برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 11 شهریور 1398 در پست ها
-
3 پسندیده شدهتولد دوباره ی کاسکاول پس از گذشت حدود چهل سال خدمت کاسکاول برزیلی و خدمت آن در ارتش های 20 کشور دنیا از آسیا تا آفریقا و امریکا لاتین بالاخره کمپانیEngesa تصمیم گرفته است تا این خودرو رزمی شناسایی با پیکربندی6x6 را بروز رسانی کند. کمپانی Engesa در نظر دارد با بروز رسانی کاسکاول با توجه هزینه کم و سادگی طراحی آن بتواند بازار فروش مناسبی برای به دست آورد. البته بخشی از اهداف این پروژه افزایش طول عمر خدمت کاسکاول خصوصا برای ارتش برزیل است.ازجمله تغییرات اعمال شده بر روی کاسکاول می توان به نصب یک محفظه اضافه ای در پشت بدنه اشاره کرد که محل جدید قرار گیری بسته قدرت کاسکاول می باشد. بسته قدرت جدید این خودرو شناسایی شامل یک پیشرانه MTU 6R926 با قدرت 320 اسب بخار در کنارگیربکس اتوماتیک ZF 6HP504C است. تجهزات جدیدی دیگری مانند سیستم های نظارتی وسنسورهای چند طیفی با قابلیت فعالیت در شب و روز ، فاصله یاب لیزری جدید، سیستم آگاهی از موقعیت که شامل 4 دوربین کامپکت، رادیو تاکتیکی هریس فالکون III و آنتن های ارتباطی مرتبط با آن ، دستگاه مخابراطی داخلی جدید ، سیستم چرخش برجک الکتریکی-هیدرولیکی جدید ، سیستم ترمز و دیسک های جدید و سیستم های کنترل ارتفاع بر روی نسل جدید کاسکاول نصب شده است. کاسکاول جدید نیز همانند نسل های قبلی خود از توپ 90 میلیمتری بهره میگیرد.همچنین متخصصین شرکتEngesa به کاسکاول قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده ضد زره MSS-1.2 را داده اند. کاسکاول EE9Uجدید قرار است توسط مرکز ارزیابی ارتش برزیل مورد آزمایش قرار گیرد ، به نظر می رسد وقتی این محصول جدید بتواند آزمایشات پیش رو را به خوبی طی کند توسط ارتش برزیل در تعدادی از یگان های نظامی به خدمت گرفته خواهد شد. محفظه اضافه شده پشتی در سری جدید کاسکاول که محل قرارگیری بسته قدرت است - علاوه بر پیشرانهMTU می توان پیشرانه شرکت مرسدس بنر را بر روی EE9U نصب کرد.
-
2 پسندیده شدهشرکت کشتی سازی CSSC چین ، از شناور بدون سرنشین (USV) خود با نام XLOONG رونمایی کرد در طی IDEX ۲۰۱۹، اماراتمتحدهعربی، در بخش NAVDEX نمایشگاه ، شرکت CSSC چین با تاکید بر اهمیت شناورهای بدون سرنشین در رزم آینده، از شناور بدون سرنشین (USV) خود با نام XLOONG پردهبرداری کرد. طراحی مدولار این شناور آنرا قادر به حمل انواع تسلیحات از جمله موشک های میان برد و بلند ، موشک های ضد کشتی و حتی راکت ها کرده است . XLOONG USV توانایی انجام مأموریت های مختلفی نظیر ممانعت (interdiction)، گشت زنی (patrol ) و جاسوسی (intelligence)، عملیات نظارت (surveillance) و شناسایی(reconnaissance) را دارد. شرکت CSSC در بدنه شناور با طراحی زاویه دار خود سعی در کاهش بازتاب راداری (Radar cross-section) کرده است. در این شناور می توان قابلیت تعویض بخش میانی را مشاهده کرد. به نظر می رسد که این بخش بتواند شش پرتابگر موشک ضد کشتی یا هشت پرتابگر عمودی (VLS) برای طیف وسیعی از تسلیحات هدایت شونده عمود پرتاب را در خود جای دهد. علاوه بر این ، هشت پرتابگر عمودی در کنار بدنه شناور (در هر طرف 4 پرتابگر ) جاسازی شده است. طبق گفته CSSC این USV در ارتباط با برنامهریزی مسیر و مدیریت رزمی ماموریت بسیار مستقل (autonomous) است. علاوه بر آن همچنین می تواند به صورت کنترل از راه دور مورد استفاده قرار گیرد. CSSC اعلام کردهاست که چندین شناور بدون سرنشین XLOONG میتوانند با ترکیب هواپیماهای بدون سرنشین یک گروه "سوارم" (Swarm) را تشکیل دهند. همه این موارد نشان میدهد که شرکتها ، از جمله CSSC، اعتقاد زیادی به شناور بدون سرنشین (USV) در درگیریهای دریایی آینده دارند. چنین شناورهایی به برقراری یک منطقه ضد دسترسی (A۲ / AD) بسیار کمک خواهند کرد ، همچنین به نیروهای دریایی کمک میکنند تا از سواحل و مناطق دریایی خود در برابر نفوذ خارجی محافظت کنند. صرفا برای میلیتاری / بن پایه
-
2 پسندیده شدهVilkha شرکت دولتی اوکراین Spets teсhno export ، برای نخستین بار مدل جدیدی از سیستم راکتی چند منظوره جدید خود را در نمایشگاه IDEX-2019 به نمایش گذاشت. کالیبر راکت های این سیستم راکتی 300 میلیمتر است، که قادر خواهد بود12 راکت را زمان کوتاه 45 ثانیه تا فاصله 120 کیلومتر شلیک نمایید. دايره احتمال خطا (CEP) کمتر از 30 متر اندازه گیری شده است. وزن یک راکت این سیستم 800 کیلوگرم گزارش شده است. سیستم راکتی چند منظوره Vilkha بر روی شاسی کشنده KrAZ-7634 سوار است.
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم رزمندگان ارتش سوریه به توفیق الهی دیشب ، از روستای عابدین ، به یکی از سنگرهای تروریستها عملیات نفوذی را ترتیب می دهند ، ابتدا 3 نفر از تروریست ها را می کشند. سپس 15 نفر از تروریست ها که برای کمک به سنگر می آیند را در کمینی قتل عام می نمایند. سپس بدون هیچ تلفاتی به سمت مواضع خودشان عقب نشینی می کنند. به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه ، ارتش در این عملیات از دوربین های دید در شب که روسیه در اختیار آنها قرار داده ، استفاده کرده است. الحمدلله رب العالمین پاسخ جبهه مقاومت به کینه توزی وهابیت در محور شم الهوی و غافلگیر کردن نیروهای ارتش سوریه در جنوب شرق استان ادلب ، بسیار کوبنده تر از حد تصور دوست و دشمن بوده است. ان شاء الله پاسخی کوبنده برای رژیم غاصب صهیونیستی آماده شده باشد و اجرای آن موجب شادی قلوب میلیونها انسان دوستدار جبهه مقاومت گردد.
-
1 پسندیده شدهاژدهای دریایی وارد میشود ماه های پایانی روند تولید سومین ناوهواپیمابر نیروی دریایی ارتش خلق چین – شناورهای تایپ 075 پکن : گزارشهایی که به استناد ویدئوهای منتشره از کارخانه کشتی سازی شانگهای منتشرشده ، نشان میدهد که سومین ناوهواپیمابر سفارش داده شده از سوی نیروی دریایی ارتش چین مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می گذارد . حامل هواپیمابر تایپ 075 در کلاس 40000 تن قرار دارد که در مقایسه با حامل های قبلی ، سبک تر بوده و قدرت جابه جایی آن را میتوان با ناوهواپیمابر هسته ای شارل دوگل نیروی دریایی فرانسه مقایسه نمود ، هرچند بدلیل عدم استفاده از تخته پرش شیب دار یا منجنیق اصلی ترین قابلیت ناوهای هواپیمابر ، یعنی حمل و استفاده از جتهای بال ثابت را در اختیار نخواهد داشت . این درحالی است که حامل های هواپیمابر تایپ001 در کلاس وزنی 70000 تن شباهت زیادی به همتای روسی اش ( ناوهواپیمابر کوزنتسف نیروی دریایی اتحاد شوروی ) داشته و به نظر می رسد که شناورهای تایپ002 بطور کامل بر مبنای ابر حامل های هواپیمابر اولیانوسک روسی طراحی خواهند شد ، در حالی که شناورهای تایپ075 را می توان با حامل های کلاس واسپ نیروی دریایی ایالات متحده مقایسه نمود . راست ( حامل هواپیمابر تایپ 001 ) چپ ( حامل هواپیمابر تایپ 002 ) با توجه به این موارد ، این شناور رزمی جدید به شکل خاص برای حمل تعداد قابل توجهی از یگانهای تفنگدار دریایی ، خودروهای زرهی و وسایل نقیله آبی – خاکی در نظر گرفته شده ، در حالی که به صورت همزمان ، می تواند بعنوان حامل بالگرد ها و جتهای عمود پرواز نیز مورد استفاده قرار گیرد . بعنوان نمونه ، شناورهای رزمی کلاس WaspوAmerica در حال حاضر بعنوان سکوهای حامل جتهای رزمی اف-35 و هاریر-2 شناخته میشوند و طبق گزارشها ، چین نیز بشدت بدنبال توسعه یک جنگنده عمود پرواز مشابه ، احتمالا" با همکاری روسیه است . کلاس واسپ ( راست ) - کلاس آمریکا ( چپ ) علاوه براین ، خبرهایی موجود نشان می دهد که نیروی دریایی ارتش روسیه نیز برنامه های برای طراحی و تولید حامل های سبکتر با عملکردهای مشابه کلاس ها سنگین تر قدیمی در دهه 20 قرن بیست و یکم ( 2020 به بعد ) در دست اقدام داشته که می بایست توسعه جت متناسب با این شناورها نیز پیش بینی گردد . در همین راستا ، تا کنون تولید 3 فروند شناور تایپ075 برنامه ریزی شده است و درصورت اضافه شدن جتهای عمود پرواز به نیروی دریایی چین ، ساخت حداقل 7 فروند دیگر از این شناورهای رزمی محتمل خواهد بود . صرفا" برای میلیتاری /مترجم : MR9 بن پایه
-
1 پسندیده شدهبخش دوم : ساختار فرماندهی یک یگان باور -373 در رده گردان زیرسیستم ها : هسته مرکزی باور-373 در رده آتشبار ، شامل یک دستگاه خودروی کنترل و فرماندهی (C2) ، دو دستگاه رادار ، ( رادار کسب هدف و درگیری ) و بیش از 6 دستگاه TEL که هرکدام 4 موشک و جمعا" 24 تیر موشک را حمل می کنند ، خواهد بود. موشک زمین به هوای صیاد-4: پرتابه زمین به هوای صیاد-4 برای نخستین بار در سال 2014 ، همزمان با به نمایش درآمدن بخشی از اجزاء باور-373 به شکل عمومی نمایش داده شد . در این ویدئوها ، صیاد-4 یک موشک به رنگ سفید با حک عنوان "باور-373" روی بدنه قابل مشاهده بود که درست در جوار آن یک تیر موشک با عنوان صیاد-3 و به رنگ قرمز ، قرار داشت . مقایسه موشک صیاد-4 با نسخه روسی 48N6 ( تصویر پایینی ) موشک ایرانی تفاوت های معنا داری با نسخه روسی از خود نشان میدهد ، از جمله بالکهای انتهایی موشک ، عدم استفاده از کنترلهای بردار رانش و درنهایت شکل کلاهک موشک موشک صیاد-4 بنابر ادعای منابع ایرانی ، چیزی در حدود 200 کیلومتر برد با ارتفاع درگیری 27 کیلومتر را به نمایش می گذارد که بصورت عمودی از کشنده ذوالجناح شلیک می شود . با توجه به تصاویر منتشرشده ، یک رادار نیمه فعال آشیانه یاب (TVM -Track-Via-Missile) یا (SAGG- Seeker-Aided Ground Guidance ) در کلاهک موشک نصب شده در حالی برخی معتقدند که نصب رادار (ARH (Active Radar Homing را ه حل آسان تری برای موشکهای برد بلند ضد هوایی است ، هر چند برخی نیز معتقدند که این رادار در برابر اهداف پنهانکار چندان موثر نخواهد بود . موشک صیاد-4 ( سمت راست تصویر ) // رونمایی اولیه در سال 2014 از یک نظر ، یکی از اصلی ترین مزیتهای رادار SAGG این است که محاسبات لازم برای هدایت موشک بسمت هدف می تواند هم توسط موشک و هم توسط رادار زمینی صورت گیرد و این به معنای وجود یک لایه ایمنی در برابر اخلال احتمالی است . علاوه براین ، رادار SAGG به تقریب ، گیرنده های هشدار راداری (RWR) جنگنده متخاصم را کمترهوشیار کرده و در کنار این مزیت ، خصوصیت ذاتی LPI در رادارهای آرایه فازی موجبات بهینه شدن ان را فراهم می آورد . صیاد -4 در فاز پس از شلیک البته هنوز مشخص نیست که آیا باور-373 موشکهایی نظیر 48N6 با فناوری TVC را استفاده خواهد کرد یا خیر ، اما برخی معتقدند که نقش ضد بالستیک برای باور-373 صرفا" یک نقش ثانویه بوده و بر خلاف اس-300 ، سامانه بومی ایرانی هیچ الزامی برای درگیری با موشکهای کروز ندارد و به همین دلیل است که روسها ، سیستم پرتاب سرد را برای اس-300 در نظر گرفتند چرا که به محض خارج شدن موشک از غلاف ، سامانه بردار رانش برای سمت گیری مناسب پرتابه فعال شده و بسمت آن حرکت خواهد کرد . البته پیش از این ، صنایع دفاعی ایران ، سامانه های با برد کوتاهتری نظیر صیاد-2 و3 بدون سامانه بردار رانش را برای رهگیری در ارتفاع کم / برد کوتاه را ابداع و تولید نموده اند . موشک صیاد-4 رجیستر بدنه SD4AM.M4A ، اوت 2019 رادار باند X ( بدون نام ): تصاویر منتشر شده از رادار باور-373 ، بخصوص اندازه های کوچک آرایه های فازی این رادار ، ناظر نظامی را به این تحلیل می رساند که احتمالا با یک رادار باند ایکس روبروست . در اغلب موارد ، رادارهای باند ایکس ، ماموریت ردگیری اهداف متخاصم را در سامانه های پیشرفته دفاع هوایی و هواگردهای نظامی بر عهده دارند ، با این وصف ، مشخصات چندانی از این رادار در دست نیست ، اما این سامانه ها برای درگیری با جتهای رزمی متعارف ، در بردی فراتر از 200 کیلومتر ، با شش هدف و با شلیک 12 تیر موشک ( هر هدف ، دو تیر موشک ) مورد استفاده قرارمی گیرند . اما برای کشف و رهگیری جتهای پنهانکار ، این رادار می تواند از یک حال ویژه بهره ببرد . رادار آرایه فازی باند - ایکس سامانه باور-373 بخش آبی : سامانه تشخیص دوست از دشمن ( IFF) بخش قرمز : آرایه های فازی اصلی رادار بخش زرد رنگ : sub-arrays اما یکی از ویژگی های بخصوص این رادار ، وجود 4 آرایه اضافی در طرفین آرایه های اصلی است که جلب توجه میکند . اما مشــــخص نیست که هدف از نصب این 4 آرایه اضــــافی چه می تواند باشد ، از یــــک نظر شـــــاید بتوان این آنها را در قالـــــب آرایـــه SLC (Side Lobe Cancelling) ، sub-arrays و یا حتی دیتا لینک تحلیل نمود . درصورتی که این چهار اِلمان اضافی ، در ردیف sub-arrays قرار گیرند ، پس این احتمال وجود خواهد داشت آرایه کوچک اصلی رادار باند ایکس بیشتر نقش فریب دهنده را بازی کند . از سویی دیگر ، زاویه درونی این sub-arrays نشان میدهد که قابلیت ایجاد constructive wave interference ای وجود دارد که می تواند مزیت های بیشتر در برد طولانی تر را به همراه داشته باشد . این مزیت به رادار کمک می کند تا در مقایسه با رادار فعال 92N6 یا 30N6 فشرده تر ، طراحی و تولید گردد . علاوه بر این ، ماژول انتقال / دریافت (TRM) با تراز کردن امواج ارسالی ، در بهینه ترین شکل ممکن عمل نمایند . در صورتی که گفته های وزیر دفاع ایران مبنی بر استفاده رادار فوق از 10000 اِلمان (TRM) مبنا قرار گیرد ، توان لازم برای عملکرد بهینه آن در حداقل ممکن قرار می گیرد . رادار باند S ( بدون نام ) : رادار بعدی مورد استفاده در سامانه باور-373 ، یک رادار اکتساب هدف است که اندازه آرایه های مورد استفاده در آن ، به شکل چشمگیری بزرگتر به نظر می رسد و این نشاندهنده آن است که صنایع دفاعی ایران سالهاست که بر روی رادارهای آرایه فازی باند اس مشغول کار هستند و در نتیجه ، منطق حکم می کند که این رادار نیز یک رادار کسب هدف باند اس خواهد بود . از آنجایی که این سیستم ، یک رادار کسب هدف محسوب میشود ، احتمالا مشخصه حداکثر تعداد اهداف قابل کشف ( 300) و برد کشف هدف ( 320 کیلومتر ) و برد ردگیری اهداف ( 260 کیلومتر ) و حداکثر اهداف ردگیری شده ( 60 ) تا حدودی واقعی بوده و البته برخی بر این اعتقادند که رادار باند ایکس این سامانه قابلیت محدود کسب و ردگیری را نیز در اختیار دارد . رادار باند - اس سامانه باور-373 بخش آبی : سامانه تشخیص دوست از دشمن ( IFF) بخش قرمز : آرایه های فازی اصلی رادار هر چند ، فرضا" تمامی اعداد ذکرشده ، متعلق به رادار باند ایکس بوده و وزارت دفاع ایران ، زحمت جدا کردن آمارها را بخود نداده باشد ، می توان پیش فرض هایی در این زمینه ارائه داد . در برابر اهداف غیر پنهانکار عادی ، رادار باند اس ، کارکردی به مانند هر رادار کسب هدف دیگر خواهد داشت و حتی در صورتی که معراج-4 پشتیبان کل سیستم حاضر هم باشد ، نیاز چندانی به وجود آن نخواهد بود . اما اندازه کوچکتر و طبیعتا" نصب آن بر روی کامیون هشت در هشت ظفر ، این سیستم را به یک مجموعه باارزش در خطوط مقدم درگیری تبدیل می کند ، تا جایی که برخی معتقدند ، می توان آن را با آخرین نسخه های سامانه Aegis نیز مقایسه نمود که بطور مستقیم ، به معنای کشف بهتر هواگردهای پنهانکار است . این رادار ، به یک آرایه به نسبت بزرگ تشخیص دوست از دشمن (IFF) در بخش فوقانی خود مجهز است که نمایانگر نیاز اصلی این رادار بوده و مورد مشابهی با رادار باند ایکس همین سامانه است . پی نوشت : 1- منابع در انتهای مقاله درج خواهد شد . 2- بدلیل اینکه این تاپیک دومین تجربه شخصی در برگردان یک متن تخصصی در حوزه پدافند هوایی است ، ممکن است در ترجمه برخی اصطلاحات ، کاستی هایی وجود داشته باشد ، طبیعتا از دوستان فاضل و دانشمند انتظار میرود تا در بهینه شدن متن کمک لازمه را نمایند. 3- ادامه دارد ................. صرفا" برای میلیتاری /مترجم : MR9
-
1 پسندیده شدهسامانه دفاع هوایی ارتفاع پست عقاب در خصوص عقاب ، تحلیلی صورت گرفت که در ابتدا صرفا" به پرتابه های موشکی و در درازمدت به تسلیحات توپخانه ای مسلح خواهد شد . چینی ها یک نمونه مشخصی در این زمینه معرفی کردند ( Sky Dragon 12 ) که بررسی آن جالب توجه هست حداکثر برد درگیری 12 کیلومتر و حداکثر ارتفاع درگیری 5 کیلومتر با توجه به اینکه تجربه جالب و در عین حال ناشناخته راپییر را بصورت بومی داریم ، باید ارتباط اینها را بررسی کرد پی نوشت : حداکثر برد تور ام یک ، 12 کیلومتر و ارتفاع درگیری ان هم 6 کیلومتر هست
-
1 پسندیده شدهنمونه های داخلی .... بسیار با کیفیت ولی وقتی برای تهیه مراجعه می کنید ، با یک جمله عجیب مواجهه می شوید " فقط به سفارش ارگان های نظامی "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! گرفتاری اصلی ما در این هست که حتی در صنعت پول ساز ماکت سازی که سالانه صدها میلیون دلار گردش مالی دارد ، بسته عمل می کنیم ، بعد انتظار این هست که استعداد ها شکوفا شده و صنعت رونق بگیرد پی نوشت : تصور کنید ، اگر چهار نفر را در این حوزه پشتیبانی می کردند ، آیا به صرفه بود که برای تغییر پلتفرم فلان خودرو ، فلان میلیون دلار ، هزینه شود ؟!!!!!!
-
1 پسندیده شدهام-16 در ارتش بعث عین عبارت عربی : " یک تصویر زیبا از قهرمانان قادسیه دوم "!!!!! شخصیت نزدیک به دوربین سرلشکر خلبان ستاد عدنان خیرا... طلفاح ( وزیر دفاع و جانشین وقت فرماندهی کل ارتش عراق ) شخصیت دوم : سپهبد عبدالجبار شنشل شمال عراق -دهه هشتاد میلادی اما آن چیزی که این تصویر را هیجان انگیز نموده ، وجود سلاح انفرادی M-16/M-203 در دستان محافظ حاضر در عکس هست که تا پیش از این در تصاویر منتشرشده از ارتش بعث دیده نشده بود
-
1 پسندیده شدهحمله به ریسمان های خورشید در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ عراق یک راکتور هسته ای کلاس اوسیریس را از فرانسه خریداری کردو بلافاصله پس از آن ، واحد اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی دریافت که هدف اصلی از خرید این راکتور ، تولید پلوتونیوم برای پیشبرد برنامهٔ هسته ای نظامی عراق بوده و علاوه برآن ، براساس محاسبات صورت گرفته ، کارشناسان نظامی بدین باور رسیده بودند که ، تابستان سال ۱۹۸۱ ، آخرین فرصت برای نابودی راکتور ، پیش از بارگیری سوخت هستهای خواهد بود . بنابراین ، برنامه ریزی های لازم برای حمله به این هدف محافظت شده در قلب عراق ، برعهده ژنرال ابیعام صلع گذاشته شد . با این حال ، آنچه که در اینجا مورد توجه قرار خواهد بود ،خلبانان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی است که در عملیات اپرا شرکت داشتند . پس از گذشت دو دهه از انجام این عملیات ، تصاویر برخی از خلبانان و طراحان آن منتشر گردید که از آنجمله میتوان به ژنرال دان حالوتس و ایلان رامون نخستین فضانورد اسرائیلی که در حادثه انفجار فضا پیمای کلمبیا کشته شد، اشاره کرد. تصویر فوق ، برای نخستین بار پس از گذشت بیش از 20 سال از اجرای این عملیات غافلگیرانه در سال 2004 منتشر گردید . این تصویر لحظاتی قبل از پرواز فالکون ها و ایگل های اسراییلی به قلب خاک عراق گرفته شده است : از راست به چپ ردیف جلو : زیو راز ، آموس یالدین ردیف دوم : دوبی یافی ، هاگای کاتز ردیف سوم : امیر ناچومی ، ایفتاچ اسپکتور ردیف چهارم : ریلیک شافیر ، ایلان رامون پی نوشت : واژه " ریسمان های خورشید " از سخرانی صدام حسین ، رییس جمهور معدوم عراق ، در برابر نظامیان این کشور قبل از حمله به کویت برگرفته شده است .
-
1 پسندیده شدهنگاهی به برنامه پدافند ضد بالستیک عراق ارتش عراق دردهه 80 میلادی در نمایشگاه بغداد از اولین موشک پدافند هوایی خود که برای انهدام موشکهای بالستیک طراحی شده بود رونمایی کرد و ادعای طراحی و تولید کاملا بومی ان را نیز کرد.البته طراحی این موشک بی دلیل هم نبود در هر صورت کشورهایی نظیر ایران و اسرائیل و سوریه و حتی عربستان تهدید کاملا موثر برعلیه عراق بودند. این موشک که FAW-1 نام داشت برای اولین بار در سال 1989 و طی برگزاری نمایشگاه دفاعی بغداد نمایش داده شده بود. البته باید از شباهت این پروژه با موشک چینی HQ-61 نیز گفت که پروژه ای مشترک میان چین ومصر بود و قطعا باید کمک های چین در انجام این پروژه در ثمر رسیدن ان به عراق نقش بزرگی را ایفا کرده باشد.این موشک بردی برابر با 10 مایل داشت و سرانفجاری نسبتا بزرگی نیز داشت و از هدایت نیم فعال راداری نیز بهره میبرد و بر اساس گزارشاتی در تست هایی بر علیه موشک اسکاد نیز شرکت کرده بود البته از موفقیت ان هیچگاه خبری منتشر نشد.از این پروژه بعد از جنگ سال 1991 اخباری به به بیرون درز نکرد.و به نظر این پروژه به دلایل مالی ویا حتی قطع انتقال فناوری های لازم برای تولید انبوه از جانب شرکت های خارجی کنسل شد. این کنیستر هم به احتمال زیاد برای همین پروژه بوده است
-
1 پسندیده شدهتصاویری از جنگ جهانی دوم لبخند یکی از اعضای مقاومت فرانسه به جوخه اعدام آلمانی ها صف اعدام شهروندان لهستانی در مقابل نازی ها (به واکنش ها دقت کنید) دو سرباز ارتش سرخ شوروی که در سرمای فنلاند یخ زده اند اولین تصویری که شهروندان آمریکایی از کشته شده گان سربازان خود مشاهده کردند که باعث شد دیدی تازه به جنگ پیدا کنند سرباز آلمانی که در بازگشت به خانه اش متوجه شده خانواده اش مدتی است آنجا را ترک کرده اند
-
1 پسندیده شدهبا تشکر از شما دوستان سوالی برای بنده پیش اومده. چرا ما که از سال ها قبل تمام زار و زندگیمون رو گذاشتیم برای رزم سوارم و شناور های تند رو چنین طرح های به روزی نداریم ولی چین که تا حدودی به توان رزم منظم با کشوری مثل آمریکا رسیده به چنین طرح مدرن و جسورانه ای رسیده؟ کجای کار ما مشکل داره؟ عدم کار آکادمیک و علمی؟ عدم دسترسی به تکنیک های جدید؟ عدم وجود متریال مناسب؟ عدم احساس نیاز به چنین طرح هایی؟ یا شاید عدم آینده نگری! به هر حال از کشوری که بیش از بقیه روی یک موضوع تمرکز کرده انتظار میره از دیگران در طرح تاکتیک ها و ابزار مناسب اون جلوتر و خلاق تر باشه!
-
1 پسندیده شدهسقّای بسیجیان شب بود ، حسن باقری وارد شد . من را صدا کرد و به یکی از خطوط نبرد در منطقه خوزستان فرستاد . گفت مواظب باش نیروهای ما امشب به سمت دشمن حمله نکنند! گلوله توپ و ... هم از طرف ما شلیک نشود . شب دیگری گفت : به فلان منطقه برو ، مثل قبل مواظب باش ! چند بار این ماجرا تکرار شد . تا اینکه علت کار را پرسیدم . حسن گفت : در این شب ها که تو رفتی فرمانده لشکر عراق که در خوزستان مستقر است به بازدید خط آمده بود ! با تعجب گفتم : پس چرا گفتی ما شلیک نکنیم !؟ مکثی کرد و گفت : این فرمانده عراقی فوق العاده ساده و بی درایت است . او آنقدر ضعیف است که ما می توانیم با انجام کوچکترین عملیات ایذایی فریبش دهیم ! من می ترسم او کشته شود و فرمانده لایقی جانشین او شود !! ما برای عملیات بعدی به او احتیاج داریم !!
-
1 پسندیده شدهتاپ گان روسی داستان تولد اسکادران Aggressor نیروی هوایی اتحاد شوروی در اوایل دهه 70 میلادی ، فرماندهی ارشد نیروی هوایی اتحاد شوروی براین تصمیم شد تا یک مرکز آموزش رزم هوایی مشابه اسکادرانهای 64 و 65 نیروی هوایی ایالات متحده را برای ابداع تاکتیکهای رزم هوابه هوا و هوا به زمین جدید ، با انتقال یک هنگ هوایی به پایگاه نیروی هوایی این کشور واقع در جمهوری ترکمنستان ( که 365 روز سال ، هوای مطلوبی برای تمرین در آن وجود داشت ) تاسیس نماید . در گام نخست ، این هنگ آموزشی به جتهای MiG-21PFM,SMو در نهایت گونه UM مجهز گردید و براساس استاندارد های این نیرو ، برنامه آموزشی جدید با شناسه "Kavkaz" " نامگذاری گردید . با شروع برنامه ، خلبان های دست چین شده نیرو از هنگ های هوایی مستقر در سراسر خاک اتحاد شوروی به ترکمنستان اعزام شدند تا آخرین الگوهای موجود در نبردهای هوا به هوای یک به یک و گروهی را به شکل عملی تمرین کنند. از سویی دیگر ، تجارب بدست آمده از نیروی هوایی شوروی از نبردهای هوایی خاورمیانه ، برای این مرکز آموزشی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود ، به همین دلیل فرمانده نیرو تصمیم گرفت تا براساس اطلاعات در دسترس ، حداقل یک اسکادران مهاجم ( Aggressor Squadron) را برای شبیه سازی یگانهای هوایی غربی ایجاد کند . تا این زمان ، استخوان بندی جتهای آموزشی این پایگاه ، صرفا" به فیشبدهای دست دوم محدود می شد و خلبانانی که از تجارب نبردهای خاورمیانه ، ویتنام و همچنین دوره های رزمی این پایگاه ، فارغ شده بودند ، برای تشکیل این اسکادران جدید ، دست چین شدند . بدین ترتیب ، 5 سال پس از نخستین تلاش برای ایجاد این اسکادران ، نیروی هوایی شوروی جتهای جدید تری شامل جنگنده های MiG-23M و MiG-23UB را به این مرکز تخصیص داد . با آغاز سال 1979 ، تمامی جتهای میگ-23 مرکز ، استتار صحرایی با لکّه های سبز رنگ بخود گرفتند تا نقش مهماجمان را بهتر شبیه سازی کنند . اما 4 سال بعد ، مربیان آموزشی بدین نتیجه رسیدند که توانایی های جتهای موجود ، نیازهای آموزشی را برطرف نمی کند ، در نتیجه ، جنکنده های جدیدتر MiG-23MLD جایگزین تمامی پرنده های قدیمی تر شده و استتار مشابهی را دریافت نمودند . این جتها که پس از مدتی با گونه های اولیه میگ-29 تعویض شدند ، با داشتن شماره بدنه به رنگ آبی با حاشیه سفید از سایر جتهای روسی متمایز شده ، اما همچنان تشخصی انها در یک جنگ هوایی با عناصر مدافع بسیار مشکل بود ، در نتیجه تمامی فالکروم های موجود طرح دندان کوسه روی بخش جلویی بدنه را بخود گرفته در حالی که فلاگرهای موجود ، علائم دیگری را روی باله های شکمی خود دریافت کردند . شماره ثبت این جتها نیز با ابعاد بزرگ و بصورت برجسته روی بدنه هواگردهای حک گردید . اما به روال غیر رسمی ، خدمه حداقل دو نشانه دیگر شامل حک عدد "1" روی بال ( به رنگ زرد ) با یک پیکان قرمز در پس زمینه و یک پلنگ در حال پرش در کنار بدنه کابین خلبان را به این جتها اضافه نمودند .در سالهای پایانی حیات اتحاد شوروی ، برنامه های گسترده تری برای اعزام جتهای پیشرفته تر سوخو-27 به این مرکز طرح ریزی گردید ( پاییز 1991) اما بدلیل وقایع سیاسی هرگز صورت نگرفت و پس از فروپاشی نیز بدلیل واقع شدن این پایگاه در یک کشور خارجی ( جمهوری ترکمنستان ) کل برنامه لغو شد . این پایان داستان اسکادران مهاجم نیروی هوایی اتحاد شوروی بحساب می آمد . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهبازگشت جامبو به یاری خداوند متعال و با تلاش متخصصین نیروی هوایی ارتش ایران، هواپیمای 113 به وطن بازگشت. چندی پیش در رسانه های عبری خبری مبنی بر زمینگیری این هواپیما در فرودگاه دمشق بدلیل حملات جنگنده های اسرائیلی و بمباران این فرودگاه منتشر شد و برخی بازگشت این هواپیما را به کشور محال میدانستند! این هواپیما که به سفارش نیروی هوایی متولد شد، نخستین پرواز خود را 41 سال پیش و به عنوان 315مین از اولین 747 تولید شده، انجام داد. بازگشت این پرنده گواهیست بر توانمندی بی نظیر متخصصان در تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که با این قدمت و شرایط تحریم، تماشای آنها در آسمان غیرممکن به نظر میرسد. پی نوشت : باید یک خسته نباشید جانانه به بچه های فنی نیروی هوایی گفت که این چنین ناوگان را سرپا نگه داشتند 2- به منافذ روی بدنه دقت کنید ، علی الظاهر انفجار در فاصله مشخصی صورت گرفته که این تعداد ترکش نصیب این جامبو 40 ساله شده !!!
-
1 پسندیده شدهاسپارو AIM-7 E.2 در ایران در اوایل دهه 40 شمسی ، با عملیاتی شده فانتوم ها در نیروی هوایی ایران و افزایش تهدیدها از سوی عراق و اتحاد شوروی ، ارتش ایران بر این تصمیم قرار گرفت تا توانمندی های خود را در حوزه رزم هوایی با خرید موشکهای میان برد AIM-7 اسپارو ، افزایش دهد . به همین علت ، پس از مطالعات و بررسی های صورت گرفته و بر اساس تجربه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در ویتنام ، نیروی هوایی برای خرید اسپارو اعلام آمادگی نمود . با امضاء قرار داد میان ایران و شرکت سازنده ( ریتئون ) به سال 1968 ( 1345 شمسی ) نخست در حدود 300 تیر موشک برای جتهای فانتوم سری دی که به تازگی نیز تحویل داده شده بودند ، به قیمت هر تیر 57000 دلار خریداری شد . سه سال بعد ، یعنی در سال 1971 ( 1350 شمسی ) ، چیزی درحدود 400 تیر موشک AIM-7.E.2 مجددا برای نیروی هوایی سفارش داده شد که قیمت هر تیر موشک با کمی افزایش به 68000 دلار رسیده بود . دو سال بعد ، ( 1973 / 1352 شمسی ) ایران سفارشی بزرگتر ، در حدود 500 تیر موشک AIM-7 E.3 و پس از یکسال ( 1974/ 1353 ) ، سفارشی برای 60 تیر موشک ( به قیمت هر تیر 75000 دلار ) را به ریتئون ارائه نمود . باورود تامکتها در میانه های دهه 50 شمسی ، اینبار یک سفارش بسیار بزرگ ، چیزی در حدود 800 تیر موشک AIM-7 E.4 در بازه زمانی سال 1354 تا 1356 به نیروی هوایی با قیمت هر تیر 86000 دلار تحویل شد . علیرغم این تعداد انبوه ، برنامه ریزان نظامی ارتش به این نتیجه رسیده بودند که موشکهای تحویلی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند ، درنتیجه طبق یک برنامه از پیش تعیین شده ، چیزی در حدود 250 تیر موشک اسپارو از مدلهای تحویلی اولیه به ایالات متحده ارسال شد تا به استاندارد AIM-7 E.3 ارتقاء یابند که هزینه این ارتقاء برای هر تیر 23000 دلار تعیین شده بود . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهالبته عزیزان هوا دریای ، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را یادم رفته بود . :mrgreen: :winking:
-
1 پسندیده شدهبا سلام کاری ندارم به اینکه در دنیای واقعی ، تامکت سری D توانایی حمل فونیکس را ندارد ، اما در نیروی هوایی کوچک بنده ، تامکت سری D ، با استتار آبی ، توانایی حمل مهمات هدایت لیزری را به همراه دو تیر فونیکس در یک فرمیشن 2 فروندی ، ( همراه با یک فروند تامکت با استتار آسیای صغیر مسلح به شش تیر موشک فونیکس + دو تیر سایدویندر ) را دارد . مهمات هدایت دقیق برای تامکت :mrgreen: :mrgreen: این هم یک تایگر سری F ، البته مسلح به تیربار برای تکمیل فرمیشن :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز سری سوم ماکت های جدید ( شامل پرنده های شرکت هواپیمایی ایران ایر ) تقدیم می گردد .
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز سری سوم ماکت های ساخته شده ، هرکولس و فالکون
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز البته این پست ارتباطی با استاد شماس ندارد ، ولی با توجه پرسش برادر عزیز جناب پیشوا ، این تصاویر تقدیم به عزیزان ( البته این ماکت هنوز کامل نشده است )
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان دو ماکت زیر، تقریبا" درحدود 10 سال پیش ساخته و آماده شد ، پرنده سمت راست ، یکفروند BAE-146 ( البته فقط با دو موتور ) و پرنده سمت چپ نیز یکفروند دی هاویلند -7 می باشد . البته با ذکر این نکته که پرنده آبی رنگ به یکی از هموطنان علاقه مند در شیراز فروخته شده است .
-
1 پسندیده شدهبا سلام - سری دوم تصاویر ماکت های مونتاژ و ساخته شده : شبح ایرانیF-4 E ، مقیاس 1:32 ( مونتاژ ، طرح استتار توسط مهندس علی مجذوب ) داگلاس DC-3 ، شرکت هواپیمایی پان آمریکن ( ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب ) بویینگ 737 سری 100 - شرکت هواپیمایی ایران ایر (ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب) بویینگ 727 سری 100 - در حال طی نمودن مراحل آماده سازی نهایی (ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب) فالکون 20 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران - فرودگاه بین المللی میرزاکوچک خان رشت (ساخته شده توسط مهندس علی مجذوب) فالکون 20 در مراحل آماده سازی فالکون 20 در مراحل آماده سازی بخشی از سازه جلوی بدنه فالکون 20 ( لازم به ذکر است که این هواپیما با تمام جزییات و چیدمان داخل بدنه به مانند نمونه واقعی ساخته شده است ) بخشی از سازه موتور فالکون 20 ( لازم به ذکر است که موتور این پرنده به مانند نمونه واقعی از فن های آلومینیومی ساخته شده است و به یک موتور الکتریکی و برد الکترونیکی صدای جت نیزمجهز است )
-
1 پسندیده شدهبا سلام - ضمن تشکر از دوستانی نسبت به بنده محبت داشتند : سری دوم ماکت های مونتاژ شده و ساخته شده ماکت مقیاس 1:48 پرنده F-5F نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقیاس 1:48 بالگرد BELL-212 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (( البته این تصویر و با این زاویه تصویر برداری را با اجازه عزیزان منتشر کردم )) مقیاس 1:20 پرنده فالکون 20 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( فرودگاه بین المللی میرزاکوچک خان رشت ) پرنده ترابری تاکتیکی داگلاس DC-3 ( در اینجا با الگوی استتار اسکادران محرمانه KG-200) مقیاس 1:41پرنده ترابری تاکتیکی C-130 H هرکولس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سری پرنده های غیر نظامی ایران ایر از دور ترین پرنده تا به نزدیکترین پرنده : 1- بویینگ 727 سری 100 2- بویینگ 727 سری 200 3- بویینگ 737 سری 100 4- بویینگ 737 سری 200
