنی مصراست، خواستارهماهنگی و همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس با مصر برای در امان ماندن از بحران های منطقه شد.

شکری درمورد لیبی نیز گفت: کشورش هرجا ضروری بداند، به گروه ها و سازمان های تروریستی حمله می کند و حضور تروریست ها در لیبی برای مصر خطرناک است.

وی خواستارهمکاری جامعه جهانی با دولت لیبی برای جلوگیری از جنایات تروریست های داعش دراین کشورشد و افزود: شورای امنیت باید بداند که گفت و گو با تروریست ها، راه حل این بحران نیست.

وزیرخارجه مصر با رد ناکامی کشورش دربسیج افکارعمومی برای جنگ با تروریست ها درلیبی گفت: این موضوع درحال بررسی و مطالعه است و شورای امنیت هنوز بررسی طرح ارایه شده توسط مصر را به پایان نرسانده است.

شکری درمورد روابط مصر با قطر توضیح داد: امیدواریم این رابطه مانند روابط مصر با دیگر کشورهای عربی طبیعی و عمیق باشد و قطر از دخالت درامور داخلی مصر دست بردارد.

 

منبع: http://irna.ir/fa/news/81529212/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن آزاد و وارد تهران شد

 

با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، نور احمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده در یمن از چنگال گروه های تروریستی آزاد و به میهمن اسلامی بازگردانده شد.
نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی در تیر ماه 92 توسط گروه های ترویستی در مسیر منزل به سفارت ایران ربوده شد و پس از رهگیری های اطلاعاتی، محل اختفای وی شناسایی و اقدامات خاص عملیاتی در یمن آزاد شد.
وزارت اطلاعات، این موفقیت را به محضر امام زمان (عج) و نایب بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران و خانواده آقای نیکبخت تبریک گفت.
دیپلمات ایرانی آزاد شده در بدو ورود به کشور مورد استقبال حسین امیر عبدالهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خانواده خود قرار گرفت.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

11 اسفند یعنی چند روز پیش یک دیپلمات سعودی هم آزاد شد و الان 14 اسفنده که دیپلمات ما وارد کشور شده تقریبا دوتا دیپلمات در یک روز آزاد شده اند بنظر شما ربطی به هم ندارن؟ icon_question  

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2015/03/150302_l31_saudi_yemen_diploma_released

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نقل از خبرگزاری یمن (سبأ) دومین محموله کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران  وارد فرودگاه بین المللی صنعاء پایتخت یمن شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

11 اسفند یعنی چند روز پیش یک دیپلمات سعودی هم آزاد شد و الان 14 اسفنده که دیپلمات ما وارد کشور شده تقریبا دوتا دیپلمات در یک روز آزاد شده اند بنظر شما ربطی به هم ندارن؟ icon_question  

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2015/03/150302_l31_saudi_yemen_diploma_released

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

به نظر من کاملا مربوط هستند . خاطر عزیزان باشد یک مدتی در عراق زمان اشغال دیپلماتهای ما ربوده شده یا ترور می شدند . هم زمان با جریان آزاد شدن 15  ملوان !!! انگلیسی که در اروند رود توسط نیروهای سپاه بازداشت شدند آقای شرفی ( اصغر شرفی اگر اشتباه نکنم ) که در عراق ربوده شده بود هم آزاد شد منتهی خبر آزادی ایشان در میان هیاهوی خبر آزادی ملوانان گم شد . تنها چند گزارش کوتاه بود که ایشان را در حالی که آثار شکنجه های انجام شده روی بدن ایشان ( از جمله سوراخ کردن پا با مته ) را نشان می داد اما خیلی به آن پرداخته نشد .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نقل از  پایگاه خبری 24 امارات محمود الصبیحی وزیر دفاع برکنار شده یمن از صنعا به شهر عدن در جنوب این کشور گریخت.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبرنگار العالم رئیس تلویزیون یمن شد

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از منابع رسانه‌ای یمنی "عبدالرحمن العابد" در حکمی از سوی دکتر "بشار مطهر" مدیرکل رادیو و تلویزیون یمن به عنوان رئیس تلویزیون رسمی این کشور تعیین شد.
العابد پیشتر از خبرنگاران فعال شبکه العالم در یمن بود.

وی همچنین مدتی به عنوان مجری در شبکه ماهواره ای یمن فعالیت کرده است.

 

alalam_635614082664591529_25f_4x3.jpg

 

به نقل از العالم فارسی  :  http://fa.alalam.ir/news/1683360

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوج قدرت نمایی ایران در منطقه! :)))

 

به نظرم سال اینده یه عجلو نظام باید بدیم به برخی کشورها! :)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبرنگار العالم رئیس تلویزیون یمن شد

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از منابع رسانه‌ای یمنی "عبدالرحمن العابد" در حکمی از سوی دکتر "بشار مطهر" مدیرکل رادیو و تلویزیون یمن به عنوان رئیس تلویزیون رسمی این کشور تعیین شد.
العابد پیشتر از خبرنگاران فعال شبکه العالم در یمن بود.

وی همچنین مدتی به عنوان مجری در شبکه ماهواره ای یمن فعالیت کرده است.

 

alalam_635614082664591529_25f_4x3.jpg

 

به نقل از العالم فارسی  :  http://fa.alalam.ir/news/1683360

تعهد یا تخصص ؟

با فرهنگ یمن چندان آشنا نیستم ولی گمان میکنم در این جایگاه مشخصا به تعهد توجه شده .

یک فرهیخته ای بیان میکرد که کسی که تعهد داشته باشه کاری رو که تخصصش رو نداره قبول نمیکنه .

به نظرم باید برای بالا آوردن این شخص از این جایگاه پایین به یکی از مناسب بالا دستی مهم دولت آینده حوثی ها دلیل مناسبی وجود داشته باشه .

من حیث المجموع برای موفقیت ایشان در انجام وظایف محوله و مورد انتظار دعا میکنم  چون وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی یمن در سالهای آینده بسیار آسیب پذیر خواهد بود و نیاز به حمایت کامل رسانه ای مقبول و مشروع خواهد داشت .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.