برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 23 آبان 1400 در پست ها
-
1 پسندیده شدهجان کلام همینه . آینده ی حملات هوایی ؛ نه هواپیماهای پنهانکار تر بلکه تسلیحات دورایستا تر و پنهانکار هستند . بخش بیشتری از پدافند زمین پایه باید به صورت تخصصی معطوف به موشک های کروز بشه . درمورد JSOW میشه فرض کرد که pmu2 مثلا ، هواپیمای شلیک کننده رو تهدید میکنه . اما درمورد JASSM دیگه نمیشه هیچ فرضی کرد . jassm در مدل پایه ، خارج از محدوده ی درگیری و حتی کشف هر پدافندی شلیک میشه . نهایتا اینه که در رادار فرا افق نگر ، حرکت ابتدایی جنگنده رو ببینید . در مدل ER حتی همون رو هم نمیشه دید . فقط موج موشک های کروز رو میبینید که بر خلاف تاماهاوک ها از جایی که انتظار دارید شلیک نشده ان ! همچنین در صورتی که ماموریت های ضد رادار به کروزهای هایپر سونیکی چون Perseus و یا ایکس-۵۱ سپرده بشه ، کار بسیار مشکل خواهد شد .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهشما زود قضاوت میکنی عزیز ! انسانهای اهل التقاط مثل ایشون تا به حال زیاد اومدن و رفتن . فقط دوز التقاطشون بالا و پایین میشه . از باب و بها ء و کسروی و حکمی زاده بگیر تا همین مهاجرانی و عماد باقی . همشون هم یا سابقه ی طلبگی داشتن یا سابقه ی جبهه و جنگ و سپاه ! اولین نشونه ی التقاط همینه که مریدان طرف به دیگران میگن شما هیچ کدوم حرف ایشون رو نمیفهمین و هرچی ایشون میگه درسته . زود قضاوت نکن . فارتقب انا مرتقبون . ما به دلیل حرمت مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی ، ماهواره نداریم . و لله الحمد
-
1 پسندیده شدهکدوم مطلب ؟ شباهت حمایت کورکورانه ی دوستان از عصمت آن حکیم گرانمایه ، به حمایت کورکورانه ی مریم از مسعود ؟
-
1 پسندیده شدهنظریه ی اصالت خزری هخامنشیان و عدم مسکون بودن فلات ایران به دلیل کشتار پوریم مربوط به ایشان نیست . از کسان دیگری است که بلمآل ناصر پورپیرار آن را جمع کرده است . مجموعه ای از حقایق و خیالپردازی هاست . اصل نظریه رو بخونید جالبه . البته ناصر پور پیرار سابقه ی توده ای داره و بعضا نظریات عجیبی هم از خودش در میکنه . فی المثل "ما ملکت ایمانهم " در قرآن رو به معنی دوست دختر و دوست پسر تفسیر میکنن ایشون ! جناب عباسی در مورد استراتژیست های واقعی میگه که کارشون تولید نظریه نیست بلکه نظریات رو موزائیک میکنند . ایشون خودشون هم همین کار رو انجام میده . واین معنای حقیقی التقاط هست والله العالم .
-
1 پسندیده شدهhttp://www.military.ir/forums/topic/4767-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%8A-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D8%B4%D9%8A%D9%86-herti/
-
1 پسندیده شدهخوب پس با اين داستان ديگه هرمز 1 و 2 نيستند . هرمز و خشايارند ! در مورد هرمز 2 چيز ديگه اي به ذهن نمي رسه . براي عمليات ضد ناو كه خليج فارس موجود بود . براي عمليات ar هم كه هرمز 1 موجود هست . تنها چيزي كه ميمونه ضد ناو به معني آسيب به سامانه هاي عرشه ي ناو هست . نه آسيب عمقي و جدي . اونهم با بمبلت هاي هومينگ آن رادار .
-
1 پسندیده شدهزلزال بارشي رو خودشو كات اوي كردن . هرمز 2 رو هم نمونه ي كات اوي رو گذاشتن جلوش . وقتي گفته شده هرمز 1و 2 هردو ضد رادار هستند چه معني داره هدايت داخلي باشه بمبلت هاش ؟ پ. ن. راستي تا حالا دقت كرده بودين روي زلزال بارشي عكس برگردون چسبوندن ؟
-
1 پسندیده شده- اتفاقا هدف بايد ناوهاي غير هواپيما بر ! باشه . در همان پست اول هم عرض كردم كه براي ناوهاي هواپيما بر هرمز 1 استفاده ميشه . برج هاي راداري در كلاس كوروت مثلا ، فاصلشون با هم چند ده متره ، به همين دليل نياز به بالا بودن ضريب گلايد نيست . - بالك ها به خاطر زاويه دار بودن نسبت به دوربين ، به اون شكل ديده ميشن . - مشكل ماسوره دار بودن بمبلت چيه ؟ به هرصورت بمبه ديگه . كلي فسفر سوزونده شده آشيانه ياب شده . انتظار داريد حسگر مجاورتي ليزري هم روش بذارن ؟ - در همون منابعي كه در پست قبلي عرض كردم مشخصه كه انتن در همين فضا جا شده . دقت بفرماييد كه مفهوم آشيانه يابي homing چه در مورد منبع حرارتي و چه راداري (اعم از اخلال گر ، شناسايي و رهگيري ) ، هميشه به معني غير فعال بودن هست . ( در اكثر موارد پسيو ودر برخي موارد نيمه فعال )
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبزرگوار ! دقت بفرمایید که صحبت از سنجاق و میخ و ... از اساس اشتباه هست . بنده عرض کردم که متن شما بدون امکان میخ و سنجاق دارای معنای اشتباه بود . متن شما غلط بود و تا الان سه صفحه کیبرد فرسایی انجام شده برای اینکه جنابعالی پذیرش اشتباهتون براتون خیلی سنگینه و دست به هر توجیهی میزنید تا اشتباهتون رو نپذیرید ! ا زمسخره کردن اشتباه تایپی بنده تا پراید سایپا و حتی اس سیصد چینی ها !
-
1 پسندیده شدهپس پذیرفتید که در پست پیشین حرفتونو عوض کردین و هنگامی پاسخ در مورد ایرانی بودن حوت گرفتید شیفت کردید به این که الکی مثلا انگار من نظرم روی سرعتش بود نه اصالتش ! اگر دوباره حرفتونو عوض نمیکنید ..... دقت بفرمایید که در متن پوستر، که شما بهش اشکال فرمودین نوشته شده دارنده ی سریعترین اژدر ، نه اختراع کننده ی سریعترین اژدر و طبیعتا به دلیل اینکه چیزی در پوستر راجع به اصلیت تکنولوژی حوت گفته نشده ، اشکال شما کماکان وارد نیست ...
-
1 پسندیده شدهبا کلمات بازی نکنید . مشخصا اشکال شما به رکورد دار بودن یا نبودن اشکوال برنمیگشت . بلکه به ایرانی بودن حوت برمیگشت . اگر با اینکه حوت از اشکوال سریعتر نیست مشکل داشتید باید اینگونه اشکال میکردید : ایران دارنده ی دومین اژدر سریع دنیا ! وقتی میفرمایید ایران دارنده اژدر روسی اشکوال ! ، یعنی مهم نیست که این اژدر سریعترین هست یا نه ، بلکه مهم اینه که ایرانی نیست . که مستندات فاس اثبات میکنه حوت ایرانی هست .
-
1 پسندیده شدهخوبه که توی فاس ، ریز فرآیند مهندسی معکوس اشکوال بود .... نه خیر همون دارنده ی اژدر حوت صحیح تره ....
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهجنايت يعني چي ؟ جنايت داخل در قرآن و سنت هم داريم آيا ؟ مثلا قطع ايدي و ارجل من خلاف يا تصليب يا پرتاب از كوه جنايت داخل در دينه يا كه چي ؟ سربريدن كه اميرالمومنين روحي فداه بسيار انجام داده بود چي ؟ سنگسار چي ؟ حد سرقت و قطع يد چي ؟ ميدونيد كسي كه دوبار براي سرقت محكوم بشه و دستاش قطع بشه بايد بعدش پاهاشو قطع كرد ؟ اينا چين الان ؟ راست ميگي . ماهنوز نسوختيم . شما كه سوختي بفرما تعريف كن ببينيم چه جوري دخل آدم در كسري از ثانيه ! مياد ؟ جو نگيردت بابا ! خدا چيو رحمت كنه ؟ القاتل و المقتول كلاهما في النار ! جناب اديب همين جوري متن رو مينويسي بدون ذره اي فكر كردن .... الان در اين جمله ي مشعشع : معني جمله اين است : سربريدن و سوزاندن افراد ، كار سفاكانه ايست كه معاذ الله حتي ازسوي اميرالمومنين روحي فداه هم انجام شده ولي به جز اون يك مورد هيچ كس ديگه اي نبايد اين كار سفاكانه رو انجام بده !
-
1 پسندیده شدهدر همین مقام بود که شاعر گرانمایه فرمود : 7 م. م . : هرروز بهتر از دیروز ممنون به خاطر ترجمه ی روان و زحمت بی دریغتون ... کجاشو دیدی ! این ابراهیم شخصا یکی از کارتل های بزرگ سلاح رو در سطح جهان رهبری میکنه ... ........................ دو تانکته به نظر میرسه : ایران باوجود گستره ی وسیع تنوع پهپادی ، از پهپاد آب نشین محروم هست . چیزی که باوجود نیروی دریایی راهبردی بسیار ضروری به نظر میرسه . به غیر از توان حمل محموله و نظارت سطحی ، پهپاد آب نشین برای عملیات های کشف و رهگیری زیر سطحی هم بسیار مفیده .
-
1 پسندیده شدهilusmc, on 24 Jan 2015 - 3:24 PM, said: Quote بالاخره ما نفهمیدیم این بچه مچه ها ، فازشون چیه ؟ این عربا سوسمارخورن و همه چی شون بده ؟ اونوقت عشق و حال توی دبی شون خوبه ؟ حراج کردن نفتشون که ثروت ملیشونه و خرج کردنش برای یک نسل خوبه ؟ اون دوربینی بنده خدا مشکل داره تقصیر نظامه ؟ نماز رو چون عربیه و پارسی نیست ، نباید خوند ولی رقص و اوازای عربی _ بالاخص اگه طرف خانوم ! باشه ) اتفاقا خیلی هم باحاله و باید گوش داد ؟ کفن و دفن ساده ی ملک عبدالله که فقط ماجرای یه روز و یه ساعته خوبه ولی زندگی سراسر نکبتش که ماجرای چند نسل سوخته زیر چکمه های استخبارات عربستان هست هم خوبه ؟ کل زندگیش که مردم بدبختشو استعمار و استحمار کرد رو ندید میگیری و به خاطر همین چند دقیقه پرچمشو میبری بالا ؟ در ضمن حرم مطهر امام رضا روحی فداه دقیقا به همین علت داره کم کم ساخته میشه ، چون پولشو همون مردم بدبخت و بی چاره از یه قرون دوزار زندگیشون میزنن و اهدا میکنن . نه دولت پولی برای این چیزا خرج میکنه ، نه مردم شریف آریایی ! که مشغول انداختن پولاشون لای پای فواحش دوبی و ترکیه و تایلند هستند ... نه ! می خوام ببینم ینی الان خدا وکیلی کسی مادر به خطا تر از ملک عبدالله نبود که بکوبید توسر جمهوری اسلامی ؟ .................................................. بگذریم ... دلیل اصلی این رفتارهای وهابیت ، نه بی اعتنایی به دنیا و زخارف دنیوی بلکه در اصل تلاش برای نادیده گرفتن مساله ی مرگ و توجه به زندگی ابدی و اخروی هست . اگر راست میگفتند در زندگی خودشون هم ساده زندگی میکردند و برای زخارف دنیا و زندگی راحت در دوروزه ی نیا ، برده و بنده ی شیاطین انسی نمیشدند . در حالی که ما به مساله ی مرگ به چشم یک پل و تنها یک انتقال به زندگی ابدی و همیشگی برای بی نهایت سال ، نگاه میکنیم . برخلاف نظر وهابیت ، ما ائمه ی هدی - سلام الله علیهم اجمعین - و صلحا و شهدا رو مرده نمیبینیم بلکه در نظر اونها سلاطین عالم بقا هستند و در واقع اونها هستند که در زندگی واقعی که همانا زندگی پس از مرگ هست در حال سلطنت هستند . به احترام آن نفس و روح بلند مرتبه ، به بدن او که زمانی قالب و مرکب این بدن بوده و حتی به در و دیوار ی که دور این بدن هست هم احترام میکنیم . تا کور شود هرآنکه نتواند دید .
-
1 پسندیده شدهدر اين مقام بود كه شاعر گرانمايه فرمود : زرشك ! طبق فقه شيعه در صورتي كه دونماز جماعت در يك مكان باهم اقامه شوند نماز متاخر باطل است !
-
1 پسندیده شدهاین اگر اشتباه نکنم یه هواپیمای انگلیسی بود که عراق هم به تعداد زیاد ازش داشت . از خوبی های این مدل چینش صندلی هواپیمای تمرینی اینه که مربی هروقت دلش خواست با پشت دست میزنه تو دهن شاگرد تا دیگه اشتباه نکنه !
-
1 پسندیده شدهبنده خدمت شما عرض كردم كه در ميان خرمن اطلاعات صحيح شما ،تنها يك اصطلاح ، صحيح نبوده . جنابتان چنان بر آشفتيد كه ، با ادبيات ( كوچولو كلاس چندي ؟ ) شروع به پرسش از ريشه و تحصيلات و اينكه تابه حال چنتا لاگ بوك پر كرده اي و اينها فرمودين ... متاسفانه توي محلي كه بنده زندگي ميكنم و فكر ميكنم در اكثر شهرهاي بزرگ ، به اين ادبيات ، دراز كردن دست دوستي نميگن . بلكه تحقير و كوچك كردن طرف مقابل ميگن . گرچه بنده هم كباده ي علم ودانش نميكشم و همانگونه كه قبلا عرض كردم ؛ دوباره عرض ميكنم كه از بيخ هيچ سوادي ندارم . اطلاعات شخصي بنده ربطي به نكته اي كه عرض كردم نداره . اگر حرفي كه زدم صحيح باشه بي سوادي بنده باعث غلط بودنش نميشه و اگر هم ناصحيح باشه چنانچه بنده پدر علم هوانوردي هم باشم باعث صحيح بودنش نميشه . براي بار سوم تكرار ميشه خدمت باسعادتتون كه اصطلاح صحيح ، glide ratio هست . . چنانچه مطلب ، بر خلاف اين هست ، بفرماييد و عده اي رو از ظلمت جهل و ناداني برهانيد . ممنون پ .ن . در همون بحث با جناب الو هم شما همين راه اشتباه رو رفتيد و به محض اينكه ايشان با فرمايش شما مخالفت كرد ؛ باز با همين ادبيات ( كوچولو كلاس چندي ؟) فرموديد : ناگفته پيداست كه كارت پايان خدمت داشتن يا نداشتن ايشان هيچ ربطي به برد كاليبر ماوزر نداره . چنانچه ايشون خدمت سربازي نرفته باشن برد كاليبرماوزر افزايش پيدا نميكنه و چنانچه ايشون رييس نظام وظيفه هم بشن باز هم باعث كاهش برد كاليبر فوق الذكر نخواهد شد .
-
1 پسندیده شدهدر حال اسکورت شدن بوسیله ی یک فروند P-3C-155 در 1986 : دو هواپیمای ضد زیر دریایی در یک قاب : ایلوشین 38 ( Il-38) در پس زمینه و توپولف 142 در جلو :
-
1 پسندیده شدهبه لینک های زیر مراجعه کنید : https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Firannano.org%2Ffilereader.php%3Fp1%3Dmain_cef9dee618e6e52c89f71114ae990f4c.pdf%26p2%3Dfestival_info%26p3%3D30%26p4%3D1&ei=I5SgVJHUKIevacv3gpgG&usg=AFQjCNFNsbcHu8HM1dNZ_uYOhuua4rCx0g&sig2=pDmb-EgLvIDlfq5rLRkbbQ پژوهشکده های نانو دانشگاه های کاشان واصفهان و http://www.civilica.com/Paper-NCCEESLAMSHAR01-NCCEESLAMSHAR01_112=%D8%B3%D9%86%D8%AA%D8%B2-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88-%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%AA%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A8-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html توضیحات بیشتر : نانو تیوپهای (نانو تیوب) كربنی: یكی از اكتشافات بزرگ مربوط به Nanotechnology ، كشف Nanotube است .نانو تیوبها صفحاتی از اتمهای كربن هستند كه درون قسمتی غلطك مانند حركت می كنند ودر ظاهر شبیه توریهای سیمی هستند كه بر روی یك سمت آنها پوششی قرار گرفته باشد. Carbon Nanotube لوله كربنی تو خالی است . نانو تیوب های كربنی از منابع كربنی مانند گرافیت یا گازهای هیدروكربنی بوسیله روشهایی مانند تخلیه الكتریكی ، TCVD و Laserr ablation ساخته می شوند . این مواد به علت داشتن خواصی مانند سطح ویژه زیاد (۷۰۰-۱۰۰۰ m۲/gr) ، استحكام زیاد (حدودا ۵۰ برابر فولاد) و خصوصیات الكتریكی و الكترونیكی استثنایی موارد كاربرد زیادی از جمله استفاده به عنوان پایه كاتالیست ، تقویت مكانیكی پلیمرها و كمپوزیت ها و ساخت قطعات الكترونیكی دارند .آنها ۱۰ برابر از فولاد محكمتر ند در حالیكه وزنشان یك ششم وزن فولاد است. این امتیاز باعث شده است كه آنها اولین انتخاب برای ساختن پلها، هواپیماها وحتی سفینه های فضایی باشند. تنها مشكل این است كه بزرگترین نانو تیوبی كه در آزمایشگاه ساخته می شود تنها چند میلینتر است. اما این مسئله باعث شده كه درمورد ماشینهای كوچك ، نانو تیوب ها ی كربنی ایده آل باشند. یكی از مشكلاتی كه بر كیفیت ابزار MEMSتاثیر منفی می گذارد ساییدگی قسمتهای بسیار كوچك آنهاست كه در هر ثانیه هزاران بار اتفاق می افتد. اما در یاتاقانهای ساخته شده از نانو تیوبها تقریبا هیچ گونه اصطحكاكی وجود ندارد.وامتیازمهم این است كه نانو تیوبها در هر دو حالت رسانا ونارسانا وجود دارند واین ویژگی موجب استفاده آنها در وسایل مختلف الكتریكی شده است. نانو تیوبها دو نوع هستند : نانو تیوبهای چند دیواره ای و تك دیواره ای كه به ترتیب در سال ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ كشف شدند. نوع چند دیواره ای از الیاف گرافیتی ساخته می شود در حالی كه نانو تیوبهای تك دیواره ای از الیاف فولرن كشیده شده تشكیل شده اند . از زمان كشف این مواد كاربرد های مختلفی پیشنهاد شده است كه از آن جمله می توان استفاده از نوع چند دیواره ای را در نوك ای . اف . ام حامل و در مورد نوع تك دیواره به منظور استفاده در وسایل الكترونیكی یا به عنوان محیط مناسب جهت ذخیره هیدروژن اشاره نمود . نانو تیوبهای تك دیواره از دیواره های استوانه ای گرافن به قطر ۱ تا ۲ نانومتر تشكیل شده است . نوع چند دیواره ای ,دیواره های ضخیم تری دارد و از چندین استوانه هم محور گرافن كه با فاصله ۳۴ نانومتر (در حد فاصله لایه های گرافیت) از هم جدا شده اند ,تشكیل گردیده است . قطر خارجی نانو تیوب چند دیواره ای ۲ تا ۲۵ نانومتر و سوراخ داخلی آن در محدوده ۱ تا ۸ نانومتر قرار دارد و ما بین لایه های منفرد گرافیت هیچگونه نظم سه بعدی وجود ندارد . طول متوسط نانو تیوب می تواند چندین میكرون باشد . اولین بار نانو تیوبها در سال ۱۹۹۱ توسط «سومیو ایجیما» و به صورت کاملا اتفاقی در هنگام مطالعه سطوح الکترودهای کربن در هنگام تخلیه قوس الکتریکی کشف شد. ● دامنه کاربرد: محاسبات اولیه نشان داده اند كه نانو تیوبها بسته به هلیسیتی و قطرشان می توانند رسانا یا نیمه رسانا باشد . دو سر تیوب حالت فلزی از خود نشان می دهند .نانو تیوب در عین استحكام بالا بسیار انعطاف پذیر است . اكثر كاربرد ها بر اساس ساختار الكترونیكی ,استحكام مكانیكی ,انعطاف پذیری و ابعاد نانو تیوب پیشنهاد شده است . كاربرد الكترونیكی بر پایه نانو تیوب تك دیواره ای است در حالی كه در مورد سایر كاربردها تفاوتی میان نوع چند دیواره ای و تك دیواره ای وجود ندارد . كاربرد نانو تیوب به عنوان وسایل الكترونیكی كوچك مورد توجه بیشتری قرار گرفته است . به عنوان مثال نوع تك دیواره ای كه بین دو الكترود فلزی قرار داده شده , مشابه وسایل نیمه رسانای مرسوم است و عملكرد آن در حد وسایل موجود برآورد شده است (عملكرد از لحاظ سوییچینگ). نانو تیوبها می توانند به دلیل استحكام و انعطاف پذیری در ساختمان مواد به كار روند و موادی با خواص بهتر را ایجاد كنند . ● مشخصات : ساختار تو خالی نانو تیوب سبك بودن آن را به دنبال دارد . چگالی نوع چند دیواره ای ۸/۱ و نوع تك دیواره ای ۸/۰ است . استحكام ویژه آنها حداقل ۱۰۰ برابر فولاد است . نانو تیوبها مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی داشته و از پایداری گرمایی بالای برخوردارند . اكسایش نانو تیوب از دو سر تیوب آغاز می شود . این عمل باعث باز شدن تیوب خواهد شد . انتقال الكترون در نانو تیوبها منحصر به فرد است و در جهت محور شدیدا رسانا هستند. رسانایی گرمایی آنها در جهت محوری نیز بالا است . نانو تیوبها از لحاظ كاتالیزوری فعال می باشند. نانو تیوبها خاصیت مویینگی بالایی دارند و می توانند گازها و مایعات را در خود جای دهند . از نانو تیوبهای چند دیواره ای به عنوان الكترود در واكنشهای بیوالكترو شیمیایی استفاده شده است . نانو تیوبها می توانند واكنشهای احیای اكسیژن را كاتالیز كنند. سرعت انتقال الكترون در نانو تیوب بیشتر از الكترودهای كربنی است . ذخیره هیدروژن در داخل حفره های نانو تیوبهای تك دیواره ای امكان پذیر خواهد بود . ● روشهای تولید نانو تیوب كربنی: در سال ۱۹۹۱ توسط پژوهشگر ژاپنی به نام سومیو ایجیما كه متخصص میكروسكوپ آزمایشگاه NECبود ،آزمایشی به وقوع پیوست كه تا به حال سهم به سرتئی در توسعه نانو تكنولوژی داشته است. وی كه به دستكاری وتغییر روش های ارائه شده توسط محققین موسسه ی فیزیك هسته ای ماكس پلانگ جهت تولید فولرین مشغول بود، دو الكترد گرافیت را به جای اتصال در فاصله كمی از یكدیگر قرار داد وبین آنها قوس الكتریكی برقرار كرد. این آزمایش سبب شد كه وی به طور كاملا اتفاقی نانو تیوب های كربنی را كشف كند. اهمیت روز افزون این مواد در صنعت به دلیل خواص مكانیكی والكتریكی جالب ومتنوع آنها ست .پیش بینی می شود كه این مواد بتوانند در بسیاری از ساختار های نانو متری آینده به كار روند. دو نوع ساختار متفاوت نانو تیوب كربن وجود دارد،كه از بقیه اشكال آن تا حدودی متمایز است: ۱) نانو لوله تك جداره Single Wall ۲) نانو لوله چند جداره Multi Wall این دو مورد وخصوصا نوع تك جداره آن صرفا به دلیل سادگی توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب كرده است.نانو لوله تك جداره از یك ورقه ی گرافیت پیچیده به صورت استوانه به وجود آمده كه دو سر آن به حالت كروی مسدود است.تفاوت نوع چند جداره به وجود آمده كه درون هم قرار دارند. در میان انواع روشهای تولید نانو تیوب كربنی تك جداره ،سه روش از اهمیت وارزش بالاتری بر خوردار دارند. این روشها عبارتند از : ▪ روش قوس الكتریكی: روش قوس الكتریكی همان روشی است كه توسط سومیو ایجمیا برای اولین بار به كار برده شد،بااین وجود مقدار محصول به وجود آمده در این روش بسیار پایین است.ولی در روش رسوب گذاری بخار شیمیایی می توان محصول بیشتری را به دست آورد.و به همین دلیل پیش بینی میشود كه در آـینده برای تولید انبوه نانو لوله ها در مقیاس صنعتی به كار رود. در روش قوس الكتریكی از دو الكترد گرافیت استفاده میشود وآنها را درفاصله كمی از یكدیگر قرار می دهند به خاطر اینكه خلوص بدست آمده در روش ایجیمیا بسیار پاییین بود Journet وهمكار انش در سال ۱۹۹۷ به دستكاری متد بكار رفته توسط ایجما پرداختند وبا بهینه كردن پارامتر های تولید توانستند نانو لوله های تك دیواره با خلوص وراندمان بالا بدست آورند . آنها از آند گرافیتی با قطر ۱۶ وطول ۴۰ میلی متر وهمچنین الكترود دیگری با قطر ۱۶ وطول ۱۰۰ میل متر به عنوان كاتد استفاده كردند ونیز برای بدست آوردن نانو لوله Single Wall میان اند كاتالیست Ni,Yپرگردید. عمود بودن یا در امتداد هم قرار داشتن كاتد وآند تاثیر چندانی در سنتز ندارد. برای اجرای قوس الكتریكی باید محیط اطراف دستگاه را ابتدا خلا كرده وسپس در فشاری پایین (معمولا بین ۲۶۰ تا ۳۶۰ torr) از هلیوم ویا آرگون كه گازهای بی اثر هستند پر كنیم .یكی از عوامل مهم در سنتز نانو لوله ها به روش قوس الكتریكی پایداری قوس الكتریكی اعمال شده ونیز مقدار شدت جریان وولتاژ است كه می تواند در مقدار محصول بدست آمده موثر باشد. در صورتی كه محصول مورد نظر نانو تیوب های Multi Wallباشد دیگر اجباری در استفاده از كاتالیزگرها نداریم با اینكه محصول به دست آمده توسط روس قوس الكتریكی به خاطر محدود بودن وسایل آزمایش بسیار كم است، این روش توسط بسیاری از پژوهشگران اجرا می شودف زیرا مقدارمحصول برای یك كار تحقیقی روی نانو لوله اهمیت خاصی ندارد بلكه آنچه مهم است خلوص محصول وكامل بودن ساختار آن است . كه روش قوس الكتریكی تا حد زیادی این مشكل را بر طرف میكند واما مشكل دیگردر روش قوس الكتریكی تكنیك خلا است كه در بسیاری از آزمایشگاههای سطح پایین امكان آن وجود ندارد ونیز استفاده از هلیم وآرگون كه هر دو گازهای گرانی هستند، هر چند در بعضی از روشها از گاز هیدروژن استفاده شده است ولی این مورد تالثیر چندانی نداشته ومشكل بوجود آمده دیگر امكان انفجار وخطرات جانبی هیدروژن است.پایداری قوس الكتریكی عامل مهمی در سنتز به شمار می آید با این وجود استفاده از یك منبع تغذیه ی DCمیتواند تاثیر خوبی در سنتز داشته باشد وآزمایشات نشان داده است هر چند اندازه ی شدت جریان نسبت به اختلاف پتانسیل بیشتر باشد شرائط بهتر است ولی رسیدن به چنین جریان هائی بسیار مشكل است. ▪ روش Magnetic Field: یكی از موضوعات وپارامترهای مهم برای پژوهشگرانی كه می خواهند از نانو لوله ها استفاده كنند خلوص محصول است وهمچنین اینكه در سطح مقدار بیشتری نانو لوله قرار گرفته باشد، تا بتوانند آزمایشهای كیفی خود را با دقت بالاتری انجام دهند. در روش قوس الكتریكی هنگاه ایجاد قوس در اطراف كاتد وآند به دلیل اختلاف پتانسیل وجریان، دما تا حد قابل توجهی بالا می رود ،این مقدار به اندازه ای است كه گرافیت (در حالت كلی كربن ) رو ی آند بخار شده وسپس روی كاتد می نشیند.از آنجا كه در اطراف كاتد وآند گاز قرار دارد در نتیجه این افزایش دما بر گاز نیز اثر گذاشته ودمای آنرا افزایش می دهد . ودر نتیجه در اطراف محیطی نه به شكل گاز بلكه به شكل حالت چهارم ماده پلاسما به وجود آمده است . دلیل لیمكه پلاسما را حالت جدیدی از ماده می نامیم این است كه از تركیب ین های مثبت ومنفی اتم های خنثی بوجود آمده است . با افزایش دما تعداد اتمهای خنثی كاهش یافته در حقیقت میزان بارهای آزاد دما تعداد اتمهای خنثی كاهش یافته در حقیقت میزان بارهای آزاد افزایش می یابد .اما نكته مهم در پلاسما اثرات میدان مغناطیسی بر آنهاست .به وسیله میدان مغناطیسی می توان پلاسما را در یك منطقه محصور كرد.این جلوگیری از برخورد پلاسما با دیواره طرف كه در راكتور كه در راكتور گداخت گرمائی از آن استفاده میشود می تواند در سنتز نانو لوله ها بسیار موثر واقع شود. فرض كنید اطراف الكترود های گرافیتی را با یك میدان مغناطیسی حاصل از چها رآهن ربا احاطه كنیم ،در این صورت وجود میدان سبب می شود پلاسما ی وجود آمده به دیوارها برخورد نكند وفقط در محدوده ی گرافیتها دما افزایش می یابد كه این امر باعث كمك به تبخیر بهتر وسریعتر آند می شود ودر كل سنتز حالت بهتری به خود می گیرد.در این مورد دیگر جنس طرف اهمیت خاصی ندارد. ▪ روش Under de-ionized Water: برخی از محققان در جهت تلاش برای حذف تكنیك خلا وهم چنین گازهای گران قیمت هلیوم وآرگون به روشهای جدیدی دست یافته اند، از این موارد می توان به قرار دادن الكترودها در نیتروژن ما یع اشاره كرد، كه خود پر خطر است. آب چون یكی از موادی است كه به فور در طبیعت یافت میشود ،می تواند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. البته آبی كه در ساخت نانو لوله ها استفاده میشود،از نوع de- ionized یا یون زدوده است كه از عبور جریان به مقدار زیادی جلوگیری می كند .این آب كه معمولا در صنعت میكرو الكترونیك كاربرد زیادی دارد را می توان به راحتی با استفاده از دستگاههای (رزین)در آزمایشگاههای شیمی بدست آورد ومعمولا نیروگاهها از این آب استفاده می كنند. خصوصیت جالب در مورد آب یون زدوده این است كه خاصیت عبور ندادن جریان در آن براحتی از دست نمی رود . سنتز در آب می تواند هزینه ی آزمایش را تا حد قابل توجهی كاهش دهد، ولی مقدار ودرجه خلوص نانو تیوب های بوجود آمده د راین آزمایش بسیار پایین است خصوصا اینكه مقداری از نانو لوله ها ممكن است در آب به صورت مخلوط وارد شود، كه البته می توان با یك روكش گرافیتی از آن جلوگیری كرد. شكل الكترود ها وحالت قرار گرفتن آنها در سنتز قوس الكتریكی بسیار انعطاف پذیر است .تا كنون با آزمایشهائی كه به وسیله این روش صورت گرفته حتی در زمانهایی كه از كاتالیز گرها استفاده شده است ، محصول از نوع چند جداره بوده واین خاصیت آب در تشكیل نانو لوله های MWNTs است. ● دارو رسانی به وسیله نانو تیوبهای كربنی: پژوهشگران به تازگی در یافته اند كه شكل خاصی از مولكولهای كربن می توانند به خوبی وارد هسته سلولها شوند ومی توان در آِینده ای نزدیك از آنها درسیستم دارسازی وواكسیناسیون استفاده كردامروزه از این مولكولهای كربن كه (نانو تیوبهای كربنCarbon nano tubes) نامیده می شوند تنها جهت حمل پپتیدهای كوچك به هسته های سلولهای فیبروپلاستی استفاده می شود ولی پژوهشگران امیدوارند كه بتوانند از آنها در درمان سرطان ،ژن درمانی وواكسیناسیون نیز استفاده نمایند. آلبرتوبیانكو از موسسه CNRSدر استراسبوك فرانسه می كوید كه پژوهشگران در مراحل اولیه تحقیقات می باشند واز آنجا كه به نظر می آید نانو تیوبها می توانند وارد هسته شوند، از این خاصیت جهت حمل ژنها ی ساخته شده ورساندن داروها به بخش خاصی از سلول می توان استفاده كرد. تیم تحقیقاتی بیانكو ،نانو تیوبها را چند روز در دی متیل فرمامید حرارت دادند وبه دنبال آن اتصالات كوتاهتری (اتیلن گیكول TEG) ایجاد شد وسپس پپتیدهای كوچك به مولكولهای TEGمتصل شدند وهنگامی كه این نانو تیوبها با سلولهای فیبروپلاست انسانی كشف شده مخلوط شدند،به سرعت به سمت هسته حركت كردند. اصولا طیف وسیعی از مولكولها می توانند به نانو تیوبها متصل شوند وبه راحتی به سمت سلولها حركت كنند وبه طور كلی نانو تیوبها سمیت بالایی ندارند ودر دوزهای پایین برای سلولها بی ضررند ولی در غلضتهای بالا باعث از بین رفتن سلولها می شوند وباید اثرات آن در بدن مورد مطالعه قرار گیرد. روت دوتكان پژوهشگر دانشگاه كاریف انگلستان می گوید:دلایل بسیاری وجود دارد كه نشان می دهد كه ذرات بسیار ریز می توانند در سیستم دارو سازی مفید باشند.اما مكانیسم وارد شدن نانو تیوبها به داخل سلولها مشخص نمی باشد.همچنین او می گوید تحقیات نا موفقی جهت استفاده از bucky balls (نانو تیوبهای كربنی كروی) جهت رساندن داروهای ضد سرطان ونوكلوتیدهای پرتو زا به داخل سلول انجام شده است. ● خلق نانوتیوپهای كربنی ابر رسانا پژوهشگران نانو تیوب های كربنی تك دیواره یك بعدی خلق كردهاند كه علاوه بر ویژگیهای ابر رسانایی، پتانسیلی برای زیر بنای نسل جدید الكترونیكهای بسیار ریز هستند . پژوهشهای قبلی این احتمال را داده اند كه دسته ای از نانو تیوب ها – در اصل صفحات گرافیتی در اندازه اتمی كه درون استوانه ای به دور هم پیچیده اند - هنگامی كه روی هم انباشته میشوند رفتار ابر رسانایی نشان میدهند. پژوهشهای Sheng و Tang فیزیكدانان موسسه علم و نانو تكنولوژی دانشگاه هنگ كنگ نشان داده است كه تك نانو تیوب های مجزای یك بعدی نیز میتوانند ابر رسانا باشند. Sheng درمصاحبه با روزنامه بین المللی United Press اظهار داشته " این تیوبها یك بعدی هستند بنابراین ما با وجود یك بعدی بودن ابر رسانایی را نشان داده ایم و این اولین باری است كه تا به حال مشاهده شده است و از جهاتی مرز جدیدی است زیرا ما داریم پدیده یك بعدی بودن را می بینیم . ما در دنیای سه بعدی زندگی می كنیم و روی یك بعدی بودن تامل كرده ایم و اكنون پدیده یك بعدی بودن یك حقیقت شده است ." آنها نانو تیوب ها را درون حفرات یك كریستال زئولیت رشد دادند كه همانند شابلون و یا قالب عمل میكند و برای تشكیل تیوب ها ابتدا دما را تا C ۴۰۰ و سپس تاC ۵۰۰ بالا بردند. كربن یكی از متداولترین و مهمترین عناصر میباشد . الماس كربن خالص است . اعتقادی بر ابر رسانایی كربن خالص وجود ندارد اما این كشف نشان میدهد كه صفحات كربن اگر به تیوب هایی به حد كافی كوچك شكل داده شوند، میتوانند خواصشان را تغییر دهند. حال سوال اینست كه آیا كربن خالص می تواند ابر رسانا باشد؟ پاسخ حداقل در مقیاس نانو بله می باشد. محدودیت های فیزیكی سیلیكون تلاش های انجام گرفته برای كوچك كردن اندازه كامپیوترها، افزایش قدرت محاسباتی آنها و كاهش مصرف برقشان را با مشكل مواجه كرده است . اندازه بسیار كوچك نانو تیوب ها – فقط چند صد یا چند هزار اتم – و خواص الكترونیكی چند منظورشان ، آنها را كاندیدای خوبی برای انتخاب در جاهایی كه سیلیكون مساله ساز است ساخته است . در حالیكه پژوهش روی نانو تیوب ها هنوز نسبتا جوان است، كشف های اخیر خبر می دهند كه نانو تیوب ها میتوانند اساس قطعات الكترونیكی كوچك نظیركامپیوترهای فرا ریز را تشكیل دهند. ● تعمیر لوله های کربنی: رفتار میکروسکپی یک نانوتیوب کربنی(لوله نانویی از جنس کربن) که پاره است ، همانند حرکت یک کفش دوزک بنظر می رسد. شکاف موجود در بافت نانو تیوب ناشی از تنشهای حرارتی وارد شده به آن بوده و در حین فرآیند گذر از ساختارپنج جهی به هفت وجهی کربن در طول لوله دوخته می شود. منبع : کانون دانش
-
1 پسندیده شدهبزرگوار دوزاريت چقدر كجه ! يني ميخواد بگه توي طرح مفهومي قاهر روي پروژه ي سرد كردن گازهاي خروجي هم كار شده . سرد كردن گازهاي خروجي بخشيش سازه اي و مربوط به شكل حفره ي هدايت گازهاي خروجي تا دهانه ي اگزوزه و بخشيش هم مكانيكي و با استفاده از تلفيق هواي سرد اطراف هواپيما با گازهاي خروجي ، پيش از خروج گازها از اگزوز هست . البته اون روش مكانيكي خودش چنتا زير روش ديگر هم داره كه فعلا در حوصله ي اين مقال همي نميگنجد !
-
1 پسندیده شده[align=center]به نام ایزد توانا[/align] [align=center] [/align] K-8 (نام کامل:Karakorum-8) یک جت آموزشی پیشرفته است که به صورت مشترک توسط شرکت های Nanchang چین و Aeronautical Complex پاکستان در اوایل دهه 1990 به پیشنهاد پاکستان و به منظور جایگزینی هواپیماهای آموزشی T-37 در پاکستان طراحی و ساخته شد.این هواپیما بعد از ورود به خدمت در نیروی هوایی پاکستان (PAF) با توجه به کارایی بالایی که داشت توانست نظر نیروی هوایی چین را نیز جلب کند و با نام (JL-8 (JiaoLian-8 به خدمت در این نیرو بپردازد.ارتش چین در نظر داشت تا با ورود این جت آموزشی جت های فرسوده و منسوخ JJ-5 (نمونه آموزشی جنگنده میگ-19) را از خدمت خارج کند. نمونه بعدی جت آموزشی K-8 که به صورت بومی توسط چین توسعه داده شده است (L-11 (Lian-11 نام دارد که از یک موتور توربوفن چینی با نام WS-11 استفاده می کند.در مجموع از سال 1993 (سال شروع تولید) 500 فروند از این جت آموزشی تولید شده است.همچنین مصر نیز این جنگنده را با نام K-8E تحت لیسانس در داخل تولید می کند.دو شرکت چینی و پاکستانی به صورت رسمی در سال 1986 در مورد توسعه جت آموزشی K-8 با هم به توافق رسیدند ، طبق این توافق نامه پاکستان موظف به تامین 25% (یک چهارم) کل هزینه پروژه بود.پس از امضای توافق نامه طراحی هواپیما در سال 1987 شروع شد.در ژانوریه 1989 ساخت 5 نمونه اولیه در دستور کار قرار گرفت .این جت آموزشی اولین تست پرواز خود را در 26 نوامبر 1990 با موفقیت انجام داد.بین سال های 1992 تا 1996 حدود 15 فروند از جت آموزشی K-8 ساخته شده بود که از این تعداد 6 فروند آن به نیروی هوایی پاکستان تحویل داده شد. [align=center] [/align] با این حال پاکستان در سال 1994 تصمیم به تولید این جت آموزشی در داخل کشور گرفت.تا سال 1996 پاکستان سفارش 75 فروند از این هواپیما را داده بود اما به گفته برخی از کارشناسان پاکستان برای جایگزینی این جت آموزشی با جت های سسنا T-37 نیاز به 100 فروند از آن دارد.طرح اولیه این هواپیما از بدنه ای چینی اما سیستم های غربی و به خصوص آمریکایی استفاده می کرد ، برای مثال می توان به موتور توربوفن TFE731-2A و سامانه های ناوبری و الکترونیکی اشاره کرد.این واسبتگی به تجهیزات آمریکایی زمانی دردسر ساز شد که در سال 1989 آمریکا تحریم هایی را بر علیه چین وضع کرد.بعد از آن این جت آموزشی با موتورهای توربو فن اوکراینی AI-25TLK مجهز شدند.چینی ها که می خواستند هواپیمایشان هر چه بیشتر بومی باشد تصمیم به کپی برداری از موتور اوکراینی AI-25TLK گرفتند ، این موتور WS-11 نام گرفت.اولین پرواز جت آموزشی K-8 که به موتور چینی WS-11 مجهز بود در دسامبر 1998 انجام شد.این موتور توانست در سال 2003 گواهینامه های مربوطه را اخذ کند.[align=center] [/align] JL-8 / L-11 نسخه ای از جت آموزشی K-8 متعلق به نیروی هوایی چین است که با نام JL-8 اولین بار در دسامبر 1994 پرواز کرد.این نمونه از جت آموزشی K-8 از موتورهای اوکراینی AI-25TLK استفاده می کند و تنها 6 فروند از ساخته شده است.دلیل تولید تنها 6 فروند از این جت آموزشی تمایل چین به تولید نمونه ای از جت K-8 بود که دارای موتور توربوفن بومی WS-11 (کپی چینی موتور AI-25TLK اوکراینی) باشد.این طرح در سال 1998 به سرانجام رسید و تا سال 2003 حدود 100 فروند از آن تولید و به مدارس آموزش خلبانی نیروی هوایی چین تحویل داده شد. طراحی و وِیژگی ها[align=center] [/align] جت آموزشی K-8 همچون اکثر جت های آموزشی دارای کابین خلبان دو نفره است.این کابین دارای طراحی شیک و در عین حال بسیار کاربردی است.کابین استاد خلبان (کابین عقب) نیز همانند اکثر جت های آموزشی دارای بلندی و ارتفاع بیشتری نسبت به کابین جلو (کابین خلبان) است.نمونه های صادراتی جت آموزشی K-8 در سیستم های الکترونیکی و ناوبری و موتور دارای تفاوت های زیادی هستند و اکثرا این سامانه ها به وسیله مشتری انتخاب می شود.به طور معمولی این هواپیما یک هواپیمای آموشی و غیر مسلح است اما می تواند در صورت نیاز در 4 جایگاه در زیر هر بال خود تا 1000 کیلوگرم (هر جایگاه 250 کیلوگرم) سلاح ها و تجهیزات گوناگون حمل کند.این تسلیحات عبارتند از : بمب های 250 کیلوگرمی ، تیربارهای 23 میلیمتری ، راکت اندازهای غیر هدایت شونده و موشک های هوا به هوای حرارتی کوتاه برد (مانند ماژیک یا R550).همچنین بر روی این جایگاه ها می توان مخازن سوخت خارجی را نصب کرد. سیستم های ناوبری و خودکار پروازی این هواپیما عبارتند از : نمایشگرهای چند منظوره دیجیتال ، رادیو با موج VHF و UHF ، سامانه ناوبری و فرود ، سیستم TATAN و کامپیوتر اطلاعات و داده های پروازی.این هواپیما در نمونه های مختلف از سه موتور استفاده می کند:موتور توربوفن آمریکایی TFE731-2A ، موتور توروبوفن اوکراینی AI-25TL و موتور چینی WS-11 (کپی چینی موتور AI-25TL با تراست خشک 16.87kN) [align=center] [/align] مشخصات خدمه:دو نفر (استاد خلبان و کار آموز) طول:11.6 متر طول بال ها: 9.63 متر ارتفاع : 4.21 متر وزن خالی:2687 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست : 4330 کیلوگرم موتور:موتور های توربوفن TFE731-2A ، AI-25TL و WS-11 بیشینه سرعت:800 کیلومتر در ساعت برد:2250 کیلومتر سقف پرواز:13 هزار متر =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- مترجم:سورنا نوشاد =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- منبع هرگونه برداشت از مطلب تنها با ذکر نام مترجم و منبع امکان پذیر است!
