EBRAHIM

جنگنده-بمب افکن همه گونه آب و هوای سوخو-24 فنسر ( Sukhoi Su-24/Fencer)

Recommended Posts

[quote]گفتيد با درايت شهيد منصورى فنسر ها خريدارى شدند يعنى ايشان بعداز جنك شهيد شدند

من نقل بلد نیستم ولی به سوال این دوستون پاسخ بدید ما هم می خواهیم بدانیم؟[/quote]
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
شهيد منصور ستاري به همراه شهيد اردستاني و شهيد ياسيني و جمعي ديگر از پرسنل نيروي هوايي در سانحه سقوط هواپيما در دهه 70 شمسي به شهادت رسيدند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue]متاسفانه فنسر های ایران توان انجام حملات علیه اسرائیل را ندارند . موتور های توربوجت AL21 این جنگنده نسبتا پر مصرف هستند و سر و صدای زیادی هم تولید می کنند و نمی توانند مسافت طولانی ایران تا اسرائیل را بدون سوختگیری هوایی طی کنند . حالا رادارهای پدافندی آمریکا در عراق ( همچنین تجهیزات الکترونیکی اسرائیل در عراق ، به خصوص در موصل ) سر جای خود به قوت خود باقیست .

فنسر ها امروزه تنها به منظور بمباران های سطحی در فواصل نزدیک مورد استفاده قرار می گیرند .

ای کاش روسیه این سیاست گران فروشی خود را کنار می گذاشت تا ما هم صاحب یک بمب افکن مدرن می شدیم . چندین سال قبل روسیه به ایران پیشنهاد خرید بمب افکن های مدرن فول بک را داده بود ، که این پیشنهاد از جانب ایران به علت قیمت پیشنهادی بسیار سنگین روسها رد شد . اگر ایران صاحب فول بک می شد ، در آن صورت می توانست خطری بسیار جدی برای اسرائیل باشد ، چرا که فول بک به خوبی قادر است مسافت ایران تا اسرائیل را بدون سوختگیری هوایی طی کرده و به سلامت باز گردد . [/color]


[quote]
این فسیل میتونه لب مرز بره؟[/quote]

[color=darkblue]
البته فنسر بمب افکن بدی نیست ، اما نباید از آن توقع بمباران اسرائیل را داشت .[/color][/quote]
فول بک ! می دونین اگه فول بک رو داشتیم توانایییمون چقدر بالا می رفت SU_34 جنگنده بسیار قوی هستش که بهش لقب تانک پرنده رو هم دادن می تونه بسیاری از تسلیحات قدرتمند رو حمل کنه و فکر کنم توانایی پرواز در ارتفاع بسیار پایین بصورت خودکار هم داشته باشه واسه خلباناشم که خونه خالس icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/small/6/4/5/1912546.jpg[/img]

[url=http://www.airliners.net/photo/Iran---Air/Sukhoi-Su-24MK/1912546/L/]تصویر بزرگ[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نام خدا
هواپیمای بمب افکن سبک وزن Su-24 Fencer از جمله هواپیماهای نظامی بسیار سری کشور روسیه بود که تا مدت زیادی پس از تولید ش ناشناس مانده بود وحتی تصاویر نا مفهوم ونامشخصی نیز از آن منتشر می شد که همگی دلیل بر سری بودن تولید این بمب افکن داشتند.Su-24 بمب افکنی در کلاس هواپیمای بمب افکن آمریکایی F-111 ولی با توانایی پروازی بیشتر برای انجام عملیات و حمله به اهدهف زمینی (Low-Level Tactical Strike) میباشد.فنسر لقب برگزیده برای این بمب افکن می باشد که به معنای شمشیر باز می باشد. این هواپیما دارای دو خدمه می باشد که یکی از آنان سر خلبان و دیگری مسئول تسلیحات است و شیوه قرار گیری صندلی های آنها نیز در کنار هم است.یکی از ویژگیهای این هواپیما قابلیت بالهای متغییر آن می باشد که بسته به شرایط پروازی از 16 درجه برلی بر خواستن و فرود ،موقعیت میانی 35 و45 ،و نیز برای پرواز فراصوت تا 69 درجه متغییر میباشد.
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/8spbg608uki3u4rzhfr1.gif[/img][/URL]
[img]http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/su-24_1.jpg[/img]

Su-24 از سیستمهای راداری پیش رفته ای برای موقعیت یابی هدف بهره می برد و قادر است حدود 8تن تسلیحات مختلف را حمل نماید.

[URL=http://www.irupload.ir/][img]http://www.irupload.ir/images/ss3vduickyvj9n1kst6.jpg[/img][/URL]

سوخو-24 بر پایه نخستین سیستم الکترونیک پروازی یک پارچه ساخت شوروی شامل یک هدفگیر بمب ،سیسنم کنترل جنگ افزار و سیستم ناوبری طراحی شده که بوسیله کامپیوتر اربیتا به یکدیگر مرتبط میشوند که مقدار زیادی صرفه جویی وزنی به عمل آمده وچنین مجموعه ای در انواع بهبود یافته فنسر امکان پرواز کاملا خودکار را در ارتفاع بسیار پایین با استفاده از رادار تعقیب عوارض زمین فراهم کرده و اجرای حملات خودکار را تسهیل می بخشد.این بمب افکن در مدلهای A,B,C,D,E تولید گردید که در کل به تعداد 900 فروند میرسد و به تعدادی از کشورها از جمله ایران صادر گردید.در مجموع Su-24 برترین هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حمله به اهداف زمینی محسوب می شود که با پروژه های به روز رسانی در کنار دیگر هواپیماهای این نیرو به حفاظت از آسمان ایران می پردازد.
دوستان گرامی کسانی که اطلاعات تکمیلی دارند لطفا در ادامه قرار دهند.

با تشکر : Arteshijavan

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميزان حمل مهمات:

در F-4E معادل 8480 كيلوگرم

در Su-24M معادل 8000 كيلوگرم


هر دو هواپيما، به ميزان تقريبن مشابهي مي‏توانند بارگذاري شوند، با اين تفاوت جنگندهء اف4، به دليل بالهاي ثابت، به فاصلهء بيشتري جهت برخاست يا فرود نيازمند است، هرچند كه اين امر، اهميت زيادي براي يك بمب‏افكن تاكتيكي ندارد، زيرا اين گونه هواپيماها از عمق خطوط دفاعي برخاست مي‏كنند و زمان برخاست اهميت بر كيفيت ماموريت آنها نمي‏گذارد.

امتياز فانتوم: 8 از 10

امتياز فنسر: 7 از 10

* مقدورات پروازي:

سوخوي24 با حداكثر سرعتي كه به سختي به ميزان 1340 كيلومتر بر ساعت مي‎‏رسد، تنها قادر است تا ارتفاع 11000 متري اوج بگيرد. موتورهاي توربوجت Al-21F بسيار پرمصرف، پرصدا و دودزا هستند و به همين دليل، برد عملياتي سوخوي24 در يك ماموريت ضربتي معمول با 3000 كيلوگرم مهمات، دو مخزن سوخت خارجي و پرواز به روش lo-lo-lo (حفظ ارتفاع پست در كل مسير پروازي) تنها به 560 كيلومتر مي‏رسد. با توجه به توانایی‏های بالای بمب‏افکن‏هایی نظیر F-111 و Tornado IDS، اين رقم براي يك بمب‏افكن تاكتيكي، بسيار كم و غيرقابل قبول محسوب مي‏شود، علي‏الخصوص اينكه اغلب مدلهاي صادراتي سوخوي24، فاقد غلاف سوختگيري هوايي هستند.



با توجه به سقف پروازی پائین سوخوي24، از اين بمب‏افكن نمي‏توان در ماموريتهايي كه نياز به اوج‏گيري به ارتفاع بالا، جهت گمراه كردن رادارهاي دشمن باشد، بهره گرفت، در حالي كه F-4E به راحتي به ارتفاع 60 هزار فوت و بالاتر نيز قادر است صعود نمايد. (F-4A توانسته بود به رکورد ارتفاع حدود 98 هزار فوت دست یابد)



نرخ اوج‏‏گيري سوخوي24 به دليل همان موتورهاي معيوب، تنها در يك دقيقه اول به رقم 150 متر بر ثانيه مي‏رساند و پس از آن، اين رقم كاهش مي‏يابد و در نهایت هواپیما دچار واماندگی (Stall) می‏شود، اما در F-4E هرچند موتورهاي J-79 نيز نسبت به موتورهاي توربوفن مورد استفاده در F-111 پرمصرف محسوب مي‏شوند، اما همين موتورها، به راحتي و با اندك مدتی استفاده از توان پس‏‎سوز، فانتوم را با 210 متر بر ثانيه به اوج آسمان مي‏رسانند. F-4E با موتورهاي توانمند و بدنهء‌ مستحكمي كه در اختيار دارد، به راحتي از پس گردشهاي تند و پرفشار برمي‏آيد و به همين دليل است كه مي‏تواند در نبردهاي نزديك هوايي نيز شركت كرده و با هواپيماهاي مهاجم دشمن، دست و پنجه نرم كند. F-4E قادر است به راحتي تا چند دقيقه، شتاب مثبت در اوج‏گيري و افزايش سرعت را حفظ نمايد، تواني كه تنها اندكي ضعيف‏تر از جنگندهء F-15 Eagle ارزيابي مي‏شود.




برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی یعنی 581 در 373 پیکسل بر روی این نوار کلیک نمایید - Aerocenter.ir


F-4E براي خارج شدن از تيررس جنگنده‏هاي دشمن، قادر است با رهاسازي مخازن خارجي سوخت، به راحتي با استفاده از پس‏سوز، سرعت خود را به بیش از 2 ماخ برساند، كه چنين تواني در هيچ كدام از مدلهاي سوخوي24 وجود ندارد. با توجه به احتمال درگيري سوخوي24 با شكاري‏هايي نظير F-15، F-16 و F/A-18، و با توجه به ضعف شديد سوخوي24 در نبردهاي نزديك يا دور هوايي، اين بمب‏افكن، تنها بايد با افزايش سرعت خود، از دسترس اين شكاري‏ها خارج شود كه به دليل ضعف موتورها، به احتمال زياد در اين امر موفق نخواهد بود و هدف موشكهاي آمرام شكاري‏هاي آمريكايي خواهد شد.

امتياز فانتوم: 8 از 10

امتياز فنسر: 3 از 10

* تسليحات ضربتي:

هر دو هواپيماي F-4E و Su-24MK داراي طيف گسترده و متنوعي از تسليحات قابل حمل هستند. سوخوي24، قادر است سه نوع موشك هوا به زمين هدايت شوند را حمل و پرتاب نمايد. (هدايت راديويي، هدايت تلويزيوني و هدايت ليزري) اين تنوع در حمل تسليحات، انتخاب خدمهء‌ سوخوي24 را در حمله به اهداف زميني در شرائط پراغتشاش (Jam mode) را آسان مي‏كند. به جز اين، سوخوي24 قادر است تا از موشكهاي مهلك و دوربرد ضدرادار Kh-31P و Kh-58 به تعداد دو فروند در هر هواپيما بهره ببرد و در عمليات ضدرادار (SEAD) و شكستن حلقهء پدافندي دشمن شركت نمايد. بدين ترتيب، در يك دستهء مثلن 5 فروندي از بمب‏‏افكن‏هاي سوخوي24، يك فروند با موشكهاي ضدرادار و هوا به هوا بارگذاري مي‏‎شود و چهار فروند ديگر نيز با بمب و موشكهاي هوا به زمين. بدين ترتيب با توجه به گيرنده‏هاي پرقدرت سوخوي24 در شناسايي رادار و موشكهاي سام دشمن، عمليات ضربتي با انهدام سايت پدافندي دشمن، با موفقيت به انجام خواهد رسيد، ضمن اینکه با موشکهای R-73 مانعی در برابر شکاری‏های دشمن ایجاد خواهد نمود.


سوخوي24 با موشكهاي ضدكشتي بسیار مهلک C-802 Noor بارگذاري مي‎شود كه در مقابل، F-4E جهت حمله به كشتي‏ها، تنها بايد به موشكهاي قديمي و ضعیف AGM-65A/B Maverick تكيه كند كه ضمن دقت خوب، برد كمي دارند. از اين رو، سوخوي24 در عمليات ضدكشتي و دریایی، كاملن برتر از فانتوم مي‏باشد، و به همین دلیل است که تعداد زیادی از سوخوهای24 هنوز در خدمت نیروی دریایی روسیه باقی مانده‏اند. به تازگي، F-4E هاي ايران با استفاده از غلاف خارجي Pave Tack، قادر شده‏اند موشكهاي هوا به زمين هدايت ليزري ناشناسي را شليك نمايند، هرچند كه برد و ميزان تخريب اين موشكها معلوم نمي‏باشد.

امتياز فانتوم: 4 از 10

امتياز فنسر: 9 از 10

* تسليحات هوا به هوا :

سوخوي24 براي دفاع هوايي، همانند بمب‏افكن F-111 و جنگندهء ضربتي Tornado IDS، تنها به دو موشك كوتاه‏برد هوا به هوا، آن هم از نوع Vympel R-60 مجهز مي‎شود كه اين موشكها بردي بين 3 تا 4 كيلومتر دارند و به هيچ وجه جوابگوي نيازهاي يك نبرد هوايي در قرن حاضر نيستند. به تازگي گفته مي‎شود سوخو24 هاي ايران پس از بهينه‏سازي در روسيه، به توانايي حمل دو يا چهار موشك هوا به هواي گرماياب و برد متوسط Vympel R-73 دست يافته‏اند. اين برنامهء‌ بهينه‏‎سازي، باعث دردسرهاي زيادي براي كارخانهء سوخوي روسيه شد و اين شركت را مشمول تحريم ايالات متحده نمود.



برخلاف سوخوي24 كه فاقد توانايي پرتاب موشكهاي راداري ميان‏‎برد مي‏باشد، جنگندهء F-4E قادر است با موشكهاي ميان‏برد هدايت راداري AIM-7E-2 كه بردي در حدود 35 تا 40 كيلومتر دارند تجهيز شود و خلبان فانتوم، با شليك اين موشكها و ساقط كردن هواپيماي دشمن، نيازي به وارد شدن در يك نبرد سنگين و نزديك هوايي نداشته باشد.



هرچند کسی انتظار ندارد بمب‏افکنی همانند سوخوی24 به کارزار نبرد هوایی فرستاده شود (حماقتی که توسط لیبی جهت رهگیری جنگنده‏های F-14 نیروی دریایی ایالات متحده با سوخوی20 انجام شد!) ولی از F-4E می‏توان برای رهگیری و شکار جنگنده‏های مهاجم دشمن نیز بهره برد، کما اینکه در زمان جنگ با عراق، فانتوم‏های ایران، بارها جنگنده‏های عراقی نظیر میگهای21 و 23 و سوخوی20 و 22 را ساقط کردند.

امتياز فانتوم: 7 از 10

امتياز فنسر: 3 از 10



* سيستم‏هاي آويونيك:
[/b]
سوخوي24 را بايد مجموعهء پرنده از سيستم‏هاي كامپيوتري و آويونيكي ناميد. به جهت اينكه سوخوي24 در انجام عمليات ضربتي خود از تهديدات احتمالي دشمن به دور باشد، گيرنده‏ها و اخطارگرهاي گوناگوني در اين هواپيما نصب شده است كه خدمهء سوخوي24 را از رهگيري شدن و يا شليك موشك سام به فوريت باخبر مي‏‎سازند. رادار تعقيب عوارض زمين يا Terrain-Following Radar امكان پرواز در ارتفاعي بسيار پست را به صورت دست آزاد (Hands-Off) به خدمهء هواپيما مي‏دهند. چنين قابليتي تنها در بمب‏افكن آمريكايي F-111 تعبيه گشته بود و جنگندهء Tornado IDS نيز از اين قابليت بهره‏مند است. اما در F-4E، جهت پرواز در ارتفاع پست، بايد متكي به مهارت و تجربهء خلبان بود، ضمن اينكه پرواز ارتفاع پست در شب با جنگندهء F-4E، بدون استفاده از چنين سامانه‏اي تقريبن غيرممكن است، مگر اينكه محدودهء پروازي، منطقه‏اي بدون عوارض و تقريبن Flat باشد. در F-4E اخطارگر پرتاب موشک موجود است. همچنین یک غلاف خارجی به نام ALQ-119 جهت اغتشاش در رادارهای دشمن توسط F-4E حمل می‏شود، اما تنها در برابر موشکهای قدیمی SA-2 و SA-3 کارایی اندکی دارد. سیستم‏های اخطارگر F-4E تنها می‏توانند رهگیری شدن هواپیما را اطلاع دهند.

امتياز فانتوم: 3 از 10

امتياز فنسر: 10 از 10

امتياز نهايي:

فانتوم = 30

فنسر = 32

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توليد جنگنده بمب افكن بال متغير آمريكايي اف.111 در نيمه دهه 1960 تهديدي جدي براي شوروي سابق بود . به همين دليل كارخانه سوخو هم مامور ساختن هواپيمايي با قابليتهاي مشابه شد. بعضي از اهداف طراحان سوخو در طرح جديدشان ، قابليت پرواز فراصوتي در ارتفاع پايين ، توانايي اجراي عمليات در شب يا روز و در همه گونه شرايط جوي ، و قابليت استفاده از باندهاي نامناسب و كوتاه بود. اولين طرح پيشنهادي ، كه يك بمب افكن بال مثلثي عمود پرواز بود، به نتيجه مطلوب نرسيد، و سوخو با استفاده از تجربه حاصله از توليد هواپيماي بال متغير سوخو-17 و ميگ -23 ، به طرح بال متغير ديگري روي آوردكه آن را رسما سوخو-24 ناميدند . پيش نمونه سوخو -24 براي نخستين بار در 17 ژوئيه 1970 پرواز كرد.


ابتدائا غربيها نام محصول جديد سوخو را اشتباها سوخو -19 مي پنداشتند ، و ناتو آنرا به رويه استاندارد نامگذاري جنگنده ها ، فنسر ، ناميد؛ البته پس از فاش شدن اطلاعات دقيق تري درباره سوخو -24 ، اين نام همچنان حفظ شد. كمبود اطلاعات دقيق درباره سوخو-24 ، آن را به شبه ترسناكي براي هواپيماهاي غربي تبديل كرده بود؛ ولي پس از مدتي ، بويژه پس از آگاهي از نوع موتور در دهه 1980 ،‌تا حدي نگراني هاي قبلي درباره آن رفع شد. ويژگي هاي آئروديناميكي سوخو-24 بسيار شبيه ميگ -23 است. شايد دليل اصلي اين شباهت ، بهره گيري هردو دفتر طراحي ميگ و سوخو از پژوهش هاي ” انستيتومركزي آئرو هيدرو ديناميك “ ( ساگي ) در مسكو براي تقويت طرح هايشان بوده است. بال سوخو 24 شهپر ندارد !! ، و حركت غلت هواپيما با تحريك دم تماما متحرك (شهپردم) انجام مي شود. صندليهاي دوسرنشين فنسر به صورت پهلو به پهلو قرار دارد(مانند جنگنده اف-111 ) كه آرايشي غير عادي است. اتخاذ چنين آرايشي احتمالا براي افزايش كارايي چشمي خلبان در پرواز سريع كم ارتفاع و همچنين ، تامين فضاي مورد نياز سيستمهاي راداري بوده است. با استفاده از يك رادار ويژه براي تعقيب ناهمواري هاي زمين ، فنسر مي تواند در ارتفاع بسيار پايين پرواز خودكار انجام دهد. از عيوب سوخو24 سروصداي زياد موتور آن است.


سوخو 24 از دسامبر 1974 تدريجا جانشين ياك-28 (بروئر) در نيروهاي نظامي شوروي شد.
بالهاي متغير اين هواپيما به صورت خشمگينانه اي درست شده است و بسته به سرعت آن به عقب و يا جلو حركت مي كند . ناگفته نماند كه هنگامي دو بال اين هواپيما جمع مي شود كه دو موتور هواپيما روشن باشد و به علت سرعت زياد اين عمل صورت مي گيرد . بدنه هواپيما كشيده و باريك مي باشد و نوك هواپيما تيز و به شكل مستطيل است و در پشت هواپيما برآمدگي هايي است كه تا انتهاي هواپيما كشيده شده است . اين هواپيماي فوق العاده داراي راداري به شكل چوب گلف مي باشد كه و در زير هواپيما نصب مي شود . كارايي اين رادار بدين صورت است كه هنگامي كه اين هواپيما وارد ميدان نبرد مي شود هر رادار زميني كه روشن باشد شناسايي و در عرض كمتر از يك دقيقه منهدم مي كند . در جنگ 8 ساله عراق عليه ايران ، كشور عراق داراي تعدادي از اين هواپيما بوده كه با ورود اين هواپيما به خاك كشورمان رادارهاي زميني ما سريعا خاموش مي گرديد تا مورد گزند اين هواپيما واقع نشود . 12 فروند از سوخو 24 های عراق درسال 1990و زمان جنگ خلیج فارس به ایران پناهنده شدند و در سال 1991 ایران 24 قروند از این هواپیما را مستقیما از روسیه خریداری کرده است . و هدف اصلي خريد آن تهديدهاي اسرائيل مي باشد .

(سوخو ۲۴ ایران در حال سوخت گیری از بویینگ ۷۰۷)



مشخصات :
نام ......................................................................... سوخو24 فنسر
شركت سازنده .......................................................... سوخوي
كشور توليد كننده ..................................................... شوروي سابق
انواع مدل .............................................................. 7 مدل
تعداد توليد شده ...................................................... بيش از 900 فروند
موتور ................................................................ دو موتور توربوجت ليولكا مجهز به پس سوز
سال ساخت .................................................. 1965 الي 1969
اولين پرواز ................................................. 1970
سال به خدمت درآوردن .................................. 1974
هواپيماهاي مشابه .......................................... تورنادو ، ا ف 111 ، ا ف 14 ، ا ف 15 ، ميگ 23 ، ميگ 27
كابين ......................................................... دو نفره
وظيفه ........................................................ هواپيماي تهاجمي در انواع آب و هوا ، بمب افكن دوربرد سنگين ، هواپيماي ضربتي
طول ........................................................ 24 متر
اندازه بال ................................................. 6/17 متر
ارتفاع از زمين ......................................... 19/6 متر
وزن هواپيما بدون بار ................................. 22320 كيلوگرم
' ' با حد اكثر بار ............................. 39700 كيلوگرم
مقدار تسليحات سوار شده بر بال ................... 945 كيلوگرم
سقف پرواز ............................................... 16500 متر
رنج پروازي ............................................. 2500 كيلومتر
رنج دريايي ............................................... 1930 نانو متر
سرعت .................................................... 18/2 ماخ و در مدلهاي پيشرفته 4/2 ماخ
سرعت هنگام بلند شدن ................................ 280 كيلومتر بر ساعت
سرعت هنگام نشستن .................................. 280 كيلومتر بر ساعت
نرخ سرعت ............................................. 30000 پا در عرض يك دقيقه
سقف پرواز براي سرويس .......................... 57 هزار پا
مقدار باند براي پرواز.................................1300 متر
مقدار باند براي نشستن................................950 متر
سوخت گيري در آسمان ............................... بله
سوخت داخلي ........................................... 10385 كيلو گرم
سوخت خارجي ........................................ 2396 كيلوگرم
رادار .................................................... ????
تسليحات ............................................... انواع موشكها و بمبها
كشور هاي دارنده ................................... ايران ، روسيه ، اكراين ، بلا روس ، سوريه ، قزاقستان ، ليبي ، ازبكستان ، الجزاير ، آذربايجان ، عراق
جنگها .................................................( ايران و عراق 1980-1988 ) (افغانستان 1984 – 1989)
هواپيما هاي مشابه ................................. ميگ 23/29/27 ، اف-15 / 111

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][size=18][color=green]با سلام خدمت دوستان کلیپی از سوخو 24 فنسر رو تقدیم شما میکنم امیدوارم مورد قبول شما قرار بگیره[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E255.jpg[/img][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%282%29%7E81.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%283%29%7E79.jpg[/img][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%284%29%7E78.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%286%29%7E74.jpg[/img][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%285%29%7E77.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%281%29%7E80.jpg[/img][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_%287%29%7E67.jpg[/img]

[url=http://www.mediafire.com/?d2wa404vdhsjhll][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/three_screens.jpg[/img][/url][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]منتقل شد به گالری نیروی هوایی
LAST-WAR[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرچند كه به قول خودت مال عهد عتيق بود اما خوب بود
دوست داشتم تير اندازي و رها سازي بمب هاشو ببينم كه ديدم
اما سوخو34 يه چيز ديگست icon_smile
دستت درد نكنه
ممنون كه اينو گذاشتي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از خلبان اف 16 اسراييلي پرسيدند بهترين شاتت كدوم بوده و اون گفت سوخو 22 چون تاثير بمباران وحشتناك اون رو روي نيرو هاي خودشون ديده بود
به نظر من سوخو 24 بمب افكن ضربتي بسيار خوبي برا ايرانه و ما قدرش رو نمي دونيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا سوخو-34 گزینه بسیار خوبیه و خیلی از ضعف های سوخو-24 رو نداره.
shabro فک کردم میخوای لطیفه بگی! icon_smile
این سیستم دو خلبان کنار هم ایده جالبیه ، بد نیست ما هم تو یکی از طرح هامون ازش الگو بگیریم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.