alexandre

ايران‌درصدرواسرائيل‌درقعرجدول‌رشدعلمي

Recommended Posts

گزارش یک موسسه پژوهشی-آماری معتبر کانادایی نشان می‌دهد که عربستان، رژیم صهیونیستی و کشور جنگ‌زده عراق کمترین رشد را طی 30 سال گذشته در خاورمیانه داشته‌اند.

به گزارش شبکه ایران،‌ گزارش موسسه تخصصی تحلیل اطلاعات "ساینس متریکس" کانادا در رابطه با رشد تولیدات علمی ایران، به رغم انعکاس گسترده در رسانه‌های بین‌المللی و برخی رسانه های داخلی، در اغلب رسانه‌های داخلی انعکاس کافی نداشت. شبکه ایران با نگاهی دوباره به گزارش مذکور، کوشیده است تا علاوه بر مطالب پیشین، اطلاعات مهم دیگری از این گزارش مهم را که بیان کننده رشد تولیدات علمی ایران در 30 سال گذشته، است، را ارایه کند.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/229890310_orig.jpg[/img][/align]
[b]
* "سال 2010 را باید سال ایران نامید"[/b]

موسسه ساینس متریکس در این گزارش با تاکید بر اینکه نرخ رشد تولیدات علمی ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان است، نوشت: سال 2010 را باید "سال ایران" نامید، نه "سال ببر" چینی‌ها.

گزارش تحلیلی این موسسه، پس از بررسی نرخ رشد تولیدات علمی جهان، بطور خاص به منطقه خاورمیانه می‌پردازد که رشد تولیدات علمی آن چهار برابر بیشتر از دیگر مناطق جهان بوده است.

ساینس‌متریکس در تحلیل وضعیت علمی خاورمیانه می‌نویسد: نکته قابل توجه در این منطقه آن است که رشد علمی آن، مدیون دو کشور ترکیه و ایران است که بیشترین نرخ تولیدات علمی را داشته‌اند. به طوری که نرخ رشد ترکیه 5.5 برابر و ایران 11 برابر بیشتر از متوسط دیگر کشورهای جهان بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی ساینس‌متریکس که با بررسی آمارهای 30 سال اخیر هر کشور به دست آمده، در منطقه خاورمیانه تنها عربستان، کشور جنگ‌زده عراق و رژیم صهیونیستی، رشدی پایین‌تر از متوسط جهانی داشته‌اند.

گزارش ساینس‌متریکس‌ ادامه می‌دهد: عراق در سال 1980 و با حمایت کشورهای غربی، به ایران حمله کرد و آغازگر یکی از شدیدترین جنگ‌های جهان پس از جنگ جهانی دوم شد.

این گزارش با اشاره به آنکه عراق بلافاصله پس از اتمام جنگ با ایران، به کویت حمله‌ور شد، می‌افزاید: بررسی نمودارها نشان می‌دهد که سه کشور ایران، کویت و عراق، پاسخ‌های کاملاً متفاوتی را به درگیری‌های نظامی خود نشان داده‌اند. به طوریکه دو کشور عراق و کویت همچنان به میزان رشد تولیدات علمی پیش از جنگ خود دست نیافته‌اند اما تولیدات علمی ایران حتی در زمان جنگ با عراق نیز رو به افزایش بوده و این رشد در دوران پس از جنگ به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/65602105.jpg[/img]
نمودار رشد علمی ایران در 30 سال گذشته در سایت ساینس متریکس
[/align]

[b]* تحریم ایران، عاملی برای رشد بیشتر این کشور شد[/b]

ساینس‌متریکس با بیان اینکه در حقیقت ایران بیشتر از هر کشور دیگری در جهان، رشد علمی داشته است، ادامه داد: این در حالی است که عراق با داشتن مزیت‌های تکنولوژیکی و برخوردار بودن از جنگ‌افزارهای شیمیایی و در حالی که بیش از 10 کشور از آن حمایت می‌کردند، به ایران حمله کرد. اما با این وجود نیز نتوانست مانع از رشد علمی ایران شود.

بنابر این گزارش، رشد تولیدات علمی ایران در حوزه علم شیمی (اعم از شیمی تجزیه‌ای، پلیمرها و...)، مهندسی و فناوری، علوم بهداشتی، ریاضیات و فیزیک افزایش چشمگیری داشته و با نرخ رشد متوسط 12.9، بیش از هر کشور دیگری در دنیا توانسته در این حوزه‌ها پیشرفت کند.

ساینس‌متریکس در بخش پایانی گزارش خود به مقوله تاثیر سیاست‌ بر تحولات علمی کشورها پرداخته و می‌نویسد: مسائل سیاسی و سیاست‌های علمی تاثیر عمیقی بر سیستم علمی کشورها داشته است. بطوریکه رشد نجومی ایران را می‌توان در نتیجه واکنش این کشور به تحریم آن در زمان جنگ با عراق از سوی کشورهای غربی دانست. در حقیقت در آن زمان بسیاری از کشورها از عراق حمایت کردند و موجب شدند تا ایران در راستای توسعه علمی خود کوشش زیادی کند.

http://www.iusnews.ir/news/42-latest/8534-1388-12-23-10-29-19.html
http://www.science-metrix.com/30years-Paper.pdf

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه... بهمين خاطره كه دانشگاه جميعا همه بين 400 تا 1400 رتبه در رده برترين دانشگاه هاي جهان افت داشتند؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته يكي از دلايلي كه ايران در خاورميانه در خيلي بخش هاي علمي اول ميشه اينكه اسرائيل كشور حساب نمي شه!

كه البته درسته! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]البته يكي از دلايلي كه ايران در خاورميانه در خيلي بخش هاي علمي اول ميشه اينكه اسرائيل كشور حساب نمي شه! [/quote]

نه عزیز
به خاطر این که اسراییل از همه لحاظ رشد خودش رو کرده و تقریبا جزو کشورهای توسعه یافته محسوب میشه

ایران هم مثل چین میمونه که با اینکه رشد بسیار سریعی در علم داره ولی از لحاظ توسعه یک کشور جهان سومی محسوب میشه و این رشد سریع به خاطر سالهاییست که جهان در حال پیشرفت بود و ما خواب بودیم حالا اگر یک 10 سالی با این سرعت جلو بریم در اخر 10 سال شاید به الان کشوری مثل سوئد میرسیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]البته يكي از دلايلي كه ايران در خاورميانه در خيلي بخش هاي علمي اول ميشه اينكه اسرائيل كشور حساب نمي شه! [/quote]

نه عزیز
به خاطر این که اسراییل از همه لحاظ رشد خودش رو کرده و تقریبا جزو کشورهای توسعه یافته محسوب میشه

ایران هم مثل چین میمونه که با اینکه رشد بسیار سریعی در علم داره ولی از لحاظ توسعه یک کشور جهان سومی محسوب میشه و این رشد سریع به خاطر سالهاییست که جهان در حال پیشرفت بود و ما خواب بودیم حالا اگر یک 10 سالی با این سرعت جلو بریم در اخر 10 سال شاید به الان کشوری مثل سوئد میرسیم[/quote]

چرا چیزی که واضح و ساده است . فهمش رو پیچیده میکنید ؟
مبنای این گزارشات رشد و توسعه یافتگی و یا زیر ساختهای علمی و صنعتی نیست .../
بزرگواران عزیز توجه داشته باشید :>
[quote][b]موسسه ساینس متریکس در این گزارش با تاکید بر اینکه نرخ رشد تولیدات علمی ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان است،[/b] [/quote]

رشد تولیدات علمی .
شامل اختراعات مقاله ها پایان نامه ها پروژه های تحقیق . تولید فناوری های نوین و .... که در ادامه گفته .
[quote]بنابر این گزارش، رشد تولیدات علمی ایران در حوزه علم شیمی (اعم از شیمی تجزیه‌ای، پلیمرها و...)، مهندسی و فناوری، علوم بهداشتی، ریاضیات و فیزیک افزایش چشمگیری داشته و با نرخ رشد متوسط 12.9، بیش از هر کشور دیگری در دنیا توانسته در این حوزه‌ها پیشرفت کند.[/quote]




فکر کنم باید برای هر تاپیک این شکلی یه تفسیر نامه هم بزاریم (مثل تفسیر خبر ساعت 2) . تا معنای روشن و منور مطالب مندرج تبدیل به نور افکن و یا خورشید یا شاید هم مجموعه ستارگان سفی .

راستی گفتم سفی یاد یه چیزی افتادم .... حیرت میکنید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی اگر ما هرچه هم رشد کنیم

یا آماده و پداخته اش رو به اونا میدن یا با جاسوسی از کشورها بدست میارن

ضمنا مبنای محاسبه این جایگاه ها مجلاب آی اس آی هستش که اونم جای بحث داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئیس بنیاد ملی نخبگان:
نسل جوان امروز همچون نسل انقلاب قدر امام (ره) را مي‌داند
پيشرفت‌هاي سريع ايران پس از انقلاب، در تاريخ کشور کم نظير است.

معاون علمي و فناوري رييس جمهور با بيان اين كه روند پيشرفت‌هاي علمي ايران در سال‌هاي پس از انقلاب در تاريخ كشور كم‌نظير يا حتي بي‌نظير است، اظهار داشت: بايد پيشرفت‌هاي علمي و فناوري را در راستاي هدف‌هاي متعالي با فطرت انساني كه در وجود انسان‌ها قرار دارد، هم جهت و هم افزا كرد.
دكتر صادق واعظ زاده كه در گردهمايي نخبگان عمره گزار و مراسم گراميداشت بيستمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) در محل بنياد ملي نخبگان سخن مي‌گفت با بيان آنكه همه بركات و مواهبي كه خداوند بزرگ در عصر حاضـر ارزاني ملت ما كرده به بركت وجود امام (ره) بوده است، به آيه 11 سوره «رعـد» اشاره و اظهار كرد: برداشت رايجي كه با تفاسير شناخته فكري متفاوت است، اين است كه [color=green]خداوند سرنوشت قوم يا ملتي را تغيير نمي‌دهد، مگر اين كه خودشان اقدام كنند [/color]و برداشت ديگر مي‌تواند اين باشد كه تحولاتي كه در اجتماع و در صحنه عمومي جامعه به وجود مي‌آيد، نشات گرفته از تحولات دروني و تحولاتي است كه در نفوس انسانها به وجود مي آيد كه هر دو آنها متناسب با وضعيتي است كه در جامعه به وجود آمده است.
رييس بنياد ملي نخبگان ادامه داد: انقلاب اسلامي ايران حركتي بود كه با همت مردم شروع شد و تا زماني كه مردم تن به ستم داده و مفاهيم بنياديني را كه در فرهنگ ديني‌شان بود فراموش كرده بودند، اين سرنوشت تغيير پيدا نكرد، اما وقتي كه به كوشش شخصيتي تاريخي، خودآگاهي ابتدايي نسبت به اين ارزشها رخ داد و مفاهيمي مثل ايثار، شهادت، مبارزه با ظلم و ... با برداشت‌هاي جديد و مطابق روز در كلام امام بيان و از سوي مردم پذيرفته شد، حركت اجتماعي عظيمي آغاز شد كه سرنوشت ملت ما و بلكه دنيا را دگرگون كرد.
به گفته دكتر واعظ زاده، حضرت امام خميني (ره) با روشن بيني عميقي كه برخاسته از 1400 سال تامل و تفكر بزرگان ديني در طول تاريخ اسلام در عظمت هاي فرهنگي قرآني بود، حركتي اساسي را در جهت تحول جامعه پايه گذاري كردند.
وي خاطر نشان كرد: وقتي به زندگي امام خميني (ره) توجه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه ايشان از دوران جواني مصيبت‌هايي را كه بر مسلمان‌ها و به خصوص بر جامعه ايران مي‌رود، مورد توجه قرار داده و راه حل‌هاي عميق و در عين حال عملياتي را براي آن در ذهن داشتند و جان مايه اين راه حل متوجه كردن شاگردان بلافصل خود و از آن طريق همه مردم ايران و بلكه جهان به معناي عميق مفاهيم بنياديني بود كه در فرهنگ ما بوده است و با صبر و حوصله در طول بيش از نيم قرن تلاش كردند كه با شمع وجود خودشان يك هسته اوليه از برگزيدگان اين ملت را تربيت كنند و آنها را براي هدايت و رهبري يك حركت اجتماعي بزرگ از نظر فكري و روحي آماده كنند.
دكتر واعظ زاده اضافه كرد: در دوره‌اي كه انقلاب اسلامي هم به تدريج پا مي‌گرفت، امام (ره) نفوس مردم و روح خفته و فطرت آنها را مورد مخاطب قرار داده و فطرتي را كه در وجود تمام مردم بود، زنده كرد.
وي با تاكيد بر مضمون آيه 11 سوره «رعد» يادآور شد: در واقع تفسير و برداشت از اين آيه قرآن¬اين است كه تحول بيروني ناشي از تحولات عميق دروني است و عليرغم اين كه مطابق يك تحليل گمان مي‌رود كه با توسعه سازوكارهاي اجتماعي و با ايجاد جامعه شبكه‌يي و جامعه اطلاعاتي نقش و تاثير شخص كم شده، اما بايد گفت كه همچنان منشا اصلي تغييرات و تحولات اجتماعي، نفس هاي بزرگي هستند كه استوار و راسخ در دوران حيات خود به سمت هدف حركت مي‌كنند و راه را براي عموم مردم باز مي‌كنند.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور همچنين با نقل روايتي از حضرت امام زين العابدين (ع) در تفسير اين آيه شريفه، اظهار داشت: آنچه كه موجب سلب اين نعمت مي‌شود سه چيز است، يكي ظلم است، يعني اگر انسان نسبت به نعمتهايي كه خدا ارزاني كرده ناسپاس باشد اين نعمتها از دست مي‌رود، ‌ديگري ظلم به خود است كه مفهوم جديدي است كه در فرهنگ اسلامي ابداع شده است و سومين عملي كه موجب از دست رفتن نعمت مي‌شود، دگرگون كردن عادات حسنه و سنت‌هاي نيكي است كه در جامعه وجود دارد و اگر اين رويه‌ها و اعمال نيك را فردي يا جامعه‌اي دگرگون كنند، خداوند نعمت‌ها را از آنها سلب مي‌كند.
رئيس بنياد ملي نخبگان در ادامه با بيان اين كه اولين كسي كه به استعداد خدادادي خود واقف است، خود انسان مي‌باشد، اظهار كرد: به عبارتي انسان به قول فلاسفه علم حضوري به نفس خود دارد و بي‌واسطه استعدادهاي خود را درك مي‌كند و اگر ناسپاس نسبت به اين استعدادها شود، موجب از بين رفتن آن مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: با نگاهي اجمالي به تاريخ كشورمان در مي‌يابيم كه اكنون در يكي از بهترين دوران‌ها قرار گرفته‌ايم، البته نمي خواهم بگويم كه جايگاه بين‌المللي امروز رفيع‌ترين جايگاهي است كه ايران در طول تاريخ داشته است، نه اين گونه نيست، در دوران‌هايي مثل دوران هخامنشي و صفويه ما جايگاه رفيع‌تري از نظر بين‌المللي داشته‌ايم و در اين 400 سال اخير دائما رو به افول بوده و جايگاه ما تنزل پيدا كرده است.
واعظ زاده اظهار كرد: شتاب و پويايي كه امروز در جامعه ما در جهت حركت به آن جايگاه متعالي وجود دارد، شايد بي‌سابقه باشد كه بخشي از آن بر اثر تحولاتي است كه در دنياي مدرن اتفاق افتاده و سرعت تحولات علمي و فناوري به عنوان زير ساخت تحولات اجتماعي سريع شده كه اين سرعت در پيشرفت جوامع البته مؤثر بوده، اما اين به تنهايي كافي نيست، زيرا پيشرفت‌هاي علمي و فني را بايد با هدفهاي متعالي با فطرت انساني و با استعدادهاي پيدا و ناپيدايي كه در وجود انسان‌ها قرار دارد، هم جهت و هم افزا كرد و اين همان چيزي است كه در اين عصر در سرزمين و جامعه ما در حال اتفاق است و اين تحولات به قدري سريع است كه همه دنيا به آن معترف شده‌اند كه جايگاه بين‌المللي ايران ارتقاء يافته است.
وي تصريح كرد: اين كه كشوري اين چنين به سرعت جايگاه خود را ارتقاء دهد كه براي دوست و دشمن و ناظران آگاه خارجي بسيار واضح باشد، وضعيت كم سابقه يا بي‌سابقه‌اي در طول تاريخ ملت ماست.
معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور اضافه كرد: وضعيت بي‌نظيري كه در زمان حاضر در عرصه بين‌المللي داريم، نعمت فوق‌العاده بزرگي است كه سر منشاء آن تحولي بود كه امام با روشن بيني و با صبر و استقامت و استحكام بخشيدن به بنيان‌هاي فكري و روحي اين ملت از بيش از نيم قرن پيش آغاز كرده و در يك تلاش بزرگ پايه گذاري كردند و ملت ما با آگاهي قدر اين نعمت را شناخت و به خودش ظلم نكرد و استعدادهاي خود را در مسير رشد شكوفا كرد كه اميدواريم در رسالت تاريخي خود دستيابي به افق‌هاي بلندتر را محقق كنيم.
واعظ زاده عنوان كرد: خدا را شاكريم به خاطر نعمت بزرگ ولايت و امامت كه در وجود امام راحل به ملت ما ارزاني شد كه حقيقتا ملت ما اين نعمت را به خوبي شناختند و اكنون نيز نسل‌هاي جديد نيز كه بعد از امام پا به عرصه وجود گذاشتند، به اندازه ما و يا بيش از ما، قدر امام را مي‌دانند.
وي اضافه كرد: امام (ره) طوري در عرصه انقلاب رهبري مي‌كرند كه كاملا منطبق با آرمان‌ها و خواسته‌هايي بود كه يك جوان پرشور در جهت تحقق هدفهاي متعالي انتظار داشت و رهبري امام طوري بود كه همه قلبها از آدمهاي كهنسال تا به خصوص جوانان را تسخير مي‌كرد و امروز پس از گذشت بيست سال از ارتحال ايشان فروغ جاودانه رهبري امام بيش از گذشته خودنمايي مي‌كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته منظور بنده رشد نبود!

براي اولين بار در خاورميانه اعلام كردن خيلي از پيشرفت ها منظورم بود!!

كه رژيم اشغالگر قدس حساب نمي شه!

:|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان باز هم دارم ميشنوم كه بعضي از دوستان دستاوردهاي كشورمون رو كوچيك قلماد ميكنن .
اين فعاليتهاي علمي كه در موردش بحث شد همگي از علوم پايه و مهم جهان هستن . حالا يعني چي ؟
يعني اينكه بزودي ما به جاي اينكه تكنولوژي هاي كشورهاي ديگه رو وارد كشورمون كنيم در آينده خودمون به ساير كشورها تكنولوژي صادر ميكنيم .
هزينه انتقال يه فناوري جديد بسيار بالاست كه با اينكار نه تنها در هزينه هامون صرفه جويي ميشه بلكه درآمد زا هم هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]جالب ترين نكته اينه كه بدونيد فقط بودجه يك دانشگاه عربستاني در رياض دو و نيم برابر كل بودجه علمي كشور ماست![/b]

4 به 10 ميليارد دلار فكر كنم....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وریور جان درست میگن

منظور میزان رشد کمی هست نه رشد کیفی

البته تولید علمی یعنی همون تولید علم

کشور علم تولید کرده

ولی مثلا ماهواره جاسوسی نتونسته بسازه بلکه مثلا ژنوم هپاتیت c رو کشف کرده

این تولیدات علمی خیلی خوبن و زمینه ساز تولید همون ماهواره جاسوسی هستن :|

در ضمن یکی از دوستان در مورد رتبه ی دانشگاه ها ی ما در سطح جهان گفت

این رتبه بندی زیاد ربطی به میزان توان علمی کشور نداره بلکه بیشتر قدرت دانشگاهها در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته

مثلا دانشگاه ام آی تی بهترین دانشگاه جهان است

شما برو ببین میزان تجهیزات آزمایشگاهی این دانشگاه چه قدر است

البته میزان تجهیزات دانشگاه در تولید علم خیلی موثر هست و واقعا رساله های دکترا در این دانشگاهها به خاطر همین تجهیزات پیشرفته از کیفیت بالایی برخوردار است

در کشور های خارجی گفته می شه هیچ دانشگاهی در ایران صلاحیت دادن درجه دکترا رو نداره ( دلیلش اینه که تجهیزات آزمایشگاهی لازم رو در حد کافی در اختیار نداریم )

ولی شما بدونید اگه همین رشد علمی رو با همین سرعت ادامه بدیم مطمئن باشید یواش یواش صلاحیتش رو پیدا خواهیم کرد :(

البته اینم بگم این که می گن ایران صلاحیت این کار رو نداره اصلا دلیل نمی شه که از مقالات دکترای دانشمندای ما استفاده نکنند ( خوب هم استفاده می کنند )

ولی اکثر مطالعات تکمیلی این مقالات در اون کشورها انجام می شه

در حقیقت ما در حال حاظر بیشتر نظریه تولید می کنیم و نمی تونیم این نظریه رو به یک طرح کامل برای ساخت یک چیز جدید تبدیل کنیم

یواش یواش می کنیم icon_razz دوستان خیالشون راحت باشه

متاسفانه این نظریه پردازی های ما یک جور حمالی برای این کشور ها به حساب میاد ولی باید از این مرحله گذر کنیم که به لطف خدا خواهیم کرد

چند تا تحریم دیگه مشکل رو حل می کنه فقط اگه مایوس نشیم icon_razz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در طول تلريخ هر وقت به نيروهاي خودي تكيه كرديم موفق شديم اما هرگاه منتظر نشستيم تا ديگران از ما حمايت كنند اوضاع وخيم تر شده .

ما ميتوانيم (خيلي از اين بيشتر)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.