برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 5 شهریور 1396 در پست ها
-
7 پسندیده شدهبا سلام TIGER IN ACTION جنگ ، از یک نظر ، پدیده ای مذموم بشمار میرود ، اما زمانی که این پدیده زشت ، تبدیل به مفهوم ارزشمندی به نام دفاع می گردد ، صحنه های بدیع و خوشایندی را بوجود می آورد که سازنده صحنه های مُهیّجی از تاریخ یک ملت خواهد شد . کوتاه سخن ، اسکادران های تایگر نیروی هوایی ارتش ، بیشتر بعنوان یک راه حل موقت برای ورود جتهای جدیدتر اف-16 خریداری و به سازمان رزم این نیرو ، اضافه شدند ،اما پس از انقلاب اسلامی ، در کنار فانتوم ها ، تبدیل به ستون فقرات نیرو شده ودر دفاع مقدس نقش ارزنده ای را ایفا نمودند . در این میان ، گونه شناسایی تایگر با شناسه RF-5 هر چند در سایه فانتوم های شناسایی قرار گرفته بودند ، اما بدلیل اندازه بسیار کوچک ، برای اجرای عملیات های شناسایی تاکتیکی ، بویژه عکسبرداری پس از اجرای حمله فانتوم ها به یک هدف ، مناسب تر به نظر می رسیدند . تصویر فوق الذکر ، دقایقی پس از حمله IRIAF به تاریخ 23 سپتامبر 1980گرفته شده که جریان آن ، پس ازآنکه نیروی هوایی موفق شد خون یک فروند MIG-21MF و یک فروند AN-24TV مفلوک عراقی را در پایگاه هوایی کرکوک بر زمین بریزد ، یک فروند RF-5 به هدایت ستوان یکم خلبان ، مهدی بخشنده ، این صحنه را برای همیشه تاریخ به ثبت رساند .
-
2 پسندیده شدهبه نظر میرسه داعش تمام مناطقی رو که تایگرها در جنوب شرق رقه (در ساحل غربی فرات) آزاد کرده بودند(با خون دل) رو دوباره اشغال کرده، اعزام تایگرها به مناطق مرکزی حمص و حما این فرصت رو به داعش داد، اوناهم مثل همیشه ازین فرصتها نهایت بهره رو بردند. دفاع ازین نواحی به نیروهای عشایر (الرقاوی) سپرده شده بود، این نیروها نه انضباط دارند، نه آموزش حسابی دیدند و نه تسلیحات و تجهیزات کافی دارند، گروهی از عشایر محلی اند که برای بالا بردن روحیه بهشون این اسم و دادند، کلی هم تلفات دادند مخصوصا در حملات انتحاری داعش، کلا قبلا ارتش سوریه ازین نیروها خیلی شاکی بود حالاهم که این اتفاق افتاده. گویا بخشی از تایگرها دارند به منطقه برمیگردند تا جلوی ضرر بیشتر رو بگیرند.
-
2 پسندیده شدهویدیوی کوتاهی از ازمایش موشک کروز یاعلی که در سال 93 در نمایشگاه هوا وفضای سپاه به نمایش درامد و برد ان 700 کیلومتر اعلام شد. http://s8.picofile.com/file/8304644142/ice_video_20170826_134842.webm.html ویدیوی کوتاهی از شلیک موشک شهاب-2 ارتقاء یافته سرجنگی موشک با نمونه جدیدی تعویض شده که دارای بالک میباشدhttp://s8.picofile.com/file/8304644584/ice_video_20170826_135619.webm.html
-
2 پسندیده شدهروسیه جنگنده رو به ازای روغن پالم و قهوه ...به اندونزی صادرکرد اما تکلیفش با ایران روشن! البته فکر نادرستی که خیلی از مردم ما میکنند این هست که ایران متحد روسیه میباشد که ناشی از تحرکات موازی هم در سوریه میباشد ان هم برای اهدافی کاملا متفاوت! مطمئن باشید مثل همیشه با به دست اوردن منافع روسیه تنها کسی که پشتش خالی خواهد شد ایرانه!روس ها یک اصل مهم در سیاست خارجه دارند و اونهم اینکه ایران قدرتمند در جنوب روسیه در تضاد با منافع ملی روسیه است و بارها از زبان مشاوران سیاسی روسیه شنیده شده است.از طرف دیگر ابرقدرت ها به اصل توازن قوا در خاورمیانه به شدت پایبند هستند وبه هیچ عنوان ایرانی با قدرت موشکی و گروه های مسلح وابسته همراه با نیروی هوایی قدرتمند وتاثیرگذار نخواهند پذیرفت. فقط اینجا ما هستیم دلارهای بی زبانمان صرف سودان و غیره خواهد شد و اخر هم از سوی همه شخصیت بد ماجرا!
-
1 پسندیده شدهحمله سنگین داعش به نیروهای مقاومت در نزدیکی مرز با عراق در منطقه سد الوعر با مقاومت نیروهای خودی به خصوص لشگر فاطمیون و با دخالت پهپادهای سپاه با شکست مواجه شد چندین خودرو و زرهپوش داعش منهدم و چند تا دیگه هم به غنیمت گرفته شده تعدادی از اجساد داعش هم در منطقه جا مونده همزمان با این حمله داعش در کرانه فرات با یک ضد حمله به نیروهای قبیله ایی موفق شده هفت روستا رو باز پسبگیره نیروهای نمر برای عقب روندن داعش عازم منطقه شدن حمله همزمان داعش و مخالفین در منطقه شیخ هلال هم دیروز با شکست مواجه شده البته حمله مخالفین چندان سنگین نبوده و بیشتر حمله تبلیغاتی بوده ولی داعش چند منطقه رو تصرف کرده بود که با ضد حملات ارتش عقب نشست
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام . دوست گرامی ، این نوع گیربکس ها قدرت رو به نیروی تورک ( گشتاور ) بالا تبدیل میکنند و با گیربکس موتور 1001 اسب بخاری بوگاتی ویرون و یا 1500 اسب بخاری بوگاتی شیرون قابل مقایسه نیستند . داشتن قدرت موتور بالا الزاما مترادف با داشتن سرعت بسیار بالا نیست . کاربرد موتور و ترکیب گیربکس و دیفرانسیل با آن موتور ، خروجی های متفاوتی از عملکرد این سیستم را بدنبال خواهد داشت . در ضمن موتور ها و گیربکس های دریایی بصورتی طراحی میشوند که علاوه بر تامین قدرت و گشتاور بالا بتوانند در مدت زمان طولانی بصورت یکنواخت و در مسیرهای طولانی کار کنند. نمونه مشابه این سیستم ها در موتورهای دیزل سوار بر کامیون ها و کشنده های دیزل استفاده میشود که علیرغم داشتن قدرت اسب بخار بالا الزاما دارای سرعت زیاد نیستند بلکه با استفاده از گیربکس نیروی گشتاور زیادی تولید میکنند .
-
1 پسندیده شدهعملیات نظامی علیه یمن ـ روز 152 2y مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد تأسیس حزب المؤتمر امروز پنج شنبه 2 شهریور 96 در میدان السبعین برگزار شده و علی عبدالله صالح در این مراسم سخنرانی کرده است. در همین رابطه کهلان مجاهد أبوشوارب از شیوخ سرشناس حاشد، از قبایل حاشد خواسته بود تا برای بزرگداشت سی و پنجمین سال تأسیس حزب المؤتمر، در مراسم روز پنج شنبه شرکت کنند. در چند روز گذشته نیروهای انصارالله با تشدید کنترل امنیتی در ورودی های صنعاء، نسبت به این تجمع حساسیت نشان دادند و تلاش کردند مانع ورود طرفداران صالح به پایتخت شوند. انصارالله در ورودی های شمال صنعاء، تعدادی تانک و نفربر زرهی مستقر کرده بود. نیروهای انصارالله و صالح هر یک بصورت جداگانه و مسلح، در سطح پایتخت مشغول گشت زنی و تبلیغات شدند. طارق محمد عبدالله صالح فرمانده الحرس الجمهوری (وابسته به صالح)، تعدادی از یگانهای نظامی را برای تأمین امنیت مراسم، به صنعاء فراخوانده بود. نیروهای الحرس الجمهوری وابسته به صالح در ورودی های جنوبی صنعاء و ارتفاعات مشرف به میدان السبعین مستقر شده اند. دیروز هواپیماهای ائتلاف، مراکز تجمع انصارالله در ورودی های صنعاء را بمباران کردند. عبدالملک الحوثی در آخرین سخنرانی تلویزیونی خود گفته: «ما از پشت سر ضربه می خوریم». سپس علی عبدالله صالح گفته بود که صنعاء متعلق به همه است و در صورت ادامه اختلافات با انصارالله، آمادگی دارد هم پیمانی خود را متوقف کند و از هوادارانش خواسته تا از خشونت پرهیز کنند. وی خطاب به انصارالله اعلام کرده اگر شراکت در چارچوب قانون اساسی باشد از آن استقبال می کنیم و هم پیمانی را ادامه می دهیم. در ماه های گذشته، نزدیکان صالح با کادرهای انصارالله، بر سر موضوعات متفاوتی با هم مجادله کردند و این مجادله ها رسانه ای شده است. شیعیان یمن | محمود پیربداغی
-
1 پسندیده شدهدیروز و امروز جنگنده های عربستان وهابی به شدت نقاط ایست و بازرسی توی پایتخت صنعا رو هدف قرار دادند از دیروز اختلافات صالح و حوثی ها علنی شده به نظر میرسه کودتایی از طرف صالح در کار باشه از طرف دیگر صالح کمیته های مشترک را شبه نظامی توصیف کرده به نظر میرسه این طریق بمباران کردن نقاط ایست و بازرسی چیزی جز تسهیل کودتا نباشه
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهکشوری که وسط جنگ بفهمه کمبود تسلیحات داره ، وسط جنگ بخواد سازمان رزم افزایش بده ، اون جنگ رو مطلقا شکست می خوره ، چون اون کشور آینده نگری در هنگام خرید نداشته ، وسط جنگ هم تصمیماتش به خوبی تصمیماتش موقع خرید خواهد بود ، بعد از اون هم شما فکر می کنید صنایع ما مثل صنایع نظامی کشورهای دخیل در جنگ جهانیه که بتونند سطح وسیعی از تسلیحات رو تولید کنند؟ شاید بشه این کار رو کرد ولی به شرط نظامی کردن کل صنایع کشور و فلج کردن صنعت کشور... . واقعیت اینه که 3 کشور تولید کننده اصلی (آمریکا ، روسیه و چین) که در همه زمینه ها فعال هستند داریم و چند کشور هم مثل آلمان و فرانسه و انگلیس رو داریم که تولید کننده های دست دوم حساب میشن (از لحاظ وسعت کار) بقیه کشور ها خریدار تسلیحات هستند ... ایران هم به کل تعطیله صنایع نظامیش و همه چیز یک Show Off بیشتر نیست... نیرو ها همون تجهیزاتی رو دارند که 40 سال پیش داشتند ، با کمی تغییرات جزئی ... تجهیزات محدود سرنوشت هیچ جنگی رو تغییر ندادند ...
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم حالا که دو طرف به اندازه کافی به هم حمله کردند ، سعی می کنیم این مساله را در یک سطح بالاتر از این چند صفحه ، پیگیری کنیم !!! در حوزه پارادایمهای نظامی ، زمانی که یک ساختار سلسله مراتبی نظامی متصّلب ، به جایی می رسد که این احساس نیاز بوجود می آید که برای پیشرفت باید به شکل ریشه ای باید چهارچوبهای خودش را تغییر دهد ، این تغییر در 3 سطح : 1- توزیع قدرت 2- ساختار سازمانی 3- فرهنگ سازمانی رخ می دهد . این تغییر پارادایمی در سطح یک و دو نیاز به مباحث پیچیده ای دارد که در این وضعیت صحبت درباره آن نه به صلاح هست و نه به مانند رویه فعلی میلیتاری جذاب ، چون نیاز به وجود پیش زمینه داشته و عمدتاً روی مسائلی تمرکزمی شود که نیاز به تفکر و تعمق عمیق دارد ( یعنی سکوت و مطالعه و رسیدن به یک جمع بندی و بعد تحلیل کردن موارد بصورت تک به تک ) اما در حوزه فرهنگ سازمانی ، ( در سازمان های مسلح ) ، مبحث " نقص صفر " بوجود می آید . در این مبحث ، اگر بخشی از سازمان مسلح در حوزه مدیریتی خواهان بکارگیری روشهای جدید و رویکردهایی که تا یک زمان خاص ، غیر معمول بوده ، باشد ، ( فرهنگ آزمودن روشهای جدید ) قطعاً با مقاومتهایی روبرو می شود . در این بین ، ممکن هست برخی از تلاشهای غیر معمول با شکست هم روبرو شود ( یک زمانی دو نفر روی این موضوع در ارتش آمریکا کار می کردند که اگر یادم باشد ، فوکویاما و شالسکی بودند در اواخر دهه 90 میلادی ) یک مساله ای که در جریان این مبحث رخ داد این بود : -- اگر سیستم نتواند بین شکستهای اجتناب ناپذیر و شکستهایی که در نتیجه بی کفایتی رخ می دهد ، تفاوت قائل شود ، حرف از روشهای جدید و تطبیق با شرایط جدید رزم ، تقریباً یک خطر بزرگ بشمار میرود . این مساله از کوچکترین سیستم تسلیحاتی در سازمان رزم ارتشها شروع میشود و تا پیچیده ترین ادامه پیدا می کند . یک مثال تاریخی به نظرم رویکرد سرفرماندهی okw درجنگ دوم و بخصوص در دو مقطع بسیار حساس در جریان رزم تابستانه و زمستانه 1943 و همچنین یک مقطع بسیار کوتاه قبل از حمله متفقین به نورماندی هست . درک سیستم از شرایط روز در این مساله ( تفاوت قائل شدن میان شکستهای اجتناب ناپذیر و شکستهای ناشی از بی کفایتی ) بسیار مهم هست . به نظرم ، مجموع رویکردها در کشورما ( البته براساس اطلاعات موجود و در دسترس ) یک روند خاکستری ( نه سفید و نه سیاه ) را طی می کند و شاید این بدلیل شرایط خاص ژئواستراتژیک ما و وجود طیف متنوع دشمنان که مقابله با آنها ، نیازمند اتخاذ روشهای و استراتژی های مختلف هست ، باشد . البته این شرایط یک زمانی ( در دهه پنجاه ، شصت وهفتاد میلادی ) برای رژیم عبری هم بود که خوب ، با مراجعه به روند طی شده ، می توانید بحث مدیریت بحران را پیگیری بفرمایید .
-
1 پسندیده شدهفراموش نمی کنم روزی رو که اولین پست رو داخل میلیتاری نوشتم ، هزار جور ترس و لرز که نکنه چرت و پرت بنویسم ، که اتفاقا الان هم که بهش فکر می کنم میبینم چرت نوشتم ، اما همون زمان وقتی گوبلز جواب من رو کامل و علمی داد ، به جای اینکه جبهه گیری کنم ، دقیقا حرفشون رو مطالعه کردم ، کم کم بعضی دیگه از تاپیک ها رو هم مطالعه کردم تا یه چیزای کلی دستم اومد ، و کم کم سعی کردم که برای سایت و دیگر اعضا مفید باشم ... . نتیجش هم کلی تاپیک شد برای میلیتاری البته ما هم کش و قوس هایی داشتیم ولی هیچ وقت به این شکل نبود... . اما الان ؟ در جواب نقد های وارد شده به این سلاح و گروه سازنده ، عده ای که 1 پست مفید ندارن و کل حرف هاشون اسپم هست ، سینه سپر کرده اند و از گفتن هرچیزی فروگذار نمی کنند ، قصد جبهه گیری قدیم و جدید ندارم ، اما واقعیت اینه که این سایت نیازمند افرادی هست که یا تاپیک زدن ، یا دنبال یادگیری مطالب هستند ، به نوعی معلم و متعلم ولی به شیوه دوستانه ، دوستانی که می خواند در مورد تسلیحات زمینی نظر بدهند ، لطف کنند تاپیک های کاربر ALI ، colonelshak ، Gobbels و بعد از اون تاپیک های Salem ، Senaps, Siavash75 و Crash رو مطالعه کنند ، تا بفهمند معیار های مقایسه و نقد در این سایت چه چیز هایی است .(اگر اسم بعضی از دوستان رو فراموش کردم عذر می خوام). اعتقاد ما یک چیزه ، زمانی که جنگ بشه هیچ کس ازت نمی پرسه اسلحه تو دستت ایرانیه یا روسی یا المانی ! کیفیت و دقت کار مهم و تعیین کنندست ، بر طبق همین اصول هم نقد های جدی وارد شده و بحث کافی صورت گرفته ، استاتوس حذف شد ، محدودیت های زیادی اعمال شد تا شاید میلیتاری روند علمی به خودش بگیره ، دوستانی که اطلاعات ندارند لطفا یا به مطالعه تاپیک ها بپردازند یا جانب حق و علم رو در نوشته هاشون رعایت کنند... .
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم بر خلاف شما ، حتی در مجموعه نیروهای مسلح ، کسانی حضور دارند که به این واقعیات آگاه هستند و میلیتاری را هم رصد می کنند و بهانه ای هم بوجود نمی آید. بنده در همین میلیتاری و سر قضیه نیاز به بمب هسته ای و یا حتی سر قضیه موشکی (که برخی تا این تحلیل که ما داریم دستاوردهای شهید حسن تهرانی مقدم و موشکی را زیر سئوال می بریم ، پیش رفتند ) مستند ، عرض کردم که توسعه توانایی نظامی ما نامتوازن هست و در زمان بحران ما را دچار مشکل می کند و تجربه سوریه هم دقیقاً مدعای تحلیل بنده است ( ورود توان هوایی روسها ، حتی با آن اتفاقات مشعشع که قصد ندارم آن را تشریح کنم ) . شخصاً هم معتقد هستم که نقد درست که بدون ورود به زیرسئوال بردن شخصیت افراد صورت می گیرد ، قطعاً خواننده و دنبال کننده به مراتب بیشتری دارد . بعنوان مثال ، در خصوص مباحث مربوط به توان هوایی ، یک بنده خدایی از کاربران همین انجمن ، یک پی ام زد به بنده ، در خواست کرد که مجموع تحلیل هایی که از طرف بنده در خصوص توان هوایی فعلی ( نمودارها و ... ) و موارد مربوط به آن مطرح شده بود را با مشخصات در یک جایی ارائه کند . بنده هم خدمت این دوست عزیز عرض کردم که شما مطلب را ارائه بفرمایید ، فقط رفرنس را که میلیتاری باشد ؛ حتماً ذکر کنید . خوب ، دقت کنید که نقد مشفقانه و مودبانه ، بدون اینکه کسی را تخریب کنیم ( حالا فرقی هم نمی کند که این شخص ، صادق زیبا کلام و حسن روحانی باشد یا محمود احمدی نژاد یا حسن عباسی ) حتماً و بدون شک مخاطب دارد و هر اندازه مطلب تخصصی تر باشد و بدون حاشیه ، مخاطب با سطح درک و دانش بالاتر ، ارزشی که برای ارائه این تحلیل ها صرف شده را بیشتر خواهد دانست . همین مساله ، یعنی نقد بدون نیش و کنایه ، جا بیافتد ، همه کاربران بیشتر تحریک می شوند که بروند و مطالعه کنند و هدف هم ، همین هست . یک مثال هم از خودم ، تا 4سال پیش ، حداکثر شناخت بنده در حوزه زرهی ، محدود شده بود به شناخت ظاهری از این تجهیزات ، ولی زمانی که وقت گذاشتم ، تاپیکهای دوستان را مطالعه کردم ، به شکل مشخص ، سطح تحلیل بالاتر رفت ( البته هنوز راه بسیار زیادی تا سطح دانش دوستان متخصص و کاربلد در زرهی دارم ) . همین الان هم در بخش های مختلف ، از پیشرانه و زره گرفته تا جنگ افزار اصلی تانک و .... ، هر زمان به یک مفهوم مبهم برخورد می کنم ، اتوماتیک به مطالب دوستان مراجعه میکنم و قطعاً اگر عمری باقی ماند ، خواهید دید که از گنج میلیتاری ( این عبارت یعنی "گنج" را جدی بگیرید ) به چه شکلهایی می شود استفاده کرد که قطعاً جامعه پارسی زبان علاقه مند به مباحث نظامی با دیدن آنها ، تعجب خواهد کرد ، یعنی درست در جایی که نقطه ضعف اصلی ساختار نیروهای مسلح ماست ) در خصوص انجمنی که نام بردید ، اطلاعات خاصی ندارم ولی ، تا جایی که از منابع مختلف بررسی کردم ، مشکلی که باعث تعطیلی آنها شد ، دقیقاً مشکلی بود که میلیتاری یک زمانی به آن دچار شد ولی خوشبختانه به موقع جلوی آن گرفته شد تا تبدیل به مطالب مضر نشود . ( اینجاست که معنی وجود قانون و پایبندی کاربران به ان نمود پیدا می کند ) پی نوشت : البته کاربران دچار" روسفوبیا ( روس ترسی ) در این انجمن حضور دارند ولی در این یک مورد از روسها باید تشکر کرد که کتابهای روز دنیا با قیمتهای آنچنانی را بصورت رایگان برای دانلود قرار داده و موجب شادی روح علاقه مندان به کتابهای جدید در حوزه امنیتی - دفاعی می شوند .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبر اساس هواپیمای ایولوشن 76 نسخه های مختلفی برای انجام ماوریت های مختلف ساخته شد که از جمله جالب توجه ترین انها نسخه Il-76 MDK می باشد . این نسخه ویژه به بدنه بسیار مستحکم و تعدادی سامانه دیگر مجهز است که آن را مناسب انجام ماموریت ویژه ای می کند . این هواپیما یک آزمایشگاه ویژه هوایی ست که عمده ترین ماموریت آن شبیه سازی شرایط جاذبه صفر برای آموزش و تمرین فضانوردان می باشد . هواپیما ابتدا تا ارتفاع 9 هزار متری اوج گرفته ، سپس خلبان موتور را خاموش کرده و هواپیما در مسیری رو به پایین تا رسیدن به ارتفاع 6 هزار متری شیرجه می رود ، وضعیتی که بین 22 تا 28 ثانیه به طول می انجامد و فضانوردان می توانند شرایط ویژه جاذبه صفر را در ان تجربه کنند . در ویدیو یکی از همین آزمایش های جاذبه صفر را توسط این هواپیما مشاهده می کنید . تصاویر به صورت 360 درجه ضبط شده اند و با گرفتن و کشیدن تصویر به جهات مختلف می توانید تمام زوایای داخلی و حرکات فضانوردان را مشاهده کنید . 7mmt کلیپ 360 درجه از تجربه جاذبه 0 با هواپیمای Il-76MDK [aparat]odRIk[/aparat]
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهاخبار مربوط به جنگنده نیمه سنگین: اميري در ادامه از در دست تهيه و ساخت بدون يك جنگنده جديد در نيروي هوايي ارتش خبر ميدهد و ميگويد: در نيروي هوايي، شاهد ساخت جنگنده صاعقه و بمب قاصد بودهايم كه هدفگذاري بعدي، دسترسي به جنگنده نيمه سنگين است كه برگ برندهاي براي جمهوري اسلامي خواهد بود. منبع: روزنامه اطلاعات، یکشنبه 3 دی 1391 http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=1203&newsview=75617 به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، سردار مجید بکایی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه کارکنان وزارت دفاع با تلاشهای شبانهروزی به دنبال این هستند که دستاوردهای جدید اعلام شده را در زمان مقرر به بهرهبرداری برسانند، اظهار داشت: یکی از این دستاوردها در بخش تولید جنگندهها، تولید جنگنده نیمهسنگین است که مراحل ساخت و تکمیل آن ادامه دارد. تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/208975/ساخت-جنگنده-نیمه-سنگین-در-ایران وی همچنین با اشاره به موضوع ساخت جنگنده نیمه سنگین گفت: بحث ساخت جنگنده نیمه سنگین، طرحی بود که توسط کارشناسان و اساتید دانشگاه هوایی شهید ستاری به مراجع بالاتر فرستاده شده و منتظریم تا تصویب شود. در صورت تصویب، ساخت آن در صنایع دفاع انجام میشود که کار بسیار سنگینی است. نصیرزاده تاکید کرد: این هواپیمای شکاری فعلا در سطح طراحی است و اسمی ندارد. دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ http://www.irinn.ir/news/42072/«بمب-های-جدید-هوایی-جنگنده-نیمه-سنگین-بومی» البته طراحی نخستین رادار هواپایه و طراحی یک هواپیمای جدید نیمه سنگین با قابلیت رادارگریزی و حمل و شلیک موشک های کروز، توسط مهندسان و نخبگان نیروی هوایی عملیاتی شد تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/349364/آغاز-طراحی-جنگنده-پنهانکار-نیمه-سنگین-استفاده-از-روش-جدید-برای-نشاندن-هواپیمای-ریگی خواهش میکنم. بنده هم با نظر شما موافقم. سلام بنده هم تا چند روز پیش تصور ماکاپ بودن قاهر رو داشتم و حتی در متنی که تایپ کرده بودم از واژه ماکاپ استفاده شده بود که در نهایت حذف شدن. همونقدری که اصلی بودن قاهر زیر سواله , به همون میزان هم شواهدی هست که میتونه نشون دهنده نمونه پروازی بودن قاهر باشه! برای مثال هیچ لزومی نداره که در ماکاپ سطوح کنترلی (بال-دم عمودی و افقی) طراحی و حتی براشون امکان حرکت فراهم بشه! در ماکاپ اف 35 هم چنین چیزی دیده نمیشه! حالا اگر این مورد رو نادیده بگیریم دیگه ایجاد دریچه های کوچیک روی بدنه و بال و دم هیچ توجیهی نداره! یکی دوتا دریچه برای کابل برق و امثالهم ممکنه ایجاد بشه ولی این تعداد هیچ توجیهی نداره! یا مورد دیگر داشتن سازه در قسمت محفظه ارابه فرود که با توجه به مقاومت فایبرگلاس چنین کاری الزامی نیست!و در ماکاپ اف 35 هم دیده نمیشه! محفظه سلاح اف 35: یا مثلا تا چند روز پیش تصورم این بود که ارابه ها فاقد لوله ها و کابل های مرتب هستن , ولی در ارابه فرود اف 5 هم چیزی بیش از این قابل روئیت نیست! البته مقایسه یک هواپیمای رزمی با یک هواپیمای اثباتگر فناوری , چندان درست نیست!یک چنین هواپیمایی از خیلی از الزامات (مثلا کابل های مرتبت با پایلون ها و لوله های هیدرولیک وامثالهم) شاید بی بهره باشه! به نظر بنده قاهر یک هواپیمای اثباتگر فناوری هست که میتونه توان پرواز هم داشته باشه (البته با اصلاح کانوپی) و اگر چند سال پیش رونمایی نمی شد , شاید هیچگاه از وجود چنین مدلی آگاه هم نمی شدیم , تا طرح اصلی و شاید متفاوت از نظر ظاهر و سایز رونمایی میشد! سلام خیر بنده قصد القاء هیچگونه نظری رو نداشتم. اما ممکنه که قاهر یک ماکاپ بوده باشه , اما این پروژه واقعی و برای نیروی هوایی ارتش در نظر گرفته شده. اینکه کابین برای خلبان تنگه چیز عجیبی نیست! چون احتمالا این هواپیما رو 30 تا 50 درصد نسبت به طرح اصلی کوچیکتر ساختن! در همین رابطه بد نیست که به تصویر زیر هم دقت داشته باشید. اصلی ترین مشکل در ساخت هواپیمای جت در ایران در بخش پیشران خلاصه میشه که تلاشهای زیادی شده و پروژه های متعددی هم وجود دارن و نمونه هایی هم تولید شدن. سیستم اقتصادی توانایی داشته باشه یا خیر , تولید جنگنده کاری هست که ایران ناچار هست بهش دست پیدا کنه! چراکه از مدتها قبل ایران تحریم بوده و این تحریم ادامه هم داره و اگر هم روزی لغو بشه بازهم تامین نیازها از خارج با اما و اگر روبرو هست! ما هر موقع اس 300 رو تحویل گرفتیم به خرید جنگنده ای مثل فلانکر یا پنهانکارهای روسی و چینی هم میشه فکر کرد!