aminmessi

شکارجانور قندهار/ به دام افتادن پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا RQ170

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان به نظر گزارش یک ماه پیش مجله ی Wired مبنی بر نفوذ یک ویروس به سامانه ی کنترل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا میتونه با این قضیه مرتبط باشه ؟

[i][b]7 اکتبر 2011 (یک ماه پیش) / مجله Wired : ویروس کامپیوتری به ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نفوذ کرد [/b]

یک ویروس کامپیوتری با نفوذ به سامانه ی کنترلی هواپیماهای بدون سرنشین مدل Predator و Reaper ، در هر پرواز این هواپیماها [color=red]در افغانستان [/color]، وارد سیستم هدایت این پرنده ها گردیده است .

به گزارش مجله ی Wired به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی ، این ویروس که اولین بار دو هفته پیش توسط ارتش آمریکا شناسایی شد ، [color=red]باعث اختلال در هدایت هواپیما توسط اپراتورهای پایگاه هوایی Creech ارتش آمریکا که در صحرای نوادا واقع شده است ، نگشته و هیچ اطلاعات محرمانه ای از سیستم هم حذف یا به خارج از سیستم ارسال نشده (کاری که هدف اکثر ویروسهای رایانه ای است)[/color] اما این ویروس در مقابل چندین تلاش متخصصان ارتش برای حذف شدن از سیستمهای پایگاه هوایی Creech مقاومت کرده است .

متخصصان امنیتی میگویند مطمئن نیستند که این ویروس و محموله ی "Key logger" آن بصورت عمدی وارد سیستم شده یا خیر ، [color=red]متخصصان همچنین نمیدانند که این ویروس تا کجا در سیستمهای کنترل پهپادهای ارتش آمریکا گسترش یافته است [/color] اما آنها مطمئن هستند که این ویروس هم به سیستمهای غیرمحرمانه و هم به سیستمهای محرمانه نفوذ کرده است . این موضوع احتمال اینکه ویروس اطلاعات طبقه بندی شده ای را از سیستمهای پایگاه به جایی خارج از زنجیره ی شبکه ی ارتش آمریکا ارسال کرده باشد را تقویت میکند .

نیروی هوایی ارتش آمریکا در واکنش به این گزارش ، بدلایل امنیتی از اظهار نظر در مورد آن خودداری کرده است .

هواپیماهای بدون سرنشین امروزه به یکی از اصلی ترین و پرکابردترین سلاح های ارتش آمریکا برای شناسایی و بمباران محدود تبدیل شده اند و بیش از 150 فروند از این هواپیماها در عراق و افغانستان روزانه در حال عملیات هستند ، اما این پهپادها دارای نقایص امنیتی زیادی هستند . بسیاری از پهپادهای آمریکایی اطلاعات دریافتی خود را بدون رمزگذاری (Encryption) به نیروهای زمینی ارتش ارسال میکنند و در تابستان 2009 ، نیروهای آمریکایی آرشیوی از روزها و ساعتها فیلم گرفته شده توسط پهپادهای آمریکایی را در لپ تاپهای مبارزان عراقی کشف کردند . یک نرم افزار 26 دلاری به جنگجویان عراقی امکان دریافت ویدئوهای گرفته شده توسط پهپادهای آمریکایی را به آنها میداد .

این منبع اطلاعاتی آمریکایی در ادامه به مجله ی Wired اظهار داشت :"پیدا شدن این ویروس در سامانه های کنترل پهپاد توجه زیادی را به خود جلب کرده ، اما هنوز باعث[b] وحشت [/b]نشده است"[/i]

http://www.wired.com/dangerroom/2011/10/virus-hits-drone-fleet/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این سوالام مطرح کید چرا حزب الله تصاویر پهباد های اسرائیلی در زمان جنگ 33 منتشر نکرد ... [/quote]
حزب الله اگر به خاطر دروغ های دادگاه ترور رفیق حریری نبود، همون تصاویر سال 2004 را هم منتشر نمی کرد. برای مطرح کردن همچین سوالی، شما باید قبلش به این سوال پاسخ بدید که چه لزومی داشته که حزب الله تصاویر پهپادهای اسرائیلی در جنگ 33 را نمایش بده؟!
[quote]
3- احتمال بعدی کمک چین به ایران است . در زمان عملیات آمریکایی ها برای کشتن بن لادن ، آمریکایی ها از هلی کوپترهایی استفاده کرده اند که به دلیل جنس خاص آن از دید رادار های پاکستانی مخفی مانده است . در همان زمان وقتی که در حین آن عملیات یکی از هواپیماهای آمریکایی سقوط کرد مقامات پاکستانی از چینی ها خواستند که مواد به کار رفته و سنسور هایی این هلی کوپتر را مورد بررسی قرار دهند ، از آنجا که جنس هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از همان موارد رادار گزیز به کار رفته در ساخت هلیکوپتر ساقط شده آمریکایی بوده احتمالا چینی ها اطلاعات تحلیلی خود را در اختیار ایران قرار داده اند .

4- روسیه 25 اکتبر اعلام کرد که یک سیستم قابل حمل نظامی به ایران فروخته است که این سیستم می تواند هواپیماهای بدون سرنشین و یا راکت هایی را که به هدف نزدیک می شوند را شناسایی کنند . البته این سیستم بخشی از یک سیستم بسیار پیشرفته تر است که هنوز به صورت کامل در اختیار ایران قرار گرفته نشده است .در صورت فروش کامل این سیستم به ایران این کشور قادر خواهد بود ورود هر هواپیما یا راکتی را پیشاپش به خاک خود را شناسایی کند . [/quote]
اینها احتمالات مربوط به چگونگی انجام عملیات نیست؛ اولا اون هلیکوپتر کذایی را خود آمریکایی ها مدعی شدند که بعد از سقوط نابودش کردند. ثانیا، بر فرض اینکه چین همچین اطلاعاتی داشت و در اختیار ایران گذاشت، و روسیه هم همچین دستگاهیی را به ایران فروخت؛ اینها نهایتا می تونستند به ایران در شناسایی این پهپاد کمک کنند. هر چند شناسایی این پهپاد خودش یک دست آورد بزرگ هست، ولی اون چیزی که بیش از همه موجب تعجب کارشناسان شده، شناسایی این پهپاد نبوده، بلکه چگونگی خارج کردن کنترل آن از دست آمریکایی ها، و کنترل آن توسط ایران بوده. هیچکدام از آن مواردی که در بالا ذکر شدند، کمکی به حل سوال اصلی نمی کنند. در واقع مثل همیشه ادعاهای بیخود و ناقصی هستند برای این تصور غربی ها که اساسا ایران نمی تواند هیچگاه فناوری بالایی داشته باشد، مگر اینکه وابسته به غرب یا یکی از قدرت های شرقی باشد. اینها در نوع تفکرشان نسبت به سایر ملت ها دچار یک مشکل حاد خود بزرگ بینی و حقیر بینی دیگران هستند. همین مشکل هم به اونها اجازه نمیده که رفتار سایر ملت ها را به درستی تحلیل کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=16]پهپاد بزرگترین هدیه کریسمس آمریکا به دشمنش بود[/size]

[color=blue]خبرگزاری فارس: تحلیلگران آمریکایی اعتراف کردند که سرنگونی پهپاد آمریکایی در ایران یک بلا برای آمریکا و بزرگترین هدیه کریسمس آن به دشمنانش در یک دهه گذشته است.[/color]
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، مقامات آمریکایی به طور مخفیانه اعتراف کرده‌اند که هواپیمای بدون سرنشین فوق سری "آر کیو ۱۷۰" آمریکا در دستان ایران قرار گرفته است.

"پیتر سینگر" از اندیشکده آمریکایی "بروکینگز" به خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص این پهباد گفت: این هواپیما هم‌اکنون جواهری برای ایران محسوب می‌شود که البته به چیزهایی که این هواپیما حمل می‌کرد نیز بستگی دارد اما یکی از سنسورهایی که این نوع هواپیما قبلاً حمل کرده بود، رادار "AESA" است، که این راداری بسیار پیشرفته است که این رادار یک سیستم بسیار پیشرفته است که حقیقتا یک عامل متفاوت و برجسته برای نسل آینده هواپیماهای ماست و البته نه فقط هواپیماهای بدون سرنشین، بلکه این رادار می‌تواند در هواپیماهای سرنشین دار اف 22 و اف 35 نیز مورد استفاده قرار گیرد.

"دان گور" تحلیلگر امنیت ملی آمریکا از موسسه "لکسینگتون" در آرلینگتون این واقعه را با حادثه سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا در خاک شوروی سابق در سال 1960 مقایسه می‌کند و به "ایر فورس تایمز" اعلام کرد: از دست دادن هواپیمای بدون سرنشین "آر کیو ۱۷۰" بزرگترین هدیه کریسمس به دشمنان ما در حداقل یک دهه گذشته به حساب می‌آید. اکنون دیگر همه از توانایی ما در زمینه هنر و توانایی جمع آوری اطلاعات آگاه خواهند شد.

مقامات سیا و پنتاگون تاکنون به طور رسمی به این نکته که هواپیمای نشان داده شده در تصاویر ویدئویی توسط ایران همان هواپیمای RQ170 است که در اوائل هفته گذشته مفقود شد، اعتراف نکرده‌اند. با وجود این مقامات سطح بالای آمریکا که نامشان فاش نشده است، بارها به منابع خبری مختلف اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد هواپیمایی که در دست ایران است، همان هواپیمای مفقود شده باشد.

"تای روگووی" خبرنگار آمریکایی در این باره می‌گوید: این مسئله بسیار مهم است، زیرا این هواپیما ماموریت های فراوانی بر روی خاک پاکستان که یکی از متحدین اصلی چین است، انجام داده است. در واقع اگر ادعای ایران درست باشد، این مسئله می‌تواند از نظر فنی یک خسارت عمده برای آمریکا باشد.


[url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900920000334]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان به نظر گزارش یک ماه پیش مجله ی Wired مبنی بر نفوذ یک ویروس به سامانه ی کنترل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا میتونه با این قضیه مرتبط باشه ؟

[i][b]7 اکتبر 2011 (یک ماه پیش) / مجله Wired : ویروس کامپیوتری به ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نفوذ کرد [/b]

یک ویروس کامپیوتری با نفوذ به سامانه ی کنترلی هواپیماهای بدون سرنشین مدل Predator و Reaper ، در هر پرواز این هواپیماها [color=red]در افغانستان [/color]، وارد سیستم هدایت این پرنده ها گردیده است .

به گزارش مجله ی Wired به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی ، این ویروس که اولین بار دو هفته پیش توسط ارتش آمریکا شناسایی شد ، [color=red]باعث اختلال در هدایت هواپیما توسط اپراتورهای پایگاه هوایی Creech ارتش آمریکا که در صحرای نوادا واقع شده است ، نگشته و هیچ اطلاعات محرمانه ای از سیستم هم حذف یا به خارج از سیستم ارسال نشده (کاری که هدف اکثر ویروسهای رایانه ای است)[/color] اما این ویروس در مقابل چندین تلاش متخصصان ارتش برای حذف شدن از سیستمهای پایگاه هوایی Creech مقاومت کرده است .

متخصصان امنیتی میگویند مطمئن نیستند که این ویروس و محموله ی "Key logger" آن بصورت عمدی وارد سیستم شده یا خیر ، [color=red]متخصصان همچنین نمیدانند که این ویروس تا کجا در سیستمهای کنترل پهپادهای ارتش آمریکا گسترش یافته است [/color] اما آنها مطمئن هستند که این ویروس هم به سیستمهای غیرمحرمانه و هم به سیستمهای محرمانه نفوذ کرده است . این موضوع احتمال اینکه ویروس اطلاعات طبقه بندی شده ای را از سیستمهای پایگاه به جایی خارج از زنجیره ی شبکه ی ارتش آمریکا ارسال کرده باشد را تقویت میکند .

نیروی هوایی ارتش آمریکا در واکنش به این گزارش ، بدلایل امنیتی از اظهار نظر در مورد آن خودداری کرده است .

هواپیماهای بدون سرنشین امروزه به یکی از اصلی ترین و پرکابردترین سلاح های ارتش آمریکا برای شناسایی و بمباران محدود تبدیل شده اند و بیش از 150 فروند از این هواپیماها در عراق و افغانستان روزانه در حال عملیات هستند ، اما این پهپادها دارای نقایص امنیتی زیادی هستند . بسیاری از پهپادهای آمریکایی اطلاعات دریافتی خود را بدون رمزگذاری (Encryption) به نیروهای زمینی ارتش ارسال میکنند و در تابستان 2009 ، نیروهای آمریکایی آرشیوی از روزها و ساعتها فیلم گرفته شده توسط پهپادهای آمریکایی را در لپ تاپهای مبارزان عراقی کشف کردند . یک نرم افزار 26 دلاری به جنگجویان عراقی امکان دریافت ویدئوهای گرفته شده توسط پهپادهای آمریکایی را به آنها میداد .

این منبع اطلاعاتی آمریکایی در ادامه به مجله ی Wired اظهار داشت :"پیدا شدن این ویروس در سامانه های کنترل پهپاد توجه زیادی را به خود جلب کرده ، اما هنوز باعث[b] وحشت [/b]نشده است"[/i]

http://www.wired.com/dangerroom/2011/10/virus-hits-drone-fleet/[/quote]

دوست عزیز، پستهای قبلی رو بخونید. خیلی از دوستان اعتقاد دارن این هم جزو یه برنامه بلند مدت بوده برای کسب اطلاعات از برنامه پهبادهای آمریکایی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]يادداشت/پایان عصر پنهانکاران؛
[b]خسارت 44میلیارد دلاری آمریکا از شکار RQ-170 توسط ایران[/b]
[/color]
[color=darkblue]توانایی جمهوری اسلامی ایران در کشف و هدایت پیشرفته‌ترین پهپاد رادارگریز آمرکایی، محرمانه‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه هوایی آمریکا را با چالش مواجه کرد.[/color]
به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، از زمانی که در جریان نبرد بریتانیا در جنگ جهانی دوم اهمیت فوق‌العاده "رادار" مشخص شد، ایده پنهان شدن یا به عبارتی گریختن از دید رادار نیز به ذهن طراحان و سازندگان هواپیما رسوخ کرد.
یکی از اولین طرح‌های به کار رفته با ذهنیت رادارگریزی، پروژه هواپیمای بال پرنده Ho229 آلمان نازی بود که پهپاد به غنیمت گرفته شده از آمریکا نیز شباهت زیادی به آن دارد.
در ادامه و در طول سال‌های ابتدایی و میانی جنگ سرد، طرف‌های درگیر، بیشتر به سمت استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیک برای مختل کردن رادارها رفتند اما در دهه 70 میلادی شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین" پروژه Have Blue را آغاز کرد که هدف از آن، ساخت یک هواپیمای پنهان‌کار با به‌کارگیری طراحی و آلیاژهای متفاوت در آن بود.

این برنامه در طول دهه 70 و 80 میلادی چیزی حدود 112 میلیون دلار هزینه دربر داشت که نتیجه نهایی آن به هواپیمای تهاجمی پنهان‌کار F-117 ختم شد که این هواپیما در جریان تهاجم آمریکا به پاناما، عملیات توفان صحرا، عملیات در یوگوسلاوی، افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفت.
البته هدف قرار گرفتن و ساقط شدن یک فروند از این هواپیماها در سال 1999 بر فراز یوگوسلاوی سابق، بازنشستگی کامل آن را در سال 2008 میلادی رقم زد.
پس از این هواپیما، طرح بعدی در دنیای پنهان‌کارها، طرح بمب‌افکن B2 آمریکا بود که به منظور تولید یک بمب‌افکن سنگین پنهان‌کار با قابلیت نفوذ به حریم هوایی شوروی سابق آغاز شده بود.
این پروژه با هزینه‌ای در حدود 44 میلیارد دلار، به تنهایی لقب "گران‌ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی" را به خود اختصاص داده و امروز تنها 20 فروند از این هواپیما ساخته شده است.

[b]* مشخصات "روح" آمریکایی[/b]
هواپیمای B2 ملقب به Spirit (روح)، بمب افکنی چند ماموریته است که به عنوان گامی بلند در تکنولوژی هوایی، نقش مهمی را در برنامه به روزسازی بمب افکن های آمریکایی ایفا کرد.
بنا بر آنچه آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند، این هواپیما، دارای قدرت آتش یا رهاسازی بمب به میزان بسیار زیاد و در هر مکانی از جهان است که حتی دفاع های زمینی بسیار نیرومند نیز حریف این بمب افکن نمی شوند.
اما مهمترین ویژگی این بمب افکن، پنهان کاری و مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بی نظیری در انهدام ارزشمند ترین پایگاه های دشمن حتی در قلب پدافندهای هوایی بسیار سنگین به این هواپیمای بمب افکن می دهد.
ویژگی های پنهان کاری، آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمب افکن را از سایر بمب افکن های موجود در خدمت ارتش آمریکا متمایز کرده بطوریکه این هواپیما قادر است به دور از ترس از شناسایی به وسیله رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس بپردازد.
این هواپیمای بمب افکن با برد پروازی 9600 کیلومتر (بدون سوختگیری) به عنوان یک هواپیمای میان قاره ای نیز شناخته می شود که پنهان کاری آن در مقابل حتی سیستم های بسیار پیشرفته راداری دنیا، ترکیبی از کاهش اشعه های گرمازای مادون قرمز، صداهای حاصله از موتور ها و ویژگی های بصری یا دیداری که با چشم قابل روئیت است، می باشد.

در طراحی منحصر به فرد بدنه این هواپیما که به طرح بال پرنده موسوم است، هواپیما به شکل یک بال که تمامی تجهیزات در آن تعبیه شده اند، طراحی می گردد و امکان پیچش و غلت خوردن توسط تغییر مرکز ثقل هواپیما و یا سطوح کنترلی انتهای این بال پرنده صورت می گیرد، که از مزایای چنین طراحی، می توان به کاهش سطح برخورد امواج راداری اشاره کرد.
در این هواپیما، صداگیرهای ویژه ای برای موتورهای آن در نظر گرفته شده و گازهای موتور نیز قبل از آزاد شدن در فضا، به طور کامل سرد می گردد و اثر مادون قرمز آنان به طور کامل از بین می رود.
همچنین این بال پرنده در قسمت انتهایی به شکل دندان اره ای طراحی شده که این نیز خود نوعی کمک به ویژگی پنهان کاری این بمب افکن است.
طول این بمب افکن حدود 20 متر و طول دو سر بال آن 52.12 متر است که از این نظر، هواپیمایی بیشتر در عرض است.
این بمب افکن، با وجود پیچیدگی نسبی بیشتر نسبت به اسلاف خود، تنها دارای دو خدمه (یک خلبان و یک افسر تسلیحات) در مقابل برای مثال پنج خدمه برای هواپیمای B52 است که خود نکته ای قابل توجه است.
مهم ترین عملیات این هواپیما به زمانی باز می گردد که در عملیات آمریکا بر ضد صربها، این هواپیما از ایالت میسوری آمریکا برخاسته و پس از بمباران کوزوو در شرق اروپا، با موفقیت به همان نقطه مراجعت کرد.

دیگر ماموریتی که این هواپیما انجام داده است مربوط به 3 روز اول جنگ با طالبان در افغانستان می شود که در این سه روز سه فروند از این بمب افکن از پایگاه هوایی در غرب امریکا بلند شده و طی چند سوخت گیری به افغانستان رسیده و آنجا را بمباران کرده و پس از آن به جزیره ای در اقیانوس هند رفته و پس از سوخت گیری مجدد، به پایگاه اولیه خود بازگشت.

جنگنده بمب افکن بی2 با طول 20.9متر، عرض 52.12 متر و ارتفاع 5.1 متر، می‌توان با سرعت 890 کیومتر بر ساعت در ارتفاع 50000 پایی پرواز کند.
مقایسه این جنگنده پیشرفته آمریکایی با پهپاد مدرن جاسوسی RQ-170 که امروز در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسامی ایران قرار دارد، نشان می دهد که می توان این پهپاد جاسوسی را در بسیاری از موارد از جمله نوع و طراحی بدنه و نیز فناوری های رادارگریزی (به عنوان مهمترین مشخصه آن) نمونه ای در مقیاس کوچکتر از جنگنده B2 دانست.

[b]* ویژگی های "دیده‌بان" آمریکایی[/b]
هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 که اصطلاحا Sentinel یا دیده‌بان نامیده می‌شود و برخی آن را جانور قندهار (محلی که اولین‌بار تصویر آن منتشر شد) می‌گویند، یکی از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است.
پهپاد RQ-170 پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد.
این هواپیما برای اولین‌بار در سال 2005 میلادی به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به عملیات در افغانستان پرداخت تا اینکه در سال 2007 میلادی اولین تصاویر این هواپیما در پایگاه هوایی قندهار منتشر شد.
بنا بر اطلاعات منتشر شده و باتوجه به عدم دسترسی نیروهای طالبان به سیستم‌های راداری، هدف از استقرار این پرنده پیشرفته در کشور افغانستان انجام عملیات‌های شناسایی و جاسوسی بر فراز حریم هوایی دو کشور ایران و پاکستان است هرچند گزارشهایی از حضور این پرنده در کشور کره‌جنوبی به منظور رصد فعالیت‌های موشکی کره‌شمالی نیز وجود دارد.
بنا بر اظهارنظر مقامات آمریکایی در جریان حمله نیروهای آمریکایی به پاکستان، به منظور از بین بردن اسامه بن‌لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده، این پرنده بی‌سرنشین تصاویر زنده‌ای از فراز محل اقامت بن‌لادن به کاخ سفید ارسال کرده و همزمان مشغول شنود مکالمات ارتش پاکستان بوده است.

جزئیات منتشر کرده اند که نشان می دهد فناوری این هواپیما یکی و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت می شده است.
این گزارش ها نشان می دهد دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما (که از حساس ترین فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده) در ایران است و به همین دلیل تمام ابزراهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.

نخستین و مهمترین ویژگی این هواپیمای بدون سرنشین را باید توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن عنوان کرد که اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این هواپیما توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن - آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده، ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش مخصوصی است که تمام سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند.
برخی از منابع نیز رنگ مخصوص بدنه آن را یکی از عناصر اصلی در رادارگریزیRQ170 می دانند و گفته‌اند این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان هایی بروند که دیگر ‏هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا بروند بطوریکه ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسیار دشوار باشد.
مداومت پروازی این پهپاد (بواسطه موتورهای بسیار پیشرفته و کم مصرف) و نیز توانایی های جنگ الکترونیک آن را می توان از دیگر ویژگی های منحصر به فرد RQ-170 دانست که این امکان را می دهد تا این هواپیما علاوه بر ایجاد اختلالات الکترونیکی در سطح وسیع، مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را نیز تا شعاعی بزرگ شنود کند.
این "دیده‌بان" آمرکایی همچنین مجهز به دوربین ها، لنزها و سنسورهایی است که توانایی منحصر به فردی در تصویربرداری با وضوح بسیار بالا و قدرت تفکیک زیاد و در هر شرایط جوی را به آن می دهد که این تجهیزات برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از مراکز هسته ای ایران می توانست بیشترین کاربرد را داشته باشد.
هدایت این هواپیما که با طول دو بال حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع یک متر و 84 سانتی متر، دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است، توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد و با هر بار سوخت گیری نیز قابلیت پرواز در شعاع 1500 کیلومتری را دارد.

[b]* "سار" رادار پیشرفته پهپاد آمریکایی برای شناسایی مناطق حساس[/b]
اما یکی دیگر از مهمترین ویژگی های پهپاد مدرن آمریکایی در اختیار ایران را باید در بخش رادارهای فوق پیشرفته آن جستجو کرد.
رادارهای روزنه مصنوعی "Synthetic Aperture Radar" به نوعی از رادارها اطلاق می شود که برای امور نقشه برداری و تصویر برداری از سطح زمین به کار می رود که در اصطلاح به این فناوری "سار" نیز گفته می شود.
اساس عملکرد این رادار در هواپیماهای شناسایی برای امور نظامی و غیر نظامی، برپایه فرستادن امواجی از یک وسیله متحرک مثل یک هواپیما به سطح موردنظر است.
این امواج که از نوع امواج رادیویی هستند در دفعات بالا با سرعتی زیاد به سطح مورد نظر تابیده شده و پس از بازگشت تصویری دو بعدی از سطح مورد نظر را دراختیار کاربران قرار می دهد.
در سالهای اخیر این فناوری برای اموری مثل نقشه برداری از جنگلها، کنترل بلایای طبیعی وتهیه نقشه های ناهمواری زمینی نیز به کار می رود اما کاربرد اصلی این فناوری درامور نظامی و تهیه نقشه از مناطق مختلف است.
در جدیدترین مدلهای رادار "سار" که بنا بر اطلاعات موجود در پهپاد به غنیمت گرفته شده آمریکایی نیز بکار گرفته شده، قابلیت تهیه تصاویری با قدرت تفکیک 10 سانتی متر وجود دارد که در راستای ماموریت جاسوسی خود از این فناوری پیشرفته به منظور تهیه نقشه از مکان های مورد نظربهره می برده است.

[b]* نمایش توان جنگ الکترونیک سپاه با تکیه بر "برهان خلف"[/b]
بنا بر آنچه در بالا گفته شد و با توجه به انبوه مطالب و جزئیاتی که در روزهای اخیر از سوی کارشناسان و رسانه های غربی منتشر شده، هواپیمای RQ-170 از مدرنترین پهپادهای ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز بوده که بواسطه قابلیت های ویژه جاسوسی، صرفا در اختیار سازمان سیا قرار داشته است.
البته مقامات آمریکایی در واکنشی شتابزده، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی نفوذ در سیستم هدایت و کنترل این پهپاد را ندارد، سعی کردند تا خبر شکار RQ-170 را تنها یک بازی رسانه ای نشان دهند، اما نمایش این پهپاد پیشرفته در اختیار سپاه پاسداران (آن هم با کمترین خسارت وارده)، خط بطلانی بود بر این اظهارات بی اساس.
این​که چنین هواپیمای بدون سرنشین مدرنی که مجهز به سیستم خلبان خودکار و انفجار از داخل در صورت قطع شدن ارتباط با مرکز است را بتوان سالم بر روی زمین نشاند، نوعی توانمندی جنگ الکترونیک است که نمی​توان سابقه​ای از آن در دنیا پیدا کرد.
از آنجایی که بنا بر گفته سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، به علت رعایت مراتب حفاظتی این دستاورد بزرگ نمی توان زیاد به جزئیات آن پرداخت و تنها از طریق برهان خلف است که می توان توانایی ایران در این شکار بزرگ را ثابت کرد، قابل فهم ترین ادله برای تایید توانایی ایران در نفوذ و کنترل این پهپاد، سلامت حداکثری آن است چرا که اگر این هواپیما مورد اصابت قرار می​گرفت (که بواسطه ارتفاع بالای آن تنها می بایست با موشک‌های زمین به هوا زده می شد) و نیز به دلیل وزن زیاد آن (بیش از 3 تن) به طور کامل از بین می​رفت.

[b]* سقوط B2 در پی ناکامی RQ-170[/b]
پس واضح خواهد بود که شکار مدرنترین پرنده جاسوسی آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن را با خطر امنیت ملی مواجه خواهد کرد چراکه با در اختیار داشتن این پهپاد پیشرفته، ایران نه تنها بر مدرن ترین شیوه‌های جاسوسی سازمان سیا نیز دست خواهد یافت، بلکه بواسطه شباهت این پهپاد با جنگنده پیشرفته و رادارگریزی مانند B2، بزرگترین ضربه را به گران ترین و محرمانه ترین پروژه هوانوردی ارتش آمریکا وارد خواهد کرد و شناسایی و هدایت پهپاد آمریکایی در ایران، باعث هدر رفتن این رقم نجومی خواهد شد چرا که دیگر کسی شک نخواهد داشت که وقتی جمهوری اسلامی ایران توان شناسایی، نفوذ و هدایت پهپاد RQ-170 را داشته باشد، بدون شک می تواند در شناسایی با جنگنده رادارگریزی مانند B2 که بیشترین شباهت را با RQ-170 دارد، نیز موفق باشد؛ جنگنده ای که ایالات متحده آمریکا بواسطه ویژگی رادارگریزی و قدرت تخریب، بیشترین حساب را در نبرد با کشورهای دشمن روی آن باز کرده است.

[color=olive]90/09/20[/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900920000664[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ما دومین کشور دارای فناوری‌ پرنده‌های بدون سرنشین در جهان هستیم و دارای پرنده‌ای هستیم که از فناوری کامل استیلز بهره‌مند است و توسط دقیق‌ترین رادارها تست شده است.[/quote]
اولا استيلز نه ! استيلث .. امان از سواد برادران خبرنگار !
دوما اين يعني سفره ماهي عملياتي شده و پرواز ميكنه ! icon_twisted

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تحلیلگر اسوشیتدپرس:
از دست دادن پهپاد با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی آمریکا در جنگ سرد قابل مقایسه است
خبرگزاری فارس: "داگلاس برچ"، تحلیلگر خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی اذعان کرد که شکست آمریکا در از دست دادن پهپاد RQ 170 در آسمان ایران با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی این کشور از شوروی سابق در ماجرای هواپیمای جاسوسی "یو 2" قابل مقایسه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، "داگلاس برچ"، تحلیلگر خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی اذعان کرد که شکست آمریکا در از دست دادن پهپاد RQ 170 در آسمان ایران با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی این کشور از شوروی سابق در ماجرای هواپیمای جاسوسی "یو 2" قابل مقایسه است.

این تحلیلگر آمریکایی به اشاره به اینکه تحتا کنترل درآوردن پهپاد برای ایران بسیار فراتر از یک مساله تبلیغاتی بلکه به منزله افشا شدن طرح‌های ناشناخته آمریکا برای جاوسیس در ایران است، تصریح کرد: در جریان جنگ سرد نیز سرنگونی هواپیمای جاسوسی شوروی، توانست جنبه‌هایی از عملیات مخفی جاسوسی آمریکا را روشن کند.

برچ به نقل از "توماس دانلی"، یک تحلیلگر نظامی موسسه آمریکن اینترپرایز می‌افزاید: عملیات‌های جاسوسی مخفی آمریکا به مراتب بزرگ‌تر از آن هستند که مردم می‌شناسند. آمریکا نیاز دارد که همه ابزارهای خود را به کار گیرد.

فرانسیس گری، بنیان‌گذار موزه جنگ سرد می گوید: "وقتی شنیدم که پهپاد در اختیار ایران قرار گرفته، خیلی خوشحال شدم که خلبانی نداشته است!"

وی در تشابه از دست رفتن پهپاد با سقوط هواپیمای یو ۲ این نکات را بیان کرده است: "هر دو در حال عملیات گردآوری اطلاعات بودند. هر دو در حال تصویربرداری بودند و هر دو در حال جمع‌آوری اطلاعات از دشمنان آمریکا در راستای اهداف اطلاعاتی این کشور بودند. البته تنها تفاوتی که وجود دارد این است که ما دیگر یک زندانی در کشوری خارجی نداریم."

بر اساس این گزارش، مشابهت دیگر این شکست اطلاعاتی با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی آمریکا در جنگ سرد این است که برنامه‌ریزان نظامی آمریکا از هر دو به شدت شوکه شده‌اند.

در سال 1960، هواپیمای فوق‌پیشرفته یو ۲ که با خیال راحت و به خیال اینکه کسی متوجه آن نیست بر فراز خاک شوروی مشغول جاسوسی بود، ناگهان توسط پدافند موشکی شوروی سرنگون شد. این اتفاق به یک بحران در روابط شوروی و آمریکا انجامید. این شکست در تاریخ شکست‌های اطلاعاتی ایالات متحده بی‌سابقه محسوب می‌شد تا آنکه با شکار پهپهاد توسط نیروهای سایبری کشورمان، شکست مزبور تحت‌الشعاع قرار گرفت.


http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900920000803

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این سوال ها و جواب های داده شده به نظر جالب میان:

[code]
Q: Is the radar blocker a sign that first gen. stealth tech. was used to avoid risk of technology loss?

A: No, this kind of radar blocker is the way to go for a high flying stealth platform which intake is only exposed to X-band fighter radars flying at very high altitudes.

Q: Is the nozzle exhaust a hint for less advanced IR blocking tech. ?

A: Not necessarily, by now there are internal mixing constructions that release a relatively temperature homogenous thrust. The hot parts of the engine are likely well enough shielded.

Q: Is the nozzle visible to radars, a sign of low-tech. used?

A: As in the case of the intake just by high flying fighters which know where to search for it. Ground based systems would likely have LOS problems to illuminate the critical upper parts of nozzle.

Q: Is a single engine design a hint for inferior tech. used in the Sentinel?

A: No, high flying, long endurance systems need to be extremely lightweight. Systems like the U-2 are also single engined. The ancestor of the Sentinel, the Polecat was a two engine design but likely was too limited in altitude and endurance to enter service. Subsonic aircrafts have less stressed engines and these can be very reliable. The proposed TF-34 would be certainly reliable enough for operations behind enemy lines.

Q: Why is the color so yellowish or just white?

The light conditions at the gym, as well as the camera settings used can be confusing. Selecting the right color would be one of the easiest tasks when building a mock-up.

Q: Why do they just show imaged from certain perspectives, do they want to hide critical areas that could prove it’s a mock-up?

A: No, this is still a very secret system and they surely plan to make use of that technology in their own systems or even copy it. Only the US has such technology at the moment revealing any critical design details would be just a gift to the other countries interested. Furthermore it’s possible that the payload of this mission equipped aircraft is different from the photographed example at Kandahar, showing those details is really not necessary to prove their point.
The landing gear could have been damaged furthermore. They have already said that it suffered minimal damage, but no need to show that damage.

Q: Are the missing sawtooths at the landing bay doors a hint to inferior tech. used?

A: Possibly but not necessarily. There are design reasons not to use them and with better manufacturing tech. it’s possible to seal the bays well enough to archive similar stealth performance as the sawtooth design element.

Q: How did the Iranians knew the Sentinel was there?

A: Eastern Iran is not well equipped with sensors that could detect LO-targets. The annual November air defense exercise was held in eastern Iran this year and no footage was published as compared to last year’s maneuver. Iran has several radar systems in service that are designed to detect LO-targets, optical tracking systems that could detect IR emitting targets and at least two systems used for SIGINT/ELINT/ESM that could be used for passive detection.

The Americans certainly know that those long-wave radars in Iran have a useful performance against the Sentinel in a non-war environment where no ECM decreases the performance of those systems. They apparently just didn’t expect that these would be used in sufficient numbers to guarantee necessary coverage in low threat, eastern Iran.

Satellite signals as well as the Sentinels radar(s) could be a source for passive systems and these would be necessary for the analysis of the signals by the ESM and hacker groups.
A suspicious signal detected by the ESM systems could have lead to the stationing of long-wave radar systems in the area where the Sentinel operates.

Q: Could a ground based EW system have been used to establish connection to the RQ-170?

A: Not likely, it seems that at least one of the two sensor pods houses a directional satellite data link antenna. Maybe it’s a moving directional antenna or an electronic steered antenna. It’s possible that the communication satellite the Sentinel uses also has an electronic steered antenna so that both systems communicate via directed pencil beams. A radio source from the ground would have trouble to reach the Sentinels antenna and would almost certainly not be able to override the Sentinels link to the satellite. Only some antenna in-between those two and the elimination of the directed satellite radio signals could create a "pirate" link to the Sentinel.

An omnidirectional data-link antenna is highly unlikely because there would be radio silence restrictions on such a LO platform. But the use of it’s would make a ground based interference more likely.

Q: Could the satellite be hacked instead?

A: Yes, but this heavily depends on the skills of the hackers.

Q: Is a hardware capture of the flying sentinel possible?

A: In theory yes but in practice it would be a too complex mission.

Q: Could the Sentinel have landed or crash-landed in Iran due to low fuel?

A: Almost certainly not, there are likely redundant sensors for the fuel level and the operator knows to approximate endurance of the Sentinel. If no self destruction was built in due to weight reasons it could at least use battery power to make a hard crash into the ground. Sensitive sensor payloads make such a software security function a must when operating behind enemy lines. Claims about a software function that searches the next best landing area should be regarded as joke on missions behind enemy borders.

Q: Could the jamming of the GPS systems lead to a soft landing inside Iran?

A: No, the last GPS update of the INS would be enough for an autonomous flight back to the general area of the home base where they could get back control of it, as well as GPS access and land it.

Q: Could the payload and the capture be of no grave technological concerns?

A: Not likely, it certainly uses advanced long range TI sensors which work in combination with a leading edge SAR likely a ESM sensor and less likely but possible with a AESA radar system also inside the leading edge. These systems in enemy hands would be a great loss.

Q: Is the Sentinel, due to its color not a very high altitude system and therefore not less advanced?

A: Possibly, however the thrust and general performance of the proposed TF-34 as well as its high lift flying wing design would allow very high 60,000+ feet operations. The color is here not as important and could be related to the manufacturing and stealth design.


[/code]

http://www.acig.info/forum/viewtopic.php?f=29&t=6802&start=75

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يك سئوال اساسي كه جوابش تقريبا واضحه:
زماني كه پنتاگون اعلام كرد هدايت يك پرنده بي سرنشين از دست اپراتورهاي آن خارج شده همه از اين توانائي طالبان(يك گروه شبه نظامي كه عين گوسفند شكار مي شوند ) متعجب بودند....سئوال اين است:
آيا واقعا اين كار طالبان بود؟ يا مي شود گفت كه يك تست اوليه يك عمليات شكار سنگين مانند اين بود.....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنابر اطلاعات خبرگزاري فارس، رادار اين پهباد توانمندي نقشه برداري از عوارض زميني با خطاي كمتر از 10 سانتيمتر رو داره. يعني سيستم تركام اين پهباد حتي از GPS نظامي هم دقيق تره! با اين اوصاف بايد منتظر ساخت يك سيستم ناوبري دقيقتر از ناوبري ماهواره اي توسط متخصصان كشورمون باشيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

دوستان میتوانند گفتکوی ویزه خبری با سردار اسلامی که از شبکه دو پخش شد را از لینک زیر ببینند

ولی توجه کنید اینترنت پر سرعت لازم است و اون دوستانی که در خارج از کشور هستن میتوانند براحتی ببیند

برای دیدن هم لینک زیر را با media player window باز کنید و ببینید

توجه کنید دانلود نمیتونید بکنیدولی زنده میتونید ببینیدi

mms://media1.iransima.ir/tv2/tv2_13900919_025.wmv

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله

سلام
شما هم اون چیزیو که توی گفتگوی ویژه خبری دیشب نشون داد دیدید؟ !!!
ویدئو از فرود آوردن سنتینل در فرودگاه طبس از دوربینهای بیرونی
به اضافه
....
ویدئوی فرود از دوربین داخل هواپیماااااا!!!!!
icon_twisted :mrgreen: icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به سخنان سردار سلامی میتونیم با قاطعیت اعلام کنیم که در زمینه فناوری رادار گریزی در جهان حرف اول رو میزنیم و تکنولوژی برتر رو داریم که در این زمینه خود سردار هم اشاره کردند که این مورد رو بومی کردیم و توسط دقیق ترین سامانه ها تست کردیم!!!!! icon_twisted
پیشرفته ترین تکنولوژی آمریکا در زمینه رادارگریزی توسط رادارهای ایرانی کشف میشه!!! این یعنی پیشرفته ترین فناوری رادارگریزی جهان توسط سامانه های (کاملا ایرانی و بومی) کشف میشه و کنترل میشه خوب این از فناوری آمریکا!!!!
حالا فناوری رادارگریزی خودمون که بومی هست (نوعی رو خودمون ساختیم که کسی نداره از این فناوری یعنی چیز خاصی رو خودمون تولید کردیم که کسی نداره) و توسط دقیق ترین سامانه های خودمون که اونها هم بومی و داخلی هست حتی تست شده و با موفقیت رادارگریزی رو پشت سر گذاشته!!!
حالا وقتی سامانه های ما توانایی کشف پیچیده ترین فناوری رادارگریزی دشمن رو داره که میگن پیشرفته ترین در جهان هست در زمینه رادارگریزی حالا همین سامانه ها ما روی فناوری رادارگریزی خودمون تست شده و در نهایت میتونیم با جرات اعلام کنیم در این زمینه در جهان داراری یک تکنولوژی برتر هستیم که بومی شده و فقط برای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده!!!! :mrgreen:
نمونه همچین تکنولوژی رو میتونید در پهپادهای ما ببینید همونطور که در جدیدترین اقدام در سال 1390 پهپاد ما تونست از پیشرفته ترین ناو هواپیمابر آمریکا که مجهز به پیشرفته ترین رادارهای موجود هست این پهپاد توانست مانند دفعات قبل از ناو فیلمبرداری کنه و باز هم شناسایی نشد!!!!
میشه با قاطعیت گفت که تکنولوژی که در حال حاظر در احتیار داریم میتونه از دید پیشرفته ترین و دقیق ترین سامانه های دشمن به صورت کامل مخفی بمونه و در واقع فعلا در دنیا کلمه رادارگریزی رو حفظ کرده و بقیه مثل پهپاد آمریکایی در این زمینه شکست خوردن!!!
[color=red]میدونم کسی اینا رو باور نمیکنه چون به گفته خود سردار این فناوریها درکش برای عموم بسیار بسیار سخت هست!!![/color]
شما همه فناوریها آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته رو میبینید در همه زمینه ها اعم از زمین دریا و هوا اما جمهوری اسلامی میشه گفت تنها کشوری هست که فقط 10 درصد فناوری خودش رو در معرض نمایش میگذاره من ایمان دارم اگر قرار باشه همه فناوریهای ما رونمایی بشه قطعا تجهیزات و فناوریهای ما با آمریکا و روسیه مقایسه خواهد شد و در بعضی زمینه ها حتی پیشرفته تر از تجهیزات اونها رو خواهیم داشت!!!!
من به همه حق میدم که باور نکنن قدرت پنهان کشورمون رو چون چیزی در این مورد نمیدونن و فرماندهان هم بنا به مسائلی اینها رو اعلام نمیکنن چون ما کشوری هستیم که همواره در تهدید بودیم و هستیم و باید با این روش پیش بریم!!!
همونطور که سردار میگه تمامی این موفقیتها به این برمیگرده که ما پس از جنگ تحمیلی تمامی سناریوها رو بر اساس قدرتمندترین و پیشرفته ترین قدرت جهان یعنی آمریکا بنا نهادیم و بر همین اساس طی همین سالها به موفقیتهای فوق چشمگیری دست یافتیم چون از اون اول ما خودمونو یا یک همچین قدرتی رو در رو دیدیم و همواره تلاش کردیم در میدانی باشیم که ما پیروز باشیم بر همین اساس موفق هم شدیم و بزرگترین قدرت نظامی جهان رو از بیخ نابود شده میدونیم!!!!
[color=red]توجه داشته باشید که ایشون با عنوان یک فرد آگاه از همه مسائل و تجهیزات و فناوریهای موجود داشتند صحبت میکردند و وقتی طوری برنامه ریزی کردیم که در میدان مبارزه با آمریکا در هر زمینه ای پیروز باشیم پس به عنوان کسی که از توان خودمون و توان اونها مطلع هستند صحبت میکنند و باید باور کنیم که ما جزو 5 ارتش قدرتمند در دنیا هستیم و آمریکا به معنای واقعی که همه داریم میبینیم هیچ غلطی نمیتواند بکند.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب Lord-Soldier ! لطفا اون ویدئو رو بزارید ما هم ببینیم! کجا نشون داد؟ چرا من ندیدم؟ icon_twisted

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.