برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      50

    • تعداد محتوا

      9,426


  2. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      29

    • تعداد محتوا

      1,112


  3. remo

    remo

    Scientific Pal


    • امتیاز

      28

    • تعداد محتوا

      347


  4. amirhos64

    amirhos64

    Members


    • امتیاز

      22

    • تعداد محتوا

      52



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 20 دی 1397 در پست ها

  1. 2 پسندیده شده
    بسم الله.............. گرفتار شدن کاراون نیروهای ائتلاف در کمین انصارالله در استان جوف هم مرز با عربستان
  2. 2 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست، به اتفاق شما عزیزان، بررسی ناوهای نیروی دریائی پاکستان رو ادامه میدیم:   ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان (بخش پنجم : سایر ناوگان)     ناو PNS Rah Naward : کشتی آموزشی و بادبانی رهنورد، یکی دیگر از احزای ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان می باشد که در این تاپیک به معرفی آن می پردازیم. راه نورد در واقع در سال 2001 با نام پرنس ویلیام در انگلستان ساخته شد و در سال 2010 به نیروی دریائی پاکستان فروخته و به نام رهنورد تغییر نام یافت.     قایق Gulf Craft : قایق های گشت زنی گلف کرافت ساخت امارات متحده می باشند. این قایق در دو کلاس نظامی و غیر نظامی ساخته شده است که به ظاهر شباهتهای ظاهری بسیار کمی با هم دارند اما از نظر فنی (نیرومحرکه و ...) تقریبا یکسان می باشند نیروی دریائی پاکستان تعداد 17 فروند از این قایق های گشت ساحلی را در سال 2010 به امارات متحده عربی سفارش داده است.     هاورکرافت Griffon 2000TD : هاورکرافت های گریفون کلاس ، بخش دیگری از زنجیره شناورهای نیروی دریائی پاکستان را تشکیل میدهند. نیروی دریائی پاکستان 16 فروند از این هاورکرافت ها را به کمپانی انگلیسی گریفن ، سفارش داده که در حد فاصل سالهای 2006 الی 2013 این هواناوهای 6.8 تنی را تحویل گرفته است.         ادامه دارد ... ----------- پ.ن : 1 : بررسی ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان خاتمه یافت. انشاءالله در پست های بعدی به بخش هوادریای نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : همچنان بی صبرانه منتظر نقد و بررسی ناوگان پاکستان ( و مقایسه آن با کلاس های مشابه در نداجا ) توسط دوستان و صاحب نظران هستم.
  3. 1 پسندیده شده
    همکاری نظامی اسپانیا و ونزوئلا در سایه تحریم ها علی رغم تحریم های اتحادیه اروپا در زمینه فروش تسلیحات به کشور ونزوئلا ،روزنامه اسپانیایی ال پایس گزارش داده است که قرار داد بین اسپانیا و ونزوئلا برای نوسازی 86 دستگاه تانک قدیمی AMX-30به ارزش 20 میلیون یورو که منعقد شده بود هنوز پابرجاست. ارزش این قرار داد جدید تقریبا 10 برابر بیشتر از فروش تسلیحات اسپانیایی به ونزوئلا در سال 2017 (3.5 میلیون یورو) و یا سال 2016 (2.6 میلیون یورو) است. بخشی اصلی قطعات فناوری اطلاعات و الکترونیکی در این بسته بروز رسانی برای تانک ها توسط یک شرکت اسرائیلی تامین و به وسیله شرکت اسپانیایی SDLE یکپارچه سازیمی شوند. تانک فرانسویارتش AMX-30ونزوئلا منایع دولتی اسپانیا ادعا می کنند که این قرارداد قبل از تحریم های اتحادیه اروپا بر ضد دولت نیکلاس مادورو امضا شده است. اتحادیه اروپا تحریم های را با توجه به بدتر شدن شرایط سیاسی و بشردوستانه در ونزوئلا بر ضد این کشور تصویب کرده است. اتحادیه اروپا اما چند استثنا برای تحریم های ونزوئلا در نظر گرفته است که شامل تهیه الزامات برای فعالیت های بشر دوستانه، عملیات های مربوط به سازمان ملل متحد و اجرای قراردادهای امضا شده قبل از وضع تحریم ها یعنی 13 نوامبر 2017 است. سخنگوی وزارت امور خارجه اسپانیا در پاسخ به این سوال که چرا این قرار داد با وجود تحریم های اتحادیه اروپا هنوز پابرجاست اشاره کرد که این قرار داد جز بندهای استثاء برای تحریم های ونزوئلا می شود و قبل از تحریم های اتحادیه اروپا امضا شده است. با این وجود لغو قرار داد های نظامی امری معمول است اما تاکنون اتحادیه اروپا دستور لغو این قرار داد را صادر نکرده است. یک سخنگوی شرکت اسپانیایی SDLE گفت است آنها تاکنون هیچ اخطاری برای قطع این قرار داد دریافت نکرده اند اما در صورت دریافت این اخطار ما با آن موافق هستیم.
  4. 1 پسندیده شده
    بسم الله.............. نیروهای ائتلاف موفق شدن با پیشروی در استان حجه منطقه حرض را در خطر محاصره قرار دهند شهدای حوثیها در درگیریها اخیر ضربات انصارالله به نیروهای ائتلاف یک تانک تی 55 و یک نفربر LAV25 جز ادوات شکار شده هستن ----------------- شکار نیروهای ائتلاف توسط تک تیراندازهای یمنی https://www.aparat.com/v/OHtqy
  5. 1 پسندیده شده
    خواهش می کنم ، لطف دارید در خصوص عملیات کربلای4 ، به نظرم روی چند محور مشخص باید متمرکز شد 1- امکان مطلع شدن ارتش عراق از سمت کشورهای ذینفع 2- ضعف مطلق در طراحی مانور و استفاده از تاکتیکهایی که برای دشمن شیوه اش مشخص شده بود 3- ضعف اطلاعاتی خودی 4- غرور ناشی از موفقیت در عملیاتهای قبلی 5- شرایط سیاسی داخلی ( که کردزمن ان را در کتابش مختصر توضیح داده ) و اختلاف میان سران کشور در خصوص شیوه ادامه جنگ ============ با احترام تام و تمام در خصوص این مطلب که تا حال حاضر هیچ اطلاعات خاصی در مورد ان منتشر نشده ، صرفا" به یک مورد خاص اشاره می کنم : یک نویسنده ای بود که قصد داشت در خصوص شهید هاشمی ( فرمانده قرارگاه تاکتیکی نصرت ) کتابی بنویسد . این شخص در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها این شکلی شرح داد که وقتی برای مصاحبه باهمرزمانش ، قصد گرفتن زمان برای گفتگو را می کرد ، به شکلی تلویحی مخالفت میشد ، چون تا قبل از پیدا شدن پیکر این شهید ، یکسری از نزدیکترین دوستانش معتقد بودند که این شهید به عراقی ها پناهنده شده و از این دست مطالب ، وقتی واقعیت ماجرا روشن شد ، همین بنده گان خدا ، آمدند زیر تابوت شهید هاشمی را هم گرفتند و .... کتاب «راز گمشده مجنون» در نتیجه تا زمانی که اطلاعات درستی در این زمینه منتشر نشده ، روی این ادعا نمی شود تحلیل کرد ضمن اینکه با توجه به این مطلب "..........اما پس از چند ماه کار و برنامه ریزی، اجرای عملیاتی با نام کربلای 4 به دلیل لو رفتن توسط فرد خبیثی که بعدها پناه شد، با شکست مواجه شد.............." نشان میدهد که بند3 محورهایی که ذکر شد ، می تواند موضوع خوبی برای کنکاش باشد ------------- حالا برای درک وضعیت ما و عراق در سال مورد بحث (1986 ) میزان خریدهای تسلیحاتی دو طرف را به شکل نمودار برای ثبت در میلیتاری تقدیم می کنم ارقام به میلیون دلار مرجع اطلاعات : گزارش شماره 888-352 مورخ 9 ماه مه 1988 ، به نقل از The Lessons Of Modern War, Vol. 2: The Iran-Iraq War
  6. 1 پسندیده شده
    بسم الله..................... توی این چند وقت درگیریها در اطراف حدیده فروکش کرده ولی در استان صعده و مارب نبردها ادامه داره تصاویری از تجهیزات منهدم شده نیروهای ائتلاف و درگیریها. عموم تصاویر برای استان صعده هستن/ انهدام چندین خودرو زرهی ائتلاف سرنگون شدن پهپاد Ch4 ارتش سعودی توسط انصارالله
  7. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم روی اهمیت قدرت هواپایه / فضاپایه سالهاست در میلیتاری دارد بحث میشود ، استدلال ها و تجربیات مختلفی بررسی شده ، با این حال ، شنیدن اهمیت این شاخه پراهمیت از زبان فرمانده محترم اسبق سپاه ( سرلشکر پاسدار سید رحیم صفوی ) در نوع خودش جذابیت زیادی دارد . روایت سرلشکر صفوی از جنگ های آینده صرفا" نکات مهم صحبتهای ایشان بشکل تیتر وار معرفی میشود ، متن را از لینک بررسی بفرمایید 1- در سطح عملیاتی، ماهیت جنگ‌های آینده دریاپایه و هواپایه، پرشدت و کوتاه مدت خواهد بود و از سلاح، تجهیزات و تکنولوژی بسیار پیشرفته استفاده خواهد شد. 2- در سطح تاکتیکی جنگ‌های آینده شبکه محور خواهد بود و تمام نیروهای چندگانه از بالاترین سطح تا سطح رزمنده به صورت شبکه با هم در ارتباط هستند و این ارتباط با استفاده از ماهواره‌ها برقرار می‌شود 3- ما نظامی‌ها باید واقع بینانه محیط ملی، منطقه‌ای و بین المللی و تهدیدات امنیت ملی خودمان را رصد کنیم. پی نوشت : 1- نکات خوبی در این صحبتها وجود دارد که میشود روی آن بحث کرد ، بویژه اینکه بتدریج اهمیت فناوری پیشرفته در صحنه رزم آینده دارد برای دوستان جا می افتد . 2- ورود سپاه برای اورهال فیترهای عراقی ، رونمایی از تسلیحات هواپایه هدایت شونده و.... نشاندهنده یک تغییر قابل توجه تحلیل میشود . این مساله را باید با ریزبینی بیشتری بررسی کرد
  8. 1 پسندیده شده
    چشمان تیزبین‌تر و مدرن‌تر برای اشباح ارتش ایران رادار جدید کنترل آتش نصب شده روی فانتوم ایرانی صفحه نمایش مربوط به رادار جدید مشرق نیوز - در یک نگاه کلی می توان گفت توسعه جنگنده آذرخش بر پایه پلتفرم اف ۵، نصب رادار جدید برای هواپیمای اف ۴، توسعه موشک فکور برای اف ۱۴ و از طرف دیگر اورهال و ارتقاء هواپیمای سوخو ۲۲ برای نیروی هوایی سپاه نشان دهنده یک برنامه بزرگ و مدون برای افزایش توان رزم هوایی کشور است که به احتمال فراوان در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. تجربه های مهم نیروهای مسلح مشهور جهان همچون ارتش آمریکا (در پروژه هواپیماهای آ ۱۰)، برزیل (در پروژه اف ۵ ام)، روسیه (در پروژه تی یو ۹۵) و سایر کشورهایی که با کمک صنایع نظامی مهم جهان (همچون نمونه های ارتقاء یافته میراژ برای ارتش مراکش) نشان می دهد اگر جنگنده های قدیمی، به خوبی و با ساختار مناسب، به روزرسانی شوند، می توانند تا سالهای سال، با قدرت به فعالیت خود ادامه دهند و این همان هدفی است که با شعار "عمردهی انقلابی" در نیروهای مسلح کشورمان جریان دارد.
  9. 1 پسندیده شده
    بسم الله............ تصاویری از حملات انصارالله به نیروهای ائتلاف از جمله شکار یک دستگاه تانک ام 60 و دو پهپاد نیروهای ائتلاف در حال انهدام ویا خنثی سازی مینهای دریایی انصارالله در ساحل غربی از کار افتادن تانک تی 72 انصارالله در حمله هوایی ائتلاف / این تانک در زیر یک پل پناه گرفته بود
  10. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم دانشجویان و استادان دافوس در سوریه حضور مستشاری داشته‌اند حرکت مثبت و خوبی هست . با تمام نقدهایی که وجود دارد ، این خبرها نشان میدهد که چشم و گوش ها تهدیدها را رصد میکند . تنها نکته قابل ذکر ، آنالیز دقیق این تهدیدات و انتخاب گزینه های متناسب برای خنثی سازی و دفع ان هست و این نه تنها می بایست در قالب مقالات و کتابها ، بلکه به شکل عملی در ساختار و سازمان نیروی های مسلح دیده شود .
  11. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم با احترام به نظرات ایشان ، ظاهرا" بخشی از وزارت دفاع ، به تولید انبوه کوثر اعتقادی ندارد که اتفاقا" مرجع رسمی اخبار صنعت هوانوردی ایران هم هست . نقل به مضمون از متن تصویر ......... باید این پرنده جدید را نه یک جت آموزشی / رزمی بلکه یک بستر برای آزمون و توسعه بسیاری از فناوری ها در آینده دانست و...... http://www.military.ir/forums/topic/30072-جت-آموزشی-رزمی-کوثر-88/?do=findComment&comment=518213
  12. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست ، بررسی نیروی دریائی پاکستان رو به اتفاق هم ادامه میدیم:   در بررسی نیروی دریائی پاکستان ،تا بدینجای کار بیشتر تمرکزمان رو بر توان سخت افزاری نیروی دریائی پاکستان متمرکز کرده بودیم. با نهائی شدن بخش بررسی تجهیزات ، از این به بعد ، به سراغ معرفی بخش های نرم افزاری و واحدهای مختلف و تخصصی این نیرو خواهیم رفت. ان شاء الله که از این بخش به بعد هم شاهد اقبال و استقبال بیشتر دوستان از این تاپیک باشیم.     واحدهای مختلف نیروی دریائی پاکستان   (نیروهای ویژه S.S.G.N) بخش اول     واحد Special Services Group Navy : نخبه ترین افراد نیروی دریائی پاکستان ، در یگانی به نام " گروه نیروهای ویژه دریائی " گرد هم آمده اند که شاید از نظر شرح وظیفه و مأموریت بتوان آنها را با تکاوران دریائی ارتش ( یا همان کلاه سبزهای نیروی دریائی) و یا تکاروان دریائی سپاه (S.N.S.F) مقایسه نمود.   تکاوران دریائی نداجا ( کلاه سبزها)  icon_arrowu    تکاوران دریائی ندسا (SFSN)  icon_arrowu    این نیرو ، در کنار " نیروهای ویژه نیروی هوائی " ، " رنجرهای نیروی زمینی " و " تفنگداران نیروی دریائی (Naval Marines) بصورت مشترک تحت نظارت و مدیریت "فرماندهی عملیات ویژه پاکستان" (Pakistan Spesial Operations Command) یا به اختصار P-SOC که خود از نهادهای زیر نظر "ستاد مشترک ارتش پاکستان" می باشد ؛ فعالیت می کنند.   نیروهای SSGN برای هدایت عملیات ها و حمله های " هوا - دریا - زمینی " ، "مبازره با تروریسم" ، "جمع آوری اطلاعات نیروی دریائی" و "عملیات رهائی گروگان در تمام ساعات شبانه روز و در هر محیط جغرافیائی" آموزش و تعلیم می بینند.     به واقع شرح مأمویت های S.S.G.N پاکستانی ها طیف بسیار گسترده ای را شامل می شود که شامل : "نبرد مستقیم" ، "شناسائی های ویژه" ، "جنگ های غیر متعارف" ، "دفاع درون مرزی و برون مرزی" ، "نجات گروگان" ، "مبارزه با تروریسم و دزدان دریائی" و مأموریت های دیگر را شامل می شود.       تمامی پرسنل SSGN از میان پرسنل "مرد" و "نیروهای کادری و دائمی" نیروی دریائی پاکستان انتخاب می شوند و جزئیات عملیات ها و هویت پرسنل این نیرو بصورت شدیدا طبقه بندی شده محسوب می گردد.     مطابق برآوردهای منابع غربی ،بطور تقریبی تعداد این نیروها مابین 700 الی 1000 نفر می باشند ؛ هر چند آمار دقیق و مطمئنی از این نیروها بخاطر طبقه بندی اطلاعاتی این آمار ، در اختیار نیست.     در طول دوران آموزش این نیروها ( و گاها پس از پایان آموزش و به منظور باز آموزی تکمیلی ) ، تعدادی از این نیروها به منظور طی نمودن دوره های آموزشی جدید و یا تکمیل و یا باز آموزی دوره های پیشین به ایالات متحده آمریکا اعزام می شوند تا در کنار نیروهای Navy SEALs توانمندی و کارائی خود را افزایش دهند.   دوره های ویژه پاکستانی ها در کنار ناوی سیلز         ادامه دارد ... ----------- پ.ن : 1 : انشاءالله در پست بعدی به بخش دوم معرفی نیروهای ویژه نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : بی صبرانه منتظر نقد و بررسی نیروی دریائی پاکستان ( و مقایسه آن با بخش های مشابه در نداجا و ندسا ) توسط دوستان و صاحب نظران هستم.
  13. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست ، بررسی ناوگان نیروی دریائی پاکستان رو به اتفاق هم ادامه میدیم:       هواپیمائی نیروی دریائی پاکستان (بخش سوم-بخش پایانی)     هواپیمای Grumman HU-16 Albatross : هواپیمای آبی - خاکی آلباتروس ، تنها هواپیمای آب نشین نیروی دریائی پاکستان است که در این تاپیک به آن پرداخته می شود. نیروی دریائی پاکستان ، 4 فروند از این هواپیماهای چند منظوره ساخت کشور آمریکا را در اختیار دارد که از مأموریت های جستجو و نجات تا پیاده کردن کوماندو در سواحل دشمن را پوشش می دهد. این هواپیماها که از نیروی هوائی پاکستان به نیروی دریائی منتقل شده اند ، احتمالا تاکنون بازنشسته شده باشند.  :winking:         در این انجمن تاپیک مستقلی در خصوص این پرنده وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_HU-16_Albatross     هواپیمای ATR 72-212A : هواپیمای ترابری و همچنین گشت دریائی آ تی آر-72 ، دیگر هواپیمای ترابری نیروی دریائی پاکستان است که در این تاپیک به آن می پردازیم. نیروی دریائی پاکستان ، 3 فروند از این هواپیماهای چند منظوره ساخت کشور ایتالیا را از ماه آگوست سال 2013 در اختیار گرفته است.         ATR-72 در حال پرتاب اژدر ضد زیردریائی MK-46   در این انجمن تاپیک مستقلی در خصوص این پرنده وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/ATR_72     هلی کوپتر Aérospatiale Alouette III : هلی کوپتر سبک و چند منظوره الیوت 3 ، تنها هلی کوپتر نیروی دریائی پاکستان است که در این پست معرفی می کنیم. نیروی دریائی پاکستان ، 10 فروند از این هلی کوپترهای ساخت کشور فرانسه را در اختیار دارد.         در این انجمن تاپیک مستقلی در خصوص این پرنده وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Alouette_III     پهپاد EMT Luna X-2000 : هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) لونا ، اولین پهپاد نیروی دریائی پاکستان است که در این تاپیک به آن خواهیم پرداخت. نیروی دریائی پاکستان ، 8 فروند از این پهپاد چند منظوره ساخت کشور آلمان را در اختیار دارد . این پهپاد بسته به محموله بارگذاری شده خود میتواند مأموریت های گوناگونی اعم از شناسائی و عکس برداری ، جنگ الکترونیک ، جمینگ ارسال های رادیوئی و ... را به انجام برساند.         http://www.military.ir/forums/topic/17211-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF-emt-luna-x-2000-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86/     پهپاد GIDS UQAB-II : هواپیمای بدون سرنشین عقاب 2 ، آخرین پرنده نیروی دریائی پاکستان است که در این تاپیک به آن پرداخته می شود. نیروی دریائی پاکستان ، 20 فروند از این پهپاد ساخت کشور پاکستان (صنایع بومی GIDS پاکستان) را در اختیار دارد که برای مأموریت هائی نظیر شناسائی ، ارزیابی خسارت ، اصلاح آتش توپخانه و بسیاری دیگر از مأموریت های امنیتی و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.               ادامه دارد ... ----------- پ.ن : 1 : با توجه به " اتمام معرفی یگان های هوا-دریا پاکستان " ، انشاءالله در پست بعدی به تفنگداران دریائی و نیروهای ویژه نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : بی صبرانه منتظر نقد و بررسی ناوگان پاکستان ( و مقایسه آن با کلاس های مشابه در نداجا ) توسط دوستان و صاحب نظران هستم.
  14. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست ، بررسی ناوگان نیروی دریائی پاکستان رو به اتفاق ادامه میدیم:     هواپیمائی نیروی دریائی پاکستان (بخش دوم)     هواپیمای Dassault Mirage 5 Rose : هواپیمای جنگنده ضد سطحی میراژ 5 ، تنها هواپیمای تهاجمی نیروی دریائی پاکستان است که در این تاپیک به آن پرداخته می شود. نیروی دریائی پاکستان ، 41 فروند از این هواپیماهای رزمی ساخت کشور فرانسه را در اختیار دارد که تحت پروژه " رُز " توسط صنایع داسو فرانسه بروز رسانی شده اند.               هلی کوپتر Westland Lynx : هلی کوپتر چند منظوره لینکس ، اولین هلی کوپتر یگان "هوا-دریا" نیروی دریائی پاکستان می باشد که در این تاپیک به معرفی آن می پردازیم. نیروی دریائی پاکستان ، تعدادی هلیکوپتر لینکس ساخت انگلستان در اختیار داشت که همگی آنها را در سال 2012 از خدمت بازنشست نمود               هلی کوپتر Westland Sea King : هلی کوپتر چند منظوره سی کینگ ، دیگر هلی کوپتر نیروی دریائی پاکستان است که در این تاپیک مورد بررسی قرار میگیرد. نیروی دریائی پاکستان ، 6 فروند از این هلی کوپتر ساخت بریتانیا را در اختیار دارد که وظایف گوناگونی نظیر عملیات های جستجو و نجات ، ضد سطحی ، ضد زیردریائی و هلی بورن کوماندو و ... را در این نیرو بر عهده گرفته اند.             هلی کوپتر Harbin Z-9 : هلی کوپتر چند منظوره " ضد 9 " ، آخرین هلی کوپتر یگان هوا - دریای نیروی دریائی پاکستان است که در این پست مورد بررسی قرار میگیرد. نیروی دریائی پاکستان ، 12 فروند از این هلی کوپتر ساخت صنایع " هاربین " جمهوری خلق چین را در اختیار دارد که وظیفه مراقبت از سواحل و ناوگان این نیرو را در برابر زیردریائی های دشمن به دوش می کشند.                     ادامه دارد ... ----------- پ.ن : 1 : انشاءالله در پست های بعدی به تفنگداران دریائی و نیروهای ویژه نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : بی صبرانه منتظر نقد و بررسی ناوگان پاکستان ( و مقایسه آن با کلاس های مشابه در نداجا ) توسط دوستان و صاحب نظران هستم.
  15. 1 پسندیده شده
    با سلام خواهش میکنم . شما استاد بنده و کم سوادانی مانند بنده هستید و لطف شما در حق اینجانب به واقع افتخاری بزرگ و بی بدیل برای اینجانب است. بنده هم باید بی تعارف عرض کنم که نوع نگاه شما به مسائل و رویدادهای سیاسی-نظامی یکی از فنی ترین و علمی ترین ها در نوع خود در فضای نِت فارسی میباشد و قابل مقایسه با برترین تحلیلگران پژوهشکده های غربی. انشاالله که خداوند متعال شما و استادانی چون شما را برای سایت حفظ نماید و به مخاطبان مطالب ارزنده شما هم ، معرفت و سعادت کسب فیض عطا نماید. یا علی مدد. صرف نظر از نظر محبتی که دارید و بنده نه لایق و نه در آن حدو و اندازه ای که فرمودید ،هستم، انشا... آنقدر زمان در اختیار ما باشد که بتوانیم "در یک چهارچوب استاندارد و مشخص" از دانش شما و سایر عزیزان ، استفاده کنیم .
  16. 1 پسندیده شده
      با سلام   مشخصاً اطلاع ندارم منظور شما از عدم وجود تجربه تلخ چه چیزی هست ؟؟؟ آیا خالی شدن مراکز نظامی ارتش چین از کارشناسان نظامی روس ، تجربه خوشایندی هست ؟؟ که ناگهان کالبد دفاعی یکشبه از متخصصین نظامی تهی شود !!!! و برای آنها جایگزینی (حداقل در کوتاه مدت) راهی وجود نداشته باشد!!!!   نکته جالب اینجاست که پس از خروج روسها اگر چه چینی ها موفق به ادامه کار شدند ولی کیفیت آنچنان پایین بود که در جریان یکی از رژه های نظامی ، بالگرد ساخت این کشور ناگهان بدلیل از دست دادن قدرت پروانه دم ، ساقط شد و هر دو خلبان بلافاصله کشته شدند.   و یا اینکه کیفیت ساخت این بالگرد در آن زمان چنان پایین بود که وقتی نخست وزیر این کشور قصد اهداء یک بالگرد ساخت چین را به رهبر کره شمالی داشت ، کارشناسان نظامی از ترس ساقط شدن ، آن را به شکل زمینی به کره شمالی حمل کردند .   و صدها دلیل دیگر ......................     نکته جالب اینجاست که در کنار ارتش چین ، ارتش کوبا هم تجربه تلخ کوتاهی روسها را بطور کامل تجربه کردند ( پس از بحران موشکی کوبا ) تا جایی که فیدل کاسترو در یک میهمانی در آلمان شرقی و در ملاقات با خروشچف ، صراحتاً این مساله را به وی متذکر شد و این ماجرا حتی به دوران یلتسین و پس از فروپاشی اتحاد شوروی هم کشیده شد تا جایی که دستمایه طنز مطبوعات هم قرار گرفت .
  17. 1 پسندیده شده
      سئوال این هست ، چرا تجربه تلخ ؟؟؟   1- نخستین تجربه روسها و چینی ها ، 14 فوریه 1950 ، اعطای یک وام 300 میلیون دلاری از سوی عمو ژوزف به مائوتسه تونگ که تمام این مبلغ صرف خرید قبضه های توپ ، صدها دستگاه تانک  و نیمی از این صرف تشکیل نیروی دریایی نوین چین شد .   2- در آغاز جنگ کره ،( فوریه 1951 ) روسها تعهد دادند که  یکسری زیرساختهای ویژه را برای پشتیبانی از پرنده های رزمی موجود در نیروی هوایی چین را ایجاد کنند . چین که یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود ، تا پایان این جنگ بیش از 3000 هواپیمای رزمی ( شامل میگهای 15 ،17 و 21)  و بمب افکن های سبک il--28 را دراختیار داشت . اما نکته جالب اینجا بود که اگر چه عمو ژوزف از تجهیز بیش از 60 لشکر چینی بسیار خرسند بود ، اما هرگز قصد نداشت صنعت نظامی تمام عیاری را در اختیار پسرعموهای چینی خودش بگذارد    مائو بارها رییس ستاد خودش را به مسکو فرستاد و سرانجام پس از رایزنی های گسترده ، روسها حاضر شدند خط تولید 7 نوع سلاح سبک را در اختیار چینی ها بگذارند و نه بیشتر از این .    3- سال 1952 ، به شکل جالب توجهی ، مائو با استفاده از روابط چوئن لای با عمو ژوزف ، به وی فشار وارد می کرد تا دقیقاً 147 کارخانه تولید سلاح برای تولید هواپیما ، تانک ، کشتی جنگی  را بطور کامل و به شکل وام بلند مدت در اختیار چین بگذارد . اما عمو ژوزف با همان حیله گری مشهور خودش ، از امضاء لیست بلند بالای چوئن لای امتناع کرد .      4- بعد از مرگ عمو ژوزف مهربان !!!!! ، نیکیتا سرگیوویچ خروشچف سرکار آمد ( همون مرد خپله اتحاد شوروی که با کفش و به سبک موژیکها ، روی میز مجمع عمومی کوبید ) . در 4 فوریه 1959 ، براساس یک قرارداد حیرت آور ، روسها متعهد شدند تا به چینی ها برای ساخت شناورهای نظامی و تسلیحات فوق پیشرفته  از جمله زیرسطحی های مسلح به موشکهای قاره پیما ، کمک کنند    5- اما علی الظاهر مائو بیش از اندازه لازم به روسهای غیر قابل اطمینان ، اطمینان پیدا کرده بود ، درست دو هفته قبل از برگزاری اجلاس چهار قدرت جهانی در پاریس ( 1960) ، روسها موفق شدند پرنده شناسایی u-2 را ساقط کنند ، آیزنهاور حاضر به عذرخواهی از روسها نشد ، اجلاس قدرتها برگزار نشد ، به همین دلیل ، مائو در اجلاس "فدراسیون جهانی اتحادیه کارگری "  در 5 ژوئن 1960 ، حال مرد خپله اتحاد شوروی را به شکل اساسی گرفت .   خوب ، با توجه به روحیات آشنای روسها ، خروشچف ، بلافاصله پس از بازگشت از سفر مجارستان ، دستور بازگشت 1000 مستشار روسی را که در 155 پروژه صنعتی نظامی چین شرکت داشتند را صادر کرد .    به همین دلیل مائو که تمام رویای ابرقدرتی اش ، از بین رفته بود ، مجبور شد عذر خواهی کند (1961) ، اما با وجود همه عذر خواهی ها ، روسها فقط با اتمام 66 پروژه از 155 پروژه موافقت کردند و این تعداد به هیچ عنوان در زمره انتقال دانش نظامی پیشرفته به چینی ها نبود .   تجربه تــــــــــــــــــــــلخ ........................................ :mrgreen:    این خلاصه شده 400 صفحه کتاب هست .     و به احتمال زیاد ، خواب بلند اژدهای سرخ ، از همین نقطه ، بتدریج  پایان یافت .  :winking: 
  18. 1 پسندیده شده
    با سلام      البته به همین خاطر هست که یک مقداری اعتقاد دارم ماجرای روست ابهام دارد و اینکه بطور مثال چرا از بین این همه روزهای سال ، درست در روز پدافند هوایی این حرکت صورت گرفت  و سئوالات دیگر ؟؟ حداقل تاحال حاضر پاسخ درستی برای این انتخاب ندیدم ..... با این حال بفرموده شما  بگذریم .   در خصوص زمین پایه بودن ساختارپدافند هوایی روسها که شاید نقطه ضعف انها هم محسوب می شود ، همین بس که همین دکترین رزمی به کشورهای همپیمان منتقل و نقاط ضعف آن هم در عمل  مشخص شد ، چرا که خلبان بدون راهنمایی کنترلر زمینی (بدلیل عدم وجود سامانه های لازم )  قادر نیست ماموریتهای خودش را با آزادی عمل اجرا کند . تفاوت آموزش به سبک غربی و شرقی طبیعتاً  بخوبی در جریان نبردهای هوایی میان ایران و عراق ، و اینکه خلبان چقدر آزادی عمل دارد ، روشن هست و هر دوطرف به آن اذعان دارند .    این مساله تا جایی ادامه پیدا کرد که در جنگ ویتنام ، شلیک به خودی توسط آتشبارهای ویتنامی در یک مقطع آنچنان زیاد شد که  ویتنامی ها مجبور شدند برای افزایش امنیت جنگنده های خودی ، از بین رینگ های پدافندی یک دالان را مشخص کنند تا میزان شلیک های اشتباهی کاهش پیدا کند . ( بعلت ضعف شبکه راداری و کنترلرهای ویتنامی و بعضاً روس که قادر به برقراری ارتباط درست با خلبان نبودند ) 
  19. 1 پسندیده شده
    با سلام     ضمن تشکر از شما   البته تا انجایی که اطلاع دارم ، آلمانی ها بعد از جنگ نخست جهانی ، بدلایل مختلف ، از جمله ترس شدید از نفوذ کمونیسم به غرب اروپا و تحرکاتی که پس از پذیرش پیمان صلح ورسای در جمهوری وایمار اتفاق افتاد ( مساله رزا لوگزامبورگ و... ) زیاد تنها هم نبودند . ترس شدید دول پیروز در جنگ از نفوذ بلشویسم و ایده مارکسیسم - لنینیسم و بعدها استالینیسم ( کمینترن ) موجب شد تا سیل سرمایه های جهان به اصطلاح آزاد و بویژه ایالات متحده ، بسوی آلمان شکست خورده و غرق در بدهی سرازیر شود تا سرخ ها وارد اروپای مرکزی نشوند و این با جدیت و تلاش آلمانی ها پیوند خورد و ظرف بیست سال به جایی رسید که نازی ها دوباره از خاکستر آلمان شکست خورده ، یک قدرت تازه را در اروپای مرکزی ایجاد کردند .   البته صرف نظر از تئوری های مختلف در خصوص قدرت گیری نازیسم در آلمان ، این مردم بالذات ، آدم های تلاش گری هستند و چه پس از جنگ نخست ، چه میان دوجنگ ، چه در جنگ دوم و چه پس از آن ، نشان دادند که از هیچ چیز ، همه چیز را ایجاد می کنند و علیرغم یکسری مسائل ، 70 و چند سال بعد از شکست در جنگ دوم ، عملاً اروپا را بدون جنگ ، تحت سیادت اقتصادی دارند .   بنابراین ، به نظر بنده ، فرض جنابعالی ، شاید منطبق بر روندهای پیش گفته نباشد .
  20. 1 پسندیده شده
    با سلام و تشکر     ماجرای ماتیاس روست مثال زده شده به این دلیل که اثبات شود ، الزاماً شبکه پدافند زمین پایه به تنهایی تامین کننده امنیت فضای یک کشور وسیع نیست ( حتی با وجود اینکه روسها بلحاظ کمیت در حوزه پدافند هواپایه هم حرفهایی برای گفتن داشتند و دارند )     تراکم شبکه دفاعی ارتش اتحاد شوروی مشخصاً کابوس هر مهاجمی بود .     طرح شماتیک از لایه پدافندی مسکو در اوایل ورود سامانه سام - یک به صحنه رزمی    1- ایستگاه رادار پیش اخطار دوربرد A-100D 2- ایستگاه رادار کوتاه برد A-100B 3- مجموعه آتشبارهای کمربند بیرونی دفاع هوایی مسکو  4- مجموعه آتشبارهای کمربند داخلی  دفاع هوایی مسکو 5- پست فرماندهی مرکزی دفاع هوایی مسکو ( شماره یک )  6-   پست فرماندهی مرکزی دفاع هوایی مسکو ( شماره دو )  7-  مقر جایگزین فرماندهی دفاع هوایی مسکو       بله ، بنده هم با این تحلیل موافقم . به همین دلیلی که فرمودید ، سرمایه گذاری صرف روی ایجاد بکه پدافندی زمین پایه اشتباه به نظر می رسد .       هم روسها ، هم آمریکایی ها ( در قالب ناتو و هم به تنهایی ) بعد از جنگ دوم بخوبی وجود قابلیتهای توامان تدافعی و تهاجمی نیروی هوایی را درک کردند و میزان سرمایه گذاری روی این قابلیت علیرغم وجود فناوری برای توسعه موشکهای بالستیک  ( از نسخه v-2 آلمانی که پدربزرگ موشکهای بالستیک روسی و آمریکایی و سایر موشکهای بالستک بشمار می آید ) نشان دهنده همین مساله است .       براساس مندرجات کتاب چین امروز ، علوم و فناوری های دفاعی    بعد از جنگ کره ، چینی ها بخوبی متوجه شدند که در یک جنگ احتمالی به هیچ عنوانی نمی توانند روی کمک خارجی حساب باز کنند ، علاوه برآن ، در سر بزنگاه ، حتی کمیت سلاح هم به انها کمک نمی کند ، در نتیجه ، نیروی هوایی این کشور که تا اواسط دهه 80 میلادی ، تقریباً بزرگترین نیروی هوایی بلحاظ پرسنل و تجهیزات بود و صدها فروند جنگنده های از رده خارج روسی و نسخه های ساخت داخل آن را در اختیار داشت ، بتدریج متوجه شد که عملاً هزینه ای سنگین را متحمل می شود در حالی که امکان رویارویی مستقیم با دشمن را ندارد ( حالا چه روسها برسر مشکلات مرزی و چه با آمریکایی ها و متحدانش شامل ژاپن ، بریتانیا و استرالیا ) . همین مساله باعث شد تا در دوران پس از مائو ، یک  تحول اساسی در این نیرو صورت گیرد .   بحث روی این قضیه بسیار مفصل هست و شاید الزاماً نسخه چینی برای ما که از ریشه ، چه تجهیزات و چه آموزش و چه دکترین ، غربی هستیم ، مناسب نباشد ، اما همین تغییر نگاه آنها به تهدیدات از همان سالها باعث شد تا در حال حاضر از دید اندیشکده های امنیتی غربی ، چینی ها به یک معضل جدی تبدیل شوند .   البته همانطور که فرمودید ، ارتباط کاملاً مستقیمی بین وضعیت اقتصادی و پیشرفت فناوری نظامی (نرم افزار و سخت افزار ) وجود دارد که نیازمند مباحث جداگانه ای است .     پی نوشت :   کار کردن روی مباحث جدی تر حوزه  نظامی ، در کنار بررسی سخت افزارها ، نیازمند علاقه کاربران و شرکت انها در مباحث خواهد بود ، چرا که صرف ترجمه مطلب ، جریانی یک طرفه بحساب می آید .
  21. 1 پسندیده شده
    با سلام - متشکرم    کاملاً - بنده هم  نیروی  موشکی رابی فایده نمی دانم ، فقط معتقدم این نیرو به تنهایی بازدارندگی ایجاد نمی کند .       همه این طرح هایی که فرمودید بسیار عالی است ولی صحبت براین است که ما در حال حاضر با یک تهدید های چند گانه بالفعل روبرو هستیم و طرح های روی کاغذ یا حتی در مرحله ساخت (که خوب همه اطلاع داریم چقدر صحت و سقم دارند )  مفید به فایده نیستند . ما نیاز به یک قدرت هوایی در شرایط واقعی داریم و ناوگان فعلی به هیچ عنوان ، تاکید می کنم ، به هیچ عنوان حتی پاسخگوی دفع تهدیدات نیست و این جای نگرانی بالفعل هست .  داشتن یک پیش بینی مثبت بسیار خوب هست ولی چشم انداز این پروژه ها مثبت نیست متاسفانه .        البته زیاد در حوزه موضوع تاپیک نیست ولی حتی تکذیب فروش 250 فروند سوخو روسی و یا حتی برنامه های بلندپروازانه تری که در همان سالها مطرح شد ، فقط یک بخشی از مشکل روسها بودند . آنچه که ناگفتنی است در کشور ما بود و فرصتی بود که از دست رفت و بازگشتی هم در کار نیست .        در مورد ارزش جنگی اعراب در یک جنگ تردید های جدی وجود دارد ، هرچند اعتماد به نفس انها ظاهراً بهتر شده ولی این دلیلی نمی شود که چون اعراب تایفون و رافال دارند ، پس در و تخته نیروی هوایی را باید بست . خوشبختانه ، شاید یکی از ویژگی های ما که عموماً درباره آن بحث نمی شود ، حفظ استانداردهای آموزشی است که اگر دیپلماسی دفاعی ما در دولتهای قبل و فعلی درست عمل می کرد و بکند ، آن وقت معادله مقداری دچار تغییر می شد .        دقت بفرمایید ، هم ارتش و هم سپاه ، تجربه اجرای عملیات رزمی زیر فشار هوایی را دارند ، اما جنگ احتمالی آینده بلحاظ ماهیت کاملاً متفاوت هست و  صرفاً به غرب و جنوب کشور محدود نمی شود و باید منتظر ماند تا دشمن از هر چهار جهات ضربت خودش را وارد آورد . این مساله نیازمند سرمایه  سنگینی در پدافند هست که شاید بطور کامل هم اجرایی نشود ( اتکاء صرف بر شبکه پدافند هوایی زمین پایه ) ( ماجرای عبور ماتیاس روست از شبکه پدافند هوایی اتحاد شوروی و مسکو مشخصاً پیش روی ماست )    مشخصاً وسعت سرزمین هم به نفع و هم به ضرر ماست . ( عراق - سال 1991 - وقتی آمریکایی ها زیر یک خم نیروی هوایی صدام را گرفتند و ان را فتیلیه پیچ کردند ، کل فضای عراق با ان شبکه پدافند پرتجربه که 8 سال تجربه رزمی داشت ، ناگهان بی فایده شد )        خوب ، بنده یک واژه را که فرماندهی محترم کل قوا چند سال پیش فرمودند را خدمت شما عرض می کنم : " تئوری دفاع پیشگیرانه "   و اینکه  " همانطور که برای یک دفاع خوب باید معرفت (شناخت ) خوب داشت ، برای اجرای یک تهاجم نیز باید از یک معرفت (شناخت / دانش ) خوب برخوردار بود .    دکترین نظامی ایران ، تدافعی هست و مشخصاً قصد کشورگشایی هم نداریم ، ولی دقت بفرمایید که نیروی هوایی یک نیرو مسلح با دو ویژگی تهاجمی و تدافعی است . همانقدر که قابلیتهای تهاجمی نیروی هوایی موثر هست ، قابلیتهای تدافعی آن بسیار پررنگ تر ( حداقل برای ما به جهت دفاع از تمامیت فضای هوایی کشور ) خواهد بود . 
  22. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست، بررسی ناوگان نیروی دریائی پاکستان رو ادامه میدیم:   ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان (بخش سوم : ناوهای پشتیبان)     ناو PNS Nasr : ناو سوخت رسان نصر ، در واقع  همان نفتکش (ناو پشتیبانی راه دور)  21.750 تنی Type 905 کلاس Fuqing Class ،  جمهوری خلق چین می باشند. نیروی دریائی پاکستان 1 فروند از این نفتکش ها را در سال 1987 از چین تحویل گرفته است.           ناو PNS Moawin : کشتی تدارکاتی و پشتیبانی معاون ، در واقع  همان (ناو پشتیبانی راه دور)  16.800 تنی Poolster class ،  هلند می باشند. نیروی دریائی پاکستان 2 فروند از این نفتکش ها را در سال 1994 و 2005 از هلند تحویل گرفته است.         ناوهای Coastal Tankers  : تانکرهای ساحلی!!! (کلمه و گوادر) PNS Kalmat و PNS Gwader ، دو نفتکش ویژه آبهای کم عمق ساخت کشور پاکستان که در سالهای 1984 و 1992 تحویل نیروی دریائی این کشور شدند.       ادامه دارد ... ----------- پ.ن : 1 : انشاءالله در پست های بعدی به سایر ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : بی صبرانه منتظر نقد و بررسی ناوهای پشتیبانی پاکستان ( و مقایسه آن با کلاس های مشابه در نداجا ) توسط دوستان و صاحب نظرات هستم.
  23. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست، بررسی ناوگان نیروی دریائی پاکستان رو ادامه میدیم:   ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان (بخش دوم : ناوچه های سبک - 2)     ناوچه Azmat class : ناوچه های موشک انداز  560 تنی کلاس عظمت ، محصول جمهوری خلق چین می باشند. نیروی دریائی پاکستان تعداد 8 فروند از این ناوچه ها را سفارش داده که تاکنون 2 فروند آن را تحویل گرفته است.         قایق تهاجمی MRTP-33 : این قایق تهاجم سریع و موشک انداز ، محصول کشور ترکیه می باشد. نیروی دریائی پاکستان 8 فروند از این قایق ها را اعلام نیاز نموده که تاکنون 2 فروند آنرا تحویل گرفته است.         قایق تهاجمی MRTP-15 : این قایقهای تندرو پاکستانی ، محصول کشور ترکیه می باشند. نیروی دریائی پاکستان تعداد 2 فروند از این قایق ها را اختیار دارد.         ----------- پ.ن : 1 : انشاءالله در پست های بعدی به سایر ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : بی صبرانه منتظر نقد و بررسی ناوگان ناوچه های سبک پاکستان، ( و مقایسه آن با کلاس های مشابه در نداجا ) توسط دوستان و صاحب نظرات هستم.
  24. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام به دوستان میلیتاریست، بررسی ناوگان نیروی دریائی پاکستان رو ادامه میدیم:   ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان (بخش دوم : ناوچه های سبک - 1) قایق های موشک انداز جلالت و لارکانا (هر دو ساخت پاکستان)   ناوچه Munsif class : ناوچه های مین شکار 500 تنی کلاس مُنصِف ، محصول کشور فرانسه می باشند. (بازسازی شده توسط پاکستان) نیروی دریائی پاکستان تعداد 3 فروند از این ناوچه ها را با نام های منصف ، محافظ و مجاهد در اختیار دارد.           ناوچه Jalalat II class : ناوچه های موشک انداز کلاس جلالت ، محصول کشور پاکستان می باشند. نیروی دریائی پاکستان تعداد 2 فروند از این ناوچه ها را در اختیار دارد.         ناوچه Jurrat class : ناوچه های موشک انداز کلاس جرأت ، محصول کشور پاکستان می باشند. نیروی دریائی پاکستان تعداد 2 فروند از این ناوچه ها را در اختیار دارد.           ناوچه Larkana class : ناوچه های تهاجم سریع کلاس لارکانا ، محصول کشور پاکستان می باشند. نیروی دریائی پاکستان تعداد 2 فروند از این ناوچه ها را در اختیار دارد.       ----------- پ.ن : 1 : انشاءالله در پست های بعدی به سایر ناوگان سطحی نیروی دریائی پاکستان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : بی صبرانه منتظر نقد و بررسی ناوگان ناوچه های سبک پاکستان، ( و مقایسه آن با کلاس های مشابه در نداجا ) توسط دوستان و صاحب نظرات هستم.
  25. 1 پسندیده شده
    بهتر بود به جای لفظ ناوچه از ناو پاسور سنگین استفاده ميکردين چون هم خوانی بیشتری با فريگيت داره