Recommended Posts

من هم با آقا سعيد موافقم غربيها كه از بمب اتم ما ترسي ندارن چون كلا از بمب اتم نميشه استفاده كرد چون اون موقع يعني جنگ جهاني هدفشون زير سلطه قرار دادن ايرانه از اين ميترسن كه ايران بشه الگوي كشورهاي ديگه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وقتی شما دارای نیروگاه هسته ای باشی بخش بزرگی از سرمایه ی کشورت یعنی ایران که باید برای تهیه ی انرژی مصرف بشه صرفه جویی می شه مثلا کمتر از سوخت های فسیلی استفاده می کنی و می توانی سرمایه ی پولی کشورت رو برای ساخت و ساز بیشتر استفاده کنی
از طرفی کم کم با تلاش می تونی در زمینه های دیگر مثل دارو سازی و کشاورزی پیشرفت کنی یعنی دیگه نری داروییی رو که تا دیروز از غرب می آوردی از اونها بخری که اینم باز صرفه جویی فکر می کنم اینم یکی دیگه از دلایل مخالفت غرب با نیروگاه ایران




صلوات بر محمد و آل محمد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط از نظر اقتصادی اهمیت یک نیروگاه هسته ای بصورت زیر است. هزینه ساخت یک نیروگاه هسته ای 1000 مگاواتی در حدود 1 میلیارد دلار و در صورت ساخت توسط شرکتهای خارجی تا 3 میلیارد دلار میباشد. هزینه نگهداری این نیروگاه در سال در حدود 150 میلیون دلار است! بنابراین کل هزینه 10 سال این نیروگاه بالغ بر 2.5 الی 4.5 میلیارد دلار بسته به ساخت بومی یا خرید خارجی است. هزینه ساخت یک نیروگاه نفتی 1000 مگاواتی بسیار کمتر از مشابه هسته ای بوده و تا یک دهم آن میباشد ولی هزینه نفت بی زبانی که سوزانده میشود باورکردنی نیست! سالانه به 20 میلیون بشکه نفت برای این نیروگاه نیاز است که با در نظر گرفتن قیمت هر بشکه نفت حداقل 100 دلار ، هزینه 10 ساله این نیروگاه بیش از 20 میلیارد دلار و الی 30 میلیارد دلار خواهد بود. علاوه بر این یک نیروگاه هسته ای مزایای ویژه ای دارد که عبارتند از: - آلایندگی کمتر محیط زیست و هوا - با ثبات بودن انرژی تولیدی و تحت تاثیر شرایط سیاسی و جغرافیایی و ... نبودن - کم دردسر بودن و تولید راحتتر انرژی - نیاز به نیروی کار و ساعات کار کمتر - اتلاف انرژی ناچیز و بازدهی زیاد به نسبت نیروگاه نفتی - کمک به صنایع پائین دستی مانند پزشکی هسته ای ، کشاورزی هسته ای ، داروسازی و ... و ... که الان حضور ذهن ندارم ولی مزایای یک نیروگاه هسته ای بسیار زیاد است. قابل توجه دوستان اینکه در حال حاضر تقریبا 20% برق کشور از طریق نیروگاههای نفتی تامین میشود! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالي
با سلام


نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط ـ چاپ لندن ـ گفته است: « آژانس نامه‌اي به ايران خواهد داد مبني بر اين که تا زماني که ايران به همه سوالات آژانس پاسخ ندهد و به همه قطعنامه‌هاي بين‌المللي احترام نگذارد, پرونده ايران باز خواهد بود!»




به گزارش ايسنا، اظهارات گريگوري شولتي نشان مي‌دهد، آمريکا تعيين مي‌کند که آژانس چه چيزي به ايران ديکته کند! و اين که اگر آژانس بعد از آن همه نقض تعهدات که در ذيل مي‌آيد چنين نامه‌اي نيز بنويسد به اين معني است که آژانس توافق‌نامه خود با ايران (مداليتي) را به دستور آمريکا به صورت يک طرفه ملغي کرده است. چون در توافق‌نامه فقط اجراي 7 مورد مد نظر بود و نوشته شده بود که پس از انجام اين 7 مورد پرونده ايران به حالت عادي در مي‌آيد و هيچ ذکري از اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و پاسخ به سوالات بي‌پايان آژانس در آن پيش‌بيني نشده بود. در غير اين صورت چه نيازي به نوشتن توافق‌نامه بود؟


1 ـ در گزارش اخير آژانس (گزارش شهريور 87 ) تناقض آشکار وجود دارد:

از يک طرف در بند 21 مي‌گويد "آژانس هيچ اطلاعي ـ به جز سند اورانيوم فلزي ـ از طراحي يا ساخت اجزاي سلاح هسته‌يي يا قطعات کليدي آن مانند آغازشگر و يا حتي درباره مطالعات فيزيک هسته‌يي براي سلاح هسته‌يي ندارد" و از طرف ديگر در بند 23 مي‌گويد "مطالعات" ادعايي موجب نگراني است.

اگر آژانس مي‌گويد هيچ اطلاعاتي حتي درباره "مطالعات" فيزيک هسته‌يي ندارد, اين صراحتاً اصالت و صحت اسناد موسوم به مطالعات ادعايي را نقض مي‌کند؛ چون اگر آژانس معتقد به اصالت و صحت اين مطالعات بود, اعلام نمي‌کرد که هيچ اطلاعاتي ندارد. بنابراين وقتي هيچ سند واقعي در دست نيست, دليلي براي نگراني وجود ندارد.

2 ـ آژانس در بند 23 گزارش براي پيشرفت در مطالعات ادعايي از ايران مي‌خواهد که بگويد "کجاي اين اسناد مطالعات ادعايي صحيح است و کدام قسمت‌هاي آن دست‌کاري شده و يا غير مرتبط با هسته‌يي است". اين درخواست با مداليتي امضاء شده با آژانس مغايرت دارد. چون بر اساس مداليتي, ايران همه اين اسناد را ساختگي اعلام کرده است و تنها بايد پس از دريافت اسناد از آژانس ارزيابي خود را به اطلاع آژانس برساند؛ بنابراين اين که آژانس مجدداً بپرسد کجاي اين اسناد صحيح است و کجاي آن دست‌کاري شده و يا کجاي آن غيرمرتبط با هسته‌يي است خلاف توافق‌هاي قبلي است. به خصوص که ايران جواب اين سوال را هم داده است و گفته است همه اسناد مطالعات ادعايي يا ساختگي يا جعلي هستند و آژانس هم هيچ دليلي براي اصالت آن‌ها ندارد.

3 ـ آژانس به وضوح از توافق‌نامه معروف به مداليتي تخطي کرده است چون در توافق‌نامه ذکر شده است که اول آژانس بايد "همه اسناد مطالعات ادعايي را به ايران بدهد، سپس ايران ارزيابي خود را ارائه كند"؛ درحالي که آژانس فقط فهرست همه اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را آن هم پس از اصرار فراوان ايران در تاريخ 6 ارديبهشت 87 يعني 9 ماه بعد از نوشتن مداليتي به ايران داد. آژانس علت اين تخطي را مجوز ندادن آمريکا ذکر کرده است. سوال اين‌جاست که اگر اسنادي به ايران داده نشده است پس چرا آن‌ها انتظار شفافيت کامل دارند؟

4 ـ آژانس در جلسات اعلان كرد که علت اين که آمريکا اجازه نمي‌دهد اسناد را به شما بدهيم اين است که نگران اشاعه اسناد تسليحات هسته‌يي است. ايران از آژانس پرسيد اگر آمريکا معتقد است اين اسناد مال ايران است پس بايد ايران اصل آن‌ها را داشته باشد، بنابراين چه نگراني از اشاعه وجود دارد؟ اين نشان مي‌دهد که اسناد ساخت آمريکا و اذنابش است و با دادن آن‌ها ساختگي بودن آن‌ها آشکار مي‌شود. آژانس در برابر اين استدلال هيچ پاسخي ندارد.

5 ـ تخلف آشکار ديگر از توافق‌نامه اين است که در توافق‌نامه 6 موضوع به اضافه مبحث مطالعات ادعايي ذکر شد و گفته شد که "اين‌ها همه موارد باقي مانده است و به غير از اين‌ها هيچ مورد باقي مانده وجود ندارد". آژانس اول اسفند 86 (22 فوريه 2008) در گزارش خود اعلام كرد که "همه موارد شش گانه حل شدند و فقط يک موضوع مطالعات ادعايي باقي مانده است". ليکن دو ماه بعد در گزارش ماه خرداد (26 مي) مجموعه جديدي تحت عنوان "ابعاد نظامي" اضافه كردکه فقط يکي از اين مجموعه, مطالعات ادعايي است و بقيه شامل چند موضوع ديگر است که آن‌ها را نام برد. يعني آژانس با اضافه کردن تعداد موضوعات باقي مانده به وضوح هم از توافق‌نامه و هم از گزارش فوريه 2008 تخطي کرده است.

6 ـ تخلف ديگر آژانس از توافق‌نامه اين است که در توافق‌نامه براي دريافت سوالات از آژانس زمان تعيين شده است. در توافق‌نامه گفته شده که بعد از آن ديگر سوالي باقي نمي‌ماند. آژانس در مورد مطالعات ادعايي در عمل در 6 ارديبهشت 87 (25/4/2008 ) فهرست همه سوالات خود را ارائه كرد اما بعد از آن نيز باب سوالات بي‌پايان را باز گذاشت.

7 ـ لازم به ذکر است که ايران علاوه بر 6 مورد ذکر شده در توافق‌نامه, تعهد خود درباره "مطالعات ادعايي" را نيز انجام داده است يعني با وجود اين که آژانس اسناد را به ايران تحويل نداد ( بلکه فقط نشان داد,) ايران ارزيابي خود را طبق مداليتي به اطلاع آژانس رساند. حال نوبت آژانس است که تعهد خود مبني بر عادي شدن پرونده را اعلام كند.

8 ـ اين که آژانس خواستار بازديد و مصاحبه با افراد نظامي مربوط به سلاح‌هاي متعارف شده و اسناد موشکي ايران را درخواست كرده است ضمن اين که خلاف توافق‌نامه است، بلکه خلاف وظايف آژانس نيز هست و آژانس نمي‌تواند از جمهوري اسلامي ايران و از هيچ کشور ديگر درخواست دخالت در امنيت ملي آن‌ها را كند.

9 ـ تخلف ديگر آژانس در مورد سند اورانيوم فلزي است. با وجود اين که اين موضوع طي نامه‌اي هم‌چنين در گزارش فوريه 2008 مختومه اعلام شده بود, متأسفانه مجدداً در گزارش اخير بند 14 آن را به عنوان يکي از مسايل باقي مانده آورده است.

10ـ آژانس تنها 3 صفحه سند به زبان انگليسي به ايران داد و به دليل اصرار آمريکا مبني بر اين که اسناد مطالعات ادعايي واقعي است و متعلق به ايران است ايران مجبور شد در نامه‌اي اين سه صفحه را در معرض قضاوت اعضاي شوراي حکام بگذارد تا معلوم شود آمريکا هيچ دليلي براي انتساب اين اسناد قلابي به ايران ندارد.

منبع: تابناك

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نيويورك تايمز در گزارشي تحليلي به رويكرد آمريكا در قبال برنامه هسته‌يي ايران پرداخته و با بيان اين كه تشديد تحريم‌ها عليه ايران نيازمند جلب همكاري روسيه است به رئيس جمهور آينده آمريكا پيشنهاد داد كه سعي كند براي مثال از طريق لغو طرح نصب سيستم دفاع موشكي در اروپاي شرقي براي جلب حمايت مسكو از موضع غرب در قبال ايران تلاش كند.

روزنامه نيويورك تايمز در اين گزارش تحليلي آورده است، سه ماه از زماني كه شوراي امنيت سازمان ملل آخرين قطعنامه تحريم‌هاي خود عليه ايران را اعمال كرد مي‌گذرد، اين قطعنامه نيز مانند دو قطعنامه قبلي‌اش نتوانسته است ايران را (در زمينه برنامه هسته‌يي‌اش) متوقف كند. مشكل قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل اين است كه، روسيه و چين دوكشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل، از اتخاذ اقدامات شديد خودداري كرده اند.

اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: بدون تحريم‌هاي شديدتر اميدي وجود ندارد كه ايران مذاكرات جدي با غرب را آغاز كند. تحريم‌هايي كه همچون، تحريم واردات بنزين، كه به ايران فشار وارد كند مي‌تواند ايران را از تلاش براي دستيابي به بمب بازدارد.

در ادامه اين گزارش تحليلي مي‌خوانيم: كليد تحريم‌هاي شديدتر شوراي امنيت، روسيه است و اين فرصت خوبي براي باراك اوباما، رئيس جمهور منتخب آمريكا، به وجود مي‌آورد. اوباما پس از برسر كار آمدن بايد معامله‌اي بزرگ را به مسكو پيشنهاد كند. آمريكا به نوبه خود مي‌تواند طرح خود براي نصب يك سيستم دفاع موشكي در اروپاي شرقي را كه كرملين به شدت با آن مخالف است، به تعويق اندازد يا به طور كلي لغو كند و علاوه بر آن موضع محتاطانه‌تري را اتخاذ كرده و براي مثال اجازه ورود كشورهايي كه روسيه آن را بخشي از دايره نفوذ خود مي‌داند، به داخل ناتو راه دهد. روسيه نيز در مقابل بايد به موضع سرسختانه‌تر غرب در قبال برنامه هسته‌يي ايران پيوسته و تامين تسليحات متعارف به ايران را متوقف كند.

اين روزنامه در ادامه آورده است: در صورتي كه روسيه از فشارهاي اقتصادي شديدتر عليه ايران حمايت كند، اوباما مي تواند به مسير دوسويه خود ادامه دهد. ابتدا تهديد دخالت نظامي را به روي ميز برگرداند و در عين حال پيشنهاد برقراري مذاكرات مستقيم را با ايران بدون پيش‌شرط را بدهد. آنچه بايد در ابتدا از ايران خواسته شود اقدامي براي نشان دادن حسن نيتش است: تهران بايد سه ماه پس از آغاز مذاكرات تعهدي تلويحي براي توقف فعاليت‌هاي غني‌سازي اش بدهد. همچنین از ايران خواسته نخواهد شد، كه اين مسئله را به طورعلني و عمومي اعلام كند.

در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است: مذاكرات بايد به مسائلي فراتر از پرونده هسته‌يي ايران بپردازد. ايران خود را قدرتي منطقه‌يي مي‌داند و به تاريخچه، فرهنگ غني و توانايي‌هاي نظامي و فني‌اش افتخار مي كند. هرگونه مذكره‌اي بايد شامل وضعيت امنيتي منطقه خليج فارس، آينده حضور آمريكا در عراق، نقش سوريه در لبنان و تلاش‌ها براي رفع ناآرامي‌ها در افغانستان و پاكستان باشد. ايران در ازاي كنارگذاشتن برنامه هسته‌يي‌اش مي‌تواند از تحريم‌هاي دردناك دوري كند، بار ديگر به جامعه بين‌المللي راه يابد و در نهايت از مزاياي اقتصادي و سياسي حاصل از به رسميت شناخته شدن به عنوان يك قدرت منطقه‌يي بهره‌مند شود.

در پايان اين گزارش تحليلي آمده است: آمريكا و اسرائيل هر دو از يك رهبري سياسي جديد در سال ميلادي آينده استقبال خواهند كرد. ما اميداوريم كه نخست وزير جديد اسرائيل عاقلانه بودن چنين توافقي را بين آمريكا، ايران و روسيه درك كند و اوباما را متقاعد كند كه اين كار مي‌تواند خاورميانه و كل صحنه بين المللي را دگرگون كند.
منبع:http://www.zamaneh.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به رغم اصرار چند ساله مقامات کاخ سفید به تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات رسمی تهران با غرب و مخالفت جدی مقامات هسته ای کشورمان با این خواسته نامشروع، بالاخره نمایندگان گروه 1+5 با چراغ سبز آمریکا در نشست اخیر خود رسماً از ایران برای حضور در مذاکرات هسته ای دعوت بعمل آوردند.

نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان موسوم به گروه 1+5 روز چهارشنبه به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه هسته ای ایران در لندن گرد هم آمدند.

شرکت کنندگان در پایان مذاکرات چند ساعته خود در بیانیه ای رسماً از ایران برای شرکت در مذاکرات هسته ای با غرب که آمریکا نیز در آن حضور خواهد داشت دعوت بعمل آوردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بیانیه آمده است: ما (1+5) قویاً از ایران می خواهیم از این فرصت استفاده کرده و به طور جدی بر مبنای احترام متقابل با ما تعامل داشته باشد.

این بیانیه می افزاید: ما بر اتحاد اهداف و قاطعیت جمعی خود برای استفاده از دیپلماسی مستقیم به منظور رفع نگرانی های مشترکمان درباره برنامه هسته ای ایران تاکید می کنیم.
در بخش دیگری از این بیانیه با ابراز خرسندی از چرخش در سیاست آمریکا و اعلام آمادگی این کشور برای حضور فعال و کامل در مذاکرات 1+5 با ایران آمده است، کشورهای عضو از خط مشی جدید آمریکا در قبال ایران و تصمیم واشنگتن برای شرکت کامل در روند 1+5 و پیوستن به هرگونه نشستی در آینده درباره ایران استقبال می کند.

همچنین گروه 1+5 در بیانیه خود اعلام کرد که مصمم است نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران را از طریق «دیپلماسی مستقیم» که هماهنگ با بسته مشوق های مالی و دیپلماتیکی که سال گذشته در تلاش برای متقاعد کردن تهران به تعلیق غنی سازی به ایران پیشنهاد شده است، رفع کند.

در عین حال کشورهای عضو 1+5 بار دیگر بر استراتژی دوسویه خود که تشدید تحریم ها را با مشوق های اقتصادی و سیاسی ادغام می کند، تاکید کرد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما بار دیگر حق ایران را برای داشتن یک برنامه هسته ای غیرنظامی به رسمیت می شناسیم، اما این مساله تهران را موظف می کند که اعتماد به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود را براساس قطعنامه های ذی ربط شورای امنیت سازمان ملل احیا کند.

در همین رابطه یک عضو دفتر، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در آینده نزدیک برای ترتیب دادن یک ملاقات میان ایران و 1+5 با این کشور تماس گرفته خواهد شد.
درخواست رسمی از ایران برای حضور در مذاکرات هسته ای در واقع پذیرش راهکاری است که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مهر ماه سال گذشته در جریان مذاکرات ژنو ارائه کرد.
در آن مذاکرات که ویلیام برنز، نماینده آمریکا هم حضور داشت، آقای جلیلی تاکید کرد که غرب باید بین 1+6 و 1-7 یک گزینه را انتخاب کند.

آمریکا: منتظر جواب ایران هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نشست 1+5 در لندن گفت: واشنگتن در گفت وگوهای سایر کشورهای عضو 1+5 با ایران شرکت کامل خواهد داشت.

هیلاری کلینتون در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: آشکار است که ما معتقدیم دنبال کردن تعامل بسیار محتاطانه با ایران در زمینه برخی مسائل که بر منافع ما و منافع جهان تأثیر می گذارند منطقی است.

وی تأکید کرد: ویلیام برنز، سومین مقام عالی رتبه وزارت خارجه اکنون «نه به عنوان یک ناظر، بلکه به عنوان یک شرکت کننده کامل» در مذاکرات حضور خواهد داشت.

همچنین «رابرت وود» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد: ما در انتظار پاسخ ایران به پیشنهاد انجام مذاکرات هستیم.

وی در نشست خبری هفتگی اش در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران که روز پنجشنبه اعلام کرد ایران برای گفت وگوهای مبتنی بر «احترام و عدالت» با غرب آمادگی دارد اظهار داشت: ما می خواهیم با ایران تعامل داشته باشیم و به شکلی بسیار روشن و علنی این موضوع را مطرح کرده ایم و بنابراین در انتظار پاسخ متقابل ایران هستیم.

وود ادامه داد: مسایل بسیاری میان ما وجود دارد و ما تمایل داریم به طور اساسی و به شکل مثبت در خصوص آنها رو به جلو حرکت کنیم؛ این بستگی به ایران دارد که آیا می خواهد با ما وارد تعامل شود یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد: ما هیچ گونه پیش شرطی را برای داشتن گفت وگوی مستقیم با ایران مطرح نکرده ایم. اما نگرانی های مان در رابطه با فعالیت های هسته ای ایران پابرجاست؛ به این (نگرانی ها) باید پاسخ داده شود و ما می خواهیم شاهد پاسخ دادن آنها باشیم.
وود گفت: آمریکا یک تصمیم سیاسی بسیار روشن گرفته است مبنی بر این که قصد دارد با دولت ایران به تعامل مستقیم وارد شود.

در همین رابطه «جیانگ یو» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز حضور آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران را نشان دهنده از سرگیری تعاملات دانست و تأکید کرد: ما از این که شاهد بهبود روابط بین آمریکا و ایران هستیم خوشحالیم. ما ایران و سایر کشورهای دخیل را تشویق می کنیم که ارتباطات فعالانه ای با هدف یافتن راه حلی جامع، مناسب و دراز مدت برای مسأله هسته ای تهران داشته باشند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم با تأکید بر اینکه هیچ گونه مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد در عین حال تصریح کرد: آنچه لازم است این که ایران همگی ما را نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای اش متقاعد کند.



http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=69318

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البرادعي كه در نوامبر سال جاري ميلادي و در سن 67 سالگي از دبير كلي آژانس اتمي كناره‌گيري مي‌كند، تصريح كرد: ما هنوز در جهاني زندگي مي‌كنيم كه اگر شما تسليحات هسته‌اي در اختيار داشته باشيد، براي خود قدرت مي‌خريد و در برابر حمله براي خود بيمه مي‌خريد و اين تفكر به ويژه در مناطق كه تسليحات هسته‌اي در اختيار ندارند، وجود دارد.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مصاحبه با روزنامه‌ انگليسي گاردين درباره اشاعه تسليحات هسته‌اي هشدار داد و گفت كه رژيم «ان‌پي‌تي» به دليل بي‌عدالتي‌ها در معرض خطر متلاشي شدن است.

محمد البرادعي " در مصاحبه با روزنامه انگليسي "گاردين " گفت: طي چند سال آينده تعداد كشورهاي بالقوه داراي سلاح هسته‌اي دو برابر خواهد شد مگر آنكه قدرت‌هاي بزرگ اقداماتي سريع و اساسي در زمينه خلع سلاح هسته‌اي اتخاذ كنند.

مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت‌وگوي خود با اين روزنامه انگليسي تهديد تكثير تسليحات هسته‌اي را به ويژه در خاورميانه مهم دانست و اين منطقه‌ را "بمب ساعتي " توصيف كرد.

وي افزود: رژيم بين المللي كنوني ان‌پي‌تي كه اشاعه تسليحات هسته‌اي را محدود مي‌كند، به دليل بي عدالتي‌هاي آن در خطر متلاشي شدن قرار گرفته است. هر رژيمي بايد رويكردي منصفانه و عادلانه در مورد رژيم ان‌پي‌تي داشته باشد.

البرادعي كه در نوامبر سال جاري ميلادي و در سن 67 سالگي از دبير كلي آژانس اتمي كناره‌گيري مي‌كند، تصريح كرد: ما هنوز در جهاني زندگي مي‌كنيم كه اگر شما تسليحات هسته‌اي در اختيار داشته باشيد، براي خود قدرت مي‌خريد و در برابر حمله براي خود بيمه مي‌خريد و اين تفكر به ويژه در مناطق كه تسليحات هسته‌اي در اختيار ندارند، وجود دارد.

وي پيش بيني كرد كه موج بعدي تكثير تسليحات هسته‌اي شامل كشورهايي است كه بالقوه توانايي توليد تسليحات هسته‌اي دارند، كشورهايي كه پلوتونيوم يا اورانيوم با درصد غني سازي بالا مي‌توانند توليد ‌كنند و از دانش ساخت كلاهك‌‌هاي هسته‌اي نيز برخوردارند. آنها از نظر فني همچنان ان‌پي‌تي را مي‌پذيرند در حالي كه قادر هستند طي چند ماه سلاح هسته‌اي را توسعه داده و از آن استفاده كنند.

البرادعي درمصاحبه با اين روزنامه انگليسي گفت: اين پديده‌اي است كه هم اكنون شاهد آن هستيم. بزودي ... شما 9 كشور داراي تسليحات هسته‌اي خواهيد داشت و شايد 10 يا 20 كشوري كه داراي توانايي بالقوه توليد سلاح هسته‌اي باشند.

گاردين نيز با اشاره به اظهارات البرادعي نوشت كه وي به گسترش فناوري غني سازي اورانيوم در سراسر جهان اشاره كرد اما وي بيشتر درباره خاورميانه نگران بود.

وي ادامه داد: هنگامي كه شما به نگراني‌هاي زيادي كه درباره خاورميانه وجود دارد نگاه مي‌كنيد مي‌بينيد كه آن در نتيجه احساس مردمي است كه در مجموع توسط دولت‌هايشان فرو نشانده شده‌اند و احساس ناعدالتي‌هايي كه از جهان بيروني بر آنها اعمال مي‌شود.

البرادعي دستيابي گروه‌هاي تروريستي به تسليحات هسته‌اي را بزرگترين تهديدي خواند كه جهان با آن مواجه است و به توسعه طالبان در پاكستان نيز اشاره كرد.

وي تصريح كرد: ما نگران هستيم چون در كشوري كه داراي تسليحات هسته‌اي است جنگ وجود دارد نگراني ما ادامه دارد چون هنوز در هر سال به ما گزارش داده مي‌شود كه 200 مورد حمل و نقل غير قانوني مواد هسته‌اي صورت ‌مي‌پذيرد.

البرادعي تاكيد كرد: تنها راه بازگشت از اين چالش هسته‌اي در اختيار كشورهايي است كه قدرت هسته‌اي هستند. آنها بايد به تعهدات ان‌پي‌تي خود پايبند باشند و به هر سرعتي كه ممكن است خود را خلع سلاح كنند.

وي گفت: اين بسيار ضروري است كه قبل از نشست آوريل آينده در نيويورك كه با هدف تجديدنظر در ان‌پي‌تي صورت مي‌پذيرد يك تحركي بوجود آيد. كارهاي زيادي بايد انجام پذيرد اما اقدامات زيادي وجود دارد كه ما مي‌توانيم آن را فوري انجام دهيم.

البرادعي گفت: 27 هزار كلاهك هسته‌اي كه وجود دارد بايد كاهش پيدا كند. 95 درصد از اين كلاهك‌ها در اختيار روسيه و آمريكا قرار دارد. شما به راحتي مي‌توانيد اين تسليحات را به 1000 يا حتي 500 كاهش دهيد.

وي به روزنامه گاردين گفت: تنها كاهش راهبردي گسترده كه با توافق بين‌المللي ممنوعيت آزمايش‌هاي هسته‌اي و توليد مواد شكافت‌پذير قابل استفاده در تسليحات همراه باشد مي‌تواند تعهد جهان را در زمينه كنترل تسليحات حفظ كند.

البرادعي افزود: در صورتي كه قبل از كنفرانس ان‌پي‌تي اين اقدامات محكم اتخاذ شود آنگاه شما مي‌توانيد محيطي كاملا متفاوت داشته باشيد. در اين صورت تمام كشورهايي كه توانايي دستيابي به تسليحات هسته‌اي دارند يا بصورت بالقوه مي‌توانند به يك كشور با تسليحات هسته‌اي تبديل شوند دوباره فكر خواهند كرد چون پس از آن قدرت‌هاي بزرگ با اعتباري كه كسب كرده‌اند به آنها خواهند گفت: ما سهم خود را در اين معامله [خلع سلاح] انجام داديم هم اكنون اين به شما بستگي دارد.

البرادعي كه يك ديپلمات مصري است به مدت 12 سال بعنوان مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فعاليت كرده و قرار است در ماه نوامبر سال جاري كرسي رياستش را به شخص ديگري واگذار كند.




http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=47958

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]گروه سياسي- بهروز فرهمند: صهيونيستها با همكاري آمريكا و چند كشور اروپايي در حال تدارك يك حمله گسترده سياسي- رسانه اي در مناقشه هسته اي با ايران هستند.[/b]

در واپسين روزهاي هفته اي كه پشت سر گذاشتيم، روزنامه اسرائيلي «ها آرتص» به نقل از برخي منابع كه آنها را ديپلماتهاي غربي و مقامهاي تل آويو خواند و البته نام و نشاني شان را بيان نكرد، مدعي شد آژانس بين المللي انرژي اتمي با مديريت محمد البرادعي در چند ماه گذشته شواهدي به دست آورده كه نشان مي دهد، ايران به دنبال يك برنامه هسته اي نظامي است.
«ها آرتص» به نقل از منابع خود افزود، مدرك جديدي در ضميمه محرمانه كه نوشته بازرسان آژانس در ايران است، به اين نهاد تسليم شده است، اما اين اطلاعات از سوي مقامهاي ارشد آژانس در مقر اين سازمان در وين سانسور شده است.
اين روزنامه صهيونيستي افزود كه مقامهاي آمريكايي، فرانسوي، انگليسي و آلماني به تازگي محمد البرادعي را براي انتشار اطلاعات ادعايي در گزارشي كه قرار است، وي در كنفرانس عمومي اين سازمان در ماه آينده ارايه كند، زير فشار گذاشته اند.
هر چند روز جمعه يك مقام ارشد در آژانس بين المللي اتمي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري ايتاليايي «آكي» به خبر «ها آرتص» واكنش نشان داد و با دروغ خواندن آن گفت: روند تهيه گزارشها براي شوراي حكام آژانس اين گونه نيست كه كارشناسان و بازرسان بندهايي را در متن گزارش بگنجانند و سپس البرادعي آنها را سانسور و حذف كند.
با وجود اين تكذيب، نبايد از كنار فضاسازي جديد عليه برنامه هسته اي ايران كه به نظر مي رسد، روزنامه اسرائيلي «ها آرتص» با انتشار يك خبر جنجالي، آتش آن را در عرصه رسانه اي برافروخته است، به سادگي گذشت.
اين ادعا كه بازرسان آژانس به اطلاعاتي درباره پروژه هسته اي نظامي ايران دست يافته و گزارش آن را به وين مخابره كردند اما مقامهاي ارشد آژانس اتمي، اين بخش از اطلاعات را سانسور كرده اند و تلاش دارند، از انتشار آن جلوگيري كنند، بيش از همه، سه هدف را دنبال مي كند.
نخست، ايجاد فشار بر محمد البرادعي كه قرار است، آخرين گزارش خود را پيش از بازنشستگي در نشست ماه سپتامبر شوراي حكام آژانس به گردش درآورد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، ديپلماتهاي آمريكايي و سه كشور اروپايي عضو گروه 1+5 در تدارك ايجاد فشار بر البرادعي هستند تا به ادعاي آنها، آخرين گزارش وي در بردارنده اطلاعات منتشر نشده آژانس درباره ايران باشد.گروه فشار غربي در وين در پي آن است كه گزارش ماه سپتامبر آقاي مدير كل، برآورد نهادهاي اطلاعاتي آمريكا را مبني بر اينكه ايران در سال 2003 به برنامه هسته اي تسليحاتي خود پايان داده است، نقض كند.
بديهي است، اگر محمد البرادعي گزارش آخر خود را درباره ايران آن گونه تنظيم و منتشر كند كه غرب و صهيونيستها مي خواهند، چهار كشور آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان دست خود را باز مي بينند تا در مذاكرات سياسي كه قرار است ماه آينده در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك برگزار شود، به اقناع روسيه و چين بپردازند و دور جديد تحريمهاي ضد ايراني را آغاز كنند.
اما هدف دوم، «يوكيا آمانو» ديپلمات ژاپني و جايگزين البرادعي در وين است.
به بيان ديگر، آخرين گزارش البرادعي درباره ايران اگر سرسختانه و آن گونه كه گروه فشار غربي مي خواهد، باشد جانشين وي بايد شروع و مبناي كار خود را در حوزه برنامه هسته اي ايران گزارش سپتامبر البرادعي قرار دهد.
همچنين به لحاظ رواني، حرف شنوي البرادعي در روزهاي آخر مسؤوليتش در آژانس، خود نوعي «خط و نشان» كشيدن براي «آمانو» تازه كار ارزيابي مي شود.
در اين ميان، نبايد از انگيزه سومي كه اين روزها موجب افزايش جنجالها در خصوص برنامه هسته اي كشورمان شده است، غفلت كرد.جمهوري اسلامي ايران چندي پيش در نامه اي به آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار آن شد كه ممنوعيت حمله يا تهديد به حمله مسلحانه عليه تأسيسات هسته اي در حال كار يا در دست ساخت، در همه كشورهاي جهان در دستور كار قرار گيرد.درحالي كه قرار است، اين خواسته رسمي ايران- به شرط پذيرش آژانس- در كنفرانس عمومي اين نهاد كه سه هفته آينده در وين برگزار مي شود، مورد بررسي قرار گيرد، تنها يك جنجال رسانه اي و سياسي درباره برنامه هسته اي ايران مي تواند، فضاي كارشناسي را در آژانس عليه پيشنهاد تهران مغشوش كرده و به هم بريزد.
با اين همه، سازمان انرژي اتمي ايران در ابعاد فني و حقوقي و دستگاه ديپلماسي كشور در زمينه سياسي، رخدادهاي اخير درمناقشه هسته اي غرب با كشورمان را با تيزبيني رصد مي كنند؛ آنها مي دانند كه شهريور، ماه پركاري براي تمامي مردان هسته اي ايران است.
http://www.qudsdaily.com/archive/1388/html/6/1388-06-01/page60.html#3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]گزارش سياست روز درباره بازديدبازرسان آژانس ازسايت‌هاي نطنزو اراك آخرين گزارش البرادعي درباره ايران مثبت خواهد بود [/b] [align=left]تاریخ انتشار :01/06/1388[/align]
گروه سياسي _ جمعه گذشته خبرگزاري ايسنا به نقل از يك ديپلمات غربي اعلام كرد كه ايران به بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه داده است براي اولين‌بار پس از يكسال از راكتور هسته‌‌اي اراك بازديد كنند.
اين ديپلمات غربي كه خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه اين حرف را مطرح كرده بود و در ادامه گفت وگو خود آورده است كه ايران علاوه براين مورد به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه داده است نظارت خود بر روي يكي ديگر از سايت‌هاي كليدي در نطنز را افزايش دهد.
شبكه‌ خبري سي. ان. ان،نيزبه نقل ازيك منبع ديپلماتيك كه با پرونده‌ ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آشنا است هم گزارش داده بود كه بازرسان بين‌المللي بازديدهاي جديدي را از دو تاسيسات هسته‌‌اي ايران از جمله يك راكتور تحقيقاتي كه بازرسان آژانس به مدت يك ‌سال از دسترسي به آن منع شده بودند،به عمل آورده اند.
قابل ذكر است كه محمد البردعي روزهاي پاياني دبير كلي در اين سمت را مي‌گذراند و اين آخرين گزارش وي درخصوص برنامه هسته‌‌اي ايران خواهد بود كه در نشست شوراي حكام آژانس در ماه سپتامبر مطرح مي‌شود.
اما آنچه مورد پرسش قرار گرفته اين است البرادعي در اين گزارش چه سياستي را در پيش خواهد گرفت.روزنامه سياست روز سوال خود را با تعدادي از كارشناسان مطرح كرد كه پاسخ آنان در زير آورده شده است.

بازديدها براي شفاف سازي صورت گرفته است
حسن بهشتي پور،كارشناس مسائل سياسي در خصوص بازديد ماموران آژانس ازسايت اراك و نطنزگفت:ايران با آژانس مشكلي نداشته و هميشه آمادگي خود را در خصوص همكاري‌هاي لازم اعلام كرده است.
وي دليل اين كار را چنين بيان مي‌كند:ايران نظارت آژانس را قانوني مي‌داند واز آن براي خود جز يك امر بين المللي تعريف ديگري نكرده است.اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه حركت اخير نشان دهنده همكاري ايران با آژانس است،افزود:كشور ما در تمام اين سال‌ها مشكلي با آژانس بابت نظارت و همكاري نداشته است و همواره از شفاف سازي استقبال كرده است.
بهشتي پوردر رابطه با مشكلاتي كه در اين زمينه به وجود مي‌آيد،اظهار داشت:آنجايي كار مشكل مي‌شود كه كشورهاي آمريكا،انگليس و فرانسه دردسر درست مي‌كنند و تمايل خود را به عدم پيشرفت دراين زمينه به وضوح نشان مي‌دهند.
وي در اين باره كه رسانه‌هاي غربي ادعا كرده اند اين قدم ايران نشان دهنده عقب نشيني است،توضيح داد:مطرح كردن چنين بحث‌هايي جنبه تبليغاتي دارد.
اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد:به مدت يكسال است كه بازديدي از ايران توسط ماموران آژانس صورت نگرفته و از آنجا كه به زمان تعيين شده از سوي بيانيه اعضاي 1+5 نزديك مي‌شويم اين مباحث را به ميان مي‌كشند در صورتي كه چنين نيست.
بهشتي پور با تاكيد بر اين مسئله كه ايران عضو NPT است،يادآور شد:بر همين اساس در چهارچوب آژانس امكان دارد كه از سايت‌ها بازديدبه عمل آيدو نظارت صورت گيرد.
وي با ابراز اين مطلب كه تمام فعاليت‌هاي صورت گرفته از سوي ايران براي شفاف سازي بوده است،بيان كرد:استفاده از تحليل‌هايي نظير عقب نشيني درست نيست.
كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه در اين زمينه گفته شده است از البرادعي خواسته اند مطالبي را كه پيش از اين به دست آورده ولي به دليل ملاحظاتي منتشر نكرده،به اطلاع عموم برساند،بيان كرد:همانطور كه پيش از اين گفتم تمام اين رفتارها و حركات تبليغاتي است.

تاكيد ايران بر مداليته بهترين شيوه برخورد با نشست 1+5 است
سيد رضا صدرالحسيني،كارشناس مسائل سياسي ارزيابي خود را درباره اينكه منابع خارجي گفته اند بازرسان از اراك و نطنزبازديد كرده اند واين عمل در راستاي اجلاس 1+5 و آخرين گزارش دبير كل آژانس صورت گرفته است،چنين بيان كرد:با توجه به دكترين
صلح آميز بهره مندي از تكنولوژي هسته اي در جمهوري اسلامي ايران و استراتژي‌هاي منبعث ازآن در كشور از همان ابتدا كه اقدام به دستيابي به انرژي هسته اي كرده است مسير اصلي خود را صلح آميز بودن آن قرار داده و با عنايت به اينكه عضو فعال آژانس بين المللي هسته اي است همه مواد آن را به عنوان يك قانون پذيرفته و عمل كرده است.
وي در اين ارتباط اضافه كرده است:با توجه به دشمني استكبار جهاني بالاخص آمريكا با انقلاب اسلامي در چند سال گذشته تبليغات رسانه اي بر اين منوال بوده است كه جمهوري اسلامي از ابتدا براي توليد سلاح هسته اي اقدام كرده و در اين راستا به موفقيت‌هايي نيز دست يافته است.
كارشناس مسائل سياسي به تبليغات دروغين كه باعث مشوش كردن افكار عمومي مردم جهان توسط كشورهاي سلطه طلب شد،اشاره كرد و توضيح داد:پس از بازرسي‌هاي متعدد از جانب آژانس و شفاف سازي‌هاي مختلف جمهوري اسلامي ايران اين مسئله برطرف گشت ولي تعدادي از كشورها با رهبري آمريكا و با لابي گري رژيم صهيونيستي بر دروغ پيشين خود همچنان اصرار مي‌ورزند.
صدرالحسيني افزود:علاوه بر اين نبايد فراموش كنيم كه كشورهاي غير متعهد،عضو نم و عربي منطقه با شفاف سازي جمهوري اسلامي ايران و اعزام تيم‌هاي كارشناسي به مراكز هسته اي كشورمان به صداقت ايران اذعان كرده اند.
وي در اين ارتباط با تاكيد بر اينكه حتي مدير كل آژانس در گزارشات متعدد به عدم انحراف از مفاد پروتكل‌هاو اصول اعتراف كرده است،تصريح كرد:در اين راستا،راستي آزمايي‌هايي نيز به صورت غير مترقبه و به صورت بازرسي‌هاي روتين انجام گرفته بود.
كارشناس مسائل سياسي ضمن اشاره به آخرين گزارش آژانس در راستاي صلح آميز بودن تكنولوژي هسته اي جمهوري اسلامي ايران ابراز كرد:اميدوارم كشورهاي استكباري نيز براي يك بار به اين گزارشات اعتماد كنند و دست از دشمني خود با ملت ايران بردارند.
صدرالحسيني در اين باره كه آيا البرادعي به عنوان آخرين گزارش خود خواسته‌هاي كشورهاي 1+5 را محقق خواهد كرد يا خير،توضيح داد:به نظر مي‌رسد البرادعي كه روزهاي آخر مسئوليت خود را در آژانس سپري مي‌نمايد حاضر نباشد واقعيت‌هاي موجود در جمهوري اسلامي ايران كه مرتبط با تكنولوژي هسته اي هستند را ناديده انگاشته و نقطه تاريكي در پرونده حيثيتي خود در افكار عمومي جهاني قرار دهد.
وي در اين باره پيش بيني كرد:اين گزارش نيز مانند اغلب گزارشات قبلي بر اين واقعيت استوارخواهد شد كه كشور ما از مسير صلح آميز تكنولوژي هسته اي انحرافي نداشته است و نبايد فراموش كنيم كه موضوع مداليته كه في مابين ايران،اژانس و 1+5 به توافق رسيده است ملاك گزارش قرار گيرد.
كارشناس مسائل سياسي در رابطه با اينكه سياست ايران در قبال نشست آتي 1+5 و آخرين گزارش بهتر است چه باشد،گفت:به نظر مي‌رسد تاكيد جمهوري اسلامي ايران بر مداليته بهترين شيوه برخورد با نشست 1+5 مي‌تواند باشد و استمرار حركت به سوي بهره مندي ازتكنولوژي صلح آميز هسته اي خواست ملت ايران بوده و شركت كنندگان در اجلاس 1+5 خوب مي‌دانند كه اين بهره مندي به عنوان يك خواست عمومي براي ملت ما محسوب مي‌شود.
صدرالحسيني در ادامه تاكيد كرد:همكاري با ايران هسته اي به عنوان گامي در تحكيم صلح و ثبات منطقه اي و بين المللي به حساب مي‌آيد.

البرادعي در آخرين گزارش خود واقعيت‌ها را مي‌گويد
الهام امين زاده،كارشناس مسائل سياسي و نماينده مجلس در دوره هفتم نيزارزيابي خود را درباره اينكه منابع خارجي گفته اند بازرسان از اراك و نطنزبازديد كرده اند واين عمل در راستاي اجلاس 1+5 و آخرين گزارش دبير كل آژانس صورت گرفته است،چنين بيان كرد:ازكارهاي اساسي كه البرادعي انجام داد اين بود كه مسائل مهمي كه چندين سال سوال برانگيز بود حل شد زيرا اعلام كرد سندي دال بر فعاليت‌هاي هسته اي غير صلح آميزدر ايران وجود ندارد.
وي افزود:اين امر نشان مي‌دهد كه دبير كل سازمان انرژي هسته اي در حد بالايي متقاعد شده و در طول سال‌هايي كه با ايران در اين زمينه همكاري كرده است توسط خود و كارشناسان به اين نتيجه مهم دست يافته است زيرا معمولا چنين افرادي كه در سطح بين المللي داراي سمت‌هايي از اين دست هستند از آنجا كه با بسياري از كشورها در تماس اند و آنها را با يكديگر مقايسه مي‌كنند بنابراين نتيجه اي كه به دست مي‌آورند، قابل استناد است.
كارشناس مسائل سياسي در ادامه توضيح داد:بازديد از سايت‌هاي اعلام شده باعث مي‌شود تا اعتماد به نفس ما بالا رود زيرا نشان از اين دارد كه هيچ مسئله پنهاني وجود ندارد.
نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره هفتم اضافه كرد:درچنين بازرسي‌هايي كشورهايي كه مشكل دار هستند نشان دادند كه اجازه ورود براي بازرسي نمي‌دهند و يا عكس العمل‌هايي از خود نشان مي‌دادند كه ازداشتن حساسيت در اين زمينه حكايت مي‌كند.
امين زاده نيزدر اين باره كه آيا البرادعي به عنوان آخرين گزارش خود خواسته‌هاي كشورهاي 1+5 را محقق خواهد كرد يا خير،توضيح داد:سابقه مسئولان نهادهاي بين المللي نشان مي‌دهد كه آنان مستقل تر از گذشته عمل مي‌كنند زيرا ديگر ازتعلق به مجموعه مورد اشاره خبري نيست.
وي با اشاره به اينكه در گذشته معاونان،گزارشگران و كشورهايي كه نقش اسپانسر بر عليه ايران ايفا مي‌كردند،تاثير گذار بودند،ابراز كرد:به نظرمي‌رسد البرادعي در آخرين گزارش خود واقعيت‌ها را مطرح كند. كارشناس مسائل سياسي در رابطه با اينكه سياست ايران در قبال نشست آتي 1+5 و آخرين گزارش بهتر است چه باشد،گفت:پيش از اين هم گفته ام تا زماني كه 1+5 چنين رفتار مي‌كند نتايج منصفانه نخواهد بود.
نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره هفتم با تاكيد بر اين مسئله كه ايران هم بايد به تشكيل يك 1+5 دست زند،ابراز كرد:اين انصاف نيست كه كشورهايي كه خود را قدرتمند مي‌دانند با همپيمانانشان در يك طرف و ايران به تنهايي در طرف ديگر قرار گيرد.
امين زاده در اين باره اظهارداشت:ايران بايد تلاش كند تا با جنبش عدم تعهد و ساير نهادهاي بين المللي مجموعه اي بدين شكل را ترتيب دهد.
http://www.siasatrooz.ir/CNewsRDetail.aspx?QSCNDId=23242&QSDNId=358

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صالحي در اولين نشست مطبوعاتي - 1
نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ با قدرت جداكنندگي 5 در حال ساخت است
[img]http://media.farsnews.com/Media/8806/Images/jpg/A0743/A0743779.jpg[/img]
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان انرژي اتمي اعلام كرد كه نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ با قدرت جداكنندگي 5 در حال ساخت است.
[عکاس: حامد ملك پور - مورخ: 88/06/31 اولين نشست مطبوعاتي رييس سازمان انرژي اتمي ايران]
● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------
http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8806311071
-----------------------------------------------------------------------
به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، «علي اكبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان ظهر امروز سه‌شنبه در اولين نشست مطبوعاتي خود در محل سازمان انرژي اتمي، به تشريح اولويت‌هاي اين سازمان پرداخت و ضمن تبريك هفته دفاع مقدس، گفت: ملتي كه خداباور باشد هيچ هراسي به دل راه نمي‌دهد و در مقابل هر ظلم، ستم و تعدي استوار و پايدار از خود دفاع مي‌كند.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي از سازمان پدافند غيرعامل و نيز كميته دائمي پدافند غيرعامل، به خصوص در قبال اقدامات وسيعي كه در حفاظت از نيروي انساني و تاسيسات حساس سازمان انرژي اتمي به عمل آورد، تشكر كرد و گفت: در زمان مقتضي برخي از اين اقدامات را براي مردم عزيز و بزرگوار ايران بازگو خواهم كرد.
وي با بيان اينكه سازمان انرژي اتمي در پيشبرد علوم و فناوري در كشور پيشتاز است، گفت: اين سازمان توسط همكاران عزيزي كه در اين سازمان كار مي‌كنند، قله‌هاي افتخار را در زمينه علوم و فناوري هسته‌اي فتح كرد و باعث سربلندي ملت بزرگوار ايران در جهان شدند، جايگاهي كه ايران امروز در بين كشورهاي جهان برخوردار است متعلق به دستاوردهاي بزرگ مهندسين، علما و دانشمندان عزيز ما در سازمان انرژي اتمي است، البته اين عزيزان در كنار دانشگاهها‌ و مراكز تحقيقاتي، مجموعه صنعت كشور و نيز سربازان گمنام كه در خدمت اين دستاورد بزرگ بودند، فعاليت‌ كردند.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين از روساي قبل سازمان متبوعش از جمله دكتر سحابي، دكتر امراللهي و مهندس آقازاده قدرداني كرد و افزود: من وارث زحمات اين عزيزان هستم و از اين برهه به عنوان برهه تثبيت دستاوردها نام مي‌برم.
وي خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي فراواني در عرصه‌هاي گوناگون صنعت هسته‌اي انجام شده و اكنون ما نياز داريم كه اين فناوري را تثبيت كنيم و يك پايداري به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود ببخشيم به گونه‌اي كه تداوم فعاليت‌ها مصون از هرگونه گزندي و افت و خيزي سياسي و اقتصادي باشد، چرا كه اين دستاورد متعلق به مردم است و حفظ اين ميراث وظيفه همگان مي‌باشد.
صالحي در ادامه به اولين اولويت سازمان انرژي اتمي پرداخت و گفت: بر اساس قانوني كه از طرف مجلس و دولت تكليف شده، قصد داريم تا در آينده‌اي نه چندان دور نسبت به احداث نيروگاههاي جديد اقدام كنيم و در اين خصوص نيز مذاكراتي انجام شده ولي چون هنوز در مقدمات اين مذاكرات هستيم بنده قولي در اين زمينه نمي‌دهم، اما به جد به دنبال تامين اين خواسته و تكليف هستيم.
وي در خصوص نيروگاه بوشهر نيز با بيان اينكه اين نيروگاه مراحل آزمايشي متعدد خود را پشت سر مي‌گذارد، گفت: يك مرحله آزمايشي بسيار حساسي را درباره نيروگاه بوشهر پيش رو داريم كه اميدواريم اين مرحله را به خوبي پشت سر گذاريم، اين مرحله‌اي است كه برخي از تجهيزات نيروگاه تحت فشار 250 اتمسفر امتحان و تست خواهند شد كه شايد يك ماه به طول بيانجامد و اگر از اين مرحله به سلامت عبور كنيم مراحل بعدي مراحل ساده‌تري خواهد بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص اينكه چه زماني راه‌اندازي نيروگاه بوشهر تحقق خواهد يافت، نيز تاكيد كرد: از نظر ما هرگاه سوخت در مخزن اصلي نيروگاه وارد شود عملا اين نيروگاه راه‌اندازي شده است، اما اميدوارم وقتي اين امر تحقق يافت، آن را اعلام كنم، چرا كه مي‌خواهيم نسبت به اعتماد مردم به خودمان حرفي نزنيم كه بعدا موجبات سلب اعتماد شود.
صالحي ابراز اميدواري كرد كه از اين به بعد با فعلي ماضي صحبت كند و بگويد كه نيروگاه راه‌اندازي شده است.
وي گفت كه كارها در نيروگاه اتمي بوشهر به خوبي پيش مي‌رود و همكاري ما با روس‌ها بسيار خوب است و ما راضي هستيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در اين زمينه به گفتگوي تلفني خود با كرينكو رئيس روس اتم اشاره كرد و افزود: در آخرين تماسي كه با آقاي كرينكو داشتم، گفتگوهاي خوبي صورت گرفت و قول‌هاي خوبي داده شد، بنابراين من يقين دارم كه اين نيروگاه نمادي از همكاري بين دو ملت بزرگ ايران و روسيه باشد و يقينا در عرصه‌هاي بعدي و در نيروگاهها‌ي بعدي ما همچنان از كمك‌هاي روسيه بهره‌مند خواهيم شد.
وي يادآور شد كه روسيه يكبار ديگر هم براي ورود ايران به صنعت حدود چهل و اندي سال پيش اولين كشوري بود كه صنعت دوب آهن را به ايران عرضه كرد و اين بار در ورود ما به تكنولوژي‌هاي حساس دست تقدير اينگونه مقدر كرده كه روس‌ها باشند و ما اين را در خاطر ملتمان ثبت خواهيم كرد.
وي در عين حال ابراز اميدواري كرد كه همكاري ايران و روسيه در عرصه‌هاي ديگر هم ادامه يابد.
صالحي اولويت بعدي سازمان انرژي اتمي را به كارگيري نتايج كاربردي فناوري هسته‌اي در عرصه‌هاي كشاورزي، صنعت و پزشكي نام برد و گفت: راديوداروهايي كه الان در سطح كشور مصرف مي‌شود تامين كننده اصلي‌اش راكتور تحقيقاتي تهران است و براي ادامه كار راكتور قطعا ما به سوخت با غناي 20 درصد نيازمنديم كه در اين خصوص تماس‌هاي لازم از طرق مختلف با كشورهاي دارنده امكانات تامين سوخت با اين مشخصات را برقرار كرديم و تا به امروز پاسخ‌هاي اوليه دريافت شده و در حال حاضر پيگير اقدامات بعدي مي‌باشيم كه در زمان مقتضي اطلاع رساني لازم خواهد شد.
وي گفت: در بخش به كار گرفتن نتايج فناوري هسته‌اي در صنعت و كشاورزي نيز اقداماتي در شرف انجام است و ما اميدواريم وارد عرصه تجاري سازي نتايج اين فناوري شويم كه اميدواريم به لطف خداوند و ياري او بتوانيم در سالهاي آينده نتايج اين حركت آغاز شده را به عيان ببينيم.
معاون رئيس جمهور در مورد اولويت ديگر سازمان انرژي اتمي ديگر گفت: مطلب ديگر ورود به عرصه‌هاي ديگر است از جمله شتاب دهنده‌هاي مختلف و نيز ورود به عرصه فيوژن يا گداخت هسته‌اي كه الان در پژوهشگاه سازمان انرژي اتمي اقداماتي در اين زمينه انجام گرفته ولي ما در صدد هستيم كه در بحث گداخت هسته‌اي توسعه قابل توجهي دهيم.
وي اضافه كرد: در اين خصوص بحث نظام ايمني مطرح است كه بعد از ورود به اين عرصه حساس هسته‌اي نياز به يك نظام ايمني هسته‌اي مستقل داريم كه ناظر بر فعاليت‌هاي ايمن و اطمينان بخش هسته‌اي باشد اينگونه نباشد كه سازمان هم مجري باشد و هم ناظر، چرا كه ناظر مي‌بايست يك ناظر بي‌طرف باشد كه نسبت به ايمني و اطمينان بخشي فعاليت‌هاي هسته‌اي به طور جد نظارت كامل و فراگيري داشته باشد. ما از طريق مجلس شوراي اسلامي و نيز دولت در خصوص اقدام به طرح لايحه براي اقدامات قانوني اقدام خواهيم كرد و در صدد هستيم يك قانون فراگير انرژي كشور تنظيم كنيم كه مقدماتش انجام شده و قانون تهيه شده و اميدواريم در آينده‌اي نه چندان دور آن را به دولت و مجلس ارائه دهيم كه وضع انرژي اتمي كشور در همه ابعاد آن همانطور كه در پيش نويس اين قانون ديديم، تكليف ما در اين خصوص در ابعاد مختلف اداري، تشكيلاتي مالي و فني و علمي روشن شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه سازمان انرژي اتمي در تثبيت فناوري هسته‌اي ترتيبات اولويت‌داري را در نظر دارد، افزود: ما قصد داريم تا بر تحقيق و توسعه تمركز كنيم تا توليدات خود را بهتر كنيم.
وي گفت‌: مهندسين ما نسل‌هاي جديدي از سانتريفيوژ را مي‌سازند، زنجيره‌هاي 10 تايي و بزرگتر تست مي‌شود كه اميدواريم اخبار مسرت بخشي را در آينده در اين زمينه اعلام كنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي توضيح داد كه سانتريفيوژ‌هاي كنوني قدرت جداكنندگي 2/1 دارند، ولي سانتريفيوژي كه در حال حاضر توليد مي‌شوند قدرت جداكنندگي‌شان 5 است كه ما اميدواريم اين رقم را به 10 پيش ببريم.
وي در عين حال تاكيد كرد كه رقم 10 قابل دسترسي است و مقدمات آن نيز فراهم شده است.
ادامه دارد...

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8806310835

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين رقم 2/1 يا 5 يا 10 چي هست؟
سانتريفيوژ هاي خارجي اين رقمشون چند است؟
زيردريايي هايي كه با سوخت هسته اي كار مي كنند در دكترين دفاعي ما جاي دارند يا نه؟ آخه اين همه هزينه مي كنند، حتمآ تو صنايع نظامي بالاخره يك جا بايد به درد بخوره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اين رقم 2/1 يا 5 يا 10 چي هست؟
سانتريفيوژ هاي خارجي اين رقمشون چند است؟
[/quote]

اين ارقام را براي اين دادند كه بتوانيد مقايسه كنيد.
1.2 استاندارد جداكنندگي است. 5 يعني 4 برابر استاندارد. 10 هم يعني 8 برابر استاندارد.يعني 10,000 سانتريفيوژ نسل جديد اندازه 80,000 ساتريفيوژ معمولي قدرت جداكنندگي داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.