Navard

VIP
  • تعداد محتوا

    797
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    19

پست ها ارسال شده توسط Navard


  1. فیلمی از انهدام یک تانک روسی توسط  FPV اوکراینی

     

      یک تانک روسی مجهز به بسته ارتقایی لانه طیور، توسط یک FPV اوکراینی به راحت ترین شکل ممکن نابود میشود. یکی از مزایای کوادهای انتحاری نسبت به تسلیحات با کاربرد مشابه همچون موشک های ضدتانک (atgm) و راکت های ضد تانک، توانایی مانور دهی زیاد در فاز پایانی هست. کواد میتواند با انعطاف پذیری تمام خود را به تانک برساند و آنقدر در اطراف آن بچرخد تا نقطه ضعیف مطلوب خودش را پیدا کند. چه بسا چنین کاربردی در جنگ ضد زره علیه سامانه های دفاع فعال از جمله تروفی هم موثر واقع شود و یک کواد با حرکت در نقاط کور شهری شانس نزدیک شدن به یک تانک را بدون کشف شدن و شلیک پرتابه های دفاعی تانک  داشته باشد و در نتیجه دیگر نیروی پیاده، نیازی به رساندن خودش به فاصله چند ده متری تانک ندارد.

     

     

    https://aparat.com/v/mzb0286

    • Like 4
    • Upvote 10

  2. 12 minutes قبل , zed گفت:

    با سلام خدمت همه دوستان گرامی

    آیا آثار خودکشی با مرگ موش با آثار غرق شدگی یا مرگ بر اثر گلوله یکی است ؟ پزشکی قانونی قطعا روشهایی برای تفکیک این موارد دارد . احتمالا چون کیف حاوی اسناد برای آلمانها مهمتر از خود جسد آن هم در میان جنگ بوده است ، به همین دلیل هم جسد به طور کلی از معادله حذف شده و تمرکز بر روی اسناد بوده است و حتی صحت سنجی اسناد هم صورت نگرفته است  .عجله ای که ناشی از استرس حمله قریب الوقوع متفقین بوده موجب نتیجه گیری زودهنگام شده است . 

    خب کمی مسئله پیچیده هستش. جسد به دست اسپانیایی ها افتاده و این در حالی که فرانسیسکو فرانکو قدرت در اسپانیا رو در اختیار داره، هر چند که در جنگ جهانی دوم اسپانیا بی طرف بود اما از جنگ داخلی اسپانیا مورد حمایت جریان فاشیست ایتالیا و آلمان قرار داشت. در حقیقت اسپانیایی ها این جسد رو میخواستند به انگلیس تحویل بدن و ظاهراً این کارو کردن ولی قبلش از دفترچه مذکور یک کپی گرفتند و در اختیار آلمانی ها قرار دادن. اما این داستان نگرانی از اینکه کجا میخواد حمله صورت بگیره واقعا وجود داشت و البته فقط مختص به آلمان نیست و تمام امپراطوری های با متصرفات زیاد با این مشکل و نگرانی همیشه رو به رو هستند بخصوص اینکه تهدیدات بالقوه وجود داشته باشه‌. برای مثال در جریان ضد حمله اوکراین اگر خاطرتون باشه یکی از بحث های رایج پیش بینی محور عملیات اوکراینی ها بود.

    • Like 1
    • Upvote 2

  3. بر 28 اردیبهشت 1403 در 01:10 , alala گفت:

    سلام

     

    به نظر من به آمار اعلام شده چندان نمیشه استناد کرد. آمار اگر قرار بود اعلام بشه سردار بلای در گفتگو با خبرنگار سی ان ان در بازدیدی که از موزه هوافضای سپاه داشت در مقابل پاسخ چند موشک شلیک کردید نمیگفت از خودشون بپرسید! سردار رضایی احتمالا ترکیبی از شنیده ها و مطالب رسانه های دشمن را برای مصاحبه خرج کرده. 

     

    محسن رضایی در نگاه اول یک فرمانده نظامی هست که دیگر صدر فرماندهی نظامی جایگاهی نداره ولی از طرفی همچنان عضو تشخیص مصلحت نظام هستند که از ارکان های پر اهمیت نظام محسوب میشه و ممکنه اطلاعات مرتبط با عملیات های نظامی با تقاضا رهبر در این مجمع مورد شور و بحث قرار بگیره. پس از کنار صحبتهای  یک عضو این مجمع نباید ساده گذشت.

    • Like 1
    • Upvote 1

  4. فریب بزرگ؛ مردی که هرگز وجود نداشت!

     


    گلیندور مایکل یک بی خانمان بخت برگشته در بریتانیا بود. قهرمان داستان ما بعد وضع افتضاحی که در آن گیر افتاده بود با مرگ موش خودکشی میکند. وقتی که او لحظات پر از نا امیدی و سرگشتگی را پشت سر می‌گذاشت قطعا به ذهنش خطور نمی‌کرد که کاملا ناخواسته به یکی از چهره های تاثیر گذار و ماندگار تاریخ تبدیل شود! آلمانی ها با علم به اهمیت سیسیل در این منطقه حضور فعالی داشتند. آن ها کاملا انتظار حمله متفقین به سیسیل را داشتند و بنوعی این منطقه را یکی از دروازه های نبرد آتی در اروپا می‌دانستند. متفقین و در راس آن ها بریتانیایی می‌دانستند که نبرد پیش رو پر تلفات خواهد بود  و در نتیجه، چاره ای جز اجرای عملیات فریب نمی دیدند.

     

     

    IMG_20240517_221639.jpg

     

     

     

    آن ها در طی عملیات فریب مینسمیت (Mincemeat)، بر تن گلیندور مایکل، یونیفورم افسران نیروی دریایی انگلیس را پوشاندن و نام مستعار سرگرد ویلیام مارتین برای آن بر گزیدند. آنها یک کیف حاوی اسناد جعلی را با او همراه کردند که  دفترچه ای در آن وجود داشت که طرح عملیات آینده متفقین در یونان و ساردینیا از آن برداشت میشد. جسد توسط یک زیر دریایی در آب های اطراف اسپانیا رها گردید و در نهایت به دست یک ماهیگیر اسپانیایی افتاد. آن ماهیگیر هم آن را تحویل  دولت اسپانیا که حامی نازی ها بود قرار داد و دولت اسپانیا کپی از آن مدارک را در اختیار آلمان قرار میدهد. شاخک آلمانی ها تیز میشود و شروع به تخلیه قوا از سیسیل و انتقال آن ها به یونان و ساردینیا میکنند و به نوعی این حربه متفقین موثر واقع میشود  و در آخر متفقین در زمان و با تلفات بسیار کمتر سیسیل را تسخیر میکنند. و  در آخر این سوال مطرح است که آیا واقعا آلمانی های چنین فریب ساده ای را باور کردند؟

     

    Major_Martin.jpg

     

    • Like 6
    • Upvote 8

  5. 12 hours قبل , parsneet گفت:

     

    اینکه این رادارهای ثابت  ( و خصوصا" فرا افق نگر " ) که دقت زیادی هم ندارند ( در مقایسه با دیگر رادارها ) چرا در ایران به این اندازه مورد توجه قرار گرفته اند ، جای بررسی بیشتری دارد ...

    ولی شاید پاسخ آن تاحدودی در نوع شبکه سازی پدافند هوایی ایران نهفته باشد ... 

     

     

     

    1398071517014178918603734.jpg

     

    البته قدیم هم اشاره شده که این رادار های ثابت از اهداف نخست هر دشمنی خواهند بود. و به هر طریقی به آن ها آسیب خواهند زد و حساب کردن روی آن ها در شرایط جنگی کمی دور از ذهن است. اما ایران رادار فرا افق متحرک کیهان رو هم توسعه داده که برد چند هزار کیلومتری داره که قطعا گزینه مناسب تری برای یک جنگ بزرگ هستند. قابل پیشبینی هست که رادار های این چنینی متحرک شده در کنار رادار های vhf موجود نقش پر رنگی در بحث پیش اخطار و ... برای ایران در یک جنگ بزرگ بازی می کنند.

     

    در مورد تاکتیک، از آنجا که بخش بزرگی از موشک های پدافندی ایران از هدایت ترکیبی استفاده میکنند یا حتی از جستجوگر های اپتیکی در موشک های برد بلند تری چون طائر نیز استفاده شده، میتوان حدس زد که کشف اولیه و مستمر توسط این رادار ها صورت میگیرد و سپس موشک ها بصورت تقریبا خودکار به سمت این نقطه نچندان دقیق شلیک می‌شوند و اصلاح و دقیق کردن نهایی بر عهده خود موشک خواهد بود. این روش در دنیا مرسوم نیست. هر چند بنظر میرسه در گذشته این ترکیب در سامانه(رادار؟) ناشناخته علم الهدی و موشک سدید۶۳۰ مورد استفاده قرار گرفته باشد.

     

    photo_2018-06-21_20-44-04.jpg

    • Like 3
    • Upvote 7

  6. 2 hours قبل , mehdipersian گفت:

    فیلم شکست پدافند اسرائیل در مقابل موشک های ایران

     

    در این فیلم میبینیم که موشک های پدافندی اسرائیل شلیک میشوند و نمیتوانند جلوی موشک های ایران را بگیرند. حتی به نظر میرسه یکی از موشک ها به مکان شلیک موشک های پدافندی برخورد میکند. 

     

     

    در همان روز ها داخل استاتوس به این موضوع اشاره کردم که ممکنه یک سایت پدافندی در پایگاه نواتیم هدف حمله قرار گرفته باشه. هر چند قابل پیش بینی که محل یک سایت پدافندی احتمالی در یک پایگاه هوایی اسرائیل به اهداف مدنظر سپاه نزدیک باشه و در نتیجه ممکنه این تصاویر فقط حاصل یک خطای دید باشد ! 

    اما وقتی در مقام پاسخ اسرائیل به قضیه نگاه میکنیم که به یک سایت پدافندی ایران در اصفهان حمله کرد؛ این شائبه به وجود میاد که ممکنه هدف ایران هم یک سایت پدافندی در پایگاه نواتیم بوده باشه! تا در صورت نیاز راه برای موج های بعدی حملات موشکی باز بشه ! خرابکاری اسرائیل در اصفهان آن هم به رادار سامانه S-۳۰۰ خیلی معنا دار و پر تفسیر می تونه باشه ...

    • Like 3
    • Upvote 8

  7. بر 14 اردیبهشت 1403 در 14:29 , Navard گفت:

    فیلم ادعایی از برخورد های پی در پی به پایگاه رامون

     

     

    لازم به ذکر که فیلم فوق (فیلم چهارم)، احتمالا مرتبط با نواتیم بود که در اینجا سهوا نوشتم رامون ...

    • Like 3

  8. 4 hours قبل , aminf14 گفت:

    درود بر شما.خسته نباشید میگم بابت فعالیت های چشمگیر و همیشه مفید شما. من در توانایی کم نظیر لوفت وافه شکی ندارم (مثل طرح فوق العاده هورتن 2-29) ولی این چیزی که مشاهده کردم بیشتر به جنگنده های چندمنظوره نسل ششم می خوره و تازه سالها بعد جنگنده هایی مثل میگ 25 و اف 14 به بخشی از این پتانسیل رسیدن و نوع سازه بدون سکان عمودی و پنهانکار بودن و نوع رها کردن بمب یه مقداری جای سوال داره چه در امکانات اون زمان و چه عملی شدنش. به نظر میاد حداقل چند دهه بعد میشد این طرح عملی بشه.

    تشکر . نظر لطف شماست .   همانطور که در مقاله هم گفته شد  پروژه x-20 که در آمریکا دنبال شد ادامه همین طرح بود. طرح آلمانی واقعا ابتدای کار بود.

    • Like 1
    • Upvote 1

  9. 2 hours قبل , MF44 گفت:

     

    ژاپن یک کشور کوچک با منابع طبیعی ضعیف و در یک موقعیت جغرافیایی متروک است که روزگاری آرزوهای  استکباری داشت و در نهایت در جنگی که با تهاجم خودش شروع شد شکست خورد ایران کشوری بزرگ با منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی فوق استراتژیک است به قول استراتژیست های غربی کشور ما Heart Land جهان است مقایسه ژاپن و ایران مثل مقایسه انگشت کوچک پا با قلب است هردو عضوی از بدن هستند اما آن کجا و این کجا ! 

     

     

    با کلیت مطالبی که فرمودین کاری ندارم . بالاخره گفته های منو شما هر دو فرض هستند و فرضیه هم با گذر زمان از نظر جایگاه و معنا ممکنه افول پیدا کنه. اما در مورد ژاپن جنگ جهانی دوم در اشتباه هستید و لازم دونستم توضیحاتی خدمت شما ارائه بدم

     

    asia_japan_28129.jpg

     

    نقشه متصرفات امپراطوری  ژاپن تا جنگ جهانی دوم هستش.

     

    japan-lat-long.jpg

    نقشه ژاپن فعلی 

     

    قیاس امپراطوری ژاپن با ژاپن فعلی و مرتبط دانستن آن ها با وضع فعلی ایران کاملا اشتباه است. امپراطوری ژاپن علاوه بر جزایر اصلی ژاپن و خاک فعلی برجزایر متعدد و استراتژیک از جمله جزایر ماریانا در اقیانوس آرام سلطه داشت. این جزایر دژ های دفاعی ژاپن در جنگ جهانی دوم بودند. بر سر ایوجیما و اوکیناو و امثالهم مدت ها جنگ بود و این علاوه بر جنگ دریایی بزرگ در جریان در حد فاصل این مناطق بود .بیشترین تلفات آمریکایی ها در همین جبهه ها ثبت شد. بخش های وسیعی از منچوری و چین در سلطه ژاپن بود. کره و فلیپین و برمه و تایلند و مالی و هنگ کنگ و اندونزی و بسیاری از مناطق دیگر که در نقشه میتونید ببینید در اختیار ژاپن بود. فلیپین تا روز آخر جنگ هم در اختیار ژاپن ماند. فلیپین نزدیک ترین منطقه به ژاپن بود و متفقین برای بمباران ژاپن بهش نیاز داشتند ولی موفق نشدن . ژاپنی ها نیروی دریایی و هوایی قدرتمندی داشتند. صنایع ژاپن هر چند ضعیف تر از متفقین شده بود اما توان تولید زیادی داشت. ضرباتی که ژاپنی ها به آمریکایی ها زدن واقعا آلمانی ها نتوانستند به اون نزدیک بشن. نکته ای که لازمه و بر خلاف وضعیت ماست این مطلب هستش که بین آمریکا و ژاپن یک اقیانوس فاصله هستش. آن هم بزرگترین اقیانوس دنیا . آمریکا ها زمانی با ژاپن وارد جنگ شدن که از نظر  ناوگان و دست کم در تعداد بر ژاپنی ها برتری نداشتن ولی غول صنعتی آمریکا و البته دور ماندنش از جنگ بهش کمک کرد تا فاصله رو توی دو سال جبران کنه و با تغییرات گسترده، روش های مدرن جنگیدن رو دیکته کنه . شاید ژاپنی ها هم بد نبود مثل آمریکایی ها به فکر نبرد فرامنطقه ای میوفتادن. هر چند اقتصاد این کشور نمی‌توانست یارای همچین چیزی باشه. همون طور که اقتصاد ما نیست. در روزی که جنگ در چنین ابعادی برای ما رخ بده .غربی های چیزهای زیادی رو فدا میکنند. قدیم هم اینکارو کردند. چنین جنگ هایی ابعاد جهانی پیدا میکنند بنوعی جنگ بر سر بقا هستند نه جنگ بر سر منافع خاص اقتصادی. چنین جنگ هایی تا تاریک ترین نقاط بشریت هم ممکنه حرکت کنند.

     

    مطالعه تاپیک جناب EshqAli رو پیشنهاد میکنم


    عملیات سقوط - حمله به ژاپن

    • Like 2
    • Upvote 4

  10. 3 hours قبل , MF44 گفت:

     

    سلام و خدا قوت -

     سلام . تشکر 

     

    در تاپیک هم گفته شد که آمریکا و بریتانیا الزاماتی را برای نبرد دریایی آینده در نظر گرفتند که بخش بزرگیش مربوط به همین روش های جنگ دریایی ایران هستش. اگر بخوام خلاصه کنم باید بگم که طرف های غربی مطابق با استراتژی قبلی نخواهند جنگید.

    بریتانیایی ها اختصاصا الزامات FASGW رو مطرح کردن که  خود این ها از یک استراتژی بزرگتر میاند که بین آمریکا و بریتانیا و ... به احتمال مشترک هستش. تعبیری که من میکنم از این الزامات اینه که این کشور ها دیگه قصد ندارند در زمان یک جنگ تمام عیار، با ما در خلیج فارس و تنگه هرمز و حتی دریای عمان وارد درگیری بشن. این کشور ها ناوگان شون به حاشیه شمالی اقیانوس هند منتقل میکنند و به نوعی مسیر های دریایی منتهی به ایران رو به مدت طولانی میبند. کار به اینجا خلاصه میشه ؟ بنظرم نه! 

     

    این کشور یک استراتژی رو دهه هاست دنبال میکنند که اهداف پر اهمیت و فلج کننده و با دقت بالا رو زیر آتش خودشون می گیرند. برای ضربه زدن به اقتصاد ایران شروع به حملات کروز و حملات با تسلیحات دور ایستا به اماکت مهم اقتصادی ما از همین فاصله دور و ایمن میکنند، بدون اینکه وابسته به پایگاه های هوایی زمینی خودشون در منطقه باشند. ممکنه اوایل ما به سمتشون حملات کنیم ولی خسارات به اون ها در این فاصله زیاد نخواهد بود و دست و پاشون بسته نیست. حالا سلاح هایی مثل بریمستون یا مارتلت به این منظور ساخته شدند که یک لایه دفاعی هواپایه در یک شعاع مشخص ایجاد کنند. اما برای چه زمانی ؟

     

    حالت اول) در تمام زمان ها جهت پشتیبانی احتمالی در برابر حملات پهپادی و قایق های  تندرو و زیر دریایی های بی سرنشین و ...  که در این منطقه امن دیده میشن

     

    حالت دوم ) زمانی هست که من اسمشو میزارم حملات جراحی شده گام به گام .

     

    در حقیقت در حالت دوم همون استراتژی که علیه اماکن اقتصادی ما دنبال شد اینبار علیه تجهیزات نظامی ما در جنوب استفاده میشه. اینها احتمالا مرحله به مرحله به ما حملاتی انجام بدن و این بالگرد ها نقش پشتیبانی موثر  در مراحل عملیات آبی خاکی در مکران رو بر عهده داشته باشند. (قبلش از حملات زیادی به تجهیزات نظامی ما میشه). قطعا در این مرحله نیروی دریایی سپاه حملات زیادی بهشون انجام میده ولی خب این زمانی هستش که چتر پدافندی ما دیگه مثل روزهای قبل جنگ نیست و زیر حملات سنگین دور ایستا قرار گرفته. قسمت بد داستان برای ما این می‌تونه باشه که نیروهای آمریکایی حاضر در کشورهای خلیج فارس با پرتابگر های بالستیک در برد های مختلف و پر تعداد  مثل هیمارس و ام ۲۷۰ و موشک های کروز و امثالهم به سمت ما بطور انبوه اجرای آتش کنند و حملات وسیع پهپاد انتحاری و ... به سمت همه جای ایران انجام بدن و در حقیقت توان پدافندی و آفندی ما در این منطقه هم زیر آتش سنگین طرف غربی بره و البته همه امکانات مربوط به زندگی مردم هم هدف قرار بگیره. شاید این موارد در حال حاضر تصورش سخت باشه اما باید بگم که یک زمانی برای ژاپنی ها هم سخت بود باورش. آمریکایی ها همین مشکل رو با ژاپن داشتن و البته به فرودگاهی نزدیک ژاپن هم دسترسی نداشتن تا بتوانند حملات هوایی علیه ژاپن رو انجام بدن. نتیجه این شد که تمام تلاش متفقین به این سمت رفت که  مجموع الجزایر ماریانا که در اختیار ژاپن بود رو بگیرند و همینطور نیروی دریایی ژاپن رو مرحله به مرحله عقب برانند و آخر هم همین شد و بمب افکن ها از همین جزایر برای بمباران ژاپن بلند شدند. بازم میگم طرف غربی نیازی به پایگاه زمینی نخواهند داشت. بمب افکن های حامل تسلیحات دور ایستای این ها حتی از خاک آمریکا می‌تونند بلند بشن و مارو بمبماران می کنندد و نابودی ناوگروه های این ها در شمال اقیانوس هم داستان پیچیده ای هستش. این کار طرف غربینیاز مند جنگ شبکه محور و یک سیستم نظارتی و اطلاعاتی بسیار موثری هستش که بنظرم این توانایی رو دارند و تا سال های آینده این توانایی جنگ شبکه محور شون به نقطه ایده آل میرسه. 

     

    ****

    در طرف مقابل ایران هم در چند سال اخیر با مشاهده این وضع تغییر استراتژی داد هر چند که فعلا کافی نیست. ایران هم با ساخت تسلیحات جدید مثل قایق ها  و زیردریایی های بی سرنشین و پهپاد ها سعی داره که حملات رو به طرف مقابل رو ارزان تر و دوربرد تر کنه . حالا ایران می‌تونه حملات پر تعداد رو بصورت بی سرنشین و مستمر انجام بده بدون اینکه نگران حذف نفرات آموزش دیده باشه . از طرفی ایران قایق های تندرشو به موشک های پدافندی کوثر مجهز کرده و سپاه روی آورده به شناور های محافظ مثل کلاس ابومهدی و سلیمانی تا بتونه دست کم یک پدافند و آفندی چند لایه با قایق ها و پهپاد ها بسازه . احتمالا شناورهای حامل قایق تندروی بیشتری تحویل این نیرو بشه تا بتوانند قایق های زیادی رو در آب های دور دست تخلیه کنند و اساسا آمدن ناو پهپادبر  هم برای پشتیبانی از همین استراتژی جدید ما هست. اما خب همچنان ضربات سنگین خوردن برای ما امکان پذیر تر هستش در چنین جنگی. در نهایت این جنگ برای ما پر هزینه خواهد بود. چون ما توان ضربه زدن به کشورهای دور دست مثل آمریکا رو نداریم  و توان نظامی این ها راحت جبران تلفات خواهد کرد و اما توان تدارکاتی ما زیر آتش سنگین طرف مقابل  ممکنه آسیب بی بازگشت ببینه. همانطور که برای ژاپن چنین اتفاقی افتاد . البته لازم به ذکر که قیاس جنگ ژاپن و آمریکا  با جنگ احتمالی ایران و آمریکا در یک جایگاه نیستند. طرف ژاپنی به مراتب در میلیتاری سرآمد بود. البته باید بگم که هدف قرار گرفتن زیر ساخت های عمومی مثل مراکز آب رسانی و سوخت و انبار های غلات و ... می‌تونه کار خودشو کنه . ما یک کشور بیابانی با هشتاد میلیون  جمعیت هستیم. چنین اتفاقی  توسط ناتو دقیقا بر سر یوگسلاوی سابق انجام شد.

     

    • Like 2
    • Upvote 3

  11. IMG_20240227_134043_085.jpg

     

     

     روز گذشته به احتمال  یکی از نقاط عطف جنگ در جبهه شمالی اسرائیل است. پس از اینکه حزب الله پهپاد اسرائیلی را هدف قرار داد. اسرائیل در پاسخ اهدافی را در روستای بودای از توابع بعلبک هدف حملات خود قرار داد. که طی این حمله دست کم دو تن کشته شدند. این در حالی است که حسن حسین سلامی از فرماندهان میدانی حزب الله هم به شهادت رسید. اما چرا نقطه عطف؟ 

     

    حمله دیروز عمیق ترین حمله به خاک لبنان تاکنون بوده. حمله ای که فاصله بسیاری بیشتری حتی از پایتخت لبنان بیروت تا مرز دارد. روستای بودای در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرز است و بر خلاف دفعات گذشته که فلسطینی ها در عمق لبنان هدف قرار می‌گرفتند اینبار مشخصا لبنانی ها هدف قرار گرفتند. این بنوعی بازی با اراده و خطوط قرمز حزب الله است. باید دید حزب الله چه واکنشی نشان خواهد داد .

     

    چندی پیش گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که هر کسی که فکر می‌کند آتش‌بس موقت برای غزه در جبهه شمالی نیز اعمال خواهد شد، «اشتباه» کرده است. و بنوعی این صحبت از ادامه دار بودن ضربات به لبنان حکایت دارد حتی اگر جنگ غزه تمام شود

    • Like 3
    • Upvote 4