reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

نیروهای هوادار هادی با پیشروی به سمت شرق شهر تعز ، خانه ویلایی علی عبدا... صالح را تصرف کردند.
 

( نبردهای تعز به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، بیش از 80 درصد شهر در دست نیروهای هادی قرار دارد )

 

 

موقعیت ویلای صالح در شرق شهر تعز

 

saleh_house.jpg

 

 

نیروهای هوادار هادی در خانه صالح

 

normal_CMdPzQFUAAApMtd.jpg  normal_CMdP3F6UsAAEe2g.jpg

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

کاری که داعش با سوریه کرد ... . در نقاط مختلف تلفات بگیری ، کلی جبهه باز کنی و ...

 

 

پیشروی های آسان حوثی ها ما را کمی پرتوقع کرد والا داعش با فاصله نسبتا زیادی از حوثی ها قرار داره. چندین مرز که بهش امدارسانی و سلاح رسانی! و نفرات رسانی! میشه / مشاورات گسترده با برخی مستشاران کشورهای منطقه حتی اگر نگیم دائمی بلکه در شرایط خاصی که منافع هم راستا میشه / استفاده از انبار گسترده سلاح عراقی ها و سوری ها ( در حالیکه ارتش یمن از همون ابتدا هم حتی قبل از حملات سعودی ها به نظر چیز چشمگیری نداشت  و بعد هم که با خیانت فرماندهان ارشد و رئیس جمهوری گرای به نظر تمام انبارهای مفید برای بمباران داده شد ) و همچنین عدم وجود یک نیروی هوایی مدرن و به روز و مسلح به انواع سلاح ها برای مقابله با داعش  و بعد هم که مواجهه با یک زرهی پیشرفته و پر تعداد و عدم وجود ضد زرهی و یا داشتن عربستانی! برای اهدای 15 هزار تاو!!!

 

در کل بدترین مانع برای حوثی ها محاصره 360 درجه ای هست که ایزولشون کرده و از شرایط هم بر میاد ما کمک تسلیحاتی خاصی هم در موعد چند هفته ای برقراری تماس بهشون نکردیم. بنابراین انتظار مقاومت حوثی ها در برابر این حجم از زرهی و نیروی هوایی و نیروی پیاده حالا متحد واقعا انتظار واقع بینانه ای نیست. بهترین کار به نظرم همین عقب نشینی به مناطق دارای پایگاه مردمی و در صورت پیشروی دشمن گرفتن تلفات در همون نقاط  و در صورت توقف زدن ضربات مقطعی و بازگشت به مناطق خودی هست. هیچ راهکار دیگه ای وجود نداره و این هم هیچ ربطی به نظرم به قدرت حوثی ها نداره چون شرایط محاصرشون حتی به نظرم از غزه تونل دار هم بدتر هست!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر نکنم ربطی به موشک و ... داشته باشه ! بلکه به قات ربط داره ! اولش داغ بودن همینطور حمله میکردن و قات مصرف می کردند ! اما الان این قات تموم شده و ...

ولی هنوز جای سوال برای من هست که چطور عکس یک کشته حوثی رو هم نمی بینیم !

یادمون نره که :
چریک وظیفش حفظ یا تصرف خاک نیست ! وظیفش نا امن کردن منطقه است ، ایجاد فضای وحشت ، تلفات گرفتن به مرور زمان ! نه لشکر کشی!

احتمال بسیار زیاد ، حوثی ها می خوان نیروهاشون رو حفظ کنند تا اوضاع آروم تر بشه و یک جنگ چند ساله رو کلید بزنند ... وگرنه به این بی بخاری هم نیستند !

کاری که داعش با سوریه کرد ... . در نقاط مختلف تلفات بگیری ، کلی جبهه باز کنی و ...

این کار ها زمانی انجام پذیره که نیرو مقابلت در حالت آماده باش کامل نباشه که هر لحظه بتونه بیاد و کلی تلفات ازت بگیره با نیرو هوایی ... .

این کار زمانی انجام میشه که طرف احساس پیروزی می کنه اون وقت کار چریک هایی مثل حوثی ها تازه شروع میشه ... .

بنظر من اگر حوثی ها این استراتژیو انجام بدن غلطه
چون بعد این جنگ دولت های عربی ارتششونو مطابق با جنگ های چریکی تجهیز میکنند و اموزش ها شونو
روی چریکی متمرکز میکنن باید کارو یکسره کنن
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/kingdom-saudi-arabia-ksa-ammunition-royal-saudi-land-forces-rslf ویرایش شده در توسط zoljenah

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون نماینده حوثی ها  که گفته بود هزاران پهپاد و موشک داریم الان کجاست؟ با اولین حمله زمینی دشمن که همه چیز رو وا دادین!

 

 

 

خوب، این همون مدل اظهار نظر مدیران و فرماندهان ما و فرماندهان دوستان ماست....

فکر میکنن با سلاح ایمان میشه کاری کرد، و وقتی سلاح کفر رو سرشون بارید و جای یکی یکی، ده تا ده‌تاشون رو خاکستر کرد، تازه واقعیت رو می‌فهمن و واقعیتشون میشه فرار از دست ارابه‌های مرگ! :)

  • Upvote 11
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مراسم پایان دوره نیروهای ویژه تحت فرمان حمود المخلافی ( فرمانده نیروهای هوادار منصور هادی در تعز، از چهره های اخوانی یمن )

 

CMdvJ-JUwAASdEj.jpg

 

thumb_CMdvJ8zVAAAfzwP.jpg  thumb_CMdvJ7YUcAAkuiW.jpg  thumb_CMdvJ_bVEAAhCp6.jpg

 

 

حمود المخلافی

 

normal_13-08-15-357359999.jpg

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در پی نبردهای سنگین میان نیروهای حوثی و گارد با هوادارن منصور هادی در تعز نیروهای هادی توانستند ساختمان استانداری را تصرف کردند.

 

نیروهای هادی در داخل ساختمان استانداری

 

CMbz6TMUcAAXPDi.jpg

 

 

روی ساختمون استانداری اثری از درگیری دیده نمیشه فقط چنتا شیشه شکسته و حالت ساختمون های رها شده رو داره(آدم حس میکنه چنتا شیشه دایره ای شکل رو به عنوان هدف نشونه گرفتن و زدن ) :/

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یادمون نره که :
چریک وظیفش حفظ یا تصرف خاک نیست ! وظیفش نا امن کردن منطقه است ، ایجاد فضای وحشت ، تلفات گرفتن به مرور زمان ! نه لشکر کشی!
 
احتمال بسیار زیاد ، حوثی ها می خوان نیروهاشون رو حفظ کنند تا اوضاع آروم تر بشه و یک جنگ چند ساله رو کلید بزنند ... وگرنه به این بی بخاری هم نیستند !
 
سلام
به نظرشما صرفه جويي تو مهمات هم ميتونه يكي از علتهايي كه فرموديد باشه?
اگرنه ميشه بگيد چطوري مهماتشون رو ميتونن تواين شرايط محاصره بدست بيارن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اشکال طرز تفکر جنابعالی اینه که نه سلاح رو شناختی و نه ایمان رو و نه سلاح ایمان رو؛ فکر میکنی سلاح ایمان یعنی نشستن و فقط و فقط دعای توسل و وجعلنا خواندن، در صورتی که فقط یک پایه سلاح ایمان بر « و اعدوا لهم ...» بنا شده ...

 

پایه دیگرش بر « و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه» ؛ پایه دیگرش بر « اذن للذین یقاتلون بأنهم ظلموا» و ...

 

خدا اون افرادی که این طرز تفکرهای سطحی از دین رو در بین بچه های این سایت نشر میدن به راه راست هدایت یا شرشون رو از بین بچه ها کم کنه. که باعث میشن دوستی مثل این عزیز طرز فکر غلطی از سلاح ایمان در ذهنش نقش ببنده.

 

این مشکل از بالایی ها و مسئولانی است که از این حرف ها می زنند 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اشکال طرز تفکر جنابعالی اینه که نه سلاح رو شناختی و نه ایمان رو و نه سلاح ایمان رو؛ فکر میکنی سلاح ایمان یعنی نشستن و فقط و فقط دعای توسل و وجعلنا خواندن، در صورتی که فقط یک پایه سلاح ایمان بر « و اعدوا لهم ...» بنا شده ...

 

 

گیرم که تعریف بنده اشتباه،‌ میفرمایید این همه نیروی شیعه که توی منطقه درگیرن، اینها هم علمشون به سلاح ایمان ضعیفه؟؟؟

  • Upvote 3
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون تانکها فقط نقش پشتیبان دارن ، نبرد اصلی بین خود یمنی ها هست ، نکته ای که شما ازش غافل هستی

 

تانکها دارن به سمت صنعا پیشروی میکنن و مقاومتها رو جنگنده ها درهم میکوبن ، جناحین رو یمنیها پوشش میدن ، اگه با این اوصاف از نظر شما یمنیهای جبهه عربستان کار اصلی رو انجام میدن نظر شما محترمه

 

امرپ ها به راحتی و به سرعت قابل جایگزینی هستند

 

همین الانش آمریکا حدود ده الی بیست هزار امرپ بلا استفاده داره و دنبال مشتری!

 

ضمن اینکه موجودی خودروهای محافظت شده کشورهایی مثل عربستان و امارات اینقدر هست که در میان مدت هم به مشکلی برنخورند

 

http://www.military.ir/forums/topic/27527-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%BE-mrap-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7/

 

در کنار اینکه قرار نیست که به یکباره تمامی خودرو های محافظت شده این دو کشور در نبرد به کار گرفته بشه و همه به یک باره منهدم بشن

 

 

بله دوست عزیز بر کسی پوشیده نیست خرید تجهیزات برای سعودیها و اماراتیها کار راحتیه ولی منظور بنده این بود که همین خرید راحت و یا انتقال داشته ها به میدان نبرد یمن هم بالاخره نیاز به زمان داره و در صورتی که انصارالله جدی تر از این به دفاع بر میخاست و تلفات از دشمن میگرفت یک گپ تجهیزاتی برای نیروهای مهاجم بوجود می اومد که میتونست از فشار روی اونا کم کنه و تعیین کننده باشه.

 

اون تانکها و آمرپهای زیبا و دوست داشتنی آیا پس از انهدام به سرعت قابل جایگزینی هستند؟ (حتی با توجه به خرید راحت تسلیحات برای این دو کشور)

 

آیا امارات و عربستان کشورهایی هستند که توانایی  جنگ با گروه پارتیزان رو داشته باشن

 

جواب رو شما بهتر از من میدونید

 

حوثیها الان مار زخمی هستن

 

بازی بازیه صبر و حوصله ست

 

وعده ما استان تعز

 

با توجه به اطلاعات نسبتا کم موجود از درگیریهای یمن و بر اساس گمانه زنیها انتظار میرفت که حوثیها در مناطق کوهستانی دست به دفاع بزنن

 

از اونجایی که تعز علاوه بر فاکتورهای اولیه برای دفاع و به دلیل نزدیکی به باب المندب و اهمیت اون، پیش بینی میشد موتور دفاعی حوثیها اونجا به کار بیفته که چنین اتفاقی نیافتاد و الان 80% تعز در دست نیروهای هادی ست و تقریبا باب المندب از دست رفته است

 

 

بر اساس شواهد میدانی: اگه انصارالله همین جور ادامه بده به زودی شاهد خواهیم بود صنعا هم به مایملک سعودیها اضافه شده

 

کما اینکه با پیشروی جدی اماراتیها از طریق جاده به سمت صنعا و پشتیبانی سنگین نیروی هوایی "آل" ظاهرا هدف اصلی همون صنعا ست (کپی پیست آن چیزی که در جنگ دوم خلیج فارس در فتح بغداد اتفاق افتاد)

 

در این صورت انقلاب با شکست کامل و حوثیها باید دوباره به کوهستان پناه ببرن و "آل" پنهان شده در پس هادی بر اریکه یمن ویران تکیه خواهد زد و البته این بدبینانه ترین حالت قضیه ست

 

 

به نظر بنده انصاالله علاوه بر مناطق کوهستانی یک برگ برنده دیگه هم داره ، زمزمه هایی هست که هزینه مالی جنگ برای عربستان بسیار بالا رفته و با توجه به قیمت پایین نفت اگه قائله یمن به زودی جمع نشه "آل" با مشکل جدی مالی مواجهه خواهد شد  در صورتی که انصارالله بتونه جنگ رو با هر راه کاری کمی طولانی تر کنه اماکن برگشتن ورق خواهد بود.

 

همون طور که عرض کردم بازی بازیه صبر و حوصله ست فقط امیدوارم حوثیها واقعا چیزی در چنته داشته باشن.

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

شهید

 

 

18+

 

 

 

shhyd~2.jpg

 

 

 

وهابیون برن فخر کنن که شیعه کشتن اما نمیدونن که اگر سلطانی و عزت به لگد انداختن بود الان الاغ سلطان جنگل بود نه شیر!! ریختن خون یک اسیر اونم سرو ته با لگد زدن واقعا فقط از اینا برمیاد

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

شهید

 

 

 

وهابیون برن فخر کنن که شیعه کشتن اما نمیدونن که اگر سلطانی و عزت به لگد انداختن بود الان الاغ سلطان جنگل بود نه شیر!! ریختن خون یک اسیر اونم سرو ته با لگد زدن واقعا فقط از اینا برمیاد

 

هم اسیر / هم زخمی و مثل غالب موارد مشابه در میان مثلا مردم از بچه گرفته تا بزرگ. اول که خبر را زدند دوستان گفتم حتما توسط القاعده بوده ولی به نظر میرسه دیگه برای برخیشون دیگه نباید نقطه تمایزی قائل شد. القاعده بودن و داعش بودنشون دیگه با عادی بودنشون تفاوتی نداره. همشون شدن عین هم. جالبه عکس های چند روز پیش مبادله اسرای حوثی ها را هم ببینیم که با لباس های آراسته و بر و رویی بهتر از اکثر یمنی ها منتظر در فرودگاه بودند تا تحویل صلیب سرخ بشند.

 

هم اسیر و هم زخمی و وارونه زل بزنی به بچه هایی که پدران و برادرانشون دارن با لگد تو را به قصد لذت  یا عقده کشتن میزنند و تازه تو اون طرفی نباشی که هر روز بمباران های سعودی زن و بچه ات را زیر آوارها دفن میکنند.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.