امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

حمله ی گله ای پهپادهای کرار مجهز به مجید

IMG_20231210_105739_440.jpg

به علت برد کم موشک مجید که حدود ۱۰ کیلومتر هست این موشک به طور عادی برای جنگنده های دشمن خطرناک نیست.مثلا یک اف ۳۵ مجهز به آخرین نسخه ی امرام میتواند در ۱۶۰ کیلومتری هدف را در هوا بزند.

 

پس به طور عادی ترکیب کرار و مجید برای مقابله با پهپادهای دشمن و هواپیما های ترابری و آواکس و سوخترسان و... موثر هست.

 

ولی ترکیب کرار و مجید در صورت حمله ی گله ای به شدت برای جنگنده ها هم خطرناک میشود.

 

مثلا فرض کنیم جنگنده های اسرائیلی بخواهند برای بمباران ایران بیایند قطعا موشک هوا به هوای کمی خواهند داشت. فرض کنیم ۳۰ جنگنده ی اف ۳۵ باشد هر کدام مجهز به دو امرام که میشود ۶۰ موشک هوا به هوا.

 

اگر این جنگنده ها با یک تعداد زیاد کرار مجهز به مجید روبه رو بشوند مثلا ۹۰ پهپاد هر چقدر هم کرار ها را بزنند باز موشک کم می آورند و ۳۰ کرار مجهز به مجید برای زدن ۳۰ اف ۳۵ در آخر باقی میماند.

 

حداقل کاری که این کرارها میتوانند انجام دهند فراری دادن جنگنده های دشمن و بهم زدن نقشه ی عملیات آنها خواهد بود.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این داده نما هم جاش اینجاست، 

 

کرار در نقش پدافند، مین گذاری آسمان امن دشمن...:

Karrar_ucav_interceptor_Infoghraphic_msa

 

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون موردی که مهدی گفت یعنی استفاده از پهپاد کرار در نقش پدافند و رزم هوا به هوا چند نکته رو باید براش در نظر بگیریم:

اولا این پهپاد تا چه ارتفاعی کاربرد داره و ایا میتونه ارتفاعی که اف 35 یا اف 15 یا بی 2 در اون عملیات می کنن رو پوشش بده چون اتگار سقف پروازیش ارتفاع 13 کیلومتریه.

مورد دوم اینکه برای غلبه بر پهپاد که جنگنده دشمن لزوما از امرام استفاده نمیکنه و گزینه های دیگه ای هم احتمالا در چنته داشته باشه (مثل این 42 راکت هدایت شونده)  اونارو میزاره برای پهپاد و امرام رو مثلا برای تهدیدهای جدی تر.

 

https://s6.uupload.ir/files/img_20250530_215041_448_hb1.jpg

ویرایش شده در توسط aminf14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , aminf14 گفت:

اون موردی که مهدی گفت یعنی استفاده از پهپاد کرار در نقش پدافند و رزم هوا به هوا چند نکته رو باید براش در نظر بگیریم:

اولا این پهپاد تا چه ارتفاعی کاربرد داره و ایا میتونه ارتفاعی که اف 35 یا اف 15 یا بی 2 در اون عملیات می کنن رو پوشش بده چون اتگار سقف پروازیش ارتفاع 13 کیلومتریه.

مورد دوم اینکه برای غلبه بر پهپاد که جنگنده دشمن لزوما از امرام استفاده نمیکنه و گزینه های دیگه ای هم احتمالا در چنته داشته باشه (مثل این 42 راکت هدایت شونده)  اونارو میزاره برای پهپاد و امرام رو مثلا برای تهدیدهای جدی تر.

 

 

نسل‌های اولیه پهپاد کرار که به پیشران طلوع ۴ مجهز بودند عموماً تا سقف ۳۵هزار پا می‌توانستند پرواز کنند. در تست موشک صیاد ۴ بی که از سامانه باور ۳۷۳ قرار بود شلیک بشود نیاز به یک هدف با سقف پروازی بیشتر احساس شد در نتیجه نیروی پدافند هوایی نسخه جدیدی از کرار با پیشران طلوع ۵ را توسعه داد. استفاده از طلوع ۵ باعث شد که سقف پروازی پهپاد کرار به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. گفته شد که کرار در این ورژن می‌تواند در نهایت به سقف پروازی ۴۳۰۰۰ پا برسد.  سقف پروازی عموم جنگنده‌ها بین ۴۵ هزار تا ۶۵ هزار پا است.(F16 و F18 و F-35 در سقف ۵۰ هزار پا و F15  و F22 و یورو فایتر تایفون در ۶۵ هزار پا). البته دو مفهوم سقف پروازی وجود دارد. سقف پروازی عملیاتی با سقف پروازی مطلق متفاوت است که اولی ارتفاعی است که هواپیما می‌تواند در شرایط جنگی پرواز مؤثر داشته باشد، دومی حداکثر ارتفاعی است که هواگرد با کاهش عملکرد موتور مواجه می‌شود. در نتیجه جنگنده ها هم با افزایش ارتفاع تا سقف پروازی با کاهش عملکرد رو به رو میشن و در نتیجه عموما پرواز در این سقف صورت نمیگیرد( مگر جنگنده های خاص همچون میگ۳۱ که مخصوصا برای این منظور ساخته باشند . میگ ۳۱ به سقف ۷۰ هزار پا می‌رسد که مرز جو است) . سقف پروازی بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای آواکس معمولاً از جنگنده‌ها کمتر یا در برخی با کف سقف پرواز جنگنده ها مشابه است. که خب انتظار می‌ره موشک های پدافندی دوربرد و  پهپادهای ضد هوایی علیه این گروه از هواگرد ها بیشتر فعالیت کنند. بخصوص اینکه سرعت و توانایی مانور کمتری در این هواگرد های پهن پیکر هم وجود دارد.

(آواکس E-3 دارای سقف پروازی ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار پا و E-2 دارای سقف پرواز ۳۵ هزار است. عموم آواکس های دنیا در همین ارتفاع بین ۳۰هزار تا ۴۰ هزار پا فعالند که دقیقا منطقه تهدید پهپاد کرار هستند.

بمب افکن B-52 و B-2 و B-21 در ۵۰ هزار پا می‌توانند پرواز کنند. B-1 در ۶۰ هزار پا پرواز میکند.

سوخت رسان KC-135 در ۵۰ هزار پا و KC-10 و KC-46 در ۴۳ هزار پا و بوئینگ 707-c در ۴۲ هزار پا می‌توانند پرواز کنند.)

 

با داده ها بالا پهپاد کرار دستکم در سقف پروازی مجهز به موشک های هوا به هوا برای سوخت رسان ها و آواکس ها میتواند خطر جدی ایجاد کند و برای بمب افکن ها هم خطر زا باشد. اما باید توجه شود که در این مطلب بحث اهداف نزدیک شونده و دور شونده در نظر گرفته نشده که نکات خودشان را دارند. از طرفی پهپاد کرار در نسخه پدافندی با توجه به نیاز های ارتباطی برد محدود چند صد کیلومتری دارد و از آنجا که ارتباط ماهواره ای در کار نیست، بنابراین تنها در برابر اهدافی تا نهایت ۴۰۰ کیلومتر میتواند اقدام کند، مگر اینکه این وسط پهپادی نقش رله ارتباطی را بازی کند و یک دویست سیصد کیلومتری پهپاد جلوتر برود و با رله چند لایه هم نهایت برد بی برگشت ۱۰۰۰ کیلومتر است که آن هم بدون سلاح است(بصورت انتحاری). هر چند ممکن است با توسعه شبکه محور و توانایی اشتراک گذاری موثر اطلاعات در بین دسته های پروازی، برد را بدون حضور ماهواره هم افزایش داد . قدیم اشاره شد که بمب افکن های آمریکایی عموما به تسلیحات دورایستا مجهز هستند که اساسا وارد رینگ ۴۰۰ کیلومتری نمی شوند (مگر شرایط خاص). اما آواکس ها و ... همچنان باید نزدیک شوند.

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنونم بابت توضیحات عالی و جامع شما

52 minutes قبل , Navard گفت:

پروازی بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای آواکس معمولاً از جنگنده‌ها کمتر یا در برخی با کف سقف پرواز جنگنده ها مشابه است. که خب انتظار می‌ره موشک های پدافندی دوربرد و با پهپادها های ضد هوایی علیه این گروه از هواگرد ها بیشتر فعالیت کنند. بخصوص اینکه سرعت و توانایی مانور کمتری در این هواگرد های پهن پیکر هم وجود دارد.

بعیده آواکس سو هواپیماهای سوخت رسان ریسک کنن و وارد محدوده هوایی ما بشن. اما اینکه جنگنده چطور وارد آسمان بشن ممکنه خود بی 2 یا بی 1 این اقدامو انجام بدن و ممکنه در ترکیب با هواپیماهای مولتی رول قدرتمندی مثل اف 15 که بیاد جاده رو براشون ساف کنه و اونوقت اونها وارد عمل یا اسکورت بشن تا منطقه عملیات (مثل چیزی که در یوگسلاوی وجود داشت و یه اف 18 پراولر جاده صاف کن اف 117 میشد.

52 minutes قبل , Navard گفت:

از طرفی پهپاد کرار در نسخه پدافندی با توجه به نیاز های ارتباطی برد محدود چند صد کیلومتری دارد و از آنجا که ارتباط ماهواره ای در کار نیست، بنابراین تنها در برابر اهدافی تا نهایت ۴۰۰ کیلومتر میتواند اقدام کند، مگر اینکه این وسط پهپادی نقش رله ارتباطی را بازی کند و یک دویست سیصد کیلومتری پهپاد جلوتر برود و با رله چند لایه هم نهایت برد بی برگشت ۱۰۰۰ کیلومتر است که آن هم بدون سلاح است(بصورت انتحاری)

نکته جالبی مطرح کردید که در ذهن منم بود. در این  مورد میشه مشابه نقشه ای رو پیاده کرد که با طعمه کردن یک پهپاد باعث به دام افتادن یه اف 16 سوفای اسرائیل شدند البته در مقیاسی بسیار بزرگتر یعنی با طعمه کردن یا یک یا چند پهپاد پهن پیکر یا هواپیمای رهگیر مقیاس دایره عملیاتی دست تیم پدافند بیاد و اونها با وارد کردن فوج پهپادی به سمت هواپیماهای اسکورت ( اف 15) یا هواپیماهای جنگنده مثل بی 2 یا بی 1 یا اف 35 برن.

یکی دو تئوری دیگه هم میشه داشت در این مورد.

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر کرار به موشک های هایدرا (مجهز به فیوز مجاورتی) و هوش مصنوعی مجهز بشه ، میتونه خودش رو خیی ارام به نزدیکی پهن پیکر هدف برسونه و با چند شلیک هدف رو بزنه یا به چالش اساسی بکشونه 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.