ALI

سامانه دفاع هوایی خودکششی بی.تی آر.زد.دی ( ‌BTR-ZD)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا و با سلام خدمت همه دوستان عزیزم و همچنين آرزوي قبولي طاعات و عبادات تك تك دوستان به درگاه الهي.

در این مقاله به معرفی خودروی ضد هوا گرد BTR-ZD می پردازیم. به زبان روسی (БТР-ЗД Скрежет)[/color]


btr_zd001.jpg




خودروی ضد هواگرد BTR-ZD در واقع ترکیبی از خودروی BTR – D و توپ ضد هوایی ZU – 23 – 2 است که در اوج جنگ سرد به سفارش وزارت دفاع شوروی سابق و توسط کارخانجات ALANGER در سال 1970 به تولید رسید. این خودرو هم اکنون در نیروهای هوابرد روسیه ، همسایگان شمالی ایران و کشورهای حوزه بالکان در حال خدمت میباشد. هر چند که این خودرو در اصل به منظور محافظت از نیروهای هوابرد علیه هلی کوپتر های دشمن طراحی شد اما در جنگ روسیه در افغانستان از این خودرو علیه نیروهای پیاده زمینی استفاده گسترده شد و در این جنگ کارایی فوق العاده این خودرو علیه اهداف زمینی به اثبات رسید. نیروهای افغان در یکی از جاده ها با دو قبضه دوشکا جلوی پیشروی روسها را گرفتند. پس از آنکه نیروهای روسی نتوانستند از پس این دو تیربار بر بیایند ، این خودرو پس از هدفگیری تیربارچی ها هر دو دوشکا را نابود کرد. توپ اصلی این خودرو هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب خودرو قابلیت نصب را دارد و به وسیله کابل های ضخیم از ارتعاش آن جلوگیری به عمل می آید. علاوه بر توپ ضد هوایی این خودرو به دو مسلسل سبک 7.62 میلیمتری مجهز شده است که به وسیله آن با نفرات دشمن به مقابله می پردازد. این دو مسلسل سبک به وسیله 2000 گلوله لود میشوند. این خودرو دارای 10 خدمه میباشد. دو نفر خارج از خودرو و در پشت توپ می نشینند. یک نفر راننده خودرو و یک نفر افسر ارتباطات دو نفر مسئول مسلسل های سبک ضد نفر و چهار نفر نیز مسئول لود کردن توپ اصلی میباشند. توپ اصلی این خودرو همان طور که گفتیم توپ ضد هوایی 23 ZU-است. این توپ دو لول دارای دو نوع مهمات است: مهمات HE-FRAG و مهمات AP-T که از آنها در وهله اول برای مقابله با هواگردهای دشمن و در وهله دوم برای مقابله با خودروهای سبک زرهی و نیروهای پیاده دشمن استفاده میشود. وزن مرمی گلوله های این توپ 180 گرم است. این توپ دارای ریتم آتش 2000 گلوله در دقیقه میباشد (هر لوله 1000 گلوله در دقیقه). حداکثر برد این توپ در حالت شلیک بالستیک و مورب معادل 2000 متر بوده و در حالت شلیک افقی و مستقیم معادل 2800 متر است. هدفگیری این توپ از نوع ساده چشمی میباشد. چرخش این توپ نیز در جهت عمودی از 6- درجه الی 90 درجه است و در جهت افقی نیز 360 درجه قابلیت چرخش دارد. موتور این خودرو نیز مدل 5S20 Diesel میباشد که با قدرت 240 اسب بخار نیروی حرکت این خودرو را فراهم می آورد. حد اکثر سرعت جاده ای این خودرو معادل 65 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو کاملا دو زیست بوده و در آب به وسیله سیستم Water Jet قادر است با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد. حداکثر برد این خودرو نیز 500 کیلومتر است. وزن کلی این خودرو نیز 8000 کیلوگرم است که به مدد این وزن ایده ال میتوان این خودرو را به کمک هواپیماهای متوسط ترابری و حتی هلی کوپتر حمل کرد.[/color]



btr_zd_l300.jpg




نقاط قوت این خودرو سرعت عمل ، سرعت شلیک ، ریتم آتش نسبتا خوب ، دارا بودن گلوله های پر قدرت و دوربرد ، سبکی ، انعطاف پذیری بالا ، تعمیر آسان ، قیمت پایین ، کارایی بالا و استفاده در اکثر شرایط جوی ، بقا پذیری فوق العاده بالای این خودرو در شرایط مختلف محیطی است. اما برخی از نقاط ضعف این خودرو عبارتست از: تعداد بالای پرسنل خوردو ، تعویض سریع مخزنهای مهمات توپ اصلی و عدم امكان بارگذاري مهمات از داخل خودرو. ضعف دیگر اینکه دو نفر گانر توپ اصلی در بیرون خودرو قرار میگیرند و هر آن ممکن است مورد هدف تک تیراندازان دشمن قرار گیرند. سیستم هدفگیری این خودرو را نیز از یک بابت میتوان نقطه قوت آن به حساب آورد چرا که درصد خرابی آن کمتر از نوع الکترونیکی بوده و سیستمهای جنگ الکترونیک و جمرهای الکترونیکی دشمن نمیتواند مانع هدفگیری و شلیک آن شود. اما از طرفی این نوع هدفگیری نوعی ضعف برای این خودرو به حساب می آید چرا که نمی توان به صورت کاملا دقیق به سمت هدف شلیک کرد. مدلهای جدید این خودرو علاوه بر توپ اصلی به دو قبضه موشک ضد هواگرد سوپر ایگلا مجهز شده است که توسط گانر توپ اصلی قابل شلیک است.[/color]



btr_zd_l400.jpg





مشخصات خودروی ضد هوایی BTR ZD[/color]


کشور سازنده / روسیه
سال به کارگیری / 1975
تعداد پرسنل / 10 نفر
وزن / 8 تن
طول / 5.88 متر
عرض / 2.63 متر
ارتفاع / 2 متر (کفی توپ اصلی)
تسلیحات / یک قبضه توپ دولول 23 میلیمتری ZU-23 همچنین دو تیربار 7.62 میلیمتری به همراه 2000 فشنگ
برد بالستیک توپ ضد هوایی / 2000 متر
برد افقی توپ ضد هوایی / 2800 متر
مانور پذیری عمودی توپ / از 6- درجه تا 90 درجه
مانور پذیری افقی توپ / 360 درجه
ریتم آتش توپ اصلی / 2000 گلوله در دقیقه (هر لول 1000 گلوله در دقیقه)
موتور / 5D20 diesel
قدرت موتور / 240 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای / 65 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت بر روی آب / 10 کیلومتر بر ساعت
برد / 500 کیلومتر
دارندگان / روسیه ، چین ، کره شمالی و اکثر کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق.[/color]



1180419223_btr-zd.jpg

 

 

thumb_1180419223_btr-zd.jpg




[align=center][url=

btr_zd_l100.jpg

 

thumb_btr_zd_l100.jpg


[align=center][url=

btr_zd_l500.jpg

 

thumb_btr_zd_l500.jpg


[align=center][url=

btr_zd_l2001.jpg

 

thumb_btr_zd_l2001.jpg


[align=center][url=

btr_zd_russia_01.jpg

 

thumb_btr_zd_russia_01.jpg


[align=center][url=

btrd_szaloga1.jpg

 

 

thumb_btrd_szaloga1.jpg


 

btrd_szaloga2.jpg

 

thumb_btrd_szaloga2.jpg




در پايان ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات از همه دوستان عزيز تمنا دارم هنگام افطار اين حقير فقير سراپا تقصير غرقه بخر درياي معاصي را از دعاي خيرتان بي نصيب نگذاريد.

ياعلي


تهیه ، تدوین و ترجمه: علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هرگونه استفاده از مقاله تنها با ذکر نام سایت میلیتاری و نام مترجم امکان پذیر است.

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا دستت درد نکنه

یه سوال:این تنه ی درختی که پشتشون میزارند برای چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه علی آقا.

نماز و روزه تون هم قبول.

مطلب خوبی بود و استفاده کردیم.

در کل همونطور که خودتون هم نوشتید خودروی چندان جالبی نیست و بیشتر همون بدرد نبرد با چچنی ها و افغانی های دست خالی می خوره و الا با حضور تک تیراندازان با تفنگهای دور برد در جبهه دشمن و یا موشک اندازهای ضد تانک این خودرو امیدی برای بقاء ندارد.

حتی نفربر براق ( یا همون بی ام پی) مجهز شده به این توپ شاید کارکردش از این خودرو بهتر باشه.

خصوصا که در داخل سیستم کنترل از راه دور روی اون نصب شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنون علی آقا

این خودرو در زمان خودش مربوط میشد به استراتژی کیفیت کمیت.
اگر یک حساب سر انگشتی بکنیم میبینیم با اون طول و عرضی که شوروی داشت امکان نداشت بتونه با تجهیزات گران قیمت امنیت مرزهاش رو نگه داره ولی از اونجا که پرسنلش زیاد بودند با این جور وسایل ارزان قیمت به خوبی میتونست کارهاش رو پیش ببره.

در کل این وسیله به نظر من الان راست کار درگیری با اشرار مسلح مرزهای شرقی هست که به اندازه چند تا از ارتش های منطقه تجهیزات دارند.

راستی شایعتی هم هست که عراق در برخی نقاط مثل چند تا از خور ها از این سلاح استفاده کرده.(توپ ZU_23) که قطعا بوده حالا بعضی ها میگن روی شاسی BTR و بعضی ها میگن نه) اطلاعاتی در این زمینه در دست نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و تشكر

[quote]این خودرو دارای 10 خدمه میباشد[/quote]

اگه يكيش بتركه..10 نفر رفتن رو هوا؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه. به نظر من هم هرچند نواخت بالای 2000 گلوله در دقیقه وسوسه‌انگیزه اما تعداد ده نفر! خدمه اونم با دو نفر در خارج باعث میشه خیلی نشه تو خطوط اولیه‌ی نبرد روش حساب باز کرد! همون بهتر بزارنش اطراف فرودگاهی چیزی! :mrgreen:
اون چوبه پشتی برا من هم جالبه. فکر کنم واسه شناور شدن خودرو رو سطح آب باشه! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وسیله خوبیه اما برای هواگردها خیلی هم خطرناک نیست توپ 23 میلی متری که بدون هدایت راداری باشه به چه دردی میخوره؟حالا مسائل مربوط به ضعف زرهی نفربر به کنار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از توجه دوستان تشكر ميكنم


[quote]یه سوال:این تنه ی درختی که پشتشون میزارند برای چیه؟[/quote]


دقيقا نمي دونم.



[quote]این خودرو دارای 10 خدمه میباشد


اگه يكيش بتركه..10 نفر رفتن رو هوا؟؟؟

[/quote]


دقيقا يكي از نقاط ضعفش همينه.



همان طور كه دوستان نيز اشاره كردند امروزه با اين خودروي ضد هواگرد نميتوان در كمين هليكوپترهايي مثل AH-64D و يا MI-28 نشست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علی ممنون
نمونه وطنی که رو BMP
همون چیزی اقا محمد گفتن
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Multimedia_pics_1385_12_photo_227.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Multimedia_pics_1385_12_photo_227.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وسیله خوبیه اما برای هواگردها خیلی هم خطرناک نیست توپ 23 میلی متری که بدون هدایت راداری باشه به چه دردی میخوره؟[/quote] قرار نيست كه خيلي كار خاصي انجام بده !

همين كه يك موشك كروز !! يا پهباد و هليكوپتر رو بتونه هدف قرار بده كافي هست !!! ..

البته در اين وسايل كه بايد با ديد چشمي مقابله كرد بردي بالاي 500 تا 1000 متر محتمل ديده نميشه ! به همين خاطر استتار خيلي شرط هست ! اگر خودروي شما از استتار كافي برخوردار باشه هليكوپترها بايد به شما نزديك بشن و اينكه بتونيد مقابله كنيد به چينش اين خودرو ها در منطقه بستگي داره !

حالا خودتون فكر كنيد ! ترجيح ميديد سوار يك نفربر بدون اين پدافند 23 بشيد يا با اون ؟! راه ديگري هم نيست // هميشه هم شرايط استفاده از دوش پرتاب ها نيست ! خصوصا زمانيكه دشمن داره توي مناطق جنگلي براي كمين زدن و گرفتن راهها هليبرن ميكنه كه اگر موشك شليك كني ميخوره به درخت بعدش ميفته روت منهدم ميشي ! ... پس از بهترين راهها اين وسايل هستند كه بتونند از لابلاي درختا دشمن رو قافلگير كنند ...

اگر هم به تصاوير دقت كنيد در اطراف اين خودرو درختان زيادي ديده ميشه كه به نوع محل ماموريتش اشاره داره ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همين كه يك موشك كروز !! يا پهباد و هليكوپتر رو بتونه هدف قرار بده كافي هست !!! ..[/quote]

موشک کروز و پهپاد رو شاید. . .اون هم بشرطها و شروطها. اما یه هلی کوپتر تهاجمی مجهز به رادار لانگ بو یا مشابه اون و یا سیستم جستجوی فروسرخ رو عمرا!

بله شاید منظورتون هلی کوپترهای پشتیبانی بوده که اونها هم بدون پشتیبانی هلی کوپترهای تهاجمی تو منطقه نمی آن!


[quote]اگر خودروي شما از استتار كافي برخوردار باشه هليكوپترها بايد به شما نزديك بشن [/quote]

البته اگه فقط بخوان چشمی شناسایی کنن!

مگر اینکه از استتار سه طیفی برخوردار باشید.

[quote]حالا خودتون فكر كنيد ! ترجيح ميديد سوار يك نفربر بدون اين پدافند 23 بشيد يا با اون ؟![/quote]

ترجیح میدم سوار یه دونه بی ام پی بشم که روش پدافند 23 داره و داخلش هنوز برای 10 نفر جا هست! نه این که خودش 10 نفر خدمه داره و داخلش برای کس دیگه ای جا نیست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آقا دستت درد نکنه

یه سوال:این تنه ی درختی که پشتشون میزارند برای چیه؟[/quote]

به عنوان غنیمت جنگی میبرند :mrgreen: :lol: fi_lone_ranger
شاید هم میخواستند با یک تیر 2 نشون بزنن هم تمرین کنند و هم برای چوب ببرن به کارخانه هاشون!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یه سوال:این تنه ی درختی که پشتشون میزارند برای چیه؟[/quote]

يكبار شنيدم كه وقتي توي گل و لاي گير ميكنن چوب رو زير شني ميندازن و با كمك همين تنه‌ي درخت

از گل بيرون ميان.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.