hightech

ارزیابی تواناییهای ارتش سایبر ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

طبق آمار CIA مجموع نیروهای نطامی ایران 513,000 نفر + 350,000 نفر رزرو است
سرانه بودجه نظامی ایران از تمام دول حوزه خلیج فارس کمتره
علاوه بر شاخه های شناخته شده این نیروها، شاخه جدید سایبر به ارتش ایران (منظور سپاه پاسداران) اضافه شده است.
از آنجا که پیشرفت هر کشور ارتباط مستقیمی با سطح آموزش عالی آن کشور دارد لذا مقامات ایران تلاش زیادی در جهت تقویت این سیستم دارند
بطوریکه در سال 2008، 3500000 دانشجو در ایران مشغول تحصیل هستند(آمار CIA)
دولت ایران نیز به هر وسیله سعی در بدست آوردن ابزارهای الکترونیک جدید و وارد کردن فن آوریهای پیشرفته در زمینه سایبر دارد
از لحاظ نرم افزاری ایران با استفاده از متخصصان داخلی خود توانسته اکثر نیازهای خود را تامین کند
در شورای عالی انفورماتیک ایران 543 شرکت نرم افزاری ثبت شده اند و گردش بازار نرم افزار ایران حدود 50 میلیون دلار است
با این آمارها میتوان تا حدی توانایی علمی ایران در نبرد سایبر تخمین زد.

مشخصات ارتش سایبر ایران:
زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (Iran Islamic Revolution Guards Corps -IRGC)
تعداد نیروها: 2400 نفر + 1200 نفر حالت رزرو
بودجه: 76 میلیون دلار (بودجه نظامی 11.5 - یازده و نیم- میلیارد دلار)
رتبه بندی جهانی: 5کشور برتر
رتبه توانایی هجومی: 4 از 5
تعداد ارتباطات پهن باند: کمتر از 100000

تواناییهای ارتش سایبر ایران:
داشتن تسلیحات EMP و eBomb(پالس الکترومغناطیس)
استراق سمع ارتباطات شبکه ای
رمزگشایی و دستکاری ارتباطات بیسیم
ساخت ویروس و کرم
ایجاد باگ در سیستمها
داشتن Logic Bombs (نا معین - بهمون دلایلی که در تاپیک مرتبطش گفتم)

این تواناییهای ایران در حد متوسط نزدیک به پیشرفته ارزیابی شده اند
با توجه به مقالات قبلی که در مورد ارتش سایبر کشورهای مختلف گذاشته بودم و حوادث اخیری که در فضای مجازی (هک سرورهای ایرانی) اتفاق افتاد
و همچنین دستیابی ایران به بعضی از سیستمهای الکترونیکی پیشرفته اسراییلی از طریق روسیه(منابع تا حد زیادی موثق) و توانایی سایبر حزب الله،
شما توانایی ایران در این زمینه رو چطور ارزیابی میکنید؟

منبع: DefenseTech
ترجمه: خودم :mrgreen:

تمام حقوق این نوشتار متعلق به سایت میلیتاری میباشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب پس چرا جواب عربا رو ندادن؟ نمی دونم شاید می خواستن پنهانکاری بشه و توانایی هاشون لو نره ولی من شنیدم تو جنگ 33 روزه خیلی به حزب الله تو این زمینه کمک شد و حزب الله خیلی گوش کرد حرفای اسرائییلی ها رو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شما دفعه قبل گفتی ایران سی و چندم هست حالا میگی پنجم یه سوال دیگه اینکه رتبه 4 از 5 در زمینه هجومی چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب پس چرا جواب عربا رو ندادن؟

جناب hadi222 باید بگم هکرای عرب در زمینه هک سایت خیلی پیشرفت کردن اما در موارد نظامی سایبر بهیچ وجه
جوابشونو دادن اما خیلی محدود

ولی من شنیدم تو جنگ 33 روزه خیلی به حزب الله تو این زمینه کمک شد و حزب الله خیلی گوش کرد حرفای اسرائییلی ها رو

این تاپیک رو حتما بخونید
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5704

شما دفعه قبل گفتی ایران سی و چندم هست حالا میگی پنجم

::mrgreen:: دوست عزیز من کی گفتم سی و چندمه؟!؟!
در جواب دوست خوبمون MKE عرض کردم اطلاعات زیادی ندارم
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6312

یه سوال دیگه اینکه رتبه 4 از 5 در زمینه هجومی چیه؟

منظور اینه که تا چه حد میتونه برای دشمنای خودش خطرآفرین باشه
و بغیر از نفوذ در سیستم دشمن خرابکاری کنه
مثلا این که بتونه سیستم مخابرات اونا رو مختل کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من ایران رتبه اش تو این موارد خیلی خوبه. حزب الله توسط یه سیتسم ارتباطی ساخته شده توسط ایران تونست تمام جنگ 33 روزه رو بدون قطعی تماسها بین فرماندهین ارشد و نیروهای رزمنده ادامه بده و خوب سر همین موضوع بود که حزب الله دست به سلاح برد و باعث سقوط دولت سینیوره شد چون اون میخواست این سیستم رو نابود کنه و خوب ببینید این سیستم باید چقدر قوی باشه که تنها راهش اینه که خود دولت مثل سیم کش ها! بیاد اینا رو قطع کنه از طرف دیگه هم میگن تو یه مانوور نظامی تو خلیج فارس در 5 یا 6 سال قبل تمام ارتباطات الکترونیکی ناوگان امریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس قطع شده! و میگن کار ایران بوده که داشته سیستم ها رو ازمایش میکرده به جز اینها ایران رو این چیزا سرمایه گذاری کرده چرا؟! چون نقطه قوت دشمنش این چیزاست(بدون این قسم تجهیزات بهترین چنگنده ها و... امریکایی و... هیچ کاری از دستشون بر نمیاد و البته به مقدار سیار زیادی از قدرت امریکا و هم پیمانانش کاسته میشه) کلا ایران رو سیستم های الکترونیکیش به شدت سرمایه گذاری کرده و خوب موفق هم در اومده چوناز نظر دانش فنی چیز زیادی کم نداریم. مقیاس رو میشه المپیادها و.... گرفت. البته میزان وبدجه برای اینکه بتونیم پیشی بگیریم هنوز به نظر کم میاد و البته عدم توجه کافی به اختراعات مهم.... با تشکر از دوستان یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از شما های تک عزیز! ولی برای من جای یک سوال هست! چرا اگر توانایی ارتش سایبر سپاه بالا هست! سایتشون توسط یک نفر، خیلی راحت هک شده بود یکی دو هفته پیش؟! :!: نکنه فقط بلدن حمله کنند و امنیت سایتشون براشون مهم نیست؟! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران از نظر جنگ سایبر جز کشورهای پیشرفته نیست ولی گروهای هکر خوبی خارج از سیستم دولتی داریم چه داخل و چه خارج که در واقع شرط همکاری با دولت به ماند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا مثل اینکه جدا پیشرفته هست! بعد از چین اینجا ایران رو رده بندی کردند منظورم توی دینفس تک بود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همين توانايي باعث ميشه كه از حمله انها ساعت ها قبل خبر دار شويم و سره به زنگا با انها مقابله و نصف توان انها را با همين روش نابود كنيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از های تک عزیز بابت ایجاد این تاپیک

امیدوارم که ارتش و سپاه در این زمینه نیز سرمایه گذاریهای مفیدی انجام دهند. در نهایت طبق گفته سران ارتش آمریکا سرمایه گذاری دراین بخش توان هر ارتشی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. ضمن آنکه به افزایش ایمنی در حفظ اطلاعات نظامی به طور مستقیم کمک خواهد کرد.

-------------------------

دولت آمریکا میل دارد که همة کاربران اینترنت برای دفاع در برابر تهدید‌های اینترنتی با آن همکاری کنند. ولی آیا ارتش به درد هکر‌های تنبل و خانه‌نشین می‌خورد؟

ارتش آمریکا در به در به دنبال چند خورة فناوری (Geek) می‌گردد تا بلکه بتواند جلوی حمله‌های هکری و جاسوسی اینترنتی را بگیرد. آگهی جلب همکاری خوره‌های فناوری توسط پنتاگون را می‌توانید در یوتوب ببینید. در این آگهی تبلیغاتی صدایی روی تصاویر ساختمان پنتاگون می‌گوید: «این ساختمان امروز هدف 3 میلیون حمله قرار خواهد گرفت. اما چه کسی قرار است از آن محافظت کند؟ با گروهبان لی جونز آشنا شوید. او عضو گروه فرماندهی واحد سایبر نیروی هوایی است و هر روز از ما در برابر ميليون‌ها حمله سایبر دفاع می‌کند.»

این ویدیوی یوتوب فقط بخش کوچکی از یک پروژه تبلیغاتی عظیم در تلویزیون، روزنامه‌ها، رادیو، و اینترنت است. در این آگهی‌های تبلیغاتی نیروی هوایی ايالات متحده درباره قدرتش در محافظت از آمریکا در برابر حمله‌های سایبر لاف می‌زند و با اغراق تمام ادعا می‌کند که تمام شبکه‌های رایانه‌ای آمریکا امن هستند.

با وجود همة این گزافه‌گویی‌ها یک حقیقت نیز در این میان نشان داده می‌شود. اینکه شبکه‌های رایانه‌ای هر روز اهمیت بیشتری در آمادگی نظامی و ارتش کشور‌ها بازی می‌کنند و می‌توانند نقطه ضعف بزرگی در برابر هکر‌های تعلیم دیدة کشورهای دیگر باشند.

هم‌اکنون ارتش کشورها به نوع جدیدی از سرباز برای رقابت‌های نظامی قرن بیست و یکم نیازمند هستند.
ژنرال ویلیام لورد، فرماندة واحد سایبر نیروی هوایی آمریکا، می‌پرسد: «چطور باید با طرز فکر یک سرباز جدید و متفاوت ‌آشنا شد؟ سربازی که سلاحش صفحه کلید رایانه است را چطور باید شناخت؟»

خوره‌ها نگهبانی می‌دهند!

ژنرال لورد اعتقاد دارد که تنها راه شناخت این سربازان قرن بیست‌ویکمی تشویق هکرها برای ثبت نام در ارتش است. از او در مصاحبة خواندنی‌اش با سخن‌گاه اینترنتی Slashdot که پاتوق علاقه‌مندان به فناوری در اینترنت به شمار می‌رود سؤال شد که آیا هکر‌هایی که سابقة کیفری دارند و خوره‌هايي که اضافه وزن دارند و نمی‌توانند در آزمایش‌های فیزیکی قبول شوند، اجازة ورود به ارتش را خواهند یافت؟ لورد در پاسخ گفت: «من اعتقاد دارم که حتی نامناسب‌ترین افراد برای ارتش هم وقتی برای یک هدف بزرگ تلاش کنند تبدیل به یک متحد قابل اعتماد خواهند شد.»

شاید جیمز‌باند یا سرباز جینِ [اشاره به فیلم سینمایی GI Jane درباره یك سرباز مؤنث با بازی دمی مور] آینده یک هکر چاق و تنبل باشد که صفحه کلیدش یک‌تنه در برابر هجوم دشمنان مقاومت می‌کند! این سربازان به جای رو در رویی با دشمنان و انجام مأموریت در مکان‌های دوردست، از طریق خطوط ارتباطی در همه جای جهان حاضر خواهند بود. چنین سربازی با فشردن یک دکمه وارد شبکه دشمن می‌شود و چندین گیگابایت اطلاعات را در چند ثانیه به دست می‌آ‌ورد؛ اطلاعاتی که باعث پیروزی ارتش در جنگ خواهند شد.

استفاده از اینترنت ریسک کمتری دارد و ده‌ها بار ارزان‌تر از هر روش ارتباطی دیگر تمام می‌شود. اگر دقت کافی، هوشمندی، و کمی هم ابتکار در زمینه مهندسی اجتماعی به خرج داده شود می‌توان با استفاده از اینترنت به هر رایانه‌ای در جهان وارد شد.

واحد سایبر نیروی هوایی ارتش آمریکا هنوز در مراحل اولیه کارش قرار دارد. پنتاگون هنوز تصمیمش را نگرفته که کدام مرکز نظامی پایگاه این واحد باشد و انتظار نمی‌رود که تا اکتبر سال 2009 این واحد، عملیاتی شده باشد. وقتی این واحد کامل و عملیاتی شد انتظار می‌رود که دست کم پانصد کارمند استخدام کند.

دو کارشناس بیز‌نس‌ویک برای دیدار از پایگاه فعلی این واحد به شهر بارکدیل رفتند و مشاهداتشان نشان داد که تبلیغات تلویزیونی نیروی هوایی بیشتر شبیه نسخة هالیوودی و اغراق‌شدة واقعیت است. در یک ساختمان قدیمی و بلااستفاده، چند نفر که بیشتر هکر‌های تنبل خانه‌نشین به نظر می‌رسند تا سرباز، از رایانه‌های ارزان‌قیمت معمولی برای نظارت بر ترافیک شبکه نیروی هوایی استفاده می‌کنند. یک پروژکتور، تصویر بزرگی را روی دیوار می‌اندازد که رویش نوشته شده: «غیرمحرمانه» و ترافیک مشکوک بر روی آن نمایش داده می‌شود.

لیگ کشور‌های الکترونیک
ولی چند نشانه وجود دارد که توجه به آنها مشخص می‌کند جنگ سایبر پدیده‌ای مربوط به آینده نیست بلکه همین حالا در جریان است. روسیه، چین، و ‌آمریکا در حال ساختن نیروی سایبر در ارتش خود هستند. متیو دِوُست، کارشناس سابق امنیت شبکه در پنتاگون و مدیرعامل فعلی شرکت Total Intelligence می‌گوید: «برای چینی‌ها، جنگ اطلاعاتی صحنه رقابت آینده است. آنها هیچ‌گاه با آمریکا از طریق توپ و تانک وارد جنگ نخواهند شد.»

ارتش چین به بهترین هکرهایش جایزه‌های هنگفتی می‌دهد و طبق گزارش منتشر شده در سال 2006 توسط ارتش چین، این کشور یک برنامه طولانی‌مدت سه مرحله‌ای دارد که طبق آن تا سال 2050 برندة جنگ اطلاعاتی خواهد شد.


اما در این میدان ابرقدرت‌ها تنها نیستند. تعداد کشورهایی که در زمینه سایبر و الکترونیک صاحب اعتبار هستند از یک دوجین فراتر رفته است و حتی بعضی از کارشناسان تعداد کشورهای مؤثر در این میدان را تا یک‌صد كشور ارزیابی کرده‌اند.

دفتر آقای جوئل برنر، مدیر دایره ضد اطلاعات سازمان اطلاعات آمریکا، در گزارش سال 2006 خود تعداد کشورهایی که در تلاش برای رسیدن به فناوری‌های مهم و اساسی مختص به آمریکا هستند را 108 اعلام کرد. یک دهه قبل تعداد این کشورها 37 بوده است. در این گزارش به صراحت از کشورها نام برده نمی‌شود اما روسیه و چین به عنوان اصلی‌ترین رقبا معرفی شده‌اند.
چین هرگونه دخالت در جاسوسی سایبر را انکار می‌کند و بارها اعلام کرده که خودش قربانی جاسوسی سایبر است: «چین بارها و بارها هدف حمله هکرها از جانب چند کشور خاص بوده است.»

پیمانکاران در خطر
دولت روسیه هم هرگونه فعالیت در زمینه جاسوسی سایبر را رد می‌کند. یوگنی خوریشکو، سخنگوی سفارت روسیه در واشنگتن، می‌گوید: «روسیه هرگز در هیچ‌گونه فعالیت مربوط به جاسوسی سایبر بر ضد آمریکا و هیچ کشور دیگری شرکت نکرده است. همه این خبرها و شایعه‌ها که گاه‌به‌گاه شنیده می‌شوند نادرست هستند. این ادعا‌ها حتی ارزش صرف وقت برای انکار کردن را نیز ندارند.»

فعالیت‌های مشکوک و تلاش برای جاسوسی و دزدی اطلاعات از شرکت‌های تجاری‌ای که تحت قرارداد‌های نظامی و دفاعی هستند نیز افزایش یافته است. بنا بر گزارش محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا که در سال 2006 منتشر شد بیشتر این تهدید‌ها از سوی کشورهای شرق آسیا متوجه آمریکا می‌شوند.

در این گزارش به بالا رفتن چشم‌گیر تعداد حملات به سازمان‌های دولتی و امنیتی اشاره شده است. طبق این گزارش در سال‌های اخیر اینترنت به ابزار مورد علاقه مهاجمان تبدیل شده است: «این امکان که از میان صدها حمله حتی یکی موفق شود باعث شده که حمله‌هاي سایبر جذابیت زیادی برای هکرها پیدا کنند. چون ریسک آن برای هکر ناچیز است و در صورت موفق نشدن چیزی را از دست نمی‌دهد.»

این گزارش در نهایت اشاره می‌کند که با گذشت زمان کشورهای بیشتری قابلیت جاسوسی سایبر را پیدا می‌کنند و در نتیجه تعداد حمله‌ها هم افزایش خواهد یافت.

سلاح‌های ایجاد اختلال جمعی
تابستان سال گذشته در آمریکا موجی جدید از حمله‌های هکریِ به دقت طراحی‌شده و ماهرانه وزارت دفاع را هدف گرفتند و باعث شدند به حمله‌های هکری اینترنتی که با هدف دستیابی به اطلاعات حساس انجام می‌شوند، یک نام جدید داده شود: «تهدید‌های پیشرفتة متداوم». این نام طوری تعیین شده که هم طبیعت آسیب‌زننده این حمله‌ها را نشان بدهد و هم تأکید کند که از یک منبع خارجی نشأت گرفته‌اند.

در پنتاگون به نرم‌افزارهای خرابکارانه و روش‌های خرابکاری که توسط هکر‌های آموزش‌ديده کشورهای خارجی انجام می‌شود می‌گویند: «سلاح‌های ایجاد اختلال جمعی».
کارشناسان پنتاگون نگران هکر‌هایی هستند که توسط تروریست‌های حرفه‌ای تربیت می‌شوند، پول زیادی در اختیار دارند، و از نرم‌افزارهای ساخته‌شده توسط خودشان استفاده می‌کنند. سرلشکر چارلز کروم، رئیس واحد عملیات مربوط به شبکه‌های رایانه‌ای پنتاگون، می‌گوید: «دشمنان ما واقعاً در کار خودشان استاد هستند ولی به عقیده من هنوز قدرت کامل‌شان را نشان نداده‌اند.»

سرباز قرن بیست‌ویکم

نیروی هوایی ارتش آمریکا در حال آماده شدن برای جنگ سایبر است. نیروی هوایی ارتش آمریکا در حال حاضر با جدیت به دنبال استخدام متخصصین در این زمینه است و در تبلیغاتش تأکید می‌کند که امنیت شبکه‌های رایانه‌ای حوزه جدید فعالیتش به شمار می‌رود. نیروی هوایی به جز هوانوردی در فضانوردی هم دستی داشته و به تازگی وارد فضای سایبر هم شده است.
در میان تخصص‌هایی که نیروی هوایی ارتش آمریکا برای جذب آنها آگهی کرده مهارت Hack Back است. در این شیوة هک کردن، رشته کد‌های مخرب در شبکة اینترنت دنبال می‌شوند تا محل رایانه هکر مشخص شود و حتی کنترل رایانه او از دستش خارج شود.

علی‌رغم افزایش هشدار‌دهندة تعداد حمله‌های خرابکارانة و حس فوریتی که این مسئله در همه رده‌های ارتش القا کرده، باز هم بسیاری از سنت‌ها مانع پیشرفت کار هستند و نمی‌توان به سادگی آنها را کنار گذاشت. وقتی ژنرال لوید اعلام کرد که قصد دارد از طریق مصاحبه با سایت Slashdot به جامعه هکرها نزدیک شود بسیاری از همکارانش مخالفت کردند. آقای لوید می‌گوید: «آنها می‌گفتند جامعه کاربران این سایت برای ارتش مناسب نیست. آنها فکر می‌کردند که ما فقط باید با کسانی سر و کار دشته باشیم که هر روز صبح قبل از صبحانه رژه می‌روند.»

ژنرال لوید به ما گفت که مخالفت‌ها را نادیده گرفته است چون ارتش آمریکا به سربازهای سایبر درجه یک نیاز دارد. او می‌گوید:

«این جنگی با سرعت نور است. سرعت صوت کافی نیست. در این جنگ هواپیماهای F-22 کاری از پیش نمی‌برند.


منبع : http://www.ictnews.ir

--------------------------------------------

یک خبر دیگر :


سایت ارتش جمهوری اسلامی ایران به آدرس اینترنتی http://aja.ir توسط یک هکر ایرانی به نام Pouya_s3rver مورد حمله و نفوذ قرار گرفت.

لینک اثبات هک شدن این وب سایت:

http://www.zone-h.org/component/option,com_mirrorwrp/Itemid,160/id,7950951

مدیران این وب سایت هنوز متوجه این حمله نشدند: :mrgreen: :!: :lol:

http://aja.ir/index.html

---------------------------------------------


موفق باشید

امپراتور

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چرا اگر توانایی ارتش سایبر سپاه بالا هست! سایتشون توسط یک نفر، خیلی راحت هک شده بود یکی دو هفته پیش؟!

شاید به سایتشون که فقط جنبه اطلاع رسانی داره زیاد اهمیت نمیدن (البته این ضعف غیرقابل چشم پوشیه)
اما سیستمها و شبکه های اطلاعاتیشون کاملا در مقابل این نفوذها ایزوله هستن و تقریبا غیرقابل نفوذ (یعنی 99.9999999 در صد)
سرمایه گذاری ایران در این زمینه فوق العاده مهمه چون بقول دوست خوبمون ernesto_rommel نقطه قوت دشمنمون این چیزاست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
DefenseTech ادعا كرده كه ما eBomb داریم؟؟؟؟!! :mrgreen: از همون ها که میفرمایید یک دونش منفجر بشه اوضاع برمیگرده به 200 سال پیش؟! اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشه پس میشه ادعا کرد با انداختن این بمب ها توسط یک پهباد یا حمل اون توسط غواص نزدیک ناو هواپیما بر... بکلی از کار انداختش؟؟؟؟!! به همین سادگی؟! :!: بردیم :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب چیزی. دسته کم گرفته بودم خودمون رو. گزارش سیا هم هست نه داخلی. ایول. دست شما هم درد نکنه های اسپید :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش میکنم EMPEROR عزیز شما هم که گل کاشتید؛ ممنون از مطلبتون skywave جان به این سادگیم نه چون رسیدن به اون ناو خودش 7 خان رستمه دوم اینکه اونا راههای مقابله با EMP رو حتما اجرا میکنن ولی اگر این عمل واقعیت پیدا کنه که کلی به نفعمونه!!!! ضمنا تو لینکایی که توی مقاله مربوط به eBomb گذاشتم طرز ساخت یه eBomb ساده هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.