karkas

تاپیک جامع بررسی ماهواره برهای غیرنظامی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

کسی در اینجا میتونه در مورد سوخت ماهواره برها بخصوص سفیر و سیمرغ توضیح بدهد
من در سایتهای خارجی دیدم نوشته که سوخت سفیر علم وصنعت با امید فرق داشته و از نوع (N2O4)و دی متیل هیدرازین نامتقارن است(با توجه به رنگ شعله و شراره های پرتابی) و این سوخت و موتور اون پیشرفت بزرگی است
در ضمن مثل اینکه پس از این سوخت (کروزون و اکسیژن مایع)و(هیدروژن و اکسیژن مایع) قرار دارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا سفیر-3؟ با فرض اینکه سفیر-3 روی همون بیس سفیر توسعه داده بشه، ارتقای همزمان سفیر و سیمرغ هزینه‌بر و زمانبر خواهد بود. منطقی تر نیست فقط روی سیمرغ کار کنیم؟
-----
مگر اینکه سفیر-3 کلا ماهواره بر جدیدی باشه...

[quote]اصولا برای ماهواره بر ها سوخت مایع مناسب تره ... به علت تراست بالاتر .... [/quote]
تا اونجایی که من می‌دونم بوسترهای مایع به جامد ترجیح داده می‌شوند معمولا به دلیل عملکرد 'نرم‌'تر شون- شتاب کمتر، تراست ثابت‌تر و ارتعاشات و نیروهای جانبی خیلی کمتر نسبت به سوخت جامد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سردار فرحی تصریح كرد: در فاز بعدی و در یك برنامه 3 الی 4 ساله قرار است ماهواره بر 'سفیر3' ساخته شود كه بدین ترتیب می توانیم ماهواره های تا 500 كیلوگرمی را در مدار یك هزار كیلومتری قرار دهیم.
تهران - رییس سازمان صنایع هوافضا با تاكید بر توانمندی دانشمندان و متخصصان ایرانی در عرصه صنایع هوافضا گفت: در برنامه فضایی 10 ساله كشور، پرتاب ماهواره های تا وزن یك تن پیش بینی شده است. [/quote]

برادران اهل فن ترجمه كنن ، موشكي كه يك ماهواره 500 كيلوگرمي رو تا مدار 1000 كيلومتري ميرسونه يعني چي ؟! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از وزن کلاهکش ببخشید ماهوارش خوشم میاد! :mrgreen:
به هر حال باید در بخش فضا پیشرفت کنیم!...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]البته الان "سفير2" براي بنده جاي سوال شد: زيرا سه سفير قبلي همگي از نوع 1 بودند (دوتاي اولي سفير 1-آ و سفيري كه ماهواره نويد را به مدار برد، از نوع 1-بي بودند) [/quote]

احتمالا سفیر بی همون سفیر 2 هست!

[quote]چرا سفیر-3؟ با فرض اینکه سفیر-3 روی همون بیس سفیر توسعه داده بشه، ارتقای همزمان سفیر و سیمرغ هزینه‌بر و زمانبر خواهد بود. منطقی تر نیست فقط روی سیمرغ کار کنیم؟ [/quote]

این احتمال وجود داره که موشک سفیر 3 از یه موشک سفیر و چندین بوستر تشکیل شده باشه و احتمالا موشک سیمرغ با چند بوستر هم برای ارتفاع بالاتر از 1000 کیلومتر در نظر گرفته میشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمایش توانمندی فضایی ایران با پرتاب ماهواره 'فجر'
'حمید فاضلی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا با بیان این كه بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود ماهواره های 'نوید' و 'فجر' در سال 90 به فضا پرتاب شوند گفت: ماهواره 'نوید علم و صنعت' تمامی آمادگی های لازم را برای پرتاب كسب كرد و با بكارگیری تمامی ظرفیت ها آن را با موفقیت به فضا پرتاب كردیم.

فاضلی افزود: پیش بینی شده بود كه ماهواره 'فجر' نیز كه مراحل آمادگی های خود را طی می كند تا پیش از پایان سال جاری به فضا پرتاب شود اما اجرای این طرح به دلیل نیاز به انجام آزمایش های تكمیلی به سال بعد موكول شده است.

وی گفت: این ماهواره در ماه های نخست سال آتی (1391) به فضا پرتاب می شود.

سرپرست سازمان فضایی كشور اظهارداشت: با پرتاب ماهواره فجر به فضا، دنیا بار دیگر به این واقعیت دست می یابد كه جمهوری اسلامی ایران به چه توانمندی در عرصه فضایی دست یافته و كامل شده و در چه محدوده زمانی كوتاهی قادر است ماهواره های متعدد را به فضا پرتاب كند.

فاضلی اضافه كرد: پرتاب ماهواره ها توسط جمهوری اسلامی ایران حاكی از یك نوع پایداری در تكنولوژی فضایی كشورمان و بسیار مهم و غرورآفرین است كه جهانیان در معادلات بین المللی توجه خاصی به این توانمندی خواهند داشت.

وی خاطرنشان كرد: با پرتاب ماهواره فجر قدم بلندی نیز در زمینه انجام مانور مداری برداشته می شود و ماهواره در نقطه اوج مسیر بیضوی خودش را كه حدود 400 كیلومتر است طی یك مانور مداری توسط یك موتور پیشران گاز سرد طی كرده و وارد یك مدار دایره ای می شود.


** عمر ماهواره فجر بیش از یك سال و نیم است

سرپرست سازمان فضایی ایران با بیان این كه ورود ماهواره فجر در مدار دایره ای و حفظ این مدار موجب می شود تا عمر مداری این ماهواره به بیش از یكسال و نیم ارتقا یابد، گفت: بدین ترتیب گام به گام به تكمیل تكنولوژی ماهواره های سنجشی دست یابیم.

فاضلی یادآور شد: با ورود ماهواره فجر به مدار دایره ای می توانیم استفاده های واقعی، كاربردی و عملیاتی از ماهواره داشته باشیم و در مدت یكسال این ماهواره تصویر برداری می كند و به كاربرانی كه نیاز به استفاده از تصاویر و مطالعات و تحقیقات در این زمینه دارند بسیار كمك خواهد كرد.

وی توضیح داد: از جمله كاربردهای ماهواره فجر مطالعات مربوط به كشاورزی، حفظ منابع طبیعی و جنگل ها، مدیریت بلایای طبیعی، احصاء منابع و بسیاری از كاربردهایی است كه در خدمت رفاه و آسایش مردم كشور خواهد بود.

سرپرست سازمان فضایی كشور اضافه كرد: ماهواره فجر بیش از 60 كیلوگرم وزن دارد و قرار است با ماهواره بر سفیر فجر كه از كلاس 'سفیر یك بی' است به فضا پرتاب شود.

این ماهواره، انرژی مورد نیاز خود را از سلول های خورشیدی تامین می كند و از نوع ماهواره های شناسایی است كه ماندگاری و پایداری خوبی دارد و می‌تواند مدت طولانی تری در فضا بماند.


* ماهواره بر سیمرغ تحولی در ساخت ماهواره برها است

سرپرست سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان این كه ماهواره بر سیمرغ تحول بزرگی در ساخت ماهواره برها در كشور محسوب می شود خاطرنشان كرد: ماهواره بر سیمرغ نسل بعدی ماهواره برهای ایران است و قابلیت این را دارد كه ماهواره هایی تا وزن 100 كیلوگرم را تا ارتفاع 400 كیلومتر به فضا پرتاب كند و این یك كلاس و ارتقای اساسی در سامانه های فضایی ما محسوب می شود.

فاضلی افزود: ماهواره ها با قرار گرفتن در مدار بالای 400 كیلومتر می توانند كاربردی باشند و تصاویر كاربردی بگیرند ضمن این كه عمر آنها نیز به دلیل این كه در چنین مداری قرار می گیرند می تواند تا چند سال افزایش یابد و در فضا باقی بماند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب از شكل ماهواره های تحقیقاتی خارج می شویم و می توانیم ماهواره های عملیاتی و كاربردی را به مدار بالاتر بفرستیم كه این یك تحول بزرگ در سامانه های فضایی كشور خواهد بود.

لازم به ذكر است كه پیش از این ماهواره های 'رصد'،'امید' و ' نوید علم و صنعت ' كه طراحی و ساخت آن توسط متخصصان متعهد ایرانی انجام شده بود، با استفاده از ماهواره برهای بومی ایرانی با موفقیت به فضا پرتاب شد و ماموریت های محوله را بخوبی به انجام رسانند.

http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=80013438

کسی نیست به سئوال من جواب بده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آدرس صفحه اصلی:
http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=80011053


سرتیپ پاسدار 'سید مهدی فرحی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا افزود: امروز دانشمندان و متخصصان متعهد كشور به توانمندی طراحی و ساخت انواع ماهواره های تحقیقاتی دست یافته اند كه نمونه های آن نیز با موفقیت به فضا پرتاب شدند و در مدارهای تعیین شده قرار گرفتند.

وی تصریح كرد: در شش ماهه اول سال آینده ماهواره 'طلوع' با استفاده از ماهواره بر كاملا بومی 'سیمرغ' به فضا پرتاب می شود.

سردار فرحی خاطرنشان كرد: ما به دنبال آن هستیم كه با استفاده از ماهواره برهای بومی، ماهواره های تا وزن 100 كیلوگرمی را در مدار 500 كیلومتری قرار دهیم.

ماهواره 'طلوع'، نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران است كه در 14 بهمن سال 1388، روز ملی فناوری ماهواره ای با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.

این ماهواره قرار است توسط ماهواره بر 'سیمرغ' به فضا پرتاب شود و دارای فناوری هایی مانند محموله تصویربرداری، كنترل وضعیت مكانیزم ها و سلول های خورشیدی است.

ماموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری تك طیفی با تفكیك پذیری 50 متر، ذخیره و ارسال داده های تصویر به ایستگاه های زمینی است.

رییس سازمان صنایع هوا فضا یادآور شد: با توجه به ویژگی های تصاویر ماهواره طلوع از این ماهواره می توان در اموری چون نقشه برداری زمین در مقیاس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع طبیعی، بررسی علوم كشاورزی، جنگلی، مشاهده پوشش ابرها، پراكندگی انسانی و ارزیابی بلایای طبیعی نظیر زلزله،‌ سیل‌ و آتش سوزی بهره مند شد.

سردار فرحی تصریح كرد: در فاز بعدی و در یك برنامه 3 الی 4 ساله قرار است ماهواره بر 'سفیر3' ساخته شود كه بدین ترتیب می توانیم ماهواره های تا 500 كیلوگرمی را در مدار یك هزار كیلومتری قرار دهیم.

وی از مزیت های قرارگرفتن ماهواره ها در مدارهای بالا را افزایش عمر و عملكرد ماهواره ها و دقت بالای اطلاعاتی عنوان كرد.

رییس سازمان صنایع هوافضا افزود:ماهواره هایی كه درمدارهای بالا قرار می گیرند، می توانند كاربردهای مختلفی از جمله در عرصه های هواشناسی، جغرافیایی و مقابله با بلایای طبیعی داشته باشند.

** افق آینده صنایع هوافضا بسیار روشن است

سردار فرحی با بیان این كه افق آینده صنایع هوافضای كشور، افقی بسیار روشن و خوب است، گفت: اگر بتوانیم نرخ رشد توسعه ای كه در عرصه های مختلف هوایی، فضایی، هوانوردی و سایر فناوری ها كه در طی 20 سال گذشته داشته ایم را برای 20 سال آینده ترسیم كنیم، چشم انداز بسیار خوبی در هر چهار حوزه خواهیم داشت.

وی یادآور شد: عرصه های هوایی، فضایی، هوانوردی و سایر فناوری ها، می تواند گستره بسیار بزرگی را برای اشتغالزایی، جذب متخصصان و افراد نخبه در سراسر كشور به خود اختصاص دهد.

[color=red]ادغام شد.
REZAT1980[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمال داره همان موشک 16موتوره که احمدی نژاد قبلا حرفشو زده بود باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[color=#696969]سردار فرحی در برنامه دیروز، امروز فردا خبر داد[/color]
[color=#FF0000][b]موشک سپهر؛ جدیدترین ماهواره بر ایرانی برای مدار 1000 کیلومتری[/b][/color]
[color=#000080]خبرگزاری فارس: معاون وزیر دفاع گفت: قرار بر این است تا آخر سال 94 ماهواره‌بر سفیر 3 (سپهر) ماهواره 700 کیلوگرمی را در مدار هزار کیلومتری قرار دهد.[/color]
.
.
.
رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه ما در حوزه فضایی دو برنامه عمده داریم، گفت: یکی از آنها برنامه پنج ساله پنجم است که تا سال 1394 پیش بینی شده و دیگری برنامه 20 ساله تا 1404 است.
فرحی ادامه داد: طبق برنامه پنجساله قرار بر این است که ما بتوانیم با ماهواره‌بر سفیر 3 (سپهر) ماهواره 700 کیلوگرمی را در فاصله 1000 کیلومتری بفرستیم و این در حالی است که ما در حوزه ماهواره‌برها، ماهواره‌بر سفیر، سفیر یک A و سفیر یک B را داریم.
فرحی ادامه داد: ساخت ماهواره‌بر سفیر یک C در برنامه‌ماست و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در نیمه اول سال آینده ماهواره طلوع (متعلق به صاایران) یا ماهواره ظفر (متعلق به علم و صنعت) را با استفاده از ماهواره بر سیمرغ به فضا بفرستیم که این ماهواره 100 کیلوگرم وزن دارد و در مدار 500 کیلومتری قرار می‌گیرد که این اقدام از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) که اکنون بالای 90 درصد کارهای آن انجام شده صورت خواهد گرفت.
وی گفت: با دستیابی به ماهواره‌بر سفیر 3 ما از ماهواره‌بر 26تنی به ساخت ماهواره‌برهای 85 تنی می‌رسیم که دستاورد بسیار بزرگ است.
فرحی افزود:‌ امروز 48 کشور جهان ماهواره دارند اما 24کشور می‌توانند ماهواره بسازد و تنها 8 کشور ماهواره‌بر می‌سازند که ایران هم جزو آنهاست و البته اخیرا کره شمالی و کره جنوبی نیز به جمع این 8 کشور اضافه شده‌اند.
[b]فرحی افزود: قرار بر این است تا آخر سال 94 ماهواره‌بر سفیر 3 (سپهر) ماهواره 700 کیلوگرمی را در مدار هزار کیلومتری قرار دهد.[/b]
وی خاطرنشان کرد: در برنامه 20 ساله نیز ما به دنبال ارسال ماهواره به مدار ژئو هستیم که یک کار بسیار بزرگی است و فعلا در حال طی مراحل مقدماتی و مطالعاتی هستیم..
.
.
[url="http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911122000149"]منبع[/url]
[/quote] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='SoheilEsy' timestamp='1360491618' post='299280']
پس اسم چی رو گذاشتن ققنوس !؟ :chicken:
[/quote]
سهیل جان از ان سوال ها بود ها؟[img]http://www.military.ir/forums/public/style_emoticons/default/hee%20hee.gif[/img]
از شوخی که بگذریم من احتمال برخورد های سلیقه ای را در انتخاب نام ماهواره برها زیاد می دانم شاید هم سپهر و ققنوس دو پروژه ی جدا از هم باشند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک خبر مهمی هم که اشاره شد ماهواره بر Safir-1C بود......این خیلی خوبه که روند ارتقاء تراست ماهواره بر سفیر یک که موتور اون در سفیر دو سیمرغ هم استفاده شده ادامه داره .....Safir1-A حدود 32 تن تراست Safir1-B حدود 37 تن تراست و Safir1-C هم احتمالا با تکرار افزایش 15% شیب افزایش تراست حدود 42 تن!......این یعنی تراست مرحله اول ماهواره بر سفیر دو و نسل اول اون سیمرغ هم از 128 تن به حداقل 168 تن در ارتقاء های بعدی افزایش پیدا می کنه!....
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید می خوان باز هم سوخت سفیر-1 رو تغییر بدن.

نمی دونم شاید می خوان یه چیزی در این حدود بسازن
http://en.wikipedia.org/wiki/Kosmos-3M
بیان مرحله دوم رو بزرگتر کنند(قطر) و به موتور اون توانایی دوباره روشن شدن بدن.
به مشخصات کاسموس توجه کنند. ویرایش شده در توسط saied2020

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)] [/background][/right][/font][/color][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]Safir-1C همون سفیر فجر هست ... چند روز دیگه پرتاب میشه ... امیدوارم این دفعه منفجر نشه ... icon_eek[/background][/right][/font][/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][quote name='nasirirani' timestamp='1360494557' post='299298']
یک خبر مهمی هم که اشاره شد ماهواره بر Safir-1C بود......این خیلی خوبه که روند ارتقاء تراست ماهواره بر سفیر یک که موتور اون در سفیر دو سیمرغ هم استفاده شده ادامه داره .....Safir1-A حدود 32 تن تراست Safir1-B حدود 37 تن تراست و Safir1-C هم احتمالا با تکرار افزایش 15% شیب افزایش تراست حدود 42 تن!......این یعنی تراست مرحله اول ماهواره بر سفیر دو و نسل اول اون سیمرغ هم از 128 تن به حداقل 168 تن در ارتقاء های بعدی افزایش پیدا می کنه!....
[/quote]البته اگر به سفیر-1 به عنوان بستری برای تحقیقات راکتی نگاه کنیم، ادامه سرمایه گذاری روی آن می تواند مفید باشد. در غیر این صورت با توجه به اینکه محموله قابل حمل توسط آن خیلی سبک است، به نظر نمی رسد که پرتاب هر بار یک راکت سفیر-1، مثلا برای در مدار قرار دادن فقط یک ماهواره 100 کیلوگرمی، کار اقتصادی ای باشد![/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]به نظرم راه حل درست این است که سفیر-1 برای کاربردهای عملیاتی کنار گذاشته شود و تمرکز اصلی در حرکت به سمت ساخت پرتابگر های قویتر باشد طوری که بتوانند بالای 1 تُن را به مدار لئو ببرند. و اگر قرار بر پرتاب ماهواره های خیلی سبک (مثلا در رده 100 یا 200 یا 300 کیلویی (و در همین حدود) ) باشد، 4 یا 5 ماهواره همزمان با همان پرتابگر قویتر پرتاب بشوند تا صرفه داشته باشد.[/font][/size]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.