karkas

بسته پیشنهادی 1+5 به ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

ایران در سال 2006 بسته پیشنهادی 5+1 رو دریافت کرد که یک سری قول ها و مشوق هایی مثل لغو برخی از تحریم های سنگین اقتصادی که تقریبا حدود سی سال هست بر کشور ما سایه انداخته رو داده شد که از ایران خواسته شد که غنی سازی اورانیوم رو تعلیق کند که البته مقامات ما نپذیرفتند . حالا بعد از حدود پنج سال شما فکر می کنید که تصمیم مقامات تصمیم درستی بود و یا اینکه پذیرفتن این بسته فرصتی بود تا ما بتونیم زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی کشور رو بسازیم . در این بسته همچنین گفته شد که در صورتیکه ایران این بسته را بپذیرد پرونده ایران از روی میز شورای امنیت بر خواهند داشت .

این هم متن بسته و مشوق های 2008 :

«به منظور دستيابي به راه حلي جامع، دراز مدت و مناسب براي مساله هسته‌اي ايران که با قطعنامه‌هاي مربوط سازمان ملل متحد سازگار باشد، در تکميل پيشنهاد ارائه شده به ايران در ژوئن 2006 (تيرماه 1385) که هنوز به قوت خود باقي است، موارد زير به عنوان سرفصل‌هاي مذاکره مابين کشورهاي چين، فرانسه، آلمان، ايران، روسيه، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا به همراه نماينده عالي اتحاديه اروپا، پيشنهاد مي‌شود، تا زماني که ايران به شکل تصديق پذير تمام فعاليت هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري خود را زير «او پي 19 (آ)» و «او پي 15» قطعنامه 1803 شوراي امنيت سازمان ملل به حالت تعليق در آورد.

در راستاي اين مذاکرات همچنين از ايران انتظار داريم که درخواست‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را اجابت کند. در مقابل چين، فرانسه، ْآلمان، روسيه، بريتانيا، ايالات متحده آمريکا و نماينده عالي اتحاديه اروپا اعلام آمادگي مي‌کنند:
- حق ايران را براي توسعه پژوهش، توليد و کاربرد انرژي صلح آميز هسته‌اي مطابق با تعهدات پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را به رسميت بشناسند.
- به محض ايجاد اطمينان از ماهيت کاملا صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران، با آن همان رفتاري را داشته باشند که با برنامه هر کشور فاقد سلاح‌هاي هسته‌اي در چارچوب NPT.

** انرژي هسته‌اي
- تاکيد دوباره برحق ايران نسبت به انرژي هسته اي براي مقاصد صرفا صلح آميز مطابق با تعهدات اين کشور در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي
- تامين کمک هاي مالي و تکنولوژيک لازم جهت استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته‌اي و حمايت نسبت به از سرگيري پروژه‌هاي همکاري فني در ايران توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي

- حمايت از ساخت نيروگاه هاي آب سبک منطبق با آخرين فن آوري روز
- حمايت از تحقيق و توسعه در انرژي هسته اي به موازات بازيابي تدريجي اعتماد بين‌المللي
- تامين تضمين هاي الزام آور حقوقي عرضه سوخت هسته‌اي
- همکاري در جهت مديريت سوخت مصرف شده و پسماند راديو اکتيو

** سياسي
- بهبود روابط شش کشور و اتحاديه اروپا با ايران و ايجاد اعتماد متقابل
- تشويق تماس و گفت‌وگوي مستقيم با ايران
- پشتيباني از ايران در جهت ايفاي نقشي مهم و سازنده در امور بين‌الملل
- ارتقاي سطح گفت‌وگو و همکاري درحوزه‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و موضوعات مربوط به امنيت و ثبات منطقه‌اي

- کار با ايران و ديگر کشورهاي منطقه در جهت ارتقاي ترتيبات اعتماد سازي و امنيت منطقه‌اي
- ايجاد مکانيزم هاي مناسب مشاوره و همکاري
- حمايت از برگزاري يک کنفرانس درباره مسائل امنيت منطقه‌اي

- تاکيد دوباره بر اينکه حل مساله هسته‌اي ايران به تلاش هاي منع گسترش سلاح هاي هسته اي و تحقق هدف خاورميانه عاري از سلاح هاي کشتار جمعي شامل سامانه‌هاي آنها کمک خواهد کرد
- تاکيد دوباره بر تعهد در چارچوب منشور سازمان ملل که در روابط بين‌المللي خود از تهديد يا استفاده از زور نسبت به تماميت ارضي يا استقلال سياسي هر کشور يا هر رفتاري ديگري که مطابق با منشور سازمان ملل نباشد اجتناب ورزند.

- همکاري در مورد افغانستان شامل همکاري جدي‌تر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمايت از برنامه‌هاي بازگشت آواره‌هاي افغان به افغانستان، همکاري در بازسازي افغانستان و همکاري در تامين امنيت مرزهاي ايران و افغانستان.

** اقتصادي
- گام‌هايي در جهت عادي سازي روابط اقتصادي و بازرگاني از قبيل تسهيل دسترسي ايران به اقتصاد ، بازارها و سرمايه بين‌المللي از طريق حمايت عملي در جهت الحاق کامل ايران به ساختارهاي بين‌المللي شامل سازمان تجارت جهاني و ايجاد چارچوبي براي سرمايه گذاري مستقيم و نيز تجارت بيشتر با ايران.
** مشارکت در حوزه انرژي
- گام‌هايي در جهت عادي‌سازي همکاري با ايران در حوزه انرژي: ايجاد يک مشارکت درازمدت و وسيع الطيف استراتژيک انرژي بين ايران و اتحاديه اروپا و ديگر طرف هاي علاقه مند، با کاربردها و تدابير عيني و عملي.
** کشاورزي
- حمايت از توسعه کشاورزي در ايران
- تسهيل خودکفايي کامل ايران در غذا از طريق همکاري در فن آوري مدرن.

** محيط زيست، زيرساخت‌ها
- پروژه هاي غيرنظامي در حوزه حفاظت از محيط زيست، زيرساخت‌ها، علم و فن آوري و هاي تک (hi-tech)
- قادرسازي ايران به نوسازي ناوگان هواپيمايي غيرنظامي خود
- کمک به ايران در جهت حصول اطمينان از اينکه هواپيماهاي ايراني مطابق با استانداردهاي ايمني بين‌المللي هستند.

** مسائل اقتصادي، اجتماعي و توسعه انساني/بشردوستانه
- در اختيار گذاشتن، در صورت نياز، کمک به نيازهاي توسعه اقتصادي و اجتماعي و بشردوستانه
- همکاري/حمايت فني در حوزه هاي آموزشي مفيد براي ايران:
- حمايت از ايرانيان براي شرکت در دوره‌هاي آموزشي يا کسب مدارج علمي در حوزه هايي مانند مهندسي عمران، کشاورزي و مطالعات زيست محيطي

- حمايت از برنامههاي مشترک بين موسسات آموزشي عالي مانند بهداشت عمومي، معيشت روستايي، پروژه‌هاي مشترک علمي، مديريت عمومي، تاريخ و فلسفه
- همکاري در حوزه توانايي‌هاي پاسخ موثر به حوادث غيرمترقبه (مانند زلزله‌نگاري، پژوهش زمين لرزه، مديريت بحران و غيره)

** مکانيزم اجرا
- تشکيل گروه‌هاي ناظر مشترک در جهت اجراي يک موافقتنامه آتي.»


این هم نمونه ای بود که خبرگزاری مهر منتشر کرد سال 2006 :

جزئیاتی از بسته پیشنهادی 5+1 به روایت خبرگزاری فرانسه
خبرگزاری فرانسه جزئیاتی از بسته پیشنهادی گروه پنج به علاوه یک به ایران را که سولانا چندی پیش به تهران آورد منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری "مهر" این جزئیات را که خبرگزاری فرانسه مورد تائید دیپلمات ها می داند به این شرح است :

" ما پیشنهاد می کنیم که بار دیگر مذاکرات با ایران آغاز شود و با حمایت چین ، روسیه و آمریکا و سایر اعضای جامعه بین المللی توافق کاملی با این کشور صورت پذیرد. چنین توافقی در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح خواهد شد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تضمین خواهد کرد" .

به منظور ایجاد شرایط مناسب برای مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک :

* گروه پنج به علاوه یک بار دیگر بر حق ایران برای توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ، ان پی تی ، تاکید خواهد کرد و به همین بهانه بار دیگر بر حمایت خود از توسعه یک برنامه هسته ای صلح آمیز در ایران تاکید خواهد کرد.

* گروه پنج بعلاوه یک متعهد خواهد شد به طور فعال از ساخت رآکتورهای جدید در ایران از طریق طرح های بین المللی مشترک حمایت کند.

* قدرت های بزرگ به هنگام از سرگیری مذاکرات خواهند پذیرفت که گفتگو در خصوص برنامه هسته ای ایران در شورای امنیت به حالت تعلیق درآید .

بر اساس این پیشنهاد ایران نیز :

* متعهد خواهد شد از طریق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تمام نگرانی های حل و فصل نشده این آژانس را برطرف کند.

* همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی و فرآوری اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.

* اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را به منظور بازرسی های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی از سرخواهد گرفت .

* زمینه های همکاری که برای انجام توافق بلند مدت به هنگام مذاکرات ارائه خواهند شد عبارتند از :

* جامعه بین المللی متعهد می شود برای اجرای توافقنامه همکاری یوراتم با ایران مذاکره کند.

* به طور فعالی از طریق طرح های بین المللی مشترک از ساخت رآکتورهای جدید آب سبک در ایران حمایت کند.

* بر اساس توافقنامه های ویژه در زمینه مدیریت سوخت هسته ای مصرف شده و ضایعات هسته ای با ایران همکاری کند.

در چندین سطح در زمینه سوخت هسته ای به ایران تضمین های قانونی بدهد که این تضمین ها عبارتند از :

* مشارکت ایران به عنوان شریک در مرکز بین المللی غنی سازی اورانیوم در روسیه به منظور تامین مطمئن سوخت هسته ای مورد نیاز رآکتورهای ایران .

* تاسیس یک ذخیره امنیتی که بتواند سوخت ارائه شده به ایران را تا مدت پنج سال با مشارکت و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک مرکز تجاری ذخیره کند .

توافق طولانی مدت در چهارچوب تلاش های مشترک شامل اطمینان سازی بین المللی خواهد شد که این خود شامل بندی برای بررسی توافق در همه زمینه ها خواهد بود ، به عبارتی :

* تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه همه مسائل و نگرانی های حل و فصل نشده ای که این آژانس مطرح کرده است از جمله فعالیت هایی که ممکن است بعد هسته ای نظامی داشته باشند حل و فصل شده اند.

* تائید اینکه فعالیت و یا مواد هسته ای اعلام نشده ای در ایران وجود ندارد و در خصوص ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اعتماد بین المللی بوجود آمده است .

امتیازهای سیاسی و بین المللی که به ایران داده می شود عبارتند از :

*حمایت از برگزاری یک کنفرانس بین المللی برای ارتقاء گفتگو و همکاری در خصوص مسائل امنیتی منطقه ای .

* بهبود دسترسی ایران به اقتصاد ، بازار و سرمایه های بین المللی از طریق حمایت عملی از ورود این کشور به ساختارهای بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی و بوجود آوردن چارچوبی به منظور افزایش سرمایه گذاری مستقیم در ایران و تجارت با این کشور از جمله توافق همکاری بازرگانی و اقتصادی با اتحادیه اروپا .

*همکاری در زمینه هواپیمایی غیر نظامی از جمله امکان برداشته شدن محدودیت هایی که برای شرکت های هواپیما سازی آمریکایی و اروپایی و نیز صادرات هواپیماهای غیر نظامی به ایران وجود دارد. این مسئله نوسازی ناوگان فرسوده هواپیمایی غیر نظامی ایران را تسهیل خواهد کرد.

* برقراری مشارکت طولانی مدت در زمینه انرژی بین ایران و اتحادیه اروپا و سایر شرکایی که به این کار تمایل دارند.

* حمایت از مدرنیزه شدن زیر ساختهای ارتباطاتی ایران و ارائه ابزارهای اینترنتی برتر به این کشور از طریق امکان برداشته شدن محدودیت های صدوراین ابزارها از آمریکا و سایر کشورها به ایران .

* حمایت از توسعه بخش کشاورزی ایران از طریق امکان دسترسی به تولیدات کشاورزی ، فن آوری و تجهیزات کشاورزی آمریکایی و اروپایی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایران در سال 2006 بسته پیشنهادی 5+1 رو دریافت کرد که یک سری قول ها و مشوق هایی مثل لغو برخی از تحریم های سنگین اقتصادی که تقریبا حدود سی سال هست بر کشور ما سایه انداخته رو داده شد که از ایران خواسته شد که غنی سازی اورانیوم رو تعلیق کند که البته مقامات ما نپذیرفتند . حالا بعد از حدود پنج سال شما فکر می کنید که تصمیم مقامات تصمیم درستی بود و یا اینکه پذیرفتن این بسته فرصتی بود تا ما بتونیم زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی کشور رو بسازیم . در این بسته همچنین گفته شد که در صورتیکه ایران این بسته را بپذیرد پرونده ایران از روی میز شورای امنیت بر خواهند داشت .[/quote]

جناب کرکس عزیز .

چقدر در مورد روابط و حقوق بین الملل اطلاع دارید و در این زمینه تحقیق کردید ؟

من یه سوال میپرسم :

ضمانت اجرایی این بسته پیشنهادی چی هست ؟

یعنی اگر این تهدات که وابسته به اول حرکت ایران هست در اجرا :

[quote]* متعهد خواهد شد از طریق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تمام نگرانی های حل و فصل نشده این آژانس را برطرف کند.

* همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی و فرآوری اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.[/quote]

انجام شد ! و کلیه اهداف بیشمار و ناپایان اونها محقق شد ! چه ضمانت اجرایی هست که غرب بیاد و این تعهدات رو به اجرا بزاره ؟ :

[quote]* جامعه بین المللی متعهد می شود برای اجرای توافقنامه همکاری یوراتم با ایران مذاکره کند.

* به طور فعالی از طریق طرح های بین المللی مشترک از ساخت رآکتورهای جدید آب سبک در ایران حمایت کند...............
[/quote]

نکته :

هیچ ضمانت اجرایی و قوانین مشخصه الزام آور بین المللی در متعهد کردن کشورها به اجرای قوانین بین المللی وجود ندارد و در این زمینه تنها نهاد شورای امنیت پنج کشور میتواند عمل کننده باشد که در اختیار همون کشورهای طرف تعهد هست ...

شما اول این رو مشخص کن تا بعد بریم سر بند بند این موضوع صحبت کنیم .
----------------

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میدونید در نگاه اول آدم خیلی وسوسه میشه اما با کمی فکر کردن ابتدا در میابیم که همونطور که جناب worior گفتن هیچ ضمانتی وجود نداره و چون میدونن بعد از تعلیق برنامه هسته ای ایران و وابسته شدن ما به غرب با مخالفت رهبری وسپاه مواجه میشن حتما زیر قولشون میزنن که اون موقع هم دیگه کار از کار گذشته. broken_heart

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قشنگ ترین نکته صراحت در تعهدات ایران و ابهام در تعهدات غربی هاست

میگن شما باید اینکار رو بکنید در عوض ما سر اونکار با شما مذاکره می کنیم


بچه گیر آوردید؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
قشنگ ترین نکته صراحت در تعهدات ایران و ابهام در تعهدات غربی هاست

میگن شما باید اینکار رو بکنید در عوض ما سر اونکار با شما مذاکره می کنیم


بچه گیر آوردید؟[/quote]

دقیقا ..

برای ایران :
[quote] * متعهد خواهد شد از طریق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تمام نگرانی های حل و فصل نشده این آژانس را[b] برطرف کند.[/b]

* همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی و فرآوری اورانیوم را به حالت [b]تعلیق در آورد[/b].
[/quote]

و برای غرب :[quote]
* جامعه بین المللی متعهد می شود برای اجرای توافقنامه همکاری یوراتم با ایران [b]مذاکره کند.[/b]

* به طور فعالی از طریق طرح های بین المللی مشترک از ساخت رآکتورهای جدید آب سبک در ایران [b]حمایت کند. [/b]

* بر اساس توافقنامه های ویژه در زمینه مدیریت سوخت هسته ای مصرف شده و ضایعات هسته ای با ایران [b]همکاری کند[/b]
[/quote]

پس اونچه که مشخصه ما تعلیق میکنیم و ترس اونها رو بر طرف میکنیم و اونها هم با ما مذاکره میکنند و از این کار حمایت میکنند و همکاری لازم را در زمینه نظارت بر سوخت هسته ای به عمل می آورند !! ..


------
من اگر در موقعیت یک سیاستمدار باشم که بخوام سر این مورد قضاوت کنم و اون رو بپذیرم چنین ضمانت اجرایی ای رو طلب خواهم کرد :

* ایران خواهد پذیرفت که فعالیت های غنی سازی خود را به حالت تعلیق دراورد .
* برنامه تعلیق در ایران تا 1 سال بطور آزمایشی پذیرفته خواهد شد .
* ضمانت اجرایی تعهد غرب در قبال مسئولیت هایش که به دقت مشخص خواهند شد (قرار دادن 15 تن سوخت 98 درصد بعنوان ضمانت تعلیق یکساله و همچنین مقادیر مشخصی سوخت جهت تامین نیاز راکتورهای هسته ای ایران است)
* پس از سال اول در صورت اجرای دقیق تعهدات مشخص شده از سوی ایران برای غرب ، ایران میپذیرد تا طی 15 سال هر بار مقدار مشخصی از سوخت هسته ای 98 درصد را به غرب بازگرداند . و در صورت هر گونه اختلال در انجام معاهدات از سوی غرب ایران مجاز است روند تحویل سوخت هسته ای به غرب را به تعلیق دراورده و فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود را از سر گیرد !! ...


----

توجه داشته باشیم که فقط و فقط چنین ضمانت اجرایی میتونه غرب رو وادار به اجرای تعهداتش کنه و لا غیر ..... broken_heart

منتقل شد ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یادتون نره که ما دو بار تا حالا اینها را امتحان کردیم یک بار زمان خاتمی بود که هرچی خواستن کردیم و آنها زدن زیرش و یک بار هم زمانی‌ بود که ایران، ترکیه و برزیل نشستن و پیشنهادی دادن که باز مورد تأیید آنها قرار نگرفت

پس بی‌ شک مسائل هسته‌ای ایران فقط بهانست قصد اصلی‌ اینها ضعیف کردن قدرت اقتصادی ایران است و اگر بتوانند قدرت اقتصادی ایران را پایین بکشن در مرور زمان قدرت نظامی ایران نیز پایین میاید و بد اینها به راحتی‌ میتوانند به ایران حمله کنند و نفت ما را غارت کنند یادتون باشه که اینها برای ۲۰ تا ۵۰ سال آینده برنامه میریزند و نقشه میکشند همین کاری که با عراق کردن باید درسی‌ برای ما باشد چون به نحو دیگری قصد دارن همین کار را با ایران بکنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
این رو توجه داشته باشید که این غربی ها همیشه این پیشنهادات رو در 2 ساله ی آخر ریاست جمهوری ، روسای جمهور ما می دن ...


یه نکته ای این وسط هست که هیچ ضمانتی برای لغو عملی تمامی تحریم ها ندادن ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قذافی نمونه ی روشنش!
اون هم کما بیش همچین بسته ای رو پذیرفته بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشوق های غرب الزام اجرایی ندارند همانطور که در سال های قبل در زمینه تعلیق تاسیسات اصفهان هم دیدیم اینها فقط پیشنهاد هستند و اگر یک گام به عقب برگردیم آن ها تازه برای فشار بیشتر علیه ایران ترغیب می شوند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط مقاومت و حركت رو به جلو.
هيچ گونه عقب نشيني، پذيرفته نيست. حتي راهكنشي (چون قبلا امتحانش را پس داده است.)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان مدام ذكر مي كنندكه مشوقهاي غرب ضمانت اجرايي ندارند بايستگي بگم تحريم هاشون متاسفانه ضمانت اجرايي داره و الان بخش زيادي از اقتصاد ما رو درگير خودش كرده تابناك چند وقت قبل يه تحليلي اراپه كرده بود كه با افتخار اعلام كرد همش 40٪ ظرفيت هاي اقتصادي ما داره بر اثر تحريما پرت ميشه !!ولي عراق قبل از حمله 80 درصد اقتصادش تحليل رفته بود به نظر من تحريما موثر بوده و نميشه تو بلند مدت اين وضعيت رو تحمل كرد.
بهرحال اين تاسيسات تو خاك ايرانه دانشش بومي شده و ما هر وقت كه اراده كنيم مي تونيم كار رو از نو ادامه بديم مثل سال 84 كه پس از يه وقفه كار غني سازي رو دوباره شروع كرديم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متاسفانه هی دوستان بحث زمان اقای خاتمی رو می کشند وسط .

همونطور که امام گفتند امریکای زمان اوباما با امریکای زمان ریگان فرق می کنه . نه عقب نشینی سر راست مثل زمان اقای خاتمی درسته نه نداشتن کمی انعطاف در زمان اقای احمدی نژاد .

مقامات گفتند که به هیچ وجه تعلیق نخواهیم کرد . ما اول باید بفهمیم که غنی سازی اورانیوم استفادش چیه که بدونیم کجا وایسیم و کجا انعطاف داشته باشیم . الان فشار تحریم ها روی اقتصاد ، صنعت ، قیمت ها و هدر رفتن پول از خزانه کشور کاملا تاثیر گذار بوده حالا هر چقدر هم که می خوایم استدلال کنیم .

حرف جناب ووریر درست بود ما می تونستیم به صورت موقت و کاندیشنال برنامه غنی سازی رو تعلیق کنیم و در این مدت سیاست های غربی ها در قبال ایران رو زیر نظر بگیریم . اما متاسفانه مقامات ما برای مذاکره در زمینه تعلیق غنی سازی و گذاشتن شرط تعلیق برای غربی ها اعلام موضع کردند و گفتند ما سر تعلیق مذاکره نمی کنیم . حتی اقای لاریجانی قبل از بررسی بسته به خاورسولانا گفتند که توی این بسته چیه ؟ شما که می دونید ما تعلیق نمی کنیم !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام جناب کرکس عزیز،
واقعیت این هست که همین پیشنهاد، با تمام ایراداتی که داشت، می تونست یک نقطه ی مناسب برای مذاکره باشه، اما به شرط این که در طرفین مذاکره اراده ی لازم برای حل و فصل موضوع وجود داشته باشد. اون چیزی که ایران بعد از دو سال تعلیق بهش رسید این بود که مشکل غربی ها مسئله ی هسته ای نیست بلکه این یک بهانه است و اون ها اراده ای مبنی بر حل و فصل قضیه ندارند لذا هر پیشنهادی هم که ارایه می کنند بیش از این که برای حل موضوع باشه یک قدم به جلو در سناریو های خودشونه. این قضیه چندین بار بعدتر هم برامون به تجربه اثبات گردید مثل جریان مدالیته ی آقای لاریجانی. قرار بر این بود که ما بعد از پاسخگویی به سوالات آژانس وضعیتمون در این نهاد بین الملل به صورت عادی در بیاد ولی می بینیم که نه تنها این طور نمیشه بلکه غربی ها یک گام جلوتر میان و بحث مطالعات ادعایی رو مطرح می کنند و آقای هاینونن میاد رسما مدعی جهت گیری مسلحانه در ایران میشه. ادعاها طوری طراحی میشه عملا نشه بهش جواب خاصی داد. لذا بر ما مسلم میشه که هر مذاکره ای فقط برای مذاکره است که بعدش گام تنبیهی بعدی غربی ها موجه جلوه کنه و در ضمن امتیازاتی از ما بگیرن. لذا از اون به بعد ما هم با ورود آقای جلیلی رویه رو عوض کردیم و جمله ی معروف ایشون رو مرتب شنیدیم: گفتگو حول نگرانی های مشترک برای رسیدن به توافق مشترک و همراهی. هر جا ما از این قضیه عدول کردیم بیشتر ضرر دیدیم مثل همین طرح گام به گام روسیه که هنوز شروع نشده عقیم شد.

اگر شما دقت کنید همون زمان که ما تعلیق رو حسابی پیش برده بودیم، غربی ها موضوعات دیگه ای رو محیا کرده بودن و کم کم داشتن طرح می کردن مثل معاهده های مرتبط با سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی، یا مسایل حقوق بشری. الان این ایستادگی نتیجش این بوده که قضیه سر مسئله ی هسته ای تا الان متوقف بشه و این یک اشتباه بوش بود. افکار عمومی در مورد مسئله ی هسته ای حتی در صورت تولید بمب با این همه تبلیغات گسترده حق رو به ما میده و سخت تر اقناع میشه ولی اگر وارد مباحث حقوق بشری میشدن قضیه برای ما سخت تر میشد. البته الان اوباما داره با زیرکی سعی می کنه قضیه رو چند وجهی کنه.

به هر حال اگر حواسمون باشه این طور نیست که ما تعلیق کنیمو بعد هر وقت دلمون خواست تعلیق رو بشکنیم. هر بار خروج از تعلیق هزینه های سنگینی داره. کما این که در مورد خروج اولمون از تعلیق با این که ذکر شده بود داوطلبانه است هزینش قطعنامه ی شورای امنیت بود. اگر ما از اول زیر بار تعلیق نرفته بودیم شانس بیشتری داشتیم که به این سادگی همچین هزینه ی سنگینی نپردازیم. وقتی شما تعلیق رو بپذیری یعنی این که پذیرفتی ایرادی در کار هست که باید رفع بشه و نگرانی طرف مقابلت یک منشاء بر حقی داره. با توجه به این که عمده ی رسانه ها دست اوناست از همین قضیه بهترین استفاده را علیه شما خواهند کرد و تبلیغ میشه که این شما هستید که به تعهداتتون پایبند نبودید نه اونا و این شما بودید که با توجه به مخفی کاری های عمده ای که تا حالا داشتید و تخلفات گستردتون حالا که امتیازات رو گرفتید مثل آدم های دم دمی مزاج زدید زیر تعهدتون.
به رویه ی توافقات بین کره ی شمالی و غرب اگر مراجعه کنید می تونید عینا سناریوهای مشابه رو ببینید.
به خاطر همین هزینه ی بالای شکستن تعلیق بود که تیم اول مذاکره کننده با وجود این که می دید غربی ها دارن در خواسته هاشون پیش روی می کنند، هی مدت تعلیق رو بر خلاف تعهدات طولانی تر می کرد و حوزه ی اون رو گسترش میداد، به امید خامی که حرص غربی ها پایان بپذیره و در حد پایلوت غنی سازی ما رو بعد از ده سال به رسمیت بشناسن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]متاسفانه هی دوستان بحث زمان اقای خاتمی رو می کشند وسط .

همونطور که امام گفتند امریکای زمان اوباما با امریکای زمان ریگان فرق می کنه . نه عقب نشینی سر راست مثل زمان اقای خاتمی درسته نه نداشتن کمی انعطاف در زمان اقای احمدی نژاد .

مقامات گفتند که به هیچ وجه تعلیق نخواهیم کرد . ما اول باید بفهمیم که غنی سازی اورانیوم استفادش چیه که بدونیم کجا وایسیم و کجا انعطاف داشته باشیم . الان فشار تحریم ها روی اقتصاد ، صنعت ، قیمت ها و هدر رفتن پول از خزانه کشور کاملا تاثیر گذار بوده حالا هر چقدر هم که می خوایم استدلال کنیم .

حرف جناب ووریر درست بود ما می تونستیم به صورت موقت و کاندیشنال برنامه غنی سازی رو تعلیق کنیم و در این مدت سیاست های غربی ها در قبال ایران رو زیر نظر بگیریم . اما متاسفانه مقامات ما برای مذاکره در زمینه تعلیق غنی سازی و گذاشتن شرط تعلیق برای غربی ها اعلام موضع کردند و گفتند ما سر تعلیق مذاکره نمی کنیم . حتی اقای لاریجانی قبل از بررسی بسته به خاورسولانا گفتند که توی این بسته چیه ؟ شما که می دونید ما تعلیق نمی کنیم !!![/quote]

كاملا با جناب كركس موافقم اولا نميشه زمان الان رو با گذشته مقايسه كرد. موقعيت هاي سياسي در زمان خودشون و با توجه به شرايط همون زمان پيش رو هستند.درباره اينكه اگر تعليق ميكرديم چنين ميشد و چنان و اونا چه عكس العملي نشون ميدادن نظري نمديم چون همش گذشته و الان صحبت دربارش سودي براي ما نداره ما اگر زرنگ هستيم نبايد بذاريم فرصت ها از بين برن نه اينكه وقتي كار از كار گذشته و به قول معروف به نقطه بدون بازگشت رسيديم بيايم بحثشو بكنيم.
ولي يه چيزيو خوب ميدونم و مطمئنم هيچ انسان آگاه و داراي منطقي كه تو ايران زندگي و كار ميكنه نميتونه صدمات بسيار سنگين تحريمها رو اقتصادمون رو انكار كنه. ما خيلي راحت اينجا تو اين سايت ميتونيم مثل همه ادعا كنيم كه نه اين طوري نيست و چنين و چنان ولي همه مون خوب ميدونيم كه چه خبره broken_heart

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Antiwar عزیز

متاسفانه اینگونه رفتار غربی ها ناشی از رفتار دولت اقای خاتمی بود که فقط عقب نشینی کامل بود . و این زمانی بود که افرادی مثل جان بولتون صریحا در امر سیاست خارجی بودند اما با امدن کاندلیزا رایس تغییر کرد و در واقع این بسته مشوق ها رو امریکا به 5+1 پیشنهاد کرد . اینکه اروپایی ها و عملا غربی ها چه واکنش هایی نشان می دادند رو کسی نمی دونه چون که یک دولت کاملا متفاوت با دولت قبلی بر سر کار بود و همین اشتباهشون بود که الان هم ازعان و اظهار پشیمانی کردند که چرا همان موقع که به قول خودشون یک دولت روشنفکر و آرام تر بر سر کار بود کار رو تمام نکردند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.