reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

[b]عربستان و اسرائيل براي سركوب شيعيان يمن همكاري اطلاعاتي مي‌كنند [/b]
خبرگزاري فارس: عربستان سعودي طي قرار دادي با شركت صهيونيستي "اميچ سات " دارنده ماهواره جاسوسي توافق كرد تا تصاوير هوائي از مناطق الحوثي و پايگاه‌هاي آن در اختيار رياض و صنعاء قرار دهد.

به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري "نهرين نت "، برخي منابع سعودي از تماس‌هاي عربستان و رژيم صهيونيستي به منظور رايزني و همكاري در خصوص تحولات نظامي در مرزهاي يمن و ورود ارتش عربستان به جنگ با گروه الحوثي‌ پيش از شروع جنگ خبر دادند.
به گفته اين منابع، دو هفته پيش از آغاز جنگ عربستان با الحوثي‌ها، رياض با شركت صهيونيستي "اميچ سات " دارنده ماهواره جاسوسي توافق كرد تا به طور روزانه ارتش‌هاي عربستان و يمن را به تصاوير هوائي از مناطق الحوثي و پايگاه‌هاي آن مجهز كند.
از سوي ديگر اين منابع فاش كردند كه يك شبكه ماهواره‌اي عربي در دبي در عمليات اطلاعاتي براي ترور رهبران الحوثي دست دارد.
بر اساس اين گزارش، اين شبكه عربي كه عربستان حمايت مالي آنرا بر عهده دارد با "محمد عبدالسلام " سخنگوي رسمي الحوثي تماسي برقرار كرد و در حالي كه تماس مستقيم از اين ماهواره پخش مي‌شد، دستگاههاي اطلاعاتي ارتش عربستان در تماس با سازمان جاسوسي موساد خواستار شناسائي مكان محمد عبدالسلام در منطقه رازح شدند و سريعا مكان او را شناسائي كردند و سريعا فرماندهان نظامي عربستان دستور بمباران دفتر رسانه‌اي الحوثي‌ها را صادر كردند اما محمد عبدالسلام خارج از دفتر بود.

لينك خبر : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8809031006

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]الان شبکه خبر داشت می گفت که جنگند های حوثی از ورود جنگنده های عربستان به خاک یمن جلوگیری کردند!!!!!!!!!!!!!!!!! حالا جنگنده های این دوستان یمنی چی هست که تونسته در مقابل اف-16 ها و تورنادو های عربستان عرض اندام کنه؟ کلا فکر نمی کنم خبر حقیقت داشته باشه! فکر نمی کنم هرچی باشند از میگ-23 بهتر باشند![/quote]

اگر خبر صحت داشته باشه باید به معنای دیگر جنگنده توجه کرد یعنی جنگجویان یمنی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]الان شبکه خبر داشت می گفت که جنگند های حوثی از ورود جنگنده های عربستان به خاک یمن جلوگیری کردند!!!!!!!!!!!!!!!!! حالا جنگنده های این دوستان یمنی چی هست که تونسته در مقابل اف-16 ها و تورنادو های عربستان عرض اندام کنه؟ کلا فکر نمی کنم خبر حقیقت داشته باشه! فکر نمی کنم هرچی باشند از میگ-23 بهتر باشند![/quote]

اگر خبر صحت داشته باشه باید به معنای دیگر جنگنده توجه کرد یعنی جنگجویان یمنی.[/quote]

حرف شما کاملا درست برادر! icon_rolleyes :( عجب! ما فکر کردیم منظورش fighter جنگنده است! :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر اين ديكتاتور فعلي يمن كنار بره چه اتفاقي ميافته؟ جنگ تموم ميشه؟ حقوق ساكنين شمال يمن رعايت مي شه؟ يا اوضاع بدتر مي شه؟
امكان ورود آمريكايي ها به اين جنگ چه قدر هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگر اين ديكتاتور فعلي يمن كنار بره چه اتفاقي ميافته؟ جنگ تموم ميشه؟ حقوق ساكنين شمال يمن رعايت مي شه؟ يا اوضاع بدتر مي شه؟
امكان ورود آمريكايي ها به اين جنگ چه قدر هست؟[/quote]
به نظر من که آمریکا وارد این جنگ نمیشه...چون هم توانشونداره (با در نظر گرفتن جنگ عراق و افغانستان)، هم بودجشو.
سیاست آمریکا الان از نوع تفرقه بیانداز ، حکومت کن هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وی ادامه داد: آنها با استفاده از احساسات و عواطف مردم ما می خواستند موضوع را از مبارزه با اسرائیل و خطر این رژیم به نقطه ای ببرند که اصولا اهمیت چندانی ندارد.

رسا: حجت الاسلام مهدی طائب درگیری های یمن را توطئه صهیونیسم و یهودیان جهت انحراف افکار عمومی از جنایات اسرائیل دانست.

حجت الاسلام مهدی طائب، استاد حوزه و دانشگاه ضمن تحلیل اتفاقات و درگیری های کشور یمن گفت: در اینجا چند بحث است که باید به آن توجه کرد. اینکه رسانه ها اعلام می کنند شیعیان در یمن مورد تعرض قرار گرفته اند غلط است زیرا شیعه به کسی اطلاق می شود که 12 امام را قبول داشته باشد.

وی افزود: افرادی که در یمن مورد تعرض و هجمه قرار گرفته اند زیدی مسلک و از دایره شیعه بیرون هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در تحلیل خود از هدف استکبار جهت رسانه ای شدن این اتفاقات نیز گفت: رسانه ای کردن این موضوع و القا آن به شیعیان توسط خبرگزاری های تحت سلطه صهیونیسم نوعی ایجاد جنگ و یا جنگ نمایی بین شیعه و سنی است.

وی بیان داشت: رسانه های بین الملی، آمریکایی و صهیونیستی با بزرگنمایی این حوادث می خواهند جریانات اسرائیل و جنایات این رژیم در غزه که دنیا به سمت محکوم کردن آن می رفت تحت شعاع قرار دهند و افکار عمومی دنیا را مشغول حوادث دیگری بکنند.

حجت الاسلام طائب اضافه کرد: آنها به نحوی می خواهند پای ایران را در داستان صعده باز کنند در حالی که این مساله یک موضوع فرعی است.

وی ادامه داد: آنها با استفاده از احساسات و عواطف مردم ما می خواستند موضوع را از مبارزه با اسرائیل و خطر این رژیم به نقطه ای ببرند که اصولا اهمیت چندانی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اختلاف عربستان و یمن یک اختلاف مرزی است و ربطی به شیعیان ندارد، تاکید کرد: اگر قرار بود اختلاف این دو کشور شیعیان باشند، شیعیان دوازده امامی که در مناطق شرقی عربستان زندگی می کنند باید در اولویت مقابله باشند در حالی که ما هیچ گونه تقابلی در آنجا نمی بینیم.

وی بیان داشت: این مسائل یک بازی سیاسی است که راه انداخته اند.

حجت الاسلام طائب ادامه داد: صهیونیست ها معمولات قضایایی را که می خواهند بواسطه آن ذهن دنیا را مشغول کنند، در محدوده یمن انجام می دهند و معمولا ناوهای آمریکا نیز در این محدوده مورد هدف قرار می گیرند و بعد هم اعلام می کنند که القاعده این کار را کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صهیونیست ها، عربستان و یمن را سرکار گذاشته اند گفت: ما از دید انسانی که یک عده انسان بی گناه در این حوادث کشته می شوند از مردم یمن دفاع می کنیم اما نباید بازی این جریانات را بخوریم.

حجت الاسلام طائب در بخش دیگری از سخنانش خواستار هوشیاری و دقت بیشتر رسانه ها جهت انعکاس رویدادهای کشور یمن شد و گفت: ما در اطلاع رسانی و انعکاس این اتفاقات نباید بازی جریانات خبری دنیا را بخوریم.

وی تاکید کرد: رسانه ملی نیز اگر می خواهد اخبار این حوادث را منعکس کند باید توجه کامل به قضایا داشته باشد و اگر خبرنگار خودشان حوادث را دید نسبت به نقل و انعکاس آن اقدام کند نه اینکه ترجمه اخبار را از شبکه های بین المللی بگیرد و بعد از مدتی معلوم شود که بازی خبری خورده ایم.

لينك خبر : http://asriran.com/fa/pages/?cid=91794

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بارها جلوي خودم رو گرفتم تا زياد در مبحث يمن شركت نكنم ولي با توجه به برداشتهاي مختلف و حتي مذهبي مجبورم كه نكاتي رو متذكر بشم. (اگر وقت و حوصله اون بود امشب مينويسم.)

فقط در اين حد بگم هدف اين جنگ بين ژنرال يمني و شيعيان حوثي، جنگ داخلي ويا مذهبي نبود!
[color=red]بلكه اين سناريو مختص عربستان در درجه اول و در درجات بعدي اصلاح سيستم حكومت يمن و يا تجزيه مجدد هست. با اين جنگ عملا ال سعود رو در سرازيري سقوط رها كردن !!![/color]
( به نوعي به هيكل اين حكومت گند زدن ). سناريو بي نقص بود....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جدیدا که به خودشون جرات دادند که حتی بگند می خواهیم سفارت ایران رو تعطیل کنیم!!! به نقل از الوطن این کار قراره در یمن و چند کشور عربی!!! انجام بگیره! امیدوارم که رابطه با عربستان قطع بشه تا حداقل این همه سرمایه به جیب این کشور دشمن سرازیر نشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جدیدا که به خودشون جرات دادند که حتی بگند می خواهیم سفارت ایران رو تعطیل کنیم!!! به نقل از الوطن این کار قراره در یمن و چند کشور عربی!!! انجام بگیره! امیدوارم که رابطه با عربستان قطع بشه تا حداقل این همه سرمایه به جیب این کشور دشمن سرازیر نشه![/quote]

ايران از نتايج دست دهم هست جناب ليچ. حسابش رو بكنين چند ماه قبلش به عربستان بمب فسفري ميدن. جنگ در طول مرز ، استفاده عربستان از فسفري و صحنه هاي تكان دهنده ، انزجار بعضي از كشورها ..... كار بي نقص و عالي بود. منتها دير فهميد. عربستان زماني فهميد كه تا كمر فرو رفته.

طي مذاكراتي كه عربستان با كشورهاي عربي ديگه كرده قراره طي چند روز علي عبدالله صالح رو بردارن icon_rolleyes
كه اين دفعه ايشون دست بر نخواهد داشت و ممكنه كل ماجرا 180 درجه عوض بشه ( مثل اينكه قرار بود شب مطلب بفرستم. :| )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنای جنگ افروزی غرب و تفکر صهیونیستی (فراماسونی) اینه که جنگ مذهبی بزرگی راه بیندازند و در آخر بیایند و همه چیز رو از طرف ادیان بدونند و بدین ترتیب همزمان تمامی ادیان جهان رو از بین ببرند ...


ایران فعلا به هیچ جنگی وارد نمیشه تا زمانی که بنای این درگیری ها جنگ های تفرقه افکنانه مذهبی و قومی (عربی عجمی) باشه ...

اما ممکنه یه روزی اسراییل رو مثل زبح کردن شتر در هم بکوبه ...


(میدونید شتر رو چطوری زبح میکنند !؟ ) :

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote](میدونید شتر رو چطوری زبح میکنند !؟ ) :[/quote]

وريور جان بلد نيستيم. بابا قصاب كه نيستيم. icon_rolleyes
ولي خواهش اكيد دارم كه اسم شتر زحمتكش رو با اينها يكي نكن. بايد مثل سگ كشتشون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...


آرمانی عزیز .

مثال کشتن شتر ...

زبح شتر و بریدن گردن کلفت و تنومند اون خیلی سخته ! و این حیوان با این ابعاد بزرگ وقتی بخوان گردنش بریده بشه خیلی دست و پا میزنه و اجازه بریدن گلوش رو نمیده ! ...
اما از روش راحتی برای این کار استفاده میکنند :

یه خنجر کوتاه وکوچک نوک تیز با یک ضربه به رگ گردنش میزنند ... شتر بیچاره راه میفته و تلو تلو میزنه تا خون بدنش کامل خارج بشه در حالی که هنوز زنده است ... وقتی خون بدنش کامل خارج شد میفته زمین اینجا سرش رو میبرند بدون اینکه شتر از جاش تکون بخوره ...

سگ مثل سختی بود ! چون هفتا جون داره ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام ...


آرمانی عزیز .

مثال کشتن شتر ...

زبح شتر و بریدن گردن کلفت و تنومند اون خیلی سخته ! و این حیوان با این ابعاد بزرگ وقتی بخوان گردنش بریده بشه خیلی دست و پا میزنه و اجازه بریدن گلوش رو نمیده ! ...
اما از روش راحتی برای این کار استفاده میکنند :

یه خنجر کوتاه وکوچک نوک تیز با یک ضربه به رگ گردنش میزنند ... شتر بیچاره راه میفته و تلو تلو میزنه تا خون بدنش کامل خارج بشه در حالی که هنوز زنده است ... وقتی خون بدنش کامل خارج شد میفته زمین اینجا سرش رو میبرند بدون اینکه شتر از جاش تکون بخوره ...

سگ مثل سختی بود ! چون هفتا جون داره ...[/quote]

چقدر جالب مثال رو زدي. افرين.افرين...
دقيقا تحليلي كه ميخوام بنويسم به نوعي اين مثال كار رو راحتتر ميكنه. ولي بد قول شدم.
خبر ديگه اينكه از اقا مصطفي قول گرفتم كه تحليل خوبشون رو كه در پي ام اندكي صحبتش شد در اين تاپيك بيارن.انشاالله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اما ممکنه یه روزی اسراییل رو مثل زبح کردن شتر در هم بکوبه ...


(میدونید شتر رو چطوری زبح میکنند !؟ ) :[/quote]

دقیقا این کار رو ایران انجام داده

حزب الله داره خون اسرائیل رو می مکه و حماس خاری شده که چشم اسرائیل رو داره در میاره


در مورد یمن هم باید بگم درسته که 4 امامی هستن ولی کسی که حسین رو داره به بقیش هم می تونه برسه

مخلص کلام اینکه فقط شیعیان علی می تونند با دست خالی دو تا ارتش مسلح رو به زانو در بیان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=cyan]با سلام به دوستان از جمله armani عزیز و worior محترم با تحلیل های جالبش که مارو یاد آقا مصطفی میندازه
[/color]
[color=darkblue]دوستان اگر سری به جنگهای نادر شاه افشار بیندازید نبردی بود که در آن از دو سو به نادر شاه اعلان جنگ شد نادر شاه با یک طرف ضمن قبول شرایط و تحمل تو هین صلح کرد و به طرف دیگر لشگر کشی کرد که اتابکان بودند و شکست سختی به انها تحمیل کرد و بعد به سمت عثمانیها لشگر کشی کرد [/color]

[color=green]قضیه ما با این اعراب و اسرائیل دقیقا همین است که اللحساب باید با این دو دشمن این کار را کرد که تسویه حساب کامل ما با این اعراب باشد تا روشن کردن تکلیف اسرائیل نژاد پرست
[/color]

[color=brown]فعلا صلح و دوستی با دشمن عربی بعد جنگ مخاسمه با ملعون وهابی[/color]


[color=olive]سیاست های درست مسئولان نظام بالاخره با روحیات من سازگار شد [/color]

[color=indigo]بنده که موافق این بودم که اول تکلیف با اعراب وهابی نه سونی روشن شود بعد با اسرائیل ولی ماده محرکه اعراب ضد ایرانی اسرائیل ملعون هستش که باید با پاک کن استقامت و صبر از روی نقشه پاک بشه در اون صورت اعراب خودشون حساب کار دستشون میادکه با کی طرفن
البته الان هم حساب کار دستشون هست اگر صندلی یک پایه پوسیده زیر پاشون و طناب گره خورده دور گردنشونو بتونن ببینن icon_rolleyes
[/color]
[color=cyan]با تشکر [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.