DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

نماینده کنگره آمریکا:
توافق با ایران «خوب» نباشد، اجازه اجرای آن را نمی‌دهیم

رئیس کمیته فرعی ضدتروریسم مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی گفت در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران توافق خوبی نباشد، کنگره راهی برای جلوگیری از اجرایی شدن آن می‌یابد.




به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ریچارد کینگ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران، از دید کنگره خوب نباشد، قانونگذاران آمریکایی راهی می‌یابند تا از اجرایی شدن آن جلوگیری کنند.

کینگ که با پایگاه صهیونیستی «عاروتص‌شوع» صحبت می‌کرد، گفت اگر توافق میان ایران و 1+5، توافقی خوب از دید کنگره نباشد، باید راه‌هایی برای جلوگیری از تأمین مالی توافق پیدا شود، یا اینکه «مکانیزمی به کار گرفته شود که این (توافق) نتواند اجرایی شود.»

وی همچنین با اعلام حمایت از سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره آمریکا، گفت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم باید در این نشست حضور یافته و به اظهارات نتانیاهو در مورد ایران گوش دهد.

رئیس کمیته فرعی ضدتروریسم و اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا افزود: «بقای همه ما از سوی ایران با تهدید مواجه شده، اما شما دقیقا در همسایگی آن‌ها هستید و بیشتر از ما این مسئله را احساس می‌کنید... اطلاعات هیچ‌کس بیشتر از شما نیست.»

وی همچنین در توضیح اینکه چه توافقی «خوب» است، گفت توافق با ایران باید به طور کامل به برنامه هسته ای ایران پایان دهد، چراکه تنها در این صورت است که می توان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای اطمینان حاصل کرد.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته میلادی در حالی که تنها یک روز از سخنرانی اوباما و انتقادات وی از تلاش‌ها برای تخریب مذاکرات هسته‌ای می‌گذشت، آنطور که کاخ سفید می‌گوید، بدون هماهنگی با دولت، نتانیاهو را برای سخنرانی در کنگره، به واشنگتن دعوت کرد.

مسئله حضور و یا عدم حضور نتانیاهو در واشنگتن، به موضوع داغ این روزهای رسانه‌ها و مقامات آمریکایی بدل شده است. نتانیاهو اعلام کرده این سفر را انجام می‌دهد، جمهوری‌خواهان از وی استقبال کرده‌اند و در مقابل دولت و بسیاری از دموکرات‌ها سخنرانی وی را بایکوت کرده‌اند.

www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931209000020
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشریح بندهای توافق مد نظر آمریکا
یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه با حضور در جمع خبرنگاران، از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد، اما گفت هنوز موضوعات دشواری بین طرفین باقی مانده است.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت با وجود پیشرفت قابل توجهی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران صورت گرفته، اما همچنان موضوعات دشواری باقی مانده و بعید است طرفین در گفت‌وگوهای این هفته به توافق دست یابند.

این مقام آمریکایی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین گفت «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا این هفته نیز در مذاکرات هسته‌ای با ایران که در شهر مونترو سوئیس برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. پیش از این گزارش شده بود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز برای دومین بار در مذاکرات حضور می‌یابد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام ارشد آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، در مورد مذاکرات به خبرنگاران گفت: «روشن است که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و اختلافات کاهش یافته است، اما واقعا نمی‌دانیم که آیا می‌شود به یک توافق خوب رسید یا نه.»

وی افزود: «هنوز موضوعات دشواری باقی مانده است. هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.»

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حصول «توافق سیاسی» در هفته جاری وجود دارد یا نه، گفت: «این هفته انتظارش را ندارم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 این هفته در حالی در سوئیس آغاز می‌شود که طرفین برای رسیدن به توافق جامع، تا نهم تیر ماه زمان دارند. با این حال طرف غربی اصرار دارد که تا اوایل فروردین ماه، چارچوب توافق روشن شود.

اصول آمریکایی در مذاکرات

این مقام آمریکایی روز جمعه همچنین کلیات مدنظر واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای را در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت واشنگتن به دلیل آنکه «سرسختانه بر سر برخی اصول ایستاده‌ایم»، تاکنون با چند بار تمدید مذاکرات موافقت کرده است.

وی افزود: «ما تنها توافقی را می‌پذیریم که راه‌های مختلف به سمت مواد شکافت‌پذیری را که ایران برای یک سلاح هسته‌ای نیاز دارد، ببندد.»

به نوشته پایگاه خبری شبکه العربیه، مقام ارشد آمریکایی شرایط واشنگتن در مذاکرات را بدون آنکه به جزئیات بپردازد، اینطور تشریح کرد:

- ایران نباید اجازه تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی را در رآکتور اراک داشته باشد. وی در این مورد گفت: «داریم در مورد اینکه ایران چطور می‌تواند رآکتور اراک را به نحوی تغییر دهد که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد، بحث می‌کنیم.»

- ایران نباید از مجتمع هسته‌ای فردو برای غنی‌سازی استفاده کند.

ایران تنها در مجتمع نطنز امکان غنی‌سازی خواهد داشت.

- هر توافقی، باید موجب شود تا ایران دستکم یک سال با رسیدن به مقدار کافی مواد اتمی لازم برای یک بمب فاصله داشته باشد.

تعداد سانتریفیوژهای فعال و ذخایر اورانیوم کنونی ایران، به میزان «قابل ملاحظه‌ای کاهش» می‌یابد.

- ایران باید با بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیاست تولید و همچنین معادن و آسیاب‌های اورانیوم و همچنین مراکز مشکوک، موافقت کند.

آمریکا به دنبال توافقی است که در آن، کاهش تحریم‌های مد نظر ایران، «در یک دوره‌ زمانی، مرحله‌بندی شده است.»

- مقام آمریکایی همچنین گفت: «ما بر این اصل که اگر ایران توافق را نقض کرد تحریم‌ها بلافاصله بازمی‌گردند، تأکید داریم.»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مئیر داگان رئیس پیشین موساد از سیاست بنیامین نتانیاهو در مورد برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و گفته "کسی نخست وزیر ما است که به خاطر شیوه‌اش در مدیریت تهدید اتمی ایران، بیشترین آسیب استراتژیک را به اسرائیل وارد کرده است."

در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا مئیر داگان که از منتقدان جدی عملکرد نتانیاهو است در گفتگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت سفر نتانیاهو را از هم اکنون شکست خورده می‌داند و می‌گوید "سفر به واشنگتن آن هم بر خلاف میل کاخ سفید اقدامی بی معنی است که نتیجه معکوس خواهد داشت."

قرار است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سوم مارس (۱۲ اسفند) به دعوت کنگره درباره خطر برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کند.

دعوت از آقای نتانیاهو واکنش نمایندگان کنگره به تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور است که گفته بود مصوبات کنگره را برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران وتو خواهد کرد.

اکنون مئیر داگان رئیس پیشین موساد می‌گوید نتانیاهو با پذیرش دعوت کنگره خود را در مقابل رئیس جمهوری آمریکا گذاشته و موقعیت اسرائیل را به خطر انداخته است.

آقای داگان در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ ریاست موساد را بر عهده داشت و در دوران او برخی از دانشمندان هسته‌‌ای ایران مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند.

از دولت اسرائیل به عنوان مظنون عملیات علیه دانشمندان ایرانی نام برده می‌شود.

همچنین در دوره او چندین حمله سایبری به قصد مختل کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت.

چراغ خاموش

داگان که در دوران آریل شارون، ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو ریاست موساد را بر عهده داشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید: "یک ایران هسته‌ای واقعیتی است که اسرائیل نمی‌تواند آن را بپذیرد."

اما وی اعتقاد دارد شیوه‌ نادرست آقای نتانیاهو در برخورد با این موضوع باعث شده که اسرائیل به بن بست دشواری برسد.

او می‌گوید سال ۱۹۸۸ ما اولین نشانه‌های تلاش ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دیدیم اما در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ و در زمان نخست‌وزیری شارون ما "تازه متوجه عمق فاجعه شدیم". با نخست‌وزیر جلسه گذاشتیم و متخصصان سازمان امنیت اسرائیل به شارون گفتند که این فقط مشکل اسرائیل نیست بلکه یک مشکل جهانی است.

"این یک چالش جهانی است چون ۶۵ درصد ذخایر نفتی جهان در ایران و کشورهای اطرافش است."

رئیس پیشین موساد به یدیعوت آحارونوت می‌گوید در جلسه با شارون تصمیم گرفتیم در این مورد پر سر و صدا عمل نکنیم و چراغ خاموش حرکت کنیم.

گذاشتن ایران در بن بست

داگان می‌گوید تا امروز اسرائیل نشانه‌ای از این‌که برنامه هسته‌ای‌اش تهدید آمیز است بروز نداده است. به گفته او اسرائیل نمی‌پذیرد که برنامه هسته‌ای‌اش تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد، برای همین بهتر است در موضوع هسته‌ای خیلی جلودار نباشد.

او می‌گوید "ما از تلاش‌های اطلاعاتی و دولتی برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردیم اما خودمان جلو نرفتیم. البته این طور نیست که بیکار نشسته‌ باشیم."

آقای داگان می‌گوید "تصویب اولین تحریم‌هایی که در سال ۲۰۰۳ به ایران تحمیل شد نتیجه نفوذ ما بود."

غرب و هم‌پیمان‌هایش برای فشار بر ایران و منصرف کردن این کشور از تداوم برنامه هسته‌ای‌اش تحریم‌های گسترده‌‌ای را علیه تهران تصویب کردند.

مقام‌های ایرانی، سیستم بانکی، معاملات نفتی و مبادلات تجاری در سال‌های گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و اقتصاد ایران را "فلج کرده" است.

داگان رئیس پیشین موساد می‌گوید این تحریم‌ها نتیجه نفوذ اسرائیل بوده است.

او می‌گوید "ما علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به عملیات‌های مخفی زدیم."

"ما همیشه گفته‌ایم که می‌شود برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر انداخت اما نمی‌شود مانع از آن شد."

رئیس پیشین موساد می‌گوید "وقتی من در سال ۲۰۱۱ موساد را ترک کردم، گفتم که تا سال ۲۰۱۵ ایران قطعا سلاح هسته‌ای نخواهد داشت، این به نظر ادعای عجیبی می‌آمد اما حق با من بود."

 

داگان می‌گوید ما توانستیم بسیاری از کشورها را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با خودمان همراه کنیم. از آلمان و بلژیک شروع کردیم و به خاور دور رسیدیم.

ما کشورها را متقاعد کردیم از فروش تجهیزاتی که کاربری دوگانه دارند و می‌توانند در برنامه هسته‌ای ایران هم استفاده شوند خودداری کنند که تعداد آنها بیشتر از ۲۰ هزار مورد بود.

ما موفق شدیم سازمان ملل متحد را وادار کنیم علیه ایران قطعنامه صادر کند. کمک کردیم که تحریم‌ها تشدید شود.

"به مرحله‌ای رسیدیم که جامعه اقتصادی جهان از معامله با ایران می‌ترسد. شرکت‌های بزرگ ایران را ترک کردند چون می‌ترسیدند جای دیگری به دردسر بیفتند و ضرر کنند. موضوع فقط این نبود که قانون را زیر پا بگذارند یا نه، آنها فهمیدند اگر مقررات تحریم را زیر پا بگذارند هزینه آن را می‌پردازند."

'نمی‌خواستیم شورش کنیم'

داگان که منتقد عملکرد نخست وزیر اسرائیل است بعد از شمردن موفقیت‌های اسرائیل در منزوی کردن ایران می‌گوید: "اما نتانیاهو خواست که یک قدم جلوتر برود. او موضوع را از مشکل ایران به مشکل اسرائیل تبدیل کرد. بعد از سخنرانی‌های نتانیاهو کشورهایی که علیه ایران وارد عمل شده بودند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و گفتند اگر ایران به این مرحله برسد اسرائیل از پسش برمی‌آید."

رئیس پیشین موساد در مقابل این سوال که چرا اسرائیل گزینه نظامی را کنار گذاشت می‌گوید:‌ "همه کارشناسان با حمله نظامی به ایران مخالف بودند و نتانیاهو اگر می‌خواست دست به چنین کاری بزند باید همه مسئولیت‌های این تصمیم را به عهده می‌گرفت و او نمی‌خواست این مسئولیت را بپذیرد."

"ما مخالفش بودیم اما نمی‌خواستیم علیه‌اش دست به شورش بزنیم. هیچ‌کدام‌مان قدرت تصمیم‌گیری نخست‌وزیر را زیر سوال نبردیم فقط نظر کارشناسی خودمان را گفتیم."

داگان می‌گوید "من رهبرانی را دیده‌ام که تصمیمی گرفته‌اند اما بعد اعتراف کرده‌اند که اشتباه کرده‌اند. هیچ کس مصون از خطا نیست. تفاوت میان نتانیاهو و دیگران در مسئولیت‌پذیری‌شان است. او مرد سخن است، مرد عمل نیست."

انگیزه توافق با ایران

داگان می‌گوید من با نتانیاهو بر سر این مساله توافق دارم که "برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی علیه موجودیت اسرا‍ئیل است." اما او این سوال را مطرح می‌کند که اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند و سلاح اتمی تولید کند، قدرت‌های جهانی به چه اقدامی دست خواهند زد؟

به گفته او "اسرائیل می‌توانست از آمریکا تضمین بگیرد اگر ایران توافق را نقض کند علیه این کشور دست به عملیات خواهد زد اما با شرایطی که در رابطه اسرائیل و آمریکا به وجود آمده چنین احتمالی وجود ندارد."

داگان می‌گوید نتانیاهو به جای اینکه به سراغ کسانی مثل مرکل، اولاند، کامرون و پوتین برود که می‌گوید همه از دوستانش هستند، تمرکزش را روی آمریکا گذاشت و خودش با دست‌های خودش کاری کرد که آمریکا انگیزه پیدا کند خیلی زود با ایران به توافق برسد.

سفر شکست خورده

داگان در پاسخ به این سوال که در شرایط پیش آمده چه پیشنهادی دارد و نتانیاهو چه باید بکند می‌گوید: "ما باید زمان بخریم. دست به عملیات مخفی بزنیم، چهره‌های مخالف ایران و اقلیت‌ها را تشویق کنیم."

داگان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا مخالف است و آن را به ضرر منافع اسرائیل می‌داند.

"اگر من باشم وارد دعوای داخلی علیه رئیس جمهوری آمریکا نمی‌شوم. در کنگره برای نتانیاهو کف خواهند زد اما قدرت دست رئیس جمهوری است. دستاورد نتانیاهو از این سفر چه خواهد بود؟ هدفش چیست؟ تحسین شنیدن؟ سفر نتانیاهو از هم‌اکنون شکست خورده است."

مئیر داگان می‌گوید وقتی کسی که نخست وزیر اسرائیل است وارد درگیری با دولت آمریکا می‌شود باید از خودش بپرسد این درگیری چه خطری و چه دستاوردی دارد.

یدیعوت آحارانوت از داگان می‌پرسد آیا این موضوع که کاخ سفید گفته اطلاعات محرمانه‌ مربوط به مذاکره با ایران را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد می‌تواند کل رابطه اسرائیل با دولت آمریکا را فرو بریزد؟

پاسخ داگان مثبت است "بله چنین اتفاقی خیلی زود می‌افتد."

"ریاست سازمان سیا یک منصب سیاسی است، وزارت خارجه یک منصب سیاسی است. همه آنها از فرمانده‌شان پیروی می‌کنند."

"ما به سلاح‌های استراتژیک آمریکا وابسته‌ایم. وقتی مقام‌های ارشد دولت می‌گویند اسرائیل مغایر منافع استراتژیک آمریکا حرکت می‌کند این یک خطر طولانی مدت برای اسرائیل است."

"وقتی نتانیاهو می‌گوید ما نیازی نداریم که آمریکا به ما اطلاعات بدهد چون منابع خودمان را داریم منظورش چیست؟ منظورش این است که ما از آمریکا جاسوسی می‌کنیم؟"

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته است که جزئیات گفتگوهای این کشور با ایران را در اختیار اسرائیل نمی‌گذارد.

بنیامین نتانیاهو اما گفت آنها چه چیزی را می‌خواهند مخفی کنند. ما از همه جزییات با خبریم. چیزی برای پنهان‌کاری وجود ندارد.

لذت ایرانی‌ها

رئیس پیشین موساد می‌گوید به خاطر عملکرد نتانیاهو موقعیت اسرائیل به خطر افتاده است.

"ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسرائیل زیر سوال است و نباید با مهم‌ترین دوست‌مان وارد رابطه فرسایشی می‌شدیم. دست‌کم در ملا عام نباید چنین کاری می‌کردیم. نباید درگیر مسائل سیاسی داخلی آمریکا می‌شدیم. این رفتار مناسبی برای یک نخست وزیر نیست."

داگان در مورد اظهار نظرهای افراطی بنیامین نتانیاهو علیه آمریکا از جمله مقایسه ایران با آلمان نازی و مقایسه توافق غرب و ایران با توافق مونیخ می‌گوید "ایرانی‌ها این موقعیت را با لذت تماشا می‌کنند. آنها فکر می‌کنند توانسته‌اند بین اسرائیل و متحدش، بین 'شیطان بزرگ' و 'شیطان کوچک' شکاف بیندازند."

او درباره این‌که ایران و آمریکا بی خبر از اسرائیل در عمان مذاکره کردند می‌گوید: "آمریکایی‌ها احمق نیستند، می‌دانند وقتی در عمان مذاکره می‌کنند، سعودی‌ها و اردنی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌دانند جریان چیست."

رئیس پیشین موساد تنها مخالف سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا نیست. این سفر و سخنرانی در کنگره مخالفان زیادی دارد.

این سفر چالشی بزرگ در تاریخ روابط دو کشور ایجاد کرده است.

کاخ سفید گفته است باراک اوباما با نخست وزیر اسرائیل دیدار نخواهد کرد و برخی از نمایندگان کنگره هم گفته اند در سخنرانی آقای نتانیاهو حاضر نخواهند شد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفته است پذیرش دعوت کنگره از سوی بنیامین نتانیاهو " برای تار و پود روابط میان دو کشور مخرب است."

اما بنیامین نتانیاهو گفته است هر دعوتی را برای گوشزد کردن خطر ایران می‌پذیرد.

دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، ابتکار نمایندگانی بود که قصد داشتند تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کنند اما باراک اوباما تهدید کرد این مصوبه‌ها را وتو خواهد کرد.

 

به نقل از بی بی سی فارسی

----------------------------------------

صحبت های بسیار جالبی هستش

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ظریف: مذاکرات به مراحل حساس رسیده
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا که به تهران سفر کرده در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفت‌وگوهای امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ظریف در ابتدا با ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه ایتالیا در تهران خاطرنشان کرد: این بار دوم است که وزرای خارجه ایتالیا پس از آغاز به کار دولت یازدهم به تهران سفر می‌کنند.
وی این رایزنی‌ها و سفرها را نشانگر عمق روابط تاریخی ایران و ایتالیا و مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و دو کشور خواند و افزود: امیدواریم این روابط در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.
وزیر خارجه اضافه کرد: در طول یک سال و نیم گذشته رفت و آمدهای خوبی در سطح سیاسی بین دو کشور صورت گرفت و همکاری‌های خوب فرهنگی گسترش یافت و بنگاه‌های تجاری گفت‌وگوهای خوبی را داشتند که امیدوارم با رفع موانعی که بر اثر تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، این روابط هرچه بیشتر گسترش یابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز در گفت‌وگوها درباره این همکاری‌ها، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوع هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخته‌ایم و خواهیم داشت.
ظریف اضافه کرد: زمینه برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور بسیار فراهم است و ما این آمادگی را در بین رهبران دو کشور داریم که از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم.
وی ادامه داد: زمینه‌های خوب تاریخی بین دو کشور امکان همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو و اینکه آیا تا ماه مارس تفاهم سیاسی حاصل می‌شود، اظهار داشت: مذاکرات هسته ای به مراحل حساس خود نزدیک شده است. ما هفته گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوب و بسیار ریز و دقیقی داشتیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در این مذاکرات خاطرنشان کرد: بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت بین دو هیات با حضور این دو مسئول عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در آن زمینه حاصل شد.
ظریف در عین حال یادآور شد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلاف نظرها باقی است. هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحریم؛ ما بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه‌ای نیستند بلکه مانعی هستند برای رسیدن به تفاهم؛ هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار گیرد در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم.
وزیر خارجه اضافه کرد: بارها گفته‌ایم که تا به توافق راجع به کلیه موضوعات نرسیم؛ توافقی وجود ندارد و این موضوع در برنامه اقدام مشترک (توافق‌نامه ژنو) به صراحت عنوان شده که هیچ توافقی وجود ندارد تا وقتی در مورد همه زمینه‌ها توافق صورت گیرد.
وی گفت: البته ممکن است ما پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما این پیشرفت‌ها طی هفته گذشته به صورت جدی صورت گرفت و امیدواریم در این هفته نیز بتوانیم در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی به پیشرفت بیشتری نائل شویم و بعد هم این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم و به شکل یک توافق جامع و دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد.
ظریف اضافه کرد: این برنامه عملیاتی ماست برای رسیدن به توافق.
وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار آنسای ایتالیا درباره حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می‌بینند و از هیچ راه‌حلی استقبال نمی‌کنند.
ظریف با بیان اینکه نتانیاهو مخالف هر گونه راه‌حلی است اظهار داشت: این نشانگر تلاشی است برای استفاده از یک موضوع غیرواقعی و یک بحران ساختگی به منظور سرپوش گذاشتن بر واقعیاتی که در این منطقه شکل می‌گیرد از جمله اشغال، سرکوب مردم فلسطین، نقض حقوق مسلم مردم فلسطین و ادامه سیاست‌های تجاوزکارانه در غزه، کرانه باختری، بیت‌المقدس و سایر مناطق اشغالی.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: این سیاستی جدید نیست بلکه سیاستی قدیمی است که با هراس‌افکنی، دروغ‌پردازی، جوسازی و ایجاد فضا حتی در داخل کشورهای دیگر تلاش شود که مانع برقراری آرامش در این منطقه شود و این تلاشی بیهوده است و نباید این تلاش مانع رسیدن به تفاهم شود.

 

شرمن:جهان از توافق هسته‌ای استقبال می‌کند

پایگاه خبری هیل نوشت: وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای این کشور روز جمعه در سخنرانی‌اش به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در بنیاد کارنگی گفت: اگر طرف‌های مذاکره کننده بتوانند در سال جاری به یک توافق دست پیدا کنند جهان آن را به عنوان یک اتفاق خوب تلقی خواهد کرد .

معاون وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: چون این تنها راهی است که به ما اطمینان خواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و هیچ راه دیگری ما را به این هدف نخواهد رساند.
شرمن تصریح کرد: اجازه دهید بسیار روشن و صریح صحبت کنم من نمی‌خواهم بگویم که یک معامله‌ بسیار بزرگ با ایران در راه است. مذاکرات درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران است و ما به خوبی از آنچه در منطقه می‌گذرد آگاه هستیم.
همچنین رابرت آینهورن، مذاکره کننده هسته‌ای سابق آمریکا در واکنش به آن‌چه اظهارات مقامات ایران مبنی بر این که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا ممکن است هرگونه توافق هسته‌ای جامع را زیر پا بگذارد، عنوان کرد، گفت: واقعیت این است که رئیس‌جمهور می‌تواند این مذاکرات را به نتیجه برساند و حتی در صورت مخالفت اغلب جمهوری‌خواهان، می‌تواند آن را به اجرا در بیاورد.
وی در ادامه مدعی شد موفقیت‌آمیز بودن اجرای توافق هسته‌ای نهایی به همکاری ایران بستگی دارد.
به گزارش پایگاه خبری هیل، ,وی گفت لازم است باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مقامات ایران را متقاعد کند که هرگونه توافق جامع پس از پایان دوره‌ کاری‌اش به قوت خود باقی خواهد ماند و مهم نیست که رئیس‌جمهور بعدی دموکرات باشد یا جمهوری خواه.
بر اساس گزارش صدای آمریکا، وندی شرمن در ادامه سخنرانی خود گفت: باراک اوباما از هیات مذاکره کننده آمریکایی خواسته است که اطمینان یابد که ایران به تسلیحاتی هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.
وی ادامه داد: آنچه سرانجام در این مذاکرات اهمیت دارد این است که رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا از جان کری، وزیر امور خارجه و سپس از من خواسته است که تا ضمن هدایت تیم مذاکره کننده‌مان اطمینان یابیم که ایران در هر توافقی نمی‌تواند به سلاح دست پیدا کند و همه راههای دستیابی به مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای مسدود شود.
این معاون وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران تاکید کرد:‌ همه تحریم‌های ما علیه ایران که در ارتباط با تروریسم و یا نقض حقوق بشر هستند و نگرانی‌های ما درباره‌ بی ثباتی منطقه به قوت خود باقی است.
شرمن افزود: ما بسیار نگران عدم امنیت و بی‌ثباتی در منطقه هستیم و به همین دلیل جان کری، وزیر امور خارجه هفته آینده در سفرش به این منطقه که بخشی از مذاکرات است با مقامات عربستانی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد.

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
تمرکز مذاکرات هفته جاری بر موضوع تحریم ها
برخی گزارش ها نشان دهنده آن است که ایران و 1+5 از فاز بحث درباره ظرفیت غنی سازی در ایران عبور کرده اند و قصد دارند در مذاکرات این هفته روی مسئله تحریم ها متمرکز شوند.
 

حامد علوی، ایران هسته ای- برخی گزارش ها نشان دهنده آن است که ایران و 1+5 از فاز بحث درباره ظرفیت غنی سازی در ایران عبور کرده اند و قصد دارند در مذاکرات این هفته روی مسئله تحریم ها متمرکز شوند.

 

برخی منابع در تهران می گویند این ارزیابی به طور اجمالی وجود دارد که تیم مذاکره کننده هسته ای مذاکرات درباره ظرفیت غنی سازی را کافی می داند.

 

بویژه حضور علی اکبر صالحی در مذاکرات هفته گذشته در ژنو و دیدار وی با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا موجب شده این احساس تقویت شود که مذاکرات در زمینه ظرفیت غنی سازی که ایران می تواند در طول گام نهایی حفظ کند، پیشرفت داشته است.

 

علی اکبر صالحی این موضوع را تایید کرده است.

 

برخی دیپلمات ها در تهران هم می گویند مذاکرات درباره «جدول زمانی رشد ظرفیت غنی سازی» در ایران دارای پیشرفت بوده ولی به دلیل بسیار بلند مدت بودن زمان بندی پیش بینی شده و محکم نبودن ضمانت های حقوقی آن، از جمله پابرجا بودن قطعنامه های شورای امنیت، این پیشرفت کافی نیست.

 

رسانه های غربی هفته گذشته نوشتند فرمول روی میز در مذاکرات این است که برنامه هسته ای ایران به مدت 5 سال در حد 6000 سو محدود بماند و پس از آن به مدت 5 سال به تدریج رشد کند.

 

کارشناسان فنی در تهران می گویند مهم ترین عامل ابهام نرخ رشد تاسیسات است که هنوز درباره آن تفاهم نشده است.

 

از سوی دیگر، مسئله تحریم ها هنوز به عنوان یک معضل باقی مانده است.

 

اصلی ترین مسئله در اینجا این است که زمان بندی پیشنهادی امریکا برای لغو تحریم ها بسیار طولانیاست و این درجه اعتماد به توافق را در تهران به شدت پایین آورده است.

 

برخی منابع می گویند مذاکره کنندگان امریکایی وعده داده اند دولت امریکا درپی تصویب قانونی در کنگره خواهد بود که ضمانت های لازم برای تعلیق  سپس لغو تحریم ها در 15 سال آینده را در صورت پای بندی ایران به تعهداتش فراهم می کند.

 

این منابع حتی عقیده دارند ممکن است هدف اصلی سفر نتانیاهو به واشینگتن جلوگیری از تصویب چنین قانونی باشد.

 

با این حال، اگر دولت امریکا قادر به فراهم آوردن تضمین های کافی در حوزه لغو یکپارچه همه تحریم ها بلافاصله پس از توافق نهایی نباشد، مذاکرات شکست خواهد خورد.

 

این امری است که به نظر می رسد حصول آن با دشواری های فراوانی مواجه است.

 

ایران و امریکا گفته اند  قصد دارند تا 30 مارس (11 فروردین) درباره کلیات و جزئیات یک جا تفاهم کنند.

 

همه چیز در این باره بستگی به این خواهد داشت که در حوزه تحریم ها چه اتفاقی رخ بدهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوباما طرح‌نظارت‌کنگره بر توافق را وتو خواهد‌کرد
به گزارش تسنیم، «برنارد میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید کاخ سفید طرح جدید سناتورهای آمریکایی که خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای با ایران است را وتو خواهد کرد.

سناتورهای آمریکایی روز جمعه طرحی را به مجلس سنا ارائه کردند که به کنگره آمریکا اجازه می‌دهد هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی قرار دهد. این طرح همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند تا متن توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را به کنگره تحویل دهد.
خانم میهان روز شنبه در گفت‌وگویی با رسانه صهیونیستی جروزالم‌پست گفت در صورتی که این طرح به رئیس‌جمهور ارائه شود او آن را وتو خواهد کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر تهدید کرده بود هر گونه طرح کنگره درباره تحریم یا نظارت بر توافق هسته‌ای ایران را وتو خواهد کرد. با این حال، در صورتی که طرح نمایندگان آمریکا بتواند 67 رأی مثبت به دست بیاورد، از وتوی رئیس‌جمهور آمریکا مصون خواهد بود. در مجلس سنا که اکثریت آن را در حال حاضر جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند در حال حاضر 54 نماینده جمهوری‌خواه حاضر هستند که احتمالاً همگی به این طرح رأی مثبت خواهند داد.
خانم میهان در ادامه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «ما در هفته‌های نهایی مذاکرات بین‌المللی هستیم. باید به مذاکره‌کنندگانمان بهترین فرصت را برای موفق شدن بدهیم.» این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که طرف مذاکره ایران به تهران پیشنهادی در مذاکرات داده که به این کشور امکان برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را می‌دهد. او مدعی شد اکنون ایران باید تصمیم‌های لازم را بگیرد.
 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آیا وزارت خارجه تکذیب می کند؟
ادعای هاآرتص: تیم ایرانی پیشنهاداتی داده که ۱+۵ تعجب کرده است! / نابودی ذخایر اورانیوم و تغییر چیدمان وجه مشترک همه پیشنهادات منتشر شده در رسانه های غربی
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در حالی مدعی ارائه پیشنهادات جدید از سوی تیم ایرانی شده است که ۱۶ بهمن خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با اشاره به توافق ایران و امریکا اعلام کرد «قرار است که ایران تعداد بیشتری از سانتریفوژهای خود را فعال نگه دارد، اما کارایی آن‌ها در حد پایینی بماند، بدین ترتیب قابلیت بالقوه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاهش خواهد یافت، بدون اینکه مجبور به برچیدن تعداد زیادی از سانتریفوژهای خود شود.»

گروه بین الملل – رجانیوز: یک نشریه صهیونیستی به نقل از دیپلماتهای غربی مدعی شد ایران در مذاکرات هفته گذشته در ژنو، ۲ پیشنهاد داده که موجب پیشرفت مذاکرات و تعجب قدرتهای بزرگ شده است.
روزنامه هاآرتص اسرائیل به نقل از برخی دیپلماتهای غربی مدعی شد ایران در مذاکرات هفته گذشته دو پیشنهاد درباره آرایش سانتریفیوژها و نیز ذخیره اورانیوم غنی شده ارائه کرد که نه تنها موجب پیشرفت مذاکرات شد بلکه تعجب طرفهای غربی را نیز به همراه داشت.

بر این اساس طرف ایرانی حاضر به صرف نظر کردن از یک سوم دستگاه های سانتریفیوژ خود شده و نیز از بیشتر ذخیره اورانیوم با غنای پایین خود چشم پوشی کرده است. این دیپلماتها در ادامه افزوده اند که با این همه بسیاری از موضوعات همچنان حل نشده باقی مانده و احتمال رسیدن به توافق درباره برنامه هسته ای ایران تا ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) پایین است.

طی ماه‌های گذشته اخبار فراوانی درباره محتوای مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ منتشر شده که مقامات مسئول همواره آنها را گمانه‌زنی رسانه‌ای عنوان کرده‌اند.

با این حال روزنامه صهیوینستی هاآرتص در حالی مدعی ارائه پیشنهادات جدید از سوی تیم ایرانی شده است که ۱۶ بهمن خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با اشاره به توافق ایران و امریکا اعلام کرد «قرار است که ایران تعداد بیشتری از سانتریفوژهای خود را فعال نگه دارد، اما کارایی آن‌ها در حد پایینی بماند، بدین ترتیب قابلیت بالقوه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاهش خواهد یافت، بدون اینکه مجبور به برچیدن تعداد زیادی از سانتریفوژهای خود شود.»

این خبرگزاری در توضیح خبر خود به نقل از دو دیپلمات ناشناس آورده بود: « بر طبق پیشنهاد مطرح شده، قالب بندی سانتریفیوژهای ایران به نحوی تغییر خواهد کرد که میزان غنی سازی آن‌ها کاهش یابد.»

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است که «ایران متعهد می شود بیشتر مقدار اورانیوم غنی شده تولیدی خود را به خارج منتقل سازد تا از این طریق میزان مورد نیاز این کشور برای تولید بمب کاهش یابد».

اما شبکه ۲ اسرائیل جزئیات بیشتری از این توافق را مطرح کرده و عنوان کرده است که: «آمریکا آماده است با ایران توافق کند که این کشور ۶ هزار و ۷۰۰ سانتریفیوژ از ۹ هزار سانتريفيوژ فعلی خود را نگه دارد. همچنین بر این اساس گفته شده است که آمریکا پیشنهاد محدودیت زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال را به ایران داده است».این در حالیست که محمد جواد ظریف نیز در گفتگویی از نزدیک شدن به توافق بر سر موضوعاتی چون "چیدمان" سانتریفوژها که اتفاقا نقشی جدی در قدرت غنی سازی کشور دارد سخن گفته بود.

علاوه بر این مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود با اشاره به کاهش ذخایر اورانیوم ایران آورده بود که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده ۵ درصد خود را از ۸ هزار و ۴۷۵ کیلوگرم به ۵ هزار ۷۵۵ کیلوگرمتقلیل داده است.گفتنی است ذخیره اورانیوم برگه استراتژیک ایران در صنعت هسته ای به حساب می آید که اگر این مقدار به زیر ۵ هزار کیلو برسد، عملا برنامه هسته ای کشور با یک عقب گرد بزرگ مواجه می‌شود. برنامه آمریکا آن است که ذخیره اورانیوم ایران به ۵۰۰ کیلوگرم برسد.

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای بامداد فردا (دوشنبه) راهی سوئیس می‌شود.ظریف فردا صبح در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو حضور یافته و ضمن ایراد سخنرانی در این نشست، در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده به گفت‌وگو می‌پردازد.

 

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه به همراه دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز به مونترو سوئیس می‌روند و قرار است رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به ریاست عراقچی،‌روانچی و وندی شرمن و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر فردا (دوشنبه) در مونترو برگزار شود.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از ژنو راهی مونترو می‌شود و قرار است عصر فردا (دوشنبه) با جان کری همتای آمریکایی خود در این شهر بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشیند. قرار است چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و شش کشور روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه در شهر مونترو برگزار شود.

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز فردا (دوشنبه) برای شرکت در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر می‌کند و در آنجا قرار است با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در خصوص تحولات اوکراین و موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، کری بعد از ژنو عازم مونترو سوئیس می‌شود تا در آنجا با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 دیدار و گفت‌وگو کند. «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5 به همراه تیم مذاکره‌کننده آمریکا قرار است روز دوشنبه (فردا، 2 مارس) عازم مونترو می‌شود و فردا ظهر با عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به رایزنی خواهد پرداخت.

 

وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد که «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز به درخواست جان کری به مونترو سفر می‌کند تا به مذاکرات بپیوندد. طبق این گزارش، لیست کامل هیأت آمریکا که قرار است به مونترو سفر کنند، شامل: «جان کری»، «ارنست مونیز»، «وندی شرمن» «رابرت مالی» مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور مربوط به ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس، «جیمز تیمبی» مشاور ارشد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل، «پائول اروین» مدیر عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای شورای امنیت ملی آمریکا، «کریستوفر بکی‌میر»، معاون هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا، «کوین ویال» مدیر دفتر پادمان‌های بین‌المللی هسته‌ای سازمان ملی امنیت هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا، «فلیشا سوئیندلز» مشاور ارشد سیاست تحریم‌ها از دفتر کنترل دارایی خارجی از وزارت خزانه‌داری آمریکا، « نیوول هایسمیت» معاون مشاور قانونی وزارت خارجه آمریکا، «مارک اپلتون» مشاور ویژه وزیر انرژی آمریکا و «جولیا جاکوبی» دستیار ویژه معاون وزیر خارجه آمریکا می‌شود.

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پاسخ ولایتی به احتمال آغاز روابط رسمی ایران و آمریکا

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار عصر امروز( یکشنبه) خود با پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد در جمع خبرنگاران گفت:‌ در حال حاضر مذاکرات ایران با 1+5 در رابطه با مسائل هسته‌ای است و بقیه مسائل برای بعد می‌ماند.
ولایتی در پاسخ به سوالی در رابطه با گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار بیان کرد: اینکه ایتالیا در اولویت بازشروع روابط بین ایران و اروپا قرار گرفته است حاکی از روابط مثبت میان دو کشور است. وی ادامه داد:‌ در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا در رابطه با توسعه روابط دو جانبه و مسائل منطقه گفت‌و‌گو کردیم و ما تاکید کردیم در رابطه با مسائل هسته‌ای ما در چارچوب مقررات بین المللی و تا رسیدن به نتایج مثبت در زمینه حل مسائل هسته ای عمل می کنیم.
وی تاکید کرد:‌ در رابطه با بحران‌های منطقه‌ای و مسائل موجود نیز دو طرف بر این باوریم که بازگشت آرامش به منطقه به نفع هر دو کشور است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز که در جمع خبرنگاران حاضر بود ضمن ابراز خرسندی از اینکه توافق‌های به دست آمده در ژنو به نتایج مطلوبی منتج می‌شود افزود: صلح و ثبات در منطقه به ویژه عراق مورد تاکید ماست و در همین زمینه ما دوره‌هایی برای گروه‌های مقاومت ایجاد کردیم و بر ادامه اقدامات فرستاده دبیر کل سازمان ملل در حوزه سوریه تاکید داریم و معتقدیم که در لیبی نیاز به برقراری آشتی ملی هست. همچنین در دیدار با ولایتی ما در رابطه با روابط بین الملل و مسائل مربوط به یمن گفت‌وگو کردیم و قرار شد دو کشور در رابطه با مراکز تحقیقاتی پژوهشی و بین المللی با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند.
جنتیلونی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با اینکه تصاویری به دست آمده که نشان می‌دهد اعضای اروپایی مقابله با داعش به داعش کمک‌های امدادی می‌رسانند گفت: ائتلاف مبارزه با داعش در راستای مقابله با گروه‌های تروریستی از جمله داعش اقدام می‌کند و ما در این راستا تامین کننده سلاح و برگزار کننده دوره‌های علمی و آموزشی برای مقاومت ملت عراق و نیروهای خود هستیم و برای پیشبرد امور خود در این زمینه از هواپیماهای شناسایی‌مان که از پایگاه نظامی ما در کویت بر می خیزند استفاده می‌کنیم.
همچنین وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دلیل تشکیل پرونده هسته‌ای ایران در حالی که گزارشات آژانس هیچ مدرکی دال بر غیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران ندارد نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای در جریان هفته‌های آتی حساس‌تر از گذشته است خرد حکم می‌کند وقتی مذاکراتی به این حساسی در جریان است از اظهار نظر در مورد مسائلی که حساسیت‌زا هستند خودداری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید تاکید کنم که دستاوردهای چشم گیری در زمینه فناوری‌های هسته‌ای صورت گرفته است و ما در تلاش هستیم تا طی هفته های آتی به توافقی دست یابیم و این توافق زمینه راه حل‌های مذاکرات باشد؛ چرا که نتایج به دست آمده در این مذاکرات می تواند بسیار مثبت و کارآمد برای ایران و همه کشورها باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ایتالیایی در رابطه با اینکه اگر نتایج به دست آمده از این مذاکرات مثبت باشد یا نباشد ایران چه راه کارهایی را دنبال می‌کند و اینکه در صورت مثبت بودن مذاکرات ایران و آمریکا روابط خود را به صورت رسمی دنبال خواهند کرد؟ گفت: همانطور که وزیر امور خارجه ایتالیا گفت در جریان مذاکرات حساس از ورود به مباحث آسیب‌زا به مذاکرات باید خودداری کنیم و ما از ابتدای مذاکرات تاکنون در راستای قوانین بین المللی گام برداشتیم و به دنبال حصول یک راه حل مثبت بودیم در غیر این صورت مذاکره بیهوده بود. وی تاکید کرد: ما هرگز خارج از هنجارهای بین المللی گام برنداشتیم، ولی همواره تلاش کردیم تا اگر اتهاماتی در خصوص پرونده هسته ای ایران زده می‌شود نادرست بودن آن را اثبات کنیم.
وی در رابطه با دنبال کردن روابط رسمی با آمریکا نیز اینطور گفت : فعلا آنچه در مورد آن صحبت می کنیم بحث هسته ای است و بقیه صحبت‌ها برای بعد خواهد بود.
ولایتی در رابطه با تحریم‌هایی که وندی شرمن در رابطه با آن‌ها صحبت کرده بود گفت: شرمن برای افکار عمومی افراطی آمریکا صحبت می‌کند تا آن‌ها را ساکت نگه دارد. هر چند که موضع گیری‌هایی که در آمریکا و در رابطه با ایران صورت می گیرد نیز گاه متضاد و متفاوت است.

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش ایرنا، ایزابل لاسر در گزارشی که در پایگاه اطلاع رسانی لوفیگارو منتشر شد، می نویسد، موضوع برنامه هسته ای ایران 12 سال به طول انجامیده است، اما این بار قدرت های بین المللی و تهران وارد مرحله نهایی شده اند. مذاکرات که این هفته در مونترو سوئیس از سر گرفته می شود قرار است به توافقی سیاسی در پایان مارس و توافقی فنی تا سه ماه بعد از آن، منجر شود. چالش ها هنوز همان چالش های گذشته است، گروه شش (1+5) شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان می خواهند اطمینان یابند که تهران برنامه هسته ای مخفی ندارد، این در حالی است که تهران نیز لغو تحریم ها و کسب مجوز ادامه فعالیت های هسته ای غیرنظامی خود را خواستار است.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از ماه های طولانی بن بست، بخت واقعی برای دستیابی به توافقی که به این بحران بزرگ پایان دهد، وجود دارد. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که از زمان ورودش به کاخ سفید ناکامی هایی را تجربه کرده است، تصمیم دارد موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی کسب کند. وی حتی خود را آماده کرده در برابر کنگره جمهوری خواهی که بی اعتمادی خود را در مورد روند مذاکرات پنهان نمی کند و در اندیشه تصویب تحریم های تازه است، از حق وتو استفاده کند. در سوی دیگر، حسن روحانی رییس جمهوری که با وعده لغو تحریم ها انتخاب شد از مقامات بسیار مردد (در مورد توافق) خواسته است تا از تلاش هایش برای دستیابی به توافق هسته ای حمایت کنند.

این گزارش می افزاید: با این حال موانع بسیارند. از ماه نوامبر تا کنون پیشرفت های اندکی در مورد مسئله غنی سازی اورانیوم حاصل شده است. اما بر پایه پیش بینی منابع نزدیک به مذاکرات، هنوز تا دستیابی به توافق فاصله است. پژوهش و توسعه، مسئله مهم دیگری که هنوز به نتیجه نرسیده است. اگر توان هسته ای ایران در وضعیت کنونی باقی بماند و اگر برنامه هسته ای به اندازه ای که از سرگیری آن ناممکن باشد، محدود نشود، توافق حاصل هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات، گویی هیچ کاری صورت نگرفته است.

پیشرفت ها در مسئله تحریم ها نیز متوقف شده، ایران خواستار لغو همزمان همه تحریم ها از جمله تحریم های اقتصادی است اما قدرت های بین المللی می خواهند زمان بیشتری برای لغو تحریم ها بگیرند.
به منظور افزایش بخت موفقیت، متقاعد کردن جمهوریخواهان آمریکا و اتخاذ مواضع بازتر از سوی ایران، توافق پایان مارس می تواند شکل یک توافق شرافتمندانه را داشته باشد؛ سندی غیررسمی و محرمانه اما آنچنان دقیق که راه ادامه مذاکرات را تا مهلت نهایی پایان ژوئن (تیر ماه) باز نگاه دارد.
از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که یک شکست همانند یک توافق نه چندان محکم به بروز بی ثباتی در منطقه منجر می شود.

 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیدار ظریف و کری در مونترو سوئیس

دیدار "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه آمریکا و "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در مونتروی سوئیس آغاز شد.

پیش از آن نیز مذاکرات دو جانبه "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و "ارنست مونیز"وزیر انرژی آمریکا در مونتروی سوئیس آغاز شده بود.
مذاکرات هسته‌ای ایران در مونترو از امروز در حالی آغاز شد که دیپلمات‌ها با رضایت نسبی گفتگوهای دور قبل را به پایان رساندند و در تلاش هستند تا با پیشبرد مذاکرات به تفاهمی سیاسی در نوروز دست یابند.
دیپلمات‌های هسته‌‌ای ایران امروز (دوشنبه) راهی سوئیس شدند تا با هدایت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دور جدید مذاکرات هسته‌ای را در مونترو از سر بگیرند.
نشست جامع این مذاکرات روز پنجشنبه میان ایران و گروه 1+5 برگزار خواهد شد.
اگرچه گزارش‌های رسانه‌های غربی حاکی از پیشرفت محسوس در مذاکرات است اما دیپلمات‌ها بسیار محافظه‌کارانه‌تر بر خورد می‌کنند و سعی دارند تا زمان دستیابی به تفاهم و یا توافق از بیان جزئیات آنچه می‌گذرد اجتناب ورزند. با این حال لحن مذاکره‌کنندگان ارشد نیز حاکی از پیشرفت نسبی در مباحث است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوباما : ایران باید حداقل 10 سال فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند !

 

باراک اوباما در گفتگوی انحصاری با خبرگزاری رویترز اعلام کرد ایران باید حداقل 10 سال فریز قابل تایید بر فعالیت های هسته ای خود را متعهد شود

 

وی افزود "اگر ایران بپذیرد که حداقل برای ده سال فعالیت های هسته ای خود را در نقطه ای که هست نگه داشته و حتی تا قسمتی به عقب نیز برود ، تضمینی بهتر از این که آنها سلاح هسته ای ندارند برای ما وجود نخواهد داشت"

 

http://www.reuters.com/article/2015/03/02/us-usa-obama-idUSKBN0LY2GA20150302

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمالا بعد از فریز ده ساله برای رفع تحریم های اساسی شرط برچیدن کامل غنی سازی رو مطرح خواهند کرد ، در واقع به این ده سال نیاز دارن تا مطالبات مردمی در مورد فناوری هسته ای رو از ذهن ها پاک کرده و بعد از کم اهمیت جلوه دادنش اقدام اصلی یعنی برچیدن رو انجام بدن.
حذف نماد فناوری اتمی از پشت اسکناس 50000 ریالی نشون میده که متاسفانه بخشی از سیاستمداران ما هم علارغم ادعاهاشون با این مسئله مشکلی ندارن.
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارزیابی راهبردی
3 ابهام اصلی در مذاکرات
نوع پیشنهادی که امریکا درباره نحوه تعدیل تحریم ها ارائه خواهد کرد مهم ترین شاخصی است که تعیین می کند می تواند توافقی صورت بگیرد یا نه؟

مهدی محمدی، ایران هسته ای - هرگونه اعلام پیشرفت جدی در مذاکرات هسته ای را، تا زمانی که تکلیف 2-3 مسئله اصلی روشن نشده، باید بی احتیاطی تلقی کرد.

مسئله نخست که گفته شده دو طرف در این هفته درباره آن مذاکره خواهند کرد موضوع تحریم هاست. طرف امریکایی درباره مسئله تحریم ها بر اساس 4 اصل رفتار می کند:

1- حفظ زیرساخت رژیم تحریم ها در بلند مدت

2- حفظ امکان اعمال مجدد تحریم ها در زمان بسیار کوتاه

3- وابسته نگه داشتن استراتژی مذاکراتی ایران به تعدیل رژیم تحریم ها

4- وابسته سازی هرگونه تعدیل تدریجی تحریم به رفتار ایران

اگرچه احتمالا امریکا مجبور خواهد بود در مذاکرات این هفته یک پیشنهاد جدید درباره جدول زمانی تعلیق تحریم ها ارائه کند اما نشانه ای از اینکه در این اصول تجدید نظری صورت گرفته باشد وجود ندارد. در واقع، روشن است که امریکایی ها به تحریم ها به عنوان تنها ابزار کارآمد در تغییر محاسبات راهبردی ایران نگاه می کنند و در شرایطی که وارد دوران بی سابقه ای ضعف ژئوپلتیکی شده اند نمی خواهند این ابزار را تضعیف کنند. از دید ایران اما، نوع پیشنهادی که امریکا درباره نحوه تعدیل تحریم ها ارائه خواهد کرد مهم ترین شاخصی است که تعیین می کند می تواند توافقی صورت بگیرد یا نه؟ تا امروز قطعا پاسخ این سوال مثبت نیست. از دید ایران لغو تحریم ها یک فرآیند نیست که ایران باید در آن درگیر شود بلکه یک تصمیم است که باید به صورت قاطع و یکباره اتخاذ شود. اگر در مذاکرات این هفته امریکایی ها همچنان روی روند بسیار بلند مدت و فاقد تضمین های معتبر در مورد لغو تحریم ها اصرار کنند، آن وقت یک مسئله برای ایران کاملا ثابت خواهد شد و آن هم این است که تحریمی که در ابتدای مسیر لغو نشود، در انتهای مسیر هم لغو نخواهد شد و اساسا هدف واقعی رژیم تحریم ها نه چیزی که امریکا ادعا می کند (یعنی مطمئن شدن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران) بلکه گروگان گرفتن آینده اقتصاد ایران با هدف تبدیل مهار هسته ای به یک مهار همه جانبه در تمامی حوزه هایی است که درگیری راهبرد ایران و امریکا جریان دارد؛ و وقتی این جمع بندی مسجل شود، توافق هسته ای بی معناست.

گذشته از موضوع تحریم، درباره ظرفیت غنی سازی هم 2 ابهام بسیار جدی وجود دارد. ابهام اول این است که اگر فرض کنیم گزارش های رسانه های غربی در این باره صحیح باشد که امریکا پذیرفته ایران بتواند در سال های پایانی اجرای توافق نهایی به تدریج ظرفیت غنی سازی خود را توسعه بدهد، سقف این توسعه ظرفیت تا کجاست؟ به عبارت دیگر، اگر به عنوان مثال زمان گام نهایی 10 سال تعیین شود، و ایران مجاز باشد در 5 سال دوم ظرفیت غنی سازی خود را از 6000 سو فراتر ببرد، این افزایش ظرفیت تا چه حد می تواند ادامه پیدا کند؟

ایران رسما اعلام کرده است در سال های آینده برای تامین سوخت راکتور بوشهر نیاز به 190 هزار سو غنی سازی دارد. اما شنیده ها حکایت از آن دارد که ایران در طول گام نهایی حداکثر مجاز خواهد بود ظرفیت غنی سازی خود را از 6000 سو به 8000 سو افزایش بدهد واین فاصله ای عمیق و معنادار با «نیاز عملی» عملی ایران در حوزه غنی سازی دارد که رسما اعلام شده تنها عاملی است که از دید ایران ظرفیت غنی سازی را معین خواهد کرد.

واقعا اگر سقف افزایش ظرفیت غنی سازی ایران در گام نهایی، فقط 2000 سو باشد، آیا این چیزی است که بتوان از آن با عنوان موفقیت نام برد؟

ابهام دوم این است که ایران اکنون در نطنز و فردو اکنون چیزی حدود 20 هزار ماشین سانتریفیوژ نصب شده دارد که فقط حدودا نیمی از آن مشغول فعالیت است. اگر فرض کنیم در گام نهایی ظرفیت غنی سازی ایران به 6000 سو محدود خواهد شد، یک سوال بسیار مهم این است که تکلیف بقیه ماشین های نصب شده از سوی ایران چه می شود؟ آیا این ماشین ها برچیده خواهد شد یا اینکه ایران می تواند آنها را بدون تزریق گار حفظ کند؟

ابهام های دیگری هم بویژه در حوزه بازرسی ها وجود دارد که جداگانه درباره آن سخن خواهیم گفت.

تا زمانی که تکلیف این مسائل روشن نشده، سخن گفتن از انعطاف جدی امریکا یا خبر دادن از حصول پیشرفت های بزرگ، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.