reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

القاعده يمن براي زنده يا مرده "عبدالملك حوثي" و "علي عبداله صالح" نفري 20 كيلوگرم طلا جايزه در نظر گرفت!! از كيسه خليفه مي بخشن ديگه

 

( نيرو به يمن اعزام نميكنن؟ :mrgreen: )

 

CCE97n-WAAASmtN_jpg_large.jpeg

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به مسائل اخیر در شرق کشور، صحبت های کشورهای همسایه و مسائل حج حس می کنم بازی مشخصی برای درگیر کردن و حرکت شتاب زده از ایران در دستور کار است

 

 

----------------------

ناوگروه رزمی ارتش ایران عازم خلیج‌ عدن شد

سی و چهارمین گروه ناوگروه اطلاعاتی ـ عملیاتی نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن و تنگه باب المندب اعزام شد. 
  
به گزارش فارس، سی و چهارمین ناوگروه اطلاعاتی ـ عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن البرز به منظور تأمین خطوط مواصلاتی کشتیرانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد عازم مأموریت برون مرزی در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب شد. 
  
به گفته امیردریادار سیاری، این مأموریت حدود سه ماه طول خواهد کشید. 
  
ناوگروه سی و سوم نداجا شامل ناو لجستیک بندرعباس و ناوشکن نقدی پس از حدود 80 روز مأموریت در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا دیروز در بندرعباس پهلو گرفت. 
منازعات منطقه تأثیری در مأموریت ناوگروه های نداجا ندارد 
  
فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن کذب خواندن تذکر برخی کشورها به ناوهای ایرانی گفت: ناوگروه های ارتش از منافع ایران با اقتدار حراست می کنند. 
  
امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم استقبال رسمی از ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس، اظهار داشت: ناوگروه های نیروی دریایی با اقتدار از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد حراست کرده و در این راستا در هر منطقه ای که لازم باشد حضور می یابد. 
  
سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا منازعات منطقه تأثیری در اعزام این ناوگروه ها دارد، ضمن رد این موضوع گفت: ما طبق قوانین بین المللی و با اقتدار برای مقابله با تروریسم دریایی و حراست از خطوط مواصلاتی کشورمان در آبهای آزاد حضور پیدا می کنیم. 
  
وی همچنین برخی اخبار مبنی بر تذکر یا هشدار برخی کشورها به ناوهای ایرانی در منطقه خلیج عدن را کذب دانست و اظهار داشت: بنده پیش از این نیز به این موضوع پرداخته ام و اعلام می کنم که به هیچ احدی اجازه این کار را نمی دهیم. 

http://fararu.com/fa/news/229158/%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC%E2%80%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D8%B4%D8%AF

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

استان شرقی عربستان که قسمت اعظم نفت عربستان از اون استخراج میشه و بزرگترین بنادر این کشور در حاشیه این استان قرار داره، بیشتر از 5 میلیون شیعه داره که حدود 20 درصد از جمعیت عربستان رو شامل میشن..

رژیم آل سعود برای جلوگیری از پیشرفت این شیعیان، ستم های بسیاری رو بهشون روا داشته به طوری که از فقیر ترین مردم عربستان هستن..

اکثریت شیعیان عربستان، شیعه دوازده امامی هستند که بیشتر در منطقه الشرقیه، یا همان استان شرقی زندگی می‌کنند.

استان شرقی، استانی است که شیعیان به لحاظ جمعیتی اکثریت غالب را تشکیل داده و اکثریت قریب به اتفاق آنها در شهرها و روستاهای بین دو واحه بزرگ قطیف و حساء زندگی می‌کنند..

شیعیان عربستان سعودی بنا به سه دلیل اساسی از جایگاه مهمی برخوردارند:

نخست اینکه در منطقه‌ای نفت‌خیز سکونت و اشتغال دارند و میادین نفتی غوار و قطیف در حوزه مناطق شیعه‌نشین قرار گرفته‌اند؛ گفتنی است که میدان غوار بیش از 60 میلیارد بلکه (تقریباً دو برابر کل ذخایر نفتی امریکا) ذخیره قطعی نفت دارد و هزینه استخراج نفت از این منطقه کمتر از سه دلار است.

دوم اینکه جهان تا حد چشمگیری به این مناطق شیعه‌نشین عربستان سعودی، خلیج‌فارس وابسته است؛ به این دلیل روشن که 95/90 درصد درآمد ارزی عربستان سعودی و 15/درصد نفت مصرفی جهان از این منطقه تأمین می‌شود، همچنین 60-40 درصد نیروی کار شاغل در صنعت نفت عربستان، شیعه هستند.

سوم اینکه منطقه شیعه‌نشین عربستان سعودی با کشورهایی هم‌جوار است که اکثریت جمعیت آنها شیعه می‌باشند؛ 65 درصد جمعیت بحرین، 90 درصد جمعیت ایران و 60 درصد جمعیت عراق شیعه هستند و این سه کشور با منطقه شیعه‌نشین عربستان همسایه هستند..

تأثیر قیام شیعیان یمن بر عربستان:

در عربستان ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید هر بلایی که وارد این کشور شود از ناحیه یمن است.

این موضوع به‌خوبی می‌تواند نوع نگاه سعودی‌ها را نسبت به همسایه جنوبی خود نشان دهد. شیعیانی که در یمن زندگی می‌کنند همواره برای عربستان سعودی به‌عنوان تهدیدی جدی مطرح بوده‌اند.

با شروع موج بیداری اسلامی در سال 2011 این تهدید رنگ واقعیت به خود گرفت و جامعه آل سعود که از سیاست‌های وهابی‌ها و آل سعود به تنگ آمده بودند جرقه اولین اعتراضات جدی خود را زدند.

این مسئله در مناطق شیعه‌نشین به‌ویژه الشرقیه به شکل جدی‌تری پیگیری شد.هرچند که انقلاب مردم یمن با طرح شورای همکاری خلیج‌فارس عقیم ماند اما شروع موج دوم انقلاب در این کشور در ماه‌های اخیر که شیعیان حوثی رهبری آن را بر عهده داشتند نویدبخش قیامی جدید بود.

در شرایط کنونی حوثی‌ها توانسته‌اند شرایط یمن را به نفع خود تغییر دهند. این مسئله می‌تواند تأثیرات زیادی بر شیعیان عربستان بگذارد.

شیعیان اسماعیلی و زیدی‌ها در جنوب عربستان ساکن هستند و این مناطق به استان‌های شیعه‌نشین یمن نزدیک است.

این جمعیت به‌صورت مستقیم می‌توانند تحت تأثیر قیام حوثی‌های یمن قرار بگیرند.

در صورت سرایت قیام حوثی‌ها به جنوب عربستان مناطق الشرقیه نیز به‌سرعت می‌توانند تحت تأثیر این حرکت قرار بگیرند.

 

11110390-353609268178265-426408308382686


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

با شکست تمامی گروه های مقابله کننده با انصارالله در غرب یمن، حوزه فعالیت این گروه ها به شرق یمن منتقل شده.

از مهمترین این گروه ها میشه به القاعده یمن و جنبش یمن جنوبی اشاره کرد..

هرچند در حوزه فعالیت این گروه ها شهر های زیادی وجود ندارد اما با توجه به اینکه قسمت زیادی از مساحت بیابانهای کشور یمن در این منطقه واقع شده، خطر چند تکه شدن کشور احساس میشود..

در راستای فعالیت گروه جنبش یمن جنوبی، این گروه مسلح پس از شکست در مناطق مرکزی کشور، سعی دارد به شهر های استانهای شرقی همجوار دریا تسلط پیدا کند تا علاوه بر داشتن پایگاهی امن، امکان دریافت سلاح از طریق دریا رو هم داشته باشه..

با اینکه این نیروهای مسلح تا کنون به هیچ شهری مسلط نیستند اما با حملات مقطعی به مقر های ارتش در استان شبوه، تلاش دارند به سلاح های مدرن و سنگین دست پیدا کنن.

در این راستا امروز این نیروها به مقر فرماندهی ارتش در شهر عتق حمله برده و برای فتح آن تلاش کرده اند.

 

11095330-354169311455594-660752923193359

11035844-354163294789529-160395438678754

ویرایش شده در توسط Yasin313
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سید عمار حکیم" روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای گفت : برخورد دوگانۀ برخی کشورهای منطقه و جهان در قبال مساله یمن و مساله سوریه ، باعث تعجب است

 

شبکه السومریه به نقل از حکیم نوشت : "عبدربه منصور هادی" مشروعیت خود را از توافق سازش کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گرفت ، و پس از آن نیز از ریاست جمهوری استعفا داد و این به معنی پایان یافتن مشروعیت او است .

 

وی افزود : اما مشروعیت دولت سوریه ، مورد تایید اکثر کشورهای جهان است و از پشتوانه مشروعیت بین المللی برخوردار است .

 

به نقل از : http://fa.alalam.ir/news/1693061

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مخالفت پارلمان پاکستان با شرکت در تجاوز علیه یمن

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، نمایندگان پارلمان پاکستان روز چهارشنبه در جلسه از سرگیری بررسی درخواست عربستان مبنی بر شرکت اسلام آباد در همراهی سعودی در تجاوز به یمن ، با این موضوع مخالفت کردند .

 
منابع رسانه ای به نقل از "شیرین مزاری" نماینده پارلمان پاکستان اظهار داشت : جنگ در یمن جنگ ما نیست ؛ ما به دولت (پاکستان) نصیحت می کنیم که نرفتن ارتش به یمن یک امر لازم و ضروری است ؛ ما به عنوان مسلمان باید با هرگونه تهدید علیه اماکن مقدس مقابله کنیم و در حال حاضر ما شاهد چنین تهدیدی نیستیم .

 

 

به نقل از :   http://fa.alalam.ir/news/1693129

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، پلیس ریاض اعلام کرد : در ساعت 1:30 بامداد امروز ، دو نیروی پلیس هنگام گشت‌زنی در شرق پایتخت ، از سوی افراد ناشناس که سرنشین یک خودرو بودند ، مورد هجوم مسلحانه قرار گرفتند.

 

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس) ، سخنگوی پلیس ، کشته شدن دو نیروی پلیس را تایید کرده است .

 

به نقل از :   http://fa.alalam.ir/news/1693034

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

چند روزه که حمله به پلیس های سعودی زیاد شده

 

به نظر دوستان این حمله ها آیا به ماجرای یمن مربوط می شه یا . . . . . . . .  ؟

 

حمله به نیرو های مرزبانی ما هم زیاد شده

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازداشتهای گسترده در عربستان/شاهزادگان در حبس خانگی / نقطه ضعف عمیق آل سعود در یمن

سرویس سیاسی «فردا»؛ عربستان سعودی در جنگ با یمن با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است. شکست در سیاست خارجی این کشور عاقبت دامن گیر شد آل سعود شد و اینک برخی از شاهزادگان عربستان با انتقاد از این شکست‌ها در بازداشت به سر می برند.

 

پایگاه المنار به نقل ازمنابع ویژه از بازداشت های گسترده در شهرهای ریاض و طائف عربستان که شامل دهها تبعه خارجی از جمله پزشکان و مهندسان است خبرداد و بیان کرد: محمد بن نایف که سمت جانشین ولیعهد عربستان را بر عهده دارد دستوراتی درباره حبس خانگی هفت نفر از شاهزادگان سعودی در ریاض به سبب انتقاد آنها از سیاست خارجی عربستان را داده است.

به گفته این منابع جنگ هایی که رژیم سعودی دریمن، سوریه و عراق به راه انداخته است تلاشی از سوی رهبران جدید در این رژیم برای نشان دادن خود و تقویت جایگاه در داخل آل سعود و در راستای جنگ قدرت میان شاهزادگان و نشانه ضعفی است که ملک سلمان از آن رنج می برد است.

عربستان سعودی در جنگ یمن با مشکلات بسیاری روبرو است. آل سعود هنوز نتوانسته ائتلاف ضد یمن را به درستی مدیریت کند. انصارالله در یمن نیز با توجه به اینکه اوضاع داخلی این کشور چندان روبه راه نیست، هنوز وارد جنگ با عربستان نشده است.

هواپیماهای عربستانی نیز که به شیوه صهیونیست‌ها نقاط استراتژیک یمن را بمباران می‌کنند. اما این شیوه نمی تواند چندان مطلوب عربستان باشد و آل سعود با این ترفند طرفی نمی بندد.

اینک عربستان باید نگران مسائل داخلی خود نیز باشد. عربستان اگر نتواند در جنگ با یمن آنچنان که باید موفق باشد این مشکلات داخلی نیز بیشتر خواهد شد. 

جالب اینجاست که عربستان در جمع کرد نیروی نظامی زمینی با کشورهایی که با آنها ائتلاف کرده نیز مشکل دارد. مصر اوضاع داخلی خوبی ندارد و با داعش نیز دست به گریبان است و از این رو امکان حضور نظامی در یمن را ندارد.

پاکستان نیز در این میان ملاحظاتی دارد و نمی خواهد خود را فدای عربستان کند. درواقع عربستان نیز می خواهد کشورهای دیگر به جای او در یمن بجنگند و از این رو کشورهای دیگر نیز چنین مخاطره‌ای با توجه به مصالح منطقه‌ای را به جان نمی خرند؛ چراکه ممکن است دچار مشکلات افزون تری شوند.

خبری امروز در رسانه‌ها پیچید که نشان از نقطه ضعف عمیق عربستان در یمن دارد. یعنی دست و پا کردن یک نیروی نظامی برای مقابله با حوثی ها. یک کارشناس مسائل سیاسی سعودی درشبکه تلویزیونی رسمی این کشور گفت: ریاض قادر است یک میلیون عامل انتحاری را تجهیز و به یمن اعزام کند.

به گفته وی، عربستان قادر است بدون مراجعه به کشورهای بزرگ و یا سازمان ملل اعلام جنگ کرده و یک میلیون عامل انتحاری را مجهز کند.

وی همچنین با بیان اینکه «بسیاری مایلند وارد بهشت شوند» مدعی شد خود او نیز قادر است در ربع ساعت یک میلیون انتحاری را تجهیز کند».

این به این معناست که کشورهای مثل مصر و پاکستان در جنگ یمن مشارکت خاصی نخواهند داشت و از این رو عربستانی‌ها به شیوه قدیمی یعنی تروریست پروری متوسل شده اند و حتی به طور علنی از آن دم می زنند و حتی به تروریست پروری اعتراف می کنند. موضوعی که با توجه به حضور نظامی حوثی ها در یمن چندان راه گشا نخواهد بود.

به هر جهت عربستان در جنگ با یمن وارد یک بحران بین المللی شده است که بیش از پیش سیاست خارجی شکست خورده این کشور را به سمت انحطاط می کشاند. 

http://www.fardanews.com/fa/news/409982/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A8%D8%B3-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82-%D8%A2%D9%84-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D9%85%D9%86

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این همه میگفتین ارتش عربستان بی عرضه و دست و پا چلفتیه  الان خو کوبیده یمن رو !
 
ما نباید احساس خطر کنیم ؟  اگه کل عرب ها با هم جمع شن و بخوان سر خر رو کج کنن طرف ایران بنظرم جنگ سختی بشه بدتر از جنگ 8 ساله


دوست عزيز شما فكر كردي كه زمان لشكر كشي صدام به كشور عزيزمون
عراق تنهايي أين كار رو انجام داد ايا اون زمان هم همه أين كشورهاي عرب
حاشيه خليج فارس به صدام كمك نكردن ،اون زمان ما مشكلات زيادي داشتيم
كه به مراتب وضعيتمون سخت تراز الان بود و تنها جنگي بود كه تو تاريخ
دو ابر قدرت شرق و غرب هم زمان به يك طرف كمك ميكردن وطرف ديگه كه ما بوديم
هيچ كمكي دريافت نكرديم اون زمان نه تنها همه عربها بلكه بسياري از كشورهاي جهان
به صدام كمك كردن .
دوست عزيز تو أين سالهايي كه از جنگ گذشت فرماندهان ما بي كار ننشتن و حتما
براي تكرارهمچين روزي اماده هستن .
نگران اين حمله عريستان نباش اينا دارن با رسانه بازي و اينجوركارها خيلي
بزرگش ميكنن به نظر من أين حركت عريستان يك جورايي يك حركت انتحاري بود
وفكرنميكنم در اخر سودي از أين جنگ به عربستان برسه .
ببخش دوست عزيز اگه زياد حرف زدم.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 احمد العسیری سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف عربی (توفان قاطعیت) از تسلیم شدن شماری از نیروهای حوثی خبر داد. او همچنین با تاکید کرد که اکثر ایرانی‌های موجود در یمن برای حمایت از حوثی‌ها فعالیت می‌کنند و با سرنوشت شورشیان روبرو خواهند شد.

منبع : العربیه

 

 

فکر میکنم یه جنگ در پیش داریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

مدتی ست در این فکرم که مزه جهاد در یمن از مزه جهاد در عراق و سوریه هم میتونه بالاتر باشه !

 

مستقیم به قلب جهان اسلام میریم ... به سمت مکه ...کعبه ... 

 

چقدر خوب هست لحظه ای که ندای اناالمهدی سر داده میشه ما نزدیکترین اشخاص به گوینده ش باشیم ....

 

ولی در کل : ما هنوز تو یمن فعال نشدیم ! به شکلی که در عراق و حتی سوریه هستیم( سوریه به مراتب کمتر هستیم از عراق)

 

یا حق

  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

مدتی ست در این فکرم که مزه جهاد در یمن از مزه جهاد در عراق و سوریه هم میتونه بالاتر باشه !

 

مستقیم به قلب جهان اسلام میریم ... به سمت مکه ...کعبه ... 

 

چقدر خوب هست لحظه ای که ندای اناالمهدی سر داده میشه ما نزدیکترین اشخاص به گوینده ش باشیم ....

 

ولی در کل : ما هنوز تو یمن فعال نشدیم ! به شکلی که در عراق و حتی سوریه هستیم( سوریه به مراتب کمتر هستیم از عراق)

 

یا حق

 

شرمنده ولی هنوز به معنای واقعی جهاد نرسیدید که میگید "مزه جهاد"!!!! مگر جهاد هم طعمهای مختلفی داره؟! جهاد یکی هست و در راه خداست نه بیشتر نه کمتر. حالا جهاد با کمک به مردم در راستای علمی(در راه خدا) با جهاد اسلحه بدست در راه کمک به مظلومین(در راه خدا) یکی هست. وقتی میگید "میتونه بالاتر باشه" یعنی اینکه خواهان هیجان بیشتر هستید که این نیت اصلی رو ذبح میکنه!

 

قلب جهان اسلام متشکل از چندین میلیون سلفی و وهابی هست. یا باید از روی نعش همه رد شد یا باید گذاشت گذر روزگار این تفکر ملعون رو از بین ببره.
 

  • Upvote 5
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیست‌هاست با شیعیان


مرکز مطالعات عربی المستقبلیه در مقاله ای در پایگاه اینترنتی خود به بررسی توهمات حاکمان آل سعود در ماجراجویی های خود در یمن پرداخته و نوشت: در محافل واشنگتن مشخص شده است که تجاوز عربستان سعودی به یمن از ماهها پیش با همکاری سعودی ها با آمریکا طراحی شده، اما اقدام به این حمله بر اساس گام های فوق العاده در هفته‌های اخیر با مشورت آمریکایی‌ها و برخی دولت های منطقه‌ای آغاز شده است که ریاض مشارکت آن‌ها در ائتلاف به رهبری خود را اعلام کرده است. به ویژه ورود نیروهای زمینی پاکستانی به یمن بعد از تحولات میدانی که نگرانی‌ها در مورد از بین رفتن نیروهای محلی وابسته به عربستان سعودی برای تقویت جایگاه رئیس‌جمهور سابق یمن را افزایش داد، در دست اقدام بود.

از دید عربستان سعودی و متحدانش، یمن در مسیری قرار گرفت که بتواند رکن محوری در درگیری بر ضد اسرائیل باشد، این اتفاق پس از آن رخ داد که نظام اخوان المسلمین در خارطوم شکست خورد و ایجاد تسهیلات لجستیک برای ادامه امکان پایداری در فلسطین اشغالی از طریق دریای سرخ متوقف گشت.

تحلیلگران ارشد اسرائیلی به مقامات سیاسی این رژیم هشدار دادند که باید نگران حوادث یمن باشند، چرا که عربستان سعودی در یمن شکست‌ خورده و ایران پیروز شده است. روزنامه اسرائیل الیوم واضح‌ترین تحلیل را در این زمینه ارائه داده و می‌نویسد که یگان‌های کماندویی پاکستان برای حمایت از سعودی‌ها موضع ‌گیری کرده‌اند، چه کسی می‌تواند تصور کند که تنگه استراتژیک باب المندب تحت تسلط ایرانی‌ها قرار خواهد گرفت؟ روزنامه تایمز آف اسرائیل در این زمینه واشنگتن را مسئول حوادث نگران کننده در یمن دانسته و هشدار می‌دهد که نتایج عملیات نظامی عربستان سعودی احتمالاً سرنوشت ساز نخواهد بود. به نوشته این روزنامه سرخوردگی عربستان و اردن و مصر از ایران نیست، بلکه در درجه اول مسئولیت آن برعهده واشنگتن است.

آلکس فیشمن تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی صراحتاً اعلام می‌کند که جنگ عربستان سعودی در یمن در راستای منافع اسرائیل است و منافع مشترکی بین اسرائیل و عربستان سعودی و برخی دولت‌های خلیج‌فارس وجود دارد و این فرصت برای بهره‌ برداری استراتژی حیاتی امنیت رژیم اسرائیل به ‌وجود آمده است. وی تأکید می‌کند که سعودی‌ها در طول هفته‌های گذشته برای درگیری با حوثی‌ها آماده بودند و نیروهای دریایی و زمینی خود را با هماهنگی آمریکایی‌ها در طول مرزهای این کشور با یمن مستقر کردند.
روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیست‌هاست با شیعیان/ سعودی‌ها با چه توهمی به یمن حمله کردند/

پناه بردن سعودی‌ها به مداخله نظامی مستقیم در یمن خروج این کشور از روش سنتی در مداخله با قدرت نرم یا مداخله پشت پرده در تحولات منطقه با استفاده از مازاد بودجه خود از ثروت‌های نفتی به شمار می‌رود. خاندان حاکم عربستان سعودی به صورت سنتی در تأمین آن چه که تهدیدی برای امنیت خود می‌دانست، به آمریکا و دولت‌های منطقه‌ای متکی بود و ارتزاق امنیتی را به عنوان وسیله مهمی برای رسیدن به امنیت مورد توجه قرار می‌داد تا جایی که نیروهای پاکستانی و شهروندان دیگر کشورها را به صورت دائمی در اراضی خود مستقر کرده بود. این عناصر علاوه بر نیروهای آمریکایی و غربی بود که همواره در این کشور حضور داشتند.

حال این سوال مطرح است که چه اتفاق تازه‌ای افتاده که عربستان سعودی تصمیم به اتخاذ نقش منطقه‌ای جدی‌تری یا بهتر بگوییم ماجراجویی اینچنینی گرفته است تا بتواند آنچه را که عقب ‌نشینی نقش آمریکا و دست‌ برداشتن از حضور مستقیم نیروهای آن در منطقه در جنگ‌های افغانستان و عراق نامیده، جبران نماید. عواملی که باعث شده واشنگتن به درخواست‌ها و مطالبات متحدانش به ویژه عربستان سعودی برای مداخله نظامی جهت براندازی دولت سوریه پاسخ مثبت ندهد.  

روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیست‌هاست با شیعیان/ سعودی‌ها با چه توهمی به یمن حمله کردند/ناچار شدن عربستان سعودی برای این اقدام بی‌سابقه به معنی موارد زیر است:
-    عربستان سعودی حمله خود را یک اقدام پیش دستانه برای جلوگیری از توقف تسلط و نفوذ گذشته خود در اوضاع یمن می‌داند و می‌خواهد امکان تبدیل شدن این کشور به یک دولت مستقل با مواضع و تصمیم ‌گیری‌های جدا از تمایلات عربستان را از بین ببرد، به ویژه این که نیروهایی که نقش و موقعیت آن‌ها در داخل یمن تقویت شده، مانند حوثی ها از گروه‌هایی هستند که عمدتاً مواضع و رویکردهای متناقض با سیاست‌های عربستان سعودی و غرب دارند.

-    مقامات سعودی معتقدند که نمی‌توانند در صورت بروز چالش‌های داخلی یا خارجی تهدید کننده پادشاهی آنها تنها بر مداخله آمریکا یا غرب برای حمایت از بقای خود در قدرت حساب کنند، به همین علت برای کاستن از این احتمالات ناگزیر به ممانعت از ایجاد هر حاکمیت خارج از اراده و هم‌گرایی خود بویژه در کشور مجاور یعنی یمن هستند.

-    با وجود موفقیت عربستان سعودی در سال‌های اخیر به ویژه در استفاده از ثروت و منابع تبلیغاتی و ابزارهای خود در ایجاد فتنه‌های مذهبی سنی – شیعه و تحریک برای تبدیل کردن درگیری تاریخی عربی – اسرائیلی به درگیری منفعلانه ایرانی –عربی، اما این کشور در سیاست‌های کلی خود در منطقه برای ایجاد تنش‌ها و التهابات مذهبی به ویژه در دو عرصه سوریه و عراق شکست خورده است، علاوه بر اینکه تغذیه این رویکردهای فرقه‌گرایانه بعد از تبدیل شدن داعش به تهدیدی پیرامون این کشور، به سمت خود عربستان سعودی در حال بازگشت است.

-    تلاش مأیوسانه عربستان سعودی برای ایجاد ائختلاف علنی با رویکردهای مذهبی متعدد به بهانه خطر روز افزون ایران که بر اساس محاسبات ریاض تا یمن نیز کشیده شده است، به این معنی است که این کشور در تلاشی تقریباً ناامیدانه به دنبال جمع کردن آخرین فشنگ های خود برای نجات موقعیت و هیبت و سیاست‌های شکست خورده خود در منطقه است و در این راستا وارد ماجراجویی خطرناکی شده است که ممکن است درگیری‌ها را برای اولین بار به اراضی این کشور بکشاند، علاوه بر اینکه ورود به جنگ فرسایشی هزینه ‌بر با یمن نیز بعید نیست.

-    رهبران سعودی نمی‌توانند آثار روانی و مادی تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران و متحدانش در اردوگاه محور مقاومت را پس از پیروزی مذاکرات در زمینه برنامه هسته‌ای ایران کاهش داده یا از بین ببرند، شکی نیست که این تحول سیگنال‌هایی را برای ریاض خواهد فرستاد که نشانگر تقویت موقعیت نیروهای مخالف با تجاوز عربستان سعودی به یمن است.

-    به نظر می‌رسد عربستان سعودی از جنگ در یمن به دنبال رسیدن به نقش فرماندهی منطقه است، این در حالی است که این کشور در سال‌های گذشته سعی کرده با رشوه‌های مالی و ضمن استفاده از پتانسیل اماکن مقدس دینی این نقش را مصادره کند، این تلاش‌ها به ویژه در سایه پیچیدگی‌های موجود بر سر راه دولت‌های منطقه رقیب مانند مصر و ترکیه به ‌سهولت محقق نخواهد شد. این کشور بزودی متوجه خواهد شد که فقدان نیروهای میدانی فعال وابسته به ریاض در داخل یمن و همچنین عدم آمادگی دولت‌های ائتلاف برای ورود به درگیری‌های زمینی در یمن و همچنین ناتوانی این کشور در استفاده از نیروهای زمینی خود به صورت تأثیر گذار و مداوم باعث می‌شود ریاض در بحرانی واقعی وارد شود که در نهایت این کشور را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

از نکات جالب در این رابطه موضع تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله است که به ‌صورتی شتاب‌زده حمایت خود از تجاوز عربستان سعودی به بهانه تضمین وحدت اراضی یمن و حمایت از مشروعیت در این کشور را اعلام کرد. نبیل ابو ردینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان در این رابطه گفت: طوفان قاطع خاورمیانه را وارد مرحله جدید و سرنوشت سازی می‌کند که عنوان اصلی آن صف بندی ملی عربی است که زندگی را به ملت های منطقه باز می گرداند. در طرف مقابل گروه تروریستی ‌القاعده در یمن نیز مداخله خارجی در این کشور را رد کرده و داعش نیز از ترس کشته شدن عناصر مبارز خود به دست حامیان و تامین ‌کنندگان مالی خود، این حمله را مردود دانسته است.
روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیست‌هاست با شیعیان/ سعودی‌ها با چه توهمی به یمن حمله کردند/

نقش پشت پرده آمریکا در تجاوز به یمن
دولت آمریکا برای اینکه پس از خارج کردن کادر دیپلماتیک خود از یمن و بیرون بردن نیروهای ویژه از پایگاه‌های این کشور از سوی رقبای داخلی و متحدان منطقه‌ای به فرار از یمن متهم نشود، گمشده خود را در حمایت از مداخله نظامی عربستان سعودی در این کشور یافت. این در حالی بود که مقامات عربستان از چند ماه پیش به آمریکایی‌ها اصرار می‌کردند که اقدام نظامی مشترک در یمن را برای تثبیت حاکمیت وابسته به ریاض در صنعا آغازکنند. اما بعد از اینکه عربستان سعودی طرح تشکیل ائتلافی از تعدادی از  کشورهای عربی به علاوه پاکستان را در دستور کار قرار داد، آمریکا خود را از زیر بار مسئولیت مداخله مستقیم در این حمله کنار کشید. دولت اوباما در این راستا با ارائه کمک‌های لجستیک و اطلاعاتی و ایجاد ستاد برنامه‌ریزی مشترک با حضور ۱۲ عضو آمریکایی در ریاض موافقت کرد.

محاسبات واشنگتن مبتنی بر این است که متحد نگران و ناراحت خود از سستی واشنگتن در تکیه بر سیاست‌های منطقه‌ایش را راضی نگه دارد، این در حالی است که نگرانی سعودی‌ها از ادامه مذاکرات واشنگتن و تهران در زمینه برنامه هسته‌ای همچنان ادامه دارد، علاوه بر اینکه بروز جنگ محدود نیابتی فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی و دولت‌های ائتلاف جدید را بیشتر می‌کند.

با این وجود موضع دولت آمریکا از انتقادات داخلی در این کشور در امان نماند، انتقاداتی که ابراز داشتند واشنگتن اولویت یا فرماندهی در پیگیری بحران یمن را در اختیار ندارد. در این راستا جان آلترمن یکی از مسئولان ارشد مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک که از عناصر نزدیک به کاخ سفید به شمار می‌رود، ابراز داشت که تصمیم دولت آمریکا برای حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عربستان سعودی بدون مشارکت در حملات هوایی نشان می‌دهد که این کشور باب گفتگوها با حوثی ها را باز نگه داشته است تا شاید بتواند با آن‌ها به روشی برای حل این بحران بر اساس بهترین شرایط برسد.

یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها، گزارش مربوط به روزنامه نیویورک‌ تایمز تحت عنوان “معمای اهداف و ائتلاف‌های آمریکا در خاورمیانه” بود، که در آن تأکید شده است: با وجود سختی‌هایی که دولت آمریکا در تعامل با هرج‌ومرج موجود در بسیاری از کشورهای خاورمیانه با آن مواجه است، این کشور همچنان به مداخله در درگیری جدید در منطقه ادامه می‌دهد. در این راستا دولت باراک اوباما از حمله نظامی به رهبری عربستان سعودی به یمن برای شکست دادن حوثی های مورد حمایت تهران حمایت می کند، این در حالی است که خطر افزایش درگیری‌های منطقه‌ای با ایران وجود دارد.

البته آمریکا در عراق و سوریه در مبارزه با گروه داعش در صف ایران مبارزه می‌کند و حملات هوایی را در ضمن حمله برای بازپس گیری تکریت که از سوی ایران حمایت شده، انجام داده است . آمریکا در همین راستا برای فرماندهی این عملیات با ایران وارد رقابت شده است. در چنین شرایطی دولت اوباما به دنبال امضای توافقنامه‌ای با ایران برای رفع تحریم‌های اقتصادی در برابر ایجاد محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای این کشور است. این موضوع نگرانی‌های عربستان سعودی و اسرائیل را به دنبال داشت.

تحلیل این روزنامه آمریکایی اشاره می‌کند که دولت آمریکا تلاش زیادی دارد تا ساختار در هم تنیده ائتلاف‌های متزلزل و عرصه‌های متعدد درگیری‌ها را با گذشت ۴ سال از انقلاب‌های عربی همچنان حفظ نماید. این در حالی است که امیدهای رسیدن به دموکراسی که در مدت زمان کوتاهی در تمامی بخش‌های منطقه از منظر اخلاقی مشخص بود، از بین رفته و جای آن را گزینه‌های تعصبی و غیرقابل قبول  بین دشمنان و متحدان برای پر کردن خلأ حاکمیت در منطقه گرفته است. به نوشته این مقاله درگیری‌های موجود بین مجموعه ای از بازیگران داخلی و نیروهای منطقه‌ای در مسیر رقابت برای تأسیس اوضاع جدید در منطقه یا تسلط حداکثری در بخشی از منطقه دنبال می‌شود.

این تحلیل به نقل از تمارا کوفمن ویتس مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد که سیاست‌های کنونی دولت باراک اوباما مانند معمایی است که نشان دهنده عدم وجود سیاست‌های هماهنگ در این دولت است. این موضوع همچنین میزان پیچیدگی درگیری‌های قدرت موجود در منطقه را نشان می‌دهد. ویتس تأکید می‌کند که هرج‌ومرج موجود در منطقه به رقبای منطقه‌ای انگیزه و میدان بیشتری برای ورود در جنگ قدرت می‌دهد. همچنین سرعت حوادث موجود در منطقه نیز انتقادات زیادی از دولت باراک اوباما را به دنبال داشته که اعلام می‌کنند این دولت استراتژی طولانی مدتی در قبال تحولات منطقه ندارد.
روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیست‌هاست با شیعیان/ سعودی‌ها با چه توهمی به یمن حمله کردند/

رقبای دولت آمریکا اعتقاد دارند که این کشور با انتخاب وکلا و متحدان خود برای اقدام بر اساس منافعشان به هرج‌ومرج موجود در منطقه دامن زده است. شاید تقویت گروه‌های تروریستی و تعمیق فرصت‌های کشیده شدن به درگیری‌ بدون تمایل آمریکایی‌ها را نیز بتوان در این محور بررسی کرد. این گروه‌ها می‌گویند که دولت آمریکا تا مدت زمان کوتاهی پیش ‌از این از یمن حمایت می‌کرد و آن را نمونه‌ای از موفقیت حملات خود در مبارزه با تروریسم می‌نامید، اما خیلی زود دولت مورد حمایت آمریکا در صنعا شکست خورد و تلاش‌ها بر ضد عناصر القاعده تا مدت زمان نامعلومی متوقف گشت.

پیتر هارلینگ یکی از عناصر برجسته در مجموعه بحران‌های بین‌المللی می‌گوید که دولت آمریکا از حمایت از تحولات سیاسی برای ایجاد دولت در یمن و سوریه و عراق و اماکن دیگر سخن می‌گوید، اما رفتارهای آن در واقع به فروپاشی دولت‌های مرکزی در این کشورها کمک می‌کند. به این ترتیب است که در تمامی این کشورها قدرت نیروهای محلی مانند داعش افزایش پیدا کرده است تا خلأ قدرت و حاکمیت موجود در آن‌ها را پر کند، این در حالی است که این گروه‌ها اعتبار و تأمین مالی کافی برای ایجاد وحدت در میان ملت یا حاکمیت بر آن‌ها را ندارند.

هارلینگ معتقد است که با این ‌وجود واشنگتن همچنان در هر حالتی این دروغ را ترویج می‌دهد که گروه‌های داخلی موردنظر آن ها همچنان فرصت زیادی برای بازسازی دولت متحد دارند. وی می‌افزاید «نیروهای غربی نیاز دارند وانمود کنند که اوضاع بد نیست تا مجبور نشوند شکست خود را بپذیرند و مسئولیت‌های مواضع خویش را بر دوش بکشند. این در حالی است که حمله نظامی عربستان سعودی بر ضد حوثی ها نگرانی‌ها در مورد بروز جنگ نیابتی بین قدرت‌های بزرگ در منطقه خاورمیانه را افزایش داده است. البته مشخص نیست ایران به صورت مستقیم به این حمله که رهبری آن را ائتلافی از دولت‌های سنی بر عهده دارند، پاسخ خواهد داد یا نه. با این ‌وجود برخی تحلیلگران خاورمیانه اعتقاد دارند که حوثی ها ابزار دست تهران نیستند و به صورت مستقل عمل می‌کنند.»

از سوی دیگر مقامات آمریکایی روز پنجشنبه ۲۶ مارس اعلام کردند که این کشور موضوع تجهیز عربستان سعودی به هواپیماهای راداری برای هشدار سریع و همچنین انجام عملیات سوخت‌رسانی به هواپیماهای جنگی در هوا برای مشارکت در عملیات طوفان قاطع را بررسی می‌کند. مسئولان پنتاگون اعلام کردند که این موضوع حتماً بر روی میز خواهد بود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این در حالی بود که کاخ سفید نیز مدتی پیش از آن اعلام کرده بود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اجازه ارائه کمک‌های لجستیک و اطلاعاتی به عملیات نظامی سعودی‌ها در یمن را داده است. به‌ این ‌ترتیب واشنگتن تاکنون  ۱۲ نظامی خود را مأمور کرده تا ستاد هماهنگی با دولت‌های عضو ائتلاف حمله به یمن تشکیل دهند. ژنرال استفان وورین سخنگوی پنتاگون در این زمینه می‌گوید که نقش آمریکایی‌ها در وهله اول باز نگهداشتن خطوط همگرایی بین آمریکا و کشورهای خلیج فارس است.
روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیست‌هاست با شیعیان/ سعودی‌ها با چه توهمی به یمن حمله کردند/

همچنین برخی منابع پنتاگون پس از آن اعلام کردند که نیروهای دریایی آمریکا نیز با درخواست عربستان سعودی برای نجات ۲ خلبان این کشور از آب‌های خلیج عدن بعد از سقوط جنگنده‌های اف ۱۵ آن‌ها در منطقه موافقت کرده است.

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در این راستا می‌گوید که ارتش آمریکا با وجود درگیری و بی‌ثباتی در یمن با شرکای خلیجی و اروپایی خود برای تضمین باز نگهداشتن تنگه استراتژیک باب المندب به روی کشتیرانی تجاری همکاری می‌کند. ژنرال لوید اوستن در نشست مجلس سنای آمریکا در این رابطه گفت: ما ضمن همکاری با شرکای خود در شورای همکاری خلیج ‌فارس برای تضمین باز نگهداشتن این تنگه ها (باب المندب و تنگه هرمز) فعالیت می‌کنیم. وی تصریح کرد: منافع اساسی ما در تضمین کشتیرانی آزاد تجاری از طریق این دو تنگه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تأکید کرد که جان کری وزیر خارجه این کشور در دیدار روز ۲۶ مارس با همتای ایرانی خود پیش از بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس به موضوع یمن پرداخته است. جف راتکی در این زمینه گفت جان کری موضوع درگیری‌ها در یمن را با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در نشست دوجانبه‌ای بررسی کرده است، البته این موضوع محور مذاکرات انجام شده در لوزان نبود و این مذاکرات در زمینه برنامه هسته‌ای ایران بوده است. راتکی تصریح کرد: کری به صورت خلاصه در این دیدار با همتای ایرانی خود به اوضاع یمن پرداخته است، اما بگذارید تأکید کنم که این موضوع محور مذاکرات نبوده و نیست. همچنین یک مقام ارشد در هیئت مذاکره ‌کننده آمریکایی در لوزان در این رابطه گفت که موضوع یمن هیچ تأثیری در مذاکرات نداشته است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشخص است که عربستان و متحدانش دنبال شیعه و سنی کردن جنگ های منطقه ای هستند تا به این وسیله اصل جنگ را بپوشانند و تفرقه موجود در داخل خودشان را کنترل نمایند. از این رو پرهیز ایران در این بازی و تصریح مداوم در برابری و برادری شیعه و سنی در مقابله با این فتنه بسیار موثر است. چرا که عربستان و اسرائیل با این کارها می خواهند افکار عمومی و توان ما را به مسائل و جنگ هایی در زمین خودشان بکشند و از موضوع اصلی که استقلال و آزادی مردم منطقه است باز دارند و مردم منطقه به جای درگیر شدن با مشکل اصلی خود و فرار از دست حکومت های مستبدشان به دنبال جنگی غیرواقعی با ایران باشند. 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امکان حمله اعراب به کشتی های جنگی ایران در خلیج عدن و تنگه باب المندب هست...در این صورت احتمال شروع یک جنگ فراگیر بین ایران و ائتلاف عربی وجود داره.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امکان حمله اعراب به کشتی های جنگی ایران در خلیج عدن و تنگه باب المندب هست...در این صورت احتمال شروع یک جنگ فراگیر بین ایران و ائتلاف عربی وجود داره.

 

احتمالش خیلی کم است 

چون کشتی های ما طبق قطعنامه شورای امنیت ( اگر دقیق بگم ) و در آب های بین المللی نزدیک به سمت مخالف در تردد هستند و باتوجه به حساسیت های موجود کاملا بر اساس مفاد بین المللی رفتار می کنند. پس احتمال درگیری بیشتر رسانه ای است تا واقعی

 

از سوی دیگر از ناو ما را از عمد بزنند یعنی می خواهند ما را به درگیری بکشند، خب آیا منطقی است که ما وارد درگیری شویم که فقط ضرر است شویم آنهم برای هیچ؟ پس در اینجا کاملا باید هشیار رفتار کرده و سعی در پرهیز از ورود به جنگ کنیم و جواب را به سپاه قدس بسپاریم

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

البته میدونید که من برای شخصیت هایی مثل آقای مرتضی و آقای نپتون و همچون اینان بعد از کلی مطالعه پست ها و حرفهاشون دیگه اونقد وقت نمیزارم ! مگر بدونم در دیگران اثری شگرف داره اگر جواب ندیم یا بدیم !

 

بنابراین برای دوستان میگم:

 

روایت داریم که حضرت سلمان فارسی در  درجه دهم ایمان بود و بالاتر از ابوذر و عمار و....

 

در باب جهاد هم ما انواع جهاد داریم ( بله، نهایت همه جهادها به خدا ختم میشه یعنی جهاد و شهادتی ، جهاد و شهادت هست که در راه خدا باشه) 

همانگونه که ما در روایت داریم خون دانشمند از شهید بالاتره ...در نتیجه جهاد علمی یک مدل جهاد هست مثلا

 

حالا در باب جهاد در یمن و سوریه و عراق هم همینطوره ! هر یک طعمی دارند در زمانی و مکانی!

 

به عبارت بهتر منظورم اینه که نباید جهاد را از یک زاویه ساده دید و تک بعدی بود .... انواع جهاد نفس و شهوت و ...وجود داره و در هر کدام مزه ای هست ....براساس زمان و مکان

 

مثلا کسیکه در جبهه های جنوب در اوج عملیات بیت المقدس جنگیده ...یک رزمنده سپاه اسلام هست و همینطور کسی که در همون زمان در ارتفاعات بازی دراز داشته پست پدافندی میداده ....  ایشون هم یک رزمنده سپاه اسلام هست

 

ولی مزه و فیض کدام بالاتر بوده ؟

 

 

 

به عبارت بهتر باید موقعیت و مکان و شرایط و زمان را سنجید و مزه رو انتخاب کرد !

 

 

 

اینطوریاست !

 

 

الان جبهه یمن به مهمترین جبهه داره تبدیل میشه ....سلام بر لشکر یمانی

 

یا حق

  • Upvote 13
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.