Ernesto_Rommel

مقاله چالشی به نام قومیت

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

عرض درود و سلام

خوب مثل اینکه تقدیر اینگونه بود که بعد از تغییر یافتن قالب انجمن های گفتگو سایت میلیتاری ما نیز یه مقاله دیگه که یه جورایی تاریخ مصرف ش از جهاتی تنظیم شده برای پخش رو اینترنت در این موقع ! رو تقدیم دوستان کنیم

از نکات بسیار مهمی که در رابطه با این مقاله مطرح هست :

1.مقاله براساس دیدگاه غالب و معتبر نگاشته شده
2.براساس علایق شخصی نگاشته نشده
3.براساس علایق قومیتی نوشته نشده
4.بدون پرده پوشی و یا سانسور نوشته شده
5.در حدی نوشته شده که با مساله امنیت ملی و اصولا تعلقات فرهنگی و فکری قومیت ها تعارض چندانی پیدا نکنه
6.بسیاری از مطالب مهم و حیاتی که شاید در انتشار عمومی مقاله به صلاح نباشه اصولا نگاشته نشدند
7.مقاله سعی داشته واقع بینانه نگاه کنه لیکن لزوما همیشه رعایت نشده حال براساس اشتباه نگارنده یا عدم دسترسی به منابع صحیح در موارد خاص
8.مقاله فارغ از نگاه عوامانه نگارش یافته و میشه گفت دارای سطح بندی برای متفکران می باشد و باید پیش زمینه قبلی وجود داشته باشه
9.سعی شده بسیاری از مسایل مطرح شده با ذکر رویدادهایی به صورت عینی قابل فهم و باورپذیر بشه
10.هنگام مطالعه مقاله لطفا ملیت و قومیت خود را فراموش نموده و پس از درک منطقی مساله اونوقت در صورت نیازتون دیدگاه قومی بدید توش !

این مقاله شاید حاصل سالها نگرش و دیدگاه شخصی بنده براساس مطالعات و تحقیقات شخصی م بوده که البته به دلایل مشخصی از برخی منابع نیز کمک گرفتم جهت سریع تر تحویل دادن تحقیقاتم که شاید در مسایلی چون تاریخ هخامنشیان و مادها و ... دارای نواقصی باشه از نظرم ولیکن چون وقت تنگ بود و نیز لزومی به نگارش تاریخی سلسله های ایرانی نداشتم صرفا به ویکی پدیا ( به خصوص) در این زمینه تکیه کردم و بیشتر وقتم رو روی تحلیل مطالب و بیان برخی مسایل حیاتی گذاشتم.
مشخصا در طی این سالهای اخیر که تو فروم ها و اصولا تو جوامع ایرانی حقیقی و مجازی زندگی کردم جز نکات بسیار مهم بوده دعواهای قومی و خوب چه بسیار بحثها که برسر این مساله شده و هربار به دلایل درک و بینش مختلف به نتیجه مطلوب دست نیافته این مقاله سعی داره که یک بنیان و پایه اولیه و شاید ثابت ! برای اینگونه بحثها ایجاد کنه انشالله که در این امر موفق بوده باشم.

لینک دانلود :

http://uplod.ir/3qk45oryyood/_______________________________.pdf.htm

حجم 4.4 مگ


با تشکر از همه عزیزانی که لطف میکنند و مقاله رو میخونند
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]بسمه رب الشهدا [/center]

[right]با سلام و عرض تشکر از زحمات دوست گرامی ![/right]

[right]سعی میکنم که در اسرع وقت مقاله رو بخونم ، فقط یه سوالی هست اونم اینه که آیا روابط عمومی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این مقاله رو تأیید کرده اند که شما در ابتدای مقاله آرم این دو نهاد رو قرار دادید ؟؟ چون این شبهه پیش میاد که مقاله تحت تأید این دو نهاد قرار گرفته ؟؟[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشی برادر ادیب.

ولی تا مقاله رو مطالعه نکنم به کتابخانه سایت منتقل نمیشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ژنرال محمد جان ، اگر منظور این هست من تاییدیه ازشون بگیرم ، خیر ، اگر منظور مطالعه هست بله ، اگر منظور این هست تایید کردن کل مقاله رو ، از همه شون نپرسیدم ! اونایی که خوندن راضی بودند !
ضمن اینکه مقاله دقیقا براساس منابع شناخته شده رسمی نهادهایی نوشته شده که مورده تایید هستند

اما اصل قضیه آرم ، همونطور که تو صفحه شهدا و قبل سرمقاله دیدید من اصولا عادت دارم آرم ها رو بزنم ... اونم براساس نوع مقاله هست که دقت کنید در کل مقاله بارها اسم ارتش و سپاه اومده .... و نیز ملیت ایرانی

سعید جان مطالعه بکن ، مشکلی نداریم، من مقالات رو بعد چند ماه میزارم تو سایت ... برای اطلاع بچه ها ، مهم نیست بره کتابخونه یا نه یا تایید بشن یا نه ؟

مخلص همگی

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...

هنوز مقاله ات رو کامل نخوندم ، ولی چند نکته رو بگم مثل همیشه !!

مسئله قومیت با نگاه سیاسی و نظامی و حتی اعتقادی قابل فهم نیست ، نگاهی به برخی قواعد مطالعات فرهنگی مثل " روش شناسی مردم نگارانه یا مردم نگاری" ، " انسانشناسی فرهنگی " و گذشته از این دو مورد "جامعه شناسی اقوام " و "اقتصاد قومی " خیلی از مسایل رو حل میکنه و توصیفات دقیقتر و صحیحتری بهت میده ، بخصوص اینکه نمیشه با چند جمله اقوام رو توصیف کرد و از ایشان ذهنیت ساخت ...

باید وقتی در مورد قومیت صحبت میکنی بگی که مثلا یک نفر قوم گرای "لر" یا "کرد " فرقی نداره هر قومی ؛

- چطور مسایل اطرافش رو "درک" میکنه ،
- چگونه در مورد مسایل دست جمعی یا قومی "فکر" میکنه ،
- چه نگاهی به مسئله "دولت" داره ،
- چقدر تبعیت پذیر هست و حاظر به پذیرش چه منبع قدرت برتری با چه خصوصیاتی هست ..
- نگاهش به مقوله قدرت چیه ، (مثلا چقدر قدرت طلب هست و مشروعیت قدرت رو از آن کی و یا چه وضعیتی و موقعیتی میدونه)
- منابع درامدش چی هستن ! این خیلی مهمه چون اساس فرهنگ اقوام (جنبه های مادی فرهنگش) روابط تولید و توضیع و مصرف هست ،
- مفهوم امنیت ، فردیت ، جمع گرایی ، (ارتباطات ، اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ )در برابر اقوام دیگر چطور تعریف شده ،
- تعریفش از ملیت چی هست ، ریشه های این تعریف از کجا اومده و چقدر این تعاریف براش "جدی" محسوب میشه ،
- و بسیاری سوالات دیگر .......................


جواب سوالات فوق بعلاوه انبوهی دیگر فقط در یک تحقیق میدانی قابل توضیح هست ، هر چند که داریم از مرحله قومیت گذر میکنیم !


ارنستوی عزیز ...اگر روزی حوصله کردی کتاب "حماسه کویر" دکتر باستانی پاریزی رو مطالعه کن ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همینطور که گذرا داشتم نگاه میکردم چشم خورد به نقشه صفحه 66 . از کی تا حالا ارومیه شده شهر کردنشین؟؟!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Ernesto_Rommel' timestamp='1341069912' post='258027']
ببخشید چرا مقاله منتقل نمیشه ؟؟؟؟؟ به بخش مربوط بهش ؟؟؟؟
[/quote]

همین موضوع رو عرض کردم ادیب جان که چون مقاله درباره مساله حساس هست باید ابتدا مطالعه بشه بعد منتقل.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/1.PNG[/img]

خوبه حالا اسم این استان آذربایجان غربی هست!
تا جایی که من میدونم اکثریت مردم ارومیه ترک و شیعه هستن !


استان آذربایجان غربی
مردم

ترک‌های آذری و کردها از گروه‌های عمده این استان به‌شمار میروند.[۳]

کردها در بخشهای مرتفع غربی و جنوبی استان نشیمن دارند و متقابلاً ترک‌های آذری در دشت‌های پیرامون دریاچه ارومیه و بخشی نیز در دشت‌های شمال و جنوب شرقی استان، سکونت دارند.[۳][لینک مرده] همچنین اقلیت‌های آشوری و ارامنه هم در استان مخصوصا در ارومیه ساکن هستند. شهر ارومیه که مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان بشمار می‌آید، از دیرباز به عنوان شهری که در آن گروههای قومی، زبانی، نژادی و حتی مذهبی مختلف زندگی می‌کنند شناخته‌شده‌است. ساکنان شهر ارومیه را ترک‌های آذربایجانی و از کردها، مسیحیان آشوری و ارامنه تشکیل می‌دهند.[۴]

[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/استان_آذربایجان_غربی"]http://fa.wikipedia...._آذربایجان_غربی[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]بسمه رب الشهداء[/center]

با عرض سلام خدمت دوستان و تشکر از ارنستو رومل عزیز به خاطر مقاله

[quote] اگر منظور این هست من تاییدیه ازشون بگیرم ، خیر ، اگر منظور مطالعه هست بله ، اگر منظور این هست تایید کردن کل مقاله رو ، از همه شون نپرسیدم ! اونایی که خوندن راضی بودند !
ضمن اینکه مقاله دقیقا براساس منابع شناخته شده رسمی نهادهایی نوشته شده که مورده تایید هستند

اما اصل قضیه آرم ، همونطور که تو صفحه شهدا و قبل سرمقاله دیدید من اصولا عادت دارم آرم ها رو بزنم ... اونم براساس نوع مقاله هست که دقت کنید در کل مقاله بارها اسم ارتش و سپاه اومده .... و نیز ملیت ایرانی[/quote]

با ابن که به من مربوط نیست ولی دوست عزیز توضیحات شما به نظر بنده که کافی نیست ، حالا این دوست عزیزمان هم بخوب موردی اشاره کرده اند ، حتی اگر خود فرمانده سپاه پاسداران هم مقاله شما رو خونده باشه و تلویحا قبولش هم کرده باشه ، این دلیل بر این نمیشه که آرم سپاه و ارتش رو شما در ابتدای مقاله قرار بدی ، مربوط به منابع هم نیستش ، این نوعی القای وابستگی مقاله هستش که به نظر بنده نادرست است ، خب حال بماند ... صلاح ملک خویش خسروان دانند.... گر چه این اقدام مسئولیت میاره... شما الان بدون اینکه زیر مجموعه دانشگاه پیام نور نباشید حق استفاده از آرم این دانشگاه رو ندارید چه برسه به نهاد های مهم و امنیتی نظام مانند ارتش جمهئری اسلامی ایان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران !!

.........................................

من مطالعه اجمالی روی این مقاله داشتم داشتم ، در مقاله خبری از قوم فارس ندیدم ، شاید بحث فقط سر اقلیت هاست که در این صورت کل مقاله به بیراهه رفته ، از طرفی من تا جایی که در مورد خودم و پیشینیانم اطلاع داشتم ، بخش مربوط به آذربایجان بسیار سطحی ، گذرا و تا حدود زیادی انتخابی هستش .کاری هم به غرض ورزی های موجود ندارم که احتمالا نتیجه استفاده از منابع مغرض یا برداشت نادرست از اونها بوده است .

ثانیا مسئله قومیت ها و چالش مربوطه ، پس از ایجاد حکومت مرکزی و به طبع اون همسان سازی فرهنگی و به قولی ایجاد ملت واحد به وجود اومده و نه قبل از اون که در ایران این دوره از زمان رضا شاه واقعیت پیدا کرده ، البته قبل از آن تلاش های مختلفی برای همسان سازی بوده که نیت های متفاوتی داشته اند و در این راستا به حساب نمی آیند .

ثالثا نقشه ها ( مانند صفحه 66 و 88 ) بسیار مغرضانه و با نیات نا پاک تدوین شده اند که همین امر نظر من رو در باره بی طرفی نویسنده تغییر میده .گرچه یک دانش آموز دبستانی هم بسیار بهتر از این میتواند نقاشی کند و البته تشخیص دهد !

رابعا من کمی در مورد آذربایجان و تاریخ آن تحقیق داشته ام ، نام آذربایجان بنا بر مدارکی بر گرفته از نام سرداری آذری به نام آتروپات هستش است که در مقابل الکساندر یونانی ( اسکندر مقدونی ) مقومت کرد و مانع ورود آون به آذربایجان شد ، به این ترتیب به آذربایجان ، ماد خرد یا آتروپاتگان گفته شد که در طی اعصار به آذربایجان اصطحلاک یافت .که همین نشان دهنده تفاوت ریشه مردم آذری زبان با قوم ترک زبان هستش ! البته بحث در این پاره موضوعات زیاد هست ولی من تا کنون در جایی ( با اعتبار و مشروعیت علمی و نه انتسابی ) ندیدم که آذری زبانان را با ترکان هم ریشه بدانند !

خامسا ... هم بماند برای بعد !! شاید من اشتباه میکنم !



از غلط های املایی بنده هم چشم پوشی بفرمایید !

با تشکر محمدخطر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
worior جان با تشکر از بیاناتت که تماما تایید میشن ، برای همین پژوهش میدانی رو در اول مقاله معرفی ش کردم ، کتاب ژئوپلتیک فرنگی و نقش امنیت ملی ... پژوهش میدانی کاملا انجام شده لیکن من مقاله رو براساس مسایل دیگری پایه ریزی کردم و جامعه آماری بیان شده داخل کتاب رو پیاده نکردم درحالیکه توی همین کتاب دکتر صحفی به صورت کامل سوالاتی که بیان فرمودید مطرح شده ولی خوب در اون صورت باید کتاب میدادیم بیرون !

بیشتر مقالاتی که من مینویسم طوری هست که در آینده بشه ازش یه کتاب داد بیرون با گسترش دادن بخشهای مختلفی ازش ... ولیکن الان مقدور نیست.

[quote]همینطور که گذرا داشتم نگاه میکردم چشم خورد به نقشه صفحه 66 . از کی تا حالا ارومیه شده شهر کردنشین؟؟!![/quote]

اینکه همه ارومیه کردنشین باشه مطرح نبوده لیکن در ارومیه محلات کردنشین وجود داره ، ضمن اینکه نقش لزوما دقیق دقیق که نیست .... لیکن فکر کنم واقعا بشه گفت ایراد بنی اسراییلی هست ایراد شما ، کل مقاله رو بخونید برید قسمت قومیت ترک ، کاملا توضیح داده شده مناطقی که توش اکثریت هستند و ... لطفا مقاله رو کامل بخونید
سعید جان چشم ....
[quote]


با ابن که به من مربوط نیست ولی دوست عزیز توضیحات شما به نظر بنده که کافی نیست ، حالا این دوست عزیزمان هم بخوب موردی اشاره کرده اند ، حتی اگر خود فرمانده سپاه پاسداران هم مقاله شما رو خونده باشه و تلویحا قبولش هم کرده باشه ، این دلیل بر این نمیشه که آرم سپاه و ارتش رو شما در ابتدای مقاله قرار بدی ، مربوط به منابع هم نیستش ، این نوعی القای وابستگی مقاله هستش که به نظر بنده نادرست است ، خب حال بماند ... صلاح ملک خویش خسروان دانند.... گر چه این اقدام مسئولیت میاره... شما الان بدون اینکه زیر مجموعه دانشگاه پیام نور نباشید حق استفاده از آرم این دانشگاه رو ندارید چه برسه به نهاد های مهم و امنیتی نظام مانند ارتش جمهئری اسلامی ایان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران !!
[/quote]


تو نمایشگاه مطبوعات یادمه یکی از این سرگردهای ارتشی که مثل حرفا تو نهاد مطالعات و تحقیقات دفاع مقدس ارتش کار میکرد اومد کلی گیر داد به مجله جنگ افزار که وای چرا مقاله تون براساس کتاب ماست و از این حرفا .... که البته بعدا مشخص شد حضرت اقا منظورش چیز دیگری بوده

در اینکه من بخوام عکس کشورمو و نهادهای نظامی ش رو استفاده کنم یا نه فکر کنم خودم مسئول باشم اونم براساس دیدگاه خودم ... اما اگر شما جایی از مقاله یا عنوانش دیدید که بله این برای ارتش و سپاه نوشته شده و ماله اوناست و من زدم ش اینجا حق با شماست .... ولی اینکه من آرم اونا رو زدم اصولا از نظر من تداعی کننده بحث قومیت ها و نیروهای مسلح هست ... حالا چه اونا چه بقیه بگن نه تداعی میکنه ماله ماست مقاله س اصولا واسم مهم نیست ... چرا که هیچ جایی ننوشتم ماله کی هست و....

ضمن اینکه چون گفتند بحث اختلافات نیروهای مسلح رو مطرح نکنم زیاد بازش نمیکنم ولی اگر جایی شما دیدید ارم این دو تا نیرو با هم بود ... اصولا به همه چیز شک کن ! چشمک



راجع به نکات مطرح شده در مقاله :

1.نقشه از تو اینترنت گرفته شده که خیلی خیلی کمک میکرد به فهم کلی مساله ولی اینکه یه کوچولو مغرضانه هست موافقم ولی متاسفانه دسترسی به نرم افزار نقشه ساز و طراحی نقشه درست نداشتم و از منبع خارجی گرفتم که این ضعف هست ! و درسته ولی به نظرم واقعا اگر از دید کلی نگاه کنیم خیلی مفهومی تر هست چرا که مثلا نقشه شماره 66 میخواد شمای کلی منطقه رو نشون بده قرار نیست که من بگم وای یک کیلومتر از ترکیه رو کرد تو ایران و بالعکس .... شمای کلی مناطق هست

2.قوم فارس ؟؟؟؟ ببخشید اون وقت من راجع به هخامنشیان و اینا نوشتم راجع به کی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اما در مقاله اصولا من شرح دادم که قومیت هایی مورده بررسی قرار میگیرند که بیشترین چالش های امنیتی رو ایجاد کردند ....

اینا همه ش از عدم مطالعه کامل و دقیق هست .... مثل اون یکی مقاله شد که دو سه بار ایراداتی گرفته شد ولی بعد که مطالعه کامل شد شبهه رفع شد ....
اول تاپیک هم بیان داشتم که اقایون خواهشا یک بار بدون دیدگاه ملی بخونید یک بار هم با دیدگاه .... بعد نظرات رو بگید ، حتی اشاره به سرسری خوندن هم نکردم


3.برخی منابع مثل ویکی پدیا و یکی دو مطلب راجع به بلوچستان از نظر من مغرضانه نوشتند که تا حد امکان اون قسمت ها رو برداشتم ولی متاسفانه قسمت هایی باز ازشون مونده که اینم واقعا چاره ای نبود و به جاش اومدم دو سه دیدگاه دیگه م راجع به مساله مورده بحث رو گذاشتم تا یه جوری تلطیف بشه ولی هست تو مقاله و می پذیرم

اما مشخصا : هر جمله که فکر میکنید مغرضانه س رو آدرس بدید من نگاه کنم ببینم از اون قسمت ها هست که من دخیل توش بودم یا اینکه ماله منابعی مثل ویکی پدیاست ؟؟؟؟

4.راجع به آذربایجان بحث زیاده و منم شنیدم این اسم و تفصیلات رو ولی در باب زبان و فرهنگ شما میتونی به کتاب چنگیز خان مراجعه کنید ...


البته چون بحث قومی هست میدونستم اصولا ایراداتی هست که واقعا قبولشون دارم ولی بعضی ایرادات دیگه الحق بنی اسراییلی هست .... ولی الحمدلله تا اینجا که از اونجایی که خودم نویسنده ش بودم چیزی اورده نشده و تصاویر و عکسا و .... ماله منابع ویکی پدیا و ... ایناست !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]سلام برادر ادیب...سردار دیار عاشقان[/right]
[right]خسته نباشی در حال دانلود هستم ودر اسرع وقت مطالعه میکنیم..ییک پیشنهاد[/right]
[right]چند وقت دیگه مسابقه بذار و از مقالت امتحان بگیر به ما هم که برنده میشیم جایزه بده.. :blink: خوب..واقعا مقاله نوشتن سخت وهم حوصله میخوا هم تمرکز، باآرزوی توفیقات روزافزون[/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...
مقاله رو خوندم ، بیشتر دیدگاه نظامی و امنیتی بهش بود ...

توی یه عکس ، عکس چندتا کرد رو نشون دادی و زیرش نوشتی که این ها توی افکار کرد های امروزی بیشترین تاثیر رو دارند .... ولی در موردشون توضیح ندادی و حتی اسمشون رو هم نبردی !!!

در ضمن ، یه سوال ، این بارزانی یهودی هست !؟ درسته !؟

پس نفوذ اسرائیل در کردستان هم دست گل رژیم شاه هست !؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب 100 عزیز

بارزانی کجاش یهودیه این بنده خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایشون کرد سنی هستن. نفوذ یهودیتی هم در کار نیست. اگه هم اتفاقی افتاده فقط بحث پول و ... هست تا مسائل ایدئولوژیک و نفوذ یهودیت.

--------------------------------

ادیب جان مقالت رو خوندم .مثل همیشه خوب وکامل بود و اگه ایرادی هم داشت بیشتر نگارشی بود تا محتوایی مثلا اون نقشه که گذاشتی زیاد دقیق نیست چون مثلا استان ایلام رو لر فرض کرده که کاملا غلطه چون 80 درصد این استان کرد هستن و مابقی لر و عرب .

در کل دستت درد نکند مقاله نوشتن خیلی سخته انشالله منتظر مقاله های بعدیت هستیم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='justin42' timestamp='1341525456' post='258924']
جناب 100 عزیز

بارزانی کجاش یهودیه این بنده خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایشون کرد سنی هستن. نفوذ یهودیتی هم در کار نیست. اگه هم اتفاقی افتاده فقط بحث پول و ... هست تا مسائل ایدئولوژیک و نفوذ یهودیت.

--------------------------------

ادیب جان مقالت رو خوندم .مثل همیشه خوب وکامل بود و اگه ایرادی هم داشت بیشتر نگارشی بود تا محتوایی مثلا اون نقشه که گذاشتی زیاد دقیق نیست چون مثلا استان ایلام رو لر فرض کرده که کاملا غلطه چون 80 درصد این استان کرد هستن و مابقی لر و عرب .

در کل دستت درد نکند مقاله نوشتن خیلی سخته انشالله منتظر مقاله های بعدیت هستیم.
[/quote]

سلام

گفتم که اگه اشتباه بود یکی بیاد و جوابم رو بده ...
ولی این بار ادیب جان رفت و اصولی مقاله نوشت .... نگارش هم به وضوح بهتر بود ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.