EsmaielF4

Members
  • تعداد محتوا

    33
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط EsmaielF4


  1. با توجه به اینکه به نظر میرسه قسمت دودکش در ناو سهند کوچک تر شده و جای کمتری هم اشغال کرده میشه به امکان نصب تسلیهات بیشتر مخصوصا سطح به هوا, امیدوار بود؟ سیستم VLS چه طور؟ واقعا یکی از نقاط ضعف بزرگ شناورهای ما نبود همین سیستم پرتاب عمودی است.

     

    یادم نمیاد تاپیکی تو بخش نیرو دریایی باشه و دوستان درباره عدم نصب VLS روی شناور ها صحبت نکرده باشند!

     

    در شناور های کلاس موج فضای بدنه حتی برای نصب سیستم های CIWS هم کفایت نمیکنه چه برسه پرتابگر عمودی! شما نگاهی به شناورهایی که VLS دارن بندازید اکثرا بالای 5000 تن هستند. اگر قرار به نصب VLS باشه باید به سراغ شناور هایی با تناژ بالاتر بریم.

    • Upvote 3

  2. مثلا تا الان هیچ هواپیمایی نتونسته از قفل راداری تامکت و موشکش فینیکس فرار کنه ( یه مورد فرار وجود داره اونهم به خاطر سرعت بالای میگ۲۵ بود)

     

    و اما هواپیماهای زیادی موفق به فرار از دست فونیکس و تامکت شدند !

    در تاریخ نیروی دریایی امریکا 3 تیر فونیکس در شرایط جنگی واقعی شلیک شد که هیچ کدام به هدف اصابت نکردند !

     

    در 5 ژانویه 1999 دو فروند تامکت اتفاقا مدل D در حال گشتزنی بر فراز منطقه پرواز ممنوع عراق با فروند MiG-25 عراقی درگیر شدند و هر کدام یک تیر AIM-54 به سمت اهداف خود شلیک کردند که هر دو خطا رفتند.

     

    چندین ماه بعد در 9 سپتامبر همان سال هم یک فروند F-14 از اسکادران دوم شکاری به سمت یک فروند MiG-23 عراقی یک تیر فونیکس شلیک می کند که آن هم به هدف اصابت نمی کند.

     

    در جنگ تحمیلی هم تعداد فونیکس های به هدف اصابت نکرده فقط اون مورد نیست بیش تر از یک عدد هست.

     

    و البته این اصلا به معنای زیر سوال بردن خلبانان عزیزمان نیست، بالاخره موارد زیادی هستند که باعث عدم موفقیت یک موشک می شوند ولی با مقایسه درصد موفقیت صفر (!) فونیکس های نیروی دریایی امریکا در یک بازه زمانی 11 ماهه و عملکرد بی نظیر تامکت های ما در 8 سال جنگ تحمیلی خود گویای همه چیز است !

     

     

     

    برای شکستن قفل راداری و حرارتی راه های زیادی هست و برخلاف نظر بعضی دوستان که با یک حادثه ارزش سوخو24 و کل صنایع دفاعی روسیه رو زیر سوال بردند از نظر بنده حقیقت چیزی دیگریست.

    از هفته پیش که ترکیه بر سر قضیه بمباران روستاهای ترکمن به روسیه اخطار داد جنگنده های ترکیه منتظر فرصتی برای زهر چشم گرفتن از روسیه بودند تا اینکه یک سوخو24 بدون اسکورت در نزدیکی نوار مرزی پیدا شد و بقیه ماجرا . . . این نظر من محتمل ترین سناریو میتونه باشه

     

    از طرف دیگه یکی از ساده ترین کارهایی که روسیه برای مقابله به مثل میتونه انجام بده بمباران شدید تر پالایشگاه ها و تانکر ها و مخازن نفتی باشه

     

     

    واقع چون روس ها تلاش داشتند یک انسجام عملیاتی برای مبارزه با تروریست ها به وجود بیاورند هماهنگی های لازم با کشورهای مختلف منطقه مخصوصا اسرائیل وترکیه را انجام داده بودند و نیروهای آنها نسبت به ترکیه گارد دشمن نگرفته بودند و به همین دلیل هم هواپیماهای روسیه تدابیر احترازی برای مقابله با حمله جنگنده های دشمن به خود را اتخاذ نکرده بودند و سیستم های دفاع الکترونیکی که فضای فعالیت هواپیماهای دشمن را در محیط چند صد کیلومتری هواپیماهای آنها خنثی می کند را جهت تسهیل عملیات هواپیماهای دیگر کشورها بر علیه داعش فعال نکرده بودند و ترک ها هم از این ماجرا سوء استفاده کردند

     

     

    این دیگه از اون حرف ها بود ! همین میل35 ها با اینکه با هیچ تهدید جدی مواجه نیستند همیشه با فلیر عملیات می کنند و در هر حمله اقدام به پرتاب فلیر می کنند. شک نکنید این سوخو هم با تجهیزات کامل پرواز کرده ولی در کمین جنگنده های ترکیه غافلگیر شده

    • Upvote 8

  3. با این حساب میشه گفت فانتوم ها 21 سال بعنوان هدف پرنده در USAF خدمت کردند (از 1996 تا 2017) بدون شک مهمترین بخش خدمتش حمل و شلیک یک تیر موشک ضد رادار (ظاهرا مدلی مشتق شده از AGM-88 مجهز به موتور رمجت) بود و حتی مدتی صحبت از QF-4G بعنوان پهپاد های سرکوب پدافند شده بود که ظاهرا با تصمیم بازنشست کردن هدف های پرنده کنار گذاشته شد، این درحالی است که هزینه تمام شده تبدیل یک فانتوم بسیار کمتر از یک پهپاد بوده (هرچند محدودیت های خودش رو هم داره)

     

    QF-16 از فانتوم مانور پذیر تر هست و پرواز جنگنده های امروزی رو خیلی بهتر از فانتوم میتونه شبیه سازی کنه.

     

    http://www.deagel.com/library/QF-4-drone-carrying-high-speed-anti-radiation-missile_m02008012200002.aspx

     

    http://media.defenceindustrydaily.com/images/AIR_UAV_QF-4_Firing_Missile_2007-01_lg.jpg

     

    فروش فانتوم و خیلی از جنگنده های اسقاطی از قبل هم وجود داشته و طرفداران سینه چاک فانتوم (!) میتونستن قسمت هایی از کاکپیت و پانل های کنترل رو خریداری کنند.

     

    http://aviation.watergeek.eu/images/f-4cde/dave_f-4d_1.jpg

     

    http://aviation.watergeek.eu/images/f-4cde/dave_f-4d_2.jpg

     

    اسکادران 82 اهداف پرنده هم (درحال حاضر) تنها اسکادران نیروی هوایی امریکاست که از جنگنده ها به عنوان هدف پرنده استفاده میکند.

    پچ اسکادران 82

     

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/82dats-emblem.jpg

    • Upvote 8

  4. حکایت این هدف مشقی زدن حکایت گربه ای هست که دستش به شکار نمیرسه drone میزنه ! چیزی که ما از سوابق تامکت های امریکایی دیدیم زدن تعدادی هدف مشقی، چهار جنگنده ما قبل تاریخ لیبیایی ، یک بالگرد نگون بخت و یک جنگنده خودی بوده! (متاسفانه از قضا فانتوم !) . سوابق فونیکس در نیرو دریایی که اصلا تعریف و جدیتی نداره ! و بهتره این گربه دلش به زدن هدف بی سرنشینی خوش باشه که وقتی سرنشین داشت MiG Killer عصر بود!

     

    وگرنه فانتومی که خللبان داشته (!) اتفاقا خیلی هم خوب از پس تامکت بر اومده ! که شرح درگیری این دو جنگنده بر فراز خلیج فارس تکرار مکررات هست

     

    در کل اگر پرچمداری خلبانان ایرانی نبود بعید میدونم طرفداران سینه چاک تامکت حرفی برای گفتن داشته باشند!

     

    و البته فرجام عبرت نگیرندگان چیزی میشه تو همین مایه ها icon_cheesygrin

     

    http://cmsimg.airforcetimes.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Site=M6&Date=20070702&Category=NEWS&ArtNo=707020364&Ref=AR&MaxW=640&Border=0&DoD-scrapping-old-F-14s-D-M-boneyard

     

    و حرف آخر: فانتوم برای ما هیچگاه به تاریخ نمی پیونده و همیشه در دل ما جا دارد!!! fi_lone_ranger

     

    ============================================================================================================

     

    معذرت که تاپیک رو به حاشیه کشوندم . . . یکی ندونه فکر میکنه fan wars هست!! از همین الان منتظر شست های بر افراشته طرفداران تامکت و بن شدن هستم talk_to_the_hand

    طرفداران تامکت با لحن شوخی پست رو بخونن! و از بنده به دل نگیرن!

    • Upvote 5

  5.  

     

     

    سرهنگ دوم سپاه تفنگداران ایالات متحده ، باب رابینسون در کنار جنگنده F-4H.1 خود ( پروژه SKY BURNER) 

     

    با این تفاسیر ، پس از دوسال ، یعنی در 22 نوامبر1961 ، سرهنگ دوم ، باب رابینسون ، جمعی سپاه تفنگداران ارتش ایالات متحده ، فانتوم اصلاح شده را در جریان یک پرواز آزمایشی ، به سرعت 1606340 مایل در ساعت رساند که بعنوان یک رکورد جدید ، به ثبت رسید .

     

     

    دست مریزاد ! بسیار عالی ! استفاده کردیم!

     

    گفته میشه در این رکورد گیری درحالیکه هواپیمای رابینسون هنوز درحال شتابگیری بود وی به دلیل نگرانی از میزان آب و الکل مخازن و اینکه موتور ها در دمایی بالاتر از حد معمول کار می کردند به این رکورد گیری خاتمه داد.

     

    بنده جایی خونده بودم در این رکورد گیری موشک های اسپارو هم زیر بدنه لود شده بودند!! آیا شما تایید می کنید؟

     

    در طول سال های 1960 تا 1962 اف4 ها 13 رکورد جهانی از خود بجای گذاشتند که در بین جت های جنگنده بی سابقه است. در سال 1958 هم رکورد جهانی سقف مطلق پرواز تا ارتفاع 98557 پا توسط فانتوم شکسته شد.

     

    و فراموش نکنیم همه این رکورد گیری ها توسط F-4A انجام شد!! (باشد که عبرتی باشد :winking: )

    • Upvote 7

  6. thumb_4-book_-rev-israeli-phantoms-vol-2

     

     

     

    ممنون محمد جان

    این عکس که چه عرض کنم طرح از معدود عکسی بود که از F-4E(S) دیدم . گونه شناسایی فانتوم با امکاناتی ویژه مخصوص اسراییل. گفته شده حتی امکان حمل و شلیک سایدوایندر رو هم داشتند!

     

    این هواپیماها بعد از لغو طرح F-4X یا RF-4X به اسراییل تحویل شدند. داستان اف4 ایکس برمیگردد به زمانی که نیروی هوایی اسراییل به دوربین های ارتفاع بالای HIAC-1 که پیشرفته ترین دوربین های شناسایی آن زمان ایالات متحده بود علاقه مند می شود. ولی نصب غلاف بزرگ این دوربین باعث ایجاد پسای زیادی میشد که در سرعت و برد و حداکثر ارتفاع قابل دستیابی هواپیما تاثیر منفی داشت و با این مقدار پسای ناخواسته ارتفاع مناسب دوربین های HIAC-1 تقریبا دست نیافتنی بود. سرانجام پیشنهاد ارتقای موتور های J-79 با سیستم تزریق آب مورد قبول واقع شد. اف 4 ایکس از دو مخزن آب منطبق با بدنه استفاده میکرد که با تزریق قطرات بسیار ریز آب در حد میلیمتر به هوای موتور باعث خنک شدن هوای ورودی به موتور و انبساط هوا و بالطبق افزایش راندمان موتور میشد. این افزایش راندمان به حدی بود که عملا اف4 ایکس را تبدیل به پیشرفته ترین فانتوم های عملیاتی دنیا می کرد و همین باعث نگرانی امریکا شد. درست زمانی که همه مشکلات حل شده بود برنامه با دیوار سیاسی مواجه شد و سرانجام این طرح بلند پروازانه کنار گذاشته شد و بجای آن چند فروند فانتوم با مدل کوچک شده دوربین HIAc-1 به اسراییل تحویل داده شد که با شناسه ی F-4E(S) شناخته میشوند.

     

    http://www.afwing.com/intro/f4/book/f4x.jpg

     

    http://forum.valka.cz/files/119rf-4e_s__498__01_251.jpg

     

    http://members.optushome.com.au/mschew/F-4X03.jpg

     

    http://members.optushome.com.au/mschew/F-4X02.jpg

     

    http://www.afwing.com/d/file/aircraft/usa/fighter/e24ca661f09cb3d39465817163cbb38b.jpg

     

    http://img.bemil.chosun.com/nbrd/files/BEMIL085/upload/2008/06/F-4E%2069-7576%B1%E2%C3%BC%B7%CE%20%B0%B3%C1%B6%C7%D1%20RF-4X%20%C3%CA%B1%E2%20%B8%F1%BE%F7.jpg

     

    http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2014/06/rf-4x.jpg

     

    f4pitnew.jpg


    تصاویری از کتاب Israeli Phantoms

     

     

    بجای اسکوپ رادار و یه سری ایندیکتور ها دو عدد مانیتور ام اف دی. چیدمان خوبی رو برای نصب مانیتور ها انتخاب کردند. ولی بنده تو این عکس پنل های arming رو نمی بینم و حدس میزنم کاکپیت یکی از آر اف 4 ها باشه

    یعنی میشه روزی کاکپیت های فانتوم های دوران رو این شکلی ببینیم؟!

     

    848176755111389546125B15D.jpg

    (جنگنده F-4E ساخته شده برای نیروی هوایی ایران ساعاتی پس از خروج از خط تولید)

     

    یک نکته دیگه اینکه این تصویر در ایران و پس از تحویل به نیروی هوایی گرفته شده و نه در امریکا! چرا که جنگنده هایی که به سفارشایران ساخته شدن با استتار سفارش داده شده ولی با نشان نیروی هوایی امریکا usaf رنگ آمیزی شدند و بعد از تحویل نشان نیرو ی هوایی امریکا پاک شد و نشان IIAF و دایره ی سه رنگ حک شد. اگر به دو تصویر پایینی همین عکس دقت کنید فانتوم ها با استتار خاورمیانه و نشان usaf رو می بینید که هنوز تحویل ایران نشدند.

     

    از مدیران خواهش می کنم تصاویر رو به گالری منتقل کنن بعضا بسیار کمیاب هستند.

    • Upvote 3

  7. پس چه بهتر کاری که آمریکا با آمرام کرد ما هم بکنیم و یک موشک طراحی کنیم که جسه و وزن زیادی نداشته باشه و بشه روی همه ی تایپ پرنده هامون استفاده اش کنیم .

    یه استراحتی هم به اسپارو های کم دقت و پر دردسر مون هم میدیم و بازنشسته شون بکنیم

    همه ی تایپ ها؟!

    گفتن و تایپ کردنش خیلی اسونه ولی در عمل تقریبا غیر ممکنه

    دلیلش هم بسیار سادست. این تنوع ناوگانی که ما داریم تقریبا در دنیا بی نظیره ! از هر کشور و بلوکی هواپیما داریم ! از امریکا و شوروی و چین بگیر تا فرانسه و حتی پاکستان !!

    ساختن موشکی که با همه این سیستم ها سازگار باشه اگر غیرممکن نباشه بسیار بسیار دشواره. همین موشک هاوک که گفتید دلیل adapt شدنش با تامکت این بود که اولا هر دو خاستگاه مشترکی داشتند و هم فینیکس هم هاوک هر دو با یک طول موج کار میکنند و سیستم هدایت مشابه دارند.

     

    ولی اینجا صبحت از ناوگانی هست که هر بخشش در یک جای دنیا ساخته شده!!! هنوز نیرو با سیرانو های میراژ ها درگیره و هنوز سایدوایندر و بمب های سقوط آزاد هم روی میراژ ها نتونستیم منطبق کنیم ساخت موشک هوا به هوای راداری که با همه جور سیستم شرقی و غربی سازگار باشه خیلی دور از ذهنه

     

    ساخت موشکی با مدار ها و سیستم های دیجیتال که بتونه روی هواپیمایی مثل فانتوم لود بشه (به قول شما جایگزین اسپارو) هم نیازمند تغییرات زیادی روی زیر سیستم های رادار و کنترل آتش فانتوم هست که 50 ساال پیش با سیستم های تمام آنالوگ ساخته شده ( فانتوم های دی که لامپ خلا دارن!!)

     

    واقعیت اینه که با هواپیما هایی که در حال حاضر داریم (سطح تکنولوژی منظورمه) با ساخت موشک هم چیز دندون گیری از آب در نمیان. یا باید یک بسته ارتقا اساسی در سازه و همه سیستم ها علی الخصوص الکترونیکی دریافت کنند (مثل تجربه ای که ترکیه و آلمان و یونان با فانتوم هاشون داشتند) یا اینکه به سمت خرید هواپیما بریم.

     

    با این حال پروژه جایگزینی موشک فونیکس توسط دوشرکت هیوز – رایتون و جنرال داینامیکس – وستینگهاوس وجود داشت که هر دو دارای برد (بیش از 180 کیلومتر) وبه ترتیب وزن 300 کیلوگرم و172 کیلوگرم بودن که سرانجام لغو شدن .

     

    صرفا جهت اینکه بحثش پیش اومد:

    موشکی که قرار بود AIM-152 نام بگیره و درصورت ساخت چیزی در حد R-172 میشد.

     

    http://marvellouswings.com/Aircraft/Missile/M-152/Pic/ACIMD%20China.JPG

     

    http://sistemasdearmas.com.br/aam/aaamams.jpg

     

    http://members.optushome.com.au/mschew/AIM-155.jpg

     

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/AIM-152_AAAM.svg

     

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/ACIMD_missile_on_F-14A_at_NWC_China_Lake_1980s.jpg

     

    بالایی طرح هیوز و ریتون

    پایینی طرح جنرال داینامیکز و وستینگهاوس

     

    این مناقصه به دلیل فروپاشی شوروی و از بین رفتن تهدید هیچگاه به پایان نرسید.

    • Upvote 5

  8.  
    123231321.jpg
     
     
     

     

     
    سلام و درود و ممنون بابت زحمتی که برای مقاله کشیدید
     
    این توپ ها و mortar هایی که روی شتر ها حمل میشدند رو اولین بار در موزه مشهد دیدم خیلی برام سوال بود که واقعا این توپ ها روی شتر ها شلیک میشدن؟!
    اگر جواب مثبته یعنی لگد وحشتناک این توپ ها برای حیوان زبان بسته مشکل ایجاد نمی کرد؟!
    • Upvote 3

  9. به نظر میرسه پنهانکاری پیش از رسیدن به بلوغ و بکارگیری گسترده این فناوری (مثلا تولید اف 35-T-50- جنگنده های چینی و...) با تهدید مواجه شده! 

    به هر حال دنیای نظامی محل تقابل روش ها و ضد روش هاست ، هر محصولی یک روز انحصار قبلی ها رو میشکنه و پنهانکاری هم از این امر مستثنی نیست !

    همونطور که گفتید پنهانکاری داره دوران بلوغ خودش رو سپری میکنه و پنهانکاری با شیوه های فعلی (عمدتا مبتنی بر شکل و مواد بدنه) خیلی شکننده به نظر میرسه و تا چند دهه دیگه باید منتظر روش های دیگه ای برای پنهانکاری باشیم از جمله روش حذف فعال که تا حالا کمتر مورد توجه قرار گرفته . . . حالا که بحثش پیش اومد از اساتید که دستی بر آتش دارند خواهش میکنم همینجا این مبحث حذف فعال رو کمی تحلیل و برای بنده و سایر دوستان باز کنند

     

    همینطور روش های مقابله با استیلت هم به روز تر خواهند شد . . . الان صحبت رادار های مداری و شناسایی با جریان های گردابه ای نوک بالها و تاثیرات الکترومغناطیسی گاز های خروجی موتور بر روی جو برای شناسایی هواپیماهای پنهانکار هست.

    • Upvote 3

  10. دوستانی که اطلاع دارند گردان شکاری فوق ، کدام گردان هست و یا تصویر واضح تر از پچ مورد نظر را کجا می شود پیدا کرد ، در صورت امکان بنده را مطلع نمایند

    درود

    تا الان تنها منبعی که مفصل درباره جنگنده ها و اسکادران ها و حتی کامو های جنگنده های بعثی مطلبی نوشته همان کتاب معروف Iraqi Fighters 1953 - 2003 Camouflage & Marking هست که تا الان لینک دانلودی از آن پیدا نکردم. البته با پرداخت 46 دلار ناقابل (!) میشه سایت آمازون خریداری کرد.

     

    http://iraqimilitary.org/forums/download/file.php?id=615

     

    http://iraqimilitary.org/forums/download/file.php?id=612

     

    http://iraqimilitary.org/forums/download/file.php?id=611

     

    اینها لیست رجیستر های میراژ های عراقی هستند. متاسفانه با وجود عکس های فراوان از میراژ ها عراقی ها هیچ نشانه یا عدد مشخصی برای نشان دادن پایگاه روی جنگنده های خود حک نکردند که همین تشخیص جنگنده های هر پایگاه را از روی عکس دشوار می کند.

     

    و این هم تعدادی تصویر کمیاب از میراژ هی عراقی در حال سوختگیری هوایی

     

    thumb_4501_EQ4_200.jpgthumb_F1EQ_buddy.jpgthumb_numriser5pk.jpeg

     

    thumb_REF.jpgthumb_reworked.jpeg

     

    میراژ ها و بمب های لیزری

     

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10300/bgl_f1eq_1.jpg]thumb_bgl_f1eq_1.jpg[/url]

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10300/f1eqserial.jpg]thumb_f1eqserial.jpg[/url]

     

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10300/matra_bgl_f1eq_2.jpg]thumb_matra_bgl_f1eq_2.jpg[/url]

     

    این هم تصویری از 4014 چهاردهمین F-1EQ عراقی با 14 کیل مارک روی بدنه !!! در سال 2003

     

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10300/IrAF-Mirage_F_1-4014.jpg]thumb_IrAF-Mirage_F_1-4014.jpg[/url]

    • Upvote 14

  11. با این حال آن طوری که میاگکی بیان داشت آنها با صعود به ارتفاه 65676 پایی قادر به دیدن بلک برد شدند. آنها برای رهگیری بلک برد بسیاری از قوانین پروازی متداول برای جنگنده های شوروی را شکسته بودند.

     

    خلبان های شوروی و کلا سیستم نیروی هوای شوروی طوری بود که خلبان  ها بسیار به دستورات ایستگاه زمینی وابسته بودند و استقلال عملیاتی اندکی داشتند. ضعف این وابستگی رو میشه در عملیات های کشور هایی که از سیستم شرقی استفاده می کردند رو به خوبی دید.

    ممکنه درباره این قوانین که برای رهگیری زیر پا گذاشته شد بیشتر توضیح بدید ؟ اتفاقا به نظرم بدون اجرای مو به موی دستورات ایستگاه زمینی رهگیری بلک برد برای خلبانان غیر ممکن بوده!

     

     

    تنها هواپیمایی که سرعتی مشابه سرعت بلک برد را داشت MiG-25 بود ولی حتی اگر این هواپیما می توانست تا 3.2 ماخ سرعت بگیرد باز هم نمی توانست این سرعت را برای مدت زمان طولانی حفظ کند تا به بلک برد برسد.
    مشکل بعدی که متوجه فاکس بت بود فقدان تاثیر گذاری موشک های R-40 بر ضد هواپیمایی کوچک تر از بمب افکن های استراتژیک عظیم بود.
    با فرار ویکتور بلنکو و هواپیمای میگ 25 او به غرب، آمریکایی ها دریافتند که موشک های شوروی در فضاهای بالایی جو و کمبود اکسیژن به خوبی عمل نمی کنند و بدین صورت خیال آنها از بابت رهگیری بلک برد توسط میگ-25 های شوروی راحت شد.

     

     

    یکی دیگه از این مشکلات کامپیوتر ها و سیستم های الکترونیکی رادار های میگ25 بودند که اصلا توانایی پردازش اطلاعات اهدافی با سرعت بلک برد رو نداشتند.

     

     

    برام جالب بود! تا قبل از میگ31 هیچ جنگنده شوروی نتونسته بود روی بلک برد lock کنه ولی ویگن سوئدی تونست! این نشون میده چقدر روس ها حداقل از نظر اویونیک حتی از کشوری مثل سوئد هم عقب تر بودند!

    • Upvote 3

  12. سلام به همه دوستان . . .

     

    http://up.aerospacetalk.ir/images/34826785409421700291.jpg

     

    چند روز پیش عکس این موشک خوش خط و خال رو تو یکی از سایت ها دیدم

     

    ظاهرا یکی از کار های جهاد خودکفایی برای ساخت موشکی در حد اسپارو بوده تا احتمالا جایگزین AIM-7E/E-2 های پر دردسر بشه که مثل 99% طرح های نهاجا کنار گذاشته شد! یک موشک شبیه به همین زیر بال چپ فانتوم دی (که نشون میده احتمالا این عکس در پایگاه هفتم گرفته شده) لود شده از دوستان کسی درباره این موشک مشخصاتش، اسمش، و اینکه اصلا سابقه پرتاب شدن و . . . اطلاعی داره؟!

     

    =====================================================================

     

    ممنون از تذکر ویرایش شد این هم لینک تصویر آپلود شده

     

    orang_missile.jpg

    • Like 2
    • Upvote 6

  13. فرق پهپاد انتحاری با یک موشک در سرعت هست. یه موشک اقلا 600 کیلومتر به ساعت سرعت بیشتری داره و انرژی جنبشی بیشتری موقع برخورد بوجود میاره در نتیجه نسبت به یه پهپاد میشه سرجنگی کوچکتری روش نصب کرد.

     

    فقط نمیدونم چطور با اون شکلش به همچین مداومتی پروازی رسیده icon_eek  آخه تصور اینکه یه موشک 6 ساعت Patrol انجام بده واقعا سخته!!

     

    این موشک موقع گشتزنی چه سرعتی داره؟؟

    • Upvote 2

  14. با تشکر از جناب cheka شما اطلاع دارید هواپیمایی سوخت رسان چه نوعی هست؟؟؟(تو عکسی که خودتون گذاشتید)

    [quote]دود که فکر نکنم! ولی جریان هوایی که پشت سر سوخت رسان ایجاد میشه عملکردی تو پرواز بمب‌افکن نداره؟ خطرناک نیست؟؟ بالاخره هیچی‌هم که نباشه یه جریان وای خیلی اشفته اونجا بوجود میاد....[/quote]

    بومر برا همین کاراس دیگه کمک میکنه لوله بوم صاف بره تو فیول پایپ!!!

    اگه دقت کنید رو بوم های امریکا دو تا سکان هست... بومر با همونا حرکت بوم رو کنترل میکنه.....

    ولی توربولانس..... در بدترین حالت ممکنه لوله از پایپ خارج بشه و یه بلایی سر هواپیما بیاد که البته خیلی خیلی نادره...

    اگه توربولانس واقعا جدی بود(تو 747 شاید ولی تو 707عمرا) خلبان جنگنده بو سوخترسان میگه رانش دو موتور داخلی رو کم کنه (و خلبان هم مجبوره برا جبران دو تا موتور بیرونی رو بیشتر تراتل بده)
    • Upvote 3

  15. خيلى جالبه! فكر نمى كردم هواپيماى پشتيبانى هوايى «سه موتوره» داشته باشيم! آيا جنگنده ديگرى هم هست كه تعداد موتورهاش ٬ يك عدد غير رايج باشه؟ مثلاً 6 موتوره!!!!



    دوستان از دیدن سه موتور تعجب کردن!!! پس لازمه یه کم سطح مطالعتون رو بالا ببرید این هم جنگنده ای با 8 موتور !!! درست خواندید هشت موتور ....... F-109 که به مرحله تولید انبوه نرسید

    http://en.wikipedia.org/wiki/F-109

    • Upvote 1

  16. با تشکر از جناب رضا ولی چند نکته ریز هست:
    [quote][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10134/normal_45676464.jpg[/img]
    [color=#000000][font=tahoma, arial][size=3]نازل KC-97 درحال اتصال به هواپیمای بمب افکن جهت سوخت گیری، تصور کنید این عملیات بدون هر راهنمای الکترونیک و فقط با تجربه و تسلط خلبان ها انجام می گرفته[/size][/font][/color]

    [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10134/normal_51551101.JPG[/img]
    [color=#000000][font=tahoma, arial][size=3]این نمونه پیشرفته KC-97 است که می تواند تا ۲۰۰،۰۰۰ گالن سوخت انتقال دهد در کنار آن تا ۳۷ نفر سرنشین و ۳۷،۶۵۰ کیلو بار حمل کند[/size][/font][/color][/quote]

    این دو هواپیما کلا متفاوتند یکی پیستونی اون یکی توربوفن درحالیکه شما دو تا رو KC-97 معرفی کردید(معلوم شده کپی پیسته!!)

    بهتره بدونید دومین عکس KC-135 هست که همون یویینگ 707 نوع سوخت رسانش هست و نیروی هوایی خودمون هم داره

    دوم اینکه من فکر نمیکنم سوختگیری با بوم کار سختی باشه چون بومر از توی اتاقک میتونه بوم رو کنترل کنه

    اصلا تا حالا فکر کردید چرا او سوختگیری بوم استفاده میشه نه سوختگیری قیفی؟؟ مگه نه با قیف میشه دو تا جنگنده رو همزمان سوخت داد ولی با بوم فقط یکی پس قضیه چیه؟؟

    قضیه اینطوریه که سوختگیری قیفی صد برابر سخت تر از تلسکوپیه چون اپراتور (بومر) نداره و یه ریفیولینگ با قیف بیشتر از بوم ریفیولینگ زمان می بره

    از طرف دیگه بوم تلسکوپی ضخامت بیشتری داره و در زمان یکسان مقدار سوخت بیشتری انتقال میده نسبت به تلسکوپی

    درباره پست دوم هم به نظر که فوتوشاپه و مغز من هنوز این عکس رو هضم نکرده icon_eek :surprised:
    • Upvote 3
    • Downvote 1