DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

پس تایید مقامات آمریکایی در دست داشتن در کودتای 28 مرداد؛
دادگاه آمریکا انجام خرابکاری هسته ای از سوی سیا در ایران را تایید کرد/ لزوم اقامه دعوی علیه کاخ سفید به اتهام دخالت در مسائل داخلی ایران/ بی تفاوتی مقامات وزارت خارجه چه علتی دارد؟
گروه بین الملل – رجانیوز: افشای نقشه خرابکاری آمریکا آن هم در جریان مذاکرات گام نهایی هیچ واکنشی از سوی مقامات دولتی به ویژه مقامات وزارت امور خارجه ایران دربرنداشته است. موضوعی که نشان می دهد برخلاف تصورات برخی افراد و مسئولان در داخل، آمریکا نه تنها در موضوع هسته ای ایران حسن نیت ندارد بلکه به دنبال آن است به بهانه های مختلف روند هسته ای شدن ایران را دچار اختلال کند.

 

به گزارش رجانیوز، روز گذشته دادگاه ویرجنیا، جفری ای استرلینگ، افسر ارشد سابق سیا را به جرم افشای اطلاعات محرمانه درباره برنامه های خرابکاری هسته ای در ایران محکوم کرد.

جفری ای استرلینگ، افسر سازمان سیا، در سال 1995 افسر عملیاتی در کارگروه ویژه ایران در بخش شرق نزدیک و جنوب آسیا شد. استرلینگ دارای یک دسترسی محرمانه درجه بالا بوده و به اطلاعات محرمانه حساس، شامل مکاتبات محرمانه، خبرچین‌ها و عملیات‌های سیا دسترسی داشت.

به گزارش نیویورک تایمز، وی پس از اینکه در سال 1997 زبان فارسی را یاد گرفت، به بن، آلمان، و دو سال بعد به نیویورک‌ اعزام شد تا ایرانی‌ها را به عنوان عوامل سازمان سیا و بخشی از یک عملیات اطلاعاتی محرمانه شامل جاسوسی از توانمندی‌های تسلیحاتی ایران استخدام کند. استرلینگ در آوریل سال 2000، شکایتی را علیه سازمان سیا در "دفتر استخدام برابر" ارائه کرده و مدیریت سیا را متهم به تبعیض نژادی کرد. متعاقب این امر مقامات سیا دسترسی استرلینگ به اطلاعات و اسناد محرمانه را متوقف کرده و در مارس سال 2001 وی را اخراج کردند

 

اما آنچه که باعث شد پای استرلینگ به دادگاه باز شود به رابطه وی با «جیمز رایزن» خبرنگار و نویسنده آمریکایی باز می گردد.

جیمز رایزن (متولد 1955) یک روزنامه‌نگار آمریکایی است که برای نیویورک تایمز و پیش از آن لوس‌آنجلس‌تایمز فعالیت می‌کرد. وی مقاله‌های زیادی درباره فعالیت‌های دولت آمریکا نگاشته و دو کتاب نیز درباره سازمان سیا و کتاب دیگری درباره گفتمان عمومی آمریکا در موضوع سقط جنین به رشته تحریر در آورده است.

رایزن همچنین مؤلف کتاب "وضعیت جنگی: تاریخ محرمانه سیا و دولت بوش" (ژانویه 2006) است. در این کتاب پرده از بسیاری فعالیت‌های سازمان سیا به ویژه برنامه های این سازمان در موضوع هسته ای ایران برداشته شده است.

منابع آمریکایی ادعا کردند، زمانی که رایزن تحقیقاتش را برای کتاب «وضعیت جنگی» انجام می‌داد ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی وی با استرلینگ، کارمند سابق سیا، توسط دولت آمریکا مورد استراق سمع قرار می‌گرفت.

رایزن در کتاب خود به نقل از یک منبع ناشناس و اما ارشد جاسوسی در آمریکا که بنابر ادعای دادگاه ویرجنیا این فرد آقای «استرلینگ» است به اطلاعات فوق سری چند عملیات سری سازمان سیا به ویژه در موضوع هسته ای ایران دست داشته است.

یکی از مسائل مطروحه در کتاب "وضعیت جنگی" عملیات ماریلین بود این عملیات آنگونه که ادعا می‌شود یک برنامه پنهانی دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون است و طی آن قرار بودطرح‌هایی ناقص و اشتباه برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار ایران قرار گیرد تا برنامه ادعایی هسته‌ای تسلیحاتی ایران کند شود.

رایزن در کتاب "وضعیت جنگی" می‌نویسد که سیا سعی داشته ایران را در دام ساخت بمبی هسته‌ای با نقشه‌ای غلط اندازد.

در این کتاب به نقل از افسر ارشد سازمان سیا آمده، که سیا یک دانشمند هسته‌ای را استخدام کرد تا طرح‌های ناقص و اشتباه کلاهک هسته‌ای را در فوریه سال 2000 به ایرانی‌ها ارائه کند. رایزن در کتابش می‌نویسد که کلینتون این عملیات را تأیید کرده بود و دولت بوش نیز آن را ادامه داد.

رایزن در کتابش مدعی می‌شود که عملیات مرلین با افشای آن توسط دانشمند روسی به مقامات ایرانی به شکست می‌انجامد. به گفته نویسنده کتاب "وضعیت جنگی" این دانشمند روس که هویتش مشخص نیست برای اعتبار افزایی نزد ایرانی‌ها و مصونیت از تلافی‌جویی احتمالی آنها دست به این کار زده بود.

هر چند «رایزن» نویسنده کتاب وضعیت جنگی در جریان بازپرسی ها از افشای منابع اطلاعاتی خود، خودداری کرد، و استرلینگ نیز موارد اتهامی را تکذیب کرد اما دولت آمریکا اعلام کرد که ایمیل استرلینگ را زیر نظر داشته و ایمیل های حاوی اطلاعات محرمانه بوده است.

سکوت مقامات وزارت خارجه به چه معناست؟

اما نکته قابل تامل در جریان رسیدگی به اتهامات استرلینگ آن است که دادگاه آمریکا با محکوم کردن آقای استرلینگ به صراحت نقشه های آمریکا علیه برنامه صلح آمیز و قانونی ایران را تایید کرده است.

پیش از این اطلاعاتی که در کتاب وضعیت جنگی آمده بود به صورت محکمه‌پسند نمی توانست مورد استفاده قرار گیرد اما حال که اطلاعات این کتاب توسط دادگاه ویرجینیا تایید شده است، این سئوال مطرح می شود که چرا تیم مذاکره کننده و مقامات دولتی سکوت کردند و سیاست ضد ایرانی دولت آمریکا را به چالش نمی کشند؟

چرا مقامات وزارت امور خارجه علی رغم افشای اطلاعات «محکمه‌پسند» آن هم از سوی دادگاه آمریکا، اقدامی برای اقامه دعوی علیه آمریکا انجام نداده و یا حتی واکنشی نشان نمی دهند؟

علاوه بر این سئوالی که مقامات دولتی باید به آن پاسخ دهند آن است که توافق برد – برد با کشوری که در پی انجام توطئه علیه برنامه هسته ای و تعطیلی سانتریفیوژهاست، محقق می شود؟

آیا آقای ظریف در دیدار آتی خود با وزیر امور خارجه آمریکا این موضوع خرابکاری هسته ای آمریکا علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را یادآور می شود و یا آنکه در گفتگوی های آتی نیز «خندیدن ها» و «پیادوه‌روی‌ها» تکرار می شود؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
تازه ترین ارزیابی مقام اطلاعاتی امریکا از وضعیت امنیتی ایران و منطقه
قائم مقام سابق سازمان سیا که چند ماهی است پست خود را ترک کرده، پاکستان را خطرناک ترین کشور جهان خواند.

 

ایران هسته ای- قائم مقام سابق سازمان سیا که چند ماهی است پست خود را ترک کرده، پاکستان را خطرناک ترین کشور جهان خواند.

مايکل مورل که روز 6 بهمن طی سخنانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی همچنین گفته است مشکل امریکا با ایران بسیار فراتر از موضوع هسته ای است.

متن بخش های مهم سخنان وی که توسط وب سایت تامپا تریبیون منتشر شده، در ادامه می آید.

***

پاکستان با توجه به جمعیت زیاد خود، فقر، شبه نظامیان و سلاح های هسته ای اش، خطرناک ترین کشور جهان است. سوریه با جنگی پنج جانبه و پیچیده ترین وضعیت سیاسی سه دهه اخیر مواجه است. القاعده از فرصت خوبی برخوردار است که بار دیگر توانایی های خود را بازسازی کند و پس از سه سال از تکمیل خروج ما از افغانستان، از این کشور، حمله ای دیگر را به خاک آمریکا ترتیب دهد. رهبر معظم ایران، که از «تروریسم به عنوان یک ابزار حکومت» استفاده می کند و هزینه شورش ها در یمن و نقاط دیگر را تامین می کند، در ذهن خود مصمم است سلاح های هسته ای ساخته شوند و در این راه نتیجه مذاکرات فعلی، برای او بی اهمیت است.

جنگی که علیه نیروهای جهادی ادامه دارد و بهترین شکل آن رویارویی با القاعده بود، پیروزی هایی را برای هر دو طرف به همراه داشته است.

پیروزی بزرگ ما از هم گسستن، تضعیف و تقریبا نابودی القاعده در پاکستان بود... القاعده ای که یازده سپتامبر و آن تراژدی را برای ما ایجاد کرد، اما پیروزی بزرگ آنها بسط دادن ایدئولوژی القاعده در یک گسترده جغرافیایی وسیع که از آفریقا تا خاورمیانه و جنوب آسیا را در بر می گیرد، بود.

من واقعا نگران اوضاع افغانستان هستم. بهترین حالت این است که نیروهای امنیت ملی افغان قادر باشند کابل و -اگر نه همه- بیشتر شهرها را حفظ کنند، اما آنها آنقدر قوی نیستند که بتوانند از پناه گرفتن مجدد طالبان در قسمت هایی از جنوب و شرق این کشور جلوگیری کنند. بدترین حالت این است که طالبان ظرف 12 تا 18 ماه پس از خروج نیروهای آمریکایی، به آستانه کابل برسد.

مهم نیست ملا عمر (رهبر طالبان) چه می گوید، القاعده از مرزها به داخل افغانستان باز خواهد گشت و این کشور را مجددا به پایگاه امنی برای خود تبدیل می کند... این گروه طی سه سال، مجددا توانایی خود را برای انجام دادن حمله ای دیگر در ابعاد یازده سپتامبر علیه آمریکا، تجدید می کند.

شما فقط اخبار موجود درباره ایران را نظاره کنید و فقط رسانه های معروف را ببینید، فکر می کنید، برنامه هسته ای، تنها موضوعی است که ما باید به آن بپردازیم. اما ما فهرست بلندی از موضوعات مربوط به ایران را داریم:

شماره 1. این است که «ایران می خواهد قدرت مسلط خاورمیانه باشد. من فکر نمی کنم، این قضیه با منافع آمریکا همسو باشد».

شماره 2. «ایران از تروریسم به عنوان ابزاری برای کشورداری استفاده می کند. ایران خود در سراسر دنیا به تروریسم متوسل می شود که عمدتا این امر را در برابر اسرائیل می توان مشاهده کرد. اما آنها از تروریسم به عنوان ابزاری برای اداره حکومت خود استفاده می کنند».

شماره 3. «ایران از سازمان های تروریستی نظیر حماس و از همه مهم تر، حزب الله، حمایت می کند».

شماره 4. «ایران هزینه شورش ها در بحرین را تامین می کند، این کشور به شورش در یمن و حوثی ها کمک مالی می کند. ایران به شورش در استان های شرقی عربستان سعودی کمک مالی می کند و آنگاه شما برنامه هسته ای را در صدر همه اینها قرار می دهید».

[ایت الله] علی خامنه ای رهبر معظم ایران، در ذهن خود چنین قضاوت کرده است که به دو علت به نفع ایران است به سلاح هسته ای دست یابد. یکی اینکه ایران این مسئله را مزیتی عمده در تلاش برای تبدیل شدن به قدرت برتر منطقه می بیند، و علت دوم که احتمالا مهم تر است، این است که آنها این تسلیحات را یک بازدارندگی نهایی در برابر آمریکا -که به زعم آنها در صدد براندازی رژیمشان است- به شمار می آورند.

مورل گفت خبرهای خوب این است که گرچه برخی دولت های دوست منطقه ما را دوست دارند، مردمشان از ما متنفرند، در ایران دولت از ما متنفر است اما مردمشان ما را دوست دارند. این امر به ما فرصتی برای یافتن راهی برای همزیستی می دهد.

پس از آن سوریه است، سخت ترین مشکل سیاسی که من تا کنون دیده ام، علت این است که این کشو که اکنون آمریکا و متحدانش در آن سرگرم بمباران اهداف دولت اسلامی هستند، در جنگی پنج جانبه گرفتار است.

یک درگیری شبیه بهار عربی بین اسد و مردمش وجود دارد، جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی نیز جریان دارد. جنگ دیگر جنگ شیعه و سنی است و بین اسد و القاعده و بین میانه روهای سوری با گروه های القاعده هم جنگ وجود دارد.

تصمیم باراک اوباما برای حمله نکردن به نیروهای سوری پس از نقض خط قرمز استفاده از سلاح های شیمیایی لحظه ای مایوس کننده برای میانه روهای این کشور بود. می توانم به شما بگویم پس از این تصمیم چه تعداد مقامات سازمان های اطلاعاتی خارجی با من تماس گرفتند و این سوال را مطرح کردند که آیا شما می دانید این تصمیم چه خسارتی خواهد داشت؟

درباره راهبرد موجود در عراق، نگاهی مثبت دارم و بر این باورم که این راهبرد در نهایت علیه دولت اسلامی موثر واقع می شود.

اما درباره سوریه هیچ اعتمادی به راهبرد موجود برای مقابله با دولت اسلامی عراق و شام، وجود ندارد. مشکل این است که موفقیت در عراق، کافی نیست، زیرا آنها مجددا از مرز باز می گردند. آنها همچنان کنترل بخش های شرقی سوریه را در اختیار خواهند داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه/ منابع مطلع خبر دادند
احتمال ضعیف حصول توافق سیاسی در اسفند ماه
برخی منابع در تهران می گویند احتمال دارد توافق سیاسی میان ایران و 1+5 تا روز 10 اسفند حاصل نشود و همه چیز به تیر ماه آینده موکول شود.

 

محمد صدری، ایران هسته ای- برخی منابع در تهران می گویند احتمال دارد توافق سیاسی میان ایران و 1+5 تا روز 10 اسفند حاصل نشود و همه چیز به تیر ماه آینده موکول شود.

ایران و گروه 1+5 روز 24 آذر توافق کردند تا ماه مارس (10 اسفند) درباره اصول سیاسی یک توافق نهایی تفاهم کنند و سپس مهلت باقی مانده تا ژوئن 2014 (تیر 1394) را صرف نهایی کردن جزئیات این توافق کلی نمایند.

با این حال، برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که این احتمال جدی است که تفاهم روی توافق سیاسی در اسفند ماه میسر نشود.

علت هم این است که به گفته دیپلمات ها در تهران، امریکا قادر به گرفتن تصمیم های سیاسی مهم در مسائل اساسی مورد اختلاف نیست.

به عنوان نمونه، موضع امریکا درباره مسئله جدول زمانی لغو تحریم ها نه فقط بهبود پیدا نکرده بلکه به عقب بازگشته و بدتر شده است.

موضع کنونی امریکا این است که تحریم ها را در یک بازه زمانی 15 ساله و به تدریج برخواهد چید و ضمنا دولت امریکا نمی تواند درباره آن دسته از تحریم ها که مربوط به کنگره است، تعهد مشخصی بدهد.

این موضع برای ایران که خواستار لغو یکجا و یکپارچه همه تحریم ها بلافاصله پس از توافق نهایی است قابل پذیرش نیست.

برخی دیپلمات ها می گویند اگر توافق 24 آذر مبنا باشد مذاکرات در اسفند ماه شکست خواهد خورد.

اما یک ایده که به تازگی پیشنهاد شده این است که هم توافق سیاسی و هم توافق درباره جزئیات یکجا در ماه ژوئن انجام شود.

ایده اولیه این است که به این ترتیب دو طرف زمان بیشتری برای مذاکره خواهند داشت ولی برخی کارشناسان می گویند مشکل اکنون مذاکره بیشتر نیست بلکه تصمیم های سیاسی است که امریکا باید بگیرد اما به دلایل مختلف قادر به اتخاذ آنها نیست.

اکنون این حدس به طور قوی وجود دارد که احتمال حصول توافق سیاسی تا 10 اسفند زیر 30 درصد است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

...

در این کتاب به نقل از افسر ارشد سازمان سیا آمده، که سیا یک دانشمند هسته‌ای را استخدام کرد تا طرح‌های ناقص و اشتباه کلاهک هسته‌ای را در فوریه سال 2000 به ایرانی‌ها ارائه کند. رایزن در کتابش می‌نویسد که کلینتون این عملیات را تأیید کرده بود و دولت بوش نیز آن را ادامه داد.

رایزن در کتابش مدعی می‌شود که عملیات مرلین با افشای آن توسط دانشمند روسی به مقامات ایرانی به شکست می‌انجامد. به گفته نویسنده کتاب "وضعیت جنگی" این دانشمند روس که هویتش مشخص نیست برای اعتبار افزایی نزد ایرانی‌ها و مصونیت از تلافی‌جویی احتمالی آنها دست به این کار زده بود.

...

در مورد این عملیات مرلین Merlin هیچ جا به زبان فارسی هیچ چیز جز ترجمه اخبار چاپ نشده.  موضوع خوبی برای مقاله/تاپیک کردن از روی خود کتابش هست  که روی نت هم هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ابراز نگرانی نتانیاهو از توافق هسته‌ای با ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای تهران گفت که توافق هسته‌ای آتی با ایران، اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد. 
 به گزارش تسنیم، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران توافق هسته‌ای آتی ایران با کشورهای غربی را خطری برای اسرائیل عنوان کرد و گفت که این توافق اسرائیل را در معرض خطر قرار خواهد داد.
وی همچنین مدعی شد که با این توافق ایران این توانایی را خواهد داشت تا خود را با سلاح‌های اتمی تسلیح کند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: مقامات ایرانی هولوکاست را انکار می‌کنند و این در حالی است که آنها در حال برنامه ریزی برای نسل‌کشی دیگری علیه مردم ما هستند.
نتانیاهو در پایان گفت که مردم یهودی خودشان از خودشان در برابر هرگونه تهدیدی دفاع خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دموکرات ها برای تعویق طرح تشدید تحریم ها علیه ایران توافق کردند

 

رابرت منندز در جلسه استماع کمیته بانکداری سنا گفت: بسیاری از همکاران دموکراتم و شخص من به باراک اوباما نامه نوشتیم و به او گفتیم که ما از لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران تا 24 مارس حمایت نخواهیم کرد.
وی یادآورشد که وی و دموکرات ها همچنان امیدوارند که راه حل دیپلماتیک در مورد تنش ها بر سر مساله برنامه هسته ای ایران وجود داشته باشد.
این سناتور آمریکایی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که باراک اوباما پیشتر گفته بود که تحریم های بیشتر علیه ایران می تواند مذاکرات دیپلماتیک با ایران را مختل کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا جایی که یادمه جمهوری خواه ها قصد داشتن چنین اقدامی انجام بدند نه  دمکرات ها!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا جایی که یادمه جمهوری خواه ها قصد داشتن چنین اقدامی انجام بدند نه  دمکرات ها!

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب ادمین عزیز

یک سمت طرح اقای باب منندز بودند که دموکرات هستند

طرح کرک - منندز

ویرایش شده در توسط ahmad1361

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مذاکرات هسته ای؛ پنجشنبه در استانبول

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات هسته ای میان تیم هسته ای کشورمان با معاونان سه کشور اروپایی فردا در استانبول برگزار می شود. 
به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی خود افزود: این مذاکرات یک روزه هم شامل مذاکرات جنبی است و هم احتمال دارد دیدارهای جداگانه ای با معاونان وزرای خارجه کشورهای اروپایی برگزار شود. 
وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر آقای ظریف مبنی بر تمایل برای توافق هسته ای تا 22 بهمن گفت: همان طور که دیروز آقای ظریف تاکید کرد ما می خواهیم هر چه سریعتر به تفاهم برسیم اما نه به هر قیمتی. 

 

از هر فرصتی برای گفتگوها به منظور پیشرفت مذاکرات و کمک به روند آن استفاده می کنیم 
 افخم افزود: در عین حال ما از هر فرصتی برای گفتگوها به منظور پیشرفت مذاکرات و کمک به روند آن استفاده می کنیم همچنان که در یک ماه گذشته مذاکرات بسیار فشرده ای برگزار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما از هر فرصت که امکان بررسی روندها و یافتن راه حل برای موضوعات سخت تر وجود داشته باشد، استفاده می کنیم تا فاصله ها میان دو طرف کم شود . 
وی گفت: تیم هسته ای ایران ابتکارات و پیشنهادهایی برای خروج از بخش هایی که مذاکرات را متوقف می کند ارائه کرده است که امیدواریم طرف مقابل بیشتر به این پیشنهادها توجه کند.
افخم افزود: در مجموع در مسیری هستیم که امیدواریم با گفتگوهای بیشتر و کارشناسی امکان تفاهم سیاسی حاصل شود تا به سمت حل و فصل مسائل حرکت کنیم. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مذاکرات، پیچیده، سخت و حساس است و فاصله ها اندکی کمتر شده است اما نیازمند گفتگو هستیم. 
وی افزود: آقای ظریف دیروز تاکید کرد که چارچوب های اصلی مذاکرات تنظیم و گفتگوها وارد بخش های جزئی و فنی شده است. 
افخم اضافه کرد: لازم است که طرف ها با حسن نیت و اراده محکم وارد شوند و کمک کنند تا آن بخش از موضوعات نیز حل و فصل شود. 

...

 

 اظهار نظرها درباره مذاکرات را رد یا تأیید نمی‌کنیم 

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای با 1+5 به مرحله بسیار حساسی رسیده و چارچوب آن تنظیم شده است. 
افخم در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: البته این به معنی آن نیست که متنی تنظیم شده باشد بلکه پایه‌ها و اصول اصلی مذاکرات برای دو طرف روشن شده است. 
وی گفت: براین اساس پذیرش غنی‌سازی ایران، بسته نشدن هیچ یک از سایت‌های هسته‌ای، ادامه داشتن تحقیق و توسعه و برداشته شدن تحریم‌ها کلیات و چارچوب‌های اصلی مذاکرات محسوب می‌شود که پذیرفته شده است و اکنون نحوه اجرا و جزئیات هر یک از این اصول مطرح است. 
وی گفت: کارشناسان برای حل و فصل این مباحث پیشنهادهای مختلف می‌آورند که ساعت‌ها درباره آن بحث می شود و ممکن است به جلسات بعدی موکول شود. 
 افخم با اشاره به تعبیر برخی از کشورها مبنی بر اینکه فقط چند گام تا توافق هسته‌ای باقی مانده است ، اظهار داشت: مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده اما گام های پایانی بسیار مهم و تعیین کننده است. 
وی اضافه کرد: اکنون جزئیات در حال رسیدگی است و از هر فرصتی برای گفتگو چه در قالب 1+5 و چه گفتگو با تک تک کشورهای عضو ادامه دارد. مذاکرات در سطح معاونان وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی فردا در استانبول برگزار می شود و آقای عراقچی با همتای روسش تلفنی گفتگو کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مذاکرات جاری است تا در جزئیات به تفاهم برسیم اما تلاش تیم مذاکره کننده این است که خیلی از بخش ها که مذاکره می شود به حوزه خبر و تحلیل نیاید زیرا ممکن است کوچک‌ترین موضوع به روند مذاکره لطمه بزند. 
افخم گفت: به این علت برخی اظهار نظرهایی که درباره مذاکرات می شود رد یا تأیید نمی‌کنیم زیرا هر موضوع جانبی می تواند بر مذاکرات تأثیر بگذارد به همین علت اطلاع‌رسانی باید حساب‌شده باشد. 
 
رژیم صهیونیستی برای تخریب مذاکرات از هیچ اقدامی فروگذار نکرد 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر کنگره و دولت امریکا در دعوت از نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور اظهار داشت: صحبت درباره اظهارات و برنامه‌های داخلی امریکا مرسوم نیست در عین حال ما خبرها را پیگیری می کنیم. 
افخم افزود: رژیم صهیونیستی از ابتدای مذاکرات برای تخریب روند آن از هیچ اقدامی فروگذار نکرد و در حوزه‌های مختلف با همه ابزار و حربه‌ها تلاش کرد این مسیر را تخریب کند. 

...

 

مذاکرات فقط درباره هسته ای است 

وی درادامه درباره مذاکرات هسته ای تصریح کرد: دراین مذاکرات فقط مباحث هسته ای مطرح میشود و درباره هیچ موضوع دیگری مذاکره نمی شود. 
وی گفت: اگر در حاشیه مذاکرات بحث هایی مطرح شود ممکن است متناسب با تحولات به عنوان خبر و تبادل گفتگو باشد، نه به عنوان مذاکره. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آشفتگی نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: وی از آغاز مذاکرات و مدت‌های طولانی است که آشفته است و آشفتگی او مربوط به چند وقت اخیر نیست. 
وی گفت: از زمانی که جمهوری اسلامی اعلام کرده که مصمم است به مسئله هسته‌ای به عنوان بحرانی ساختگی و جعلی پایان دهد و خط بطلانی بر آن بکشد وی آشفته شده زیرا یکی از دستاویزهایش برای طرح مسائل منفی و امنیتی کردن مسئله ایران در حال از دست رفتن است. 
افخم افزود: بر این اساس آشفتگی نتانیاهو کاملاً قابل درک است و موضوع جدیدی نیست. 
 وی گفت: ما در مذاکرات هسته ای در اصول به توافق رسیده ایم و جزئیات ادامه دارد که باید کار کارشناسی شود و توافق در این زمینه نیازمند اراده سیاسی است تا بخشی از جزئیات و مسائل باقیمانده حل و فصل شود. 
 افخم ابراز امیدواری کرد طرف مقابل نیز از خود اراده سیاسی نشان دهد تا جزئیات حل و فصل شود. 
 
شکل مذاکرات اهمیت چندانی ندارد 
 مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها از این کار گفت: موضوع مذاکرات هسته ای به اندازه ای با مسائل محتوایی پیچیده، سنگین و حساس مواجه است که پرداختن به موضوع شکلی  اهمیت چندانی ندارد. 
 وی افزود: در عین حال آقای ظریف به روشنی و سادگی توضیح داد که مسئله چه بوده است پس خیلی به این موضوع نپردازیم، ‌آن را پیچیده نکنیم و ابعاد دیگری به آن ندهیم. 
 افخم گفت: مذاکرات چندین ساعت پیاپی ادامه داشت و دو وزیر در زمان محدودی که در اختیار داشتند می خواستند از زمان به طور کامل و به خوبی استفاده کنند تا درباره موضوعات اختلافی گفتگو شود. 
 وی افزود: دو طرف پس از سه ساعت مذاکره ده تا  15 دقیقه از اتاق یا محل مذاکره خارج شدند و مذاکرات ادامه یافت فقط شکل نشسته آن تغییر کرد پس حساسیت نشان ندهید مهم محتوا و فضای مذاکرات است. 
 افخم اضافه کرد: در عین حال وزیر امور خارجه ناچار شد بگوید هتل محل مذاکرات حیاط و باغ نداشت و به محض اینکه از سالن خارج شدم در پیاده رو بودم این یعنی در عرف دیپلماتیک محتوای مذاکرات بسیار مهمتر از بحث های شکلی است.

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ظریف: قدم زدن با آمریکایی‌ها موضوع تازه‌ای نیست

وزیر امور خاجه با تاکید بر اینکه انتقاد را حق مردم، رسانه‌ها و نمایندگان می‌داند، خطاب به منتقدین گفت: ما به عنوان نماینده کشور مذاکره می‌کنیم؛ حداقل تخریب منافع ملی را به عنوان خط قرمز قبول داشته باشید.
محمدجواد ظریف در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: به همه دوستانی که در داخل در مورد مذاکرات انتقاد می کنند عرض می کنم، ضمن اینکه به نظر همه احترام می گذارم و انتقاد را حق مردم، رسانه ها و نمایندگان محترم مجلس می دانم، می خواهم دو نکته را در نظر داشته باشند.
وی اظهار داشت: یک نکته اینکه مراقب باشند انتقادهایشان مخرب منافع ملی نباشد، مخرب تیم مذاکره کننده هیچ مشکلی نیست. البته این نکته نیز حایز اهمیت است که ما به عنوان نماینده کشور مذاکره می کنیم اما حداقل تخریب منافع ملی را به عنوان خط قرمز قبول داشته باشند.
رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: نکته دوم که می خواهم از آنها تقاضا کنم، این است که بدانند مذاکره در این شرایط کار بسیار دشواری است و ما در شرایط بسیار دشواری در حال مذاکره هستیم.
ظریف گفت: «به فرموده رهبر معظم انقلاب تیم هسته ای کشورمان یک تنه مقابل یک لشکر ایستاده، یک لشکر به مذاکره با ما می آیند، اعضای تیم مذاکره کننده نمی توانند همزمان که با یک لشکر مذاکره می کنند ، نگران این باشند که در کشور چندین دیدگاه و نظریه می خواهد هر حرکت، گفته و صحبتشان را به چالش بکشند؛ نه به نقد بکشند بلکه به چالش بکشند.»
وزیر امور خارجه ادامه داد: به هر حال قدم زدن در طول مذاکرات چیز تازه ای نیست، قدم زدن در طول مذاکرات با آمریکایی ها هم چیز تازه ای نیست اما اینکه ناگهان در این زمینه دیدگاه هایی مطرح می شود، خب بنده بازهم به همه این دیدگاه ها احترام می گذارم اما فکر می کنم خوب است قدری توجه کنند بنده و همکارانم که تعدادمان به اندازه تعداد انگشتهای دو دست است و با این فشار در حال مذاکره هستیم، چه میزان توان تحمل فشار از داخل را داریم.
ظریف اضافه کرد: البته باز هم حق دارند انتقاد کنند، ما هم به آنها احترام می گذاریم اما انتظار داریم آنها هم مقداری راجع به این نکات فکر کنند.

میزگرد مونیخ
ظریف در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه گفته شده قرار است جنابعالی در مونیخ با فابیوس و اشتاین مایر و دو وزیر دیگر اروپایی درباره مذاکرات هسته ای میزگرد داشته باشید، گفت: همزمان بسیاری از ما در مونیخ خواهیم بود، بنده در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور خواهم داشت، آقای کری وزیر خارجه آمریکا، آقای فابیوس وزیر خارجه فرانسه و آقای اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم که میزبان است ؛ همه ما در مونیخ حضور خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ' صحبت هایی در مورد ملاقات های دو جانبه بین ما انجام شده است' گفت: معمولا من نیز جلسه عمومی دارم. سال گذشته در جلسه ای که در مورد ایران بود، بیش از همه موضوع هسته ای مطرح شد ، البته در آن جلسه تنها عضو شرکت کننده از گروه مذاکره کننده من بودم و آقای آمانو و یک سناتور آمریکایی و اگر اشتباه نکنم یک مقام اروپایی نیز شرکت کرده بود و هیچ کدام از روسای تیم های مذاکره کننده کشورهای دیگر حضور نداشتند.
وی ادامه داد:، در مورد امسال چیزی به من نگفته اند، می دانم که رییس کنفرانس امنیتی مونیخ چنین صحبتی کرده است که با وزرای اروپایی در مورد مذاکرات هسته ای میزگرد دارم، ما تا کنون خبری نداریم که در میزگردی که قرار است من شرکت کنم آیا وزرای دیگر هم هستند یا فقط من حضور دارم، به من خبری نداده اند.
ظریف با اشاره به اینکه امکان دیدارهای دوجانبه وجود دارد، ادامه داد: هنوز برنامه ریزی نکرده ایم، چند جلسه در پیش داریم از جمله جلسه ای که دوستان ما (معاونان وزارت خارجه) روز پنجشنبه با اتحادیه اروپا دارند، لذا هنوز ما تصمیم گیری نکرده ایم.

مذاکره با اروپایی ها بسیار ریز و کارشناسی خواهد بود
خبرنگار ایرنا پرسید: آیا برخی اختلافات با آمریکایی ها را حل کرده اید که اکنون قرار بر مذاکره معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی گرفته شده است یا اینکه می خواهید پیشنهاد جدیدی از اروپایی ها دریافت کنید؟ یک تحلیل هم این است که مذاکره آتی با اروپایی ها برای گرفتن نظر آنها نسبت به توافق با آمریکا است.

وزیر امور خارجه پاسخ داد: در مورد جلسه با اتحادیه اروپا ما در طول یکسال گذشته همزمان با همه اعضای 1+5 مذاکره کرده ایم، گاهی اوقات مذاکرات ما به صورت جمعی، گاهی دوجابنه و گاهی چندجانبه بوده است اما معمول این بوده که سه کشور اروپایی با هم به مذاکره ما می آمدند.
وی تصریح کرد: این بار هم با توجه به موضوعات مهمی که در دستور کار است، دکتر عراقچی و دکتر روانچی تصمیم گرفتند که شاید مناسب باشد ملاقاتی با سه کشور اروپایی داشته باشند که موضوعات به صورت ریز بحث شود چرا که ما اکنون به بحث جزییات رسیده ایم که نیاز به بحثهای فنی دارد به همین دلیل این جلسه شکل می گیرد.
ظریف گفت: در مورد مذاکره با آمریکایی ها ما از ابتدا توافق کرده بودیم تا روی تمام موضوعات به تفاهم نرسیم، روی هیچکدام از موضوعات تفاهم نداریم.
وی با تاکید بر اینکه کلیات همه موضوعات مشخص است، تصریح کرد: اینکه برنامه غنی سازی ایران باقی می ماند، تحریم ها از بین می رود، هیچ سایتی تعطیل نمی شود و برخی نظارت ها را ایران می پذیرد، اینها همه مشخص است اما درباره جزییات در برخی موارد بیشتر پیش رفتیم، در برخی موارد کمتر، برخی موارد وارد نکات خیلی ریز و جزیی شدیم، در برخی موارد هنوز یا نیاز نبوده وارد نکات ریز و جزیی شویم یا همکاران ما احساس می کردند که باید مثلا دو موضوع مهمتر غنی سازی و تحریم را از سر راه بردارند تا اینکه سایر موضوعات راحت تر قابل حل و فصل باشد.
رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: لذا مذاکرات ما با اروپایی ها، آمریکایی ها، روس ها و چینی ها که ما با آنها در سطح بسیار بالا مذاکره داریم، ادامه دارد.
ظریف گفت: به عنوان مثال در سفر اخیر به اروپا، وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان را ملاقات کردم، با وزیر خارجه انگلیس تلفنی صحبت کردم و با خانم موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ملاقات کردم در واقع اکثرا حضوری ملاقات انجام شد.
ظریف توضیح داد: روز قبل از اینکه من به اروپا بروم، معاون وزیر خارجه روسیه در تهران بود، که همکاران من یک روز کامل با وی مذاکره داشتند، و خود من هم یک مذاکره طولانی با وی داشتم لذا ما مذاکراتمان با همه اعضای 1+5 ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه طرف مقابل نمی تواند هم تحریم داشته باشد و هم به راه حل برسد، گفت: ما اعتقاد داریم که اگر اراده سیاسی داشته باشند رسیدن به راه حل کار دشواری نیست.
ظریف گفت: همه این مذاکرات روال معمول است البته این دفعه مذاکرات ما با سه کشور اروپایی، بسیار ریز و کارشناسی خواهد بود و کارشناسان هسته ای دو طرف هم در این مذاکره حضور دارند.

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تحریم و مذاکرات از محورهای گفت‌وگو با پوتین

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی که به عنوان نماینده رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس اظهار داشت: در این سفر دیدارهایی را با آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همچنین وزاری خارجه و انرژی این کشور داشتیم.
وی با بیان اینکه در دیدار با آقای پوتین بر توسعه روابط بین ایران و روسیه تأکید شد، افزود: ملاقات‌ها در دو بخش انجام شد، یک بخش با شرکت وزرای خارجه و انرژی بود و یک بخش هم با آقای پوتین رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفت.
ولایتی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره موضوع مذاکرات و تحریم‌ها نیز در این دیدار صحبت شد، افزود: بله؛ راجع به این موضوعات هم گفت‌وگو شد و آقای پوتین گفت که در راستای کمک‌هایی که روسیه می‌تواند انجام دهد، تلاش خواهد کرد.
وی ادامه داد: در این دیدار که یک‌ساعت و نیم به طول انجامید درباره توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی و گسترش روابط دوجانبه ایران و روسیه،  تحولات منطقه‌ای و جهانی بحث و مذاکره شد.

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

در مورد بمب اتمی بله ما در داخل ایران نمی سازیم ... ولی خارج از ایران ...

 

با سلام به برادران . برادر سهیل بهتر است در این مورد کمی تعلول کنید .  ایا  ما نیاز به خارج داریم ؟؟  بطور مثال    ایا ایران به کره شمالی  نیاز دارد ؟؟  و  یاکره شمالی به ایران ؟؟  این حرف شما منطقی نیست .  و جا به جای  چنین چیزها بسیار دشوار و خطرناک  است  .

وقتی یک راکت ساده را از ایران   بیرون می رود   به سرعت سرویس های اطلاعاتی  امریکای و اسرایلی  ان  را مصادره  و رسانهای می کنند.

ایا عقلانیست که ایران ان کالا را از خارج  وارد  کند .  مثلان  اگر جنگی  شروع  شود ایران  نیاز  به مقدار بشتری به این کالا پیدا کند  ایا در زمان جنگ می شود این کالا وارد کرد  واگر که دشمنی امریکا داشته باشیم .
 

ویرایش شده در توسط yavarrr

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

با سلام به برادران . برادر سهیل بهتر است در این مورد کمی تعلول کنید .  ایا  ما نیاز به خارج داریم ؟؟  بطور مثال    ایا ایران به کره شمالی  نیاز دارد ؟؟  و  یا کردشمالی به ایران ؟؟  این حرف شما منطقی نیست .  و جا به جای  چنین چیزها بسیار دشوار و خطرناک  است  .

وقتی یک راکت ساده را از ایران   بیرون می رود   به سرعت سرویس های اطلاعاتی  امریکای و اسرایلی  ان  را مصادره  و رسانهای می کنند.

ایا عقلانیست که ایران ان کالا را از خارج  وارد  کند .  مثلان  اگر جنگی  شروع  شود ایران  نیاز  به مقدار بشتری به این کالا پیدا کند  ایا در زمان جنگ می شود این کالا وارد کرد  واگر که دشمنی امریکا داشته باشیم .
 

 

شاید منظورشون این باشه که مثلا اگر کارشناسان کشوری دیگر  در خاک کره شمالی بمب بسازن و اونجا آزمایشات و تستش رو هم انجام بدن هزینه ی سیاسی برای کره شمالی داره نه برای اون کشور دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر من ساختن بمب هسته ای + ادامه تحقیقات هسته ای به شرط امنیت دانشمندان و تاسیسات در خارج کشور  . 

هیچ اشکالی نداره!

فرض کنید توافق از بین بره و و ما دوباره برگردیم به روند کار ..

بعد یهویی بخاطر انجام شدن تحقیقات در جایی دور از دسترس کارشناسان!

ما شاهد پیشرفت یهویی و بالایی خواهیم بود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون دختر بود که تو خونشون انرژی هسته ای تولید کرد یادتونه :mrgreen: :mrgreen:

http://www.aparat.com/v/rAlZj/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C_%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF_%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF_%DA%A9%D8%B4%D9%81_%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C_%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7_%DB%8C%DA%A9

 

الان همون دختره داره بمب میسازه icon_eek :chicken: icon_eek :chicken:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.