msajedy

Members
  • تعداد محتوا

    43
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    1

msajedy آخرین امتیاز شما در روز 9 دی 1392

msajedy شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

407 نشان افتخار

12 دنبال کنندگان

درباره msajedy

  • رتبه حساب کاربری
    سرباز یکم

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1.   شخصا" اطلاع ندارم دلیلیش چیه ولی فکر می کنم کشیدن مواد کربی از جمله گرافیت روی آلیاژ های هوایی باعث بهم خوردن یکنواختی ساختار کربن موجود در اون قسمت بشه که ممکنه مشکلاتی رو بوجود بیاره در آلیاژ های هوایی از کربن هم استفاده میشه مثلا" همین تی 300 که چند روز پیش رونمایی شد برای ساخت بدنه موشک و هواپیما کاربرد بیشتری داره ! ... دوستانی که متالوژی می خونند جواب درست رو می دونند ! 
  2.   البته قطعا" درست می فرمایید ولی چیزی که به ما یاد دادن خستگی بر 3 نوعه :    1- خستگی نوع اول (دینامیک) 2- خستگی نوع دوم (استاتیک) 3- خستگی نوع سوم (مرگ شیمیایی)    نوع اول رو شما تعریف کردی و نوع دوم رو بنده اشاره کردم (البته خط زدن جاذبه کار درستی نیست چون این نیرو بر خلاف تصور عامه یکنواخت نیست و نوسان داره) ، به هر حال تو توضیح بالا نوع سوم خستگی مد نظر من بوده  نه نوع اول و دوم !
  3.   صحبت های شما کاملا" درست و دقیقا" تعریف خستگی دینامیکی هستش و به همین دلیلی مثبت هم دادم ! اما آیا خستگی صرفا" در حوزه پویا (دینامیکی) تعریف میشه و در حوزه ایستایی شناسی (استاتیک) خستگی وجود نداره ؟   همه ما می دونیم که اگر انسانی به مدت طولانی دراز کش و بدون تحرک قرار بگیره دچار بیماری به نام زخم بستر میشه ! دلیل فیزیکی این مسئله چیه ؟ یا چرا قد انسان ها در خارج از میدان مغناطیسی زمین 2 سانت بلندتره ؟ اصلا" چرا و به چه دلیلی انسان بعد از توقف رشد و بلوغ کامل به مرور دچار کهولت و پیری میشه ؟   توجه داشته باشید که بدن انسان و سایر جانوان هم یم وسیله بیومکانیکی به حساب میاد !   آیا نیروی جاذبه ای که همواره از طرف زمین و به صورت قائم به اجسام پیرامونش وارد میشه تاثیری در موراد بالا نداره ؟    
  4. دوستانی که قصد مطالعه دارن می تونند به کتاب های درسی مکانیک سیالات 1 و 2 ، آیرودینامیک 1 مراجعه کنند (خودم نوشته وایت رو خوندم) ، اگر منابع بیشتر هم بخوایید می تونید ب چارت درسی دانشگاه بنده که در زیر می زارم مراجعه کنید (دروس تمامی 11 گرایش رو داره) :   http://s5.picofile.com/file/8173139268/MechanicFields.pdf.html   در خصوص جنگنده کانادایی سی اف 105 ارو و میگ 25 هم حرفایی زده شد ... موضوع سرقت اطلاعات ارو توسط شوروی افسانه ای بیش نیست ... سارق واقعی خود آمریکا بود ، ویژگی های مثبت ارو رو در اف 4 بکار گرفت و دولت (فرماندار) کانادا رو هم مجبور به لغو پروژه و انهدام نمونه ها کرد تا بازار فانتوم کساد نشه .    میگ 25 نمونه توسعه یافته بر اساس سوخوی 15 فلاگون هستش و خود فلاگون هم بر اساس میگ 21 توسعه یافته و هیچ ارتباطی با ارو نداره ، سوخوی 27 و  مدتی کمی بعد از اون  میگ 29 هم ادامه توسعه میگ 25 بودن !
  5. سلام دوستان    بنده و آقا رضا بعد از رونمایی سومار صحبت های رو با هم داشتیم ، با توجه به اینکه چیز خاصی توش نیست و جنبه علمی داره ایشون درخواست کردن که بنده بصورت عمومی تبادل نظرات رو منتشر کنم تا سایرین هم استفاده کنند ... صحبت های آقا رضا تو نقل قول قرار می گیره ! ... انشالله مفید باشه !     رضا جان به این نوع کارگذاری موتور تو وسایل پرنده به فارسی می گن "آرایش موتور خورجینی" ... موتور خورجینی تکنیکی هستنش که اولین بار روس ها برای استفاده روی نمونه های اصلاح شده میگ 25 (که بعدا" شد سوخوی 27 و میگ 29) توسعه دادند ، زمانی که در حال توسعه این نوآوری بودن آمریکایی ها بخشی از اسناد رو طی یک سری جاسوسی های نظامی از شوروی سرقت می کنند و بر همون اساس اف 14 رو می سازند اما چون اطلاعات کافی نداشتند از پس محاسبات مرکز ثقل دینامیکی و تعادل تو این ترکیب جدید بر نیومدند و بعد از تامکت (که اون هم در صورت یکسان کار نکردن دو تا موتور همین مشکل به هم خوردن تعادل رو داره) برای همیشه این نوع طراحی رو رها کردن .   موتور خورجینی باعث افزایش چشم گیر مانور پذیری تو هواپیما ها و کنترل پذیری بهتر برای موشک ها میشه ولی مشکلش اینجا است که اگر فرضا" موشک رو به مدت 20 سال انبار کنی ، بعد از این مدت که می خوای استفاده کنی ممکنه که دچار خستگی سازه شده باشه و حین شلیک موتور موشک از زیر بدنه بطور کامل کنده بشه که خیلی هم خطرناکه !    سوخوی پکفا و موتور خورجینی            فشار تراست رو از روی نقطه اتکا (اندازه مرکز ثقل دینامیکی) بر می داره ... تو تعریف مرکز ثقل گفته میشه نقطه ای از جسم متحرک هستش که تمامی نیرو های (اینجا 4 نیرو) که به هم وارد میشن و هم دیگه رو خنثی می کنند تا حالت بی وزنی بوجود بیاد ولی تو حالت خورجینی تراست بصورت مستقیم از کنار مرکز ثقل عبور می کنه و این بر آینده تراست (یا تراست ناخالص) که در مرکز ثقل وارد میشه . چنتا نقاشی واسه درک بهتر   اینجوری میشه    تفاوت دینامیکی اف 15 (حالت قرارگیری موتور: عادی) با سوخوی 27 (حالت قرار موتور: خورجینی)    اف 15 :       سوخوی 27        عیدتون هم از یک هفته قبلش مبارک  :rose:
  6. مدتی شایعه شده بود که ایران موشک چینی پی ال 10 رو دریافت کرده و در حال مهندسی معکوس اونه ... پی ال 10 موشکی که بر اساس موشک اَسپید ایتالیایی ساخته شده که خود اسپید هم در فاز اول ، تولید تحت امتیاز اسپرو بوده و حدود یک دهه بعد از ورودش به خدمت در ارتش ایتالیا به دلیل طراحی نا مناسب برنامه ای برای ایجاد تغییراتی در طراحی اون ایجاد میشه که ماحصلش میشه موشک اَسپید 2 که مشک نسبتا" بهتریه ... چینی ها تو دهه 90 میلادی تکنولوژی اسپید 2 رو از ایتالیا خریدند و در بدنه اسپید 1 بکار گرفتن و در نهایت موشک پی ال 10 رو با برد 60 کیلومتر و سرعت 3.4 ماخ تولید کردند فاز بعدی توسعه موشک در چین منجر به ساخت موشک پی ال 12 (اس دی 10) شد که برد 80 کیلومتر و سرعت 4 ماخ داره ! (ایتالیایی ها در ساخت این موشک بعدی هم به چینی ها کمک کردن) اسپید موشکی با کاربری دوگانه است که قابلیت پرتاب از لانچر زمینی رو هم داره ، ریل هایی که در جلو تصویر می بینید برای لود لانچر زمینی تعبیه شدن . حضور نسل اول این موشک و پسر چینی ش در ایران در حد شایعه است .
  7. عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان دوست عزیز و گرامی جناب sami1993 در خواست داشتند که بنده بررسی روی مقاله داشته باشم و همچنین درباره امکان مهندسی معکوس این جنگنده در داخل کشور از دیدگاه خودم توضیحاتی را ارائه بدم . در خصوص مقاله باید بگم که دسته کم برای بنده اطلاعات جدیدی نداشت ، در واقع خودم شخصا" موضوع مدرنیزاسیون میراژ ها و تسلیحشون به تسلیحاتی مثل موشک سایدوایندر و نور و موریک یا ماوریک ( البته در مقاله ذکر نشده و خبرش در رزمایش اخیر بیرون آمده ) را از چند سال قبل در محافل عمومی و خصوصی و در دنیای مجازی اطلاع رسانی کرده بودم که متاسفانه از طرف کاربران مورد قبول واقع نشده بود ... تنها نکته ای از این مقاله که برای من جدید بود نصب موشک ام آی ام 23 سی (مدل هواپایه هاوک که قبلا" سجیل نامیده شده بود) روی میراژ بود که در مقاله با اسم شاهین هواپایه معرفی شده بود ... راستش در خصوص انتشار این خبر بنده دو عامل رو محتمل تر می بینم اولی بحث حفاظت اطلاعات و دومی اشتباه نویسنده چراکه کسی که کمی مطالعه و یا تجربه داشته باشه می دونه که نصب این موشک روی میراز توجیه عقلانی نداره به چند دلیل : 1- اندازه موشک بسیار بزرگ هست ... جالبه یاد آوری کنم که میراژ اف 1 حداکثر توانایی حمل موشکی در ابعاد ای ام 39 اگزوسه رو داره در حالی موشک اشاره شده در مقاله حتی از فینیکس بزرگتره و درگ زیادی رو به پرنده حامل خودش تحمبل می کنه که باعث کم شدن ماورپذیری ، کم شدن فشار قابل تحمل جی ، سخت شدن کنترل پرنده در ازتفاع پست و افزایش واقعی نرخ استال پرنده میشه که همه موراد بالا یعنی ریسک در پرواز ! 2- میراژ برای حمل این موشک با مشکل اساسی مواجهه ... در واقع این موشک زیر بال های میراژ به دلیل ابعاد بسیار بزرگش و از طرفی کوچک بودن میراز قابل نصب نیست چرا که در صورت نصب باعث ایجاد اختلال در عملکرد فلپ ها و ایلرون ها میشه ... پس تنها مقر زیر بدنه برای نصی باقی می ماند ، لازمه که یاد آوری کنم که میراژ توانایی حمل فقط یک تیر از موشک اگزوسه را در مقر زیر بدنه دارد! به تصویر بالا دقت کنید ... یک تیر اگزوسه در مقر میانی میراژ اف 1 عراقی لود شده ... ابعاد موشک اگزوسه در تصویر کاملا" واضح هست ... توجه داشته باشید که هاوک بزرگتر از اگزوسه هم هست ... فرض محال که این موشک در زیر بدنه میراژ لود شد ، جنگنده ای فقط با یک تیر موشک هوا به هوای برد متوسط تاکید می کنم یک تیر موشک هوابه هوای برد متوسط در میدان رزم چه کاری می تواند انجام دهد ؟ 3- صرف نظر از موضوعات بالا بحث انطباق موشک با اویونیک میراژ هم هست که البته با توجه به پیرشفت های کشور در عرضه تکنولوژی الکترونیکی امکان پذیر هست ! در نهایت قضاوت درباره این مورد در مقاله رو به کاربران واگذار می کنم ! توضیحاتی هم راجب مهندسی معکوس میراژ ارائه خواهم داد .
  8.   اتفقا" بنده با طرح های بدبخت کنی مثل توضیع پول مفت در بین مردم و ساخت مسکن فله ای هم چه در گدشته و چه حالا قاطعانه مخالف بوده و هستم  
  9.   سامان جان دقیقا" دلیل همین انحلال هم همینه ... اینکه برنامه های فضایی برای دولت در اولویت نیست ... اولویت برای دولت راضی نگهداشتن مردم برای انتخابات دور بعده !
  10. عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیزم در سایت وزین میلیتاری   این روز ها تقریبا" همه سایت ها تاپیک مشابه همین رو دارند و متاسفانه همشون به محلی برای تقابل طرفدارن و مخالفان دولت و جریانات سیاسی کشور تبدیل شده و از طرفی سکوت رهبر هم در رابطه با این اتفاق موجب شده تا  پیدا کردن راه درست از نادرست برای جوانانی مثل من که اهل شرکت در بلوک بندی ها سیاسی نیستن سخت و دشوار باشه البته شاید بشه این سکوت رهبری رو نوعی اعتراض مسالمت آمیز به این تصمیم تعبیر کرد. بنده صرفا" نظر خودم رو بیان می کنم صحبت هایی که می کنم اصلا" دلیل بر تخریب و تمجید شخص یا جناحی خاص نیست بلکه صرفا" تحلیل از دید یه جوان نا آشنا به عرصه سیاست هستش ! شاید با گفتن این صحبت ها بین شما کمی هم از ناراحتی خودم هم کاسته بشه .   شنیدن خبر انحلال پژوهشگاه فضایی باعث تعجبم شد (انتظارش رو اصلا" نداشتم) ولی چیزی که حسابی لجرم رو در اورد شنیدن خبر استقبال آمریکایی ها از این انحلال بود    با توجه به شناخت محدود و اندکی که نسبت به قوانین جمهوری اسلامی ایران دارم فکر نمی کنم دولت بتونه تغییری رو در این سطح به تنهایی انجام بده و انجام اون مستلزم ورود مجلس به پروسه است بدین ترتیب که اگر دولت بخواد یکی از سازمان های ا صلی تابعه خودش رو منحل ، ادغام و یا حتی سازمان جدیدی رو بوجود بیاره ، در ابتدا باید در جلسه هیئت دولت موضوع بررسی بشه و هیئت دولت مصوبه ای رو در این خصوص صادر بکنه ، در مرحله بعد رئیس جمهور یا معاون اول یا کفیل قانونی (مثلا" یکی از وزراء) موصوبه رو به مجلس می بره و به وکلا ملت ارجاع میده ، مجلس در نشست عمومی مصوبه دولت رو بررسی می کنه و در صورت صلاح دید لایحه ای رو تصویب می کنه بعد اون لایحه تصویب شده به کمیسیون مربوطه درمجلس سپرده میشه تا بصورت دستور العمل اجرایی در بیاد ، و بعد بصورت دستور اجرایی مجداد" به دولت ابلاغ میشه !   خب با این توضیحات میشه حدس زد که انحلال سازمان فضایی کار مشترک دولت - مجلس بوده (تاکید می کنم اطلاعات و شناخت بنده در حوزه قانونی پایینه) اما سوالی ذهمن من رو درگیر خودش کرده و اونم اینکه چرا دولت و مجلس ما با توجه به آگاهی از نقش مهم و استراتژیک تحقیقات فضایی تن به این کار دادند !   خودم شخصا" دو دلیل به ذهنم می رسه   دلیل اول و خوشبینانه اینکه به طور کلی علوم 11 گانه مکانیک همگی های تک هستند و خب همه هزینه های سرسام آور رو می طلبند و در این بین هوافضا از بقیه های تک تره و طبیعتا" سرمایه خیلی خیلی بیشتر رو باید صرف پیشرفت در این حوزه کرد به نحوی که بعضا" برای اجرای بعضی از پروژه ها، قطبین اصلی صنعت فضایی بودجه ای چند برابر درآمد یک کشور ثروتمند اروپایی رو ( به عنوان مثال بلژیک)  صرفا" برای انجام اون پروژه در نظر می گیرند ... با توجه به متکی بودن اقتصاد ایران به درآمد نفتی کاهش قیمتی که آل سعود به دستور آمریکا به بازارجهانی تحمیل کرد دولت ایران را با کمبود منابع مالی برای بستن بودجه سال بعد کشور مواجه کرد و اجبارا" دولت به کوچک سازی و رژیم مالی خوش به منظور تامین کسری بوجه رو آورد .   دلیل دوم و بدبینانه بنده مربوط به مذاکرات هسته ای هستش ، رهبر در طول مذاکرات دور قبل چندین بار بی اعتمادی خودشون رو به آمریکایی ها با اصلاحات مختلفی مثل " به مذاکرات خوشبین نیستم و آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند " و موارد مشابه دیگه ابراز کردند و در کنارش همواره از تیم مذاکره کننده هم حمایت کردند ، یا اینحال آمریکایی ها در طول مذاکرات تا به امروز تاکید بسیار زیادی بر برای خلع سلاح موشکی ما و حتی دستوراتی هم صادر می کردن (ایران برد موشک هایش را به 500 کیلومتر معطوف کند) داشتند با این اوضاف نظر بدبینانه بنده اینه که آمریکایی ها در جریان مذاکرات ما رو برای انحلال این سازمان تحت فشار گذاشتند چراکه در صورت انحلال سازمات تحقیقات فضایی ، سپاه دیگه نمی تونه در پوشش این سازمان موشکی رو تست کنه .     به هرحال به چشم اندازه آینده فضایی کشور به شخصه خوش بین نیستم ... دوستانی در سطح نت فارسی توضیحاتی و مثال هایی از پیشرفت ها و شکست های فضایی دیگر کشور ها  به عنوان الگو در توجیه این اقدام ارائه کردند که از دیدگاه بنده اگرچه کنکاش و مطالعه اون ها حائز اهمیته اما دلیلی بر تضمین موفقیت ما در ادامه راه نیست کما اینکه در گذشته مسئولین کشور ما با هدف پویا سازی امر آموزش در کشور الگوی آموزشی موفق کشور کره جنوبی رو در آموزش و پروزش اجرا کردند که حالا مشخص شده به درد ایران نمی خوره و در حال حذف تدریجی اون و برگشت به همون سیستم آموزشی قبلی هستند ...  به هر حال تقلید کوکورانه از دیگران به درد ما نمی خوره و به قول آقا "باید بدنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" برای خودمون باشیم .   تشکر از وقتی که برای مطالعه پست بنده گذاشتید  :rose:
  11. سلام به دوستان عزیز سایت میلیتاری        مطلبی که بنده گفتم از کتاب راهنمای پروازگران نوشته مهران دری برگرفته شده ... البته باید گفت که چاپ کتاب قدیمه  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------   آن 140 بصورت کلی مدل اصلاح شده هواپیمای کانادایی بمباردایر دَش 8 - 100 هستش که در طراحیش خود کانادایی ها هم سهیم بودن ... کانادایی ها قصد داشت تا این بدنه جدید رو در سری دش 8 تولید کنند که گویا مدتی بعد متوجه می شن که الویتورهای دستکاری شده توسط آنتونف (این شرکت اون رو شاهکار خودش در پروژه معرفی می کنه) حین تیک آف با زاویه زیاد باعث ایجاد تجمع و تراکم هوای پراپ شده از فن ها در پشت موتور شده و در نتیجه واسه موتور حالت ربورس تراست رو ایجاد می کنه و در نهایت باعث خاموش شدن موتور میشه ... به همین دلیل از خیرش گذشتن !   بمبارد ایر دش 8-100 تولیدی سال 1984     آن 140-100 تولیدی 1997  
  12. بی اعتبار بودن ویکی رو قبول می کنم Mr_Fox حیدر عزیز چشم پیام رو ارسال خواهم کرد جناب ALFARD عزیز [quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]آگرسور؟ اولین باره چنین چیزی می شنوم! شما فیلم رو نمایی اف 16 رو هم اگر دیده باشید یک شاهین به نشان نام هواپیما دست شخص معرفی کننده هست.[/right][/font][/color][/quote] بله آگرسور ... مدل های اولیه اف 16 به دلیل اینکه صرفا" به عنوان بمب افکن سبک تاتیکی طراحی شده بودند و فاقد توانایی آنچنایی در دفاع هوایی بودند به آگرسور نامگذاری شدند ... بله بنده هم حدود 2 سال پیش فیبم مورد نظر شما رو دیدم به هر حال اف 16 در بلاک های مختاف نام های مختلفی رو هم داشته شامل آگرسور (مهاجم) ، فالکون (شاهین) ، فایتینگ فالکون (شاهین مبارز) ، دیزرت فالکون (شاهین صحرا) و در نهایت وایپر (افعی) .... با این حال همه این نامگذاری ها مستعار هستند و نام واقعی (شرکتی) همون فالکونه () [quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]ببخشید حالت TWS چه ربطی به تسلیحات راداری داره؟ در این مود کاری رادار در کنار ترکینگ به جستجو برای دیگر اهداف ادامه میده و مشکلی با موضوع مطرح شده توسط شما نداره، اساسا در بلاک 15 مود TWS اضافه میشه [/right][/font][/color][/quote] تخصص بنده در حوزه دینامیک و پیشرانش هستش نه اویونیک به همین دلیل نمی تونم جواب درستی بدم و چیزی رو که از یه متخصص ایونیک هواپیما شنیده بودم گفتم ... همین مشکل در اف 5 هم وجود داره به همین دلیل اف5 در حالی که برد راداری از 32 تا 40 کیلومتر رو دراه اما نمی تونه هیچ گونه موشک راداری رو حمل و شلیک کنه [quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]استفاده از موتور J-79 در مدل F-16/79 به علت این بود که نسخه صادراتی باید قابلیت های کمتری داشته باشه! [/right][/font][/color][/quote] خیر این طور نیست ... دانگرید های آمریکایی هیچ وقت شامل موتور نمی شه چون از نظر آمریکایی ها عملکرد مناسب و قابل قبول یه پرنده در گرو تجهیزات اویونیکی اون هستش ، به همین دلیل بر خلاف ارتقا های صورت گرفته روی هواپیما های روسی ، آمریکایی ها در ارتقاهاشون عمدتا" اویونیک رو بهسازی و یا تغییر میدن . در اون سال ها به دلیل لینکه اف 16 یک هواپیمای ارازن قیمت بود کشورهای زیادی در صف دریافت این جنگنده قرار گرفته بودن در حالی که هنوز مشکل پسسوز موتور اف 100 حل نشده بود به همین دلیل جنرال داینامیکز به پیشنهاد ایران جی 79 رو روی اف 16 بست (سایت های فارسی زبان به اشتباه این پیشنهار رو به تامکت نسبت میدن) قرار بر این بود که به ترتیب کشور های ایران ، آرژانتین ، تایوان و ونزوئلا ، اف16 با موتور جی 79 تحویل بگیرن که ایران و آراژانتین قرار داد رو فسخ کردند ، تایوان و ونزوئلا هم مدتی بعد در پی رفع مشکل موتور اف 100 طی درخواست هایی جداگانه اف 16 هاشون رو مجهز به اف 100 دریافت کردند ... مشکل موتور اف 100 در منابع انگلیسی زبان اومده .
  13. بله چشم ... گوشه ای از این اسناد رو قرار می دم اگه وقت شد پیام خصوصی هم می فرستم براتون
  14. سلام جناب maverick100 عزیز مرحوم مغفور شادروان بهرام هوشیار (طراح عملیات اچ 3) تایپ اف 16 بودن جناب Sorena_Noshad گرامی