Ahmad6644

تاپیک جامع دستاوردهای پهپادی ایران (گزارش ، تحلیل ، خبر و ... )

Recommended Posts

اقا xx222ir عزیز(این شد اسم کاربری پدرم در اومد تا تایپ کردم icon_eek ) 100 درصد امریکا داره یه کارهایی می کنه .
ولی خوب باید این رو مد نظر داشت رایانه چند خوبی دیگه هم داره مثلا در درگیری نزدیک خلبان شاید نتونه در حال مانور حواسش به ارتفاع سرعت و قدرت موتور و میزان سوخت و.... چیزها باشه و در اون لحظه فقط به فکر فرار و یا زدن دشمن هست ولی خوب رایانه به خاطر توان بالا در کارهای موازی به راحتی می تونه همه این متغیییرها رو بارها در ثانیه در نظر داشته باشه و بهترین و بهینه ترین شرایط رو استفاده کنهو این باعث میشه میزان تلفات و اشتباهات هم پایین بیاد در برابر خلبان انسانی.

در مورد پردازش صوت هم نیاز نیست این سیستم می تونه حتی بدون ارتباط و هدایت مرکزی با طراحی یک نقشه و یک خلبان اتوماتیک کاملا سرخود پرواز کنه و کار سختی نیست و فقط در موراد لزوم نیازه بهش دستوراتی داده بشه که میشه با یک کد رمز گذاری این کار رو کرد.فقط ماهواره نیاز هست که باز برای ماهواره هم من فکر می کنم یکبار گفتم اگر ما بتونیم یک ماهواره ثابت روی مرکز کشور مستقر کنیم می تونیم پهبادها رو تا چند هزار ک م مستقیم هدایت کنیم و همچنین دقت موشکها رو هم تا حدودی افزایش بدیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] همچنین دقت موشکها رو هم[color=red] تا حدودی[/color] افزایش بدیم[/quote]

منظورتون از حدود چيه؟؟
دوسته من اگه ما يك ماهواره استاتيك داشته باشيم اونوقته ميتونيم بگيم براي نبرد ارماگدون اماده ايم B) اونوقت شما ميگي تا حدودي؟؟ :mrgreen:

داشتن يك سيستم هدايت فرا زميني براي ما خيلي ضروريه.فكر كنيد ما هم مثله خيلي از كشورهاي ديگه بيسه هدايته موشكهامونو سيستمه جي پي اس در نظر بگيريم(نه كه نگرفتيم)
در صورته جنگ با اسراييل ايا باز هم جي پي اسي لاك ميشه كه موشكهاي ما بشه؟؟؟ : icon_eek icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چه ربطی به آرماگدون داره ایم آرماگدون از چرندیات صهیونیستهاست و توی روایات ما به این شکل چیزی موجود نیست.
در ضمن من گفتم تا حدودی چون جی پی اس حداقل با استفاده از سه ماهواره می تونه مکانیابی کنه ولی من گفتم فقط یک ماهواره و همین باعث میشه روش استفاده فرق کنه و اگر خواستید توضیح میدم.

جی پی اس هم مثل همه سیستم های دیگه قابلیت جم شدن داره و اینی که من عرض کردم سیستم کاریش با جی پی اس متفاوته.
در واقع طرحی ایده ای از خودم هست و روشی جدید البته در هدایت پهبادها که چیز خاصی نداره فقط در هدف گیری برای موشکهای بالستیک کمی اثر داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک جایی در کاتالوگ های اف 35 خوندم که یکی از مدل هاش توانایی انجام عملیات بدون خلبان را هم دارد! یک چیزی شبیه همونی که اپرا توضیح دادند. فکر می کنم اف 35 مدل سی بود که اختصاصا برای آمریکا ساخته میشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در واقع طرحی ایده ای از خودم هست و روشی جدید البته در هدایت پهبادها که چیز خاصی نداره فقط در هدف گیری برای موشکهای بالستیک کمی اثر داره.
[/quote] icon_eek icon_cool B)
لطفا طرحتونو توضيح بديد :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این مقایسه کمی عجیب بود چون هواپیما ها تو یه دسته و تیپ نبودن مثل اینه که شما شمشیر رو با تفنگ مقایسه کنی
به نظر من هر هواپیما باید تو کلاس خودش سنجیده بشه اون هم از نظر فاکتور هایی مثل نسبت کارایی و ارزش هواپیما به قیمتش، تعداد ماموریت های موفق شکار ها ،هزینه های تعمیرات و نگهداری و ...،
نکته جالب تو این لیست این یود که یکی از دلایلی که این هواپیما در رتبه دهم قرار گرفته تعداد شکار صفر اونه icon_cool یکی به من بگه که این هواپیما تو کدوم درگیری شرکت کرده که بخواد شکار داشته باشه یا کارایی خودش و ثابت کنه؟ icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تی رکس اشتباه پست دادی برادر من خوبی یا عاشقی icon_eek icon_cool

طرح به این شکل هست البته من اطلاعی از این ندارم که کسی هم این رو قبلا داشته و یا داره این فقط توی فکر خودم هست.
اگر ما یک ماهوره ثابت در بالای فضای ایران داشته باشیم و مثلا ارتفاع اون در حدود 500 ک م باشه (البته نمی دونم باید این مقدار چقدر باشه تا ماهواره بتونه ثابت باشه دوستانی مثل آقا واریور باید بیشتر بدونن من فرضا مثال زدم) در این صورت می تونه از هر جهت تا چند هزار ک م رو برای ما پوشش بده با توجه به انحنا و قطر زمین.

در این صورت ما می تونیم با استفاده از آنتن های خاص در این ماهواره به راحتی پهبادهای خودمون رو تا چند هزار کیلومتری هدایت و ارتباط مستقیم داشته باشیم و امواج دریافتی و ارسالی رو هم به شکلی با فرکانس و بشقابهای خاصی ارسال کنیم که برود کست نباشه و فقط در محدوده پرواز پهباد باشه تا شناسایی و جمش راحت هم نباشه و یا دشمن از وجود پهباد اطلاع پیدا نکنه.و در زمان ارسال اطلاعات توسط پهباد هم اونم با انتن جهت دار خودش دقیقا به طرف ماهواره نشانه رفته و اطلاعات رو ارسال میکنه.
این در مورد پهباد اما در مورد هدایت موشکهای بالستیک با این یک ماهواره باید بگم اگر ما یکبار نقشه توپوگرافی منطقه رو تا چند هزار کیلومتری داشته باشیم و تهیه کنیم(که حتی توان داخلیش هم داریم ) به شکلی که نقشه ارتفاعات و پستیها و ....رو در اختیار داشته باشیم اون موقع با توجه به جای ثابت ماهواره می تونیم زمان شلیک مووشک بالستیک و جای ماهواره و مکان هدف یک مثلث بین ماهواره هدف و مکان شلیک رو در نظر بگیریم و با محاسبات ریاضی و ارتباط با موشک بتونیم میزان انحراف رو تشخیص و به موشک برای اصلاح بدیم و نقشه توپوگرافی و ارتفاع و انحنای زمین سرعت و باد و...رو هم باید به این معادله اضفه کرد در این صورت میشه دقت موشک رو رو بالا برد البته نه به اندازه یک موشک هدایت جی پی اس ولی خوب تاثیر خوبی داره.
البته خوب یک ماهواره ثابت هم می تونه هم جم بشه و هم شنود.
و معادلات مربوط به موشک هم بسیار زیاد و سنگین هست ولی خوب قابل انجام.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.


[quote]اگر ما یک ماهوره ثابت در بالای فضای ایران داشته باشیم و مثلا ارتفاع اون در حدود 500 ک م باشه (البته نمی دونم باید این مقدار چقدر باشه تا ماهواره بتونه ثابت باشه دوستانی مثل آقا واریور باید بیشتر بدونن من فرضا مثال زدم)[/quote]
35000 کیلومتر. متاسفانه این فاصله کمی زیاده! icon_eek


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینم باید مد نظر باشه میثم جان فقط ارتفاعات پایین کمی اذیت می کنن وگرنه هر چی موشک بالاتر بره قدرت جاذبه کمتر و موشک با سوخت کمتری بالا میره.البته باید به فکر موشکهای قویتر بود.
حالا خودت میثم جان فکری براش بکن icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته فکر اونجاش رو کردم برادر اپرا! ایدتون از نظر بنده قابل اجراست. اما به این شکل:

ماهواره ای در ارتفاع 500 کیلومتری (همون چیزی که خودتون فرمودین) حدودا 18 بار در شبانه روز دور زمین می چرخه. دوره ای از این زمان که ماهواره محل مورد نظر رو در دید داره، موشک پرتاب میشه. باتوجه به زمان کوتاه حرکت موشک بالستیک، این روش می تونه پاسخگو باشه. موشکهای برد کوتاه و متوسط که مشکلی نخواهند داشت. اما موشکهای برد بلند، یه محدودیتی براشون ایجاد میشه که البته باز هم تاثیری روی کار ما نداره! به این شکل که مسیر حرکت ماهواره ها از شرق به غربه، بنابراین از این ماهواره، میشه برای زدن اهدافی در غرب استفاده کرد. اما شرق رو نمیشه با اون پوشش داد. اما اون چیزی که مهمه، اینه که هدف ما هم در غربه!


بنابراین از نظر بنده، تئوری شما در حد بررسی ساده قابل اجراست. اینکه واقعا عملی هست یا نه، نیازمند مطالعه کامل و تخصصیه که نه جای اون اینجاست و نه متخصص به تعداد و کیفیت کافی تو سایت در اختیار داریم! icon_eek


اون پست قبلیم هم که اونقدر رک و پوست کنده گفتم، بیشتر جنبه شوخی رو درنظر داشتم چون می دونستم جنبه ش رو دارین! البته همون 35000 کیلومتره. ولی به معنی شکست ایده نیست!


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته به صورت کامل نمیه گفت 35000 ک م بلکه باید وزن ماهواره هم مد نظر باشه.
ولی یک سوال برام پیش اومد یعنی الان ماهواره های تلویزیونی که ثابت هستن در این ارتفاع و یا اصلا بهتر بگم در چه ارتفاعی هستن.؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مداری که تو اون موقعیت ماهواره ها نسبت به زمین ثابت باشه، مداری در لایه ژئو و در ارتفاع 35 هزار کیلومتریه. هرکشور در این لایه، 3 مدار داره. جالبه بدونین در زمان شاه، با تدبیر پروفسور حسابی و دخالت ایشون، مدارهایی برای کشورمون انتخاب شده که مجموع این سه مدار، کل کره زمین رو پوشش میدن! بنابراین ایران می تونه با ارسال 3 ماهواره به این مدارها، کل زمین رو در احاطه داشته باشه. کاری که فقط کشورهای انگشت شمار می تونن انجام بدن و بقیه مجبور به اجاره مدار هستند!


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوالم هنوز سرجاشه ماهواره های تلویزیونی در چه ارتفاعی هستن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سال گذشته فرمانده معظم کل قوا همزمان با سالروز تصویب قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در 31 مرداد 1368 که با ادغام وزارتخانه های دفاع و سپاه همراه بود، به دلیل خودکفایی دفاعی و دستیابی به تجهیزات و فناوری‌های دفاعی و قطع هرگونه وابستگی نظامی 31 مرداد را به عنوان "روز صنعت دفاعی" نامگذاری کردند.

براین اساس ما هم به بهانه نامگذاری این روز تحت عنوان روز صنعت دفاعی کشور که یادآور سه دهه تلاش مجاهدانه و مخلصانه کارکنان متعهد و متخصص وزارت دفاع است با دکتر منوچهر منطقی مدیر عامل صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به گفتگو نشستیم.

* مهر: به عنوان نخستین سئوال، هم اکنون ایران چه جایگاهی در صنعت هوایی دنیا دارد؟

- منوچهر منطقی: می توان گفت صنعت هوایی در دنیا دو بخش است. یک قسمت تعمیر ونگهداری و یک قسمت هم طراحی و ساخت است. اگر بخواهیم سهم بازار را نسبت به این موضوع نگاه کنیم می بینیم که سهم بازار در هر یک از این دو حوزه یعنی 50% در تعمیر و نگهداری و 50% در طراحی وساخت است.

اما کشور ما در بخش تعمیر ونگهداری جایگاه خیلی ویژه ای دارد. ما در بخش تعمیر ونگهداری هواپیما و بالگرد 40 سال سابقه داریم و در همان سالها از فن آوری های پیشرفته ای استفاده کرده ایم ضمن اینکه در سالهای اخیر هم سعی کرده ایم فن آوری هایمان در این بخش را به روز رسانی کنیم. بر روی همین اصل می توان[size=18] گفت هرنوع هواپیما یا بالگردی که در کشور ما باشد توان تعمیر ونگهداری آن را داریم.[/size]

با این وجود یکی از قابلیتهایی که ما اضافه کرده ایم بحث ارتقاء است. چون هواپیماها وقتی یک مدتی از عمرشان بگذرد باید عمردهی بشوند. البته عمردهی معمولا همراه با ارتقاء در برخی از بخشهای هواپیماست که در این زمینه هم ورود پیدا کرده ایم.

* در بخش تعمیر و نگهداری هواپیماهای تجاری هم وارد شده‌ایم؟

- اتفاقا در این بخش هم وضعمان خوب است بطوریکه الان هر هواپیمای پهن پیکری که در کشور باشد می توانیم تعمیر ونگهداری و "اورهال" آن را انجام دهیم.

* آیا مجوزهای بین المللی را در این زمینه اخذ کرده اید؟

- بله، در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای تجاری مجوزهای بین المللی را اخذ کرده ایم و با توجه به توانمندی هایمان بدون شک اگر روابط سیاسی مان با سایر کشورها خوب بود هم اکنون بخشی از بازارهای جهان و حتی بخشی از بازارهای منطقه را قطعا می گرفتیم.

* وضعیت ما در بخش تعمیر ونگهداری نسبت به کشورهای منطقه چگونه است؟

- درحال حاضر کشورهای منطقه در برنامه ریزی های خود به بخش تعمیر ونگهداری و "اورهال" توجه زیادی می کنند. به عنوان مثال امارات، قطر، ترکیه ، مالزی و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که در این رابطه برنامه ریزی های وسیعی را انجام داده اند. براین اساس ما هم برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده ایم که اگر از آنها جلوتر نباشیم معادل آنها هستیم و این مزیت خیلی بالایی است که ما داریم.

در بخش ساخت قطعات هواپیما هم ورود کرده ایم. با توجه به عدم دسترسی به سازنده اصلی شروع به ساختن قطعات هواپیما کرده ایم. برای اینکه یک قطعه هوایی ساخته شود مستلزم آن است که مراحل کیفی متعددی را بگذراند تا به سطح ایمنی وکیفیت لازم برسد که این توانمندی را داریم و خوشبختانه از مراجع ذیصلاح در کشور استانداردهای ساخت قطعات را کسب کرده ایم.

البته در زمینه طراحی محصولات هوایی هم کارهایی را انجام داده ایم. مثلا در طراحی و ساخت "هواپیماهای بدون سرنشین" جایگاه خیلی خوبی را در دنیا داریم. همچنین در زمینه طراحی و ساخت هواپیماهای سبک هم در دنیا جایگاه نسبتا خوبی را داریم. ضمن اینکه در زمینه طراحی و ساخت بالگرد هم اقدامات خوبی را انجام داده ایم.

بنابراین ما در هر دو حوزه تعمیر و نگهداری و طراحی و ساخت وارد شده ایم و اقدامات قابل توجهی هم انجام داده ایم. با توجه به زیرساخت هایی که داریم اگر صنایع هوایی در کانون توجه قرار گیرد بی گمان هم در بخش تعمیر و نگهداری و هم در بخش طراحی و ساخت برترین کشور در منطقه و یکی از مدعیان جهانی در حوزة هواپیما خواهیم بود.

هم اکنون در دنیا یکی از قطب های تعمیر و نگهدای محصولات هوایی اعم از هواپیما و بالگرد هستیم و اگر بر روی طراحی و ساخت هم توجه ویژه ای صورت گیرد می توانیم به جرات بگوئیم که جزء 10 تا 15 کشور دنیا خواهیم بود.

* چرا در زمینه طراحی و ساخت بیشتر بر روی بال و بدنه پرنده ها متمرکز شده ایم؟

- اجزاء یک هواپیما شامل بال و بدنه، موتورها، سیستم اویونیک و متعلقات است. متعلقات هواپیما شامل بخش‌هایی مانند سیستم برق اضطراری و اکسیژن در هواپیما است. براین اساس می توانیم بگوئیم در زمینه طراحی وساخت بال و بدنه قدمت و تخصص مان بیشتر است و از نظر سطح فن آوری در این زمینه جزء مجموعه های پیشرفته دنیا هستیم. ولی در سه حوزه دیگر هم وارد شده‌ایم.

* چه مدت زمان برای طراحی و ساخت بال و بدنه صرف می کنیم؟

- این موضوع بستگی به روش های مورد استفاده دارد مثلا اگر از روش های مدرن ونرم افزاری پیشرفته استفاده کنیم زمان آن زیر یک سال است اما اگر از روشهای سنتی استفاده کنیم بین 5/1 تا 2 سال زمان لازم است.

* در زمینه طراحی و ساخت موتور چطور؟

- موتورها چند نوع هستند. موتورهای مینی جت، موتورهای توربو فن سبک و موتورهای توربوفن سنگین. [size=18]در زمینه موتورهای مینی جت وارد عرصه طراحی و ساخت شده‌ایم و کل نیازهای کشور را تأمین می‌کنیم[/size].[size=18] اخیرا در زمینه طراحی و ساخت موتورهای توربوفن سبک کارهایی را انجام داده ایم[/size]. در زمینه اویونیک می توانیم یکی از قطب های دنیا باشیم چون پایه اش تقریبا الکترونیک و مخابرات و کامپیوتر است که در این زمینه بهترین فارغ التحصیلان دنیا را داریم.

بنابراین از نظر نیروی انسانی در وضعیت ممتازی قرار داریم. درخصوص متعلقات هم بعضی هایش را لازم است که وارد شویم و بعضی هایش را نه چون می توان از همه جای دنیا آن را تهیه کرد. در مجموع می توان گفت ما در طراحی وساخت 3 بخش هواپیما وارد شده ایم اما در یک بخش سابقه مان بیشتر و در بقیه بخش ها سابقه مان کمتر است.

* برای ساخت موتور در کشور چه مدت زمان نیاز داریم؟

- طراحی و ساخت موتور هواپیما 3 تا 5 سال زمان می برد.

* در دنیا هم چنین مدتی صرف طراحی و ساخت موتور هواپیما می شود؟

- بله، چون مجموعه بسیار پیچیده ای است. البته ممکن است تنها طراحی و ساخت موتور هواپیما 2 سال زمان ببرد اما تست های متعددی باید بر روی آن انجام شود تا واجد شرایط شود و بر روی هواپیما سوار گردد.

* درخصوص طراحی و ساخت "هواپیماهای بدون سرنشین" چه اقدامات جدیدی انجام داده اید؟

- در دنیا " هواپیماهای بدون سرنشین" در بخش های نظامی و حتی بخش های تجاری کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال اگر بخواهید دیده بانی کنید باید از "پهپادها" استفاده کنید لذا هم اکنون برای مقابله با آتش سوزی در جنگل از "پهپادها" استفاده می کنیم. یعنی بطور همزمان و بلادرنگ تنها تصاویر مناطق مورد نظر را می توانید از یک مرکز دیده‌بانی مشاهده کنید و قبل از اینکه یک کانون آتش سوزی گسترده شود می توانید مهارش کنید.

در صورتیکه اگر چنین چیزی نباشد بعد از اینکه همه جا آتش گرفت متوجه می شوید که آتش سوزی اتفاق افتاده است. حتی برای ماهیگیریها نیز می توان از "پهپادها" استفاده کرد چون می توان تجمع ماهی ها را نشان دهد.

* از نظر نظامی چطور؟

- وقتی که شما در یک جا عملیات نظامی داشته باشید، باید ببینید مشخصات و ویژگیهای آن منطقه و اطلاعات آن را داشته باشید که اینجا "پهپادهای" شناسایی مطرح می شود که بردهای مختلفی دارد. این بردها بستگی به نوع شناسایی دارد ولی بیشترین برد مورد استفاده 200 تا 500 کیلومتر است. ضمن اینکه [size=18]از پیشرفته ترین سیستم شناسایی استفاده می کنیم[/size] که تمامی نیازهایمان را پاسخگوست.

* آیا می توانیم برد این پرنده های بدون سرنشین را افزایش دهیم؟

- بله می توان این کار را انجام داد. اما برای اینکه شما برد را افزایش دهید مستلزم آن است که یکسری از امکانات را در اختیار داشته باشید. مثلا باید ماهواره هایی را در اختیار داشته باشید یا برخی سیستم های زمینی مانند رادارها و یا ایستگاه های رادیویی که با ارسال سیگنالهای مختلف موجب تصحیح مسیر این "پهپادها" می شود. بنابراین دسترسی به بردهای بالاتر مستلزم داشتن یکسری زیرساختها است که ما باید اول آنها را ایجاد کنیم.

اخیرا هم نقش هواپیماهایی را که مهمات جابجا می کرده اند را به "پهپادها" داده اند و حمل مهمات مختلف متناسب با طراحی های این پرنده های بدون سرنشین است که با توجه به تسلط ما بر روی این موضوع می توانم بگویم که هر نوع طراحی را در این زمینه می توانیم انجام دهیم.

* در خصوص طراحی وساخت "پرنده های رادارگریز" چه اقداماتی انجام داده اید؟

- ببینید اصولا رادار گریز یک چیز عجیب غریبی نیست پس می توان پرنده هایی ساخت که رادار گریز باشند. معمولا برای طراحی و ساخت پرنده های رادارگریز 2 کار را باید انجام داد. یکی اینکه در طراحی این پرنده ها نباید از زوایای تند استفاده کرد چون انعکاس راداری زیادی دارند و مطلب دیگر این است که[size=18] از یکسری پوشش های جاذب امواج رادار به عنوان پوشش پرنده استفاده کرد که ما این کار را انجام داده ایم.
[/size]
اصلا می توان یک مسابقه دانشجویی برگزار کرد که دانشجویان یک پرنده رادار گریز را طراحی کنند. بنابراین موضوع زیاد پیچیده ای نیست و خیلی از این مسائل در دنیا حل شده است و به تبع در کشور ما هم این مسائل حل شده است.

* پس می خواهید یک مسابقه دانشجویی در این زمینه برگزار کنید؟

- بله شاید در آینده ای نزدیک مسابقه طراحی پرنده های رادار گریز را در دانشگاه های کشور برگزار کردیم و وقتی این طراحی را دانشجویان ما انجام دادند می بینید که همان طراحی است که در دنیا برای ساخت پرنده های رادارگریز انجام می دهند.

* درباره طراحی و ساخت رادارهایی با تکنولوژی کشف و رهگیری پرنده های رادارگریز چه اقداماتی انجام داده ایم؟

- با توجه به اینکه برای طراحی وساخت پرنده های رادارگریز از مواد جاذبی که دارای ترکیب کربنی است استفاده می شود. وقتیکه این هواپیماها با سرعت در آسمان حرکت می کنند حرارتی را ایجاد می کنند و براین اساس هر مجموعه رادار گریز می تواند یک کانون حرارتی باشد که هر وقت بتوانیم این کانون حرارتی را کشف کرد می توان گفت که موفق به کشف پرنده های رادارگریز شده ایم. معمولاً یک آرایه از سنسورهای مادون قرمز تشکیل یک رادار کشف پرنده‌های رادارگریز را می دهد.

* رنگ سیاه پرنده‌های رادارگریز هم به علت داشتن ترکیبات کربنی است؟

ـ بله همینطور است.

* آیا طبق قولی که دادید، همچنان باید هرسال منتظر یک پدیده جدید در عرصه صنایع هوایی کشورباشیم؟

- بله، انشاء الله در نیمة دوم سال 1390 اخبار خوبی را خواهید شنید.

*مثلا چه اخباری؟!

- [size=18]انشاء الله مهرماه سال جاری در خصوص ساخت هواپیماهای پهن پیکر مسافربری یکصد نفره در داخل کشور خبرهای خوبی را خواهید شنید.[/size]

در حقیقت چشم اندازی است که صنایع هوایی بر روی آن حرکت می کند و انشاء الله با کمک بخش ‌های حمایتی دولتی و خصوصی فکر می کنم که ما بتوانیم طی حداکثر 10 سال آینده به این هدف دست پیدا کنیم.

براین اساس می توان طبق یک برنامه ریزی جامع طی زمان مشخص این کار را انجام داد. ضمن اینکه ما که تازه وارد صنعت هوایی نشده ایم بلکه از 10 سال قبل از انقلاب وارد این عرصه شده ایم بنابراین ما هم اکنون یک عقبه 40 ساله در همة حوزه‌ها داریم که البته در این عقبه 40 ساله بصورت بهینه کار نکرده ایم.

با این وجود اگر بخواهیم بدبینانه به صنایع هواپیمایی نگاه کنیم، می توانیم بگوئیم یک عقبه حداقل 20 ساله داریم و اگر خوب کار کنیم و خوب هم از ما پشتیبانی شود طی[size=18] همین 10 سال آینده که گفتم می توانیم به یکی از قدرتهای هوایی دنیا تبدیل شویم.
[/size]
* فکر می کنید جایگاه ما در داشتن رادارها با موجهای فرکانسی مختلف در دنیا کجاست؟

- ببینید کشور از دهه 1360 وارد طراحی وساخت رادارها شد بطوریکه هم اکنون در بخش خصوصی مجموعه ای را داریم که انواع و اقسام رادارها را که مورد نیاز نیروها است را طراحی و تولید می کنند. در زمینه رادار اگر نگویم که وضعمان عالی هست وضعمان خیلی خوب است.

* یعنی قابل رقابت با کدام کشورها هستیم؟

- کشورهای زیادی نیستند که در این زمینه کار می کنند. ضمن اینکه رادارها هم کلاس های مختلف دارند.

* در زمینه رادارهای کلاس "پسیو" .

- کشف هواپیماهای رادارگریز توسط رادار پسیو انجام می شود پس وقتی ما این نوع رادار را طراحی و ساخته ایم می توان گفت که بطور نسبی وضعمان در این زمینه خوب است.

* آیا کشورهای منطقه دارای چنین تکنولوژی هستند؟

- خیر، آنها به این سمت نرفتند چون می توانند براحتی رادارها را از هر جای دنیا تهیه کنند. اما چون ما در برخی زمینه ها تحریم هستیم روی این بخش سرمایه گذاری، برنامه ریزی و کار کرده ایم بطوریکه همانطور که گفتم [size=18]بخش خصوصی ما هم اکنون می تواند پیچیده ترین سیستم های راداری را طراحی و تولید نماید.
[/size]
* یک موضوعی مطرح بود مبنی بر ساخت تولید قطعات مقاوم، فکر می کنید درحال حاضربه دانش خاصی برای ساخت و تولید قطعات مقاوم در صنایع هوایی دست پیدا کرده ایم؟

- ساخت قطعات مقاوم دارای ترکیب از آلیاژهایی خاص، فرآیند ساخت دقیق ، فرآیند کنترل کیفی دقیق و نهایتا انجام یکسری تست های دقیق در شرایط مختلف حرارتی را دارد. چون سیستمی که در خارج از جو قرار می گیرد تحت تاثیر تغییر دمای شدید قرار می گیرد.

براین اساس ما یکسری دانش هایی در این زمینه بصورت پراکنده داشتیم و اخیرا با توجه به بحث فضایی این ها را با هم تلفیق کرده ایم بطوریکه چه در [size=18]ساخت مواد پیشرفته و چه در مراحل مختلف فرآیند طراحی وساخت این قطعات به دانش های خیلی خوبی دست یافته ایم.[/size]

* مصداقی به یکی از این دانش ها اشاره کنید.

- مثلا اگر به ساختارهمین ماهواره "رصد" که اخیرا به فضا پرتاب شد دقت کنید می بینید همه آنچه که گفتم در آن وجود دارد بنابراین بهترین نمونه در این زمینه می تواند ماهواره "رصد" باشد. علاوه بر ماهواره رصد ماهواره های دیگری هم توسط دانشگاههای کشور طراحی و ساخته شده است که بزودی به فضا پرتاب می شود.

[url=http://www.mashreghnews.ir/fa/news/63807/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86]منبع[/url]

[color=red]منتقل شد ......نصير..........لطفآ دوباره پاكش نكن!! :( [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط jotter
      گاهی به پهپادهای پرتاب شونده از زیردریایی
      با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه خواهد بود.
      به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین در نقش های مختلف از جمله شناسایی، جاسوسی و اکتشاف، جنگ افزار های برگزیده ارتش های امروز دنیا هستند که دارای جایگاهی تسخیر ناشدنی در جنگ های مدرن می باشند.
      مزیت بدون سرنشین بودن، در کنار ویژگی های کوچکی، سبکی و ارزانی و همین طور قابلیت اطمینان پذیری بالا، به این وسایل امکان می دهد تا بیشتر از هر وسیله دیگری برای مقاصد گفته شده مناسبت داشته باشند. هر چند که پهپاد ها، در حین انجام ماموریت بسیار کارآمدند، ولی در برخی از اوقات، استفاده از آنها به دلیل بعد مسافت و همین طور بزرگی و گستردگی تاسیسات پرتاب و بازیافت و ایستگاه زمینی، مشکلاتی را پیش روی می آورد که از آن جمله می توان به آسیب پذیری تاسیسات در مقابل آتش احتمالی دشمن، ایجاد خطر برای گروه انجام عملیات و همین طور لو رفتن محل استقرار نیروهای خودی اشاره کرد. با توجه به این موضوع اگر بتوان پهپادها را به شکلی مخفیانه وکار آمد و در فاصله مناسب از دشمن دریافت و بازیافت کرد، بالا رفتن قابلیت اطمینان پذیری پیش و پس از انجام عملیات، کارایی وسیله را دو چندان خواهد ساخت و از این طرف دیگر نیروهای خودی نیز از ایمنی کافی برخوردار خوهند بود. گزینه ای که قادر است تمام این نیازمندیها را برآورده کند، واگذار کردن نقش پرتاب و بازیافت و همین طور ایستگاه کنترل زمینی به زیر دریایی هایی است که قادرند به شکلی رادار گریز وارد آب های دشمن شوند.
      در این مقاله به تلاش های صورت گرفته برای توسعه این دسته از پهپاد ها در نقاط مختلف جهان و معرفی نمونه های ساخته شده و طرح های در دست توسعه از آنها می پردازیم:

      *پهپاد تک ماو
      پژوهشگران در سال 2005موفق به تولید پهپادی شدند که با قرار گرفتن در یک لوله می تواند،از زیر دریایی های رها شده و با رسیدن به سطح آب، پرواز کند. این پروژه که با پشتیبانی نیروی دریایی ایالات متحده انجام کرفته است،توسط پژوهشگران شرکت سامانه های اسپاوار به اجرا در آمده است. این پهپاد با قرار گرفتن در یک لوله سر بسته، به کمک یک گوی شناور از عمق 40 پایی به سطح آب رسیده و شناور می شود. در داخل لوله ساز و کارری تعبیه شده است که برای پرتاب کردن پهپاد، سرعت اولیه لازم رابه آن می دهد. پرنده بدون سرنشینی که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است، یک ریز پهپاد تک ماو است که بالهای آن برای امکان پذیری قرار گرفتن در داخل لوله تا می شوند. گوی شناور در سطح آب که به وسیلهی یک سیم با زیر دریایی ارتباط دارد، در نقش ایستگاه کنترل زمینی آن نیز ظاهر می شود. همین طور وظایف فرمان و کنترل را پیش از پرتاب می توان با خالی کردن هوای داخل این بویه، آن را به زیر آب کشیده و با زیر دیایی به خارج از منطقه عملیات جابه جا کرد. پرنده بدون سرنشین به کار رفته نیز پس از انجام عملیات در داخل دریا سقوط خواهد نمود.
      پهپاد تک ماو که توسط نیروهای اشغال گر امریکایی در عراق مورد استفاده قرار گرفته استف قاد به پرواز با سرعتی معادل 80 کیلونتر بر ساعت بوده و تا 30 دقیقه می تواند پرواز خودگردان انجام دهد . تک ماو توسط شرکت پژوهش های کاربردی واقع در آلبوکرک، نیومکزیکو طراحی و ساخته شده است. ویژگی های طراحی این وسیله به شکلی است که با پرتاب شدن از زیر دریایی های سرنشین دار و بدون سرنشین همخوانی خوبی دارد.

      *پهپاد اسکن ایگل
      پژوهشگران در سال 2006 نسخه ای از پهپاد اسن ایگل را طراحی کرده اند که قابلیت پرتاب شدن از هواپیما را دارد. این نسخه جدید به طوری تغییر یافته است تا بتواند از محفظه بمب هواپیماهای بمب افکن و یا زیر دریایی و همین طور از لوله اژدرمانندی زیر دریایی ها شلیک می شود، پرتابرگردد. برای بازیافت این وسیله می توان از شنورهای سطح آب و یا گارد ساحلی استفاده کرد.همین طور می توان لوله هایی که پهپاد از آن پرتاب می شوند را از راه دور غرق کرد.
      لوله اژدر مانند کوچک پس از پرتاب شدن از زیر دریایی به سطح آب آمده و پهپاد اسکن ایگل را پس از باز شدن بال های آن تا ارتفاعی پرتاب می کندکه پرنده بتواند به پرواز خود ادامه دهد. پهپاد اسکن ایگل که 40 پوند وزن دارد قادر است ماموریت هایی را تا 20 ساعت به انجام برسناد. شعاع عملیاتی این وسیله از زیر دریایی تقریبا برابر با شعاع عملیاتی آن در صورت هدایت از سطح زمین است.

      *پهپاد وولانس
      در ماه گذشته، پژوهشگران آلمانی با استفاده از طرح موجود علاءالدین، پهپادی را طراحی کرده اند که به جای پرتاب به کمک دستف می تواند از ساز و کاری که در برجک دیده بانی زیر دریایی تعبیه شده، پرتبا گردد. دست کم می توان سه عدد از پرنده های بدون سرنشین وولانس رابا قرار دادن در محفظه های بسته در زیر دریایی، نگهداری کرد. این پرنده ا بوسیله ی پرتاب کننده هایی تا شونده پرتاب می شوند که در برجک دیده بانی زیر دریایی های پرسکوپ دار قرار گرفته اند. از طرف دیگر می توان به جای استفاده از پریسکوپ و یا پرتاب کننده های پهپاد وولانسف از مسلسل در این مکان استفاده کرد.
      برای پرتاب پهپاد وولانس، لازم است زیردریایی به عمق استفاده از پریسکوپ وارد شده و دریچه برجک خود را باز کند. در این صورت پرتاب کننده هواپیما که به شکلی جالب هواپیمای با بالهای تا شده را به همراه دارد، از هم باز شده و این وسیله ی کوچک را پرتاب می کند. پس از انجام این کار دریچه برجک بسته شده و خلبان پرنده با فرو رفتن زیر دریایی در زیر آب، ‌به کنترل آن می پردازد. برای برقراری ارتباط ، آنتنی بلند از بدنه زیر دریایی خارج شده و وظیفه ی ارسال فرامین و دریافت داده ها را انجام می دهد. در این روش نیازی به بازیافت کردن تجهیزات پرتاب کننده پرنده نیست و از طرف دیگر، سرعت عمل نیز بسیار بالاست. مشکل موجود در این طرح، ضرورت بالا آمدن زیر دریایی به عمق پیرسکوپ است.
      پهپاد وولانس به مانند علاء الدین قادر است تا پیش از خالی شدن باتری ها، تا یک ساعت عملیات انجام دهد. از جایی که تنها راه بازیافت پرنده بازگشت زیر دریایی به سطح اب است، این سامانه را می توان یک بار مصرف تلقی کرد. سرعت بیشینه وولانس90 کیلومتر در ساعت است که اغلب به دلیل خارج شدن از خط دید، در طول یک ساعت می تواند تا شعاع 30 کیلومتری از زیر دریایی مادر دور شود. این وسیله برای زیر دریایی هایی که در آنها مورد ساتفاده قرار می گیرد، یک برگ برنده به شمار می آید، چرا که زیر دریایی ها در هنگام فرو رفتن در زیر آب اطلاعی از دنیای اطراف خود ندارند. همینطور به دلیل سرعت کم، زیر دریایی های غیر اتمی در زیر اب قادر نیستند، دشمنان خود را در محیط اطراف شناسایی کرده و برای مقابله سریع و مؤثر با آنها درست به انجام کاری بزنند.با مجهز شدن زیر دریایی ها به این وسایل، امکان تبدیل شدن آنها به جنگ افزار هایی هراس انگیز وجود خواهد داشت.
      هر چند که پهپاد های وولانس تقریبا غیر قابل ردگیری هستند، ولی به دلیل فرو فرستاده شدن تصاویر ویدئویی در باند سی توسط این وسایل به زیردریایی ، امکان به خطر افتادن زیر دریایی مادر وجود خواهد داشت. بالگرد های ضد زیر دریایی مدرن امروزی با استفاده از سامانه های سونار خود قادر خواهند بود با استفاده از این امواج ، این زیر دریایی ها را به اسانی مورد هدف قرار دهند.

      *پهپاد کورمورنت
      در سالهای گذشته، طراحی و ساخت پهپادی در دارپا مورد توجه قرار گرفته است که قادر است پس از پرتاب از زیر دریایی و انجام عملیات، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. طرح اولیه این پهپاد دگردیسی پذیر که کورمورنت نام دارد، توسط مهندسان شرکت لاکهید مارتین داده شده است.
      نقاط حساس این پرنده از جمله ورودی های هوایی آن در هنگام پرتاب توسط روکشهایی انعطاف پذیر آب بندی می شوند. برای جلوگیری از پاره شدن این پوشش، درون بدنه پهپاد،با نیتروژن تحت فشار قرار می گیرد. این پرنده از لوله های پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما نظیر ترایدنت قابل پرتاب بوده و از پس از پرتاب بر روی سطح آب شناور خواهد شد. با جدا شدن روکش های محافظ سوراخ های بدنه در سطح آب، موتور جت به کار خواهد افتاد و پرنده به تدریج از سطح آب جدا خوهد گشت. پس از انجام عملیات می توان پرنده را بوسیله شناور شدن در سطح آب و یا استفاده از چتر بازیافت کرد.
      این پرنده را می توان برای مقاصد شناسایی و یا تهاجمی به کار گرفت که با توجه به محموله ای که برای آن در نظر گرفته، مشخص می گردد. بدنه این وسیله از تیتانیوم ساخته می شود که علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، می تواند در برابر شلیک شدن موشک از حفره داخل آن نیز از خود پایداری نشان دهد. بر خلاف موشکهای بالستیک که محل اختفای یزر دریایی مادر را بر ملا می کنند، این وسیله باعث لو رفتن ایستگاه زمینی خود نخواهد شد.
      نکته جالب درباره بازیافت این وسیله استفاده از یک ربات زیر دریایی است که بر زیبایی کار و در عین حال پیچیدگی آن می افزاید. انجام اولین آزمایش ها در مورد امکان پذیری ساخت چنین وسیله ای در اواخر سال 2008 آغاز خواهد گردید.

      تحلیل
      جایگاه پهپاد های پرتاب شونده از زیر دریایی در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی
      با توجه به تهدیدات روز افزون دشمنان خارجی و از طرف دیگر فزونی گرفتن توان علمی و فنی کشور مان در زمینه نظامی و غیر نظامی، استفاده از جنگ افزار های پیشرفته و غافل گیر کننده مسلما قنشی کلیدی در به هم زدن محاسبات دشمنان از منظر پیش گیری و همین طور زمین گیر کردن آنها در صورت حمله احتمالی خواهد داشت. خمان گونه که گفته شد، ویژگی پنهان کاری زیر دریایی ها در ترکیب با مزیت های فوق العاده پرنده های بدون سرنشین، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در عملیات های شناسایی و جاسوسی است. با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین می تواند کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه تبدیل گردد و کار را برای حضور آنان در این مناطق به مراتب مشکل تر کند.
      با توجه به این موضوع دامنه شناسایی و جاسوسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به یک باره گسترش چشم گیری خواهد بافت، به طوری که بنا به تحلیل کارشناسان امنیتی غوغاسالار رژیم صهیونیستی «حتی استفاده از گزینه دریایی مدیترانه نیر در اقدام تلافی جویانه ایران در برابر تهاجم احتمالی، وجود خواهد داشت.»
      از طرف دیگر با توجه به توسعه فناوری یاد شده، استفاده از آن در آب های سرزمینی ایران زنگ خطری برای مسئولان امر خواهد بود،‌ چرا که در صورت پیش بینی نکردن این امکان و مقابله پیشاپیش با آن،‌ امکان هر گونه درز اطلاعاتی از تاسیسات ساحلی و فرا ساحلی وجود خواهد داشت.
      شایان ذکر است که جاسوسی به کمک پرنده های بدون سرنشین کوچک بسیار موثرتر از تصویر برداری هایی که از منابع ماهواره ای انجام می گیرد خواهد بود. هر چند که دشمن در موقعیتی نیست که توانایی حمله از پهپادهایی با این ویژگی را داشته باشد، ولی در راهبرد دفاعی آینده جمهوری اسلامی باید، حضور احتمالی این وسایل را هم پایه جنگ افزارهایی چون موشک های کروز دور برد، جدی گرفت.
      منبع:
      www.globalsecurity.com
      www.theregister.co.uk
      www.strategypage.com
      http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=14040
    • توسط EMP
      MotionDSP video presentation در سال 2010
      [b]گرد آوری شده مخصوص سایت میلیتاری[/b]
      حتما فیلمهای تهیه شده توسط پهبادهای ایرانی از ناوهای هواپیما بر آمریکایی را در اینترنت یا صدا سیما مشاهده کرده اید. با یک نگاه می توان فهمید که این فیلمها مشکل لرزش و کیفیت و رزولوشن پایین دارند. اهمیت رزولوشن وقتی خود را نشان می دهد که مفسرین خبره تصاویردر واحدهای اطلاعات و شناسایی یا مفسرین رکن دو را به اشتباه انداخته یا باعث غیر قابل تفسیر کردن تصاویر می شود. همچنین حتما شنیده اید که از دوربین های تجاری سونی در ماهواره های ایران برای تصویر برداری استفاده شده و کیفیت تصاویر ارسالی آنها بسیار پایین است.

      حتما در فیلم های هالیوودی دیده اید (حتی اخیرا در یک سریال تلویزونی پلیسی داخلی هم دیده شد که از انعکاس تصویر مجرمی بر روی سپر ماشین تصویر کامل او را ساختند و ....!!) که یک پلیس با استفاده از نرم افزار از روی یک عکس کم کیفیت جزئیاتی را بدست می آورد که منجر به پیدا کردن جانی می شود. تمام متخصصین برق و کامپیوتر (البته به استثناء آنها که در صدا سیما مشاور این سریالها هستند) می دانند که چنین چیزی مطلقا غیر ممکن و زاییده تصورات هالیوودی است زیرا در یک عکس کم کیفیت داده ای وجود ندارد که بر اساس آن بتوان تصویر بهتری ساخت.

      خوب پس راه حل چیست؟
      آمریکایی ها هم در عراق و افغانستان مشکل مشابهی دارند!!! شرکت MotionDSP [b]ابر رایانش را بکار گرفته[/b] تا محصولی را برای نیروهای آمریکایی فعال در عراق و افغانستان تهیه کرده تا آنها بتوانند فیلمهای کم کیفیت پهباد های خود را تبدیل به تصاویر و فیلمهای با کیفیت بهتر بکنند.
      http://www.motiondsp.com/sites/default/files/MotionDSP_Ikena_ISR.pdf
      ایده محصول بسیار ساده است:
      هنگامی که از یک هدف فیلم تهیه می کنیم تعداد زیادی تصویر از آن بدست می آید به ویژه اگر نرخ فریم در ثانیه بالا باشد، نکته جالب این است که نویز کوانتیزیشن ناشی از رزولوشن بد دوربین بد کیفیت و گرد غبار و ... موجود در هوا در هر تصویر داده های متفاوتی را حذف می کند و بعضی داده های مفید را که در فریم قبلی حذف شده بوده را نمایش می دهد. کافی است که با استفاده از یک الگوریتم داده های مفید چندین فریم را در یک فریم گرد آوری کنیم و به این ترتیب یک تصویر پر رزولوشن از یک دوربین ارزان قیمت بدست آوریم. ایراد این الگوریتم ها کند بودن آنها است که شرکت MotionDSP با استفاده از توان پردازشی خیره کننده کارتهای گرافیکی NVIDA به عنوان کمک پردازنده برای پردازنده اصلی نرم افزاری ساخته که قادر به این کار است. در واقع اینجا ابر رایانش به کمک سبکتر کردن پهباد ها و ماهواره ها آمده است کافی است که سرعت انتقال تصاویر را در تله متری سریعتر بکنیم و به تعداد فریم بیشتری را در ثانیه ارسال بکنیم تا بتوانیم عکسها و فیلمهای پر رزولوشن داشته باشیم. پیاده سازی این الگوریتم ها در ایران نیز کاملا امکان پذیر است و هم برای پهبادهای آینده و هم تصاویر تهیه شده قبلی قابل استفاده خواهد بود.
    • توسط MR9
      شکار برفراز خلیج پارس
       
      سیستم های Triton مشابه سیستم های به کار رفته در Lockheed EP-3 هست که به منظور شناسایی و طبقه بندی سیگنالهای ضعیف راداری است.این هواگرد با این قابلیت قادر است تا این سیگنال‌ها را به صورت سه بعدی شناسایی و تعیین موقعیت جغرافیایی کند و به برنامه ریزان ماموریت این امکان را می‌دهد تا به یک نمایه مشخص ازنظم الکترونیکی از نبرد دست یابند , یا هواپیماها و .... را خارج از محدوده رادارهای پدافند هوایی دشمن نگه دارد. شناسایی و مکان‌یابی منبع سیگنال‌های راداری نیز می‌تواند برای قرار دادن کشتی های نظامی در موقعیت های هدفگیری مناسب استفاده شود. گیرنده‌های باند فرکانسی پایین و بالا یک قابلیت multi-INT را به این هواگرد اعطا خواهد کرد که در سال ۲۰۲۱ به میدان خواهد امد.
       

       

       
       
      Iran's Revolutionary Guard shoots down US drone
      U.S. drone shot down by Iranian missile in international airspace: U.S. source
       
      پی نوشت :
      با تشکر از برادر عزیز remo بابت ارسال اطلاعات فنی در بروزرسانی
       
       
    • توسط mehran55
      بنام خداوند بخشنده مهربان
       
      با سلامی دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست
      در جریان بازدید از نمایشگاه اقتدار 40 در بهم ماه 1397 در حین بازدید از غرفه پهپادها ، با توجه به اینکه مسئول غرفه علاقه بنده به پهپادها رو مشاهده کردند ، یک کتاب رو به بنده هدیه دادند که به چگونگی روند شکل گیری یگان پهپادی سپاه می پرداخت.
      با کسب اجازه از مدیران محترم انجمن و در راستای پرداخت ذکات علم ، مطالب و محتوای این کتاب 188 صفحه ای رو به تدریج و در قالب این تاپیک خدمت سایر دوستان خودم تقدیم میکنم :
       
      پهپاد در دفاع مقدس
      روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس

       
      مقدمه -
      اگر چه از سالهای پیش از جنگ ، پرنده های هدایت پذیر از راه دور ( پهپاد ) به عنوان ابزار اطلاعاتی در ارتش های جهان از جایگاه خاصی برخوردار بودند ، اما در ارتش ایران ( قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) محلی از اعراب نداشتند ؛ و گفته می شود که چند فروند از پهپاد های هدف در یکی از پایگاه های نظامی دیده شده که در دوران دفاع مقدس هیچ مأموریتی از خود نشان ندادند.


      پهپاد هدف BQM-74 Chuker
       
      ضرورت بکارگیری پهپادهای شناسائی دقیقا از روزی مطرح شد که فرماندهان جبهه های جنگ با چالشی به نام محدودیت پروازی هواپیماهای شناسائی RF-4 ارتش روبرو شدند و از عکس هوائی به عنوان مهمترین و قابل اتکاترین وسیله کسب اطلاعات و شناخت موقعیت دشمن در صحنه نبرد محروم شدند.

      فتو فانتوم نهاجا (RF-4E)
       
      به دنبال تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی ، نیاز جبهه های جنگ به عکس هوائی و نگرانی فرماندهان از نبود وسیله جایگزین ؛ نیروهای مومن ، متعهد و جوان مراکز تحقیقاتی دانشگاهی ؛ بر آن شدند تا در جهت تأمین جایگزینی برای آن به فکر چاره باشند. قرار داشتن کشور در تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی آمریکا و دنیای غرب از یک طرف و تصویب عملیات استانچ علیه جمهوری اسلامی ، امکان دستیابی به پهپادهای نظامی را برای سپاهیان اسلام طولانی و یا غیر ممکن ساخته بود که رزمندگان برای تأمین آن هدف مجبور به ساخت و ارتقای هواپیماهای مدل شدند.

       
      واحد اطلاعات - عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء (محوری ترین قرارگاه عملیاتی سپاه که کار سازماندهی ، هدایت و طرح ریزی عملیاتی قوای اسلام علیه نیروهای اشغالگر بعثی را بر عهده داشت ) در سال 1362 گرفتار چالشی مهم در زمینه کسب اطلاعات از مواضع دشمن شد.
      این واحد از روش های گوناگون از جمله عکسبرداری هوائی توسط هواپیماهای RF-4 و RF-5 ارتش جمهوری اسلامی ، گروه های پیاده شناسائی ، شنود مخابراتی و تخلیه اطلاعاتی اسرای جنگی به کسب اطلاعات از دشمن اقدام می نمود.

      فتو تایگر نهاجا (RF-5A)
       
      در سال 1362 پس از جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه و اعلام فرمانده نیروی هوائی ارتش مبنی بر وضع محدودیت پرواز برای هواپیماهای RF-4 به دلائل مختلف از جمله کمبود هواپیما و پر مخاطره بودن این نوع پروازها ، فرماندهان جنگ را به دنبال یافتن وسیله یا روش جایگزین رهنمون کرد.
      اگر چه خواستگاه اولیه ساخت پرنده های بدون سرنشین با رویکرد شناسائی و عکسبرداری هوائی مشخص و روشن نیست ، اما قدر مسلم این است که ابتدا شهید چمران در وزارت دفاع و سپس جهادهای دانشگاهی دانشگاه اصفهان ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شیراز ، گام های اولیه را برای تأمین آن هدف برداشته اند که به لحاظ دستیابی دانشگاه اصفهان به موفقیت هائی ، روند پیگیری ساخت ، تولید و بهره برداری اطلاعاتی تا تشکیل " یگان پهپاد در سپاه" از آنجا آغاز گردید.

       

       
      نیاز قرارگاه خاتم به اطلاعات از عمق نیروهای دشمن ، که تأمین آن توسط نیروهای پیاده شناسائی قابل اتکا نبود از یک طرف و عدم تأمین عکس های هوائی توسط ارتش از طرف دیگر ، نیاز به این پرنده را شدیدتر نمود.
      با انجام موفقیت آمیز اولین تست عملیاتی توسط این هواپیمای ساخت جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان در نزدیک جزیره ماهی ( تحت نظر فرماندهان قرارگاه خاتم ) ، امید به جایگزین شدن این پرنده های بدون سرنشین به جای هواپیمای RF-4 پر رنگ تر شد و به دستور فرمانده سپاه به یگان هوائی سپاه ؛ تشکیل " گردان رعد " ( گردانی اطلاعاتی با هدف تأمین عکس هوائی ) ابلاغ گردید.
      این گردان ، با استقرار در شهر اهواز و سپس در پادگانی در نزدیکی جبهه های جنگ ، به گسترش ساختار و سازمان پرداخت و تلاش نمود جای عکس های هوائی ارتش را برای فرماندهان سپاه پر نماید.

      اعضای گردان پهپادی رعد
       
       
      ادامه دارد ...
       
      ------------
      پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
      پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم  پرداخت.
      پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.