RezaKiani

نبرد دریایی لاذقیه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تاریخ:7 اکتبر1973(جنگ رمضان)
محل: آبهای ساحلی بندر لاذقیه ، سوریه
نتیجه: پیروزی نیروی دریایی اسرائیل

متخاصمین
نیروی دریایی اسرائیل نیروی دریایی سوریه

فرماندهان
میخائیل بارکایی ناشناس

استعداد رزمی
6 فروند ناوچه 13 فروند ناوچه

تلفات
بدون تلفات 1 فروند مین جمع کن؛1 فروند قایق اژدرافکن؛3 فروند ناوچه موشک انداز

نبرد لاذقیه در جریان جنگ 1973 اعراب- اسرائیل روی داد و آن را می توان یکی از مهم ترین نبردهای دریایی تاریخ محسوب کرد. در این نبرد برای اولین بار ناوچه های اسرائیلی از دستگاه اختلال گر الکترونیکی برای کورکردن رادارهای ناوچه های سوری استفاده کردند. از نبردلاذقیه به بعد فصل جدیدی در نبردهای دریایی مدرن گشوده شد.

پیش زمینه
پس از جنگ 1967 -که با حمله غافلگیرانه اسرائیل به کشورهای عربی به پایان رسید- اسرائیل و مصر درگیر یک جنگ غیر رسمی و فرسایشی شدند. در روز 20 اکتبر 1967 و در طی اقدامی که تمام ناظران نظامی جهان را غافلگیرکرد، چند فروند ناوچه موشک انداز مصری توانستند ناوشکن اسرائیلی "ایلات" را در سواحل پورت سعید غرق کنند.
این ناوچه ها که ساخت شوروی سابق بودند و از موشکهای استایکس استفاده می کردند ثابت کردند که دیگر دوران ناوچه های توپدار به سر آمده است و با ورود موشک به معادلات رزمی باید فصل جدیدی را در نبردهای دریایی بازکرد.
با توجه به این تجربه، اسرائیل شروع به تحقیق درباره سیستمهای اختلال کننده الکترونیک کرد و زمانی که حمله غافلگیرانه مصر و سوریه در سال 1973 آغازشد آنها توانسته بودند تعدادی از این دستگاه ها را به صورت عملیاتی در ناوگان خود بکارگیرند.
در آن دوران، نیروی دریایی کشورهای عرب به پیشرفته ترین ناوچه های موشک انداز بلوک شرق یعنی ناوچه های "اوزا" مجهز شده بودند. به علاوه، سوری ها توانسته بودند نیروی دریایی خود را به شناورهای مدرن ساخت ایتالیا نیز مجهز کنند. این نیرو قادر بود تا هر حریفی را از سرراه خود کناربزند.
در مقابل، ناوچه های نیروی دریایی اسرائیل قدیمی بوده و مدتها بود که تحت تعمیر قرارنگرفته بودند. اسرائیلی ها به خوبی آموزش ندیده بودند و می توان نیروی دریایی آن روز اسرائیل را یک نیروی دریایی دست پنجم دانست.
مصری ها و سوری ها در دریا کاملا بر اسرائیل برتری داشتند ولی به خاطر درگیرشدن در نبردهای زمینی از توجه به برتری خود در دریا بازماندند. آنها تصمیم گرفتند تا درجایی با دشمن درگیر شوند که برتری خود را در آنجا بارها ثابت کرده بود.

در اولین روز از آغاز جنگ دریایی اسرائیل تصمیم گرفت تا قایقهای موشک انداز نیروی دریایی سوریه را فریفته و با بیرون کشیدن آنها از پایگاه ها و بنادر آنها را هدف قراردهد. چند چیز این مسئله را برای اسرائیلی ها دشوار می ساخت:
• در آن زمان موشک اسرائیلی ضدکشتی "گابریل" هنوز قابلیتهای خود را ثابت نکرده بود و توانایی آن در هدف قراردادن یک هدف واقعی ناشناخته بود.
• برد موشک گابریل تنها نصف موشکهای استایکس روسی بود که در ناوچه های موشک انداز سوریه بکارگرفته می شدند.
• سیستم جنگ الکترونیکی که اسرائیل آن را برای مقابله با استایکس توسعه داده بود در هیچ درگیری واقعی استفاده نشده بود. اگر این سیستم در عمل از کار می افتد خدمه ناوچه های اسرائیلی خوراک ماهی های مدیترانه می شدند.

نبرد
با وجود شک و تردیدها، یک روز پس از آغاز جنگ یک گروه رزمی اسرائیلی در 2 ستون و به صورت مستقیم به سوی بندر لاذقیه سوریه به راه افتادند. هر ستون شامل 3 فروند ناوچه موشک انداز می شد. ستونهای اول و دوم به موازات هم و به صورت مستقیم به سوی بندر حرکت می کردند و چند قایق گشتی اسرائیلی نیز در جنوب بندر به انتظار نشتسته بودند. ناوچه های اسرائیلی در صفحه رادار خود هدفی را دیدند که از سوی ناوگان اسرائیل حرکت می کرد. ناوچه های اسرائیلی که از نیت شناور ناشناخته ناآگاه بودند با توپهای 76 میلیمتری خود آن را زیر آتش گرفتند و پاسخ خود را با آتش نامنظم توپ 40 میلیمتری دریافت کردند.

افسر فرمانده میدان -میخاییل بارکایی- به ناوچه "هانیت" دستور داد تا از ستون خود خارج شود و به جنگ قایق اژدرافکن سوری -که اکنون شناسایی شده بود- برود. هانیت از دور بر روی شناور دشمن آتش گشود و به سادگی آن را غرق کرد.
اسرائیلی ها به حرکت خود ادامه دادند و اینبار در فاصله 25 کیلومتر شمال شرقی خود یک شناور دیگر را با رادار رهگیری کردند. یکی از ناوچه های اسرائیلی یک تیر موشک گابریل به سوی ناوچه سوری شلیک کرد. ناوچه سوری به سرعت به سمت ساحل گریخت و از برد موشک دور شد. شناور سوری وارد برد موشکهای ناوچه "رشف" شد و این ناوچه با شلیک یک موشک گابریل در فاصله 18 کیلومتری مین جمع کن سوری را به اعماق آب فرستاد. ناوگان اسرائیل حرکت خود را به سمت بندر ادامه داد اما می دانست که این درگیریها تنها پیش درآمد نبرد هستند و حریف اصلی آنها ناوچه های موشک انداز دشمن هستند.

باردیگر 3 هدف بر روی صفحه رادار آشکارشدند. یکی از آنها یک فروند ناوچه اوزا و 2 تای دیگر ناوچه های کلاس "کومار" بودند. ناوچه های سوری همانطور که به سمت ناوگان اسرائیل حرکت می کردند موشکهای خود را در فاصله ای به سوی حریف شلیک کردند که هیچ کاری از دست اسرائیلی ها برنمی آمد. به هرحال، با نزدیک شدن موشکها اسرائیلی ها چف های خود را در هوا رها کردند و دستگاه های جنگ الکترونیک نصب شده بر روی ناوچه هایشان را روشن کردند تا با ایجاد تصاویر دروغین موشکهای شلیک شده را بفریبند.
با نزدیکترشدن موشکها، اسرائیلی ها فهمیدند که سیستمهای جنگ الکترونیک شان به خوبی کار می کنند. استایکسها یکی پس از دیگری به درون آب افتادند و هیچکدام به ناوچه های اسرائیلی اصابت نکردند. حال ناوگان مهاجم می توانست به اطمینان بیشتری راه خود را ادامه دهد.
تاکتیک اسرائیلی ها ساده بود. به صورت پنهانی به دشمن نزدیک شو و اجازه بده تا در فاصله دور موشکهایش را شلیک کند. از سیستمهای جنگ الکترونیک خود برای منحرف کردن موشکهای دشمن استفاده کند و زمانی که به نزدیک هدف رسیده ای دیگر دشمن زمانی برای دفاع از خود در اختیار ندارد.

در حالیکه کومارها برای دفاع از بندر به سرعت به سوی ساحل چرخیدند ناوچه اوزا به سوی اسرائیلیها خیز برداشت. برای کومارهادیگر خیلی دیر شده بود. ناوچه های اسرائیلی با حداکثر سرعت نزدیک می شدند و درحالیکه سعی می کردند 2 موشک استایکس دیگر را از راه بدرکنند موشکهای گابریل خود را به سمت ناوچه های سوری شلیک کردند. کلاهک 150 کیلوگرمی گابریل برای ناوچه های کوچک سوری بیش ازز حد بزرگ بود و هر 3 ناوچه پس از اصابت موشک بلافاصله غرق شدند. پس از نبرد، نیروی دریایی سوریه عملا تا پایان جنگ در بنادر خود حبس شده بود. درخت جنگ الکترونیک به بارنشسته بود.

نتیجه
نبرد لاذقیه دو چیز را برجهانیان آشکار ساخت. اول اینکه نیروی دریایی اسرائیل توانست خود را نیرویی مقتدر و در حد نیروی دریایی و زمینی اسرائیل مطرح کند. این پیروزی زمانی به دست آمد که نیروی هوایی و زمینی اسرائیل حرفی برای گفتن نداشتند و نمی توانستند لاف پیروزی بزنند.
دوم اینکه ثابت شد در نبردهای دریایی آینده سلاح و موشک تنها عامل پیروزی نیست و این تجهیزات الکترونیکی هستند که در نبردهای مدرن حرف آخر را می زنند.
در این نبرد قدرت قایقهای سریع موشک انداز و تاثیر روشهای مقابله با موشکهای دشمن به جهان نشان داده شد. اکنون دیگر آشکارشده بود که شناورها می توانند با استفاده از چف و تجهیزات جنگ الکترونیک خود را در صحنه خطرناک جنگهای موشکی حفظ کنند. امروزه چنین تجهیزاتی از اجزای جدانشدنی تمام شناورهای مدرن جهان به حساب می آیند.
موشک گابریل اگرچه بردی محدود داشت اما ثابت کرد که می تواند اهداف کوچک را به سادگی یافته و هدف قراردهد. امروزه نمونه های مختلف این موشک را می توان در زرادخانه کشورهایی چون آفریقای جنوبی، تایوان، سنگاپور، شیلی، اکوادر، مکزیک، سریلانکا،کنیا و حتی شاید چین یافت.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Battle_Latakia.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا
دست شما درد نكند مقاله خوبي بود. آيا مشخص است كه ناوچه هاي نيروي دريايي اسراييل از چه كلاسي هستند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از رضا جان..
كلا اين موشكهاي استايكس تجربه تاريخي و قابليت چنداني از خود بجز برد به نمايش نگذاشته اند ! معمولا موشكهاي ضد كشتي فاصله بين كشتي و سطخ آب يعني پايين هدف را به جهت عبور نكردن از بالاي كشتي هدف ميگيرند . با اين فرض كشتي ها براي فريب اين موشكها از چندين كره فلزي كه به با توجه به حركت موشك به سمت كشتي به جهتي پرتاب مي كنند و روي آب قرار ميگيرند كه بخوبي امواج صاتع شده از موشك را بازتاب ميدهند . اين موشك استيكس هم كه از رادار فعال استفاده ميكنه پس براحتي گول ميخوره البته اين گوي هاي فلزي بايد با فاصله زيادي در جلوي مسير ورود موشك پرتاب شوند ! كه به احتمال زياد موشك اولين كشتي يا همون كره ها رو هدف ميگيره و به آب فرو ميره !
كلا رادار و سيستم هدايت اين موشك خيلي مزخرفه ٬ و فقط بدرد زدن سواحل اسكله ها يا كشتي هاي غير نظامي ميخوره البته خيلي تو اينجور موارد بدرد ميخوره.

در ضمن اون موشك گابريل رو نميشه گفت كه قابليت ويژه اي داره بايد بگيم ناوهاي سوري اقدامي در برابرشون انجام ندادند!البت برد محدودش هم بايد دليل خاصي داشته باشه ! رضا جان ميتوني سيستم هدايت اون رو بگي .
شباهت زيادي هم به موشك اگزوست داره.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_gabriel3.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام رضا جان

از بس ما رو عادت به مطالب متنوع دادی حالا هر روز منتظر مطالب جدیدت هستیم. فرصت کمی هست ولی دوست دارم دقیق و کامل بخونم و در حد دانش ناقص خودم نظر بدم. فعلا میگم دستت درد نکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1- سینا خان سلام. این نبرد در حدود 50 سال پیش انجام شده و من نمی دونم که اون موقع اسرائیل از چه جور ناوچه هایی استفاده می کرده اما الان از ناوچه های ساعر استفاده می کنه. هر چه هست که ظاهراشناورهای سبکی بودند به ظرفیت محدود.

2- آقای واریور درباره استایکس (یا به قول بعضی استیکس) حق با شماس. موشک چندان پیشرفته ای نیست. ولی در جنگ نفتکشها از سوی هر دو طرف به صورت گسترده ای بکار گرفته شد. این موشک گابریل هم چیزی درباره اش نمیدونم. راستش تخصص من موشک نیس و بقیه دوستان باید درباره اش نظر بدن ولی تا اونجا که من می دونم الان ورژن جدیدش اومده. این سوریها هم عملی درباره اش انجام ندادند چون هنوز رسم نشده بود که دربرابر موشک کاری بکنند. این قضیه تازه بعد از همین نبرد رسم شد.

3- در مورد اگزوست می دونم که موساد یکی اش رو از شیلی تونست با رشوه دادن بخره. شاید ازش در طراحی های گابریل استفاده شده باشه. البته این خرید جریانش مال بعد از این جنگ 1973 هست.

4-آرمانی عزیز شما لطف دارید. کپی پیستش کنید توی ورد بعد سر فرصت بخونید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبی بود
عراق ناوچه های اوزا داشت درسته؟
اگه اشتباه نکنم تو مقاله ای که در مورد شهید خلعتبری بود نوشته شده بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين موشك كه به نظر شما به درد نميخوره ناوچه ي قهرمان ژيكان رو غرق كرد
اين اون رو بهينه سازي كرده و برد اون رو به 300 تا 500 كيلومتر رسونده
البته بهينه سازي هايي در زيمنهي مقابله با جنگ الكترونيك - ژرواز بلند تر روش انجام شده
اتفاقا سر جنگي 300 كيلوگرميش كار ماسكيت رو انجام ميده منتها ارزون تر تموم ميشه
اگه به عكس مجله ي نرم افزار دقت كرده باشين اگه موشك براي اولين بار هدف رو ژيدا و ترك كرد
ميشه روش قفل كنه بدون اينكه هدف ديگه اي رو ببينه
اين به برنامه نويسي نرم افزاري مربوطه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين ناوچه هاي سوري در اون زمان هيچگونه تجهيزات جنگ الكترونيك نداشتند؟؟

بعدشم نوشته شده كه سوريه از شناورهاي ساخت ايتاليا هم استفاده كرده

جالبه كه در اون زمان سوريه از متحدين شوروي و كلا جزو حمايت كشورهاي بلوك شرق بود و

از تسليحات ساخت بلوك شرق استفاده ميكرده..

چطور ايتاليها حاضر شده به اونها تجهيزات پيشرفته بفروشه كه عليه اسراييل استفاده كنن؟؟

البته گويا از هليكوپتر هاي ضد تانك ساخت فرانسه هم استفاده ميكردن..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون رضا جان دستت درد نکند.

البته ببخشید هنوز مطلب رو نخوندم و بنابراین فعلا نظری ندارم ان شاء ا... عمری بود بخونیم و ببینم چی هست. icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1- م نگفتم این موشکهای کرم ابریشم یا به قولی استایکس به درد نمی خوره. در زمان خودش بهترین تکنولوژی بوده و همون جور که در متن اومده در درگیرهای دریایی بین مصر و اسرائیل برای اولین بار تونستند با همین موشکها ناوشکن اسرائیلی ایلات رو بفرستند ته دریا. ولی همون جوری که در متن اومده این موشکها به راحتی توسط ابزار جنگ الکترونیک منحرف می شوند. اما یادتون باشه که با بهینه سازی همین موشکها می شه به خیلی جاها رسید.

2-هم عراق ناوچه اوزا داره و هم ایران نمونه های چینی اش رو پس از جنگ خریده . اینجا رو ببینید:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7205&postdays=0&postorder=asc&start=0
در کل اوساها در دهه 80 دیگه منسوخ شده بودند و همون جور که در جنگ ایران و عراق دیدیدم حرف چندانی برای گفتن نداشتند. اونجایی که ناوچه های ایرانی وارد عمل می شدند اوساها تقریبا هیچ کاره بودند. موشکهای استایکس هم همین جور ایرانی ها در جنگ با عراق بارها اونها رو منحرف کردن در صورتیکه موشکهای پیشرفته تر اگزوست به سختی منحرف می شدند و توی جنگ فالکلند پوست انگلیس رو کندند.

3- نه تنها ناوچه های سوریه بلکه بقیه ناوچه های دنیا هم ابزار جنگ الکترونیک نداشتند و همون جور که در متن امده اسرائیل اولین کشوری هست که شناورهاش رو به این ابزار مجهز کرده.

4- کلا ایتالیا در زمینه ساخت شناورهای رزمی و صادرات اونها سابقه ای طولانی داره. بیشتر افراد نیروی دریایی ایران هم در زمان رژیم محمدرضاشاه پهلوی به اونجا فرستاده می شدند برای دوره.

5- قضیه هلیکوپترهای فرانسوی مال دهه 80 هست و این جنگ مال دهه 70.

6- مرسی از توجه دوستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله القاسم الجبارین

سلام دوستان

اینبار به بررسی نبرد دریایی یوم کیپور خواهیم پرداخت

این نبرد از چند جهت دارای اهمیت است و شاید مهمترین آنها اینست که برای نخستین بار ناوهای موشک انداز با هم درگیر شدند و با استفاده از موشکهای سطح به سطح به نبرد پرداختند.همچنین در7اکتبر یکی از منحصر بفردترین نبردها میان اسراییل و سوریه در دریا انجام شد.اسراییل پیروزی چشمگیر خود را مدیون قایقهای کوچکتر و سریع تر و سیستمهای ECMنیرومندتر است و سوریها مغلوبیت خود را مدیون دست کم گرفتن حریف.نیروی دریایی اسراییل که اعراب آنرا گوسفند مینامیدند باعث شد نیروی دریایی اعراب در مدیترانه ساکن بماند و دست اسراییل در حملات باز تر شود.نام این نبرد اللاذقية میباشد.

نقشه نبرد دریایی اللاذقية
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/600px-Battle_Latakia_en_svg.png[/img]

7ام اکتبر نیروی دریایی مصر نیز همچون همتای سوری خویش شکست را پذیرا شد.ناوچه های اسراییلی با قاطعیت از سد مصر گذشتند و تعداد نامعلومی ملوان مصری را کشتند.اسراییل نیز یک ملوان تلفات داد!!در این جنگ نیزECMموجب منحرف شدن موشکهای مصری شد.این دو نبرد جریان جنگ را شدیدا تغییر داد.نام این نبرد بلطيم میباشد

نقشه نبرد بلطيم
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Battle_baltim_en.JPG[/img]

تا شب21اکتبر حملات کماندوهای اسراییلی برای غرق کردن قایق های کومار ناکام ماند اما بعد از 4حمله آنها موفق شدند هرچند دو نفر نیز از دست دادند.آنها موفق به غرق یک قایق اژدرانداز/یک قایق گارد ساحلی/یک ناوچه موشک انداز و یک مخزن نفت شدند.

به گفته منابع غربی اسراییل هیچ ناوی را از دست نداد.52موشک ساخت شوروی به سمت ناوهای رژیم صهیونیستی شلیک شد اما حتی یک فروند نیز به هدف نخورد.در حالی که اسراییل 7ناوچه موشک انداز و 4 ناوچه اژدر انداز و تعداد بالایی نیرو و سوریه 5قایق موشک انداز و یک مین جمع کن وتعداد بالایی نیرو از دست داد از اسراییل تنها3نفر کشته و7 نفر زخمی شدند.

با باز شدن دست اسراییل نیرویی دریایی اسراییل با توپهای76میلی متری اسراییلی به تاسیسات رادارها و حتی سامانه های سام مصر و سوریه حجوم برد.مصر با بستن کانال سوئز و باب النمدب جلوی صادرات نفت و گاز به اسراییل را گرفت این تنگه اهمیت زیادی داشت و سالانه 18میلیون تن نفت ز این تنگه عبور میکرد.شاه ملعون ایران نفت اسراییل را تامین کرد :? icon_biggrin :mrgreen: بعد از مین گذاری مصر در این دو کانال دو نفت کش48000و2000تنی در باب المندب به مینها اصابت کرده و غرق شدند.

نتیجه:پیروزی اسراییل در دریا تاثیر منفی زیادی روی اقتصاد اعراب گذاشت.نیروی دریایی اسراییل تا پایان جنگ با محاصره و فرماندهی مطلق بر دریا بر نتیجه جنگ تاثیر گذارد.

منبع:[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur_War#At_sea]http://en.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur_War#At_sea[/url]

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

منتظر نظرات دوستان در مورد این نبرد هستم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چيزي که در اين نبرد جالب هست اصابت نکردن اکثر موشک هاي روسي اعراب هست, که خودش نکات فني زيادي رو ميرسونه !!! و اينکه جنگ الکترونيک اسراييل تا چه حد قوي بوده ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این جنگ بصورت کلاسیک بوده و اسرائیل از نظر مدرن بودن تسلیحات برتری کاملی داشته ..... نمی دونم چرا در این جنگ از روشهای نامتقارن استفاده نشد.... اگه میشد جنگ 6 روزه تمام نمیشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این جنگ بصورت کلاسیک بوده و اسرائیل از نظر مدرن بودن تسلیحات برتری کاملی داشته ..... نمی دونم چرا در این جنگ از روشهای نامتقارن استفاده نشد.... اگه میشد جنگ 6 روزه تمام نمیشد[/quote]

این که جنگ6روزه نبود دوست عزیز این جنگ 6روزه سالها قبل رخ داده بود این جنگ جنگ اکتبر یا یوم کیپور بود.

فرمایشات جناب اشتوکا هم صحیحه من هم تعجب کردم شلیک52موشک بدون اصابت یک فروند!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برام خیلی جالبه: از نبرد دریایی اکتبر تا اصابت موشک های حزب الله به ناوچه های صهیونیستی در نبرد 33 روزه ... درس های زیادی در این مسیر برای یاد گرفتن هست؛ شایدم دست های خودی در میان اعراب در کار بوده تا جنگ برای طرف عرب مغلوبه بشه و به سود طرف صهیونیست به پایان برسه. شخصا صرف عامل برتری فناوری نظامی رو موثر نمی بینم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.